Vaikean aiheen käsittely harrastajateatterissa

Kuulun harrastajateatteriryhmään, jonka uusimman produktion esitykset ovat tänä syksynä. Näytelmä on ryhmän jäsenten ja ohjaajan itse keksimä.

Tällä kertaa halusin käsitellä oman roolihahmoni kautta poikkeuksellisen raskasta ja haastavaa aihetta, seksuaalista väkivaltaa. Perimmäinen syy on se, että olen jo muutaman vuoden työstänyt historiallisen romaanin käsikirjoitusta, johon kuuluu yhtenä sivujuonena voitetun kansan jäsenten häpäiseminen.

Toinen kässärini raiskatuista henkilöistä sovitettiin siis näytelmämme tarinaan. Ryhmämme kiinnostus aiheeseen oli melko yllättävää. Tosin henkilö on prokkiksessamme irrallaan omasta aikakaudestaan ja kulttuuristaan, mutta kuten valitettavan hyvin tiedetään, hänen kokemansa asia on viime vuosiin asti katsottu osaksi sodankäyntiä niinkin lähellä meitä kukn Bosniassa ja Tshetsheniassa.

Viime viikolla pidetyn ensi-illan jälkeen jotkut katsojat totesivat, että noinkin surullista aihetta oli hyvä pystyä käsittelemään. Sen sijaan vanhempani, jotka ovat käyneet paljon teatterissa ja myös itse harrastaneet näyttelemistä - isäni jopa vuosikausia - paheksuivat sitä, ettöä pääosin lämminhenkiseen tarinaan kuului myös tällainen teema.

Olin tavallaan odottanutkin vanhemmiltani kritiikkiä, mutta muistutin heille, ettei tekstillä ollut mitään tekemistä oman elämäni kanssa. En pysty edes kuvittelemaan, miten käyttäytyisin, jos olisin oikeasti kokenut vastaavaa. Säilyttääkseni etäisyyden aiheeseen halusin ehdottomasti, että henkilöni oli raiskattu sodassa eikä työyhteisössä tai parisuhteessa.

Aluksi sain vanhempieni kommenteista kuvan, etteivät he kestäneet kuulla "pikku tyttönsä" roolihenkilönä puhuvan kyseisestä aiheesta. "Pikku tyttö" on kuitenkin reilusti yli 30-vuotias ja uskaltaa kyllä käsitellä seksuaalistakin vallankäyttöä.

Kysyin: "Minkä takia te luulette Sofi Oksasen kirjoittavan tästä aiheesta?" Vakuutin myös, ettei raiskaus varsinaisesti kiehdo minua vaan aihe kuuluu tulevaan esikoiskirjaani. Vanhemmat totesivatkin, että romaani on eri asia kuin harrastajateatteriryhmä ja että näytelmässä olisi syytä kertoa enemmän henkilön taustasta ja lähtökohdista. He myös ihmettelivät suuresti sitä, että henkilöni on raskaana. On toki olemassa lapsia, jotka ovat saaneet alkunsa väkivallasta, mutta aivan yhtä mahdollista on, että raiskauksen uhri menehtyy, kuten Intiassa on käynyt useita kertoja viime aikoina. :( Myös raskaus kuuluu käsikirjoitukseeni, mutta nimenomaan näytelmäämme se otettiin, jotta henkilölläni olisi myönteisiä asioita odotettavissa.

Olen ennenkin esittänyt dramaattisia rooleja - kerran henkilöni jopa surmattiin. Tämän produktion jälkeen en kuitenkaan todennäköisesti enää ehdota ryhmällemme näin äärimmäisten asioiden käsittelyä.

1

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tero The Thespian

Juttuhan on onnistunut jos se järkyttää osaa katsojista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      79
      9011
    2. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      162
      5682
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      135
      5107
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      25
      3939
    5. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      85
      3490
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      56
      3418
    7. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      103
      2781
    8. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      40
      2761
    9. En tiedä ymmärrätkö

Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2751
    10. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      24
      1777
    Aihe