Silmäoireilla alkava päänsärky

painispain

Olen 53-vuotias nainen ja olen nyt kärsinyt toistuvista päänsäryistä 4-5 vuoden ajan. Päänsärkykohtaukset kestävät useita päiviä. Aiemmin niitä oli ehkä korkeintaan pari kertaa kuukaudessa ja ne ovat nyt selvästi lisääntyneet. Työterveysasemalla sain täsmälääkkeeksi Migard 2,5 mg ja se jotakuinkin tehoaa parin tunnin sisällä, ainakin, jos ottaa ajoissa. Jos ko.lääke tehoaa, niin onko se merkki siitä, että kyseessä on migreeni? Ja voiko migreeni tosiaan alkaa näin vanhana - liittyykö vaihdevuosien hormonimuutoksiin? Kuumat aallot ovat päivittäisiä. Hormonihoitoa minulla ei (vielä) ole.

Oireeni: tunne silmien kuivuudesta, erityisesti oikean silmän takana sekä ko. puolen kulmakarvojen kohdalla tuntuva kipu otsa- sekä takaraivokipu. Silmän painelu viileällä helpottaa, mutta ei poista kipua. Kipu saattaa alkaa illalla tai yön aikaan ja se alkaa jotenkin pikkuhiljaa niin, ettei alkuun tiedä, onko kyseessä "se" vai jokin muu miedompi päänsärkytapaus. Silmät ovat tuolloin äärimmäisen valonarat ja kaikenlainen vähäkään vilkkuva valo (vaikka tv-ruudun kajastus) tuntuu pahalta.

Teen työtä tietokoneen äärellä ison osan työpäivästä. Käytän silmälaseja ja olen saanut ns. toimistolasit käyttööni. Siltikään tunne silmissä ei ole usein hyvä tietokoneen äärellä.

Tuntuvatko oireet tutuilta ja onko muita, joilla migreeni olisi alkanut vasta tässä iässä?

6

1402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghftrds

      Minullakin alkoi samoihin aikoihin kuin vaihdevuodetkin. Nyt olen 60:nen ja syyskuussa migreeneitä oli 14. Alkoi myös mietoina kohtauksina vaikeutuen pikkuhiljaa. Jouduin jäämään pois työelämästä, migreenihän ei kelpaa työkyvyttömyyden syyksi. Myös mulla näyttöpäätteellä olo on myrkkyä, jostain
      luin tietynvärisistä linsseistä, jotka poistaisivat "sinivaloärsytystä". Otan vilpittömästi osaa, kohtalo-
      otoveri.

    • Toveri R16

      Sama täällä! Minulla alkoi (diagnisoitiin) sellainen kuin hormonaalinen migreeni 48 vuotiaana eli 4 vuotta sitten. Se oli silloin säännöllistä kuukautisten aikoihin ja viime vuonna se muuttui niin että saattoi olla myös ovulaatin aikoihinkin. Nyt 52 vuotiaana kierto on mitä sattuu 20-40 päivää ja migreeni on melkeimpä viikottaista. Kesällä ihmekumma ei ollut yhtään, söin silloin ubiginonia 100mg yksi päivässä kun luin että se auttaisi ja ehkä se auttoi kun nyt koko syksy on mennyt migreeniä potiessa. Pitää alkaa uudestaan syömään niitä.
      Minullakin on nuo Migardit täsmälääkkeenä. Ne kyllä auttaa mutta alussa tulee kurkkuun puristava tunne ja vähän oksettava olo. Nyt aloin käyttämään homeopaattista lääkettä migreeniin R16 ja toivon että nämä tuntemukset johtuvat niistä eli migreeni on lieventynyt. Se meinaa välillä tulla mutta ei sitten tulekaan. Lääkärini suositteli minulle että pitäisi saada se kuukautisrytmi säännölliseksi keltarauhashormoonilla mutta en halua alkaa siihen, aion mennä nämä vaihtarit luomusti läpi. Syön myös Pro Balancea jossa luonnon estrogeeniä ja progesterolia.
      Tuo sinun päänsärkysi kuulostaa kyllä migreeniltä myös ja ihme ettei työterveyslääkärisi sitä sanonut vaan määräsi ainoastaan nuo lääkkeet.
      Samalla lailla minullakin välillä alkaa eli salakavalasti ettei heti huomaakkaan, välillä taas yöllä, joskus kipu "liikkuu" takaraivolta otsalle kiertäen koko pään ja kirkkaat valot tekee pahaa. Ärsyttävää kun se on pahana niin ei voi edes lukea että voisi senkin ajan jotenkin hyödyntää mutta ei.
      Minulle neurologi (joka teki diagnoosin) sanoi että se todennäköisesti (mutta ei varmasti) loppuu kun vaihtaritkin loppuu ja sitä nyt odotan kuin kuuta nousevaa.

      • painispain

        Kiitos vastanneille, samalta kuulostaa! Kyllä työterveyslääkäri päänsärkyni migreeniksi diagnosoi, kun Migardia määräsi. Itselleni se ei ihmeempiä sivuvaikutuksia aiheuta, mutta menee ainakin 2 h ennen kuin alkaa auttamaan. Minullakaan ei ollut kesällä (tai en ainakaan muista olleen) päänsärkyjä. Söin kesän aikana 3 kk kuurin keltarauhashormonia (Primolut Nor muistaakseni) ylimääräisten vuotojen takia. Nyt ei ole ollut menkkoja taas muutamaan kuukauteen, kuumat aallot jylläävät ja päänsärky ja/tai huimaus on melkein päivittäistä. Joka aamu saa tutkailla, että missä kunnossa pää sattuu olemaan...Sama täällä, minuakin ärsyttää se, ettei voi lukea särkyjen takia - olenkin siirtynyt äänikirjoihin. Kiitokset vinkeistä tuohon homeopaattiseen valmisteeseen ym. Toivotaan, että tämä tästä!


    • ykx2

      Hei,

      Kuulosta okkipitaaliselta(occipital migraine) ja kuukautismigreeniltä. Mulla todettiin 3 viikkoa sitten okkipitaalinen migreeni. Migreeni on ollut 20 vuotta ja vasta nyt sain vahvistuksen, että migreeni voi lähteä kallonpohjasta, takaraivosta, kulmakarvan kohdalta yms.

      Aiemmin sanottiin, ettei migreeni ikinä voi alkaa kallonpohjasta eikä takaraivosta. Kipuihin erikoistunut lääkäri diagnosoi tämän ja oikeassa on ollut.

      Viimeiset yhdeksän vuotta vaivaani on hoidettu välilevyjen rappeutumisen aiheuttamana kipuna, jolloin lääkityskin on ollut väärä. Aika selvää, jos diagnoosi kivun syistä on ollut väärä.

      Kipulääkäri tuikkasi pari puudutetta kallonpohjan lihaksiin ja yhden silmän yläpuolelle kulmakarvaan. 10 minuuttia ja niska ei jäkittänyt vastaan ja kaikki niska/kallonpohjakivut, huimaukset, pahoinvoinnit, tinnitykset, leuka/kasvokivut, kaulakivut yms. helpottivat.

      Painotan, oman kokemukseni johdosta, että on tärkeää tietää mitä migreeniä sairastaa. Auraton ja aurallinen ei ole riittävä tieto. Lääkitys vaihtelee migreenityypin/muodon mukaan ja se auttaa ennakoimaan mahdollisia tilanteita, joissa migreeni provosoituu.

      Nyt olen todennut, että valot, tuoksut, tietokone yms. prosoivat ja aiheuttavat migreeniä. Tietokonetta olenkin ruvennut käyttämään harkitusti. Maksimissaan pari tuntia kerrallaan ja neljänä päivänä viikossa. Rajoitan sitä siis rajusti. Hoidan pakolliset maksut yms. ja täällä käyn katsomassa keskustelua, koska olisin kaivannut tietoa okkipitaalisesta migreenistä. Viimeisen 3 viikon aikan olen törmännyt ketjuihin, joissa selkeästi henkilöllä on samat oireet, muttei tietoa mitä migreeniä sairastaa. Yhtään henkilöä, jolle olisi lääkäri diagnosoinut okkipitaalisen migreenin en ole ketjusta löytänyt itseni lisäksi.

      Sama henkilö voi sairastaa useammankin tyyppistä migreeniä. Itse taidan okkipitaalisen migreenin lisäksi sairastaa tuota kuukautismigreeniä.

      Lääkityksenä kipukynnystä kohottava klotriptyl mite ja kohtauslääke maxalt. Klotriptyl mite ei käy vuorotyötä tekevälle ja lääkettä ei voida määrätä kaikille, koska on useita lääkkeitä, jotka eivät sovi yhteen klotriptyl miten kanssa.

      Helpoin tapa varmistua sairastatko okkipitaalista migreeniä on tuo puudutteiden laittaminen. Itse sain apua vain yksityiseltä kipulääkäriltä. Tk, fysiatrian pl, neurologi yhtä tyjän kanssa. Ei diagnoosia ei apua. Kallistahan yksityinen sairaanhoito on, mutta kun ei muualtakaan apua saanut, enkä pystynyt enää olemaan pystyssä,,,,,meni tosi pahaksi.

      Toivottavasti tästä olisi apua Sinulle,,,,

      • painispain

        Kiitos myös sinulle Ykx2 kun kerroit kokemuksistasi. Olen tällä viikolla menossa lääkäriin ja pidän saamani vastaukset mielessä. Olen nyt huomannut, että ihan kaikkein keskeisimmät oireet ovat tapauksessani tuo oikean silmän/kulmakarvan kohdalla oleva kipu sekä oikeanpuoleinen kaulakipu, samoin kallonpohjan oikealla sivustalla (hmm mikä ilmaus...) oleva kipupiste. Niskatkin rutisevat päätä käännettäessä. Parilla Migardilla ja lukuisilla Panadoleilla tässä on alkuviikko menty, mutta eipä ole töissä taas teho ollut kummoinen siltikään, kun on kuitenkin koko ajan vähän "töttöröö"-olo.


    • käly

      Migreeni joka alkaa aikuisiällä, siitä ei pääse eroon koskaan, kohtaukset vain harvenevat iän myötä.
      Itselläni on ollut migreeni 19 vuotiaasta alkaen ja jatkuu edelleen.
      alkaa joskus silmäkipuna, tai tähdet putoilee, tai ohimokipuna jne....

      Mutta, aina yhtä karseeta, kun särkee, niin vietävästi.
      Tähän on kokeiltu, esto lääkitystä ei toimi, akupunktiota, ei mitään taikaa.

      Jos en ehdi ottamaan ajoissa( Pronaxen taplettia) se on päivystys reissu ja piikki persauksiin.

      Se vain on opittava elämään tuonkin kanssa.
      Ja oppiikin, kun tietää mitä seuraa, jos Esim: erehtyy ottamaan Valko- punaviiniä tai Juustoa jne...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe