Elikkä moottorina raakavesijäähdytteinen 5.0 mercruiser. Manuaalit on, mitkä roput avataan, että saa koneesta vedet pois, mutta kysymys kuuluu!!
Miten kannattaa toimia, että saa glykoliseoksen moottoriin ja pakosarjoihin jokapaikkaan, ettei termostaatti estä kiertoa?
Asiallisista vastauksista etukäteen kiittäen, enkä kaipaa vastausta; vie osaavaan huoltoliikkeeseen.
Glykolit moottoriin
30
4954
Vastaukset
- Jsk1234
Jos koneesi on 5.0mpi, niin todella hyvä video löytyy youtubesta. Laita hakusanaksi Liboatersclub, ja etsi kohta: winterizing engine. Long Island Boaters Clubilla on omat nettisivutkin, ja siellä tämä Eddie on tehnyt useampiakin videoita youtubeen.
Mutta siis näin se menee:
-laita tyhjennystulpat paikoilleen
-avaa edessä ylhäällä oleva kaikista isoin letku, joka on kiinni siinä palikassa, jossa termostaattikin on.
-kaada glykoli-vesi seosta kunnes sitä lopulta alkaa virrata ulos koneesta, ja ei kun letku takaisin paikoilleen
-sitten irrota kummatkin manifoldeille menevät letkut, ja kaada samalla tavalla glykolia sisään kumpaankin letkuun erikseen
-klemmarit kiinni
-glykoli-vesiseosta kuluu 15-18 litraa, en muista ihan tarkkaa määrää. - vm 41
Ropuista en tiedä, ne ovat yleensä vene/konekohtaisia.
Jos et mitään poisto hanaa tai roppua helposti löydä koneesta,on parasta kysäistä entiseltä omistajalta.Yleensä pumpun jälkeisen letkun/putken avaamalla poistuu vesi lohkosta.
Veneessäsi on varmaan vesipumppu,joka imee jäähdytysveden vesistöstä, jos vain saat sen imemään koneen käydessä, tavalla taikka toisella astiasta, jossa on klygolisekoitusta, ja poistoputken kautta takaisin talteen imuastiaan, ja takaisin kiertoon niin kauan että järjestelmä on täynnä. Lohko täyttyy kyllä ensin ja neste alkaa siinä vaihtua vasta koneen lämmettyä ja termarin auettua,muu järjestelmä kiertää heti kokoajan. Toivottavasti jollakulla on parempi tai yksinkertaisempi neuvo.- Pilot 22
Kyseisen koneen pakosarjoissa on alapuolella melko hyvin näkyvissä messinkiset tyhjennysproput. samoin lohkon kyljessä molemminpuolin. Eli yhteensä siis neljä tyhjennyspaikkaa. Tehtaan ohjeen mukaan tulisi myös avata ohjaustehostimen jäähdyttimeltä toinen vesiletkuista, jolloin tämä piiri myös tyhjenee. Itse olen ottanut myös vesipumpun paksun alaletkun irti. Tämän jälkeen proput ja em.letkut kiinni. ja termarikotelo auki( termostaatteineen).Samoin termostaatilta pakosarjoille menevät letkut irti termarin päästä.Nyt voi lohkon täyttää piripintaan siitä termarin pesästä. Sitten termostaatti kansineen kiinni ja molemmista pakosarjan letkusta seosta varovasti, kunnes neste näkyy letkun suulla. Muuta ei sitten tarvitse kuin letkut kiinni ja talvea odottamaan. Aikaa tähän ei ole minulla mennyt kaikkineen kuin noin 30-40 minuuttia.
Tämä on Mercuryn tehtaan ohje kun halutaan olla täysin varmoja, että pakkasnestettä on kaikkialla.Huoltoliikkeet yleensä käyttävät konetta ns.korvalapuilla ja antavat koneen imeä nesteet kiertoon, mutta kun kysyin pitkäaikaiselta Mercury huollolta mikä on oikea varma tapa niin kertoivat juuri saman minkä juuri selostin. Kuten tuossa aiemmin Jsk 1234 mainitsi niin noin 13-18 litraa seosta menee( johtuu hieman koneversiosta) - Lopetaneuvominen!
Pitääkö sun vm 41 vastata jokaikiseen topikkiin vaikka sulla on joka-asiasta vain mutu tai väärää tietoa?
Olet säälittävä! - vm 41
Lopetaneuvominen! kirjoitti:
Pitääkö sun vm 41 vastata jokaikiseen topikkiin vaikka sulla on joka-asiasta vain mutu tai väärää tietoa?
Olet säälittävä!Esim?
- Lopetaneuvominen!
vm 41 kirjoitti:
Esim?
"Ropuista en tiedä, ne ovat yleensä vene/konekohtaisia.
Jos et mitään poisto hanaa tai roppua helposti löydä koneesta,on parasta kysäistä entiseltä omistajalta." "Toivottavasti jollakulla on parempi tai yksinkertaisempi neuvo."
Tuossahan tuota turhaa lätinää noin esimerkiksi! - kuiduttaja
Lopetaneuvominen! kirjoitti:
"Ropuista en tiedä, ne ovat yleensä vene/konekohtaisia.
Jos et mitään poisto hanaa tai roppua helposti löydä koneesta,on parasta kysäistä entiseltä omistajalta." "Toivottavasti jollakulla on parempi tai yksinkertaisempi neuvo."
Tuossahan tuota turhaa lätinää noin esimerkiksi!Eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ollut,oli ihan normaalia maalaisjärkeä.
Huonompiakin neuvoja olen faktoina lukenut, taitaa olut vain huono päivä itelläs.
Hienoa kun joku muu, kuin "asiantuntija" antaa neuvoja, jotka tajuaa myös "kädetön"
- Merkka4
Kiitos ylipäätään asiallisista ja suurelta osin asiantuntevistakin vastauksista!
Vielä olisi mukava lukea kokemuksia/tietoa glykolin laitosta ko.moottoriin ilman roppujen avaamista. Elikkä niin, että vetarista imien suoraan moottoriin.
Olen kyllä tietoinen talvihuollon riskeistä. Noita haljenneita v-kasin lohkoja näkyy silloin tällöin myynnissä ja tarkoitus ei ole lohkoa rikkoa.
Tämän syksyn huolto on jo tehty ammattilaisen toimesta, mutta vähän omatkin kynnet syhyy tuohon hommaan.
Mukavaa kevään odotusta kaikille veneensä nostaneille!perälaitteen kautta nesteiden koneessa kierrättäminen oikeastaan sellainen idiootinvarma tapa, kun neste tulee pakoputkesta, on sitä jokapaikassa koneessa, johon merivesikin on päässyt. Homma siis hoidettu.
Letkujen kautta nesteiden laitto, jossa propuista ensin kone tyhjennetty - on lähinnä sellaisten paikkojen tapa, joissa koneen käyttäminen n. 5 min. on hankalaa.
yhtä kaikki, kumpiki tapa toimii.
Itsellä makeavesijäädytteinen vanha OMC.
- Merkka4
Tarkemmin nämät viestit vielä kun luin ja You tubesta katsoin videon, niin kait se moottorin tyhjennys ja glykoliseoksen laitto konetilasta käsin taitaa olla se oikea menetelmä.
- Jsk1234
Yksi juttu, mitä myös suositellaan on koneen huuhtelu makealla puhtaalla vedellä ennen sen tyhjentämistä. Se käy ihan mikkihiiren korvilla ja vesijohtovedellä. Mä olen laittanut mikin korvat silleen, että se pääsee kahdesta vetarin reiästä suihkuttamaan vettä, jottei paine nousisi liiaksi merivesipumpulle ennen koneen käynnistystä. En tiedä onko sillä merkitystä. Lujaa tekoa se impelleri on. Kun huristelee konetta aikansa, niin lämpö nousee ja lopulta vesi alkaa kiertää myös lohkossa.
Jos Eddien videon katsoit, niin siinä tosiaan on mpi kone 3-pistetyhjennyksellä (vaikka neljä sinistä tulppaa onkin). Mpi koneilla on erilaisia tyhjennysmenetelmiä konetyypistä riippuen. Ja sitten jos on vanhempi kaasari 5.0 niin siinähän on erilaiset systeemit.
Miksei tuo ajamalla glykolit sisäänkin onnistuisi jos vaan kone on ensin tyhjennetty vedestä, mutta siinä pitäisi olla normaalia suurempi vauvan amme vetarin alla ja uppopumppu nostamaan glykolia vetarille mikkihiiren korville. Ja ammeeseen reilusti glykolia. - Pilot 22
Jsk1234 kirjoitti:
Yksi juttu, mitä myös suositellaan on koneen huuhtelu makealla puhtaalla vedellä ennen sen tyhjentämistä. Se käy ihan mikkihiiren korvilla ja vesijohtovedellä. Mä olen laittanut mikin korvat silleen, että se pääsee kahdesta vetarin reiästä suihkuttamaan vettä, jottei paine nousisi liiaksi merivesipumpulle ennen koneen käynnistystä. En tiedä onko sillä merkitystä. Lujaa tekoa se impelleri on. Kun huristelee konetta aikansa, niin lämpö nousee ja lopulta vesi alkaa kiertää myös lohkossa.
Jos Eddien videon katsoit, niin siinä tosiaan on mpi kone 3-pistetyhjennyksellä (vaikka neljä sinistä tulppaa onkin). Mpi koneilla on erilaisia tyhjennysmenetelmiä konetyypistä riippuen. Ja sitten jos on vanhempi kaasari 5.0 niin siinähän on erilaiset systeemit.
Miksei tuo ajamalla glykolit sisäänkin onnistuisi jos vaan kone on ensin tyhjennetty vedestä, mutta siinä pitäisi olla normaalia suurempi vauvan amme vetarin alla ja uppopumppu nostamaan glykolia vetarille mikkihiiren korville. Ja ammeeseen reilusti glykolia.Jsk1234:lle: Nimenomaan, JOS vedet on ensin tyhjennetty joka kolkasta niin mikään ei tietenkään estä konetta käyttämällä imettää glykoliseos sisään. En tiedä miksi selostamani ja tehtaankin suosittelema täyttö olisi jotenkin hankalampi. Sanoisin sen olevan jopa nopea ja varma tapa saada kaikkialle, jopa pakosarjojen yläosaankin glykolit. Mutta jokainen tietysti voi tehdä parhaaksi katsomallaan tavalla. Noita pakkasessa haljenneita lohkoja on kyllä luvattoman paljon ja osaan niistä on konetta käyttämällä imeytetty glykolit, joten itse en ainakaan niin tekisi. Vähintään se raaka vesi pitäisi saada sieltä pois. Lisäksi näkee tapauksia jolloin vedet on kyllä laskettu tarkkaan pois, mutta tilalle ei ole laitettu jäähdytysnestettä talveksi. Silloin kyllä lyhentää koneen elinikää aika rankalla tavalla. Lohko ja pakosarjat ym. syöpyy melko kiivasta tahtia kun pääsevät suoraan ilman kanssa tekemisiin.
- Jsk1234
Pilot 22 kirjoitti:
Jsk1234:lle: Nimenomaan, JOS vedet on ensin tyhjennetty joka kolkasta niin mikään ei tietenkään estä konetta käyttämällä imettää glykoliseos sisään. En tiedä miksi selostamani ja tehtaankin suosittelema täyttö olisi jotenkin hankalampi. Sanoisin sen olevan jopa nopea ja varma tapa saada kaikkialle, jopa pakosarjojen yläosaankin glykolit. Mutta jokainen tietysti voi tehdä parhaaksi katsomallaan tavalla. Noita pakkasessa haljenneita lohkoja on kyllä luvattoman paljon ja osaan niistä on konetta käyttämällä imeytetty glykolit, joten itse en ainakaan niin tekisi. Vähintään se raaka vesi pitäisi saada sieltä pois. Lisäksi näkee tapauksia jolloin vedet on kyllä laskettu tarkkaan pois, mutta tilalle ei ole laitettu jäähdytysnestettä talveksi. Silloin kyllä lyhentää koneen elinikää aika rankalla tavalla. Lohko ja pakosarjat ym. syöpyy melko kiivasta tahtia kun pääsevät suoraan ilman kanssa tekemisiin.
Juu kyllä mäkin täytän koneen glykolilla niistä termariblokille menevistä letkuista. Se on se järkevin tapa. Mutta en irrota blokia. Sitä glykolia alkaa tulla blokista ulos, kun tavaraa on letkussa tarpeeksi. Mä teen juuri niin kuin Eddie youtuben videolla. Sillä kun on preciis sama kone ja vetari kuin mulla. Merivesipumpun saa tyhjäksi vedestä, kun pyöräyttää pumppua pari kertaa starttimoottorilla koneen tyhjennyksen jälkeen ja antaa tyhjennystulppien olla auki.
Aloittajan kannattaa olla tarkkana, että havaitsee konekohtaiset asiat. Tässä ei ollut tarkkaa tyyppimerkintää missään hänen koneestaan lähtötietona. Ja onko esim vetarin tyypillä väliä talvehtimisasioissa? Bravo3:n tunnen, muita en.
Sulla oli tuossa jotkut messinkitulpat tyhjennyksessä mainittuna. Onko tuo 5.0 220hv ? - MakeMerkkari
Jsk1234 kirjoitti:
Juu kyllä mäkin täytän koneen glykolilla niistä termariblokille menevistä letkuista. Se on se järkevin tapa. Mutta en irrota blokia. Sitä glykolia alkaa tulla blokista ulos, kun tavaraa on letkussa tarpeeksi. Mä teen juuri niin kuin Eddie youtuben videolla. Sillä kun on preciis sama kone ja vetari kuin mulla. Merivesipumpun saa tyhjäksi vedestä, kun pyöräyttää pumppua pari kertaa starttimoottorilla koneen tyhjennyksen jälkeen ja antaa tyhjennystulppien olla auki.
Aloittajan kannattaa olla tarkkana, että havaitsee konekohtaiset asiat. Tässä ei ollut tarkkaa tyyppimerkintää missään hänen koneestaan lähtötietona. Ja onko esim vetarin tyypillä väliä talvehtimisasioissa? Bravo3:n tunnen, muita en.
Sulla oli tuossa jotkut messinkitulpat tyhjennyksessä mainittuna. Onko tuo 5.0 220hv ?Itsellä ollut pari Mercruiserin sisäperäkonetta, toinen V6 ja toine 3L neloskone. Molemmissa alpha one vetari ja molempiin olen ns. korvalappujen kautta
ajanut glykolit sisään. Näin olen toiminut 14 viime talven aikana ja ei mitään jäätymisongelmia koskaan. Ensin makealla vedellä käyttää konetta niin kauan, että termari on auennut ja sen jälkeen samojen korvaläppien kautta gykolit koneeseen. Uimatasolle kanisteri, jossa valmista seosta n. 20 L. ja siitä letku korvaläpille. En ole edes propuista koskaan erikseen vesiä tyhjentänyt. Tiedän että näin toimii muutama huoltoliike myös. - Jsk1234
MakeMerkkari kirjoitti:
Itsellä ollut pari Mercruiserin sisäperäkonetta, toinen V6 ja toine 3L neloskone. Molemmissa alpha one vetari ja molempiin olen ns. korvalappujen kautta
ajanut glykolit sisään. Näin olen toiminut 14 viime talven aikana ja ei mitään jäätymisongelmia koskaan. Ensin makealla vedellä käyttää konetta niin kauan, että termari on auennut ja sen jälkeen samojen korvaläppien kautta gykolit koneeseen. Uimatasolle kanisteri, jossa valmista seosta n. 20 L. ja siitä letku korvaläpille. En ole edes propuista koskaan erikseen vesiä tyhjentänyt. Tiedän että näin toimii muutama huoltoliike myös.Alphassa taitaa olla merivesipumppu vetarissa, eli ei kyllä olisi hyvä jättää vettä sinne jäätymään. Vai onko se rakenteeltaan sellainen, että vesi poistuisi helposti?
- 1+3
Jsk1234 kirjoitti:
Alphassa taitaa olla merivesipumppu vetarissa, eli ei kyllä olisi hyvä jättää vettä sinne jäätymään. Vai onko se rakenteeltaan sellainen, että vesi poistuisi helposti?
Tuossa korvaläppä tavassahan pumppu saa ensimmäisenä sen glykolin eli ei ongelmaa.
- vm 41
MakeMerkkari kirjoitti:
Itsellä ollut pari Mercruiserin sisäperäkonetta, toinen V6 ja toine 3L neloskone. Molemmissa alpha one vetari ja molempiin olen ns. korvalappujen kautta
ajanut glykolit sisään. Näin olen toiminut 14 viime talven aikana ja ei mitään jäätymisongelmia koskaan. Ensin makealla vedellä käyttää konetta niin kauan, että termari on auennut ja sen jälkeen samojen korvaläppien kautta gykolit koneeseen. Uimatasolle kanisteri, jossa valmista seosta n. 20 L. ja siitä letku korvaläpille. En ole edes propuista koskaan erikseen vesiä tyhjentänyt. Tiedän että näin toimii muutama huoltoliike myös.Tuohan on ihan perustapa vaihtaa nesteet koneeseen, ei ole mitään mahdollisuutta että homma menisi jotenkin pieleen. On paljon ihmisiä jotka eivät välttämättä osaa edes mutteria oikeinpäin aukaista.
Jotkut tekevät/teettävät asiat vain liian monimutkaisesti, vaikka helppoja sekä yksinkertaisiakin keinoja löytyy. Kyllä monelle hommalle aina löytyy vaihtoehtoisia ratkaisuja näköjään, ne täytyy vaan myös itse "hokata", vai mitä , nimimerkki
lopetaneuvominen ? - Lopetaneuvominen!
vm 41 kirjoitti:
Tuohan on ihan perustapa vaihtaa nesteet koneeseen, ei ole mitään mahdollisuutta että homma menisi jotenkin pieleen. On paljon ihmisiä jotka eivät välttämättä osaa edes mutteria oikeinpäin aukaista.
Jotkut tekevät/teettävät asiat vain liian monimutkaisesti, vaikka helppoja sekä yksinkertaisiakin keinoja löytyy. Kyllä monelle hommalle aina löytyy vaihtoehtoisia ratkaisuja näköjään, ne täytyy vaan myös itse "hokata", vai mitä , nimimerkki
lopetaneuvominen ?Itse olen perä- ja sisäperä koneisiin ajanut aina glygolit sisään korvaläpillä! Silloin vaan täytyy tietää että glygoli seos menee joka paikkaan. No perämottoreissa lähinnä korroosion esto mielessä. Mutta ei toisia voi neuvoa miten sattuu, niille voi käydä vahinko! Siis jos täällä kysellään neuvoa miten glygolit koneeseen jne...
Ja olen sama "1 3" ja "lopetaneuvominen" nimi merkki. - ????????????????
Lopetaneuvominen! kirjoitti:
Itse olen perä- ja sisäperä koneisiin ajanut aina glygolit sisään korvaläpillä! Silloin vaan täytyy tietää että glygoli seos menee joka paikkaan. No perämottoreissa lähinnä korroosion esto mielessä. Mutta ei toisia voi neuvoa miten sattuu, niille voi käydä vahinko! Siis jos täällä kysellään neuvoa miten glygolit koneeseen jne...
Ja olen sama "1 3" ja "lopetaneuvominen" nimi merkki.Miten niillä "korvaläpillä" voi rannassa, jossa ei ole sähköjä eikä painevettä saatavilla vaihtaa nesteet koneeseen? Vene on jo kuivilla.
- X-tion
???????????????? kirjoitti:
Miten niillä "korvaläpillä" voi rannassa, jossa ei ole sähköjä eikä painevettä saatavilla vaihtaa nesteet koneeseen? Vene on jo kuivilla.
Tuollahan se on kerrottu. Pytty jossa nesteet letkulla kiinni kiinni "läpysköihin", pytty uimatasolle tms. kone käyntiin ja kun neste tulee pakoputkesta, kone sammuksiin. Se oli siinä. Ei tarvita sähköä, eikä painevettä - siksi se niin hienoa onkin.
tarkasta, että koneesi myös ottaa perälaitteesta sen raakaveden jäähdytykseen.
- -make-
Minulla on sisämoottorissa hanallinen T-yhde pohjahanan jälkeen.
Laitan pohjahanan kiinni, avaan huuhteluhanan jossa on letku ja tenupullosta tehty suppilo valmiina. Laitan suppilon rautalangalla penkin putkeen kiinni ja lasken kanisterista seokset koneeseen koneen käydessä. Pakoputken alla on saavi keräämässä ulostulevan seoksen.
Näin huuhtelen siis raakavesipuolen. Moottorissa itsessäänhän on glykolit aina sisässä.
Seuraavaksi huuhtelukerraksi terästän jo käytettyä huuhteluseosta uudella glykolilla ja käytän seosta monena syksynä.- Lopetaneuvominen
No niin ja kysyjällä raakavesijäähdytteinen sisäperä!
Miksi terästät jo käytettyä seosta, luulis että se terästyy ihan itsestään kun vesi haihtuu pois? - -make-
Lopetaneuvominen kirjoitti:
No niin ja kysyjällä raakavesijäähdytteinen sisäperä!
Miksi terästät jo käytettyä seosta, luulis että se terästyy ihan itsestään kun vesi haihtuu pois?Joo, sori.
En enää lukiessa muistanut että kyseessä oli sisäperäkonekyselijä.
Ei siitä käytetystä litkusta mikään vesi haihdu umpinaisessa säilytyskanisterissa mihinkään mutta jäähdytysjärjestelmästä tulee puhdasta järvivettä lisukkeeksi. En minä sitä litkua saavissa säilytä seuraavaan syksyyn vaan korkillisessa ja hanallisessa kanisterissa, josta lasken sen huuhdellessa siihen tenusuppiloon. - VP Fani
-make- kirjoitti:
Joo, sori.
En enää lukiessa muistanut että kyseessä oli sisäperäkonekyselijä.
Ei siitä käytetystä litkusta mikään vesi haihdu umpinaisessa säilytyskanisterissa mihinkään mutta jäähdytysjärjestelmästä tulee puhdasta järvivettä lisukkeeksi. En minä sitä litkua saavissa säilytä seuraavaan syksyyn vaan korkillisessa ja hanallisessa kanisterissa, josta lasken sen huuhdellessa siihen tenusuppiloon.Nyt on saatu paljon hyviä vinkkejä, millä tavalla klygoliseoksen saa talveksi sisään.
Kysyjä on varmaan jo niin viisastunut näistä monista hyvistäkin neuvoista,että
voi kohta itse antaa neuvontaa epätietoisille, kunhan vain ensin itse pystyy poimimaan parhaan vinkin saaduista neuvoista.
Saldo on tosi kirjavaa, jotkut vain eivät pysy ruodussa,alkavat sooloilemaan asian ulkopuolelle, sekoittaen kyselijän aivot tietämyksillään, ja omilla tekemisillään.
Minun mieleeni ei tulisi, että kysyisin näillä sivustoilla noinkin tärkeään asiaan neuvoja. Paras keino on aina ottaa asioista selvää merkkiliikkeen asiantuntijalta, taikka kysyä, tunteeko joku hyvän asiantuntijan? - asiantuntijoita joo
VP Fani kirjoitti:
Nyt on saatu paljon hyviä vinkkejä, millä tavalla klygoliseoksen saa talveksi sisään.
Kysyjä on varmaan jo niin viisastunut näistä monista hyvistäkin neuvoista,että
voi kohta itse antaa neuvontaa epätietoisille, kunhan vain ensin itse pystyy poimimaan parhaan vinkin saaduista neuvoista.
Saldo on tosi kirjavaa, jotkut vain eivät pysy ruodussa,alkavat sooloilemaan asian ulkopuolelle, sekoittaen kyselijän aivot tietämyksillään, ja omilla tekemisillään.
Minun mieleeni ei tulisi, että kysyisin näillä sivustoilla noinkin tärkeään asiaan neuvoja. Paras keino on aina ottaa asioista selvää merkkiliikkeen asiantuntijalta, taikka kysyä, tunteeko joku hyvän asiantuntijan?Ihan kaikessa, ei todellakaan tarvita mitään merkkiliikkeiden "asiantuntijoita", joita niissä ei välttämättä edes ole, mm. valtaosa Volvon "asiantuntijoista" pihalla lähes kaikesta, kuin lumiukot.
- huuuaahh
asiantuntijoita joo kirjoitti:
Ihan kaikessa, ei todellakaan tarvita mitään merkkiliikkeiden "asiantuntijoita", joita niissä ei välttämättä edes ole, mm. valtaosa Volvon "asiantuntijoista" pihalla lähes kaikesta, kuin lumiukot.
Tämänkin ketjun höpinöitä kun on lukenut, onneksi en ole ensikertaa nesteitä koneeseen ajamassa. Jokainen opetelkoot sen oman versionsa aiheesta, eihän sentään mitään rakettitiedettä ole. Mutta välttäkööt ehdottomampia, siis niitä ainoita oikeita tapoja :)
- vm 41
huuuaahh kirjoitti:
Tämänkin ketjun höpinöitä kun on lukenut, onneksi en ole ensikertaa nesteitä koneeseen ajamassa. Jokainen opetelkoot sen oman versionsa aiheesta, eihän sentään mitään rakettitiedettä ole. Mutta välttäkööt ehdottomampia, siis niitä ainoita oikeita tapoja :)
Olen samaa mieltä siitä, että asiat ja hommat voi hoitaa myös muullakin tavalla kuin "ainoalla oikealla tavalla". Joku on voinut tehdä veneeseensä/koneeseensa omia viritelmiään, mistä uusi omistaja ei välttämättä ole tietoinen, joten epävarmoissa tilanteissa parasta on kysäistä myös entiseltä omistajalta asioista, jos on mahdollista.
Kaikilla ei ole hallussa johdonmukaista ajattelutapaa, saati käytännön perustietoa järjestelmien toimivuudesta.
Jo tässä keskustelu forumissa tuli esille muutamia erilaisia käytännön esimerkkejä, joista kysyjä ei aina välttämättä löydä sitä parasta ja oikeaa tapaa ja keinoa suoriutuakseen hommasta. Uutena hankittuna sekä ainoana omistajana on aina parhaat mahdollisuudet onnistua hommasta, ohjekirjatkin on yleensä vielä tallessa. - huuuaahh
vm 41 kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että asiat ja hommat voi hoitaa myös muullakin tavalla kuin "ainoalla oikealla tavalla". Joku on voinut tehdä veneeseensä/koneeseensa omia viritelmiään, mistä uusi omistaja ei välttämättä ole tietoinen, joten epävarmoissa tilanteissa parasta on kysäistä myös entiseltä omistajalta asioista, jos on mahdollista.
Kaikilla ei ole hallussa johdonmukaista ajattelutapaa, saati käytännön perustietoa järjestelmien toimivuudesta.
Jo tässä keskustelu forumissa tuli esille muutamia erilaisia käytännön esimerkkejä, joista kysyjä ei aina välttämättä löydä sitä parasta ja oikeaa tapaa ja keinoa suoriutuakseen hommasta. Uutena hankittuna sekä ainoana omistajana on aina parhaat mahdollisuudet onnistua hommasta, ohjekirjatkin on yleensä vielä tallessa.Noinhan se homma etenee - ja toimii !
- yksinkertainen vaan
entä sit volvo penta 45 hv sisäperämoottori
- Anonyymi
Saapa nähdä lukeeko joku näin vanhaa keskustelua?
Minulla on sisäperämoottori GM 6,2 D ja nyt on joku sähkövika, ei käynnisty, eli moottori ei starttaa. Vene on järvessä ja olen aikeessa nostaa.
Miten saisin glykolin merivesijärjestelmään luotettavasti? On siis makeaveden jäähdystys - kaksoisjärjestelmä. Joku letku irti jossain? Saisiko sitä jotenkin takakautta pumpattua poistoreikien kautta. Impelleri on kait se ongelma kun se ei pyöri? Osaako joku auttaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162138Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101186Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811143Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha172858- 63834
- 59811