Unirytmi ei korjaannu niin millään

Unihäiriöinen

Valvon aina pitkälle aamuyöhön kun uni ei tule millään ja herään usein iltapäivällä vasta joskus klo 13-14 välillä. Olen syrjäytynyt normaalista elämästä masennuksen, yleistyneen ahdistuneisuushäiriön ja vakavan sosiaalisten tilanteiden pelon takia.

Minulla on poikkeuksellisen suuri unentarve eli jotain 10 tuntia yössä. Joudun siis nukkumaan kahteen iltapäivällä jos saan unenpäästä kiinni vasta neljän aikaan aamuyöllä. Usein minulla on univaikeuksia tämän ahdistuneisuuden takia ja olen unilääkkeitäkin kokeillut vaihtelevalla menestyksellä. Unirytmin korjaaminen ei kuitenkaan unilääkkeiden avulla tunnu onnistuvan. Mirtatzapiini tekee niin väsyneeksi että nukkuu 13 tuntia ja seuraavana päivänä on niin tokkurainen olo ettei ajatus kulje ollenkaan. Lisäksi se lihottaa.

Aina välillä olen ottanut myös tenoxia mutta siihen minulla ei ole omaa reseptiä ja olen siinä käsityksessä etteivät lääkärit suostu sitä helpolla määräämään. Vaikkei minulla kovin usein olekkaan elämässä mitään pakollisia menoja niin haluaisin silti saada unirytmini kuntoon.

184

4927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvin nukkuva
      • 5+5

        Ei ole AINOA, yksi keino muiden joukossa, joka ei välttämättä tehoa kaikilla.


      • +Sleep Restriction+
        5+5 kirjoitti:

        Ei ole AINOA, yksi keino muiden joukossa, joka ei välttämättä tehoa kaikilla.

        Tässä yksi ilmainen vaihtoehto

        "Nuku tarkoituksella vähemmän ja yksinkertaista elämääsi. Masennus pienenee! Itsensä suunnitelmallinen valvottaminen vähentää masennuksen oireita. Valvottaminen on myöskin tunnettu kidutusmenetelmänä, joten masennuksen vähentyminen kidutusmenetelmän avulla on varmastikin sinulle yllättävä uutinen.

        60% masentuneista potilaista saa heti tuloksia olemalla nukkumatta yhden yön.

        Herää 01.00 ja valvo yö ja seuraava päivä. Auringon valon puute valitettavasti aiheuttaa myöskin suomalaisille masennusta, joka tunnetaan kaamos- ja talvimasennuksena.. Suomessa talvimasennuksesta kärsivien saattaa kannattaa jopa sijoittaa kirkasvalohoitolamppuun. 5x viikossa 60 minuutin ajan on todettu sopivaksi hoidoksi. Kirkasvalohoidon tehokkuudeksi on todettu jopa 80% potilaista.

        Vaikket olisikaan masentunut niin siitä huolimatta muutaman kerran kuukaudessa itsensä valvottaminen on onnellisuutta nostava metodi myös tavallisella suomalaiselle.

        Unen määrää kannattaa myös testata. Nuku välillä 5 tuntia, välillä 7 tuntia, välillä 8-10 tuntia. Testaa miten hyvin saat nautintoa irti erilaisilla unimäärillä."

        Lähde:

        http://minimalistisuus.blogspot.com/2011/10/masentaako-nuku-vahemman-ja.html


      • järki käteen
        +Sleep Restriction+ kirjoitti:

        Tässä yksi ilmainen vaihtoehto

        "Nuku tarkoituksella vähemmän ja yksinkertaista elämääsi. Masennus pienenee! Itsensä suunnitelmallinen valvottaminen vähentää masennuksen oireita. Valvottaminen on myöskin tunnettu kidutusmenetelmänä, joten masennuksen vähentyminen kidutusmenetelmän avulla on varmastikin sinulle yllättävä uutinen.

        60% masentuneista potilaista saa heti tuloksia olemalla nukkumatta yhden yön.

        Herää 01.00 ja valvo yö ja seuraava päivä. Auringon valon puute valitettavasti aiheuttaa myöskin suomalaisille masennusta, joka tunnetaan kaamos- ja talvimasennuksena.. Suomessa talvimasennuksesta kärsivien saattaa kannattaa jopa sijoittaa kirkasvalohoitolamppuun. 5x viikossa 60 minuutin ajan on todettu sopivaksi hoidoksi. Kirkasvalohoidon tehokkuudeksi on todettu jopa 80% potilaista.

        Vaikket olisikaan masentunut niin siitä huolimatta muutaman kerran kuukaudessa itsensä valvottaminen on onnellisuutta nostava metodi myös tavallisella suomalaiselle.

        Unen määrää kannattaa myös testata. Nuku välillä 5 tuntia, välillä 7 tuntia, välillä 8-10 tuntia. Testaa miten hyvin saat nautintoa irti erilaisilla unimäärillä."

        Lähde:

        http://minimalistisuus.blogspot.com/2011/10/masentaako-nuku-vahemman-ja.html

        tuollaisella reseptillä tulee tosi hulluksi. Oletko sinä yksi niistä sairaista, joka keksi kesäajan???
        Ihminen tarvitsee joka päivän jälkeen normaaliyöunen!!!
        Jos joku järkevä päättäjä lukee tämän, NIIN JÄTTÄKÄÄ TALVIAIKA JATKUVAAN KÄYTTÖÖN!
        Suomen terveysmenot pinentyisi todella paljon, jos saisi nukkua tunnin enenmän aamuisin, ilman että aikaa vaihdetaan pari kertaa vuodessa.
        Ottakaa mallia Venäjän johtajista, jotka totesivat kellon edestakaisen vaihtamisen aiheuttavan paljon ylimääräistä kärsimystä ja turhia kuluja!
        Ajatelkaa edes nuoria, ettei heidän tarvitse sairastua moisesta hölmöilystä bisnesten takia.


      • järkeä sinulla?
        järki käteen kirjoitti:

        tuollaisella reseptillä tulee tosi hulluksi. Oletko sinä yksi niistä sairaista, joka keksi kesäajan???
        Ihminen tarvitsee joka päivän jälkeen normaaliyöunen!!!
        Jos joku järkevä päättäjä lukee tämän, NIIN JÄTTÄKÄÄ TALVIAIKA JATKUVAAN KÄYTTÖÖN!
        Suomen terveysmenot pinentyisi todella paljon, jos saisi nukkua tunnin enenmän aamuisin, ilman että aikaa vaihdetaan pari kertaa vuodessa.
        Ottakaa mallia Venäjän johtajista, jotka totesivat kellon edestakaisen vaihtamisen aiheuttavan paljon ylimääräistä kärsimystä ja turhia kuluja!
        Ajatelkaa edes nuoria, ettei heidän tarvitse sairastua moisesta hölmöilystä bisnesten takia.

        Talviaika on se keksintö, ei suinkaan kesäaika. Talviaika on aamuvirkkutyrannian keksintö jolla päivän pituutta typistetään illasta ja siirretään aamuun.

        Aamulla saa nukkua kauemmin kun säädetään yleisin työaika alkamaan aikaisintaan auringonnousun tienoilla myös talvisin.

        Mutta mitään joustoahan ei tietysti ole tulossa, koska Raamatulla päähän lyövä aamuvirkkujen tyrannia määrittää yhä 2000-luvullakin mikä ihmiselle on luonnollista, mikä ei, mikä moraalisesti paheksuttavaa, mikä normin mukaista käyttäytymistä.


      • Vaihtoehtoja kokeill
        +Sleep Restriction+ kirjoitti:

        Tässä yksi ilmainen vaihtoehto

        "Nuku tarkoituksella vähemmän ja yksinkertaista elämääsi. Masennus pienenee! Itsensä suunnitelmallinen valvottaminen vähentää masennuksen oireita. Valvottaminen on myöskin tunnettu kidutusmenetelmänä, joten masennuksen vähentyminen kidutusmenetelmän avulla on varmastikin sinulle yllättävä uutinen.

        60% masentuneista potilaista saa heti tuloksia olemalla nukkumatta yhden yön.

        Herää 01.00 ja valvo yö ja seuraava päivä. Auringon valon puute valitettavasti aiheuttaa myöskin suomalaisille masennusta, joka tunnetaan kaamos- ja talvimasennuksena.. Suomessa talvimasennuksesta kärsivien saattaa kannattaa jopa sijoittaa kirkasvalohoitolamppuun. 5x viikossa 60 minuutin ajan on todettu sopivaksi hoidoksi. Kirkasvalohoidon tehokkuudeksi on todettu jopa 80% potilaista.

        Vaikket olisikaan masentunut niin siitä huolimatta muutaman kerran kuukaudessa itsensä valvottaminen on onnellisuutta nostava metodi myös tavallisella suomalaiselle.

        Unen määrää kannattaa myös testata. Nuku välillä 5 tuntia, välillä 7 tuntia, välillä 8-10 tuntia. Testaa miten hyvin saat nautintoa irti erilaisilla unimäärillä."

        Lähde:

        http://minimalistisuus.blogspot.com/2011/10/masentaako-nuku-vahemman-ja.html

        Tämä ei kyllä päde. Liika valvominen ja unettomuus aiheuttavat myös masennusta, oletko tietoinen siitä? Turha valvottaminen lisää myös unettomuutta.


    • Tässä ehkä syy;

      "Vaikkei minulla kovin usein olekkaan elämässä mitään pakollisia menoja"

      • ulos kaikki

        Ylös, ulos ja liikkumaan PÄIVÄLLÄ


      • Unihäiriöinen
        ulos kaikki kirjoitti:

        Ylös, ulos ja liikkumaan PÄIVÄLLÄ

        Ei toimi kun en yksinkertaisesti pääse aamulla sängystä ylös vaikka kuinka yrittäisin. Aivan kuin minut olisi köytetty sänkyyn kiinni. Olen todellakin tuntenut jo monta vuotta itseni niin uupuneeksi etten millään jaksa herätä aikaisin aamulla. Varmaan tätä on täysin terveiden ihmisten vaikea ymmärtää.


      • vihje....
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Ei toimi kun en yksinkertaisesti pääse aamulla sängystä ylös vaikka kuinka yrittäisin. Aivan kuin minut olisi köytetty sänkyyn kiinni. Olen todellakin tuntenut jo monta vuotta itseni niin uupuneeksi etten millään jaksa herätä aikaisin aamulla. Varmaan tätä on täysin terveiden ihmisten vaikea ymmärtää.

        Ensin päivälenkki on 10m:n pituinen, sitten järjestyksessä; 10m, 10m, 12m, 12m, 15m, 15m, 15m, 15m, 20m, 22m, 22m, 25m, 25m ...... vihdoin jo 100m jne....

        Niin ne muutkin ovat tehneet...


      • Unihäiriöinen
        vihje.... kirjoitti:

        Ensin päivälenkki on 10m:n pituinen, sitten järjestyksessä; 10m, 10m, 12m, 12m, 15m, 15m, 15m, 15m, 20m, 22m, 22m, 25m, 25m ...... vihdoin jo 100m jne....

        Niin ne muutkin ovat tehneet...

        Olen kyllä tehnyt paljon pitkiä lenkkejä iltapäivällä mutta ei se unirytmiä ole korjannut.


      • Vihjeenä...
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Olen kyllä tehnyt paljon pitkiä lenkkejä iltapäivällä mutta ei se unirytmiä ole korjannut.

        Univaikeudet kertovat jonkun elämänalueen olevan pielessä. Tai sitten jokin lääkitys on pilannut unimekanismin.
        Vaikeudet voivat olla psyykkisiä tai somaattisia. Siis mahdollisuuksien määrä on kamala.
        Noiden asioiden kartoittaminen kuuluu ammattilaisille. Valitettavasti hoitohenkilökunta ei oikein ymmärrä unettomuuden päälle mitään. ja ne jotka "ymmärtävät" tyrkyttävät kemiallisia myrkkyjä ("unilääkkeitä") ratkaisuksi. Ne eivät koskaan ratkaise itse ongelmaa, voivat jopa pahentaa sitä.
        Uni tulee kun;
        - on säännöllinen päivärytmi
        - tekee fyysisiä suorituksia säännöllisesti
        - syö hyvin
        - aikuisen ihmisen opitää normaalisti myös muodostaa heteroparisuhde ja tehdä kaikkea mitä siihen kuuluu. Jos ei tee, ei elä "normaalisti". Ihmisen biologia on muodostunut miljoonien vuosien aikana ei sitä kymmenessä vuodessa muuteta mihinkään.
        Kansan suosittelemat aineet; kamomilla, melatoniini, ymv ovat aineita joita kannattaa kokeilla.
        Itse olen keskustellut jopa maamme johtavien unilääkäreiden kanssa, eikä heillä näytä olevan sen kummempaa opastusta asiassa. Joten on pakko luottaa kotikonsteihin.


      • Kysymys.
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Olen kyllä tehnyt paljon pitkiä lenkkejä iltapäivällä mutta ei se unirytmiä ole korjannut.

        Kerroppa päivärytmisi, tekemisesi, ruiokasi, lääkkeesi, luontaistuotteesi, joita käytät. ja muut asiat joilla huolehdit unettomuuttasi. Ikäsi.


      • vihje 2
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Olen kyllä tehnyt paljon pitkiä lenkkejä iltapäivällä mutta ei se unirytmiä ole korjannut.

        Minulle aikoinaan ensimmäinen luonnontuote joka toimi oli teaniini-kauranversouute-tabletti.
        Noita lienee 2 Suomessa; Rennoksin, ja joku Vida.
        Löytyy haulla;
        teaniini-kauranversouute


      • Unihäiriöinen
        Vihjeenä... kirjoitti:

        Univaikeudet kertovat jonkun elämänalueen olevan pielessä. Tai sitten jokin lääkitys on pilannut unimekanismin.
        Vaikeudet voivat olla psyykkisiä tai somaattisia. Siis mahdollisuuksien määrä on kamala.
        Noiden asioiden kartoittaminen kuuluu ammattilaisille. Valitettavasti hoitohenkilökunta ei oikein ymmärrä unettomuuden päälle mitään. ja ne jotka "ymmärtävät" tyrkyttävät kemiallisia myrkkyjä ("unilääkkeitä") ratkaisuksi. Ne eivät koskaan ratkaise itse ongelmaa, voivat jopa pahentaa sitä.
        Uni tulee kun;
        - on säännöllinen päivärytmi
        - tekee fyysisiä suorituksia säännöllisesti
        - syö hyvin
        - aikuisen ihmisen opitää normaalisti myös muodostaa heteroparisuhde ja tehdä kaikkea mitä siihen kuuluu. Jos ei tee, ei elä "normaalisti". Ihmisen biologia on muodostunut miljoonien vuosien aikana ei sitä kymmenessä vuodessa muuteta mihinkään.
        Kansan suosittelemat aineet; kamomilla, melatoniini, ymv ovat aineita joita kannattaa kokeilla.
        Itse olen keskustellut jopa maamme johtavien unilääkäreiden kanssa, eikä heillä näytä olevan sen kummempaa opastusta asiassa. Joten on pakko luottaa kotikonsteihin.

        "Aikuisen ihmisen opitää normaalisti myös muodostaa heteroparisuhde ja tehdä kaikkea mitä siihen kuuluu. Jos ei tee, ei elä "normaalisti"."

        Milläs muodostat kun sopivan kumppanin löytäminen on mahdotonta jo pelkästään näiden ongelmien (jatkuva ahdistuneisuus, sosiaalinen fobia, masennus ja siitä seurannut määräaikainen sairaseläke nuorella ikää) takia. Olen mieshenkilö ja erityisesti miehille kumppanin löytäminen on nykyään erittäin vaikeaa siitäkin huolimatta vaikka kaikki asiat olisivat kunnossa. Sitäpaitsi tuo pitää tai pakko sana tuottaa vain entistä enemmän ahdistusta. Ei kaikki miehet tai välttämättä naisetkaan voi löytää elämänkumppania siltikään vaikka tekisivät kaikkensa sen eteen.


      • Ei auta itkut
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        "Aikuisen ihmisen opitää normaalisti myös muodostaa heteroparisuhde ja tehdä kaikkea mitä siihen kuuluu. Jos ei tee, ei elä "normaalisti"."

        Milläs muodostat kun sopivan kumppanin löytäminen on mahdotonta jo pelkästään näiden ongelmien (jatkuva ahdistuneisuus, sosiaalinen fobia, masennus ja siitä seurannut määräaikainen sairaseläke nuorella ikää) takia. Olen mieshenkilö ja erityisesti miehille kumppanin löytäminen on nykyään erittäin vaikeaa siitäkin huolimatta vaikka kaikki asiat olisivat kunnossa. Sitäpaitsi tuo pitää tai pakko sana tuottaa vain entistä enemmän ahdistusta. Ei kaikki miehet tai välttämättä naisetkaan voi löytää elämänkumppania siltikään vaikka tekisivät kaikkensa sen eteen.

        markkinoilla, sanoi vanha kansa ja oli siinä pirun oikeassa. Niin se vaan menee vaikka sitä on vaikea hyväksyä.


      • Unihäiriöinen
        Kysymys. kirjoitti:

        Kerroppa päivärytmisi, tekemisesi, ruiokasi, lääkkeesi, luontaistuotteesi, joita käytät. ja muut asiat joilla huolehdit unettomuuttasi. Ikäsi.

        Ruokailu on melko säännöllistä ja mielestäni monipuolista. Ainut asia jossa voisin tehdä muutoksen on se että söisin aamupalan enkä joisi pelkkää kahvia heti herättyäni. Ruokailut tapahtuu yleensä klo 16 iltapäivällä ja klo. 20-22 illalla/yöllä. Nukkumaan menen yleensä vasta siinä klo. 2-4 aamuyöllä kun uni ei tule sen aikasemmin. Herääminen tapahtuu sitten yleensä vasta siinä klo 12-14 välillä päivällä. Viikonloppuisin kun tulee nautittua jonkun verran alkoholia niin se viivästyttää unentuloa ja pahentaa asiaa entisestään.

        Lääkkeenä olen käyttänyt mirtatsapiinia ja välillä myös tenoxia uniongelmiin, harvakseltaan olen ottanut jonkun rauhoittavan ahdistukseen. Luontaistuotteita en käytä. Joskus olen melotiniinia kokeillut mutta ei siitä ole ollut mainittavaa apua. Minulle on määrätty myös ssri-lääkkeitä joita en ole enää suostunut käyttämään(olen joskus käyttänyt yli vuoden ajan).

        Suurimmaksi osaksi vietän aikaa tietokoneella ja tv:tä katsellen. Käyn kuitenkin melkein joka päivä pitkällä kävelylenkillä tai vaihtoehtoisest teen monta pienempää lenkkiä.


      • Voi olla näinkin.
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Ruokailu on melko säännöllistä ja mielestäni monipuolista. Ainut asia jossa voisin tehdä muutoksen on se että söisin aamupalan enkä joisi pelkkää kahvia heti herättyäni. Ruokailut tapahtuu yleensä klo 16 iltapäivällä ja klo. 20-22 illalla/yöllä. Nukkumaan menen yleensä vasta siinä klo. 2-4 aamuyöllä kun uni ei tule sen aikasemmin. Herääminen tapahtuu sitten yleensä vasta siinä klo 12-14 välillä päivällä. Viikonloppuisin kun tulee nautittua jonkun verran alkoholia niin se viivästyttää unentuloa ja pahentaa asiaa entisestään.

        Lääkkeenä olen käyttänyt mirtatsapiinia ja välillä myös tenoxia uniongelmiin, harvakseltaan olen ottanut jonkun rauhoittavan ahdistukseen. Luontaistuotteita en käytä. Joskus olen melotiniinia kokeillut mutta ei siitä ole ollut mainittavaa apua. Minulle on määrätty myös ssri-lääkkeitä joita en ole enää suostunut käyttämään(olen joskus käyttänyt yli vuoden ajan).

        Suurimmaksi osaksi vietän aikaa tietokoneella ja tv:tä katsellen. Käyn kuitenkin melkein joka päivä pitkällä kävelylenkillä tai vaihtoehtoisest teen monta pienempää lenkkiä.

        Periaatteessa kai hyvin. Normaalisti meillä jokaisella on "syy olla olemassa". Tämä on todennut kattavasti mm. V E Frankl, monissa suomennetuissakin kirjoissa. Frankl'in mielestä, "jos ihmisellä ei ole syytä olla olemassa, hän voi huonosti ja jopa kuolla pois". Siis pelkkä oleilu ei riitä täyttämään ihmisenä olemista, vaikka Frankl hyväksyy myös "passiivisen nauttimisen" syyksi olla olemassa.
        Kun päivä, viikko, kuukausi, vuosi rytmittyy "sen syyn avulla ja vuoksi" joksikin, ihminen kai elää kattavammin ja kattavammin eläessään hän tulee antaneeksi enemmän tälle elämälle ja sitä kautta jopa väsyy ja nukkuu sitten paremmin.
        Näinkin min' voisin ymmärtää tuon asian.

        Jos on passiivinen silloin on muiden armoilla ja esim. uniongelmassa vain lääkäreiden avun varassa. Voi olla myös niin että uniongelma on kuin alkoholiongelma, jos sitä ei itse ratkaise, niin hommasta ei tule mitään.


      • tyttöläinen.
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Ei toimi kun en yksinkertaisesti pääse aamulla sängystä ylös vaikka kuinka yrittäisin. Aivan kuin minut olisi köytetty sänkyyn kiinni. Olen todellakin tuntenut jo monta vuotta itseni niin uupuneeksi etten millään jaksa herätä aikaisin aamulla. Varmaan tätä on täysin terveiden ihmisten vaikea ymmärtää.

        Kokeile ottaa viereesi kupillinen vettä ja kaada se kasvoilles aamulla, sitten juot vaikka sängyssä berocan ja jumppaat siinä sängyssä käsiä, siitä sit pikkuhiljaa nouset. Poskien läpsiminen auttaa myös, lisää adrenaliinivirtaa ja herättää... Se nyt vaatii vaan tekoja, joskus epämukaviakin mutta kyllä se helpottaa. Sit heti kun pääset ylös niin takki päälle ja ulos, edes seisomaan sinne ulkoilmaan.


      • älä vain istu!
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Ruokailu on melko säännöllistä ja mielestäni monipuolista. Ainut asia jossa voisin tehdä muutoksen on se että söisin aamupalan enkä joisi pelkkää kahvia heti herättyäni. Ruokailut tapahtuu yleensä klo 16 iltapäivällä ja klo. 20-22 illalla/yöllä. Nukkumaan menen yleensä vasta siinä klo. 2-4 aamuyöllä kun uni ei tule sen aikasemmin. Herääminen tapahtuu sitten yleensä vasta siinä klo 12-14 välillä päivällä. Viikonloppuisin kun tulee nautittua jonkun verran alkoholia niin se viivästyttää unentuloa ja pahentaa asiaa entisestään.

        Lääkkeenä olen käyttänyt mirtatsapiinia ja välillä myös tenoxia uniongelmiin, harvakseltaan olen ottanut jonkun rauhoittavan ahdistukseen. Luontaistuotteita en käytä. Joskus olen melotiniinia kokeillut mutta ei siitä ole ollut mainittavaa apua. Minulle on määrätty myös ssri-lääkkeitä joita en ole enää suostunut käyttämään(olen joskus käyttänyt yli vuoden ajan).

        Suurimmaksi osaksi vietän aikaa tietokoneella ja tv:tä katsellen. Käyn kuitenkin melkein joka päivä pitkällä kävelylenkillä tai vaihtoehtoisest teen monta pienempää lenkkiä.

        Tietokone ja telkkari max 2 h per päivä!


      • lyhyet päikkärit
        älä vain istu! kirjoitti:

        Tietokone ja telkkari max 2 h per päivä!

        Tai ei päikkäreitä ensinkään.


      • Kymmenen metriä??!
        vihje.... kirjoitti:

        Ensin päivälenkki on 10m:n pituinen, sitten järjestyksessä; 10m, 10m, 12m, 12m, 15m, 15m, 15m, 15m, 20m, 22m, 22m, 25m, 25m ...... vihdoin jo 100m jne....

        Niin ne muutkin ovat tehneet...

        Ehdotat aloittajalle jotain 10 metrin lenkkejä? Pidätkö häntä ihan vajakkina/oletko itse ihan vajakki?


      • sama juttu
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Ruokailu on melko säännöllistä ja mielestäni monipuolista. Ainut asia jossa voisin tehdä muutoksen on se että söisin aamupalan enkä joisi pelkkää kahvia heti herättyäni. Ruokailut tapahtuu yleensä klo 16 iltapäivällä ja klo. 20-22 illalla/yöllä. Nukkumaan menen yleensä vasta siinä klo. 2-4 aamuyöllä kun uni ei tule sen aikasemmin. Herääminen tapahtuu sitten yleensä vasta siinä klo 12-14 välillä päivällä. Viikonloppuisin kun tulee nautittua jonkun verran alkoholia niin se viivästyttää unentuloa ja pahentaa asiaa entisestään.

        Lääkkeenä olen käyttänyt mirtatsapiinia ja välillä myös tenoxia uniongelmiin, harvakseltaan olen ottanut jonkun rauhoittavan ahdistukseen. Luontaistuotteita en käytä. Joskus olen melotiniinia kokeillut mutta ei siitä ole ollut mainittavaa apua. Minulle on määrätty myös ssri-lääkkeitä joita en ole enää suostunut käyttämään(olen joskus käyttänyt yli vuoden ajan).

        Suurimmaksi osaksi vietän aikaa tietokoneella ja tv:tä katsellen. Käyn kuitenkin melkein joka päivä pitkällä kävelylenkillä tai vaihtoehtoisest teen monta pienempää lenkkiä.

        Niikuin kirjoittaisit minusta ja mun elämästä. Olen luvannut itselleni jo monta vuotta, että huomenna menen nukkumaan viimeistään klo 24:00. Siihen asti ei ole onnistunut kun unta ei tule ennen 2-3. Herään klo 11-13. Olen yrittäjä ja töitä teen kotona.


      • sgt.pepper-59
        Kymmenen metriä??! kirjoitti:

        Ehdotat aloittajalle jotain 10 metrin lenkkejä? Pidätkö häntä ihan vajakkina/oletko itse ihan vajakki?

        se (ilmeisesti) tark. 10minuutin.. mutta sekin aivan liian vähän koska kysymys on siitä avaako oven ja lähtee ulos "korkean kynnyksen yli".kun pääsee niin 10min aivan liian vähän,samantein 1/2-1t. se menee helposti ja parempi kuin vain kääntyä seuraavasta korttelista takaisin...


      • me muut
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Ruokailu on melko säännöllistä ja mielestäni monipuolista. Ainut asia jossa voisin tehdä muutoksen on se että söisin aamupalan enkä joisi pelkkää kahvia heti herättyäni. Ruokailut tapahtuu yleensä klo 16 iltapäivällä ja klo. 20-22 illalla/yöllä. Nukkumaan menen yleensä vasta siinä klo. 2-4 aamuyöllä kun uni ei tule sen aikasemmin. Herääminen tapahtuu sitten yleensä vasta siinä klo 12-14 välillä päivällä. Viikonloppuisin kun tulee nautittua jonkun verran alkoholia niin se viivästyttää unentuloa ja pahentaa asiaa entisestään.

        Lääkkeenä olen käyttänyt mirtatsapiinia ja välillä myös tenoxia uniongelmiin, harvakseltaan olen ottanut jonkun rauhoittavan ahdistukseen. Luontaistuotteita en käytä. Joskus olen melotiniinia kokeillut mutta ei siitä ole ollut mainittavaa apua. Minulle on määrätty myös ssri-lääkkeitä joita en ole enää suostunut käyttämään(olen joskus käyttänyt yli vuoden ajan).

        Suurimmaksi osaksi vietän aikaa tietokoneella ja tv:tä katsellen. Käyn kuitenkin melkein joka päivä pitkällä kävelylenkillä tai vaihtoehtoisest teen monta pienempää lenkkiä.

        Miten voi olla uniongelma, jos menee nukkumaan klo 2-4 aamuyöllä. Olen yrittäjä ja teen töitä yllensä klo 1-3 aamuyöllä. Nousen silti joka aamu viimeistään klo 8. En haluaisi, vaan on pakko.

        Aloittajalta pitäsi laittaa lääkkeet piiloon ja jonkun käydä potkaisemassa ylös. On vahinko, että ihmisiä hyysätään kotiin rahallisesti, jolloin on mahdollisuus jäädä sinnen sängynpohjalle makaamaan ja itseään säälimään. Aloittaja pyörii niin itsensä ympärillä, ettei varmaan tiedä muita ihmisiä olevankaan.


      • selittäisi vaivan
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Ei toimi kun en yksinkertaisesti pääse aamulla sängystä ylös vaikka kuinka yrittäisin. Aivan kuin minut olisi köytetty sänkyyn kiinni. Olen todellakin tuntenut jo monta vuotta itseni niin uupuneeksi etten millään jaksa herätä aikaisin aamulla. Varmaan tätä on täysin terveiden ihmisten vaikea ymmärtää.

        Onko CID dignoosia haettu?


      • varokaa psykokulttia
        Voi olla näinkin. kirjoitti:

        Periaatteessa kai hyvin. Normaalisti meillä jokaisella on "syy olla olemassa". Tämä on todennut kattavasti mm. V E Frankl, monissa suomennetuissakin kirjoissa. Frankl'in mielestä, "jos ihmisellä ei ole syytä olla olemassa, hän voi huonosti ja jopa kuolla pois". Siis pelkkä oleilu ei riitä täyttämään ihmisenä olemista, vaikka Frankl hyväksyy myös "passiivisen nauttimisen" syyksi olla olemassa.
        Kun päivä, viikko, kuukausi, vuosi rytmittyy "sen syyn avulla ja vuoksi" joksikin, ihminen kai elää kattavammin ja kattavammin eläessään hän tulee antaneeksi enemmän tälle elämälle ja sitä kautta jopa väsyy ja nukkuu sitten paremmin.
        Näinkin min' voisin ymmärtää tuon asian.

        Jos on passiivinen silloin on muiden armoilla ja esim. uniongelmassa vain lääkäreiden avun varassa. Voi olla myös niin että uniongelma on kuin alkoholiongelma, jos sitä ei itse ratkaise, niin hommasta ei tule mitään.

        Ihan kiva että olet löytänyt elämällesi tarkoituksen näistä pseudotiedepsykiatrian sielunhoito-oppaista, mutta entä kun neurolepteillä ja hömpällä hoidettu sairastuukin sivuoireena dementiaan, tappavan vaaralliseen unettomuuteen tai jopa täysin normaaleihin, mutta diagnosoimatta hömpän takia jääviin somaattisiin sairauksiinsa - Suositteletko samaisten myrkkyjen ja hömppäfilosofian tuputtamista kahta kauheammin kuolemansairaalle viimeisenä sielunhoidollisena laupeudentyönäsi?


      • No, huh huh
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Ei toimi kun en yksinkertaisesti pääse aamulla sängystä ylös vaikka kuinka yrittäisin. Aivan kuin minut olisi köytetty sänkyyn kiinni. Olen todellakin tuntenut jo monta vuotta itseni niin uupuneeksi etten millään jaksa herätä aikaisin aamulla. Varmaan tätä on täysin terveiden ihmisten vaikea ymmärtää.

        Menepä kunnon funkkarille ja otata kilpparikokeet. Hippasen vaikuttaa, että sun kilppari ei toimi. Itsellä samankaltaisia ongelmia, tosin lääkäri antoi syödä unilääkkeitä 1,5 vuotta, vaikka ne ovat vain väliaikaiseen käyttöön :O
        Julkisen puolen lääkärit eivät tunne muuta kuin viiterajojen ulkopuolella olevat arvot, eivät katso oireita, vaan määräävät masennuslääkkeitä lisää ja lisää...
        Mittailepa aamulämpöä, jos on alle 36,5 ja palelet koko ajan, syy melko varmasti juurikin kilpirauhasen vajaatoiminnalta.


      • Anonyymi
        vihje.... kirjoitti:

        Ensin päivälenkki on 10m:n pituinen, sitten järjestyksessä; 10m, 10m, 12m, 12m, 15m, 15m, 15m, 15m, 20m, 22m, 22m, 25m, 25m ...... vihdoin jo 100m jne....

        Niin ne muutkin ovat tehneet...

        Katkokävelyni (verenkiertohäiriö) jaloissani antaa kävellä n. 30-40m riippuen säätilan lämpimyydestä/kylmyydestä + liukkaudesta. Noillakin matkoilla on huilattava n. minuutin jatkaakseen jalkojen tunnottomuuden ja pohkeiden "jumiutumisen" takia.
        Selästä johtuvat madaltumat ja muut viat painavat jalkojen hermoihin, sekä estävät normaalin verenkierron niihin. Rolla on hyvä apuväline, mut bussilla kulkuni on loppunut, onneksi vielä oma auto liikkumiseeni!


    • Tenua

      Melatoniinia. Jos se ei toimi niin melatoniinia
      19:00 0.25mg
      21:00 0.25mg
      23:00 0.5mg

      Aluksi voi piristää, mutta rytmi muuttuu kyllä jos on muuttuakseen. Toki tarvitset sen liikunnan tai muun harrastuksen rinnalle... Harrastuksella en tarkoita tenuamista.

    • Vanha ja väsynyt

      Mene töihin ja joudut heräämään aamulla kello kuusi. Illalla nukuttaa jo klo 21 ihan mahdottomasti. Joskus jaksan valvoa kymmenen uutisiin.

      • sgt.pepper-59

        millä se töihin menee kun masis ym. päällä??????????? haloo!!!!!!!!!!!!!!!
        työt väsyttää,totta.mutta koita nyt tajuta tilanne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • etsillaitaas

      Kannattaisi kysellä lääkäriltä esim lääkkeen vaihtamista Ketiapiiniin. Itse olen sitä käyttänyt noin 10 vuotta ja antaa hyvät noin 8 tunnin unet ja ei väsytä päivällä.

      Ketiapiini tehoaa myös ahdistukseen. Virallisestihan se on skitsofrenia lääke mutta käytetään nykyään paljon unilääkkeenä pienemmällä annostuksella.

      Itse pääsin aikoinaa eroon bentsoista ja muista lääkkeistä ketiapiinin avulla. Itselläkin on pienestä lähtien ollut paniikkihäiriötä ja ahdistusta ja vaikeaa unettomuutta. Nykyään mennään ketiapiinin avulla ja joskus harvoin jos joutuu tai tietää joutuvansa tilanteeseen missä on ahdasta ja paljon ihmisiä niin otan kevyen annoksen esim 1mg xanoria. Muuten pärjään kyllä ihan hyvin pelkällä ketiapiinilla. Kyllä ketiapiinikin tehoaisi noihin vaikeisiin tilanteisiin rauhoittavana lääkkeenä mutta jos pitää olla tsemppinä niin kyseisen lääkkeen aiheuttama väsymys on sen haittapuoli. Hyvä puoli siinä on että sen vaikutus menee ohi noin 8-9 tunnissa ja käy hyvin juuri unilääkkeeksi yöaikaan.

      • älkää syökö

        Mahdatko enää muistaa sitä päivää kun olit vielä normaali ihminen, kun et vielä ollut niellyt tuota psykiatrien syöttämää tarinaa lapsuuden ahdistuksesta ja paniikkihäiriöistä, tarinan siivittämänä ehdollistettu maksamaan ja "hoitamaan" itsesi kipeäksi neurolepteillä ja muilla myrkyillä?

        http://yle.fi/vintti/yle.fi/akuutti/arkisto2004/240204_b.htm


    • konstit monet

      Itselläni oli aiemmin nukahtamis ongelmaa,tai nukahdin,mutta säpsähdin alle tunnin kuluttua hereille ja sitten meni useampi tunti uudelleen nukahtamiseen.Oli stressiä ja masennusta läheisen kuoleman vuoksi.
      Lisäksi alhainen verenpaine tekee vieläkin vaikeaksi aamut,huimaa ja pyörryttää ylösnoustessa,joten helpointa olisi vain jäädä pitkälleen.
      Minullakin meni sitten unirytmi sekaisin samaan tapaan aloittajan kanssa.Yli 10 km lenkkejä kävelin,jopa yöllä,kun niin alkoi ahdistaa sisällä valvominen.Lääkkeitä en hakenut unettomuuteen,mutta luin aika paljon aiheesta.
      Yksi konsti on saada unirytmi kohdalleen,että myöhästyttää nukkumaan menoa 2 tuntia joka päivä ja herää vastaavasti samanverran myöhemmin.Tämä onnistuu,jos ei ole töissä tai koulussa.Eli jos nyt menet nukkumaan neljältä aamulla,sinnittele seuraavana aamuna kuuteen,sitten kahdeksaan jne. nukkumaan menoa.Menee 9 päivää,niin nukkumaanmeno aikasi on klo 22.Tämä toimii hyvin,mutta helposti unirytmi alkaa taas siirtyä,jos ei ole tarkkana.
      Itselleni paras nukahtamis lääke on tavallinen disperiini.Sitä ei tosin saa jatkuvasti käyttää,mutta helppo kokeilla,kun saa reseptittä.

      • kannattaa kokeilla

        Hei, tuolla viisiin minäkin joskus sain rytmiä muutamaksi viikoksi käännettyä, mutta itse en yrittänyt vaan se siirtyi juuri tuon n. 2h/vrk:ssa itsekseen. Poikkeus aiempaan oli että annoin sen vapaasti tapahtua toisin kuin aiemmin, jolloin luonnollisesti yritin viimeiseen asti kikkailla. Ts. luovutin.

        Mutta eihän se tietystikään auttanut kuin sen hetken.


    • Virpi 5.15

      Käännät sitä sisäistä kelloa pikkuhiljaa!

      Jos nyt olet mennyt nukkumaan 04 niin menet 03. JA LAITAT kellon herättämään kol 13 ja MÖYS nouset silloin, vaikka väkisin.
      Seuraavana iltana/yön nmeet nukkumaan 02 ja Laitat sen kellon herättämään klo 12. Näin saat aivan varmasti sisäisen kellon käännettyä. Vaatii itsekuria!

      Pian väsyttää jo klo 22 ja herääminen onnistuu (kellon avulla) ihan varmasti klo 8.

      Nyt täytyy vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja yrittää siihen normi rytmiin.

      Itse elän työ takia: Herätys 5.15 ja nukkumaa n 21. Ei tuota mitään ongelmaa :)

      • 25tuntinen

        Unirytmiä ei koskaan käännetä taaksepäin, eli yritetä mennä pirteänä nukkumaan. Ei koskaan.

        Se on typerien hörhöjen ohje joka ei perustu kuin omiin kuvitelmiin.

        Meillä ihmisillä on eripituiset vuorokaudet, eli toisilla vuorokausi on 25 tuntinen ja toisilla jopa 23 tuntinen.

        25 tuntiset kärsivät siitä ett esimerkiksi työpäivän vuoksi väsymys ei tule ajoissa, vaan vähän myöhään. Näinollen univaje alkaa kasvamaan pikkuhiljaa ja todella pirullisesti koska työpäivään pitäisi kuitenkin jossain vaiheessa herätä vaikka olisi nukkunut kuinka lyhyet yöunet tahansa.

        Seuraavaksi henkilö meneekin valittamaan kuinka väsyttää. Hän saa unilääkkeet nukahtamista helpottamaan, mutta unilääkkeiden uni ei ole rentouttavaa luonnollista unta, vaan aivan yhtä myrkyllistä kuin kännin jälkeinen uni.

        Siksi vain hyvin harvat ihmiset saavat avun nukahtamislääkkeistä.

        25 tuntisille ihmisille pitäisi järjestää liukuva työaika, jolloin työtä saa tehdä silloin kun huvittaa. Valitettavasti tämä ei ole kaikille mahdollista. Jos se on mahdollista, tuolloin 25 tuntisen ihmisen kannattaa antaa päivänsä liukua tunnin myöhempään ja mennä nukkumaan sitten kun väsyttää ja herätä pirteänä ilman kellon häirintää.

        PIkkuhiljaa päivärytmi kääntyy sellaiseksi että henkilö herää viideltä, ja menee nukkumaan illalla. Tuollainen "normaali" päivärytmi voi kestää kuukauden tai pari, mutta pikkuhiljaa se alkaa taas kääntymään siihen että henkilö nukkuu päivällä ja valvoo yöllä.

        Tuo on täysin terve rytmi, eikä siitä ole mitään haittaa. Sen sijaan siitä on haittaa että tuollainen ihminen pakotetaan pirteänä nukkumaan vain että aamulla pitäisi nousta aikaisin ja pirteänä. Kaikki ihmiset ei vaan toimi niin.

        Olen elävä esimerkki siitä mitä tapahtuu työelämässä kun pitäisi nousta kuudelta joka aamu ja mennä nukkumaan illalla "normaaliin aikaan". Se kyllä onnistuu jonkin aikaa, mutta lopulta loppu tuli ja oli pakko mennä lääkäriin. Lääkäri tutki ja määräsi. Mitään vikaa ei ollut, mutta sain lääkkeet nukahtamiseen. Eivät auttaneet ja työteho laski jatkuvasti.

        Sitten muutama vuosi sitten luin täältä jonkun kirjoittaman kokemuksen siitä kuinka hän on 25 tunnin ihminen. Puhuin tästä pomolle, pomo ehdotti liukuvaa työaikaa kun olen paikalla, muutoin saan tehdä kotona työt.

        Järjestely on toiminut hyvin. Ainoa ongelma tässä on se että avovaimo on yksinäinen niinä päivinä kun valvomme eri tahtiin, mutta se on vain kestettävä.


      • Iltasirkku
        25tuntinen kirjoitti:

        Unirytmiä ei koskaan käännetä taaksepäin, eli yritetä mennä pirteänä nukkumaan. Ei koskaan.

        Se on typerien hörhöjen ohje joka ei perustu kuin omiin kuvitelmiin.

        Meillä ihmisillä on eripituiset vuorokaudet, eli toisilla vuorokausi on 25 tuntinen ja toisilla jopa 23 tuntinen.

        25 tuntiset kärsivät siitä ett esimerkiksi työpäivän vuoksi väsymys ei tule ajoissa, vaan vähän myöhään. Näinollen univaje alkaa kasvamaan pikkuhiljaa ja todella pirullisesti koska työpäivään pitäisi kuitenkin jossain vaiheessa herätä vaikka olisi nukkunut kuinka lyhyet yöunet tahansa.

        Seuraavaksi henkilö meneekin valittamaan kuinka väsyttää. Hän saa unilääkkeet nukahtamista helpottamaan, mutta unilääkkeiden uni ei ole rentouttavaa luonnollista unta, vaan aivan yhtä myrkyllistä kuin kännin jälkeinen uni.

        Siksi vain hyvin harvat ihmiset saavat avun nukahtamislääkkeistä.

        25 tuntisille ihmisille pitäisi järjestää liukuva työaika, jolloin työtä saa tehdä silloin kun huvittaa. Valitettavasti tämä ei ole kaikille mahdollista. Jos se on mahdollista, tuolloin 25 tuntisen ihmisen kannattaa antaa päivänsä liukua tunnin myöhempään ja mennä nukkumaan sitten kun väsyttää ja herätä pirteänä ilman kellon häirintää.

        PIkkuhiljaa päivärytmi kääntyy sellaiseksi että henkilö herää viideltä, ja menee nukkumaan illalla. Tuollainen "normaali" päivärytmi voi kestää kuukauden tai pari, mutta pikkuhiljaa se alkaa taas kääntymään siihen että henkilö nukkuu päivällä ja valvoo yöllä.

        Tuo on täysin terve rytmi, eikä siitä ole mitään haittaa. Sen sijaan siitä on haittaa että tuollainen ihminen pakotetaan pirteänä nukkumaan vain että aamulla pitäisi nousta aikaisin ja pirteänä. Kaikki ihmiset ei vaan toimi niin.

        Olen elävä esimerkki siitä mitä tapahtuu työelämässä kun pitäisi nousta kuudelta joka aamu ja mennä nukkumaan illalla "normaaliin aikaan". Se kyllä onnistuu jonkin aikaa, mutta lopulta loppu tuli ja oli pakko mennä lääkäriin. Lääkäri tutki ja määräsi. Mitään vikaa ei ollut, mutta sain lääkkeet nukahtamiseen. Eivät auttaneet ja työteho laski jatkuvasti.

        Sitten muutama vuosi sitten luin täältä jonkun kirjoittaman kokemuksen siitä kuinka hän on 25 tunnin ihminen. Puhuin tästä pomolle, pomo ehdotti liukuvaa työaikaa kun olen paikalla, muutoin saan tehdä kotona työt.

        Järjestely on toiminut hyvin. Ainoa ongelma tässä on se että avovaimo on yksinäinen niinä päivinä kun valvomme eri tahtiin, mutta se on vain kestettävä.

        Hienoa, pomosi vaikuttaa älyihmiseltä.


    • Oyutta

      Ala heräämään jo aamupäivällä esim. klo 8-9. Eikö silloin ala väsyttämään jo illalla, jolloin unikin tulee? Näin rytmikin korjaantuu.

    • Itse tekisin näin

      Suosittelen ensin valvomaan sen yhden päivän ja illalla menet nukkumaan klo 21.. juot lasillsen lämmintä maitoa ennen sänkyyn menenistä. ja aamulla heräät 6-7 aikaan. ja sitten alat vaan tekemään kuntoilua ja hommaat elämään sisältöä niin kyllä se siitä

    • tahdonlujuus käyttöö

      Aivan kuten edellinenkin kirjoittaja mainitsi. Pakota itsesi nousemaan klo 8:30 aamulla. Syö aamupala ja tee sen jälkeen 7-10 km:n kävelylenkki. Tee näin niin kauan kunnes alat illalla nukkumaan. Ehkä siihen menee 2 viikkoa. Sinussa ei periaatteessa ole mitään vikaa, koska nukut, unirytmisi on vain poikkeava.
      Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia tällä alueella, mutta uskoisin rytmin olevan muutettavissa. Vaikeaa se varmasti on. Kaikkien tapojen ja riippuvuuksista luopuminen on vaikeaa.

      • täytyy jaksaa uskoa

        Olen miettinyt tässä että miksi niin usein juuri kokoomuslaiset naiset ja miehet käyvät rintojen suurennus- ja peniksen pidennysleikkauksissa, eikö löydy riittävää tahdonlujuutta tissejä ja kikkeleitä ilman vippaskonsteja kasvattaa? Ei voi voittaa ellei yritä, ellei onnistu niin yrittää uudestaan, jonka jälkeen vielä kerran. Ja vielä kerran... Onko rintojaan keinotekoisesti suurentava kokoomuslehmä luovuttanut ja siten heikompaa ainesta.


    • fdggsfsdfssdffds

      ahhahhaah :D repeilen täällä :D

      • gootti slaughterer

        Jotenki veikkaan että alottaja on läski punatukkainen gootti tyttö, noin 20v mutta näyttää jo 40v. :-D hyi vittu.


      • Unihäiriöinen
        gootti slaughterer kirjoitti:

        Jotenki veikkaan että alottaja on läski punatukkainen gootti tyttö, noin 20v mutta näyttää jo 40v. :-D hyi vittu.

        Olen kylläkin 24-vuotias normaalipainoinen mies.


      • eps.
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Olen kylläkin 24-vuotias normaalipainoinen mies.

        Vähennä masturbointia, jos harrastat useasti viikossa. Liiallinen sekoittaa elimistön/kuluttaa voimavarat.


    • Unihiekkamies

      Ota. Itseäs. Niskasta. Kiinni. Laita herätyskello soimaan klo 08.00 ja laita se tietokone kiinni 23.00.

      • tää on varmaan unta

        Olin ennen työtön, masentunut ja unihäiriöinen, otin itseäni niskasta kiinni ja nyt olen miljonääri ja vaimoni on alusvaatemalli. Suosittelen!


      • Unihäiriöinen
        tää on varmaan unta kirjoitti:

        Olin ennen työtön, masentunut ja unihäiriöinen, otin itseäni niskasta kiinni ja nyt olen miljonääri ja vaimoni on alusvaatemalli. Suosittelen!

        Ei se itseään niskasta kiinni ottaminen ole yksinkertainen juttu kun kärsii masennuksesta, paniikkihäiriöstä ja jatkuvasta ahdistuksesta. Milläs sitä pystyy töissä olemaan tai miten ylipäätään saa töitä kun ei ole kuin huonot lukiopaperit ja tyhjä Cv eli työkokemusta ei ole käytännössä lainkaan.


    • viikon kestää

      Miksi käyttää unilääkkeitä tai mitään muutakaan tuollaiseen ? Pistä kello soimaan klo 7:00, joka aamu nouse ylös, älä nuku päikkäreitä, siitä se sitten pikkuhiljaa tasoittuu ns. normaaliin rytmiin.

      ps. myös viikonloppuisin väkisin ylös.

    • sdgsdgsdgsd1

      Onko hemoglobiiniasi mitattu? Saattaahan taustalla on olla raudan puute. Tai esim. B-vitamiinien puute.

      • Aromaa Marilyn

        Tai ehkä kiimaisen nuoren miehen puute? Baari Mikko auttaa mielellään miehiä, jos tekisi vähän saada nuoren miehen pyllyä.


    • ratkaisu1

      Heräät iltapäivällä,ehkä yhden tai kahden aikoihin?Unirytmisi on siis 6-7 tuntia jäljessä,suosittelen muuttoa USA:N itärannikolle tai Etelä-Amerikkaan jossa kello on 6-7 tuntia jäljessä Suomen ajasta,ongelmasi on poispyyhkäisty kuin taikaiskusta....;=D

    • kallu 9

      Suosittelen käyntiä laboratoriossa, veriarvot kannattaisi tutkia. Erityisesti se, että kärsitkö kilpirauhasen toiminnasta. Minäkin suosittelen ketipinooria.

      • Halooooooooooo

        Kilpirauhasen toiminnasta? Eiköhän se kilpirauhanen toimi kaikilla, toisilla vajaasti, toisilla normaalisti ja toisilla liikaakin.


    • hankaani

      Melatoniini. Ulkoilu päivällä. Aamupäivällä kirkasvalohoitoa. Iltapäivästä himmeät valot (työskentelyvalo tietenkin sopiva). Ei aivoja virkistävää sinistä väloa enää illalla(tv ja tietokoneruutu). Rauhallista musiikkia illalla. Kahvin ja teen juontia illalla myös pitää välttää. Oma vuode on tehtävä mukavaksi, kodin parhaaksi paikaksi värein ja sopivalla pehmeydellä. Jos nukkumista alkaa jännittää, niin ei siitä mitään tule.

    • Muffina

      Sain apua nukahtamisongelmiin sillä että valvoin. Kun en saanut unta yöllä (taaskaan) valvoin sitten koko seuraavan päivänkin siihen asti, kunnes oli ns. ilta. Menin nukkumaan joskus kahdeksan/yhdeksän tienoolla ja ei ollut ongelmaa saada unta ilman lääkkeitä.
      Loin myös itselleni sellaisen "arkilistan" jonka mukaan menen joka päivä. Tiettynä kellon aikana on tietyt tapahtumat. Jokainen voi laatia omanlaisen listansa, mitä haluaa päivän aikan tehdä (jos siis joutuu olemaan kotona). Varsinkin illalla eli klo 17 jälkeen toistettavat rutiinit helpottavat nukkumaan menoa ainakin omissa uniongelmissa. Lisäksi klo 18 jälkeen ei voi kofeiinia ottaa ollenkaan tai sitten kekkuloin vielä kofeiinivirralla viiden aikaan aamusta. Myös sokeria käytän vähemmän jo päivänkin aikana, sillä ainakin illasta syödyt sokeripitoiset ruoat valvottavat. Ja iltapalan joudun syömään joka ilta, sillä muuten en saa unta sen takia, että on nälkä..

    • nukkummaan siita

      Niin vai kannattaisiko yrittää olla hereillä kokonainen vuorokausi luulisi seuraavana iltana unen tulevan helpommin jo normaalimpaan aikaan, kuin aamuyöstä.

    • jki152

      Hommaat työpaikan jonka työaika on 6-14.
      Itse teen vapaaehtoisesti tätä työaika liukuman puitteissa 6-16.

      • yhtä tyhjän kanssa

        En ole aloittaja, mutta kokeiltu on tuokin monta kertaa vuodessa, ei juuri mitään vaikutusta. Pitkällä vaelluksella unirytmi alkaa toki vastaamaan enemmän luonnollista valoisuuden vaihtelua - lukuunottamatta talvivaellusta. Vaellukselta palatessa ongelma useimmiten palaa jo ensimmäisenä yönä. Voi viikon sisään hieman alkaa muistuttaa luonnossa ollutta rytmiä, mutta sekoaa joka tapauksessa viimeistään kuukauden sisään.


    • Olipa kokemus

      Minulla on nukahtamisongelmia ollut pitkään, en nukahda tai jos nukahdan, niin herään 5-15 min. kuluttua pirteänä kuin "peipponen".
      Sain melatoniinia 3mg, tabletin otettuani olin koko seuraavan päivän tuonne klo 14.00 aivan "tokkurassa", näkökyky huononi, sitten kun huomasin verenpaineeni nousseen hurjasti lopetin sen käytön ja en taida koskaan kokeillakaan enää.

    • lääkkyyn lääke

      Tämän aamun MTV3-kanavalla käsiteltiin just aihetta. Ehkä katsoitkin sitä?
      Mutta siinäKIn todettiin, että silmä tarvitsee normaalivaloa mielummin heti aamusta. Näinä keinovalojen aikana se on kinkkinen juttu. Silti herääminen aamusta ja simmuille valon näyttäminen tasa ja laittaa kohdallen aikaa myöten aivojen vuorokausirytmin siten, että illasta aivot valmistuvat yölle ja unelle, valo aamusta virkistää...

      Onhan niitä, joile aamut ovat hankalia luonnostaan, on taas aamuvirkkuja.
      Kuotenkin sinulle, jolla ei ole "mitään tekemistä" ei ole huono mahku rytmittää aikasi järkevävvim. Siihen tarvitaan muuta kuin unelmia että joku naksahtaisi ittsellään. Siihen tarvitaan tahtoa ja sen avulla toimimista asian eteen: Nouse ajoissaa jo aamulla, syö hyvin ja liiku ulkona, väsäytä ittsesi lajissa joka sulle natsaa tai kokeile uutta, rentoudu ja nauti elostasi, harkkaa iltamenojasi hyvissä ajoin yölle. Ota pois kaikki valonlähteet yöksi. Jos heräät, älä sytyttele kaikkia valoja vaan suorita välttämättömät nopsaan ja jatka unia.

      En kyllä suosittele tämän ajan lääkekepulikonsteja joihin takerrutaan, vaikka kaikki normikeinot ovat käyttämättä.

      Kuulostat tehdyltä ahdistuneelta. Katso itseäsi peiliin. Laita rytmisi paperille ja kuvittele, että ne ovat jonkun muun, jolle kirjaat paremmat rytmit...

    • samassajamassaolin

      Nyt on kyllä pakko kirjoittaa koska oon itse läpikäynyt tuon itsekin.

      Helpotus tuli Ketipinorilla. Se on erittäin vahvaa, mutta ei koukuta ja "opettaa" kehon väsymään illalla. En sitä tarvitse enää normaalisti kun uni tulee muutenkin, ihan kuin olisin ottanut pillerin..
      Käytän myös vain 1/4 pilleriä (joku 25 mg pilleri) ja nukun sillä helposti 10-12 h. Tarve on yksilöllinen. Se toimii nopeasti ja otan sen yleensä klo 9 aikaan illalla, niin 9.30 oon jo unten mailla. Siitä ei tosiaan tule tokkuraista oloa päiväksi joten töihinkin pystyisi menemään ilman ongelmia.

      Sitten vielä siitä että kävelylenkit ei kyllä oikeen saa kroppaa väsymään kunnolla. Mene aerobic.tunnille joskus klo 16-17, niin uni maittaa kyllä juuri sopivaan aikaan :)

      Miksi et halua SSRI lääkkeitä käyttää? Itselläni oli myös samoja vaivoja ja nämä lääkkeet auttoivat!

      • EI EI EI !

        Älkää nyt hyvät ihmiset tarjotko uniongelmaan neuroleptejä. Te ette tiedä mitään, mitä nuo lääkkeet voivat aiheuttaa hermostolle ja erityisesti kognitiiviselle toiminnalle pitkäaikaisessa käytössä! Onhan se mukavaa kun uni tulee pienellä tabletilla, mutta pitkässä käytössä voi esiintyä mm. persoonallisuudenmuutoksia sekä parkinsonismia, lääke tuhoaa aivosoluja. Nim.merk. kokemusta on.

        Tuo lääke sammuttaa aivot ja häiritsee aivojen unikeskusta. On olemassa myös tutkimusnäyttöä siitä, että lääke salpaa luonnollisen REM-unen tiettyjä vaiheita ja saattaa tuhota pitkäaikaisessa käytössä aivojen kykyä tuottaa REM-unta, mikä on mielenterveyden säilymisen kannalta aivan välttämätöntä!

        Toivon, että tästä ketiapiini- ja neurolepti-trendistä päästään äkkiä eroon tässä yhteiskunnassa, se on ihan silkkaa kemiallista lobotomiaa. Lääkäreiden ja jatkuvan kasvavan neuroleptihuuman takia annetaan myös lääkeyhtiöille ylivertainen monopoliasema ihmisten psyyken säätelyssä.

        Kymmenen vuotta sitten ei tullut kuulonkaan, että neurolepteillä hoidettaisiin univaikeuksia. Varmaan vuonna 2030 ollaan jo järjestelmässä, jossa jatkuva ja laaja neuroleptien käyttö on tuonut sivuoireineen aivan uusia terveydenhuollon asiakaskuntia kun huomataankin, että tämä upea lääke onkin aiheuttanut 2.tyypin diabetesta, unihäiriöitä, neurologisia häiriöitä käyttäjillään.


      • samassajamassaolin
        EI EI EI ! kirjoitti:

        Älkää nyt hyvät ihmiset tarjotko uniongelmaan neuroleptejä. Te ette tiedä mitään, mitä nuo lääkkeet voivat aiheuttaa hermostolle ja erityisesti kognitiiviselle toiminnalle pitkäaikaisessa käytössä! Onhan se mukavaa kun uni tulee pienellä tabletilla, mutta pitkässä käytössä voi esiintyä mm. persoonallisuudenmuutoksia sekä parkinsonismia, lääke tuhoaa aivosoluja. Nim.merk. kokemusta on.

        Tuo lääke sammuttaa aivot ja häiritsee aivojen unikeskusta. On olemassa myös tutkimusnäyttöä siitä, että lääke salpaa luonnollisen REM-unen tiettyjä vaiheita ja saattaa tuhota pitkäaikaisessa käytössä aivojen kykyä tuottaa REM-unta, mikä on mielenterveyden säilymisen kannalta aivan välttämätöntä!

        Toivon, että tästä ketiapiini- ja neurolepti-trendistä päästään äkkiä eroon tässä yhteiskunnassa, se on ihan silkkaa kemiallista lobotomiaa. Lääkäreiden ja jatkuvan kasvavan neuroleptihuuman takia annetaan myös lääkeyhtiöille ylivertainen monopoliasema ihmisten psyyken säätelyssä.

        Kymmenen vuotta sitten ei tullut kuulonkaan, että neurolepteillä hoidettaisiin univaikeuksia. Varmaan vuonna 2030 ollaan jo järjestelmässä, jossa jatkuva ja laaja neuroleptien käyttö on tuonut sivuoireineen aivan uusia terveydenhuollon asiakaskuntia kun huomataankin, että tämä upea lääke onkin aiheuttanut 2.tyypin diabetesta, unihäiriöitä, neurologisia häiriöitä käyttäjillään.

        Helppo se on sieltä sohvan nurkalta sanoa että älä käytä Ketiapiinia. Itselleni mikään muu ei auttanut ja olin miltei valmis vetämään itseni hirteen unen puutteen vuoksi. Sitä siis määrättiin minulle julkisella puolella. Mulla ei olis nyt asiat niin mallillaan kun on ja pystyn elämään lähes ilman Ketipinoria.

        Yritin aikoinani etsiä tietoa Ketipinorista, mutta mitään kunnollista ei löytynyt. Olis kiva lukea noi tutkimukset jos ne on jossain saatavilla? Otan kuitenkin neuvosta vaarin ja yritän lopettaa lääkken käytön kokonaan, kun sillä on kerran tuollaisia sivuvaikutuksia.


      • Psyk.sairaanhoitaja
        samassajamassaolin kirjoitti:

        Helppo se on sieltä sohvan nurkalta sanoa että älä käytä Ketiapiinia. Itselleni mikään muu ei auttanut ja olin miltei valmis vetämään itseni hirteen unen puutteen vuoksi. Sitä siis määrättiin minulle julkisella puolella. Mulla ei olis nyt asiat niin mallillaan kun on ja pystyn elämään lähes ilman Ketipinoria.

        Yritin aikoinani etsiä tietoa Ketipinorista, mutta mitään kunnollista ei löytynyt. Olis kiva lukea noi tutkimukset jos ne on jossain saatavilla? Otan kuitenkin neuvosta vaarin ja yritän lopettaa lääkken käytön kokonaan, kun sillä on kerran tuollaisia sivuvaikutuksia.

        Ketiapiini on erittäin hyvä lääke unettomuuteen. On näköjään kaikenlaisia höpö, höpö kirjoituksia. Jatka vain ketiapiini syöntiä.


      • EI EI EI !
        Psyk.sairaanhoitaja kirjoitti:

        Ketiapiini on erittäin hyvä lääke unettomuuteen. On näköjään kaikenlaisia höpö, höpö kirjoituksia. Jatka vain ketiapiini syöntiä.

        Kaikella kunnioituksella sekä arvoisalle psyk.sairaanhoitajalle ja aiemmalle: olen ketiapiinin käytön takia sairastanut parkinsonismi-oireita sekä negatiivisia oireita, kuten tahdottomuutta. Neurologiset haittavaikutukset huomasin, kun juoksulenkillä jalkojen koordinaatio ja päkiäaskellus ei toiminutkaan kuin ennen (olen 26-vuotias).

        Miten sinä kouluttautunut ja ammattisi puolesta näitä asioita tunteva ihminen voit ilman varausta väitellä sellaisista asioista, jotka ovat jo lääketieteellisesti ja kliinisesti tutkittuja?

        Se, että lääke aiheuttaa lähes dementoitumisen kaltaisia oireita, kuuluu sivuoireisiin, jotka kaikki löytyvät lääkeselostuksesta.

        Ja psyk.sairaanhoitaja. En minä kiistänyt, etteikö ketiapiini unettomuuteen tehoaisi, sehän sammuttaa kemiallisesti aivot. Se on varmasti yksi parhaimmista unilääkkeistä.

        Sivuoireiden luettelo ketiapiinille alkean sivulta 4:

        http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humpil/6/10198256.pdf


      • EI EI EI !
        Psyk.sairaanhoitaja kirjoitti:

        Ketiapiini on erittäin hyvä lääke unettomuuteen. On näköjään kaikenlaisia höpö, höpö kirjoituksia. Jatka vain ketiapiini syöntiä.

        Käypä hoito -suosituksen mukaanhan neurolepteja tulisi käyttää ainoastaan psykoosipotilaiden uniongelmiin. Siitä huolimatta lääkäreillä tuntuu nykyään olevan standardina aloittaa neuroleptilääkitys unettomuuteen.

        Lääkettä määrätessä tulisi punnita aina lääkityksen riskit suhteessa sairauteen ja sen vakavuuteen. Miksi ketiapiiniin liittyvä diabetesriski ja parkinsonismi eivät sivuoireina ole vakavasti otettavia oireita? Olisitko psyk.sairaanhoitaja itse valmis syömään ketiapiinia tiedostaessasi sivuoireet?

        Ekstrapyramidaalioireista voi lukea tuolta:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Extrapyramidal_side_effects


    • kokemuksella..

      Joo elikkä mulla on ollut samoja oireita unirytmin kanssa mutta tselle se tahtoo joskus revetä aivan päälaelleen! Sitten kun unirytmi on kunnolla perceellään eli että nousen ylös 17.00 niin sitten rytmi on jo kohtuu helppo korjata mutta siihen saa varata 3-5päivää että saat rytmin korjattua hyvällä tuurilla saattaa yksikin päivä riittää!

      Eli pyri tekemään niin että älä taistele vastaan yritä saada unirytmi vielä vähän huonommaksi että nukut vielä pidempään. Sen jälkeen tarvitset taistelu asennetta sekä vitamiineja että kahvia koska seuraava päämääräsi on valvoa koko seuraava yö ja päivä.

      Tämä tarkoittaa sitä että yrität valvoa vuorokauden ja skippaat yhden yön unet kokonaan. Itselle on joskus onnistunut heti eka yrittämällä mutta monesti on mennyt useampi päivä koska uni tuppaa väkisin tulemaan seuraavan päivän iltapäivällä ja heräät sitten illalla mutta pyrit aina seuraavana päivänä valvomaan pidemmälle kuin edelliskerralla kunnes rytmi on sulle sopivin!

      Itsellä on välillä sitten semmonen eläkeläis tai vanhus rytmi sitten hetken että taju lähtee jo kello 20 tai aiemminkin mutta siinä vaiheessa sitä on jo helppo säätää vaikka niin että nukahdat esim. 22.30

    • Tietoisku;

      Kun ihminen elää normaalia elämää, niin uni tulee luonnostaan. Jos ihminen ei elä niormaalia elämää, ei unikaan ole luonnollista. Meidän biologiamme on kehittynyt muutaman miljoonan vuoden aikana ei siotä vuodessa muuteta.

      Vanhan kansan konstit nukkumiseen; pieni "yömyssy" ja normaali rakastelu silloin tällöin. Älkääkä sitten valittako jos ei oo kaveria, hankkikaa se, se kuuluu elämään.

      • Unihäiriöinen

        Kyllä valitan, koska en minä mistään naisystävää tällä ongelmavyyhdellä löydä.


    • Workwork

      Mene töihin!!!!!!

    • paljon valvonut

      Kyllä ihminen saa itsensä ylös sängystä, jos on pakko eli riittävä tahtotila. Olen itse tehnyt raskaita yöpäivystyksiä lasten ollessa pieniä. Pakko oli saada itsensä ylös sängystä, että rytmit saa käännettyä normaaliksi päivystyksen jälkeen. Lääkärin työssä tehdään väillä 24 h päivystyksiä, jonka jälkeen oli yksi vapaapäivä, joka oli aikaa rytmin kääntämiseen. Eihän se kivalta tunnu, mutta kyllä sen kestää. Vaihtoehtona on myös valvoa esim. vuorokausi putkeen niin, että on seuraavana iltana klo 20.00 niin väsynyt, että nukahtaa ja nukkuu sitten sen 10 tuntia eli seuraavaan aamuun.

      • herää kokoomuspahvi

        Niin, ja sitten kun fantastisesta tahtotilasta huolimatta uni ei tulekaan vuorokauden valvomisen jälkeen, eikä välttämättä edes seuraavankaan vuorokauden valvomisen tai sitä seuraavankaan jälkeen? Laskepa montako tuntia univelkaa on syntynyt ja kerro mistä löytyy se tahtotila jossa ihmisen suotaisiin tuo velka maksaa yhteiskunnan alkamatta narista ja vinkua kuin pahaiset kakarasi.


    • uniapnea1

      Onko tutkittu olisiko sinulla uniapnea? Siltä nimittäin vaikuttaisi tuo 10 tunnin tarve!

    • samassajamassaolin

      Edelliselle sen verran että ehkä et nyt ihan ymmärrä mistä on kyse. Ap:lla on henkisiä ongelmia, joten vertauksesi itseesi ei nyt ihan päde tässä.

      • samassajamassaolin

        10 tunnin tarve tulee huonosta fyysisestä kunnosta. Kun kunto on hyvä, unen tarve vähänee, koska unen laatu paranee.


      • 8+3

        Jos henkiset ongelmat ovat todellisia, niin täältähän se apu niihin löytyy!


      • ylös, ulos ja nukkum
        samassajamassaolin kirjoitti:

        10 tunnin tarve tulee huonosta fyysisestä kunnosta. Kun kunto on hyvä, unen tarve vähänee, koska unen laatu paranee.

        Voi pitää paikkansa, mutta kyse voi olla pohjimmiltaan esim. elimistön vastustuskyvystä joka hyväkuntoisella on mikrobeja vastaan parempi. Pitkä unen tarve ei ole tässä välttämättä edes oire vaan jopa elimistön tapa hoitaa itseään. Toisaalta se voi olla myös loismikrobien tapa hoitaa itseään. Yhtä kaikki, koska tietoa ei ole, on syytä tehdä se mikä on voitavissa, eli parantaa fyysistä kuntoaan. Jos se auttaa unen tarpeen vähentämiseen ei varsinaisen syyn löytämisellä ole enää mainittavaa merkitystä.


    • herju1

      Herää tietysti kysymys mitä teet, kun meet niin myöhään nukkumaan? Surffaat kenties netissä etkä malta mennä nukkumaan. Kaikki koukuttava tekeminen pilaa unensaannin. Itse enne pelasin tietokonepeljä myöhään illalla/yöllä ja kun meni sänkyyn, niin ajatukset pyöri sekavasti päässä, oli jotenkin unenpöperössä ja näin kuvia pelaamastani pelistä enkä tiennyt aina onko se totta vai unta ja "pelasi" peliä unissaan ja siten stressasi. Lopetin tämmöset koukuttavat pelit.

      Surffaa päivällä joutavat netissä äläkä yöllä. Illalla katso tv:tä/elokuva.

      Aamulla herätys ja keksi päivälle fyysistä & henkistä tekemistä, jos et ole töissä.

      • herju1

        Eli lyhyesti...päivällä touhutaan ja illalla pysähdytään odottamaan nukkumaan pääsyä.


      • ääliöpäs2
        herju1 kirjoitti:

        Eli lyhyesti...päivällä touhutaan ja illalla pysähdytään odottamaan nukkumaan pääsyä.

        Illalla touhutaan koska ei nukuta. PISTE.


    • väsynyt2

      Nämä ovat taas näitä elintasosairauksia, joihin ei Suomessakaan vielä 40-luvulla voinut sairastua, kun lehmät oli lypsettävä klo 5, mies oli sodassa ja lapsetkin oli hoidettava. Aika moni ihminen (etenkin pienten lasten vanhemmat) kärsivät jossain vaiheessa unihäiriöistä, jatkuvasta univelasta ja väsymyksestä, mutta kaikilla ei ole mahdollista jäädä petiin makaamaan, vaikka kuinka väsyttää. Kannattaa hieman fokusoida omaa tilannettaan, ottaa itseään niskasta kiinni ja laittaa elämänsä järjestykseen. Se voi ottaa aikaa, mutta jos ei ole mitään muuta tekemistä, niin miksi ei sitten edes hoitaisi omaa elämäänsä kuntoon. Tiedän kokemuksesta, että väsyneenä maailma näyttää synkeältä ja kaikki asiat tuntuvat ylivoimaiselta, mutta siitä voi päästä yli.

      • Et, vaan ääliö.

        "Tiedän kokemuksesta, että väsyneenä maailma näyttää synkeältä ja kaikki asiat tuntuvat ylivoimaiselta, mutta siitä voi päästä yli."

        Tottakai voi. Ja helposti, ihan vaan nukkumalla.

        Varsinainen ongelma alkaa kuitenkin siinä vaiheessa kun et saakaan unta herättyäsi lypsämään niitä kantturoita viideksi ja ollessasi kuoleman väsynyt seuraavana iltana. Tällaisesta ongelmasta, unettomuudesta, kärsittiin jo 1940-luvulla, itseasiassa jo vuosituhansia sitä ennen. Nykyään on vähän enemmän ihmisiä kuin ennen, itseasiassa yli 6miljardia enemmän, siten myös vähän enemmän uniongelmaisia.

        Ellei ole tilaa - unettomuutta - itse koskaan kokenut lienee turha aukoa päätäänkään aiheesta, ellei kyseiselle tavalle sitten löydy joku muu funktio kuin ongelmasta kärsivien auttaminen.


      • hmph. ..
        Et, vaan ääliö. kirjoitti:

        "Tiedän kokemuksesta, että väsyneenä maailma näyttää synkeältä ja kaikki asiat tuntuvat ylivoimaiselta, mutta siitä voi päästä yli."

        Tottakai voi. Ja helposti, ihan vaan nukkumalla.

        Varsinainen ongelma alkaa kuitenkin siinä vaiheessa kun et saakaan unta herättyäsi lypsämään niitä kantturoita viideksi ja ollessasi kuoleman väsynyt seuraavana iltana. Tällaisesta ongelmasta, unettomuudesta, kärsittiin jo 1940-luvulla, itseasiassa jo vuosituhansia sitä ennen. Nykyään on vähän enemmän ihmisiä kuin ennen, itseasiassa yli 6miljardia enemmän, siten myös vähän enemmän uniongelmaisia.

        Ellei ole tilaa - unettomuutta - itse koskaan kokenut lienee turha aukoa päätäänkään aiheesta, ellei kyseiselle tavalle sitten löydy joku muu funktio kuin ongelmasta kärsivien auttaminen.

        Eihän aloittaja sanonut kärsivänsä unettomuudesta, vaan väärstä unirytmistä. Unta rittää kun siitä saa kiinni . . .


      • punaniskalle vastaus
        hmph. .. kirjoitti:

        Eihän aloittaja sanonut kärsivänsä unettomuudesta, vaan väärstä unirytmistä. Unta rittää kun siitä saa kiinni . . .

        Unirtymin hajoamisen yleisin syy on unen puute itsessään, se johtuu useimmiten:

        - liian varhaisesta heräämisestä => ei voi vaikuttaa niskasta kiinni ottamalla

        - huonosta unen laadusta, ts. heräämisistä kesken pääunien, apneasta jne. => ei voi vaikuttaa niskasta kiinni ottamalla

        - unettomuudesta => ei voi vaikuttaa niskasta kiinni ottamalla


      • Spartacussomnia

    • grh...

      eiku saha ja kirves käteen ja hakkaamaan halkoja ulos, sieelä kun päivät rehkii niin eiköhän uni maistu, reilusti ulkoilmaa ja touhuu, ei mitään tietokoneen ja telkkarin tuijotusta...kyllä se siitä...ULOS RAITTIISSEN ILMAAN.

    • Uneton4

      Nukkuminen ja erityisesti nukahtaminen on vaikeaa. Olen käyttäny tenoksia Mutta lääkäri oli huolisaan siitä siis pitkäaikaisesta käytöstä. Olen sairastanut tai siiis ollut kipuja 4 vuotta. polvien nivelrikkosta. se alkoi Oli lepokpiuja särkylääkkeitä ja Tenoxia niin pystyin nukkumaan. Kivut pahenivat Piti leikata mutta oli infektioita ja leikkaukset sina siirtyivät eteen päin n. 6 kk jaksoissa. Sitten 1,5 aikana kaksi mahahaavaa tai siis sellaisia jotka vuotivat (särkylääkkee) no ne saatiin kuntoon samoin lääkitys. Särkyyn ja mahahaavaan. Ja vihdoin tulehdukssetkin saatiin kuntoon. Ja jopa vihdoin vuosien jälkeen polviinkin kumpaankin laitetiin keinonivel Operaatiot onnistuivat hyvin. Ja vihdoin säryt lakkasivat jaloista tosin selkä jäi toistaiseksi huonoon kuntoon joten vielä jäi särkyjä. Lääkäri vähensi tenoxsin annostelua vai neljäksi päiväksi viikossa. No se olikin alkanut lakkaamaan vaikuttamasta. 20mg. Joten nukuin satunnaisesti neljänä yönä viikossa. Tai kaksinkertaisella annostuksella kun tarvitsin. No määrä ei pidemmän päälle riitä vaan tabletit loppuu kesken. no varsinainen unettomuus ei yhtäjaksoisesti kestä kuin 3-4 . vuorokautta. mutta ongelma on etten silloikaan saa öisin unta. Vaan päivisin jos istun tain hetken lepään. Olen ollut eläkkeellä siis ihan iän puolesta jo vuosia. Ongelma on nyt siinä kun vaimo on sairastunut ja tarvii silmälääkärissä käyntejä niin auton ajo minulta on sellainen, että varsinkaan jos olen pari vuorokautta putkeen valvonut niin pelkään tekeväni virheitä ajossa. Olo tuntuu niin tokkuraiselta. Yksi hyvä keino on nukkumiseen 1/3 pulloa vaikka koskenkorvaa illalla ennen nukkumaan menoa tai muuta vastaavaa ainetta. Ongelma siinä on että vaimo ei oikein siitä tykkää ja se haittaa myös ajoa. joutuu tarkkaileen että tarpeellinen aika kuluu siitä kun sen on ottanut. Esim myöhään illalla otettu "lääke" varoittaa alkometrissä vielä aikaisin aamulla. No pieni tämä unettomuuden murhe minulla on, mutta virkeänä oloaika ei tahdo sopia menoihini. Pitää mennä varmaan tohtorin luokse neuvottelemaan onko asiaan parannusta. Melatooni ei auta sehän on siksi että unirytmi saadaan kohdalleen, Saa nähdä onnisdtuuko. No pian tulee se pitkäaikainen uni joten ei hätää. Silloin se univaje ainakin viimein korjaantuu.

      • hyvää yötä

        Visainen ongelma. Toleranssisi bentsoihin (tenox) on noussut riippuvuutta aiheuttavalle tasolle ja toisaalta somaattiset kivut varmasti haittaavat unen saantia ilman nuijanukutuslääkkeitä. Eikö tuohon selkäkipuun voisi löytyä ratkaisu, miten se edes liittyy tuohon nivelrikkoon, ja ellei liity niin mistä tiedät ettei se johdu vaikka huonosta (liian pehmeästä) patjasta tai vaikka huonosta ryhdistä?

        Itselläni juuri tuosta tenoxista vierroittuminen auttoi hetkellisesti samaan taas luonnollista unta, mutta sitten unirytmiongelma paheni tasolle jolla se ei ole koskaan ennen ollut.


    • wazir akhbar khan

      ensinnäkin, unohda noi lääkkeet, se sama kuin K*****A huljuuttaisi lämpimässä vesiastiassa...

      vaihtoehtoja on käytännössä kaksi, joko valvot mahdollisimman myöhään ja menet nukkumaan vasta kun väsyttää rankasti. joka ilta/aamu/päivä valvot väkisin tunnin, pari pidempään. toinen vaihtoehto, joka on hieman epämukavampi, mutta nopeampi, heräät aamulla ja alat tekemään jotain aktiivista. Valot päälle, tai verhot ylös, jolloin valo vaikeuttaa nukkumasta. Ulosmeno olisi kaikkein parasta, vaikka ihan vain kävelylle ja aamukahville johonkin kahvilaan. Itse käytin ensimmäistä tapaa, siihen meni noin viikko.

    • Temppu terävä

      Tässä hyvä keino joka tepsii taatusti. Syöt 2kg mämmiä ruisleivän kera ja ryystät 2 litraa kirnupiimää päälle juuri ennen nukkumaanmenoa.

    • No tuota ...

      Mullakin on joskus samaa ongelmaa, olen kylläkin opiskelija, eli pakollisia menoja aamuisin monesti on.

      Minun kokemuksen mukaan unirytmiä on helpointa korjata aamusta. Herää aikaisin, vaikka kuudelta. Seuraavana iltana väsyttää niin vietävästi, että menet aikaisemmin nukkumaan. Toinen vaihtoehto on valvoa koko yö ja seuraava päivä perään. Pelaa vaikka tietokonetta koko ilta, niin ei tule uni silmään ennen aikojaan.

      No tämä ei monesti toimi tai riitä. Toinen, kenties parempi tapa on, ulkoilu, liikunta tai työnteko, tms. Kun teet jotakin päivällä, väsyttää illallakin aiemmin. Varsinkin raikas ilma ja ulkona oleminen, tekee illalla väsyneeksi, ja se, että on harjoittanut jotain fyysistä aktiivisutta. Esim. armeijassa, ei yllättävää kyllä, ollut koskaan oneglmia päästä nukkumaan oli olosuhteet kuinka karmeat tahansa, pikemminkin päinvastoin, aina tuntui ettei saa nukkua riittävästi.

      Sen sijaan yleinen väsymys, voi johtua juurkin siitä, ettei tee mitään. Kannattaa yrittää keksiä joku harrastus tai ottaa tavaksi edes ulkoilla ja harjoittaa hyötyliikuntaa.

      Sosiaalisten tilanteiden pelosta kannattaa alkaa hankkiutua eroon, se haittaa elämää ja olemista aivan turhaan.

      Hyvä blogi, missä on juttua mm. tuosta:
      http://jaanmurtajat.blogspot.fi/2012/02/vieraskyna-kuinka-paasta-ujoudesta.html

      Itse en lääkkeitä suosisi, jossei ole varsinaista sairautta johon on pakko ottaa. Lääkkeillä hoidat vain oireita, ja itse ongelman alku jää hoitamatta.

    • samassajamassaolin

      Ei pelkkä kävely auta! Kroppa pitää saada väsyneeksi! Kun istuu kaiket päivät, tarvitsee kunnon rääkkiä ainakin tunnin että saa itsensä fyysisesti väsyneeksi. Sitten vielä jos opiskelet jotain uutta niin saat päänkin sopivasti väsyneeksi ;)

    • Ei hyvää päivää, vain Suomessa tämä on mahdollista. Ehkä asiat on aivan liian hyvin jos näin on mennyt jo pidempään. Ensinnäkin hoidata ensin pää kuntoon juuri niillä lääkkeillä, jonka lääkäri määrää ja sitten otatai itse itseäsi niskasta kiinni ja hankit herätyskellon ja alat elämään normaalia rytmiä. Jos viikonloppuna lipsuu ryypiskelyn takia, niin lopeta ryypiskely ja haasta itsesi muutokseen. Kukaan muu ei voi sitä sinun puolestasi tehdä.

      Ei kukaan nainen halua edes tuollaista vätystä vaivoikseen. Kun ei käy töissä ja nukkuu päivät, niin minä miettisin jo omaa asemaani yhteiskunnassa ja mikä on funktioni. Jos funktio on vain käyttää verorahoja, niin minua ahdistaisi. Haluaisin olla hyödyksi. Ala tuntea itsesi hyödylliseksi ja olemaan oikeasti hyödyllinen. Mene mukaan vaikka vapaaehtoistyöhön TVn katselun sijaan, niin kyllä alkaa taa uni maistumaan. Samalla saat taas yhteiskunnan sivusta kiinni.

      • Funktiosi?

        Miksi muiden ihmisten pitäisi olla hyödyksi sinulle, ethän sinäkään ole esim. minulle millään tavalla hyödyksi? Päinvastoin, tuollaista täysin asiantuntematonta autoritääristä paskaa lukemalla tulee vakuuttuneeksi ettei sinun kaltaisistasi koostuvan yhteiskunnan eteen kannata tehdä yhtään mitään.


      • joopajoo...
        Funktiosi? kirjoitti:

        Miksi muiden ihmisten pitäisi olla hyödyksi sinulle, ethän sinäkään ole esim. minulle millään tavalla hyödyksi? Päinvastoin, tuollaista täysin asiantuntematonta autoritääristä paskaa lukemalla tulee vakuuttuneeksi ettei sinun kaltaisistasi koostuvan yhteiskunnan eteen kannata tehdä yhtään mitään.

        Höpötät. Yhteiskunnassa kaikki työtä tekevät ovat hyödyksi ja kantavat kortensa kekoon, jolla nekin elää, jotka töitä eivät tee.

        Työnteko ja hyödyksiolo taas siksikin on kannattavaa, että se parantaa ennenkaikkea myös tekijän itsensä mielialaa.

        Jos edellinen kirjoittaja ei hyödyttäisi sinua, olettaen, että hän on töissä; sinä et varmaan sitten käytä mitään yhteiskunnan palveluja ja elät täysin sen ulkopuolella. Mutta kun käytät niitä tätä nettiäkin käyttäessäsi, sekä koulut varmaan olet käynyt, terveydenhuollosta puhumattakaan.

        Ainut tapa elää lähes yhteiskunnasta riipumattomana, on muuttaa täysin eristyksiin sen ulkopuolelle ja hankkia itse ruokansa, tehdä itse tarvtisemansa välineet, ja muuta.


      • sinisimmusi avain
        joopajoo... kirjoitti:

        Höpötät. Yhteiskunnassa kaikki työtä tekevät ovat hyödyksi ja kantavat kortensa kekoon, jolla nekin elää, jotka töitä eivät tee.

        Työnteko ja hyödyksiolo taas siksikin on kannattavaa, että se parantaa ennenkaikkea myös tekijän itsensä mielialaa.

        Jos edellinen kirjoittaja ei hyödyttäisi sinua, olettaen, että hän on töissä; sinä et varmaan sitten käytä mitään yhteiskunnan palveluja ja elät täysin sen ulkopuolella. Mutta kun käytät niitä tätä nettiäkin käyttäessäsi, sekä koulut varmaan olet käynyt, terveydenhuollosta puhumattakaan.

        Ainut tapa elää lähes yhteiskunnasta riipumattomana, on muuttaa täysin eristyksiin sen ulkopuolelle ja hankkia itse ruokansa, tehdä itse tarvtisemansa välineet, ja muuta.

        Se varmaan lohduttaa sisällötöntä elämääsi kuvitella kuinka täysin yhteiskunnalle hyödytön työpanoksesi olisi jollain tapaa oikeasti merkityksellistä. Vieläpä muillekin ihmisille. Oravanpyörässä polkeminen toimii sinulle uskonnon korvikkeena, ethän uskalla edes haaveilla vapaasta yhteiskunnasta jossa tehtäisiin oikeasti merkityksellistä ja eettisesti kestävää työtä josta korvauksena tehdyistä työtunneista olisi kaikille sama palkkio riippumatta siitä oletko syntynyt vuorineuvoksen vai siivoajan perheeseen.

        Aika moni pyrkisi elämään omavaraisesti pienellä vaihdannalla muiden samaa elämänmuotoa harjoittavien kanssa mikäli se olisi käytännössä mahdollista. Se ei ole koska kultalusikka suussa syntyneet ovat:

        A) Varastaneet maa- ja merialueet koko maailmasta, pian jopa arktisilta merialueilta ja muilta planeetoilta!

        B) Pakottaneet kaikki muut ihmiset noudattamaan varastamansa "omaisuuden" suojaamiseksi laatimiaan määräyksiä joiden rikkomisesta joukko kultalusikka suussa syntyneiden kavereita sulkee omavaraistaloudessa elämistä yrittäneen perheesi vaihtoehtoisesti joko kaltereiden tai pehmeiden seinien sisään.


      • hyvinvointiyhteiskun
        Funktiosi? kirjoitti:

        Miksi muiden ihmisten pitäisi olla hyödyksi sinulle, ethän sinäkään ole esim. minulle millään tavalla hyödyksi? Päinvastoin, tuollaista täysin asiantuntematonta autoritääristä paskaa lukemalla tulee vakuuttuneeksi ettei sinun kaltaisistasi koostuvan yhteiskunnan eteen kannata tehdä yhtään mitään.

        Miksi meidän pitäisi olla toislle hyödyksi,

        kts. tuolta:

        http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/20130226Mitaesa/veropuu_julkisyhteisot2011.pdf


      • Unihäiriöinen
        Funktiosi? kirjoitti:

        Miksi muiden ihmisten pitäisi olla hyödyksi sinulle, ethän sinäkään ole esim. minulle millään tavalla hyödyksi? Päinvastoin, tuollaista täysin asiantuntematonta autoritääristä paskaa lukemalla tulee vakuuttuneeksi ettei sinun kaltaisistasi koostuvan yhteiskunnan eteen kannata tehdä yhtään mitään.

        Minä en ainakaan suostu syyllistymään verovaroilla elämisestä koska minulla on siihen täysin pätevä syy. Se ei ole minun vikani että olen ahdistunut.


      • Unihäiriöinen
        Unihäiriöinen kirjoitti:

        Minä en ainakaan suostu syyllistymään verovaroilla elämisestä koska minulla on siihen täysin pätevä syy. Se ei ole minun vikani että olen ahdistunut.

        Niin että maksakoot vaikka ne tyypit jotka aikoinaan koulussa minua kiusasivat niitä veroja ja kustantakoot siinä ohella minunkin elämiseni.


    • taattu

      pari pulloa vodkaa,nii johan nukuttaa.

    • Kaiveri123

      Mirtazapin oli ihan perseestä, Tuskin auttoi nukahtamaan ja seuraava päivänä oli niin tokkurainen ettei voinut tehdä mitään. Itse sain tuossa varmaan kolme viikkoa unta hyvin ja nyt se meni taas perseelleen kun valvoin yhen kerran liikaa enkä muista miten siihen edes pääsin. Kaippa tuo kävely on auttanut vähän. Yleensä nykyään en vaan malta mennä sänkyyn kun luulen etten kumminkaan saa unta. Ja pitäs vaan yrittää.

      Kaippa mä sen sillä sain korjattua että heräsin yhtenä päivänä jollain 4 tunnin unilla, hajoilin sen päivän ja sitten illalla yritin mennä oikeeseen aikaan nukkumaan. Ei kyllä aina toimi.

    • Uneton4

      Itselläni saman laisia ongelmia.Mirtatzapiini teki väsyneeksi ja sekavaksi en voinut käyttää. Nyt olen kokeillut melatoniiniä aika hyvin toimii. Hyvää jatkoa onnea.

      • Unet = on

        Sama tähän, saakelin puoskarit määrää tuota Mirtazapin paskaa ekana näköjään, melatoniini 3mg auttoi eikä väsytä seuraavana päivänä.


    • samassajamassaolin

      Töihin pikkasen vaikeeta mennä jos on sosiaalista pelkoa! Se pitää saada ensin kuriin niin että se on siedettävällä tasolla - muuten tilanne voi mennä pahemmaksi.

      Kyllä juu Suomessa tämä on mahdollista olla menemättä töihin ja silti saada tukea. Muualla maailmassa nämä ihmiset eläisivät sillan alla. Tätähän varten se tuki on!! Halooooo!

      Sitä kumppania nyt ei varmaan löydy ennen kuin asianomainen on päässyt "selville vesille" ja ei siitä tarvitse paineita ottaa. Itsekin löysin sitten kun olin saanut itseni kuntoon. Vinkkinä kyllä ettei sitä alkoholia kannata ottaa, se vaan pahentaa oireita.

    • hjhauiuijjbji

      Korjaa nukkumaan menoa heittämällä yli.. et mene nukkumaan kun alkaa nukuttaa, vaan valvot seuraavaan päivään saakka, syöt hyvin iltapäivällä suklaata.
      Lueskelet mukavassa nojatuolissa. Kun alkaa nukuttaa anna mennä,, ja nuku noin 10h vaikka nojatuolissa. seuraavana päivänä valvot hieman pidempään, niin käykin nukkumaan jo alkuillasta, ja et sitten ala lipsumaan tästä.. Herätessäsi aamulla koita nousta vakia aikaan.. ja illalla vältä kiusausta katsoa vielä tämä ja tämä.. vaan käy nukkumaan kun nukuttaa..
      Ota jotain uneliasta luettavaa sänkyyn, vaikka Kvanttifysiikan alkeet,, niin nukahdat paljon helpommin.

      Muutama pakottava aikainen herätys siirtäisi myös nukkumaan menon äkkiä aikaisemmaksi. mutta vasta parin kolmen aikaisen herätyksen jälkeen..

      Suoraan sanoen unirytmi on itsekurista kiinni.

    • Toinen unihäiriöinen

      Minullakin on ongelmia nukahtamisessa vaikka minulla EI OLE masennusta tai mitään muitakaan murheita. Jotkut yöt nukun erittäin hyvin esim. menen 23:00 nukkumaan ja herään 7:00 ja toisinaan on öitä milloin ei tunnu saavan lainkaan nukuttua ja nukahtaa vasta joskus aamulla 5:00 ja sitten ei herää enää herätyskelloihin. Itse olen kokeillut unilääkkeitä (ei tehonnut), kuumaa juotavaa (teetä, mehua, maitoa ja kaakaota, ei tuloksia), ruokaa (sanotaan, että kylläisenä nukahtaa paremmin. Toimii joskus ja joskus ei), liikuntaa 3 tai 4 tuntia ennen nukkumaanmenoa (ei auttanut), peiton ja tyynyn pitämistä ulkona jotta olisivat tarpeeksi viileitä (auttaa joskus), sängyn sijaan sohvalla nukkumista (auttaa joskus) ja tietokoneella olemista vähentänyt (ei auttanut).
      Viikonloppuisin ja lomalla nukun aloittajan tapaan tuon 12-14 tuntia eli minullakin on oikeastaan iso unentarve.

      • kapinalliset lyttyyn

        Sinulla ei ole masenusta koska et ole käynyt juttelemassa psykiatrilla. Psykiatrilta tai muulta sieluhoitajalta, nykyään yhä harvemmin yleislääkäriltäkään, ei voi poistua ilman masennusdiagnoosia. Paitsi jos olet toista kertaa samassa paikassa samasta syystä, silloin ongelmasi ei enää johdukaan masennuksesta vaan vääristyneestä persoonallisuudestasi.


    • tmv.....

      Kun ihminen ruokitaan ja passataan sänkyyn, niin ettei hänen itse tartte muuta tehdä kuin valittaa, niin äkkiä uniongelmat tulee... Jos ihmisellä ei ole muuta mietittävää kuin että tuleeko uni, niin homma on jo valmiiksi per.seessä....

      Poikani sanoi hyvin, 'pakko on paras sponsori', toisessa tilanteessa se sanoi 'paras opettaja'. Kysymys oli hänen ikäistensä (20-30) lorvimisesta...

    • kello soimaan

      En lukenut muita viestejä, mutta ainut keino palauttaa unirytmi ns. oikeaksi, on aloittaa herääminen aikaisemmin. Nukkumaan menoa on vaikea muuttaa, jos ei nukuta. Mutta herääminen onnistuu tuntia aikaisemmin kellon avulla. Eli, pienin askelin heräät aina vain aikaisemmin. Silloin myös alkaa nukuttamaan aikaisemmin, mutta se korjaantuu vain vähitellen.

    • Hanki herätyskello ja laita se niin kauas sängystä ettet yllä sitä sammuttamaan. Kannattaa ensimmäisenä yönä nukkua vähän, ehkä 3-5 tuntia. Seuraavana yönä sitten väsyttääkin ihan eri tavalla. Sitten ei muuta kuin ylös, ulos ja lenkille.

      • rock soimaan

        Suosittelen!! Itsellä kylläkin herätyskello käden ulottuvilla mutta radio kauempana herätystoiminnolla ja volyymia riittävästi että alkaa ärsyttää että pakko nousta mutta sitten onkin niin virkeä että aamu tai ehkä päivä on helppo aloittaa :)


    • Kolmas unihäiriöinen

      Kärsin univaikeuksista kesäloman aikana. Kyllästyttyäni huonoon päivärytmiin päätin korjata tilanteen kertaheitolla, pakotin itseni pysymään hereillä yli 24 tuntia enkä antanut itselleni lupaa mennä nukkumaan ennen klo 20.

      Pari päivää tuolla rytmillä kitkuttelin, tuon jälkeen järkevämpi päivärytmi tuli kuin itsestään!

      • yrittämällä onnistuu

        Itse piiskasin kerran itseni valvomaan 64 tuntia saamatta silti vaadittuun aikaan unta. Kyllä se sitten keskellä päivää lopulta tuli. Nukuin ensin 16 tuntia, heräsin, kävin kaupassa joinka jälkeen kävin kuolemanväsyneenä uudestaan nukkumaan. Nukuin vielä n. 6 tuntia ja heräsin n. klo 4.00 aamuyöstä. Seuraavan kerran uni tuli sen normaalin 16 tunnin jälkeen, jolloin nukuin normaalit 8 tuntia. Mutta sitten alkoivatkin ongelmat kun enää 16 tunnin jälkeen saanutkaan unta, enkä seuraavanakaan päivänä.

        Kun olin tehnyt tämän saman ja sata muuta yhtä naurettavaa virittelyä liki vuosikymmenen totesin ettei elämääni voinut enää auttaa, oli joko hyväksyttävä tosiasiat, ettei tuollaiset naurettavat pikku puuhastelut auta jos kyseessä on ihminen jolla on aidosti geneettisesti valtaväestöstä poikkeva vuorokausirytmi tai alettava katsoa mittoihin sopivaa arkkua.

        Niinistöläisessä dystopiassa joka ainoan ongelman vakuutetaan olevan korjattavissa puuhastelulla, oli kyse sitten nuorten syrjäytymisestä tai biologisista reunaehdoista unen suhteen. Perimmäinen ongelma piilee siinä että nykypäivänä jokainen kuvittelee olevansa kaikkien alojen asiantuntija, ihminen joka ei kerran jaksa nousta sängystään ylös omaa unihäiriöiden ekspertiisin, ihminen joka sai sen erään kerran isältään remmistä tietää kuinka perhehelvetissä koko nuoruutensa elänyt rikollinen tekeytyy uhriksi ja valittaa turhasta - sillä kaikkihan me olemme nykyään kokeneet kaiken jos vain olemme kokeneet jotain.


    • etsillaitaas

      Vaikea unettomuus on tappava sairaus. Siihen ei ole muuta hoitokeinoa kun kunnon lääkitys.

      Turha sellaisten hölistä mitään mistään pienistä unihäiriöistä koska sillä ei ole mitään tekemistä vaikean unettomuuden kanssa.

      • öyh öyh

        Ja sitä vaikeammaksi se muuttuu mitä enemmän myrkyillä luonnollista nukahtamiskykyäsi sekoitat. Lopulta varmasti uskot kuolevasi mikäli lopetat lääkkeiden syönnin. Silloin olisi aika etsiä lääkäri joka vieroittaa lääkkeistä.

        Aika harva ihminen maailmassa kuitenkaan edelleenkään kuolee unettomuuteen, paitsi ehkä Guantanamossa. Aika harva ihminen ei osaa luonnostaan saada unta. Ja yhtä harva ihminen muistaa sen ajan kun unettomuutensa uskoi olevan tappavaa sorttia eikä vielä ollut kertaakaan tunkenut lääkärien suosituksesta naamaansa yhtä ainutta unta ja nukahtamista sotkevaa myrkkyä.


    • tuota noin...

      Puhuisin itse leporytmistä. Monilla duunareilla, joilla ei ole ns. säännöllistä työaikaa, vaan "keikkaa pukkaa", on sama ongelma- eri tyyppisenä. Kun kapasiteettia irrottaa aamuvarhaisesta... vaikka klo 13 asti, pääsee lepoajalle 15.30 asti josta taas paahtaa 19.30 asti, uni on tarpeen. Mutta: kotihommiakin on.
      Loppuviikosta tuppaisi nukuttamaan.
      Harvemmin on viikkoja kun duunia on alle 25 vko tuntia. Kierroksilla käy silloin, ei osaa nukkua oikein, vaikka aikaa olisi aamusta... illan keikathan ei karkaa.
      Hyvä kun olet huomannut riesasi. Sinulla on aikaakin sopeutua, tai jätä sikseen... Toisekseen tuskin on kivaa elää yöelämää. Mikä silloin toimii? onko virastot auki? Näetkö tuttuja?
      Oma elämäni on keikkalaisen yksinäistä elämää, niinkuin sarjassa kahden keikka Matulalla...

    • Halleluja ♥

      Omat uniongelmani poistuivat kun otin Jeesuksen Kristuksen elämääni!
      Kun tietää että Jeesus rakastaa sinua niin herää levänneenä joka aamu!

      • Hengenasioita.......

        Niin kummalliselta kuin tuo kuulostaakin, niin se toimii joillakin. Samalla tavalla kuin se toimii myös joillekin alkoholisteille, heidän jättäessään alkoholin.

        Kysymys on siis joskus myös "henkisistä asioista"...


    • stark91

      OLETKO MINÄ?

    • Kohtielämää

      Yritä saada elämääsi pakollisia menoja ja lähde pois kotoasi. Liiku hiljalleen ihmisten parissa ja pyri kohti normaalia elämää. Todennäköisesti kaikki ongelmasi johtuvat eristäytyneisyydestäsi.

      Nouse aamulla normaaliin aikaan ja käy suihkussa. Syö ja lähde ulos lenkille vaikka väkisin. Älä nuku päiväunia ja liiku kotisi ulkopuolella mahdollisimman paljon. Mene illlalla nukkumaan äläkä nouse sängystä vaikka et saisi unta. Älä myöskään tee tai lue yöllä mitään. Jatka tätä niin kauan kuin olet niin väsynyt, että alat nukkumaan oikeaan unirytmiin.
      Ole lääkäriisi yhteydessä ja kerro mihin pyrit. Pyri myös vähentämään kemialliset lääkkeet mahdollisimman vähiin tietenkin lääkärin ohjeita noudattamalla.

      Saat tavallisen elämän, mutta se vaatii rohkeutta, pitkäjänteisyyttä ja aikaa.

    • tiedät itsekin

      Tiedät itsekin vastauksen omiin kysymyksiisi.

      Meidän sivistynyt pahoinvointi yhteiskunta hoitaa tämäntapaiset ongelmat juuri lääkkeillä, heitä ne roskiin. Kokeile säännöllistä liikuntaa ja monipuolista ruokavaliota muutaman viikon ajan, niin huomaat eron. Minulla tuppasi olemaan siihen 25v asti samaa ongelmaa, sen jälkeen päätin ns. miehistyä vaikka koville se otti. Mitä pidemmin makaat sitä vaikeammaksi se käy.

    • korjaa elämäntapasi

      Paras lääke olisi liikunta, työ ja ulkona olo. Tee itsellesi lukujärjestys. Nouset aamulla klo 8. Teet aamutoimet, aamiaisen ja siivoilet. Sen jälkeen pinei välipala ja ulos lenkille. Aloita pienestä. Jos on ystäviä, kutsu heidät lounaalle. Lounas voi olla vaikka makkaranpaistopiknik jossain rannalla, laavulla tms. Ulkona kannattaa olla mahdollisimman pitkään. Sen jälkeen menet kotiin, käyt kaupassa ja syöt päivällisen. Valmistat senkin itse. Älä juo kahvia illalla.

      Uni tulee varmasti helpommin kun on säännöllinen rytmi, jossa heräät aamulla. Eleli uni tule, älä ota stressiä siitä. Ilmeisesti et ole töissä, joten voit vaikka valvoakkin. Sehän ei haittaa mitään.

      Seuraavan aamuna nouste taas viimeistään klo 8. Näin alkaa rytmi löytyä ja elämälle muutakin puuhaa kuin vatvoa omia ahdistuksiaan. Meillä kaikilla on ahdistuksia, se vain ei näy päälle päin. Meidän kaikkien pitää järjestää elämäämme, ettemme ahdistuisi.

      Unirytmi ei korjaannu lääkkeillä, vaan nousemma aamulla, joka aamu siihen samaan aikaan. Siitä tulee pikkuhiljaa oma rytmisi. Nyt aloittja on antanut mennä vaan ja kuvittelee, että lääkkeet on lääke kaikkeen. Vain itse pystyy säätelemään elämäänsä. Myös sitä antaako lääkkeiden säädelle vai sääteleekö lääkkensä syömisen itse.

      Tsemmpiä!

    • rasittavaa

      Minulla usein myös venyy nukkumaan meno pikkutunneille ja sitten herätään kunnes ehditään, onneksi en tarvitse paljoa unta jotta pysyn vireänä. Neljäkin tuntia riittää, toki joskus tulee nukuttua kellon ympärys :) Kolmivuorotyö aiheuttaa välillä mukavia unirytmi sekaannuksia, milloin on yliväsynyt tai joskus ylipirteä...

    • reseptisi

      Ensimmäinen asia: LOPETA MYRKKYJEN SYÖMINEN! Psykiatria on pseudotiedettä, pelkkää huuhaata. Psykiatrisen kultin sinulle määräämiä lääkkeitä syömällä pahimmassa tapauksessa varmistat ettet enää koskaan kuntoudu unen suhteen normaaliksi. Riski on liian suuri, ÄLÄ OTA SITÄ!

      Toinen asia: Aloita säännöllinen liikunta, laihduta jos ylipainoa, hoida unihygienia kuntoon jos korjaamista (lämpötila, tyyny, patja, herätyskello/-valo jne.). Pyri pitämään säännöllistä päivärytmiä, etenkin vuoden aikojen taitekohdissa, ei väliä vaikka uskoisit itselläsi olevan mitä tahansa pseudolääketieteellisiä diagnooseja masennuksesta ahdistuksiin, pidä rytmiä yllä silti vaikka katsomalla säännöllisin ajoin telkkaria ja mässäilemällä samaan aikaan viinalla ja jäätelöllä. Etsi luonnollinen rytmisi joka sopii juuri sinulle vaikka se olisi täysin päinvastainen kuin kaikilla muilla ihmisillä. Kaikilla ihmisillä on rytmi, sinun on hajonnut ja todennäköisesti juuri siksi että olet yrittänyt elää muiden rytmissä.

      [Esimerkki: Jos sinulla on tulehdus tai infektio jota länsimainen lääketiede ei kykene mittaamaan vaadit normaalia enemmän unta. Kipeänä myös kiinnostuksesi ruokaan, naisiin, elämään ym. lopahtaa niin kuin kaikki tiedämme. Sitä ei kutsuta masennukseksi jos se pystytään mittaamaan. Sitä kutsutaan masennukseksi mikäli sitä ei pystytä mittaamaan. Jälkimmäisen kerrotaan johtuvan lapsuuden traumoistasi, psyykeesi rakenteellisesta kypsymättömyydestä ties mistä. Edellä mainittu tiedetään johtuvan patogeeneistä, stressin aiheuttasmasta valkosoluvahjeesta jne.]

      Kolmas asia: Vältä piristeiden (kofeiini, sinivalo ym.) käyttöä hyvissä ajoin ennen sitä aikaa jolloin haluaisit nukahtaa.

      Neljäs asia: Pidä sännöllistä päiväkirjaa unirytmistäsi vuosien ajan.

      Viides asia: Lue unipäiväkirjasi, tee johtopäätökset ja jos edelleen rytmisi on viturallaan, hyväksy ettei se tule koskaan "kuntoon". Se on sinun unirytmisi, elä sen mukaan. Jos eläminen tässä todellisuudessa on rytmilläsi mahdotonta, muuta todellisuus! Politiikka on se väline jolla muutetaan rakenteita, myös vajaaälyisten fasistien luomia pakkorytmejä sinun hallitsemiseksi.

      • Kirjoituksesi voi

        olla hyvä. Alussa on vaan niin karkea virhe että se jäi lukematta. Psykiatria ei ole pelkkää pseudotiedettä ja lääkkeiden määräämistä. psykiatriaa on ainakin yhtä monta suuntausta kuin on koulukuntaa... ja on myös psykiatrian hoitosuuntia jotka eivät korosta lääkkeitä, ainakaan bentso-, ssri-, ja neurolepti-lääkkeitä. Toki siinä olet oikeassa, että valtaosa psykiatreista hoitaa asioita juuri noilla lääkkeillä, mutta se ei tarkoita että koko psykiatria olisi samaa kuin nuo lääkkeet.


      • käärmeöljypsykiatria
        Kirjoituksesi voi kirjoitti:

        olla hyvä. Alussa on vaan niin karkea virhe että se jäi lukematta. Psykiatria ei ole pelkkää pseudotiedettä ja lääkkeiden määräämistä. psykiatriaa on ainakin yhtä monta suuntausta kuin on koulukuntaa... ja on myös psykiatrian hoitosuuntia jotka eivät korosta lääkkeitä, ainakaan bentso-, ssri-, ja neurolepti-lääkkeitä. Toki siinä olet oikeassa, että valtaosa psykiatreista hoitaa asioita juuri noilla lääkkeillä, mutta se ei tarkoita että koko psykiatria olisi samaa kuin nuo lääkkeet.

        Niin, tosiaan. On olemassa myyttinen psykiatrian koulukunta - behavioristis-kognitiivinen koulukunta. Kukaan ei ole tosin vielä tähän päivämäärään mennessä löytänyt länsimaiden terveydenhuollon yksiköiden työntekijöistä yhtä ainutta tuon koulukunnan edustajaa.

        Länsimainen psykiatria/psykologia (jälkimmäinen on tosiasiassa kaikkialla muualla kuin yliopistojen tutkimusyksiköissä samaa hömppää kuin psykiatriakin, vaikka muuta kovasti yritetäänkin väittää) on tasan ja ainoastaan kahta: pitkäaikaisvaikutuksiltaan turvallisiksi testaamattomia myrkkyjä ja plasebolääkkeitä sekä freudilaista hömppää jolla revitään hyväuskoisilta hölmöiltä löysät rahat taskuista.


      • Suositus;
        käärmeöljypsykiatria kirjoitti:

        Niin, tosiaan. On olemassa myyttinen psykiatrian koulukunta - behavioristis-kognitiivinen koulukunta. Kukaan ei ole tosin vielä tähän päivämäärään mennessä löytänyt länsimaiden terveydenhuollon yksiköiden työntekijöistä yhtä ainutta tuon koulukunnan edustajaa.

        Länsimainen psykiatria/psykologia (jälkimmäinen on tosiasiassa kaikkialla muualla kuin yliopistojen tutkimusyksiköissä samaa hömppää kuin psykiatriakin, vaikka muuta kovasti yritetäänkin väittää) on tasan ja ainoastaan kahta: pitkäaikaisvaikutuksiltaan turvallisiksi testaamattomia myrkkyjä ja plasebolääkkeitä sekä freudilaista hömppää jolla revitään hyväuskoisilta hölmöiltä löysät rahat taskuista.

        Esitän luettavaksi seuraavan herran kirjat Viktor E Frankl. Niitä löytyy suomennettuina ehkäpä 5 kpl. Palataan asiaan kun ole lukenut ne. Kirjoittaja on sekä neurologi että psykiatri, molemmissa väitellyt. Lukeminen kannattanee aloittaa kirjasta "Ihmisyyden rajalla". Kiitos.


      • apu aivopesuun
        Suositus; kirjoitti:

        Esitän luettavaksi seuraavan herran kirjat Viktor E Frankl. Niitä löytyy suomennettuina ehkäpä 5 kpl. Palataan asiaan kun ole lukenut ne. Kirjoittaja on sekä neurologi että psykiatri, molemmissa väitellyt. Lukeminen kannattanee aloittaa kirjasta "Ihmisyyden rajalla". Kiitos.

        Kiitos suosituksesta. Sinulle suosittelisin ihan vaan lukion biologian oppikirjoja ja lääketieteellisen tai biologian ensimmäisen vuosikurssin fysiologian alkeisoppimäärää. Tietysti jos aivojesi rakenne on uskonnollis-konservatiivien ei toivoa juurikaan ole.

        Eikö muuten omatunto soimaa tai edes pienen pieni epäilys herää: http://www.iltalehti.fi/mieli/2013062717198377_md.shtml ?!


      • Psyk. sairaanhoitaja

        Yritä nyt rauhoittua. On ihmisiä, niin erilaisia, ettei noi sinun konstit sovi kuin ehkä murto osalle ja muutenkin älä syyllistä ihmistä, joka saa avun lääkkeistä. Syyllistäminen vielä pahentaa unettomuutta.


      • kultin purkaja
        Psyk. sairaanhoitaja kirjoitti:

        Yritä nyt rauhoittua. On ihmisiä, niin erilaisia, ettei noi sinun konstit sovi kuin ehkä murto osalle ja muutenkin älä syyllistä ihmistä, joka saa avun lääkkeistä. Syyllistäminen vielä pahentaa unettomuutta.

        Päinvastoin. Minun reseptini sopivat kaikille maailman unirytmiongelmaisille ihmisille, kaikkialla ja kaikkina aikoina. Psykokultin ja muiden uskontojen määräämät sitä vastoin vain ihmisille jotka eivät osaa, väliaikaisesti kykene tai halua ajatella omilla aivoillaan.


      • ?? ?? ?? ?? ?? ?? ??
        apu aivopesuun kirjoitti:

        Kiitos suosituksesta. Sinulle suosittelisin ihan vaan lukion biologian oppikirjoja ja lääketieteellisen tai biologian ensimmäisen vuosikurssin fysiologian alkeisoppimäärää. Tietysti jos aivojesi rakenne on uskonnollis-konservatiivien ei toivoa juurikaan ole.

        Eikö muuten omatunto soimaa tai edes pienen pieni epäilys herää: http://www.iltalehti.fi/mieli/2013062717198377_md.shtml ?!

        Miksi tämä suositus; "Sinulle suosittelisin ihan vaan lukion biologian oppikirjoja ja lääketieteellisen tai biologian ensimmäisen vuosikurssin fysiologian alkeisoppimäärää." Mitä semmoista olen kirjoittanut että minun tulisi lukea noita. Minulla on ihan eri alan koulutukset, 2 tutkintoa ja ne minulle riittää.

        Oman suositukseni perusteena oli erään maailmanlaajuisen psykiatrisen opin perusteosto. Sen vuoksi että kerroit; "Psykiatria on pseudotiedettä, pelkkää huuhaata."


      • psykohumppaa
        ?? ?? ?? ?? ?? ?? ?? kirjoitti:

        Miksi tämä suositus; "Sinulle suosittelisin ihan vaan lukion biologian oppikirjoja ja lääketieteellisen tai biologian ensimmäisen vuosikurssin fysiologian alkeisoppimäärää." Mitä semmoista olen kirjoittanut että minun tulisi lukea noita. Minulla on ihan eri alan koulutukset, 2 tutkintoa ja ne minulle riittää.

        Oman suositukseni perusteena oli erään maailmanlaajuisen psykiatrisen opin perusteosto. Sen vuoksi että kerroit; "Psykiatria on pseudotiedettä, pelkkää huuhaata."

        Kaikki nykyisessä terveydenhuoltojärjestelmässä käytössä oleva psykiatria perustuu ns. kartesiolaiseen dualismiin ja on siten perustavaa laatua olevassa ristiriidassa luonnontieteellisten tosiasioiden kanssa. Samaan dualismiin perustuvat myös muut uskonnot.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kartesiolainen_dualismi

        Kannattaa nyt viimeistään alkaa pohtia minkä ideologian asialla todellisuudessa toimit mikäli olet sielutieteen opintojen pariin eksynyt: http://www.terve.fi/laakarikirja/taman-takia-mielenterveyspotilaat-kuolevat-muita-nuorempina

        Jonain päivänä vapaus koittaa ja autoritäärien valta murtuu, silloin aletaan kysellä ketkä tekivät sen mahdolliseksi, ketkä kuolivat, ketkä kärsivät ja miten vääryys noille uhreille korvataan. Et ehkä halua olla tuona päivässä vastaamassa edesmenneen Franklinin, Adlerin, Freudin, Misesin tai kenenkään muunkaan mahdollisen itävaltalaisgurusi puolesta syyttäjille.


      • ?? ?? ?? ??
        psykohumppaa kirjoitti:

        Kaikki nykyisessä terveydenhuoltojärjestelmässä käytössä oleva psykiatria perustuu ns. kartesiolaiseen dualismiin ja on siten perustavaa laatua olevassa ristiriidassa luonnontieteellisten tosiasioiden kanssa. Samaan dualismiin perustuvat myös muut uskonnot.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kartesiolainen_dualismi

        Kannattaa nyt viimeistään alkaa pohtia minkä ideologian asialla todellisuudessa toimit mikäli olet sielutieteen opintojen pariin eksynyt: http://www.terve.fi/laakarikirja/taman-takia-mielenterveyspotilaat-kuolevat-muita-nuorempina

        Jonain päivänä vapaus koittaa ja autoritäärien valta murtuu, silloin aletaan kysellä ketkä tekivät sen mahdolliseksi, ketkä kuolivat, ketkä kärsivät ja miten vääryys noille uhreille korvataan. Et ehkä halua olla tuona päivässä vastaamassa edesmenneen Franklinin, Adlerin, Freudin, Misesin tai kenenkään muunkaan mahdollisen itävaltalaisgurusi puolesta syyttäjille.

        Kuinka monta kirjaa olet Frankl'iltä lukenut?


      • Hans Frank
        ?? ?? ?? ?? kirjoitti:

        Kuinka monta kirjaa olet Frankl'iltä lukenut?

        Oletko itse lukenut Koraanin, Tooran ja Vedat kannesta kanteen, vai mistä tiedät ettei niistä löydy gurusi evankeliumia tehokkaammin biologista unirytmiä pakkomuottiin sopeuttavaa kahden pennin filosofiaa?


      • ?? ?? ?? ??
        Hans Frank kirjoitti:

        Oletko itse lukenut Koraanin, Tooran ja Vedat kannesta kanteen, vai mistä tiedät ettei niistä löydy gurusi evankeliumia tehokkaammin biologista unirytmiä pakkomuottiin sopeuttavaa kahden pennin filosofiaa?

        En ole lukenut Koraania, Tooraa ja Vedaa kannesta kanteen, ehkä silmäillyt joskus 70-luvulla opiskellessa. Joten en voi keskustella ko kirjoista.

        Kuinka monta kirjaa sinä olet Frankl'iltä?


      • tupuhupuluputtaja
        ?? ?? ?? ?? kirjoitti:

        En ole lukenut Koraania, Tooraa ja Vedaa kannesta kanteen, ehkä silmäillyt joskus 70-luvulla opiskellessa. Joten en voi keskustella ko kirjoista.

        Kuinka monta kirjaa sinä olet Frankl'iltä?

        En yhtä ainutta. Kadotusko perii?

        Miten olisi itse aiheeseen palaaminen, kuinka herra Franklinin elämänfilosofinen pohdiskelu voi auttaa ihmistä jonka vuorokausirytmi on sekaisin koska hänelle on määrätty psykiatrien toimesta sivuvaikutuksiltaan tuntemattomia myrkkyjä, tai koska hänen vuorokausirytminsä poikkeaa geneettisesti omastasi, tai koska hänen kilpirauhasensa on epäkunnossa, tai koska hänellä on tuntematon virussairaus, tai koska hänellä on diagnosoimaton uniapnea, borrelioosi, ms-tauti, vitamiinivae jne..?

        Muistatko sen kaasukammiojonon johon Franklin-gurusi oli määrätty natsien toimesta ja jota hän vaihtoi työjonoon vastoin määräystä välttyäkseen kuolemalta? Entä jos tuon vaihdon seurauksena työprikaatin viimeinen ei enää mahtunutkaan mukaan vaan siirrettiin siihen kuolemanjonoon johon gurusi oli määrä alunperin joutua - paljonko Franklinin yltiöpositiivisuutta ja kaikkeen sopeutumista tuputtava oikeisto-konservatiivinen uskonto lohduttaa siellä kaasukammiossa johon olet joutunut kanssaihmisen pelastettua oman nahkansa kustannuksellasi?

        http://hybrislehti.net/hybris-12010/viktor-e-frankl-löysi-keskitysleirilläkin-elämästään-tarkoituksen


      • joopajoo tmv....
        tupuhupuluputtaja kirjoitti:

        En yhtä ainutta. Kadotusko perii?

        Miten olisi itse aiheeseen palaaminen, kuinka herra Franklinin elämänfilosofinen pohdiskelu voi auttaa ihmistä jonka vuorokausirytmi on sekaisin koska hänelle on määrätty psykiatrien toimesta sivuvaikutuksiltaan tuntemattomia myrkkyjä, tai koska hänen vuorokausirytminsä poikkeaa geneettisesti omastasi, tai koska hänen kilpirauhasensa on epäkunnossa, tai koska hänellä on tuntematon virussairaus, tai koska hänellä on diagnosoimaton uniapnea, borrelioosi, ms-tauti, vitamiinivae jne..?

        Muistatko sen kaasukammiojonon johon Franklin-gurusi oli määrätty natsien toimesta ja jota hän vaihtoi työjonoon vastoin määräystä välttyäkseen kuolemalta? Entä jos tuon vaihdon seurauksena työprikaatin viimeinen ei enää mahtunutkaan mukaan vaan siirrettiin siihen kuolemanjonoon johon gurusi oli määrä alunperin joutua - paljonko Franklinin yltiöpositiivisuutta ja kaikkeen sopeutumista tuputtava oikeisto-konservatiivinen uskonto lohduttaa siellä kaasukammiossa johon olet joutunut kanssaihmisen pelastettua oman nahkansa kustannuksellasi?

        http://hybrislehti.net/hybris-12010/viktor-e-frankl-löysi-keskitysleirilläkin-elämästään-tarkoituksen

        Minulla on oma "uskonto" ja "sinulla" "omasi" "sinä itse", joten keskustelua on turha jatkaa. Ed.kirjoituksesi sisältää niin runsaasti ristiriitoja, että sitä on turha kommentoida (eikä sinu kannata kysyä mitä, koska en vastaa)... Olet paskallehaiseva pikkuhintti joka tykkää snoppailla muutamilla sitaateilla tutustumatta aiheeseen itse asiassa ollenkaan. Lisäksi tuomiosi eivät perustu faktoihin vaan oman uskontosi mukaisiin väitteisiin joista kukaan ei ole kiinnostunut. Väitteissäsi yrität syyllistää muita omilla osioillasi jotka eivät kuulu tälle ihmiselle ollenkaan. Niiltä osin olet pikku stalinistikommunisti, jotka syyttivät ihmisiä asioista jotka eivät liittyneet syytettyihin ollenkaan. Ilmeisesti olet vielä epätoivoisesti sekä yksinäinen että hylätty, kuin myös epäonnistunut. Mahdollista on myös se että olet pahasti bentsojen tai muiden orja, joka tapauksessa psyykkesi on pahasti hajalla. Saat kirjoittaa vaikka kuinka monta kertaa tai kuinka laveasti, minä en vastaa missään tapauksessa, koska en keskustele hullujen ja psyykkisesti hajallaan olevien kanssa (se on tietysti vähän moraalitonta, koska hulluja pitäisi auttaa.. Mutta sinun kohdalla toivo on menetetty, olet ****:)
        Lisäksi vaikka psykiatria ei pystynytkään auttamaan sinua, se ei tarkoita sitä että se olisi huono. Kaikkea ei voi parantaa, paraskaan terapeutti. Ja miksi tuhlata helmiä sioille.
        Elämäsi on turhaa mutta ei se kiinnosta ketään...
        Ethän pysyisi edes hengissä ellei kansa ruokkisi sinua verojen kautta.. mutta sekään ei kiinnosta ketään... ei kerrassaan ketään... turha kuvitella että lukisin hulluja vastauksiasi... haukotus....


      • Lucy van Pelt
        joopajoo tmv.... kirjoitti:

        Minulla on oma "uskonto" ja "sinulla" "omasi" "sinä itse", joten keskustelua on turha jatkaa. Ed.kirjoituksesi sisältää niin runsaasti ristiriitoja, että sitä on turha kommentoida (eikä sinu kannata kysyä mitä, koska en vastaa)... Olet paskallehaiseva pikkuhintti joka tykkää snoppailla muutamilla sitaateilla tutustumatta aiheeseen itse asiassa ollenkaan. Lisäksi tuomiosi eivät perustu faktoihin vaan oman uskontosi mukaisiin väitteisiin joista kukaan ei ole kiinnostunut. Väitteissäsi yrität syyllistää muita omilla osioillasi jotka eivät kuulu tälle ihmiselle ollenkaan. Niiltä osin olet pikku stalinistikommunisti, jotka syyttivät ihmisiä asioista jotka eivät liittyneet syytettyihin ollenkaan. Ilmeisesti olet vielä epätoivoisesti sekä yksinäinen että hylätty, kuin myös epäonnistunut. Mahdollista on myös se että olet pahasti bentsojen tai muiden orja, joka tapauksessa psyykkesi on pahasti hajalla. Saat kirjoittaa vaikka kuinka monta kertaa tai kuinka laveasti, minä en vastaa missään tapauksessa, koska en keskustele hullujen ja psyykkisesti hajallaan olevien kanssa (se on tietysti vähän moraalitonta, koska hulluja pitäisi auttaa.. Mutta sinun kohdalla toivo on menetetty, olet ****:)
        Lisäksi vaikka psykiatria ei pystynytkään auttamaan sinua, se ei tarkoita sitä että se olisi huono. Kaikkea ei voi parantaa, paraskaan terapeutti. Ja miksi tuhlata helmiä sioille.
        Elämäsi on turhaa mutta ei se kiinnosta ketään...
        Ethän pysyisi edes hengissä ellei kansa ruokkisi sinua verojen kautta.. mutta sekään ei kiinnosta ketään... ei kerrassaan ketään... turha kuvitella että lukisin hulluja vastauksiasi... haukotus....

        Ai ai, nyt siulle jäi mustapekka kouraan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Projektio_(psykologia)


    • viime konsti

      vaihda aikavyöhykettä, jos muu ei auta

      • epätoivoinen

        Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia ko. hoitokeinon toimivuudesta mikäli löytyy?


    • Kilppari sökönä

      Oma unirytmini oli aivan samanlainen. Nukkuminen lisääntyi vähitellen 16 tuntiin päivässä, enkä jaksanut enää liikkua. Väsytti koko ajan aivan hirvittävästi. Lihoin ja palelin, masensikin. Pää oli ihan sumuinen.

      Kaiken tämän syyksi paljastui lopulta kilpirauhasen vajaatoiminta. Tyroksiinilääkityksellä pääsen nykyisin töihin (herätys klo 8, nukkumaan 0.30) ja saan nopeammin unen päästä kiinni. Vapaalla rytmini on vieläkin hyvin iltapainotteinen: nukkumaan klo 1-2, herätys klo 13. En jaksa vapaalla hirveästi stressata pitkään nukkumisesta, koska joudun joka tapauksessa heräämään työaikana liian aikaisin. Joskushan sitä on levättävä itselleen sopivaan aikaan. Työajan heräämistä on kuitenkin suuresti helpottanut saamani lääkitys sairauteeni.

      Ottaisin sinuna yhteyttä lääkäriin ja mittauttauttaisin kilpirauhasarvot (TSH ja T4V) ja mahdolliset muut arvot sairauksien varalta. Toki sulla voi olla myös Delayed Sleep Phase Syndrome. Tai jotain muuta ongelmaa (vitaaminien vähyyttä, laiskuutta).

      Multa meni monta vuotta ohi elämästä. Käy sinä lääkärissä. Kerro totuudenmukaisesti unirytmisi ja väsymyksesi taso.

      • elämä pilalla

        Tämä on suositeltava kehotus, mutta ongelmana on ettei kaikkien kilppariongelmat näy veritestissä. Ts. mittari on kalibroitu väärin jonka johdosta osa potilaista tulee ohjatuksi hullujenhoidon hoteisiin. MIkäli olet kyllin tyhmä mennäksesi ansaan voit olla varma että siitä alkavat vasta ne todelliset ongelmat, myös uniongelmien suhteen.


    • ------

      Kyllä se mirtatzapiini on auttanut ainakin oman unirytmin korjaamiseen. Sitä voi ottaa ihan pienen palasen vaan. Ite jaoin puoliskan vielä kolmeen osaan, sillä pystyi nukkumaan normisti eikä päivä menny ihan sumus. Toki pitää käyttää muistaakseni noin viikko niin elimistö tottuu lääkkeeseen ja tokkuraa ei tule. Lääkkeestä pääsee helposti eroon kun tuntuu siltä että voi lopettaa. Itse käytin tolla annostuksella muutaman kuukauden. Suosittelen kokeilemaan ja keskustelemaan myös läkärin kanssa. Moni muukin asia tyetysti vaikuttaa. Maakuuhuone ja kaikki häiriöt, oma asenne. Onnea yritykselle.

    • Yövirkkuilija

      Täällä on yksi, jolla oli ihan sama unirytmi. Puolisoni oli aamuvirkku, ja painosti minua vähentämään nukkumista, pakottamaan itseni aiemmin hereille jne. Sairastuin vain pahemmin (yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, masennus, PTSD). Aloin voida paremmin, kun löysin puolison, jolla on sama unirytmi ja aloin järjestämään elämääni niin, ettei rytmini haittaa minua. Lähikauppa on auki 23:een, kaverit tulevat myöhään ja lähtevät ehkä vasta aamulla, ikkunoissa on pimennysverhot. Mottoni on, että kyllä elimistö tietää, miten paljon se unta tarvitsee ja milloin. On paljon stressittömämpää valvoa sinne kolmeen yöllä tehden kaikkea kivaa kuin pyöriä sama aika sängyssä haukkumassa itseään, kun ei nukahda.

      Kyllä minä saan itseni sängystä ylös, jos on joku aivan pakollinen juttu klo 8 tai jopa 6 aamulla, mutta huomaa aina, kuinka elimistö pistää vastaan. Ja jos sitä tekee jatkuvasti, ruuansulatus lakkaa toimimasta kuten pitäisi, unenlaatu kärsii, stressaantuu. Olen antanut itseni ymmärtää, että mielenterveysongelmiin liittyy tämmöinen myöhentynyt vuorokausirytmi, ja se on aivan normaalia. Olen nykyään jo parantunut masennuksesta, enkä ole syönyt lääkkeitä yli vuoteen. Olen yhä iltavirkku, mutta unentarve on parantumisen myötä laskenut sieltä alun 12-14 tunnista siihen 7-8 tuntiin ja vapaapäivinäkin herään siinä kymmenen aikoihin.

      Kuuntele itseäsi ja pidä itsestäsi huolta, kyllä se siitä!

      • karu totuus

        Ei sinulla ollut mitään masennusta vaan somaattinen sairaus/oireilu jota ei diagnosoitu. Unirytmisi on biologinen etkä sille mitään voi, pseudolääkäri eli psykiatri manipuloi sinut uskomaan psyykkiseen oireiluun saadakseen myytyä sinulle ideologiansa ja siihen liittyvät oheistuotteet eli myrkyt.


      • Joo, jotain toivoa.

        Joillakin rytmin kanssa on vaikeampaa. Itse olen kyllä aina kyennyt nousemaan jos on ollut pakko, mutta sitä tosiasiaa se ei poista, että yöunet jäävät vähäisiksi koska iltaa kohden muutun pirteäksi kuin peipponen vaikka olisikin edellisinä öinä nukkunut liian vähän.

        Iän myötä on onneksi vähän hallittavammaksi tuo rytmi muuttunut. Enää ei vuorokausirytmi kupsahda ihan päälaelleen, vaikka edelleen mieluummin valvon ja sitten nukun pidempään. Ja ikää minulla nyt siis 26, eli mistään vanhusiästä en puhu. Muistelen vain kauhulla muutamien vuosien takaista aikaa. Aivan sama oliko minkälaiset aktiviteetit elämässä, ei vaan onnannut. Eikä asiasta syyllistyminen todellakaan rytmin säilyttämist helpottanut...


      • Spartacussomnia
        Joo, jotain toivoa. kirjoitti:

        Joillakin rytmin kanssa on vaikeampaa. Itse olen kyllä aina kyennyt nousemaan jos on ollut pakko, mutta sitä tosiasiaa se ei poista, että yöunet jäävät vähäisiksi koska iltaa kohden muutun pirteäksi kuin peipponen vaikka olisikin edellisinä öinä nukkunut liian vähän.

        Iän myötä on onneksi vähän hallittavammaksi tuo rytmi muuttunut. Enää ei vuorokausirytmi kupsahda ihan päälaelleen, vaikka edelleen mieluummin valvon ja sitten nukun pidempään. Ja ikää minulla nyt siis 26, eli mistään vanhusiästä en puhu. Muistelen vain kauhulla muutamien vuosien takaista aikaa. Aivan sama oliko minkälaiset aktiviteetit elämässä, ei vaan onnannut. Eikä asiasta syyllistyminen todellakaan rytmin säilyttämist helpottanut...

        30-kymmipisenä se alkaa sinullakin varsinainen unihelvetti ellei ole vaimo-, mukula-, työ-, talous- ja omakotitaloasiat kunnossa. Etkä niilläkään voi kuin lykätä ja tasoittaa väistämätöntä geeneihisi kirjoitettua kohtaloasi elää orjana aamuvirkkurytmilahkon sanelemien puitteiden vankilassa.


    • melallinen iini

      Itselleni alkoholi on aina toiminut loistavana unilääkkeenä. Kun osaa ottaa itselleen sopivan määrän sopivan vahvaa, ja sopivalla nopeudella, sekä muistaa syödäkin siinä sivussa, niin sammuu muttei kärsi herättyään krapulaa. No olen kyllä suurkuluttaja ja toleranssinikin on aika suuri.

      Melatoniinit on ihan naurettavia ainakin omalla kohdallani. En tosin kärsi unettomuudesta sinällään. Saisin varmaan sitä, jos viitsisin hakea. :)

      • melallinen yhä

        Siis tarkoitin että saisin varmaan sitä unta (ei unettomuutta) :)


      • No, huh huh
        melallinen yhä kirjoitti:

        Siis tarkoitin että saisin varmaan sitä unta (ei unettomuutta) :)

        Kemiallinen uni ei koskaan ole samanlaista kuin kunnon höyrytön ja unilääkkeetön uni. Nimim kokemusta on molemmista.


    • ??????????????????

      miksi tuostakin itsellesi ongelman teit?

    • testasin

      testasin tuolla alussa suositeltua herää puolenyön paikkeilla ja valvo siitä seuraavaan iltaan. sain unta ja toimis.

    • tiedän tunteen

      Mirtatzapiini ei ole unilääke..Kunnolisia unilääkkeitä kuten Valiumia enää edes kirjoiteta ja tuosta melatoniinista harva saa avun enemmän kuin yhdeksi yöksi. Korjasin viimeyönä rytmiäni ja heräsin aamulla 09:00, mutta noin 6-7 päivässä se menee taas siihen, että käyn nukkumaan 2-7 välillä yöllä ja herään 14-17 välillä päivällä. En tiedä mikä auttais mutta siskolle sanottiin kerran, että jos kropan unirytmin sotkee voi muutos olla pysyvä.

      Itse taas näkisin, että ihmisen ei ole tarkoituskaan nukkua tiettyä tuntimäärää luonnostaa tai olla tiettynä aikana hereillä, vasta kun työkalut yleistyivät ja niiden käyttö alkoi ihmiset ei luonnostaan vaan pakosta käyttämään niitä valoisaan aikaan. On ihmisen luonto nukkua miten sattuu ja sen muuttaminen on vaikeaa
      ja joskus lähes mahdotonta.

      En kärsisi asiastani kun noin 5-10% jos asuisin omakotitlossa,
      mutta täällä kerrostalossa ei voi tehdä öisin mitään ja se syö miestä.

      • myötätuntoinen

        "En kärsisi asiastani kun noin 5-10% jos asuisin omakotitlossa,
        mutta täällä kerrostalossa ei voi tehdä öisin mitään ja se syö miestä."

        Eikä myöskään voi nukkua silloin uni tulisi, siitä pitää aamuvirkkujen tyrannia koirineen, lapsineen, lehtipuhaltimineen, remontteineen, riitelyineen, bassojumputuksineen, känniääliöineen ym. tarkasti huolen.


      • Corbijaana
        myötätuntoinen kirjoitti:

        "En kärsisi asiastani kun noin 5-10% jos asuisin omakotitlossa,
        mutta täällä kerrostalossa ei voi tehdä öisin mitään ja se syö miestä."

        Eikä myöskään voi nukkua silloin uni tulisi, siitä pitää aamuvirkkujen tyrannia koirineen, lapsineen, lehtipuhaltimineen, remontteineen, riitelyineen, bassojumputuksineen, känniääliöineen ym. tarkasti huolen.

        Muuta maalle. Täältä löytyy tyhjillään olevia taloja vaikka kuinka ja perikunnat ym. varmaan vuokraavatkin niitä ihan mielellään, ettei niitä ostaa tarvitse. Ei häiritse hurinat eikä pörinät.


      • pidätkö tyhmänä
        Corbijaana kirjoitti:

        Muuta maalle. Täältä löytyy tyhjillään olevia taloja vaikka kuinka ja perikunnat ym. varmaan vuokraavatkin niitä ihan mielellään, ettei niitä ostaa tarvitse. Ei häiritse hurinat eikä pörinät.

        Muutin maalta kun rahapussi ei antanut myöten. That's it. Maalla on kiva asua, mutta töitä siellä ei ole, eikä opiskella voi. Nämä realiteetit tuntuvat kumman usein kehottelijoilta unohtuvan.


      • 18+2
        myötätuntoinen kirjoitti:

        "En kärsisi asiastani kun noin 5-10% jos asuisin omakotitlossa,
        mutta täällä kerrostalossa ei voi tehdä öisin mitään ja se syö miestä."

        Eikä myöskään voi nukkua silloin uni tulisi, siitä pitää aamuvirkkujen tyrannia koirineen, lapsineen, lehtipuhaltimineen, remontteineen, riitelyineen, bassojumputuksineen, känniääliöineen ym. tarkasti huolen.

        No minä kyllä ainakin kuuntelen yöllä musiikkia kerrostalossa ja vaikka tiskaan jos satun olemaan hereillä. En jaksa siitäkin asiasta ottaa stressiä että häiriintyykö joku naapuri. Kyllä joku naapuri sitten vuorostaan pitää huolen siitä että minä häiriinnyn kun yritän nukkua laittamalla lehtipuhaltimen päälle kuudelta aamulla. Voin siis kostaa sen häiriön meluamalla yöllä.


      • 18+2
        18+2 kirjoitti:

        No minä kyllä ainakin kuuntelen yöllä musiikkia kerrostalossa ja vaikka tiskaan jos satun olemaan hereillä. En jaksa siitäkin asiasta ottaa stressiä että häiriintyykö joku naapuri. Kyllä joku naapuri sitten vuorostaan pitää huolen siitä että minä häiriinnyn kun yritän nukkua laittamalla lehtipuhaltimen päälle kuudelta aamulla. Voin siis kostaa sen häiriön meluamalla yöllä.

        En tosin koskaan mielestäni ole kuunnellut musiikkia niin suurella että siitä pitäisi kenenkään häiriintyä enkä tiedä häiritseekö yöllä suihkussa käyminenkään kenenkään unia.


      • usko pois
        18+2 kirjoitti:

        En tosin koskaan mielestäni ole kuunnellut musiikkia niin suurella että siitä pitäisi kenenkään häiriintyä enkä tiedä häiritseekö yöllä suihkussa käyminenkään kenenkään unia.

        Kyllä se häiritsee, kuten kaikki melu, ja sitä pahemmin mitä vakavammasta unihäiriöstä kärsit. Millekään koston tielle ei tule lähteä vaan kaikkien tulee toimia toisten ihmisten unta varjellen ja asiatonta meteliä välttämällä. Suurin osa ihmisistä nukkuu öisin ja heille tulee suoda oikeus rauhaan ja hiljaisuuteen. Saman soisi koskevan myös muita rytmejä omaavien unenrauhaa.

        Avainsana tässä asiassa on äänieristys. Äänieritysstandardien luominen ja rahoituksen järjestäminen taas on politiikkaa, samoin oikeus hiljaisuuteen.


    • tarroskelo

      Voi kerrostalossakin puuhailla öisin kunhan ei kuuntelee musiikkia kovalla tai hypi tasajalkaa lattialla.
      Korvatulpat ovat kerrostaloasujalle must jos haluaa nukkua päivisin.

      • ääliöeliitin Suomi

        No ei todellakaan voi, kyllähän sen nyt sanoo maalaisjärkikin, ellei se niin viimeistään taloyhtiön järjestyssäännöt. Ellet usko niin kokeile. Jos siis vaivaudut tänne 60-luvun äänieritykseltään paperinpalaa vastaavaan lähiötaloon sieltä eliitin hienostoalueeltasi.

        Korvatulpat kuppisuojien alla eivät suodata kuin murto-osan äänistä. Mikä ei tietysti ole tässä pahinta, vaan se että kuuloaan suojaamalla vain herkistää kuuloaan entisestään. Kierre alkaa. Kyllähän sen tietää jokainen joka on kokeillut.

        Vaan osalle ihmisistä tuntuu kaikki olevan niin helppoa, sen kun tekee vain, sen kun nukkuu vain, sen kun sitä, sen kun tätä, ruokaakin saa kaupasta, mikset osta jos kerran olet nälkäinen, oletko tyhmä, mikset muuta omakotitaloon, mikset mene yksityislääkärille, miksi lopetit harrastuksesi, mikset osta uusia lenkkikenkiä, miksi lähdit työpaikaltasi lopputili kourassa, mikset sitä, mikset tätä, miksi sitä, miksi tätä?


      • joooo.....

        Kerrostaloja on monenlaisia, toisissa on äänieristys, toisissa ei. Kysymys on siitä mihinkä aikaan talot on rakennettu. Suomen rakentamista määrittelee Suomen Rakentamismääräyskokoelma, jossa laatukriteerit määritellään.


      • jooo..lisäys;
        joooo..... kirjoitti:

        Kerrostaloja on monenlaisia, toisissa on äänieristys, toisissa ei. Kysymys on siitä mihinkä aikaan talot on rakennettu. Suomen rakentamista määrittelee Suomen Rakentamismääräyskokoelma, jossa laatukriteerit määritellään.

        siis eu aikoina määräykset ovat olleet erilaisia...


      • m 89
        ääliöeliitin Suomi kirjoitti:

        No ei todellakaan voi, kyllähän sen nyt sanoo maalaisjärkikin, ellei se niin viimeistään taloyhtiön järjestyssäännöt. Ellet usko niin kokeile. Jos siis vaivaudut tänne 60-luvun äänieritykseltään paperinpalaa vastaavaan lähiötaloon sieltä eliitin hienostoalueeltasi.

        Korvatulpat kuppisuojien alla eivät suodata kuin murto-osan äänistä. Mikä ei tietysti ole tässä pahinta, vaan se että kuuloaan suojaamalla vain herkistää kuuloaan entisestään. Kierre alkaa. Kyllähän sen tietää jokainen joka on kokeillut.

        Vaan osalle ihmisistä tuntuu kaikki olevan niin helppoa, sen kun tekee vain, sen kun nukkuu vain, sen kun sitä, sen kun tätä, ruokaakin saa kaupasta, mikset osta jos kerran olet nälkäinen, oletko tyhmä, mikset muuta omakotitaloon, mikset mene yksityislääkärille, miksi lopetit harrastuksesi, mikset osta uusia lenkkikenkiä, miksi lähdit työpaikaltasi lopputili kourassa, mikset sitä, mikset tätä, miksi sitä, miksi tätä?

        Se on sitä Kokoomuspolitiikkaa jossa jankutetaan että Suomessa on hirvittävä työvoimapula. Kyllä suomalaiset ovat laiskoja lusmuja ja vastuunpakoilijoita kun eivät mene töihin, miksi lopettivat työnsä? Todellisuudessa potkut tuli eikä ole mitään mahdollisuuttakaan päästä mihinkään töihin paitsi johonkin harjoitteluun 9 euron orjakorvauksella.

        Itse ainakin mieluummin jään kotiin nukkumaan kun on näitä pahoja mielenterveysongemiakin. Eihän kuitenkaan ääliöpoliitikot sitä tajua vaan syyllistävät nuoria laiskoiksi yhteiskunnan tukien hyväksikäyttäjiksi. Lamakin on poliitikkojen mielestä nuorten syytä vaikka ovat sen itse aiheuttaneet. Minä en korttani siihen kekoon kanna.


    • nukkumaija

      Unohda lääkkeet. Revi itsesi väkisin ylös sängystä aamulla klo 6.00. Aamukahvia naamaan ja lenkille, vaikka miten väsyttäisi. Kävele tuollainen 5km. Kun pääset kotiin, syöt jotakin ja menet sohvalle, mutta laitat herätyskellon soimaan tunnin kuluttua. Ja kun se soi, nouset ylös. Jos sinulla ei ole mitään ruumiillista työtä, jota voit tehdä, lähdet taas ulos lenkille. Oletan sinun olevan työtön, joten ota yhteyttä ja poikkea työttömien toimintapajoihin tms. Tai soita kunnan sossuun tai Punaiseen Ristiin ja kysy, kaivattaisiinko missään yhtä ilmaista käsiparia avuksi. Jos kaivataan, mene hommiin. Jos nukut päivällä, nuku korkeintaan tunti kerralla, sitten aina ylös ja ulos. Jos juot maitoa, juo sitä illalla vähän ennen kymmentä ja painu petiin. Älä syö lääkkeitä.
      Ulkoilma ja liikunta ovat parhaita nukuttajia. Puolitokkurassa sisällä torkkuminen on varmin tapa pilata unensa ja sekoittaa unirytminsä. Älä avaa telkkaria illalla kymmeneltä. Käännä lämmitys pois tiilasta, jossa nukut. Viileässä ihminen nukkuu paremmin. Hyviä unia!

      • kysyn vaan

        Ja entä sitten kun ei saakaan unta....?


    • mek

      Itse olen aina ollut aamu-uninen ja teini-iässä -70 luvulla ei minua ennen puoltapäivää hereille saanut mutta kun on asennetta niin aina olen töihin kerinnyt. Tarvitsisin unta 8-12h mutta viikolla kerkiää nukkumaan max5-7h ja launataiaamuisin en käännä kuin kylkeä ennen puoltapäivää mutta kattelen myöhään elokuvia jsota joutuu että maanaitaisin vasyttä mutta sehän on vain elämä. Näin on menty yli 30v mitä työelämässä ollaan oletu ja en vieläkään ole pystynyt unirytmiäni muttamaan ja asenteella mennä. Ihmisen bioloogista kelloa on mahdotonta muttaa mutta töihin on mnetävä ja sehän on asenteesta kiinni. Ajatteleppa niitä henkilöitä jotka menevät nukkumaan illaalla 8-9 välillä ja heräävät 4-6 välillä päivästä riippumatta ja eihän sekään ole mukavaa kun muut nukkuvat.

    • Kohtalotoveri37

      Hei unihäiriöinen!

      Mulla on piiiitkä kokemus kyseisestä veemäisestä elämää pilaavasta ongelmasta. Olen 37v nainen ja unihäiriöinen kuulemma jo lapsesta saakka samalla tavalla että öisin olen virkeä (vaikka valvottaisin koko päivän itseäni) ja aamulla saan parhaat unet
      . Ensiksi haluaisin sanoa että älä loukkaannu ihmisten kommenteista jotka ovat naurettavia tyyliin mene lenkille, hanki elämä, työ, kumppani, reipastu jne. Itseäni lähinnä naurattaa tommoset koska olen todella kaiken kokeillut tämän pitkäkestoisen helvetin takia. Olen siis työssäkäyvä, parisuhteessa elävä, harrastan liikuntaa, syön superterveellisesti, olen sosiaalinen jne. Olen kokeillut lääkkeitä ja kyllähän ne auttavat esim nukahtamislääkkeet, mutta koukkuun jäin heti ekasta pilleristä ja monta vuotta elin pää sumussa ja tokkuraisena päivät läpi.
      Kävin psykiatrillakin kun olin varma että päässäni on jotain vikaa.

      Psykiatri oli sitä mieltä että mulla on vaan hyvin harvinainen ja erikoinen unirytmi koska olen virkeämpi jos nukun esim. klo 06-11 kuin 22-08. Unentarpeeni on keskimäärin 10 h mutta välillä nukun 5 ja välillä 12h. Siksipä teenkin pääsääntöisesti yötöitä tai iltavuoroja ja vain harvoin aamuja. Psykiatrin mielestä mun joko pitää hyväksyä luontainen rytmini ja jatkaa ilta-ja yöpainotteista työskentelyä koska silloin olen todella pirteä. Ja jos haluan elää normaalin rytmin mukaan on vaan syötävä lääkkeet silloin kun pitää olla aamulla hereillä.

      Mietiskelin paljon näitä asioita ja mitä teen elämälleni jatkossa. Lopulta kyllästyin tähän ongelmaan ja päätin lopettaa stressaamisen. Nukun nykyään miten sattuu enkä ota siitä ongelmaa. Olo on ihanan vapautunut ja pää pn selkeä, sumuverho on poissa. Jos menen aamulla klo 7 töihin. Menen sänkyyn yrittämään unta, mutta jos se ei tule ja 99 % näin käy niin nousen ylös lukemaan tai katsomaan leffoja, leipomaan, järjestelmään vaatekaappia, tekee ristikoita yms. ja menen töihin normaalisti. Kokemusta on että päivästä voi selvitä ihan hyvin vaikka olen tietysti lopen väsynyt. Kun pääsen kotiin iltapäivällä alan taas virkistyä yötä kohden. pidän huolen etten ota aamuvuoroa 2 päivää peräkkäin jotta voin nukkua jossain välissä esim seuraavan aamun ja aamupäivän koska en väsymyksestä huolimatta saa unta yöllä vaikka olisin valvonut edellisen yön kokonaan, ollut töissä, opiskelussa, kuntosalilla jne.

      Yksi lääke mikä on parhaiten auttanut ilman sivuoireita on melatoniini ja nimenomaan se eikä esim Circadin joka on pitkävaikutteinen ja käytetään lähinnä jos uni on katkonaista. Mulla ei ole sitä ongelmaa vaan nimenomaan se uneen pääseminen ja Melatonin 3 mg 2-3 tbl 2 h ennen haluttua nukkumaanmenoaikaa toimii yllättävän hyvin! Tietysti annoskin on aika reipas... tosin en aina halua sitäkään käyttää joten joskus otan kuurina kun on menoja päivällä ja haluan olla päivärytmissä. Huomasin kuitenkin että paras on ollut unesta stressaamisen lopettaminen. Pelkäsin aikaisemmin että saan sydärin tykyttelyiden takia ja kuolla kupsahdan kesken työpäivän. Nyt tiedän että tilapäisesti selviää ilmankin unta.

    • Kk27

      Möö!
      Juu! Tiedän tunteen todella hyvin mitä se on!! Olen itse nukkunut samallalailla tosi pitkään!
      Olemme puolisoni kanssa olleet työttömiä kauan(ammatit on) eikä mitään järkevää ole näköpiirissä ja tekemistä, ym. niin sama nukkua. Jonkinlaista turhautumista myös.
      Yöllä tulee tosiaan valvottua ja herääminen menee pitkälle iltapäivään. Huoh..
      Olemme 27v.
      Mutta yritetään jotenkin saada tämä elämä järjestykseen. = )

    • Mieli selkeäksi

      Epäselkeä mieli tuottaa monenlaisia jatko-ongelmia, joten huomio kannattaa ensimmäisenä laittaa omaan sisäiseen. Alkuajatuksesta löydät tarvittavan tiedon sisäisen tarkasteluun, se ei haihattele eikä kerro satuja, se on toimiva väline jota voin suositella kokeilemaan.

    • EL.aIM

      Unihäiriöinen

      Jos sulla ei ole luontaisia menoja, niin toi saattaa olla ihan luonnolinen unirytmisi. Stressaa siitä vain jos se hankaloittaa mahdollisia töitäsi. Ja ota huomioon, että mahdollinen työsi saattaisi osua juuri siihen aikaan, kun nyt olet hereillä.

      Ole huolissasi vasta siinä vaiheessa kun et pysty nukkumaan sitä kymppituntia. Siis jos tarvis olisi.

    • työ

      Mene töihin.

    • Hypnos_

      Täällä kanssa yksi unihäiriöinen, kärsinyt tästä vaivasta luokiosta lähtien, nyt 39-vuotias nainen.

      Lääkkeitä käytän, mutta yritän pitää määrät kohtuullisina; nykyisin menee 60 tablettia imovanea vuodessa, eli noin 5 kuukaudessa. Ja melatoniinia käytän myös, sitä ilman reseptiä saatavaa. Imovanen käyttö liittyy matkoihin ja sellaisiin tilanteisiin, joissa minun pitää olla skarppina seurravana päivänä. Käytännössä saatan syödä koko kuukauden annoksen viikon matkalla ja olla kolme viikkoa ilman lääkettä. Vierotus vie yleensä kaksi yötä, sitten pääsen rytmiin kiinni.

      Mitä tulee luomukonsteihin niin paras minulle sopiva on sähkötyyny. Sellainen pieni littana, jonka lämpöä voi säätää. Kun tyynyn asettaa hartioiden alle ja käy selälleen makaamaan, niin lämpö hiipii hartioihin ja rentouttaa lihakset. Se auttaa nukahtamaan. Tätä käytän erityisesti, jos herää aamuyöllä ja yritän saada unta uudelleen. Tehostan vaikutusta vielä syömällä vähän, esim. palan banaania ja lämmintä maitoa. Verensokeri nousee aluksi ja virkistyn, mutta kun sokeri laskee, niin jos hyvin käy, nukutusrefleksi laukeaa.

      Toinen luomukonsti, mistä saataisi olla apua, on venyttely. Huomasin tämän käydessäni joogan alkeiskurssin. Ai että loppurentoutuksessa sai suorastaan taistella, ettei saliin nukahtanut! Ongelma joogassa on se, että siihen on vaikea motivoida itseään keskellä yötä ja ilman ohjausta :-(

      Voimia kaikille uniongelmista kärsiville.

    • NAAPURI KODISSASI

      En ollut unihäiriöinen. naapurustoon muutti perhe joiden toinen lapsi on erikoisen rähjäävä,jyskävä,rääkyvä. Potkii palloa ulkoaitoihin ymm todella kovaäänistä menoa sisällä ja ulkona. Vanhempien puhe ei yl. kuulu.Jos niin tosi hiljaa. Siis lapsi pomottaa.Aikuiset eivät ole kykeneviä kasvattajia. Useimmiten ovat kotona ja "normaali" lasten melu usen 7-23.30. Vain pieniä taukoja saattaa olla.Naapurustossa on koko ajan olluut paljon lapsia eikä tällaisia meluvandaaleja ikinä.Terassilla ei voi olla.Ei naapuritkaan.Kun tiskaa,lukee, katsoo töllöö,normaaleja kotitoimia ym. JYSKE kuuluu melkein tauotta kaiken oman toiminnan yli. Unen saanti vaikeutunut,sen myötä tarvitsisi päiväunta.Vaan se jyske jatkuu.... Tätä on jatkunut jo kuukausia ja säännöt antavat naapurin kävellä terveytemme ylitse.

      • Näin se menee.

        Suomessa on voimassa Suomen Rakentamismääräyskokoelma, joka määrittelee mm. ääneneristyksen rakennuksiin.
        Pätevä rakennustarkastustoimisto osaa neuvoa tuossa asiassa.

        Jos äänet tulevat läpi, kyse voi olla kahdesta asiasta tai molemmista;
        - naapurit elävät vastuutonta elämää
        - rakennus ei täytä määräksiä.


      • optimisti=jolla
        Näin se menee. kirjoitti:

        Suomessa on voimassa Suomen Rakentamismääräyskokoelma, joka määrittelee mm. ääneneristyksen rakennuksiin.
        Pätevä rakennustarkastustoimisto osaa neuvoa tuossa asiassa.

        Jos äänet tulevat läpi, kyse voi olla kahdesta asiasta tai molemmista;
        - naapurit elävät vastuutonta elämää
        - rakennus ei täytä määräksiä.

        "Jos äänet tulevat läpi, kyse voi olla kahdesta asiasta tai molemmista;
        - naapurit elävät vastuutonta elämää
        - rakennus ei täytä määräksiä. "

        Joka tapauksessa aivan täysin sama kumpi on syy sillä tiedosta ei ole apua. Naapurustoaan terrorisoivaa lapsiperhettä on käytännössä mahdotonta häätää vaikka lapsi hakkaisi patteriin 24h/7 ja vanhoihin taloihin ei ole äänieristyksen suhteen tulossa eikä edes olemassa mitään parannusvaihtoehtoja. Ihminen jolla on varaa henkilökohtaisesti vuorata kotinsa vastamelua infraäänillä tuottavilla nanotech-äänieristyslevyillä on liian rikas asumaan talossa jossa äänieristys ei ole kunnossa.

        Metelistä kärsivällä ei ole maailmassa oikeuksia vaikka arvioiden mukaan jopa puolet ihmiskunnasta kärsii ongelmasta joka ainut päivä. Hiljaisuus ei ole normi, meteli on. Yhtä vähän oikeus uneen on normi. Vain rikkailla on tätä nykyä oikeus uneen, koulutukseen, kumppaniin, työhön seksiin, lapsiin, hiljaisuuteen, oikeusturvaan, terveyteen, tulevaisuuteen, ihmisarvoiseen vanhuuteen jne.


      • Vnp melutasoista
        optimisti=jolla kirjoitti:

        "Jos äänet tulevat läpi, kyse voi olla kahdesta asiasta tai molemmista;
        - naapurit elävät vastuutonta elämää
        - rakennus ei täytä määräksiä. "

        Joka tapauksessa aivan täysin sama kumpi on syy sillä tiedosta ei ole apua. Naapurustoaan terrorisoivaa lapsiperhettä on käytännössä mahdotonta häätää vaikka lapsi hakkaisi patteriin 24h/7 ja vanhoihin taloihin ei ole äänieristyksen suhteen tulossa eikä edes olemassa mitään parannusvaihtoehtoja. Ihminen jolla on varaa henkilökohtaisesti vuorata kotinsa vastamelua infraäänillä tuottavilla nanotech-äänieristyslevyillä on liian rikas asumaan talossa jossa äänieristys ei ole kunnossa.

        Metelistä kärsivällä ei ole maailmassa oikeuksia vaikka arvioiden mukaan jopa puolet ihmiskunnasta kärsii ongelmasta joka ainut päivä. Hiljaisuus ei ole normi, meteli on. Yhtä vähän oikeus uneen on normi. Vain rikkailla on tätä nykyä oikeus uneen, koulutukseen, kumppaniin, työhön seksiin, lapsiin, hiljaisuuteen, oikeusturvaan, terveyteen, tulevaisuuteen, ihmisarvoiseen vanhuuteen jne.

        3 §

        Ohjearvot sisällä

        Asuin-, potilas- ja majoitushuoneissa on ohjeena, että ulkoa kantautuvasta melusta aiheutuva melutaso sisällä alittaa melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvon (klo 7-22) 35 dB ja yöohjearvon (klo 22-7) 30 dB.

        Opetus- ja kokoontumistiloissa sovelletaan ainoastaan melutason päiväohjearvoa 35 dB sekä liike- ja toimistohuoneissa päiväohjearvoa 45 dB.

        Luulisi ympäristöterveyden palveluista löytyvän viranomaistaho, joka voi meluongelmaan puuttua.


      • niinpä.
        Vnp melutasoista kirjoitti:

        3 §

        Ohjearvot sisällä

        Asuin-, potilas- ja majoitushuoneissa on ohjeena, että ulkoa kantautuvasta melusta aiheutuva melutaso sisällä alittaa melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvon (klo 7-22) 35 dB ja yöohjearvon (klo 22-7) 30 dB.

        Opetus- ja kokoontumistiloissa sovelletaan ainoastaan melutason päiväohjearvoa 35 dB sekä liike- ja toimistohuoneissa päiväohjearvoa 45 dB.

        Luulisi ympäristöterveyden palveluista löytyvän viranomaistaho, joka voi meluongelmaan puuttua.

        Veikkaan että kunnanvirastoissa tuota edes ymmärretä;
        "Asuin-, potilas- ja majoitushuoneissa on ohjeena, että ulkoa kantautuvasta melusta aiheutuva melutaso sisällä alittaa melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvon (klo 7-22) 35 dB ja yöohjearvon (klo 22-7) 30 dB."

        Eikä kaikissa elykeskuksissakaan. Tietysti viranomainen voi tilata selvityksen asiantuntijalta ko asiassa, tarpeen niin vaatiessa.


      • optinisti
        Vnp melutasoista kirjoitti:

        3 §

        Ohjearvot sisällä

        Asuin-, potilas- ja majoitushuoneissa on ohjeena, että ulkoa kantautuvasta melusta aiheutuva melutaso sisällä alittaa melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvon (klo 7-22) 35 dB ja yöohjearvon (klo 22-7) 30 dB.

        Opetus- ja kokoontumistiloissa sovelletaan ainoastaan melutason päiväohjearvoa 35 dB sekä liike- ja toimistohuoneissa päiväohjearvoa 45 dB.

        Luulisi ympäristöterveyden palveluista löytyvän viranomaistaho, joka voi meluongelmaan puuttua.

        Ensinnäkin, vaikka joku laki tai muu säädös väittäisikin ettei tuollaisessa metelissä tarvitse asua niin mitä sitten? Et kai sentään kuvittele että kunnanvirastosta lähtisi joku virkamies lähiöön suunnittelemaan miten rakennuttaja, taloyhtiö, isännöitsijä, vuokranantaja tm. ratkaisee yhdessä julkisen vallan kanssa talosi äänieristysongelmat?

        Ai, hoida itse oikeusteitse tai poliittisesti, tule kasvoinesi julkisuuteen, keskustelu ajankohtaisessa sarasvuodossa, tee elämäntehtävä tästäkin itsellesi? Oletko itse koskaan yrittänyt tässä byrokraattisessa dystopiassamme korjata yhtään mitään ongelmaa? Oletko itse koskaan yrittänyt tässä byrokraattisessa dystopiassamme korjata mitään ongelmaa ollessasi samaan aikaan yhteiskuntamme sosio-ekonomis-etnisen hierarkian pohjalietettä?

        Sitäkö tämä länsimainen demokratia on, sitä että lahjakas, mutta köyhä ja päähänpotkittu ihminen käyttää elämässään kaikki olemassa olevat henkiset ja taloudelliset resurssinsa saadakseen 50-vuoden taistelun jälkeen 100-vuotiaan elementtitilähiön yhden ainoan talon, yhden ainoan vuokra-asunnon äänierityksen kuntoon saadakseen nukkua edes sen elämänsä viimeisen päivän pää kuulon tuplasuojauksesta vapaana?

        Toiseksi sitten nuo desibelirajat, niillähän ei ole juuri mitään tekemistä itse meluongelmien kanssa vaikka ajoittain melu ylittäisi kuinka 70-100 db:a, voi silti häiritsevämpää olla raja-arvojen alle jäävä säännöllinen tai matala tai resonoiva, korkea, epäsäännöllinen, piikkejä sisältävä, toistuva, hajamuotoinen, vaan ihan vitun ärsyttävä, liian selkeä, liian epämääräinen tms. saatanallinen meteli, esimerkkinä koiran räkytys, betonielementeissä resonoiva bassojumputus tai vaikkapa ADHD-lapsen aamusta iltaan jatkuva juokseminen.

        Tosielämässä meteliongelma ratkeaa vain:

        - muuttamalla

        - menettämällä kuulonsa

        - kun talo puretaan ja tilalle rakennetaan uusi jossa äänieritys kunnossa

        - kun markkinoille tulee äänieristyslevy joka ei maksa tapettia enempää, jonka asentaminen on yhtä vaivatonta ja riskitöntä kuin tapetointi, jonka voi asentaa myös lattiaan ja kattoon, myös venttiilien ja putkien suojaksi, joka ei vie asunnon pinta-alaa juuri tapettia enempää, joka on asujalle vähintään yhtä turvallinen kuin tapetti ja joka eristää kaikkea mahdollista ääntä paremmin kuin yksikään nykyisin markkinoilla oleva tuote

        - hiljaisuudesta tulee kulttuurinen normi


      • Mikä levy on
        optimisti=jolla kirjoitti:

        "Jos äänet tulevat läpi, kyse voi olla kahdesta asiasta tai molemmista;
        - naapurit elävät vastuutonta elämää
        - rakennus ei täytä määräksiä. "

        Joka tapauksessa aivan täysin sama kumpi on syy sillä tiedosta ei ole apua. Naapurustoaan terrorisoivaa lapsiperhettä on käytännössä mahdotonta häätää vaikka lapsi hakkaisi patteriin 24h/7 ja vanhoihin taloihin ei ole äänieristyksen suhteen tulossa eikä edes olemassa mitään parannusvaihtoehtoja. Ihminen jolla on varaa henkilökohtaisesti vuorata kotinsa vastamelua infraäänillä tuottavilla nanotech-äänieristyslevyillä on liian rikas asumaan talossa jossa äänieristys ei ole kunnossa.

        Metelistä kärsivällä ei ole maailmassa oikeuksia vaikka arvioiden mukaan jopa puolet ihmiskunnasta kärsii ongelmasta joka ainut päivä. Hiljaisuus ei ole normi, meteli on. Yhtä vähän oikeus uneen on normi. Vain rikkailla on tätä nykyä oikeus uneen, koulutukseen, kumppaniin, työhön seksiin, lapsiin, hiljaisuuteen, oikeusturvaan, terveyteen, tulevaisuuteen, ihmisarvoiseen vanhuuteen jne.

        "vastamelua infraäänillä tuottava nanotech-äänieristyslevy"???


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe