R-kioski työpaikkana?

Aspasta toiseen

- Minkälaisia kokemuksia nyt ihan viime aikoina on ihmisillä ollut?
Vanhoja ei-niin-positiivisia keskusteluja löytyy, joo, mutta miten nykyään... onko yhtään paremmin asiat?

- Minkälaisia kokemuksia, jos tekee vaan keikkatyötä?

- Miten R-kiskan myyjien työterveyshuolto, onko se missä?

- Entä palkka, maksetaanko se oikein ja otetaanko työkokemus huomioon palkassa, jos on muuten aspassa työskennellyt?

Kiitos! :) Ja tsemppiä, tarviitte sitä kyllä... :)

78

16569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sagalina

      - Ainakin PK-seudulla vuoroja saa ei-kesätyösesonkiaikaan just niin paljon kuin ehtii tekemään, myös viikonloppuja. Aika lailla voi valita kioskinsa, ei tarvitse lähteä kauas kotoa. Kioskeissa homma toimii suhteellisen samalla lailla kaikkialla, eli jos itse vain vaivautuu selvittämään perusjutut (mistä löytyy kahvipuruja, minne viedään roskat, mistä kioskin valot saa pois, mitä siivousvälineitä käytetään etc.) niin kyllä pärjää hyvin. :)

      - TK:ssa käydään itseä huollattamassa.

      - Palkka on kioskialan TES:n mukainen, eli muistaakseeni 10,67 e/h aloittaville myyjille. Iltalisä on 0,92 e ja lauantailisä 2,70 e, eli kaupan TES:n verrattuna melko pienet. Sunnuntaisin tuplapalkka. Palkat maksetaan ajallaan ja työkokemus otetaan huomioon (muistaakseeni kolmen, viiden ja seitsemän vuoden välein tulee lisää palkkaa).

      Aloitin itse syksyllä 2010 ja olen kyllä viihtynyt, opintojen ohessa tästä saa ihan mukavaa rahaa vuokran maksuun ja muuhun tarpeelliseen. :)

      • Ärrän myyjä

        Ruoka- ja kahvitaukoja ei käytännössä ole. Olet yksin kioskissa, et voi lähteä taukotilaan, et edes vessaan. Eli työaikalakia rikotaan surutta.
        Unohda joulu-, pääsiäis-, ja juhannuslomat. Kun muut matkustavat viettämään juhlia, sinä olet töissä ainakin jonakin päivänä, ehkä kaikkina,joten et voi viettää juhlia.Kioski on auki vuoden jokaisena päivänä.
        Sinulle laitetaan työvuoroja mitään kyselemättä, esim niin, että on vain yksi vapaapäivä viikossa.
        Jos olet restappi ja menet aamuun, joudut hakemaan avaimen edellisenä päivänä, omalla kustannuksellasi ja omalla ajallasi. Eli teet yhden työvuoron takia kaksi työmatkaa.
        Uusia palveluita, kuten laskujen maksu, posti, kännykkäliittymien myynti ym ym tulee jatkuvasti, mutta se ei näy mitenkään myyjien palkassa.
        Ilta- ja lauantailisät ovat huonompia kuin muulla kaupan alalla. Millä perusteella???
        Tästä kaikesta paskasta johtuen sairastavuus ja vaihtuvuus on suurta. Juuri siksi tämä lafka kehuskelee avoimilla työpaikoilla.


      • Anonyymi

        Espoon torilla r kioskissa oli maahanmuuttaja myyjänä. Mutta ei ymmärtänyt suomea niin miten on voinut päästä töihin. Liput jäi ostamatta. Luulevat että kaikki osaa englantia puhua eivät tiedä että suomessa pitää osata suomenlieltä. Voi pyhä jysäys. Kyllä on mennyt hulluksi työnteko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espoon torilla r kioskissa oli maahanmuuttaja myyjänä. Mutta ei ymmärtänyt suomea niin miten on voinut päästä töihin. Liput jäi ostamatta. Luulevat että kaikki osaa englantia puhua eivät tiedä että suomessa pitää osata suomenlieltä. Voi pyhä jysäys. Kyllä on mennyt hulluksi työnteko

        Voi voi et muistanut mamua kohdella kumartelemalla. Varmaan loukkaantu kun et kunnioittanut. Saatko rasismisyytteen


      • Anonyymi

        Kohtelu onhyvää mutta jos et osaa kunnolla suomea niin asiakkaat ei tykkää. Espoon keskustassa oli mamu kioskilla nii. Ei ymmärtänyt suomea. Ei osannut palvella. Luuleeko mamut että kaikki ymmärtää muslimin kieltä. Ostokset jäi tekemättä mutta muslimi vaan hymyili. Näinkö suomi saadaan nousuun. Ei kaikki hyväksy näitä mänttejä tiskin taakse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi et muistanut mamua kohdella kumartelemalla. Varmaan loukkaantu kun et kunnioittanut. Saatko rasismisyytteen

        Sanoin itsekseni vitun mamut kun eivät osaa suomen kieltä. Mutta en kyllä kumartanut v haistattelin osaako seuraavan kerran puhua suomea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohtelu onhyvää mutta jos et osaa kunnolla suomea niin asiakkaat ei tykkää. Espoon keskustassa oli mamu kioskilla nii. Ei ymmärtänyt suomea. Ei osannut palvella. Luuleeko mamut että kaikki ymmärtää muslimin kieltä. Ostokset jäi tekemättä mutta muslimi vaan hymyili. Näinkö suomi saadaan nousuun. Ei kaikki hyväksy näitä mänttejä tiskin taakse

        Mamun hymy ei tehoa minuun. Turbohuulet vaan leviää ja pinkin värinen kieli lipoo kun palvelevat asiakasta. Siinä vaiheessa häviän ei kiinnosta pinkin värinen kieli. Jotain rajaa.


      • Anonyymi

        Mikä oikeesti vaivaa r kioskeja. Lyhyen aikana hämeenlinnassa on kaksi lopettanut eikä jatkajaa ole löytynyt. Oliko kun ketju myytiin ulkolaiselle. Miks kaikki pitää myydä ulkolaisille. Kaikki roskaruoka paikat pitää myydä ulkomaisille niin vähenisivät. Aivan liikaa on eoskaruoka paikkoja. Missä nyt peliongelmaiset pelaa. No ei kyllä tartte olla peli mahdollisuutta. Kaupoista peli koneet pois jeeeeeeeeeeee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espoon torilla r kioskissa oli maahanmuuttaja myyjänä. Mutta ei ymmärtänyt suomea niin miten on voinut päästä töihin. Liput jäi ostamatta. Luulevat että kaikki osaa englantia puhua eivät tiedä että suomessa pitää osata suomenlieltä. Voi pyhä jysäys. Kyllä on mennyt hulluksi työnteko

        Etelä suomessa on liikaa mamuja kioskilla töissä ovat töykeitä luulevat olevansa kuninkaita. No jospa nämä ylimieliset menettää työpaikkansa. Mikä näitä mamuja vaivaa. Eivät osaa edes asiakas palvelua osaavatko edes lukea ovat varmaankin vajakkeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espoon torilla r kioskissa oli maahanmuuttaja myyjänä. Mutta ei ymmärtänyt suomea niin miten on voinut päästä töihin. Liput jäi ostamatta. Luulevat että kaikki osaa englantia puhua eivät tiedä että suomessa pitää osata suomenlieltä. Voi pyhä jysäys. Kyllä on mennyt hulluksi työnteko

        Myyjä ei osannut myydä junalippua mummolle kun ei jymmärtänyt suomen kieltä. Voi vittu pitääkö näitä vielä kumartaa. Mummo jäi ilman lippua kukaan ei ole vastuussa. Mummo joutui kävelemään. Voi mummo parkaa ei mamu auttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä oikeesti vaivaa r kioskeja. Lyhyen aikana hämeenlinnassa on kaksi lopettanut eikä jatkajaa ole löytynyt. Oliko kun ketju myytiin ulkolaiselle. Miks kaikki pitää myydä ulkolaisille. Kaikki roskaruoka paikat pitää myydä ulkomaisille niin vähenisivät. Aivan liikaa on eoskaruoka paikkoja. Missä nyt peliongelmaiset pelaa. No ei kyllä tartte olla peli mahdollisuutta. Kaupoista peli koneet pois jeeeeeeeeeeee

        Mo hämeenlinnassa ei ole kuin mamuja tarjolla ärrälle töihin ei kukaan oikeesti mamua halua palkata joka paikassa huutavat rasismia. Osaavatko edes lukea. Oli tosi töykeä myyjä hämeenlinnassa ilmankos lopetti toiminnan.


      • Anonyymi

        Sen jälkeen kun ketju myytiin norjalaisille silloin alkoi ala mäki. Hämeenlinnassa lyhen ajan sisällä on lopettanut monta kioskia. Huolestuttavaa. Missä on mamu ollut myyjänä niistä on luovuttu. Mamu ei osaa asiakas palvelua on ylimielinen ja töykeä pitää varmaan kumartaa niin sais palvelua. Mutta suomessa ei kumarreta. Espoossa mamu ei jymmärtänyt suomen kieltä mummo ei saanut junalippua ostettua. Mummolla ei ollut älypuhelinta kuseen mamu saattoi mummon mutta kukaan ei ota vastuuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espoon torilla r kioskissa oli maahanmuuttaja myyjänä. Mutta ei ymmärtänyt suomea niin miten on voinut päästä töihin. Liput jäi ostamatta. Luulevat että kaikki osaa englantia puhua eivät tiedä että suomessa pitää osata suomenlieltä. Voi pyhä jysäys. Kyllä on mennyt hulluksi työnteko

        Koska meitä suomalaisia vaaditaan mamuja ymmärtämään. Pitääkö kaikkien mennä kieli kurssille että sais palvelua. Mitä sanoo allah. En ikään tule mamuja kumartamaan saavat oppia suomen tavoille.


    • väsynyt ärräläinen

      Jos joku hakee R-kiskalle töihin, niin suosittelen harkitsemaan uudelleen. Itse olen ollut talossa muutaman kuukauden ja on viime päivinä tullut muutaman kerran selattua te-toimiston avoimia työpaikkoja. Kun aloitin työt Ärrällä, minulla oli mielikuva millaista työ tulisi olemaan, mutten osannut aavistaa miten paljon se tulisi henkisesti vaikuttamaan olooni. Kuten yllä on jo mainittu: taukoja ei ole. En tiedä miten kioskeissa, joissa on kaksi työntekijää samassa vuorossa, ehtii pitämään taukoja. Mutta ainakin sellaisissa kioskeissa joissa on vain yksi työntekijä kerrallaan (eli suurimmissa osissa kioskeista) ei ehdi taukoja juurikaan pitämään.

      Asiakkaiden palvelemisen lisäksi joutuu mm. täyttämään hyllyjä (juomat, tupakat, karkit, lehdet ym.) Myös kirjanpitohommat, kahvin keittelyt, siivoilut, tavaralastien purkamiset ym. vuorokohtaiset tehtävät joutuu hoitamaan myyntityön lomassa. Hiljaisimpina päivinä se on ok, mutta kiireellisimpinä päivinä (esim. pyhät) se on todella vittumaista ja stressaavaa. Nimimerkillä: itsenäisyyspäivä, joulu ja uusi vuosi töissä.

      Jos ehtii, välillä voi istahtaa muutamaksi minuutiksi, kun asiakkaita ei näy. Puolentunnin ruokatauot voit kuitenkin unohtaa. Kioskia ei periaatteessa saisi jättää valvomatta, mutta itse olen nopeasti juossut vessaan, jos on tullut sopiva hetki. Itse en ainakaan pysty pidättämään vessahätää koko päivää ja vessassa käyminen on jokaisen ihmisen tarve ja oikeus, jopa työaikana.

      Työ on vuorotyötä. Jos sinulla on esim. haaveena opiskella työn ohella, vuorotyön kanssa se ei onnistu. Keikkatyöläisenä se voi tietty onnistua, jos osaa aikatauluttaa omat menonsa. Tarvetta restappilaiselle voi tulla jo seuraavalle aamulle, jos jossain kioskissa työntekijä vaikkapa sairastuu. Töitä on aika paljon myös viikonloppuisin. Kannattaa miettiä, olisitko valmis uhraamaan vapaata viikonloppuaikaa töille. Myös pyhinä joutuu menemään töihin, eikä niihin voi vaikuttaa. Mieti myös sitä, haluaisitko kykkiä joulusi ja uuden vuoden töissä.

      Tuntipalkka on mielestäni kohtalainen (vajaa 11€ aloittelijalle pääkaupunkiseudulla), mutta iltalisät ovat harmillisen pienet, kun niitä iltatöitä kuitenkin on paljon. Kannattaa TES:stä katsoa nämä asiat. Suosittelen muutenkin tuota TES:n pläräämistä, niin tietää vähän omista oikeuksistaan.

      Jokainen uusi työntekijä saa sen 5 päivän perehdytyksen (halutessa myös enemmän), mutta se perehdytyksen laatu riippuu paljon esimiehestä. Itse näin jälkikäteen olisin toivonut saavani perehdytyksen joltain kokeneemmalta esimieheltä. Työnantaja tarjoaa (ja vaatii) työhöntulotarkastuksen, mutta muuten sairastuessa joudut menemään kunnan terveyskeskukseen tai yksityiselle.. mutta joudut itse maksamaan. Eli työterveyshuoltoa ei ole, mikä on mielestäni iso miinus.

    • onnikelloton

      Moi!
      Olen ollut reilun vuoden kokopäiväisenä Ärrällä. Ja niin tyytyväinen. Taukoja pidän, meillä on kamerat ja katson ruutua kun syön ja keskeytän aina mikäli tarve vaatii ja käyn wcssä jos haluan, onhan meilläkin ovisummerit,ja startti ym koulutuksessakin kerrottiin selkeästi että tämänhän saa tehdä.Työtä riittää, ei tarvitse katsoa kelloa vaan työpäivä menee kuin siivillä. palkka riittää ainakin minulla ja ei en tee tuntipalkalla (aloitin sillä mutta vaihtui kk) iltalisät ja vkl lisät käytännössä puuttuu. mutta se ei niin paljon harmita kun työ on mielekäs ja työilmapiiri mainio.

    • Ihan mukavaa hommaa

      Olin itse reilut viitisen vuotta ärrällä töissä, koulun ja muiden pätkätöiden ohella.

      Itselleni työ sopi hyvin ja tykkäsin, ainoa miinus oli se että ikinä ei oikein pystynyt suunnittelemaan menojaan etukäteen koska keikat saattoivat tulla todella lyhyelläkin varoitusajalla. Kesälle sai aina halutessa kesätyöpaikan.

      Tietenkin riippuu ihan ihmisestä sopiiko työ: jos et halua tehdä työtä asiakkaiden parissa, haluat perus arkityön säännöllisine kahvitaukoineen, et kestä kiirettä yhtään, et osaa täyttää hyllyjä jne. niin sitten ehkä jokin toinen ala parempi. Ei kannata mennä töihin jossa ei tykkää olla, jollei ole ihan pakko. :)

      Hyvin riitti työtä, palkka oli ihan riittävä.

      Palkanmaksussa ei ollut mitään valitettavaa.
      Jouluna sai aina lahjankin, välillä muitakin kivoja ylläreitä. :)

      Työterveyshuolto oli tosin vain onnettomuuksien varalle, ainakin silloin kun itse olin töissä. En tiedä miten nykyään, aika yleinen käytäntö on kaikkialla muuallakin palvelualalla.
      Eli jos revit vaikka olkapääsi hajalle työpäivän aikana niin silloin työterveys. Mutta jos menet viikonloppuna reväyttämään kätesi ympäripäissäsi niin ei kuulu ärrälle.
      Samoin flunssat sun muut terveyskeskuksen kautta.

      Noista tauoista vielä:
      Jos vessaan oli mentävä ja kamala kiire, niin sitten vaan lappu tiskille tai mahdollisesti vartija seisoskelemaan paikalle (jos siis jossain kauppakeskuksessa). Ei sinne vessaan kukaan kai asumaan jää, asiakkaat malttavat odottaa sen verran, varsinkin jos olet hyvä asiakaspalvelija.
      Kiireisimmissä paikoissa ja kiireaikoina on yleensä enemmän työntekijöitä tai sitten lyhyemmät vuorot.

      Ruokaa pystyy syömään kyllä, mutta jos kioski ei satu olemaan syrjässä ja asiakkaita tulee loppumattomana virtana niin on vähän hankalampaa. En tosin kertaakaan joutunut vastaavaan tilanteeseen etten olisi ehtinyt halutessani syömään mitään tai edes vessaan, aina oli joko toinen työntekijä tauottamassa tai sitten hiljaisempi paikka. Mitään "otan lehden ja meen tonne taakse istumaan puoleksi tuntia" -taukoja ei kylläkään ole, mutta itse en kokenut ikinä tätä minään ongelmana. Tämäkin aika yleistä muissakin palveluammateissa, olen huomannut. Nykyinen työni on myös vastaava, ei virallisia taukoja mutta aina löytyy hiljaisempi hetki jolloin ei ole asiakkaita. Ja kahvia sun muuta pystyy hörppimään myös vaikka koko työvuoron ajan kiireisessäkin paikassa kun vaan ottaa hörpyn asiakkaan vaihtuessa. Jos nyt siis ihan hirveä kahvihiiri on ja pakko juoda kokoajan. ;)


      Mutta yleisesti ottaen kaikissa töissä viihtyminen on itsestä kiinni.
      Suosittelen jos olet asiakaspalveluihminen, ripeä, oppimiskykyinen ja ahkera. Muuten ei ehkä kannata. Ja alkuun varasti kaikki tuntuu tosi hankalalle, mutta onneksi työn kuin työn pystyy opettelemaan ja sitten alkaa sujumaan kyllä. :)

      • Anonyymi

        Hei sinä joka luet tätä! kyseinen teksti on varmasti rekrytointiosaston suunnittelema, jotta haksahtaisit hakemaan työpaikkaan jossa sinusta imetään kaikki ulos eikä mitään anneta tilalle. Joudut tekemään töitä ILMAN TAUKOJA. Lisäksi sinulla teetetään ylitöitä ILMAN PALKKAA. Sinulla ei ole oikeutta edes käydä vessassa ilman että SINULLE HUUDETAAN. Lopuksi kun et enää jaksa sinut heitetään kylmäverisesti pihalle ja papereihin kirjataan että olet käyttäytynyt epäasiallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei sinä joka luet tätä! kyseinen teksti on varmasti rekrytointiosaston suunnittelema, jotta haksahtaisit hakemaan työpaikkaan jossa sinusta imetään kaikki ulos eikä mitään anneta tilalle. Joudut tekemään töitä ILMAN TAUKOJA. Lisäksi sinulla teetetään ylitöitä ILMAN PALKKAA. Sinulla ei ole oikeutta edes käydä vessassa ilman että SINULLE HUUDETAAN. Lopuksi kun et enää jaksa sinut heitetään kylmäverisesti pihalle ja papereihin kirjataan että olet käyttäytynyt epäasiallisesti.

        Ilmankos kioskin pitäjiä ei enää ole. Harvenevat hurjaa määrää. Kioskeissa ei ole kohta muita kuin mamuja sama juttu postila ei ole kohta muita kuin mamuja. Kaikki palvelut huononee kun mamut tulee töihin ihme sakkia. Sairaalassa siivoojina mamu niin hygienia ei ole hallussa ilmankos pöpöt leviää. Huh


    • Jyrkkä EI Ärrälle

      Itse Ärrällä pari vuotta ja nyt jo päässyt uusiin maisemiin sieltä. Tosiaan, taukoja ei ole jos olet yksin. Yhteistä aikaa saattaa olla hetki, silloin vaihdetaan kassat ja lasketaan pohjat sekä tilitetään. Ehkä puretaan vielä kuormaa yms. Aamulla on todella kiire, pelikoneet tyhjennetään, pullat paistetaan, lööpit paikoilleen, pohjat lasketaan ymym... Vantaan toimistolta saatetaan soitella ja vittuilla. Pyhät duunissa, umpi surkeat lisät... Itse paloin totaalisesti loppuun, mutta en uskoltanut valittaa toimistolle kun siellä kuulemmaan uhattais potkuilla tms. Nykyisessä työssäni iltalisät 5-7 euroa, ärrällä taisi olla 0,92snt? =D

      Ja nyky duunissa 8h päivässä 30min ruokatauko 20min kahvitauko. Ärrällä ei mitään. Ehkä hikinen 15min nopeasti pidettynä. Esimies sanoi että oveen ei saa laittaa "hetkinen" lappua, eli mielummin kusee housuun esimerkiksi. Se on myynnin kannalta tärkeämpää.

      Ei ikinä enää.

      • Anonyymi

        Kakka housuun pääse jos olet sellaisessa työpaikkassa


      • Anonyymi

        Täytyy tuohon sanoa että taukoja ei kyllä saa pidettyä edes yhteen laskettuna koko päivän aikana sitä varttia. Tai ehkä ihan juuri ja juuri. Yleensä en istu ollenkaan koko työpäivänä ennen vuorotilitystä poislukien muutama todella nopeasti suoritettu wc-tauko. "ruoka" "tauotkin" vietän seisten tiskin sivussa jotain hätäisesti mussuttaen koska ovisummeri soi todennäköisesti ennen kun edes pääset takahuoneeseen. Tiskin taakse ei todellakaan mahdu mitään jakkaraa kaikkien pakettien ym keskelle.


    • Ärrä-täti

      Itse olen ollut 3 vuotta kauppiaan R-kioskissa lääketieteen opiskelujen ohella ja olen viihtynyt hyvin. Palkkaa maksetaan paremmin kuin kuuluisi ja jos haluan pitää tauon (esim. wc-käynti) niin lappu ovelle ja kioski kiinni hetkeksi. Kauppiaat ovat ihan mahtavia tyyppejä ja vuoroja annetaan toivomuksien mukaan.
      Totta on, että tämä työ vaatii tietyn asenteen: täytyy olla ripeä, aktiivinen ja pitää asiakaspalvelusta. Lisäksi jatkuvasti vaihtuvat kampanjat ja sovellukset ym. vaativat nopeaa asioiden sisäistämistä ja opettelua, mutta itselleni tämä ei ole ollut ongelma. Koen myös hyllyjen täyttämiset, kuormien purkamiset ja muut rutiinit mukavaksi puuhasteluksi, sillä työpäivä menee nopeammin kun on tekemistä.
      Yhteenvetona hieman rumasti sanoisinkin, ettei työ sovi passiiviselle, hitaasti toimivalle, kiireestä stressantuvalle ja työaikana lorvimiseen tottuneelle.

      • Anonyymi

        Tämä on käytännössä mahdotonta koska kioskissa on aina asiakkaita. Ei asiakkaita voi lukita sisällekään.


      • Anonyymi

        R-kioski sopii masokistisille ihmisille, jotka eivät arvosta itseään eivätkä halua pitää kiinni oikeuksistaan. Vain idiootit menevät töihin ärrälle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        R-kioski sopii masokistisille ihmisille, jotka eivät arvosta itseään eivätkä halua pitää kiinni oikeuksistaan. Vain idiootit menevät töihin ärrälle

        Ilmankos mamuja on ärrällä töissä ällöttää mennä kun mamu on tiskillä. Pinkin värinen kieli lipoo kun menee ostoksille yäkkkkkk. Eivät osaa pitää kieltä kurissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmankos mamuja on ärrällä töissä ällöttää mennä kun mamu on tiskillä. Pinkin värinen kieli lipoo kun menee ostoksille yäkkkkkk. Eivät osaa pitää kieltä kurissa

        Idiooteille mamuille on avattu ärrälle työpaikkoja. Hih


    • ex-restappi

      Riippuu paljon siitä, missä kioski sijaitsee. Esim. lentokentällä asiakkaat ovat aivan erilaisia kuin vaikkapa sörnäisten metroaseman kioskissa. Helsingissä kaupunginosien välillä paljon eroja. Kauppiaan palveluksessa mukavampaa kuin rautakirjan alaisena.Jotkut kioskit ihan kivoja työpaikkoja mutta niitä kamaliakin löytyy. Ammattiliiton mukaan avaimien viemisistä ja tuomisista pitää maksaa palkka. Kannattaa pitää puolensa. Itse en juossut ilmaiseksi rautakirjan asialla pitkin kaupunkia.

    • 1plus14

      Kuten mainittua (sori vanhan ketjun nostosta) niin homma riippuu valtavasti kauppiaasta. Osa sopii hommaan, osa ei, vähän kuin K-kaupoissakin.

      Työt itsessään eivät kuitenkaan R-Kioskien välillä sen suuremmin eroa, samat matkahuollon paketit, Veikkaus ja muu sälä siellä on. Mut jaksamiseen kyl vaikuttaa niin valtavasti se ilmapiiri jonka kauppias tai muu esimies luo.

      • Anonyymi

        Älkää menkö ärrälle töihin tai asiakkaiksi. Paskaa se on


    • Exärräri

      Vanha ketju, vastaan kuitenkin. Eli tosiaan, itsellä kokemusta asiakaspalvelutyöstä monelta eri taholta ja aina viihtynyt ja sopii minulle jne. R-kioskissa työskentely kuitenkin on ihan omaa luokkaansa, riippuu toki onko jonkun syrjäseudun pienellä hiljaisella R-kioskilla, vai isommalla vilkkaalla R-kioskilla. Meille oli perehdytys viisi päivää ja sen jälkeen oltiin omillaan, tämän aikana olisi pitänyt oppia KAIKKI (pullien/hodarien/muiden safkojen valmistus, kassakoneen käyttö, Veikkaus, Toto, Tiketti/Lippupalvelu/jne palvelut, Matkahuolto/Ärräexpress, passien luovutus, videovuokraus, pelikoneiden tyhjennys/huolto/jne, tilitys ja kirjanpito hommat, ja kaikki muut hommat aina laskujen maksamisesta sinne siivoushommiin). Siis eri asioita jotka täytyy muistaa ja oppia on aivan JÄRKYTTÄVÄSTI isommalla kiskalla, ja jos möhlii yhdenkin asian niin tulee kyllä valitusta pomolta ja aina sieltä Helsingistä saakka. Jonkun syyn takia myös useimmat asiakkaat olettavat R-kioskin myyjien olevan matkaoppaita, info-pisteitä, paketoijia, psykologeja, jnejne, siis minuakin on vaadittu mm. korjaamaan puhelin (ei, ei edes ostanut liittymää, tulipa vain sanomaan ettei saa puhelintaan päälle), selvittämään missä lähin Verotoimisto, ja aina pitää olla selvittämässä asioita, jotka liittyvät tuotteisiin (joka päivä on niitä tapauksia jotka eivät edes itse tiedä mitä ovat ostamassa ja sitten pitääkin käydä kaikki asiat ja mahdollisuudet läpi asiakkaan kanssa että löytyy se haluttu tuote... Ja kun meidän työnkuvaan ei edes kuulu osata jokaisesta tuotteesta jokaista asiaa, vaan asiakkaan pitäisi itse tietää mitä tulee hakemaan.). Auta armias jos koitatkin sanoa ettet voi tässä asiassa auttaa niin heti alkaa huuto ja raivo ja uhkailut että soittaa pomolle ja kaikkialle kun on niin huonoa palvelua..!

      Palkka tosiaan työmäärään ja vastuuseen nähden aivan liian pieni, ei taukoja tms, ja usein joutuu jäämään palkattomasti ylitöihin, koska päivän lopetukseen varattu 15min, ja siinä ajassa pitäisi ehtiä siivoomaan/pesemään lattiat, pesemään hodarikoneen/kahvipannut/maitokannut/muut, tilittämään ja laskemaan kassa, tekemään tuotepoistot, ottamaan kassataseet ja tarkistamaan ne veikkauksesta/totosta, sekä tekemään kirjanpito hommat, viemään passit ja pohjakassat sun muut säilöön, ottamaan vanhat lehdet ja lööpit pois, viemään roskat ja pahvilootat, ja loputon määrä muuta hommaa. Harmi jos et ehdi tätä vartissa tekemään, oma vika eikä siitä sen takia palkkaa makseta. Ja hellurei jos kassaeroa löytyy yli 5€, niin sinun tehtäväsi on se selvittää, mistä johtuu, ja tähän voikin mennä hetki kuitteja läpi käydessä.

      Vaihtuvuus tosiaan suurta syystäkin. Uskon että jollakin pienemmällä kiskalla työskentely voi olla ihan mukavaa, ei minua _sinänsä_ taukojen puuttuminen haittaa, mutta tuolla se ainakin oli niin naurettavaa menoa, ettei kukaan omistajaa lukuunottamatta ole paria kuukautta pidempään tuolla viihtynyt. Myös varmasti asiakaskunta vaikuttaa, tuolla suurinosa erittäin kärttyisiä vanhuksia, jotka suuttuvat jo siitä, kun dt osaa heidän ajatuksiaan lukea (kirjaimellisesti, olen saanut huudot ja haukut mm. siitä, kun en ole varannut asiakkaalle hänen ostoksiaan valmiiksi tiskin taakse, koska pitäisihän minun nyt tietää että hän tulee aina torstai aamuisin hakemaan sen tietyn lehden, vaikken ole koskaan häntä nähnyt.).

      Harkintakykyä siis, kokemusta monesta asiasta toki tulee paljon, ja aika menee nopeasti juostessa ympäri kioskia, mutta minulta lähti yöunet ja joka päivä itku kurkussa tuolla ollessa. Ainoa lohdutus on ne harvat asiakkaat, jotka piristävät päivää kauniilla kiitoksilla ja kehuilla. <3

      Jatkossa etsin töitä kyllä kaupan kassalta stressivapaamman ja paremman palkan toivossa.

    • Antipaketti-ärrätäti

      Vanhan keskustelun nostatus:
      Täysin uunituore kokemus ärrästä.

      Nykyään koulutus on ulkoistettu lähestulkoon kokonaan netissä käytäväksi harjoittelualustaksi, joka käy lähes kaiken poikkeuksetta läpi, aina veikkauksesta ja totosta siihen, miten laskunmaksu toimii ja kuinka käytät uunia. Yli vuorokaudeksi riittävä katselumateriaali on omalla ajallasi suoritettavaa, palkatonta opiskelua. Tämän lisäksi olet pari päivää esimiehesi/kauppiaan kanssa kioskilla, jolloin kiire on tietenkin kova, eikä siinä oikeastaan ole aikaa opettavaisille hetkille, joten lähinnä seuraat vierestä mitä tehdään, tai pääset tekemään jotain toissijaisia toimia, kuten hyllyjen täyttö tai pakettien hyllyttämienn (postiärrä). Yksin jäätyäsi soitat ensimmäisellä kerralla keskimäärin neljästi esimiehellesi, jonka aikana asiakas, jonka toiveita et osaa täyttää, tuijottaa sinua kiukkuisesti, tuhahtelee ja vilkuilee kelloa. Parin kuukauden päästä pikkuhiljaa olet törmännyt lähes kaikkiin palveluihin, mitä R-kioski tarjoaa. Ainakin lähes.

      DB Schenker ja Matkahuolto toimittavat paketteja lähes kaikille ärrille, ja niiden hyllyttäminen vie aamun rauhallisuuden kokonaan. Kuskien liukuvat aikataulut vaikeuttavat minkään toiminnan suunnittelemista etukäteen. Postiärrällä kaikki R-kioskin toiminnot ovat toissijaisia, sillä 2/3 asiakkaasta tulee kioskiin vain ja ainoastaan hakemaan paketin. Yleensä katsomatta silmiin. Ilman lähetystunnusta. Kuvattomien henkkareiden kanssa. Ja nämä samat asiakkaat poistuvat kiukkuisena, kun heille ei ole kerrottu, että kaikki nämä pitää olla mukana (Paitsi viestissä, jonka he saavat puhelimeensa, jossa lukee sekä "TÄLLÄ LÄHETYSTUNNUKSELLA", että "KUVALLISTA HENKILÖLLISYYSTODISTUSTA VASTAAN"). Usein myös paikka on väärä, joka on sekin myyjän vika, sillä olisihan ärrän nyt pitänyt olla Valintatalo tai Siwa 600m päässä, minne paketti tuli viimeksi.
      Kolmen eri kuljettajan tuomat paketit pitää tiettyyn kellonaikaan mennessä saada hyllyyn, tai kauppiaalle tulee sähköposti "Velvoitteiden laiminlyömisestä" tms. Postikohun - tai no, mielipidekirjoituksesta seuranneen tylyttämisen - jälkeen myös postiärräläiset saivat tuta nahoissaan asiakkaiden kiukun, kun rullakoittain paketteja vain yksinkertaisesti katosi, eivätkä ne selviytyneet noutopisteeseen. Paitsi viikkoja myöhemmin. Tullen kaikki sitten kerralla normaalimäärän lisäksi. Aiheuttaen jumalattoman kiireen yksin niitä hyllyttävälle ja samalla asiakkaita palvelevalle ja näpisteleviä nuoria vahtivalle myyjälle.

      Kauppiaat saavat itse määrittää työvuorolistan, joka siis käytännössä tarkoittaa sitä, että lisäväen palkkaaminen on heidän vastuullaan, mikäli tarve sen vaatii. Mutta koska hiki hatussa juokseva työntekijä SAA kaiken tehtyä juuri ja juuri, hieman huolimattomasti (jolloin siitä voi myös valittaa), on täysin turhaa palkata lisäväkeä, kun yksikin selviää ihan hyvin. Mitäs sitä turhaan maksamaan lisäpalkkaa. Mitä kokeneempi kauppias, sitä paremmin hän/he tietää/tietävät välivuorojen tärkeyden, tauottamisen vaikutuksen työntekijään ja sen, että kehuminen motivoi miljoona kertaa paremmin kuin haukkuminen.

      Lyhyesti sanottuna, kaiken palvelun R-kioskimyyjä on: Poliisi, pankki, pakettiautomaatti molempiin suuntiin, terapeutti, pikaruokalan työntekijä hodareiden ja pullien kanssa, selvännäkijä, lapsenvahti/pelikoneita pelaavien alaikäisten nuorten kasvattaja, infopiste, veikkaus- ja raviasiantuntija, puhelinliittymistä kaiken tietävä ja sitä kautta puhelimista kaiken osaava henkilö, joka myös työajallaan vastaa työkännykkään ja kertoo eiliset Loton voittonumerot tai suklaatarjoukset asiakkaalle palvellessaan toista asiakasta kassalla.

      Postiärrältä poistuttuani, oli normiärrä ilman paketteja aika luksus. Välivuoro ja/tai useampi vastuuhenkilö luovat tauot, jotka pidetään ajallaan, ja niitä on lähes tarpeeksi tuntimäärään nähden. Lisäksi, sairastuessasi on useampi henkilö, jotka tekevät yhdessä puuttuvan työntekijän työt, mikäli eivät itse ole sairaslomalla, jolloin tietty oma omatuntoasi kolkuttaa. Näillä ärrillä, joissa johto on kokenutta, on yleensä pitkäaikaisia työntekijöitä, jotka ovat tyytyväisiä tilanteeseensa. Esim. kuusi vuotta samalla ärrällä opiskelujen ohella työskennellyt kolleegani.

      Eli suomeksi: Ärrä on omalla tavallaan "kaikkeen mahdolliseen" valmistava työpaikka (sillä osaat kaiken "normikaupan" tehtävän), eikä ainakaan tule tylsää. Ärrä on hyvä ensiaskel kaupan kassalle tähtäävälle opiskelijalle, opittuasi tekemään kaikki yksin ja hirveässä kiireessä, tulee rauhallisempi työtahti Salessa tms. positiivisena yllätyksenä. Lisäksi olet perehtynyt veikkauskoneen käyttöön häkellyttävän hyvin, sillä Ärrän kassan takana saat aina kuulla kuinka "Huonoja ne siellä kookaupassa olivat tekemään nämä ja nämä jutut". Plus, että töitä riittää Ärrällä!

      Esimiehestä riippuen nautit tai et nauti työstäsi. Simple as that. Itse olen tyytyväinen nykyiseen ärrääni ja pidän työntäyteisestä päivästä. Eipähän ainakaan ole ongelmia nukahtamisen kanssa!

      • Anonyymi

        Esimiehellä ei ole mitään tekemistä työn nauttimisen kanssa. Olen ollut tuuraajana monessa R-kioskissa useamman kuukauden. Samaa paskaa se on eri paketissa. Niinkuin jo moni sanonutkis saat tehdä töitä ilman palkkaa, joku huutaa sinulle joka tapauksessa, joko pomo tai tympääntyneet asiakkaat koska et voi ehtiä tekemään kaikkea vaadittua samaan aikaan. Niin ja taukoja ei tosiaan ole, ei ihme että moni uupuu.


    • kokemuspalvelualantöistä

      Työ kioskissa, kaupassa, huoltoasemalla, grillissä ja kahvilassa on melko samanlaista, matalapalkkaista hanttihommaa. Palvelualan töissä on todella huono palkka, olemattomat vuorolisät, osa-aikatyö, pätkätyövuorot, turvatonta yksintyöskentelyä ja epämukavat työajat. Suuri, mutta vaiettu palvelualan ongelma on asiakkaitten taholta tulevat haukkumiset, valitukset, uhkailut ja asiakaspalvelijoihin kohdistuva henkinen väkivalta.

      Oman uhkansa työhön tuovat juopot, päihteiden, lääkkeiden ja huumeiden väärinkäyttäjät, moniongelmaiset asiakkaat, näpistelijät, myymälävarkaat ja muut ammattirikolliset.

      Palvelualojen aukioloajat on venytetty varhaisesta aamusta yömyöhään. Aamun aikaiset ja illan myöhäiset tunnit ovat monessa paikassa turvatonta yksintyöskentelyä. Huoltoasemilla, grilleissä ja muissa 24h/vrk paikoissa ollaan töissä jopa yölläkin. Pienissä kauppaliikkeissä yms. ei ole vartijaa turvana ja vartijaa ei saa nopeasti paikalle, jos apua tarvitaan.

      Työvuorosuunnittelu on esimerkiksi kaupoissa todella kummallista. Työvuorot pätkitään muutaman tunnin pätkiksi - 4h tai 5h/vuoro - ja työpäiviä voidaan laittaa jopa 9 peräkkäin. Välillä annetaan 1 vapaapäivä. Joulu- ja juhannusaattona voi olla naurettava 3 tunnin työvuoro jne.

      Sairauslomia on alalla todella paljon eikä ihme! Flunssa-aikoina jotkut asiakkaat yskivät ja räkivät suoraan kohti asiakaspalvelijaa ja taudit leviävät tehokkaasti pisaratartunnalla. Lisäksi on paljon huonosta työergonomiasta johtuvia tuki- ja liikuntaelinsairauksia (päänsärky, niska-, hartia- ja selkävaivat). Yksitoikkoinen työ ja asiakaspalvelutyön henkinen työkuormitus aiheuttaa pitkittynyttä uupumusta, stressiä ja burnoutia.

      • Anonyymi

        Grilli oli 100 kertaa parempi työpaikka kuin R-kioski! Grillillä sai syödä, oli taukoja ja hyvät lisät yö-vuorojen takia, viihdyin erittäin hyvin (:
        Kaupassa myös hyvät lisät ja selkeät työtehtävät.
        R-kioski sisältää kaiken yllämainitun työn mutta ei mitään etuuksia. Taukoja ei ole, ei ollenkaan. Edes vessassa et ehdi käymään ja jos käyt ja jäät kiinni sinulle huudetaan. Joudut tekemään ylitöitä ILMAN PALKKAA. Jos olet hakemassa Ärrälle niin älä hae! Älä vaan tee sitä virhettä, löydät varmasti töitä muualtakin!
        ps. älkää käykö edes asiakkaina tukemassa kyseistä paskafirmaa


    • JHi

      Kiitän R-ketjua. Miellyttävä paikka olla kauppiaana. Reilut 8-vuotta: Yhteistyö ketjun ja aluepäällikön kanssa toimi! Nostettiin asiat esille, vuorotellen oltiin "seinällä", mutta toimi, keskustelu tuo aina räväkkänäkin mielipiteet esille.... Jatkuva "räkyttäminen" jostain ei tuo todellista keskustelevaa ilmapiiriä.....

      Kansanvalta; kokoomuksen naiset v. 2015 elokuussa..... pikkuhiljaa hallitus lämpeni.....
      Hallituksen esitys Eduskunnalle...... Eduskunta hyväksyi uuden Liikeaikalain joulun jälkeen 2015. Laki voimaan 01.01.2016. Ei siirtymäaikaa, kuten ennen aukiolo-aikojen muutoksissa (pienet alle 400 neliön kaupat 2012/3 vuotta. Taksiala sopeutuu vuoteen 2018. Muutama päivä sopeutumiseen pienillä paikkakunnilla oli.......
      Myös normaali Pt-kauppa kärsii......
      Suuret peltomarketit hyötyvät.......
      R-kioski kyllä pärjää kokonaisuutena, liikkuvat ihmiset tarvitsevat myös energiaa ja välipalaa.....

      Palkkataso on kannattavuudesta riippuvainen.
      - esim. teollisuudessa lopputuotteen hinnassa palkoilla ei ole muiden kustannusten ohella äärettömän suurta merkitystä......

      Me ihmiset haemme edullista...
      -kaupan alalla palkat ovat kuitenkin suurin yksittäinen kuluerä.......
      -palkkataso on heikko
      -osaikaisia luvattoman paljon

      Voi kommentoida. [email protected]

    • Kioskiesimies

      R-kioski on hyvä työpaikka, mikäli kioski on oikea. Kerron teille kokemuksesta, että miettikää tarkkaan millaiseen kioskiin olette menossa. Kysykää kauppiaalta millaisia työaikoja hän mahdollisesti tarjoaa, onko mahdollisuutta sunnuntaityöhön, mikä on kioskin volyymi ( ei kiva kun keskiarvo 60asiakasta per tunti). Mikäli nämä kolme seikkaa ovat kunnossa työ on mieleistä. Ainiin muistakaa neuvotella palkasta. Älkää suostuko alle 10€/h. Palkaan voi vaikuttaa itse eikä se ole sidonnainen tessiin jos asian eteen jotain teette.

      Itse juuri tällä tavalla etsin itselleni pestin viime kesäksi. Sain hieman haastavamman pestin alle vuoden työkokemuksella kioskiesimieheksi. Lisäksi sain neuvoteltua kk-palkakseni kiinteän 2100€/kk plus su-lisät( joka su töissä, pe la yleensä aina vapaa). Näin tuloni ka oli noin 2550€/kk 150-153h plus ylityöt(eli palkka vielä hieman isompi) sisältäen kaiken. Siitä tunti palkka laskettuna ilman ylitöitä noin 16,5€. Ilman su toki olisi hieman pienempi. (itselle ok tehdä töitä sunnuntaisin, oikeastaan parempi kuin esim pe). Volyymit kioskissa olivat noin 25-30 (nousivat koko ajan) asiakasta per tunti.

      Muista siis selvittää etukäteen millaiseen kioskiin olet menossa( vältä ostareita, paikkoja jossa työnantaja tarjoaa jotain ihmeellisiä alle 6h päiviä, eli älä tee 5 kertaa enempää viikossa). Moni voi ajatella ettei ole järkeä maksaa työntekijästä näin paljoa, mutta hyvällä tilaustaidolla itse ainakin käänsin tuloksen reilusti voitolliseksi. Sääntönä pitääkin että hyvälle työntekijälle maksetaan kunnon korvaus.

      Jos näillä ehdoilla paikkaa ei löydy suosittelen etsimään töitä muualta, kävin tekemässä ostarilla hommia pariin otteeseen alle 6h päivillä jonka jälkeen irtisanoin itseni 3työpäivän jälkeen.

      • Anonyymi

        Ärrä on susipaska työpaikka, jossa ei saa pitää taukoja. Työpaikka teettää ilmaistyötä ja jos et suostu työskentelemään palkatta saat lopputilin ja karenssin koska olet käyttäytynyt epäasiallisesti. Jos menet ärrelle töihin tulet kärsimään taloudellisesti, että tosi järkevä työpaikka...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ärrä on susipaska työpaikka, jossa ei saa pitää taukoja. Työpaikka teettää ilmaistyötä ja jos et suostu työskentelemään palkatta saat lopputilin ja karenssin koska olet käyttäytynyt epäasiallisesti. Jos menet ärrelle töihin tulet kärsimään taloudellisesti, että tosi järkevä työpaikka...

        En menis ärrälle enkä mäkkiin. Onneksi ei tarvitsekaan,kun on muu työ,jossa jopa taukoja saa pitää.


    • Keijo71

      R- kioskit rikkovat törkeästi työehtosopimuksia: taukoja ei ole , jopa kahdeksan tuntia joudut seisomaan. Minkäänlaisia sosiaalisia tiloja ei ole. Vessaan päästäksesi joudut pujottelemaan, koska taustatilat ovat täynnä tavaraa, limpparikärryjä, tavarantoimittajien laatikoita ym.ym.
      Auta armias jos joku härpäke häviää,
      Siitä syytetään uusia työntekijöitä päivästä toiseen, vanhemmat myyjät purkavat pahaa oloaan.
      Vaikka jatkuvasti vähintään kaksi työntekijää töissä, ei minkäänlaista lepohetkeä!!

    • Eienääkoskaaan

      En suosittelisi edes pahimmalle viholliselleni.
      Ei taukoja, ei saa mennä sairaslomalle, ei vuorotoiveita, olet töissä joka päivä, joudut joustamaan aivan liikaa, esimiehet ja kauppiaat on kouluttamattomia pulliaisia ketkä ärrä on palkannut koska eivät saa ketään muutakaan.
      Työn määrä on aivan järkyttävä, varotuksia satelee.
      Paljon työpaikkakiusaamista.
      Jokaisella ärrällä on wappiryhmä, jossa joudut vastailemaan AINA vapaa-ajallasi.
      Lisät on joitakin senttejä.
      Ja tosiaan, yksin ollaan yöhön asti.

    • deleted

      Kirjotan vanhaan ketjuun vastauksen, jos joku vaikka vielä miettisi uudestaan ennenkuin hakee ärrälle duuniin.

      Kioskilla on tullut vuosia tehtyä on-offina töitä, kauppiaalla ja ketjulla, tuuraajana, vakkarina, osa-aikaisena. Millon mitäkin. Samaa paskaa eri muodossa siis.

      Laissa säädetyille tauoille voit heittää ärrällä työskennelläsi hyvästit, ellet kehtaa vetää ovea lukkoon ja pitää taukosi. Itsehän tein tätä, mutta voi sitten valmistautua hakkaamaan TES:iä (ja nyrkkiä) pöytään, kun esimies/ kauppias/ konttori valittaa. Ja 100% varmasti valittaa. Se, että haukkaat eväsleipää ja keskeytät asiakkaiden tullessa, ei ole mikään tauko.

      Kun haluat vessaan.. yleensä saa sellasen tunnin tai pari kärvistellä hädässään, kunnes vihdoin ei ole ketään tiskillä ja säntäät kuin ninja paniikissa pöntölle- ja kesken toimituksen kuulet kun joku hakkaa kolikkoa tiskiin tai kiljuu missä myyjä..

      Työn määrä yhden vuoron aikana, yhdelle ihmiselle, on isompi kuin missään muussa duunissa jota olen tehnyt. Kaiken sortin härpäkkeitä ja värpäkkeitä, siivousta, kuormia, pullia, kahveja, pelikoneita, hevosia, lottoja, lehtiä, paketteja, passeja, arpoja, liittymiä, yms.. rimpuilet ja sätkit sitten ympäri kioskia asiakkaiden välissä näitä hommia hoitamassa, tuli perseen alla.

      Narkkarit, varkaat, avohoitopotilaat. Kaikki käy ärrällä. Jonot tursuaa ovesta ulos, olet yksin siinä tiskin takana, ja altistut lähes päivittäin jonkin sortin uhkailuun, varasteluun, riidanhakuisten ihmisten törttöilyyn. Varsinkin iltaisin saa kokea uskomatonta turvattomuuden tunnetta. Varastelun lisäksi ihmiset tulevat kaatamaan paskan olonsa myyjän niskaan, ja jotkut suorastaan kiusaavat myyjää, vain koska voivat.

      R-kioskilla on aivan liian vähän henkilökuntaa töissä asiakasmääriin ja työn määrään nähden. Työntekijän selkänahasta revitään ihan kaikki mitä irtoaa, ja perästä kuuluu kun ei jaksa myyjä hymyillä. Vaaditaan superihminen, ettei siellä pidemmän päälle burnaa. Kyllä se hymy hyytyy kun palvelee 8h putkeen päivästä toiseen jatkuvassa pötkössä asiakkaita, ilman vessa- tai ruokataukoja.

      En suosittele ärräduunia enempää kuin yhden tai kaksi vuoroa kuukaudessa jos tarvitsee lisätienestiä. Itse nykyään en halua enää tehdä mokomalle firmalle töitä, ja Luojan kiitos, ettei tarvitse.

      Terkuin ex-ärräläinen

      • Anonyymi

        Ilmanko mun naapuri ryyppää vapailla rankasti,ärrällä töissä oleva😃


    • Anonyymi

      Älkää vaan menkö kyseiseen puljuun. Kolme vuotta kestin kunnes en enää vain pystynyt, en sitten millään.

      Työntekijänä R-Kioskilla sinulla ei ole mitään oikeuksia. Ei taukoihin, oikeelliseen palkkaan, työterveyteen tai sairaslomiin. Meillä ei ollut edes lakisääteistä työterveyttä, vaan käynnit tehtiin omalla kustannuksella terveysasemalla omalla ajalla.
      Minulle neiti kauppias soitteli jatkuvasti klo 04.00-00.00 välisenä aikana vaikka olin vapaalla ja pommitteli viesteillä, eli siis et tule periaatteessa koskaan olemaan töistä vapaana. Aina joudut vapaa-ajallasi hoitamaan milloin mitäkin kioskin asioita ja selvittämään muiden virheitä vaikka olisit aivan tavallinen rivityöntekijä.

      Kirjallisia varoituksia rapsahtelee syyttä, varoituksena siitä, jos olet yhtään "hankala" eli pidät kiinni työntekijän oikeuksista mitkä ovat tavallisia asioita muilla työpaikoilla, esim. vessassa käynti. Jos mainitset sanallakaan tauoista tai työajoista niin kauppias kertoo johdolle ja he miettivät yhdessä tavan kukistaa sinut hiljaiseksi. Kuulostaa naurettavalta, mutta valitettavan totta. Kerran työntekijä joutui virtsaamaan kassalla jätesäkkiin, kun meillä oltiin 8.5h yksin vuorossa ja samalla teit tilaukset, laskit viikkoinventaarion, teit pullat ja leivät ym, keitit kahvia jatkuvalla syötöllä, hoidat kassan, palvelet asiakkaita, täytät hyllyjä... Kioskia EI SAA sulkea, koska se näkyy myynneissä. Saat sanomista jos laitat oven kiinni edes pariksi minuutiksi.

      Työ on vaarallista eikä ketju suojele millään tavalla. Itse joutuu maksamaan jos sinut ryöstetään. Ärrällä on vaarallisimmat asiakkaat, minulla on käynyt mm. mies kenellä oli viidakkoveitsi repussa. Vakioasiakas. Monta kertaa käyty käsiksi ja ärrällähän sinä työskentelet yksin. Vartijat tulee jos tulee, silloin kun ehtii. Ryöstöjä ja varkauksia on todella, todella usein. Paska työpaikka, aivan joka tavalla, ei todellakaan ole sen arvoista että jotain käy.

      R-kioski on täysin uppoava laiva enkä voisi suositella moista puljua edes pahimmalle viholliselleni.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen nyt puoli vuotta ollut eri r-kioskeilla töissä.

      Voin sanoa että mieluiten olen kauppiaan kioskilla, pääsinkin toukokuussa Vantaalla erään kauppiaan kioskille vain soittamalla ensin hänelle ja sitten kävelemällä suoraan kioskiin.

      Paljon mukavampaa ja turvallisempaa kuin pääkaupunkiseudun ketjukioskeissa. Viimeksimainituissa joutuu enemmän vahtimaan tiettyjä nuoria porukoita ettei ne varasta tai käy pelikoneilla, se on rasittavaa, kun olisi kiire ja muutakin tehtävää. Ja olemaan valppaampi varkaiden varalta sekä varomaan humalaisia ja huumeriippuvaisia. Kauppiaan kioskissa ei sellaista nyt onneksi ole, ja voi keskittyä täysin aika lailla itse työhön.

      Painetta toki tulee kioskissa kun kioskissa, kun ei ole tehtävää, ei ole asiakkaita. Kun alkaa tekemään jotain esim hyllyttäminen tai vaikka pullien laittaminen sulamaan, kymmenen asiakasta ehtii samaan aikaan tasaisena virtana ja yhden jutun tekeminen voi venyä tunnin mittaiseksi. Pitää oppia ennakoimaan päivän rytmi ja ruuhka-ajat niin pärjää, välillä se 30 sekuntia ennen seuraavaa asiakasta on kullanarvoinen ja riittää esim laittamaan uuden juhlamokan tulemaan. Samalla kun asiakas odottaa 3 minuutin turvaviiveestä poliisilähetystä, ehtii ottaa pari muuta asiakasta. Samalla kun hodarisämpylä tai panini kypsyy grillissä ehtii ottaa seuraavat asiakkaat tai pestä hiukan lattiaa tai hyllyttää. Kun oppii käyttämään näin ajan hyödyksi niin ehtii tehdä hyvin tarvittavat päivän tehtävät.

      Aina voi itsekkäästi ottaa nopean vessatauon eikä se ole syysi jos asiakas pahoittaa siitä mielensä. Toto- ja veikkauspapat on aivan ihania, samoin muut kanta-asiakkaat, kun kysyvät koska tulen seuraavan kerran vuoroon ja kyselevät kuulumisia, ja myös huumoria voi heittää. Paras fiilis on se kun ei ole kassaeroja iltaisin ja tilitykset menee nappiin ja onnistuu vuoron aikana tekemään kaiken tarvittavan. Mulla on lisäksi ADHD mutta muistilistat ja kahvi auttaa keskittymään ja jaksamaan! Pärjään hyvin muutaman vuoron viikkomäärällä, sillä saa jo mukavasti kuukausipalkkaa.

      • Anonyymi

        Ai niin edelliseen lisäten, ne ruuhkattomammat hetket kun asiakkaita ei tule kassalle ovat kullanarvoisia taukohetkiä jolloin voi syödä eväitä tai muuten vaan istahtaa.


      • Anonyymi

        Mximum 2-3 min ja sen kin kamerralla kirjoitettu kuten sinä saa velka vaikka sinulla Suomen Laine mukaan KUULU 8 TYÖTUNNILLA 30 MIN RUOKATAUKO JA 15 MIN 2 KERTA KAHVI TAUKKO- SINÄ ET OLE KONE PURKATA YKSIN 2 KUORMA, HYLYTTÄ SITTEN SE 2 KUORMA, PALLELLA KIRPUN TÄYNNÄ ASIAKKAILLE ETTÄ SITTEN VIELÄ SAUNASSA ISTUSKENNELLA 2 TUNTTI DESINFIOIDA ITSENSÄ,. SE TYÖ MAKSA 15E TUNTTI MINIMUM KUN TYÖTÄ ONA HYLYTYS, VASTAAN OTTO, 4 KASSA KONE, SIIVOUS , VARTIOINTTI- ELI YKSIN TEIN 3-4 IHMISTEN TYÖTÄ.PITÄ OLLA VARTIJA, ASIAKASPALVELIJA KASSALLA, HYLYTTÄJÄ JA KUORMAN PURKKAJA. EI VAIN 1 IHMINEN MUTTA 3-4 !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mximum 2-3 min ja sen kin kamerralla kirjoitettu kuten sinä saa velka vaikka sinulla Suomen Laine mukaan KUULU 8 TYÖTUNNILLA 30 MIN RUOKATAUKO JA 15 MIN 2 KERTA KAHVI TAUKKO- SINÄ ET OLE KONE PURKATA YKSIN 2 KUORMA, HYLYTTÄ SITTEN SE 2 KUORMA, PALLELLA KIRPUN TÄYNNÄ ASIAKKAILLE ETTÄ SITTEN VIELÄ SAUNASSA ISTUSKENNELLA 2 TUNTTI DESINFIOIDA ITSENSÄ,. SE TYÖ MAKSA 15E TUNTTI MINIMUM KUN TYÖTÄ ONA HYLYTYS, VASTAAN OTTO, 4 KASSA KONE, SIIVOUS , VARTIOINTTI- ELI YKSIN TEIN 3-4 IHMISTEN TYÖTÄ.PITÄ OLLA VARTIJA, ASIAKASPALVELIJA KASSALLA, HYLYTTÄJÄ JA KUORMAN PURKKAJA. EI VAIN 1 IHMINEN MUTTA 3-4 !

        Älkää asioiko näin epäeettisessä yrityksessä, jota ei kiinnosta työntekijöiden hyvinvointi tai oikeudet. Älkääkä missään nimessä menkö sinne töihin, kyllä niitä hommia löytyy varmasti muualtakin


    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta vastaan silti.
      En voi suositella Ärrällä työskentelyä. Lopetin vajaa vuosi sitten, mut yhä muistelen kauhulla noita hommia.
      Tauot oli tosiaan mitä oli, kioskista riippuen saatat saada pitää lyhyehkön tauon ja syödä takahuoneessa, mut koko ajan saat olla valmiina hyppäämään kassalle, jos jono kasvaa niin pitkäks et työkaveri ei pysty niitä yksin handlaamaan. Ohjeistuksena oli eräällä kioskilla, et jos jonossa on enemmän ku kolme ihmistä, niin toinen kassa pitää avata. Vaikka kesken sen sun ainoan ruokatauon. Toisilla kioskeilla saat sit syödä samalla kun palvelet asiakkaita, koska teet työtä yksin. Kioskia ei saanut sulkea taukojen ajaksi, koska myynti.
      Kymmeniä eri toimintoja ja ohjelmia pitää osata sen parin perehdytyspäivän jälkeen ja palvelukeskuksesta osataan olla vittumaisia, jos soitat kysyäksesi jotain suht helppoa juttua, koska oot just aloittanut.
      Mut pahinta ei ees ollu se kiire ja stressi, vaan ne asiakkaat. Kiireisiä ja yleensä pahantuulisia. Palvella piti just-nyt-heti-samantien, katottiin kiukkuisesti ja tuhahdeltiin, jos myyjä oli just vaihtamassa kahvitermaria. Tervehtiminen oli yliarvostettua. Sotkettiin, eikä omia jälkiä siivottu. Kampanjamainoksia ei luettu kunnolla, ja sit hermostuttiin, kun ne Kismetit ei olleetkaan tarjouksessa, kun siinä vieressä mainostetaan Mynthoneja 3kpl 2€. Vedettiin kilareita aivan ihmejutuista. Vähintään kerran viikossa sut haukuttiin lyttyyn, esimerkiks siitä syystä, et kauramaito oli loppu tai bussikortissa oli joku ongelma, jota ei Ärrän järjestelmällä pysty korjaamaan ja asiakas joutuu käymään palvelupisteessä hoitamassa asiansa. Seksuaalista häirintää sai osakseen, mut ei saa sanoa liian tiukasti asiakkaalle vastaan, ettei se lakkaa käymästä tai parhaassa tapauksessa tee valitusta, jota sit selvitellään pitkään ja hartaasti ylemmältä taholta asti.
      Näpistelijöitä kävi useasti päivässä, etkä voinu asialle juuri mitään.
      Alaikäisiä sai häätää jatkuvasti pelikoneilta.
      Turistit oli tietysti oma lukunsa - yritäpä selviytyä hiiltyneen asiakkaan kanssa, joka puhuu noin viisi sanaa englantia sen kiinan tai venäjän lisäksi.
      Ylitöitä, huono palkka suhteutettuna työn määrään ja henkinen ja fyysinen kuormitus oli välillä niin suurta, et laskit minuutteja siihen, et pääset himaan klo 22 ja aamulla kello 6 takaisin palvelemaan hymyillen asiakkaita, jotka ei arvosta sun työtä millään tavalla, vaan pitää sua kaatopaikkana niiden paskalle fiilikselle. Ihmisvihaajaksi noissa hommissa ainakin oppii.

    • Anonyymi

      Ärrällä oli ihan kamalaa olla töissä.

      • Anonyymi

        Täällä valittaa varmaan kaikki nuoret ja ne ketkä eivät halua tehdä töitä . Ärrällä on mukava olla töissä ja hommia riittää ja jos halua saa tehdä niin paljon kun halua. Ihme valittajat. Te istuisitte mielelläni kotona ja nostaisitte työttömyyskorvauksia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä valittaa varmaan kaikki nuoret ja ne ketkä eivät halua tehdä töitä . Ärrällä on mukava olla töissä ja hommia riittää ja jos halua saa tehdä niin paljon kun halua. Ihme valittajat. Te istuisitte mielelläni kotona ja nostaisitte työttömyyskorvauksia

        7 vuotta olin ärrällä, nyt onneksi ihan muissa hommissa. Parasta oli työkaverit ja jotkin mukavat asiakkaat, mutta onhan se totta, ettei palkka todellakaan vastaa työn vaativuutta. Tuli perseen alla saat juosta koko päivän ja huolehtia yksin aivan kaikesta siivouksesta tilauksiin, hyllyttämiseen ja tilitykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä valittaa varmaan kaikki nuoret ja ne ketkä eivät halua tehdä töitä . Ärrällä on mukava olla töissä ja hommia riittää ja jos halua saa tehdä niin paljon kun halua. Ihme valittajat. Te istuisitte mielelläni kotona ja nostaisitte työttömyyskorvauksia

        Ei pidä paikkaansa. Ei ärrälle kannata mennä, teettävät ilmaistyötä surutta, pomot huutavat jos saavat tietää että olet pitänyt ruokataukoja tai kyselet omien oikeuksien perään.


    • Anonyymi

      Ihan viimeaikoinako ihmisllä millaisiako kokemuksia ollut ?

      • Anonyymi

        Heipä hei teille kaikille tuleville ärräläisille! Olin 25 vuotta ärrällä myyjänä ja nähnyt ja kokenut sen ensin rautakirjalla ja viimeiseksi yrittäjävetoisena ja olen sitä mieltä että huonompaan suuntaan vaan menee. Palkka junnaa paikallaaan ja iltalisä on surkee ja lauantai lisä hävisi jonnekkin. Työmäärä on lisääntynyt triplasti ja kauppiaalle on tehtävä tulosta, vaikka asiakkita ei aina ole. Nyt kun olen muissa hommissa niin enemmän harmittaa miksi olin niin kauvan, olis pitänyt hoksata lähtee aikasemmin....Sorry mutta en suosittele:)


      • Anonyymi

        Ei R-kioskille täältäkin. En voi suositella menemään sinne töihin.
        Omasta ärräilystä on jo vuosia, mutta se meni silloinkin aina vaan pahempaan suuntaan, niinkuin edellä mainittiin. Rautakirjan aikana oli vielä ihan jees, mutta viimeiset ajat (2018) ei ollut enää mitään järkeä koko hommassa.

        Henkisesti niin uuvuttavaa työtä. Kuten moni on maininnut, niin taukoja ei työpäivään sisälly, ja usein niitä ei oikeasti ehdi pitämään, vaan joutuu kassan takana äkkiä hotkaista jotain. Oli varkaita, kiusaamista (sekä firman sisällä, että asiakkaiden toimesta), ja ihan hirveästi hommaa yhdelle myyjälle.. Kaupan alan tessissä on ihan mukavat lisät ja tauot, mutta kioskikaupalla on oma tes, jossa iltalisä on joku 50 senttiä, kun kaupassa yli 5 euroa :D

        Hakekaa mielummin ärrän sijaan johonkin markettiin töihin, kyllä niistä varmasti saa hommia! Saatte paremman liksan, lakisääteiset tauot ja ei tarvi tehdä töitä yksin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heipä hei teille kaikille tuleville ärräläisille! Olin 25 vuotta ärrällä myyjänä ja nähnyt ja kokenut sen ensin rautakirjalla ja viimeiseksi yrittäjävetoisena ja olen sitä mieltä että huonompaan suuntaan vaan menee. Palkka junnaa paikallaaan ja iltalisä on surkee ja lauantai lisä hävisi jonnekkin. Työmäärä on lisääntynyt triplasti ja kauppiaalle on tehtävä tulosta, vaikka asiakkita ei aina ole. Nyt kun olen muissa hommissa niin enemmän harmittaa miksi olin niin kauvan, olis pitänyt hoksata lähtee aikasemmin....Sorry mutta en suosittele:)

        Ruokaakin tulee koko ajan lisää ja lisää. Kohta se on pikaruokaketju. Silti kaikki muu on vielä valikoimassa edelleen ja mitään ei ole jäänyt eikä varmasti tule jäämään pois (postit, veikkaus jne). Minulle on tullut kuva että ruokapaikaksi sitä myös tosissaan koitetaan viedä. Myyjiltä vaaditaan ihan älyttömästi, yksinkertaisesti liikaa. Palkka todella surkea työmäärään ja vastuuseen nähden. Jonot kasvaa pitkiksi kun joka toinen ottaa ruuhka-aikaan hodarin tai jonkun lihiksen. Siitä alkaa olemaan nopeus ja mukavuus kaukana. Kuka saa kaikki kurat niskaan? No myyjä.


    • Anonyymi

      R kioski tappoi lähes kaikki kioski yrittäjät helsingissä jopa ostamalla kiinteitôjä alta tulip vaan mieleen yksi vaasankadulla ollut kioski .en ikinä käy jos ei ole pakko .

    • Anonyymi

      Olen ollut ärrällä opintojen ohessa ja ihan hyvillä tunneilla muutaman vuoden. En ole enää, lopetin keväällä. Olin tosi lähellä palaa loppuun.

      Ei välttämättä ole mahdollisuutta pitää taukoja. Omat "tauot"meni pääasiassa niin että seurasin valvontakameraa samalla kun söin seisaallani sitä lämmennyttä jugurttia ja eväsleipää. Pääsääntöisesti erittäin monella keskeytyksellä.

      Käytännössä koko päivä seisten, pois lukien ne muutamat alle minuutin tuli perseen alla suoritetut vessatauot. Asiakaspalvelun ja myymisen lisäksi piti hoitaa suuri nippu muitakin asioita, mutta mitään ei saanut tehdä rauhassa. Ja silti ei saanut tulla virheitä ja kaikki piti hoitaa.
      Silloin kun ei ollut asiakkaita, niin hyllytettiin, tehtiin tilaukset jne jne. Siitä jos jäi aikaa tauolle , niin hyvä.

      Palkka onneton työmäärään ja vastuuseen nähden

      Hyviä puolia en työstä oikeastaan keksi, no jotkut ihanat asiakkaat ja työkaverit mukavia. Paitsi valitukset tuli erittäin matalalla kynnyksellä. Ja veikkauskone on todellakin hallussa ja pääsi todistamaan itselleen että minä olen todella täällä pärjännyt ja selvinnyt.

      Lyhyesti: en suosittele!

    • Anonyymi

      Sitten vielä tuohon ruokapuoleen päälle vielä woltti. Lauantaina ihmiset pelaavat paljon ja veikkauskoneella pitäisi olla koko ajan. Samaan aikaan pitäisi sitten valmistella hodareita yms. kotiinkuljetettavaksi. Asiakaspalvelu kärsii ja ihmiset vaihtaa paikkaa. Ja ylempi johto vaan haukkuu, koska ollaan tehottomia.

      • Anonyymi

        Nyt kaikki! Kukaan ei mene ärrälle töihin, loput ottaa lopputilin ja kukaan ei asioi siellä enää! Sain potkut pari kuukautta sitten koska kävin vessassa...


    • Anonyymi

      Ihan paska. Kokemusta on kolmelta aspa-alalta ja R-kioski kaikista kamalin paikka. Älä hae, potkivat pois nopeasti ja päälle isketään karenssi. Kiertäkää kaukaa
      -Kouvola

    • Anonyymi

      Työ on ihan mukavaa ja päivät menee äkkiä kun ei ole taukoja. Pomot huutaa ja pakottaa tekemään ylitöitä. Jos et tee uhkaillaan varoituksilla. En enää ikinä mene R-kioskiin asiakkaaksi enkä töihin. Ethän sinäkään ):

    • Anonyymi

      Itse olin lähes koko vuoden 2020 töissä R-kioskilla Helsingissä, ja sekä omasta kokemuksesta että kaikesta mitä olen muilta tutuilta, eri kioskeilla työskennelleiltä ihmsiltä kuullut, voin sanoa etten suosittele kenellekään.

      Kuten muutkin ovat kommentoineet, taukoja ei ole monesti ollenkaan. Työskentelin melko vilkkaalla kioskilla aina täysin yksin, silloin tällöin jopa 9-11 tunnin vuoroja jotka oltiin kysymättä laitettu listaan, eikä päivän mittaa päässyt ollenkaan vessaan tai pitämään taukoa (paitsi ihan aamusta). Ruokaa piti äkkiä mussuttaa, mutta lähes aina joutui suu täynnä juoksemaan kassan taakse palvelemaan asiakkaita. Myös vuoronvaihtoihin oli varattu todella vähän aikaa, ja aina joutui jäämään yliaikaa töihin tämän takia.

      Vuorolistoille laitettiin usein myös koko kuukaudeksi vuorot niin, että sain aina vain yksittäisen vapaapäivän. Muutosta oli vaikea saada, vaikka sanoin suoraan työnantajalle, että tarvitsen edes välillä sen kahden vuorokauden vapaan. Vapaapäiviä oli vaikea toivoa edes paria kuukautta etukäteen, ja usein kyseltiin että onko minulla vai jotain tärkeää tekemistä silloin. Tuntui että etenkin vapaapäivistä sai aina painia työnantajan kanssa todella paljon. Myös muutaman päivän sairaslomalle jouduttuani työnantaja kyseli sairasloman syytä, ja vihjaili että voikohan työsopimustani jatkaa jos otan sairaslomaa.

      Ärrällä on todella monia asioita, jotka tulee opetella (Veikkaus-jutut, henkilöllisyystodistusten vastaanotto ja luovutus, kaikkien eri julkisen liikenteen sekä viihdealan lippujen myymiset, kalastusluvat jne...). Ei siinä muuten mitään, mukavaa haastettahan nuo, mutta moniin asioihin ei löytyny minkäänlaista ohjeistusta, vaan niitä piti alkaa itsekseen asiakkaan edessä ihmettelmään ja tukeen soittamaan. Joihinkin, kuten henkilöllisyystodistusasioihin ja moneygrammiin löytyi ärrän työntekijöiden sivuilta kurssit jotka suorittaa, mutta osaan ärrän tarjoamiin palveluihin (mm. ne kalastusluvat ja erilaisen liput) ei löytynyt mitään, miten voisi perehdyttää itseään etukäteen, eikä uutta työntekijää perehdyttävillä ole aikaa näyttää läheskään kaikkia palveluita. Tämän vuoksi joidenkin asioiden kanssa tuli usein virheitä, ja oli vaikea vastata asiakkaiden kysymyksiin palveluista vielä silloinkin, kun oli jo jonkin aikaa kioskilla työskennellyt.

      Olihan R-kioskilla työskentelyssä myös hyviä puolia, kuten mukavat asiakkaat, ja usein hektisestä työnteosta myös nautti sen jälkeen kun siitä sain ensimmäisten viikkojen aikana kiinni. Ja totta kai mainitsemani asiat riippuvat myös kioskista ja työnantajasta. Mutta työntekijöitä (monilla) R-kioskeilla kaikista kommenteista ja kokemuksista päätellen kohdellaan huonosti mm. edellä mainituilla tavoilla, eivätkä työntekijät saa oikein mitään työetuja tai edes kunnon lisiä (tai palkkaa muutenkaan), vaikka työntekijälle laitetaan paljon vastuuta, kun joutuu työskentelemään pääsääntöisesti yksin ja hoitamaan aivan kaiken kioskilla tuona aikana. Vaikka hyviä puolia olikin, oli ikäviä puolia niin paljon että työnteko ärrällä ei todellakaan ollut mieluisaa, vaan vei myös vapaa-ajan ajatukset töihin.

      Ainiin, kun kysyit - ainakin koskilla, jossa itse olin töissä, ei ollut kunnon terveydenhuoltoa, vaan ihan se kaikista vähäisin jotta lain puutteissa vielä on.

    • Anonyymi

      En suosittele koskaan/kenellekkään!! Paskin työnantaja mitä voi suomenmaassa olla! Ei ole mitään taukoja,työntekijöistä ei pidetä mitään huolta eikä hyvinvointia/jaksamista ajatella yhtään!! Aina vain lisää palveluja ja töitä mutta palkkaa ei lisää!! Ketju täysi kusettaja

    • Anonyymi

      Nyt on tosi paljon puhuttu Espresso Housen, Hesburgerien ja Roberts Coffeen työoloista, mutta eipä R-kioskit ole paljon parempia.



      Mä olin pari kuukautta Ärrällä ja enpä enää r-kioskien asiakkaaksi mene! :(

      Ärrällä on sanaton selviö et töihin tullaan 15-30 min ennen kuin palkan maksu eli se varsinainen työaika alkaa.

      Virallisissa valmistautumis ja lopetus ajoissa (30min -15 min) ei ehdi vaadittuja esi töitä kunnolla tekemään, ellei tee hiki hatussa ja yli vauhtia mikä ois ihan hullua.


      Taukoja ei ole. Kyllä se valtaosassa kioskeja on niin, että sä haukkaat tai hörppäät jotain seisten ja keskeytät jos pitää palvella asiakkaita.


      Vessassa ehtii käymään sen 1 pakollisen kerran per vuoro ja senkin kiireellä jos on vilkkaan alueen kioski.


      Iso ongelma on kun ne Ärrät ei ole enää vain kioskeja! Katsokaapa huviksenne R-ketjun verkkosivuilta mitä kaikkee palveluita niillä on ja siihen valikoimaan liittyy kans asiakkaille näkymättömäks jäävää lisä tekemist.

      Ärrät on kioskikohtasilla vaihteluilla pikku kahviloita, ravintoloita, paistopisteit, pikaruokaloit, posteja, lippupisteitä, liittymämyyjiä, pankkeja, ruokakauppoja...


      Samaan aikaan kun sulla on jono ulos asti paketin hakijoi, matkakortin lataajia, laskun maksajia, röökin ostajia yms, niin joku huomauttaa että kahvimaito on loppu.
      Alaikäiset tunkee pelikoneelle ja sun pitäs puuttua siihen. Sitten tuleeki Postin pakettikuorma ja oho, vakioasiakkaan lempiröökiä pitäis hakee varastosta kun se on hyllystä loppu.

      Foodora ja Wolt tilaus kilisee, että nekin pitäis ehtiä valmistella kaiken lisäks. Mitä uskallat luvata, nyt kun sulla on älytön kiire päällä?

      Matkakortin lataus temppuilee ja jono ulos asti kasvaa. Joku mummo arpoo ja jumahtaa kassalle rupattelemaan jonon venyessä, yrität olla sille mukava.

      Täydennät kahvimaidon ja huomaat että oho, paistotuotteita ja kahviakin pitäs täydentää. Ihmisiä pukkaa sisään jatkuvasti ja vessaankin pitäis päästä. Nälkä kurisee mahassasi.
      Asiakas kyselee, missä on se ja se panini ja samaan aikaan sun pitäis pyyhkiä tiskin aluetta että säilyy siisti ulkoasu ja laittaa se kahvi tippumaan. Ei löydy asiakkaan lempi paninia ja sit se kyselee ummet ja lammet voileivistä jonon kasvaessa.

      Iltavuorot on ahdistavii. Sisään tulee alaikäsiä notkumaan ja narkkarit tunkee lämmittelemään.

      Ihmiset tuo jatkuvasti kengissä kuraa ja siivota ehdit illalla vain pätkissä kun koko ajan pitää palata tiskille.

      Takatilatkin pitäis ehtiä siivoamaan ettei terveystarkastaja suutu.

      Seuraavan päivän paistotuotteet pitäs kaivaa kylmiöstä ja rekisteröidä myymättä jääneet pelit ja pullat poisto systeemiin. Et voi laittaa loppuhommia tehdes hävikkiruokaa roskiin, ne pitää laskee ja rekisteröidä lajityypeittäin ja määrittäin sinne järjestelmään ennen hävitystä. Homma keskeytyy koko ajan kun pukkaa matti myöhäisiä asiakkaita viimeiseen minuuttiin asti.

      Joka päivän lopussa pitää pestä vitriinit kauttaaltaan, kahvisäiliöt, alustat ja tehdä kaikki muu mitä kahviloissakin joissa on useampi töissä. Tämän teet yksin ja samaan aikaan palvelet jatkuvasti sisään lappaavia asiakkaita. Kassa pitäis laskea ja tehdä raportit ja muu paperisota.

      Suosiolla jäät päivittäin 15-30 min yliaikaa palkatta että saat tehdä kaiken kunnolla ja rauhassa.



      Hullu työpaikka ja Ärrää kokeilleist moni kyllä tietää!

      Mä näin ettei siellä pystytä ylläpitää riittävää puhtautta.

      Kahvisäiliöt laitettiin yöks takahuoneen lattialle. Ne säiliön hana osat mistä kahvi valuu asiakkaille kuppiin koski sitä lattiaa mikä pestiin samalla kuraisella mopilla kuinmyynti tila, että enpä osta enää Ärrän kahvia.

    • Anonyymi

      Juuri lopetin ja vaihdoin lidliin. Paras päätös ikinä. R-kioski on kiirreellisyydeltään ihan jees paitsi ku on yksin melkein koko ajan niin siinä ei pääse breikille edes paskalle tarvittaessa. Palkka vastuuseen nähden naurettava. Lidlissä oon vasta 1kk ollut töissä ja palkka on jo tonnin enemmän. Siinä on kyl sunnuntaita ja muuta pyhää. Ainiin kauppias tekee itse ärrällä pyhät ja sunnuntait. Ilta lisä on aivan naurettava. Normaalissa kaupassa 5-6e. R kioskilla 0.50snt. Ketju orjuuttaa kauppiaita ja pilaa niitten elämiä, sit taas kauppiaat orjuuttaa työntekijöitä. En ymmärrä miten liitto ei ole puuttunut R-ketjun toimintaan.

    • Anonyymi

      Tässä kaupoaryhmässä olis Pamilla tarkistettavaa työehtosopimuksessa, paljon

    • Anonyymi

      Aivan hemmetin hirveetä älä mee. Oo mielummin työtön. Tein neljä viikkoa ”harjoittelua” ilman palkkaa. Ja asiakkaat on kun niille ois kustu kenkiin, hemmetin ylimielistä ja ilman maalaisjärkeä olevat asiakkaat. Ja jos oot saikulla ja ilmoitat päivä etukäteen sua peloitellaan että sulle ei makseta sairaspäiviä

      • Anonyymi

        Neljä viikkoa ilman palkkaa? Olitko kauppiaskioskissa vai ketjun?


    • Anonyymi

      Ärrän entisenä työntekijänä en malta olla kommentoimatta, että puljussa on aivan sairasta touhua. Kiire ja paskan palkan lisäksi hirveä kyttääminen ja huuto, jos ei tule myyntiä, jos kioski syrjemmässä. Ei voi verrata esim. kiireisen rautatieaseman ja jonkun lähiön kioskin myyntiä. Huvittavinta on seurata nykyhetken armotonta yritystä saada kymmeniin kioskeihin vetäjiä, jotka kauppiasta vailla. Katsoppa Ärrän sivuilta haettavat kauppiaspaikat.... Voi vai arvella, miksei kauppiaita löydy?! Houkuttavuuden lisäämiseksi haastatellaan sellaisten kioskien kauppiaita, joiden asiakasmäärät suuria ja myyntiä tulee. Että voi olla ruusuista hommaa... Jospa joku haksahtaisi ansaan. Ja missään ei muuten sanota miten suuri on provikka mikä peritään myyntikatteesta... Kaikki vedetään kauppiaan selkänahasta, jonka jaksettava tehdä mieluusti 24/7 hommia itse.....

    • Anonyymi

      R kioski- sisätila ei aina ole turvallinen, tavarat ei näy lattialla oikein asiakkaalle

    • Anonyymi

      Olin itsekkin nuorena ärrällä töissä ja mieleeni on jäänyt todella paljon negatiivisia muistoja!
      Taukoja ei ollut, eikä meinannut välillä edes vessaan päästä. Asiakkaita oli usein tuntikausia putkeen jonoksi asti, eikä ehtinyt hoitaa niitä kaikkia töitä kunnolla. Jatkuva stressitila aiheutti sen, että olin ihan uupunut ja stressaantunut ja työ tunki vapaa-ajallakin ajatuksiin.
      Asiakkaat olivat usein todella ilkeitä tai asiattomia ja myyjänä joutui usein kuunnella ties mitä raivoamista. Nuoret riehui kioskissa ja niiden kanssa sai aina olla tappelemassa.. Juoksukaljat lähti harva se päivä... Se oli henkisesti rankkaa.
      Myös esimiehen ja johdon puolelta jouduin kohtaamaan suoranaista kiusaamista. Johto esimerkiksi syytti, että olin varastanut inventaariossa puuttuneita röökejä ja katsoi laittomasti kameroista kaiken, mitä kioskissa olin touhunnut. No, en ollut niitä varastanut, ja tiesin kuka työkaveri oli ne vienyt. Se oli viimeinen niitti ja vaihdoin työpaikkaa kertomatta, että tiesin kuka röökit pölli :D

      • Anonyymi

        Lisäyksenä tähän; en polta tupakkaa.


    • Anonyymi

      Kioskimyyjä aakkoskioskilla. Koko päivä tuskaa

      Avaaminen: Tyhjää pelikoneista rahat, tilitä ne, tee porukkalotot ja muu urheiluvetoshaiba, käynnistä muutenkin laitteet, pura kuorma, täytä hyllyjä, vaihda keltaisen lehdistön mainokset ja ota päivän lehdet myyntiin, vie ständit ulos, laske pohjakassa ja vie se paikalleen, ota vastaan raha-auto ja tilitä edellispäivän rahat kuskille. Keitä kahvia, lämmitä pullaa, vie tarjolle. Aikaa tähän: 15min

      Päivä: palvele asiakkaita, hoida veikkaus, hevospelit, RAY, vastaa puhelimeen, laita paistumaan kaikenmaailman makkarat ja slushiet pyörimään. Kuuntele huudot huijaamisesta jos annat vahingossa 10 senttiä liian vähän vaihtorahaa, siedä hullut psykooseissaan historian sodista pauhaavat ukot ja narkit, humalaiset. Myy veikkausta, hevospelejä, arpoja, prepaidiä, leffavuokrausta, tapahtumalippuja, junalippuja, paysafecardeja, luovuta passeja ja postipaketteja, kuuntele kitinää aikalukosta sen takia, tilaa tavaraa lisää hyllyihin. Katso kun taas lähti yhdet juoksukaljat, mutta pikkupaikassa poliisia turha odottaa, vartijapalvelua ei ole. Yksin kaikki peläten milloin ryöstäjä tulee. Lauantaisin jono ulos asti kun papat tulee lottoamaan, saa tästäkin narinaa. Juhannuksena(aikana ennen kuin kaupat sai olla auki silloinkin) katsele kun koko hylly tyhjenee alkoholista, täyttämään et ehdi, jono ulos asti, kuuntele tästä narinaa ja saksalaisetkin vielä haluaisi viiniä ostaa, joku yrittää maksaa 500e setelillä pikkumaksua ja pohjakassasi on 300e. Saa huudot myös kun et suostu tekemään asiakkaalle koneella lottoa kun hän ei jaksa täyttää lappua(se on kielletty säännöissä), samat huudot kun et voi auttaa asiakasta prepaidin kanssa kun myös on kielletty koskemasta asiakkaan puhelimeen.

      Illalla: Aja viimeiset asiakkaat ulos tasan sulkemisaikaan, joku jää vitkuttelemaan pelikoneelle, laske kassa, tilitä rahat, yritä siivota, vie roskat, laita pullat yms. pois, sammuta kassa, veikkaus, RAY yms. koneet, hoida itsesi ulos ennen kuin hälytin lähtee päälle. Aikaa tähän: 15min

      Kaikki YKSIN.

      Sitten vielä pitäisi pestä slushiekoneita, vaihtaa niihin tökötit ja muutenkin katsoa päiväyksiä ja poistaa vanhentuneita aikakauslehtiä myynnistä. Sori vaan en koskaan pessyt niitä koneita kun ei vaan ehtinyt ja minulle ei opetettu miten. Ruokataukoa ei ole, joskus yrität jotain saada suuhun asti, mutta asiakas tulee juuri silloin. Samoin kun menet takahuoneeseen hakemaan jotain niin joku huutaa heti, että mihin sä menit. Kahvia saa juoda miten paljon haluaa, täytät sillä mahaa, vaikket kahvia edes juo normaalisti. Vessaan et ehdi. Illalla sitten kahvitärinöissä menet klo 23 kotiin, yrität ehtiä suihkuun ja saada kofeiinipäissäsi unta, jotta olet taas 6:45 seuraavana aamuna töissä.

      Älkää menkö. Koskaan.

      Säälittää vielä enemmän nykyisiä myyjiä kun tuon lisäksi on tullut kaikenmaailman sliderit, taquitot, wingsit ja muut ruuat sinne sekä varmasti paljon muutakin mistä en edes tiedäkään. Yhdelle ihmiselle valtavan suuri homma ja stressi hoitaa kaikki ja paha omatunto oli usein kaikesta, mitä et ehtinyt tehdä.

    • Anonyymi

      Olin joskus aikoja sitten ärrällä restappina, eli kiertävänä myyjänä. Otin aina välillä siis keikkavuoroja.

      Menin yhteen metroaseman kioskiin töihin ja ihmettelin, miksi erikoiskahvikoneen lähellä haisee mädäntynyt ja kahvikone oli kiinni, eikä sen vieressä oleva pieni jääkaappi auennut. Siinä pikku kaapissa säilytettiin maitoa, johin meni kahvikoneesta putki, eli maidot meni erikoiskahveihin sieltä pikku kaapin maitotölkistä.
      Minua ennen vuorossa ollut tyttö sanoi, että kone on rikki, eikä hän tiedä miten pikkujääkaapin oven saisi auki.
      Huomasin, että pikku jääkaapin ovi oli teipattu kiinni ja irrotin teipit ja avasin kaapin. Siellä oli vanha maitotölkki ja maito, kaappi ja putki olivat kaikki aivan homeessa ja haisivat ihan järkyttävälle. Miten voi olla, että koko kioskin henkilökunta oli noin välinpitämättömiä....
      Pesin koneen enkä enää koskaan mennyt sille kioskille töihin enkä ole enää ikinä ostanut ärrältä erikoiskahvia...

      • Anonyymi

        omistajan välinpitämättömyys ainakin jos pitkään on laitteet olleet kaput eli rikki ja vain keksitty viritelmiä ja teippauksia. Osa työntekijöistä on paitsi välinpitämättömiä mutta myös sangen huonoilla hoksottimilla siunattuja. Joillakin ihmisillä ei vaan äly leikkaa piirun vertaa. Yhteen grillikioskiin Turun seudulla tuli uusi omistaja. Myyjiksi otettiin mitä sattuu tapauksia. Rööki suussa ja pesemättömin kourin käsitellään elintarvikkeita. Samalla rievulla putsataan lattia., pöytä ja parilat. Lattiallle pudonneet ranskikset laitetaan takaisin uusiokäyttöön.
        Sitten ihmetellään kun asiakkaat kaikkoavat.


    • Anonyymi

      I wanted to try this business. Now after running it 3 years, I have 14k debt and altogether I have lost 25k euros and worked like a salve for 3 years without any vacation. And all the weekends and holidays.

      This is very unhealthy business. If you take it, you will be mentally sick and financially bankrupt and live your life with a big debt to pay.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe