verkon pauloittaminen

kala-kalle

miten on viisainta liittää muikkuverkkoon alapäähän matala harvaverkko?

esim 20mm/1,8m siihen 45mm/0,8m

voiko muikkuverkkoon pauloittaa suoraan sen harvan vai pitääkö ensin kiinnittää jokin ohut köysi ja siihen sit harvaverkko?

kysymys2: vaikuttaako pyytävyyteen huonontavasti jos pauloittaa samaan lenkkiin useamman silmän??

esim 45mmverkko 1 solmuvali 45 /siihen 1 verkon silmä
solmuväli 90/2silmää
135/3silmää
jos pidentää solmuväliä ja laittaa enemmän silmiä yhteen nopeutuisi ainankin pauloittaminen.

6

4095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J. DeMerde

yössä Pariisin.

• kala-kalle

en ole nyt menossa pariisiin vaikka mieli tekisikin "työ kiireitä" ja taidetaan sitä pariisin yössä pyytää eri vehkeillä.

tuohon pauloitus asiaan kaipais pauloittajilta joitain näkemyksiä, tämä harva verkko on kutuaikaan tarkoitettu kun laskee verkon pohjaan ei tule niinpaljoa ahvenia.

• Verkkomies

En käyttäisi apulankaa vaan kutoisin harvempaan verkkoon lisäsilmän johin pujottaisin sopivan määrän tiheämmän verkon silmiä. Verkko elää ja pyytää paremmin. Kannattaa laskea tarkkaan mikä on silmien välinen suhde kun verkot liitetään toisiinsa. Muikkuverkon alaosa saa olla ainakin 20 % auki ja harvemman verkon yläosa suhteessa alapaulan pituuteen hieman suppeampi. Ehkä yläosa -5% ja alapaula 15%.

Pyytävyys paranee mitä enempi verkonliina saa löysää. Ongelmana on verkon käsiteltävyys ja kestävyys. Apupaulan käyttö normaalin paulan rinnalla voisi olla ratkaisu. Olen nähnyt verkon jossa yläpaulan ja apupaulan oli metrin välein kiini toisistaan mutta sitä oli hankala käyttää. Yläpaulassa maksimi solmuväli on mielestäni n. 30 cm jos käytetään apupaulaa ja n. 10 cm pauloituslangalla. Alapaulassa en suosittele kovin pitkiä solmuvälejä koska alapaula repiää kivikossa tällöin helpommin.

Yläpaulan pauloitusohje: solmuväli 30 - 35 mm kolmella silmällä, 40-55 mm kahdella silmällä, 60 mm ja yli yhdellä silmällä.
      Alapaula: 35 - 50 mm kahdella silmällä, 55 mm ja yli yhdellä silmällä

• kala-kalle

kiitoksia !

• Peku ´

Itse olen vuosien varrella pauloittanut noin 150 verkkoa joista noin 10 muikkuverkkoja.

Kaikki verkot olen pauloittanut yläosasta 10% lyhemmäksi ja alapaulan 10% pidemmäksi.

Olen usein miettinyt onko se muikkuverkolle oikea tapa koska muikkuhan tarttuu verkon silmään (ei siis sekoitu verkkoon).

Meillä päin kalastelijoilla on myös käsitys että muikkuverkko kalastaa paremmin kun se on laskettu tiukalle veteen.

• hauki

mikä on 120 millin verkon solmunväli

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe