R-kioski työpaikkana?

Anonyymi

- Minkälaisia kokemuksia nyt ihan viime aikoina on ihmisillä ollut?
Vanhoja ei-niin-positiivisia keskusteluja löytyy, joo, mutta miten nykyään... onko yhtään paremmin asiat?

- Minkälaisia kokemuksia, jos tekee vaan keikkatyötä?

- Miten R-kiskan myyjien työterveyshuolto, onko se missä?

- Entä palkka, maksetaanko se oikein ja otetaanko työkokemus huomioon palkassa, jos on muuten aspassa työskennellyt?

Kiitos! :) Ja tsemppiä, tarviitte sitä kyllä... :)

23 kommenttia

Vastaukset

• - Ainakin PK-seudulla vuoroja saa ei-kesätyösesonkiaikaan just niin paljon kuin ehtii tekemään, myös viikonloppuja. Aika lailla voi valita kioskinsa, ei tarvitse lähteä kauas kotoa. Kioskeissa homma toimii suhteellisen samalla lailla kaikkialla, eli jos itse vain vaivautuu selvittämään perusjutut (mistä löytyy kahvipuruja, minne viedään roskat, mistä kioskin valot saa pois, mitä siivousvälineitä käytetään etc.) niin kyllä pärjää hyvin. :)

- TK:ssa käydään itseä huollattamassa.

- Palkka on kioskialan TES:n mukainen, eli muistaakseeni 10,67 e/h aloittaville myyjille. Iltalisä on 0,92 e ja lauantailisä 2,70 e, eli kaupan TES:n verrattuna melko pienet. Sunnuntaisin tuplapalkka. Palkat maksetaan ajallaan ja työkokemus otetaan huomioon (muistaakseeni kolmen, viiden ja seitsemän vuoden välein tulee lisää palkkaa).

Aloitin itse syksyllä 2010 ja olen kyllä viihtynyt, opintojen ohessa tästä saa ihan mukavaa rahaa vuokran maksuun ja muuhun tarpeelliseen. :)

• Ruoka- ja kahvitaukoja ei käytännössä ole. Olet yksin kioskissa, et voi lähteä taukotilaan, et edes vessaan. Eli työaikalakia rikotaan surutta.
      Unohda joulu-, pääsiäis-, ja juhannuslomat. Kun muut matkustavat viettämään juhlia, sinä olet töissä ainakin jonakin päivänä, ehkä kaikkina,joten et voi viettää juhlia.Kioski on auki vuoden jokaisena päivänä.
      Sinulle laitetaan työvuoroja mitään kyselemättä, esim niin, että on vain yksi vapaapäivä viikossa.
      Jos olet restappi ja menet aamuun, joudut hakemaan avaimen edellisenä päivänä, omalla kustannuksellasi ja omalla ajallasi. Eli teet yhden työvuoron takia kaksi työmatkaa.
      Uusia palveluita, kuten laskujen maksu, posti, kännykkäliittymien myynti ym ym tulee jatkuvasti, mutta se ei näy mitenkään myyjien palkassa.
      Ilta- ja lauantailisät ovat huonompia kuin muulla kaupan alalla. Millä perusteella???
      Tästä kaikesta paskasta johtuen sairastavuus ja vaihtuvuus on suurta. Juuri siksi tämä lafka kehuskelee avoimilla työpaikoilla.

• Jos joku hakee R-kiskalle töihin, niin suosittelen harkitsemaan uudelleen. Itse olen ollut talossa muutaman kuukauden ja on viime päivinä tullut muutaman kerran selattua te-toimiston avoimia työpaikkoja. Kun aloitin työt Ärrällä, minulla oli mielikuva millaista työ tulisi olemaan, mutten osannut aavistaa miten paljon se tulisi henkisesti vaikuttamaan olooni. Kuten yllä on jo mainittu: taukoja ei ole. En tiedä miten kioskeissa, joissa on kaksi työntekijää samassa vuorossa, ehtii pitämään taukoja. Mutta ainakin sellaisissa kioskeissa joissa on vain yksi työntekijä kerrallaan (eli suurimmissa osissa kioskeista) ei ehdi taukoja juurikaan pitämään.

Asiakkaiden palvelemisen lisäksi joutuu mm. täyttämään hyllyjä (juomat, tupakat, karkit, lehdet ym.) Myös kirjanpitohommat, kahvin keittelyt, siivoilut, tavaralastien purkamiset ym. vuorokohtaiset tehtävät joutuu hoitamaan myyntityön lomassa. Hiljaisimpina päivinä se on ok, mutta kiireellisimpinä päivinä (esim. pyhät) se on todella vittumaista ja stressaavaa. Nimimerkillä: itsenäisyyspäivä, joulu ja uusi vuosi töissä.

Jos ehtii, välillä voi istahtaa muutamaksi minuutiksi, kun asiakkaita ei näy. Puolentunnin ruokatauot voit kuitenkin unohtaa. Kioskia ei periaatteessa saisi jättää valvomatta, mutta itse olen nopeasti juossut vessaan, jos on tullut sopiva hetki. Itse en ainakaan pysty pidättämään vessahätää koko päivää ja vessassa käyminen on jokaisen ihmisen tarve ja oikeus, jopa työaikana.

Työ on vuorotyötä. Jos sinulla on esim. haaveena opiskella työn ohella, vuorotyön kanssa se ei onnistu. Keikkatyöläisenä se voi tietty onnistua, jos osaa aikatauluttaa omat menonsa. Tarvetta restappilaiselle voi tulla jo seuraavalle aamulle, jos jossain kioskissa työntekijä vaikkapa sairastuu. Töitä on aika paljon myös viikonloppuisin. Kannattaa miettiä, olisitko valmis uhraamaan vapaata viikonloppuaikaa töille. Myös pyhinä joutuu menemään töihin, eikä niihin voi vaikuttaa. Mieti myös sitä, haluaisitko kykkiä joulusi ja uuden vuoden töissä.

Tuntipalkka on mielestäni kohtalainen (vajaa 11€ aloittelijalle pääkaupunkiseudulla), mutta iltalisät ovat harmillisen pienet, kun niitä iltatöitä kuitenkin on paljon. Kannattaa TES:stä katsoa nämä asiat. Suosittelen muutenkin tuota TES:n pläräämistä, niin tietää vähän omista oikeuksistaan.

Jokainen uusi työntekijä saa sen 5 päivän perehdytyksen (halutessa myös enemmän), mutta se perehdytyksen laatu riippuu paljon esimiehestä. Itse näin jälkikäteen olisin toivonut saavani perehdytyksen joltain kokeneemmalta esimieheltä. Työnantaja tarjoaa (ja vaatii) työhöntulotarkastuksen, mutta muuten sairastuessa joudut menemään kunnan terveyskeskukseen tai yksityiselle.. mutta joudut itse maksamaan. Eli työterveyshuoltoa ei ole, mikä on mielestäni iso miinus.

• Moi!
    Olen ollut reilun vuoden kokopäiväisenä Ärrällä. Ja niin tyytyväinen. Taukoja pidän, meillä on kamerat ja katson ruutua kun syön ja keskeytän aina mikäli tarve vaatii ja käyn wcssä jos haluan, onhan meilläkin ovisummerit,ja startti ym koulutuksessakin kerrottiin selkeästi että tämänhän saa tehdä.Työtä riittää, ei tarvitse katsoa kelloa vaan työpäivä menee kuin siivillä. palkka riittää ainakin minulla ja ei en tee tuntipalkalla (aloitin sillä mutta vaihtui kk) iltalisät ja vkl lisät käytännössä puuttuu. mutta se ei niin paljon harmita kun työ on mielekäs ja työilmapiiri mainio.

• Olin itse reilut viitisen vuotta ärrällä töissä, koulun ja muiden pätkätöiden ohella.

Itselleni työ sopi hyvin ja tykkäsin, ainoa miinus oli se että ikinä ei oikein pystynyt suunnittelemaan menojaan etukäteen koska keikat saattoivat tulla todella lyhyelläkin varoitusajalla. Kesälle sai aina halutessa kesätyöpaikan.

Tietenkin riippuu ihan ihmisestä sopiiko työ: jos et halua tehdä työtä asiakkaiden parissa, haluat perus arkityön säännöllisine kahvitaukoineen, et kestä kiirettä yhtään, et osaa täyttää hyllyjä jne. niin sitten ehkä jokin toinen ala parempi. Ei kannata mennä töihin jossa ei tykkää olla, jollei ole ihan pakko. :)

Hyvin riitti työtä, palkka oli ihan riittävä.

Palkanmaksussa ei ollut mitään valitettavaa.
    Jouluna sai aina lahjankin, välillä muitakin kivoja ylläreitä. :)

Työterveyshuolto oli tosin vain onnettomuuksien varalle, ainakin silloin kun itse olin töissä. En tiedä miten nykyään, aika yleinen käytäntö on kaikkialla muuallakin palvelualalla.
    Eli jos revit vaikka olkapääsi hajalle työpäivän aikana niin silloin työterveys. Mutta jos menet viikonloppuna reväyttämään kätesi ympäripäissäsi niin ei kuulu ärrälle.
    Samoin flunssat sun muut terveyskeskuksen kautta.

Noista tauoista vielä:
    Jos vessaan oli mentävä ja kamala kiire, niin sitten vaan lappu tiskille tai mahdollisesti vartija seisoskelemaan paikalle (jos siis jossain kauppakeskuksessa). Ei sinne vessaan kukaan kai asumaan jää, asiakkaat malttavat odottaa sen verran, varsinkin jos olet hyvä asiakaspalvelija.
    Kiireisimmissä paikoissa ja kiireaikoina on yleensä enemmän työntekijöitä tai sitten lyhyemmät vuorot.

Ruokaa pystyy syömään kyllä, mutta jos kioski ei satu olemaan syrjässä ja asiakkaita tulee loppumattomana virtana niin on vähän hankalampaa. En tosin kertaakaan joutunut vastaavaan tilanteeseen etten olisi ehtinyt halutessani syömään mitään tai edes vessaan, aina oli joko toinen työntekijä tauottamassa tai sitten hiljaisempi paikka. Mitään "otan lehden ja meen tonne taakse istumaan puoleksi tuntia" -taukoja ei kylläkään ole, mutta itse en kokenut ikinä tätä minään ongelmana. Tämäkin aika yleistä muissakin palveluammateissa, olen huomannut. Nykyinen työni on myös vastaava, ei virallisia taukoja mutta aina löytyy hiljaisempi hetki jolloin ei ole asiakkaita. Ja kahvia sun muuta pystyy hörppimään myös vaikka koko työvuoron ajan kiireisessäkin paikassa kun vaan ottaa hörpyn asiakkaan vaihtuessa. Jos nyt siis ihan hirveä kahvihiiri on ja pakko juoda kokoajan. ;)

Mutta yleisesti ottaen kaikissa töissä viihtyminen on itsestä kiinni.
    Suosittelen jos olet asiakaspalveluihminen, ripeä, oppimiskykyinen ja ahkera. Muuten ei ehkä kannata. Ja alkuun varasti kaikki tuntuu tosi hankalalle, mutta onneksi työn kuin työn pystyy opettelemaan ja sitten alkaa sujumaan kyllä. :)

• Itse Ärrällä pari vuotta ja nyt jo päässyt uusiin maisemiin sieltä. Tosiaan, taukoja ei ole jos olet yksin. Yhteistä aikaa saattaa olla hetki, silloin vaihdetaan kassat ja lasketaan pohjat sekä tilitetään. Ehkä puretaan vielä kuormaa yms. Aamulla on todella kiire, pelikoneet tyhjennetään, pullat paistetaan, lööpit paikoilleen, pohjat lasketaan ymym... Vantaan toimistolta saatetaan soitella ja vittuilla. Pyhät duunissa, umpi surkeat lisät... Itse paloin totaalisesti loppuun, mutta en uskoltanut valittaa toimistolle kun siellä kuulemmaan uhattais potkuilla tms. Nykyisessä työssäni iltalisät 5-7 euroa, ärrällä taisi olla 0,92snt? =D

Ja nyky duunissa 8h päivässä 30min ruokatauko 20min kahvitauko. Ärrällä ei mitään. Ehkä hikinen 15min nopeasti pidettynä. Esimies sanoi että oveen ei saa laittaa "hetkinen" lappua, eli mielummin kusee housuun esimerkiksi. Se on myynnin kannalta tärkeämpää.

Ei ikinä enää.

• Kakka housuun pääse jos olet sellaisessa työpaikkassa

• Itse olen ollut 3 vuotta kauppiaan R-kioskissa lääketieteen opiskelujen ohella ja olen viihtynyt hyvin. Palkkaa maksetaan paremmin kuin kuuluisi ja jos haluan pitää tauon (esim. wc-käynti) niin lappu ovelle ja kioski kiinni hetkeksi. Kauppiaat ovat ihan mahtavia tyyppejä ja vuoroja annetaan toivomuksien mukaan.
    Totta on, että tämä työ vaatii tietyn asenteen: täytyy olla ripeä, aktiivinen ja pitää asiakaspalvelusta. Lisäksi jatkuvasti vaihtuvat kampanjat ja sovellukset ym. vaativat nopeaa asioiden sisäistämistä ja opettelua, mutta itselleni tämä ei ole ollut ongelma. Koen myös hyllyjen täyttämiset, kuormien purkamiset ja muut rutiinit mukavaksi puuhasteluksi, sillä työpäivä menee nopeammin kun on tekemistä.
    Yhteenvetona hieman rumasti sanoisinkin, ettei työ sovi passiiviselle, hitaasti toimivalle, kiireestä stressantuvalle ja työaikana lorvimiseen tottuneelle.

• Riippuu paljon siitä, missä kioski sijaitsee. Esim. lentokentällä asiakkaat ovat aivan erilaisia kuin vaikkapa sörnäisten metroaseman kioskissa. Helsingissä kaupunginosien välillä paljon eroja. Kauppiaan palveluksessa mukavampaa kuin rautakirjan alaisena.Jotkut kioskit ihan kivoja työpaikkoja mutta niitä kamaliakin löytyy. Ammattiliiton mukaan avaimien viemisistä ja tuomisista pitää maksaa palkka. Kannattaa pitää puolensa. Itse en juossut ilmaiseksi rautakirjan asialla pitkin kaupunkia.

• Kuten mainittua (sori vanhan ketjun nostosta) niin homma riippuu valtavasti kauppiaasta. Osa sopii hommaan, osa ei, vähän kuin K-kaupoissakin.

Työt itsessään eivät kuitenkaan R-Kioskien välillä sen suuremmin eroa, samat matkahuollon paketit, Veikkaus ja muu sälä siellä on. Mut jaksamiseen kyl vaikuttaa niin valtavasti se ilmapiiri jonka kauppias tai muu esimies luo.

• Vanha ketju, vastaan kuitenkin. Eli tosiaan, itsellä kokemusta asiakaspalvelutyöstä monelta eri taholta ja aina viihtynyt ja sopii minulle jne. R-kioskissa työskentely kuitenkin on ihan omaa luokkaansa, riippuu toki onko jonkun syrjäseudun pienellä hiljaisella R-kioskilla, vai isommalla vilkkaalla R-kioskilla. Meille oli perehdytys viisi päivää ja sen jälkeen oltiin omillaan, tämän aikana olisi pitänyt oppia KAIKKI (pullien/hodarien/muiden safkojen valmistus, kassakoneen käyttö, Veikkaus, Toto, Tiketti/Lippupalvelu/jne palvelut, Matkahuolto/Ärräexpress, passien luovutus, videovuokraus, pelikoneiden tyhjennys/huolto/jne, tilitys ja kirjanpito hommat, ja kaikki muut hommat aina laskujen maksamisesta sinne siivoushommiin). Siis eri asioita jotka täytyy muistaa ja oppia on aivan JÄRKYTTÄVÄSTI isommalla kiskalla, ja jos möhlii yhdenkin asian niin tulee kyllä valitusta pomolta ja aina sieltä Helsingistä saakka. Jonkun syyn takia myös useimmat asiakkaat olettavat R-kioskin myyjien olevan matkaoppaita, info-pisteitä, paketoijia, psykologeja, jnejne, siis minuakin on vaadittu mm. korjaamaan puhelin (ei, ei edes ostanut liittymää, tulipa vain sanomaan ettei saa puhelintaan päälle), selvittämään missä lähin Verotoimisto, ja aina pitää olla selvittämässä asioita, jotka liittyvät tuotteisiin (joka päivä on niitä tapauksia jotka eivät edes itse tiedä mitä ovat ostamassa ja sitten pitääkin käydä kaikki asiat ja mahdollisuudet läpi asiakkaan kanssa että löytyy se haluttu tuote... Ja kun meidän työnkuvaan ei edes kuulu osata jokaisesta tuotteesta jokaista asiaa, vaan asiakkaan pitäisi itse tietää mitä tulee hakemaan.). Auta armias jos koitatkin sanoa ettet voi tässä asiassa auttaa niin heti alkaa huuto ja raivo ja uhkailut että soittaa pomolle ja kaikkialle kun on niin huonoa palvelua..!

Palkka tosiaan työmäärään ja vastuuseen nähden aivan liian pieni, ei taukoja tms, ja usein joutuu jäämään palkattomasti ylitöihin, koska päivän lopetukseen varattu 15min, ja siinä ajassa pitäisi ehtiä siivoomaan/pesemään lattiat, pesemään hodarikoneen/kahvipannut/maitokannut/muut, tilittämään ja laskemaan kassa, tekemään tuotepoistot, ottamaan kassataseet ja tarkistamaan ne veikkauksesta/totosta, sekä tekemään kirjanpito hommat, viemään passit ja pohjakassat sun muut säilöön, ottamaan vanhat lehdet ja lööpit pois, viemään roskat ja pahvilootat, ja loputon määrä muuta hommaa. Harmi jos et ehdi tätä vartissa tekemään, oma vika eikä siitä sen takia palkkaa makseta. Ja hellurei jos kassaeroa löytyy yli 5€, niin sinun tehtäväsi on se selvittää, mistä johtuu, ja tähän voikin mennä hetki kuitteja läpi käydessä.

Vaihtuvuus tosiaan suurta syystäkin. Uskon että jollakin pienemmällä kiskalla työskentely voi olla ihan mukavaa, ei minua _sinänsä_ taukojen puuttuminen haittaa, mutta tuolla se ainakin oli niin naurettavaa menoa, ettei kukaan omistajaa lukuunottamatta ole paria kuukautta pidempään tuolla viihtynyt. Myös varmasti asiakaskunta vaikuttaa, tuolla suurinosa erittäin kärttyisiä vanhuksia, jotka suuttuvat jo siitä, kun dt osaa heidän ajatuksiaan lukea (kirjaimellisesti, olen saanut huudot ja haukut mm. siitä, kun en ole varannut asiakkaalle hänen ostoksiaan valmiiksi tiskin taakse, koska pitäisihän minun nyt tietää että hän tulee aina torstai aamuisin hakemaan sen tietyn lehden, vaikken ole koskaan häntä nähnyt.).

Harkintakykyä siis, kokemusta monesta asiasta toki tulee paljon, ja aika menee nopeasti juostessa ympäri kioskia, mutta minulta lähti yöunet ja joka päivä itku kurkussa tuolla ollessa. Ainoa lohdutus on ne harvat asiakkaat, jotka piristävät päivää kauniilla kiitoksilla ja kehuilla. <3

Jatkossa etsin töitä kyllä kaupan kassalta stressivapaamman ja paremman palkan toivossa.

• Vanhan keskustelun nostatus:
    Täysin uunituore kokemus ärrästä.

Nykyään koulutus on ulkoistettu lähestulkoon kokonaan netissä käytäväksi harjoittelualustaksi, joka käy lähes kaiken poikkeuksetta läpi, aina veikkauksesta ja totosta siihen, miten laskunmaksu toimii ja kuinka käytät uunia. Yli vuorokaudeksi riittävä katselumateriaali on omalla ajallasi suoritettavaa, palkatonta opiskelua. Tämän lisäksi olet pari päivää esimiehesi/kauppiaan kanssa kioskilla, jolloin kiire on tietenkin kova, eikä siinä oikeastaan ole aikaa opettavaisille hetkille, joten lähinnä seuraat vierestä mitä tehdään, tai pääset tekemään jotain toissijaisia toimia, kuten hyllyjen täyttö tai pakettien hyllyttämienn (postiärrä). Yksin jäätyäsi soitat ensimmäisellä kerralla keskimäärin neljästi esimiehellesi, jonka aikana asiakas, jonka toiveita et osaa täyttää, tuijottaa sinua kiukkuisesti, tuhahtelee ja vilkuilee kelloa. Parin kuukauden päästä pikkuhiljaa olet törmännyt lähes kaikkiin palveluihin, mitä R-kioski tarjoaa. Ainakin lähes.

DB Schenker ja Matkahuolto toimittavat paketteja lähes kaikille ärrille, ja niiden hyllyttäminen vie aamun rauhallisuuden kokonaan. Kuskien liukuvat aikataulut vaikeuttavat minkään toiminnan suunnittelemista etukäteen. Postiärrällä kaikki R-kioskin toiminnot ovat toissijaisia, sillä 2/3 asiakkaasta tulee kioskiin vain ja ainoastaan hakemaan paketin. Yleensä katsomatta silmiin. Ilman lähetystunnusta. Kuvattomien henkkareiden kanssa. Ja nämä samat asiakkaat poistuvat kiukkuisena, kun heille ei ole kerrottu, että kaikki nämä pitää olla mukana (Paitsi viestissä, jonka he saavat puhelimeensa, jossa lukee sekä "TÄLLÄ LÄHETYSTUNNUKSELLA", että "KUVALLISTA HENKILÖLLISYYSTODISTUSTA VASTAAN"). Usein myös paikka on väärä, joka on sekin myyjän vika, sillä olisihan ärrän nyt pitänyt olla Valintatalo tai Siwa 600m päässä, minne paketti tuli viimeksi.
    Kolmen eri kuljettajan tuomat paketit pitää tiettyyn kellonaikaan mennessä saada hyllyyn, tai kauppiaalle tulee sähköposti "Velvoitteiden laiminlyömisestä" tms. Postikohun - tai no, mielipidekirjoituksesta seuranneen tylyttämisen - jälkeen myös postiärräläiset saivat tuta nahoissaan asiakkaiden kiukun, kun rullakoittain paketteja vain yksinkertaisesti katosi, eivätkä ne selviytyneet noutopisteeseen. Paitsi viikkoja myöhemmin. Tullen kaikki sitten kerralla normaalimäärän lisäksi. Aiheuttaen jumalattoman kiireen yksin niitä hyllyttävälle ja samalla asiakkaita palvelevalle ja näpisteleviä nuoria vahtivalle myyjälle.

Kauppiaat saavat itse määrittää työvuorolistan, joka siis käytännössä tarkoittaa sitä, että lisäväen palkkaaminen on heidän vastuullaan, mikäli tarve sen vaatii. Mutta koska hiki hatussa juokseva työntekijä SAA kaiken tehtyä juuri ja juuri, hieman huolimattomasti (jolloin siitä voi myös valittaa), on täysin turhaa palkata lisäväkeä, kun yksikin selviää ihan hyvin. Mitäs sitä turhaan maksamaan lisäpalkkaa. Mitä kokeneempi kauppias, sitä paremmin hän/he tietää/tietävät välivuorojen tärkeyden, tauottamisen vaikutuksen työntekijään ja sen, että kehuminen motivoi miljoona kertaa paremmin kuin haukkuminen.

Lyhyesti sanottuna, kaiken palvelun R-kioskimyyjä on: Poliisi, pankki, pakettiautomaatti molempiin suuntiin, terapeutti, pikaruokalan työntekijä hodareiden ja pullien kanssa, selvännäkijä, lapsenvahti/pelikoneita pelaavien alaikäisten nuorten kasvattaja, infopiste, veikkaus- ja raviasiantuntija, puhelinliittymistä kaiken tietävä ja sitä kautta puhelimista kaiken osaava henkilö, joka myös työajallaan vastaa työkännykkään ja kertoo eiliset Loton voittonumerot tai suklaatarjoukset asiakkaalle palvellessaan toista asiakasta kassalla.

Postiärrältä poistuttuani, oli normiärrä ilman paketteja aika luksus. Välivuoro ja/tai useampi vastuuhenkilö luovat tauot, jotka pidetään ajallaan, ja niitä on lähes tarpeeksi tuntimäärään nähden. Lisäksi, sairastuessasi on useampi henkilö, jotka tekevät yhdessä puuttuvan työntekijän työt, mikäli eivät itse ole sairaslomalla, jolloin tietty oma omatuntoasi kolkuttaa. Näillä ärrillä, joissa johto on kokenutta, on yleensä pitkäaikaisia työntekijöitä, jotka ovat tyytyväisiä tilanteeseensa. Esim. kuusi vuotta samalla ärrällä opiskelujen ohella työskennellyt kolleegani.

Eli suomeksi: Ärrä on omalla tavallaan "kaikkeen mahdolliseen" valmistava työpaikka (sillä osaat kaiken "normikaupan" tehtävän), eikä ainakaan tule tylsää. Ärrä on hyvä ensiaskel kaupan kassalle tähtäävälle opiskelijalle, opittuasi tekemään kaikki yksin ja hirveässä kiireessä, tulee rauhallisempi työtahti Salessa tms. positiivisena yllätyksenä. Lisäksi olet perehtynyt veikkauskoneen käyttöön häkellyttävän hyvin, sillä Ärrän kassan takana saat aina kuulla kuinka "Huonoja ne siellä kookaupassa olivat tekemään nämä ja nämä jutut". Plus, että töitä riittää Ärrällä!

Esimiehestä riippuen nautit tai et nauti työstäsi. Simple as that. Itse olen tyytyväinen nykyiseen ärrääni ja pidän työntäyteisestä päivästä. Eipähän ainakaan ole ongelmia nukahtamisen kanssa!

• Työ kioskissa, kaupassa, huoltoasemalla, grillissä ja kahvilassa on melko samanlaista, matalapalkkaista hanttihommaa. Palvelualan töissä on todella huono palkka, olemattomat vuorolisät, osa-aikatyö, pätkätyövuorot, turvatonta yksintyöskentelyä ja epämukavat työajat. Suuri, mutta vaiettu palvelualan ongelma on asiakkaitten taholta tulevat haukkumiset, valitukset, uhkailut ja asiakaspalvelijoihin kohdistuva henkinen väkivalta.

Oman uhkansa työhön tuovat juopot, päihteiden, lääkkeiden ja huumeiden väärinkäyttäjät, moniongelmaiset asiakkaat, näpistelijät, myymälävarkaat ja muut ammattirikolliset.

Palvelualojen aukioloajat on venytetty varhaisesta aamusta yömyöhään. Aamun aikaiset ja illan myöhäiset tunnit ovat monessa paikassa turvatonta yksintyöskentelyä. Huoltoasemilla, grilleissä ja muissa 24h/vrk paikoissa ollaan töissä jopa yölläkin. Pienissä kauppaliikkeissä yms. ei ole vartijaa turvana ja vartijaa ei saa nopeasti paikalle, jos apua tarvitaan.

Työvuorosuunnittelu on esimerkiksi kaupoissa todella kummallista. Työvuorot pätkitään muutaman tunnin pätkiksi - 4h tai 5h/vuoro - ja työpäiviä voidaan laittaa jopa 9 peräkkäin. Välillä annetaan 1 vapaapäivä. Joulu- ja juhannusaattona voi olla naurettava 3 tunnin työvuoro jne.

Sairauslomia on alalla todella paljon eikä ihme! Flunssa-aikoina jotkut asiakkaat yskivät ja räkivät suoraan kohti asiakaspalvelijaa ja taudit leviävät tehokkaasti pisaratartunnalla. Lisäksi on paljon huonosta työergonomiasta johtuvia tuki- ja liikuntaelinsairauksia (päänsärky, niska-, hartia- ja selkävaivat). Yksitoikkoinen työ ja asiakaspalvelutyön henkinen työkuormitus aiheuttaa pitkittynyttä uupumusta, stressiä ja burnoutia.

• Kiitän R-ketjua. Miellyttävä paikka olla kauppiaana. Reilut 8-vuotta: Yhteistyö ketjun ja aluepäällikön kanssa toimi! Nostettiin asiat esille, vuorotellen oltiin "seinällä", mutta toimi, keskustelu tuo aina räväkkänäkin mielipiteet esille.... Jatkuva "räkyttäminen" jostain ei tuo todellista keskustelevaa ilmapiiriä.....

Kansanvalta; kokoomuksen naiset v. 2015 elokuussa..... pikkuhiljaa hallitus lämpeni.....
    Hallituksen esitys Eduskunnalle...... Eduskunta hyväksyi uuden Liikeaikalain joulun jälkeen 2015. Laki voimaan 01.01.2016. Ei siirtymäaikaa, kuten ennen aukiolo-aikojen muutoksissa (pienet alle 400 neliön kaupat 2012/3 vuotta. Taksiala sopeutuu vuoteen 2018. Muutama päivä sopeutumiseen pienillä paikkakunnilla oli.......
    Myös normaali Pt-kauppa kärsii......
    Suuret peltomarketit hyötyvät.......
    R-kioski kyllä pärjää kokonaisuutena, liikkuvat ihmiset tarvitsevat myös energiaa ja välipalaa.....

Palkkataso on kannattavuudesta riippuvainen.
    - esim. teollisuudessa lopputuotteen hinnassa palkoilla ei ole muiden kustannusten ohella äärettömän suurta merkitystä......

Me ihmiset haemme edullista...
    -kaupan alalla palkat ovat kuitenkin suurin yksittäinen kuluerä.......
    -palkkataso on heikko
    -osaikaisia luvattoman paljon

Voi kommentoida. juhani.hirvonen295@gmail.com

• R-kioski on hyvä työpaikka, mikäli kioski on oikea. Kerron teille kokemuksesta, että miettikää tarkkaan millaiseen kioskiin olette menossa. Kysykää kauppiaalta millaisia työaikoja hän mahdollisesti tarjoaa, onko mahdollisuutta sunnuntaityöhön, mikä on kioskin volyymi ( ei kiva kun keskiarvo 60asiakasta per tunti). Mikäli nämä kolme seikkaa ovat kunnossa työ on mieleistä. Ainiin muistakaa neuvotella palkasta. Älkää suostuko alle 10€/h. Palkaan voi vaikuttaa itse eikä se ole sidonnainen tessiin jos asian eteen jotain teette.

Itse juuri tällä tavalla etsin itselleni pestin viime kesäksi. Sain hieman haastavamman pestin alle vuoden työkokemuksella kioskiesimieheksi. Lisäksi sain neuvoteltua kk-palkakseni kiinteän 2100€/kk plus su-lisät( joka su töissä, pe la yleensä aina vapaa). Näin tuloni ka oli noin 2550€/kk 150-153h plus ylityöt(eli palkka vielä hieman isompi) sisältäen kaiken. Siitä tunti palkka laskettuna ilman ylitöitä noin 16,5€. Ilman su toki olisi hieman pienempi. (itselle ok tehdä töitä sunnuntaisin, oikeastaan parempi kuin esim pe). Volyymit kioskissa olivat noin 25-30 (nousivat koko ajan) asiakasta per tunti.

Muista siis selvittää etukäteen millaiseen kioskiin olet menossa( vältä ostareita, paikkoja jossa työnantaja tarjoaa jotain ihmeellisiä alle 6h päiviä, eli älä tee 5 kertaa enempää viikossa). Moni voi ajatella ettei ole järkeä maksaa työntekijästä näin paljoa, mutta hyvällä tilaustaidolla itse ainakin käänsin tuloksen reilusti voitolliseksi. Sääntönä pitääkin että hyvälle työntekijälle maksetaan kunnon korvaus.

Jos näillä ehdoilla paikkaa ei löydy suosittelen etsimään töitä muualta, kävin tekemässä ostarilla hommia pariin otteeseen alle 6h päivillä jonka jälkeen irtisanoin itseni 3työpäivän jälkeen.

• R- kioskit rikkovat törkeästi työehtosopimuksia: taukoja ei ole , jopa kahdeksan tuntia joudut seisomaan. Minkäänlaisia sosiaalisia tiloja ei ole. Vessaan päästäksesi joudut pujottelemaan, koska taustatilat ovat täynnä tavaraa, limpparikärryjä, tavarantoimittajien laatikoita ym.ym.
    Auta armias jos joku härpäke häviää,
    Siitä syytetään uusia työntekijöitä päivästä toiseen, vanhemmat myyjät purkavat pahaa oloaan.
    Vaikka jatkuvasti vähintään kaksi työntekijää töissä, ei minkäänlaista lepohetkeä!!

• En suosittelisi edes pahimmalle viholliselleni.
    Ei taukoja, ei saa mennä sairaslomalle, ei vuorotoiveita, olet töissä joka päivä, joudut joustamaan aivan liikaa, esimiehet ja kauppiaat on kouluttamattomia pulliaisia ketkä ärrä on palkannut koska eivät saa ketään muutakaan.
    Työn määrä on aivan järkyttävä, varotuksia satelee.
    Paljon työpaikkakiusaamista.
    Jokaisella ärrällä on wappiryhmä, jossa joudut vastailemaan AINA vapaa-ajallasi.
    Lisät on joitakin senttejä.
    Ja tosiaan, yksin ollaan yöhön asti.

• Kirjotan vanhaan ketjuun vastauksen, jos joku vaikka vielä miettisi uudestaan ennenkuin hakee ärrälle duuniin.

Kioskilla on tullut vuosia tehtyä on-offina töitä, kauppiaalla ja ketjulla, tuuraajana, vakkarina, osa-aikaisena. Millon mitäkin. Samaa paskaa eri muodossa siis.

Laissa säädetyille tauoille voit heittää ärrällä työskennelläsi hyvästit, ellet kehtaa vetää ovea lukkoon ja pitää taukosi. Itsehän tein tätä, mutta voi sitten valmistautua hakkaamaan TES:iä (ja nyrkkiä) pöytään, kun esimies/ kauppias/ konttori valittaa. Ja 100% varmasti valittaa. Se, että haukkaat eväsleipää ja keskeytät asiakkaiden tullessa, ei ole mikään tauko.

Kun haluat vessaan.. yleensä saa sellasen tunnin tai pari kärvistellä hädässään, kunnes vihdoin ei ole ketään tiskillä ja säntäät kuin ninja paniikissa pöntölle- ja kesken toimituksen kuulet kun joku hakkaa kolikkoa tiskiin tai kiljuu missä myyjä..

Työn määrä yhden vuoron aikana, yhdelle ihmiselle, on isompi kuin missään muussa duunissa jota olen tehnyt. Kaiken sortin härpäkkeitä ja värpäkkeitä, siivousta, kuormia, pullia, kahveja, pelikoneita, hevosia, lottoja, lehtiä, paketteja, passeja, arpoja, liittymiä, yms.. rimpuilet ja sätkit sitten ympäri kioskia asiakkaiden välissä näitä hommia hoitamassa, tuli perseen alla.

Narkkarit, varkaat, avohoitopotilaat. Kaikki käy ärrällä. Jonot tursuaa ovesta ulos, olet yksin siinä tiskin takana, ja altistut lähes päivittäin jonkin sortin uhkailuun, varasteluun, riidanhakuisten ihmisten törttöilyyn. Varsinkin iltaisin saa kokea uskomatonta turvattomuuden tunnetta. Varastelun lisäksi ihmiset tulevat kaatamaan paskan olonsa myyjän niskaan, ja jotkut suorastaan kiusaavat myyjää, vain koska voivat.

R-kioskilla on aivan liian vähän henkilökuntaa töissä asiakasmääriin ja työn määrään nähden. Työntekijän selkänahasta revitään ihan kaikki mitä irtoaa, ja perästä kuuluu kun ei jaksa myyjä hymyillä. Vaaditaan superihminen, ettei siellä pidemmän päälle burnaa. Kyllä se hymy hyytyy kun palvelee 8h putkeen päivästä toiseen jatkuvassa pötkössä asiakkaita, ilman vessa- tai ruokataukoja.

En suosittele ärräduunia enempää kuin yhden tai kaksi vuoroa kuukaudessa jos tarvitsee lisätienestiä. Itse nykyään en halua enää tehdä mokomalle firmalle töitä, ja Luojan kiitos, ettei tarvitse.

Terkuin ex-ärräläinen

• Älkää vaan menkö kyseiseen puljuun. Kolme vuotta kestin kunnes en enää vain pystynyt, en sitten millään.

Työntekijänä R-Kioskilla sinulla ei ole mitään oikeuksia. Ei taukoihin, oikeelliseen palkkaan, työterveyteen tai sairaslomiin. Meillä ei ollut edes lakisääteistä työterveyttä, vaan käynnit tehtiin omalla kustannuksella terveysasemalla omalla ajalla.
    Minulle neiti kauppias soitteli jatkuvasti klo 04.00-00.00 välisenä aikana vaikka olin vapaalla ja pommitteli viesteillä, eli siis et tule periaatteessa koskaan olemaan töistä vapaana. Aina joudut vapaa-ajallasi hoitamaan milloin mitäkin kioskin asioita ja selvittämään muiden virheitä vaikka olisit aivan tavallinen rivityöntekijä.

Kirjallisia varoituksia rapsahtelee syyttä, varoituksena siitä, jos olet yhtään "hankala" eli pidät kiinni työntekijän oikeuksista mitkä ovat tavallisia asioita muilla työpaikoilla, esim. vessassa käynti. Jos mainitset sanallakaan tauoista tai työajoista niin kauppias kertoo johdolle ja he miettivät yhdessä tavan kukistaa sinut hiljaiseksi. Kuulostaa naurettavalta, mutta valitettavan totta. Kerran työntekijä joutui virtsaamaan kassalla jätesäkkiin, kun meillä oltiin 8.5h yksin vuorossa ja samalla teit tilaukset, laskit viikkoinventaarion, teit pullat ja leivät ym, keitit kahvia jatkuvalla syötöllä, hoidat kassan, palvelet asiakkaita, täytät hyllyjä... Kioskia EI SAA sulkea, koska se näkyy myynneissä. Saat sanomista jos laitat oven kiinni edes pariksi minuutiksi.

Työ on vaarallista eikä ketju suojele millään tavalla. Itse joutuu maksamaan jos sinut ryöstetään. Ärrällä on vaarallisimmat asiakkaat, minulla on käynyt mm. mies kenellä oli viidakkoveitsi repussa. Vakioasiakas. Monta kertaa käyty käsiksi ja ärrällähän sinä työskentelet yksin. Vartijat tulee jos tulee, silloin kun ehtii. Ryöstöjä ja varkauksia on todella, todella usein. Paska työpaikka, aivan joka tavalla, ei todellakaan ole sen arvoista että jotain käy.

R-kioski on täysin uppoava laiva enkä voisi suositella moista puljua edes pahimmalle viholliselleni.

• Olen nyt puoli vuotta ollut eri r-kioskeilla töissä.

Voin sanoa että mieluiten olen kauppiaan kioskilla, pääsinkin toukokuussa Vantaalla erään kauppiaan kioskille vain soittamalla ensin hänelle ja sitten kävelemällä suoraan kioskiin.

Paljon mukavampaa ja turvallisempaa kuin pääkaupunkiseudun ketjukioskeissa. Viimeksimainituissa joutuu enemmän vahtimaan tiettyjä nuoria porukoita ettei ne varasta tai käy pelikoneilla, se on rasittavaa, kun olisi kiire ja muutakin tehtävää. Ja olemaan valppaampi varkaiden varalta sekä varomaan humalaisia ja huumeriippuvaisia. Kauppiaan kioskissa ei sellaista nyt onneksi ole, ja voi keskittyä täysin aika lailla itse työhön.

Painetta toki tulee kioskissa kun kioskissa, kun ei ole tehtävää, ei ole asiakkaita. Kun alkaa tekemään jotain esim hyllyttäminen tai vaikka pullien laittaminen sulamaan, kymmenen asiakasta ehtii samaan aikaan tasaisena virtana ja yhden jutun tekeminen voi venyä tunnin mittaiseksi. Pitää oppia ennakoimaan päivän rytmi ja ruuhka-ajat niin pärjää, välillä se 30 sekuntia ennen seuraavaa asiakasta on kullanarvoinen ja riittää esim laittamaan uuden juhlamokan tulemaan. Samalla kun asiakas odottaa 3 minuutin turvaviiveestä poliisilähetystä, ehtii ottaa pari muuta asiakasta. Samalla kun hodarisämpylä tai panini kypsyy grillissä ehtii ottaa seuraavat asiakkaat tai pestä hiukan lattiaa tai hyllyttää. Kun oppii käyttämään näin ajan hyödyksi niin ehtii tehdä hyvin tarvittavat päivän tehtävät.

Aina voi itsekkäästi ottaa nopean vessatauon eikä se ole syysi jos asiakas pahoittaa siitä mielensä. Toto- ja veikkauspapat on aivan ihania, samoin muut kanta-asiakkaat, kun kysyvät koska tulen seuraavan kerran vuoroon ja kyselevät kuulumisia, ja myös huumoria voi heittää. Paras fiilis on se kun ei ole kassaeroja iltaisin ja tilitykset menee nappiin ja onnistuu vuoron aikana tekemään kaiken tarvittavan. Mulla on lisäksi ADHD mutta muistilistat ja kahvi auttaa keskittymään ja jaksamaan! Pärjään hyvin muutaman vuoron viikkomäärällä, sillä saa jo mukavasti kuukausipalkkaa.

• Ai niin edelliseen lisäten, ne ruuhkattomammat hetket kun asiakkaita ei tule kassalle ovat kullanarvoisia taukohetkiä jolloin voi syödä eväitä tai muuten vaan istahtaa.

• Mximum 2-3 min ja sen kin kamerralla kirjoitettu kuten sinä saa velka vaikka sinulla Suomen Laine mukaan KUULU 8 TYÖTUNNILLA 30 MIN RUOKATAUKO JA 15 MIN 2 KERTA KAHVI TAUKKO- SINÄ ET OLE KONE PURKATA YKSIN 2 KUORMA, HYLYTTÄ SITTEN SE 2 KUORMA, PALLELLA KIRPUN TÄYNNÄ ASIAKKAILLE ETTÄ SITTEN VIELÄ SAUNASSA ISTUSKENNELLA 2 TUNTTI DESINFIOIDA ITSENSÄ,. SE TYÖ MAKSA 15E TUNTTI MINIMUM KUN TYÖTÄ ONA HYLYTYS, VASTAAN OTTO, 4 KASSA KONE, SIIVOUS , VARTIOINTTI- ELI YKSIN TEIN 3-4 IHMISTEN TYÖTÄ.PITÄ OLLA VARTIJA, ASIAKASPALVELIJA KASSALLA, HYLYTTÄJÄ JA KUORMAN PURKKAJA. EI VAIN 1 IHMINEN MUTTA 3-4 !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.