Kivuton ponnistusvaihe?

nuorempimama

Heippa!

Onko täällä ketään, jolla olisi ollut edes kutakuinkin kivuton ponnistusvaihe?
Millä puudutteella? Missä vaiheessa se laitettiin?

Itselläni takana yksi synnytys, jonka ponnistusvaihe meni luomuna.. En halua kokea sitä enää IKINÄ uudelleen.
Epiduraalin vaikutus loppui juuri, ja kun pyysin uutta annosta, niin sitä ei enää voitu antaa koska paikat olivatkin valmiita ponnistukseen.

Nyt on kaks viikkoa laskettuun aikaan. Synnytys ei minua oikeastaan muuten huoleta ollenkaan, ainoastaan tuo, saadaanko tällä(kään) kertaa ajoitettua puudutetta siten, että se vaikuttaisi vielä ponnistuksessa.
Spinaalia olen miettinyt. Missä vaiheessa se kannattaa ottaa? Minua pelottaa, että jos pyydän sitä vaikka kun olen auki 8cm, niin ne loput kaksi senttiä eivät ehdi aueta puudutteen vaikutuksen aikana.
Ja kun tätä spinaaliahan ei tietääkseni voida antaa kuin yksi annos? Epiduraalinhan saa ilmeisesti kolmesti?
Voidaanko saman synnytyksen aikana käyttää sekä epiduraalia, että spinaalia?

Apua kun minua meinaa nyt alkaa hermostuttamaan tuleva koitos :-D
Haluan toki puudutteita myös avautusmivaiheessa, koska kyllähän ne supistukset käyvät tosi kivuliaiksi. En vain halua, että käy samoin kuin edellisessä synnytyksessä.. Kaikki päättyi onneksi hyvin, ja ponnistuskin kesti "vain" 14 minuuttia, mutta olihan se niin tuskallista että huh huh.

Kiitokset etukäteen vastaajille! :)

6

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnellisesti

      Kolme synnytystä takana. Ponnistaminen on ollut kivutonta. Avautumisvaiheet taas ovat olleet kivuliaita.

      Epiduraalia yksi annos noin 4 cm:n kohdalla heti kun sain. Aloin ponnistamaan yli kaksi tuntia epiduraalin laiton jälkeen siis heti kun antoi merkkejä, että puudutus alkaisi hävitä. Yleensä puudutus häviää tunnissa, mutta minulla vaikutti kauemmin? Ponnistamisen tarve puuttui, mutta tein niin kuin kätilö käski. Pikkaisen kirpaisi, kun repesin kahden tikin verran, mutta sekään ei siis ollut mainittavan kivuliasta. Ponnistaminen kivutonta sillä tavalla, että heti kun alkoi supistamaan aloin ponnistamaan ja jatkoin ponnistamista. Ponnistaminen karkoitti kivun, joka aina yritti tulla. Opin rytmin jolla välttää kipu.

      Toisessa synnytyksessä sain epiduraalin noin 6 cm kohdalla. En ehtinyt kärsiä kovista avutumiskivuistakaan, mutta halusin silti epiduraalin. Vauva syntyi täysin kivuttomasti noin puoli tuntia epiduraalin laiton jälkeen. Ei tarvinnut erityisemmin ponnistaakaan. Kehoni ponnisteli itsenäisesti ja vauva syntyi tosi helposti.

      Kolmannessa sinnittelin ilman puudutetta 10 cm asti, mutta sitten vaadin saada heti spinaalipuudutteen, kun kivut räjähtivät yhtäkkiä täydellä voimalla. Puudute ei heti toiminu,t joten huusin saada lisää. Jo toimi. Aloin ponnistamaan tällä kertaa isoa vauvaa (edelliset keskikokoisia). Ponnitusvaihe meni hienosti taas, mutta kyllä sen tunsi, että oli tosi iso kyseessä. Onneksi vauva mahtui juuri ja juuri ulos. En revennyt. Kivulian synnytykseni oli tämä, mutta ei ponnistamisen, vaan avautumisvaiheen vuoksi. Avautumisvaiheessa uskoin kuolevani, kun tuntui, että vauva ei vain mahdu laskeutumaan. Ponnistaessa keskityin työntämään vauvaa ulos. Vauvan synnyttyä huokaisin onnesta ja helpotuksesta. Olin heti tosi hyvässä kunnossa, vaikka vauva olikin niin iso.

    • ....................

      Molemmissa olen ottanut epiduraalin kun olen ollut 4cm auki, ekassa meni n. tunti kunnes oli ponnistamisen aika enkä tuntenut mitään kipuja, homma oli ohi neljässä minuutissa.
      Toisessa kesti n. puolitoista tuntia epiduraalin jälkeen, tunsin että vähän kiristi mutta en voisi sanoa sitä kivuksi, finnin puristaminen ehkä lähin vertailu =D
      Ponnistusvaihe 10min koska vauva oli avotarjonnassa.
      Molemmissa en ole mitään muuta kivunlievitystä saanut/tarvinnut, ekassa kokeilin ilokaasua mutta se ei ollut minua varten.

    • spinaali rulez

      Minulla on takana 2 synnytystä. Molemmissa synnytyksissä laitettiin mini-spinaali siinä vaiheessa, kun olin noin 7-8 cm auki. Kivut loppuivat kuin seinään ja ponnistusvaihe oli täysin kivuton, molemmissa synnytyksissä. Jos saan vielä kolmannenkin lapsen, aion ottaa spinaalin silloinkin.

      • uskomatonta miten

        jollain voikin olla kivuton ponnistusvaihe.Itsellä neljä synnytystä takana ja jokaisessa tuntunut ponnistusvaihe kivuliaalta vaikka kahdessa olin juuri saanut lisäsatsin puudutetta.Kätilö kyllä selitti ettei ponnistusvaiheen kipua kuulukkaan puudutteilla viedä pois jotta itse tuntisi ponnistus tarpeen.


      • nuorempimama
        uskomatonta miten kirjoitti:

        jollain voikin olla kivuton ponnistusvaihe.Itsellä neljä synnytystä takana ja jokaisessa tuntunut ponnistusvaihe kivuliaalta vaikka kahdessa olin juuri saanut lisäsatsin puudutetta.Kätilö kyllä selitti ettei ponnistusvaiheen kipua kuulukkaan puudutteilla viedä pois jotta itse tuntisi ponnistus tarpeen.

        Vitsi teillä joillain kyllä mennyt hyvin tuon kivunlievityksen kanssa. Kunpa itsellä menis yhtä nappiin tällä kertaa :-)
        Kiitokset vastauksistanne!


    • fisutt

      Itselläni on kaksi synnytystä takana ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, toisessa otin loppuvaiheessa avautumista ilokaasua. Minulla ponnistukset on ollut todella kivuliaita, mutta lyhyitä ja tehokkaita. Kolmas synnytys on edessä enkä edelleenkään usko ottavani sen kummempia kivunlievityksiä, koska se voisi haitata ponnistuksen tarvetta (joka itselläni on valtava!) ja ponnistamista. Ponnistukset itselläni kestänyt 10min ja 4min, eli lyhyt on kuitenkin se pahinkin kipuvaihe.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe