Haluan äitini mielisairaalaan

Väsynyt lapsi

En tiedä mitä voin enää tehdä. Äitini aiheuttaa kaikille perheessämme ahdistusta ja mielipahaa. Hän on jollain asteella varmaan "seonnut" sillä ihan sama mitä sanoo tai tekee mikään ei ole hyvin. Vaikka yrittäisi tehdä mitä tahansa tai piristää jotenkin niin ei kelpaa eikä anna edes mahdollisuutta. Henkistä pahoinpitelyä tulee esiin joka päivä ja fyysistä vain isää kohtaan (harvoin mutta kuitenkin). Ollaan veljeni kanssa mietitty mitä pitäisi tehdä ja kenelle puhua mutta emme tiedä. Veljeni on 25 ja minä olen 17. Tätä on jatkunut reilun kuukauden verran putkeen ja aikaisemmilla kerroilla noin viikon jaksoissa. En tiedä kauan jaksan olla kotona sillä elämä täällä on ihan helvettiä. Pystyykö joku auttamaan? Mitä pitäisi tehdä ja kehen ottaa yhteyttä? Jos äitille yrittää ehdottaa psykologia tai jotain muuta vastaavaa sanoo hän vaan että "en se minä ole joka sitä psykiatria tarvitsee". Eli jonkun pitäisi tulla hänen luokseen tai vielä parempi olisi jos joku tulisi hakemaan äidin pois.

8

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tömisevän pentti

      Heitä äidistäsi ristivyö!

    • Väsynyt isä

      Muuta pois heti, kun täytät 18 v. Mitä se aikuinen veljesi siellä kotinurkissa vielä lymyilee? Ei kun maailmalle...

      • niimpällll

        niimpä aika noloa


    • Rakenna oma elämä

      Ihmiselle voi tarjota apua, ei pakottaa ottamaan sitä vastaan. Mikäli tavallinen elämä äitinne kanssa on mahdotonta, ja hän ei apua koe tarvitsevansa, teidän tulee alkaa satsaamaan itseenne ja omaan elämäänne. Jos veljesi on 25v, hänen tulee panostaa työhön/opiskeluuun, omiin ihmissuhteisiin ja harrastuksiin. Ei ole tarkoitettukaan, että 25v elää äitinsä kanssa.

      Myöskään 17v ei ole enää niin lapsi, etteikö olisi aika siirtyä kohti 18v ikää ja aikuisuutta. Aseta itsellesi tavoite, että vuoden päästä sinulla on opiskelu/työpaikka, asut itsenäisemmin, vaikka opiskelijaasunossa, ja elämäsi tärkeimmät asiat eivät ole äitisi asiat. Ota itsellessi vaikka ilta tai-viikonlopputyö, ja osta itselellesi jotain kivaa, joka piristää.

      Joskus aikuistuminen ja vastuu oman elämän rakentamisesta vaatii kipeitäkin ratkaisuja, mutta jos näin on, on parempi aloitaa niiden tekeminen heti, tai ainakin alkaa valmistatua sellaiseen. Jos äitinne käyttäytyy huonosti, on hänen syytä kohdata seuraukset, antakaa hänen olla ja elää yksin, jospa se on se, mitä hän toivoo. Ei ole olemassa äidin velvollisuutta viihtyä täysi-ikäisten lasten kanssa, ja jos mies ei kelpaa, ottakoon eron.

      Tarjotkaa äidillenne apua, kertokaa mistä sitä saa myöhemmin, jos apu ei nyt kelpaa. Siirtykää sen jälkeen itse elämässä eteenpäin, se voi olla äidillennekkin parasta terapiaa.

    • hmmatkaa sille

      mies. ja sellaane joka laittaa sen kurii

    • äitisi on normi

      feministi ja todennäköisesti entinen tyttöpainija.

      • aggaag

        hahaha totta turiset


    • lipienin lenkki

      jos ristivyö ei depsi niin koita takavyötä ja mahdollisimman niskoilleen !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1394
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      374
      717
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe