Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

vinkkejä kaipaan

äiti vaan

Minulla on 1,9v lapsi. Joka joka yö herää itkien ja tulee viereeni.
Yhtäkään yötä ei nuku kokonaisesti omassa sängyssään.
Ja näin on menty jo kauan. Yöllä kun herää,vien hänet takasin omaan sänkyyn,mutta hetki niin jo hän on taas takaisin.

Toinen juttu.että vieläkin laittaa kaiken suuhunsa,ulkona ja sisällä.. Eikö tuon pitäisi jo loppua..

Puhua ei osaa,mutta ymmärtää kaiken.

Eli olisiko vinkkejä tai neuvoja mistä yöheräily johtuu

15

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paljon kysyttävää

      Eikö hänellä ole vielä yhtään sanaa?
      Keskittyykö kuuntelemaan kun luet lasten kuvakirjoja hänelle?
      Mitä hän laittaa suuhun ulkona?
      Syökö kiviä ja risuja ulkona ja kukkamultaa ruukusta sisällä?
      Vai tarkoitatko suuhun laittamisella että jäystää lelujaan vähän niinkuin tavan vuoksi?
      Yöheräilyyn voi olla monia syitä. Paljonko lapsi nukkuu päivällä?

    • Miten vieressä?

      Herääkö hän myös, jos annat hänen nukkua koko yön vieressäsi? Jotkut vain kaipaavat enemmän läheisyyttä ja toisaalta nukkuvathan aikuisetkin yleensä mieluiten jonkun kanssa. Voisiko hänen sänkynsä olla aivan sinun sänkysi vieressä niin, että voisit rauhoitella häntä yöllä omasta sängystäsi käsin?

    • Poikatäällä

      Meillä melkein samanikäinen poika. Nukkumiseen en osaa sanoa mitään, meillä nukuttu aina hyvin ja omassa huoneessa. Onhan se raskasta, mutta jos veisit aina vaan takaisin omaan sänkyyn?odotat vaikka vieressä että nukahtaa vai herääkö hetken päästä uudestaan?

      Meidän pojalla on vain pari sanaa ja syö sisällä lelujaan välillä, ulkona ei kyllä enään syö esim hiekkaa,lehtiä jne....

      Itse en ole tuosta puheesta huolissaan kun myös ymmärtää puhetta niin hyvin. Tykkää kirjoista ja osaa näyttää niistä hienosti asioita.

      • Miten vieressä?

        Minä oikeastaan vähän ihmettelen tätä, että se lapsi pitäisi aina kantaa omaan sänkyyn, jos sitä on jo kokeiltu pidemmän aikaa, eikä se auta mitään? Mikä järki siinä on, että kanniskelee jatkuvasti lasta takaisin omaan sänkyyn, eikä itse saa nukuttua kunnolla? Varsinkin, jos lapsen pitäisi nukkua yksin omassa huoneessa, niin minusta se on kyllä kummallinen vaatimus tuon ikäiselle, jos se ei häneltä luonnostaan tule. Kyllä lapsi oppii nukkumaan omassa sängyssä myöhemminkin. Olisi kuitenkin varmaan kaikkein tärkeintä, että koko perhe nukkuisi mahdollisimman hyvin.


    • äiti vaan

      Sanoja ei ole. Puhuu kyllä paljon,mutta omalla kielellään.
      Nukkuisi vieressäni koko yön,mutta heräisi silloinkin kerran,ei vaan huuda.. Nukkuu päivisin 1h päikkärit ja öisin 12h,paitsi kun herää huutamaan ja kömpii viereen.
      Keskittyy kirjoihin ja osaa osoittaa kysymäni asiat,
      Suuhun laittaa kivet,roskat.. Kotona maistelee leluja...
      Itse alan olemaan todella väsynyt,koska en osaa nukkua vierekkäin,koska lapi potkii,pyörii,hyörii..ja siinä menevät omat unet...

      • Miten vieressä?

        No eikö se lapsen sänky sitten tosiaan voisi olla aivan sinun sänkysi vieressä? Ei tarvitsisi nousta ylös keskellä yötä ja pääsisit jatkamaan itse nopeammin unia.


      • samaan huoneeseen?

        Entä jos koettaisit siirtää lapsen sängyn samaan huoneeseen? Ymmärrän hyvin, ettet saa nukutuksi, jos lapsi on ihan kyljessä kiinni. Mutta jos olette eri sängyissä, mutta silti näkyetäisyydellä, voi olla, että jo sinun näkemisesi rauhoittaa lasta yöllä ja hän voi nukahtaa itsekseen takaisin uneen. Kannattaa siis laittaa jokin yövalokin.

        Kokeilkaa. Jos ei toimi, kyllähän sen sängyn saa takaisin lastenhuoneeseen raijattua ...


      • ...

        Ei ihan tavallista enää, että 1 v 9 kk vanha laittaa kiviä ja roskia suuhun - minusta. Kysy neuvolasta onko normaalin kehityksen puitteissa, jos ovat samaa mieltä pyydä tutkimuksia.
        Lelujen kaluaminen on vain paha tapa ja yleinen vielä tuonikäisillä ja isommillakin lapsilla. Minusta vajaa kaksivuotiaan pitäisi kuitenkin ymmärtää, että roskat ja kivet ovat "pahaa", jota ei laiteta suuhun. Torutko, kun hän syö roskia ja kerrotko hänelle, miksi sellaisia ei laiteta suuhun?

        yöheräily voi johtua usein siitä, että lasta ei nukuteta hänen omaan sänkyynsä. Tällöin hän säikähtää, kun herää "vieraasta paikasta".


    • h4efrw3

      Meidän kakkonen tulee nyt ihan kohta 2v ja kulkee vieläkin melkein joka yö meidän viereen aamuyöstä. Jossain vaiheessa yritettiin opettaa jatkamaan unia omassa sängyssä, mutta kun meillä vuorotöiden sekamelskassa on muuten niin vaikea ottaa päiväunia tai muuten itse tasata yöllisiä univajeita enää, ollaan sitte katottu, että helpompi antaa olla. Nyt kun pimeä aika on taas tullut, on neiti välillä posotellut aamuun asti omassa sängyssä. Yövalo pitää olla päällä nukahtaessa, mutta käyn myöhemmin sen sammuttamassa ja jätän käytävän valon kajastamaan huoneeseen. JOs yövalo unohtuu päälle, havahtuu yöllä siihen kirkkauteen ja köpsii meidän viereen. Onneksi se itken sängyssä ja odotan, että äiti hakee-vaihe alkaa olla jo ohi :D

      Jos itse ole väsynyt nii koita keksiä sellainen ratkaisu, että kunhan kaikki saa hyvät yöunet nyt pariksi kuukaudeksi ja sitten kun paukkuja taas on, alat isommille opettamisille. Jos itse et osaa väsymyksestäsi huolimatta nukkua lapsen vieressä, tuo vaikka patja lattialle. Joku tuttu harrasti sängynaluslaatikkoa, joka vedettiin auki aina, kun pienet ihmiset oli läheisyyttä vailla ;)

    • äiti vaan

      Samassa huoneessa toki on sänky ollut,mutta silti kömpii viereen eikä rauhoitu ennen kun saa siinä nukkua.
      En tiedä onko iltanukutuksessani sitten se virhe.. Nukutan hänet nimittäin omaan snkyyn,en jätä yksin nukahtamaan. Sitäkin olen kokeillut mutta ei pysy sängyssä.
      Läheisyyttä saa paljon päivisin,koska olen vielä kotona hänen kanssaan.

    • mymmeliina2

      Kokeilepa nukuttaa omaan sänkyyn niin että istut tuolilla lapsen sängyn vieressä tai patjalla lattialla vieressä.

      Alle kaksivuotias on vielä pieni, meillä nukkuu juuri 3v. täyttänyt omassa sängyssään sivuvaunussa meidän sängyn vieressä. Aluksi nukutettiin niin että itse pötkötin vieressä, siitä pikkuhiljaa tuolille lapsen sängyn viereen ja tuolia yö yöltä kauemmas kunnes ollaan makuuhuoneen oven ulkopuolella. Lapseen ei oteta kontaktia, ollaan vain läsnä. Ja kannetaan joka kerran takaisin sänkyyn jos yrittää tulla pois. Tuttu SuperNannysta tämä ja voin sanoa että toimii. Lapsi oppi parissa viikossa nukkumaan omassa sängyssä ja kun tuoli saadaan huoneen ulkopuolelle voi pikkuhiljaa siirtyä siihen että lapsen vie vain sänkyy, iltasadut jne rutiinit ja hyvää yötä, pois huoneesta. Meillä auttanut myös se että lapsella unirättinä minun yhden yön päällä ollut yöpaita josta sai nuuskia äidin tuoksua niin ei tule niin ikävä ja uskaltaa nukahtaa.

      Tätä ei kannata kovin väsyneenä kokeilla, on raskasta.

      Olen sitä mieltä, että jos lapsi hakee läheisyyttä yöaikaan, on hän sen tarpeessa. Tuo on ohimenevä vaihe, loppuu kun lapsi kasvaa vähän. Meillä 3v. tulee vielä toisinaan viereen.

      • mymmeliina2

        Siis lapsen omaan sänkyyn se nukuttaminen :)


      • fisutt

        "Lapsi oppi parissa viikossa nukkumaan omassa sängyssä ja kun tuoli saadaan huoneen ulkopuolelle voi pikkuhiljaa siirtyä siihen että lapsen vie vain sänkyy, iltasadut jne rutiinit ja hyvää yötä, pois huoneesta."

        Meillä nukutettiin tuolilla lapsen huoneen ulkopuolella kuukausia, eikä siihen auttanut kuin aika, että alkoi menemään paremmin nukkumaan. 1v8kk oli kun siirrettiin omaan huoneeseen ja olisikohan ollut 2,5v kun pystyi olohuoneesta käsin hoitaa nukutuksen, eli silloinkin vielä tuli useita kertoja pois huoneesta. 3v:na alkoi nukutus onnistua ilman, että piti useita kertoja viedä lapsi takaisin huoneeseen.

        Meillä esikoinen tuli myös viereen nukkumaan jatkuvasti ja aina yöllä vietiin takaisin omaan huoneeseen, aamulla annoin sitten tulla 6 jälkeen viereen. Esikoinen oli vajaa 2v kun meille syntyi toinen lapsi ja silloinkin tuli vielä viereen öisin. Silloin luovutin, kun ei riittänyt voimat kahden kanssa valvomaan öisin ja silloin lakkasin viemästä esikoista enää takaisin omaan sänkyyn, jotta saatiin kaikki nukuttua kunnolla.


    • äiti vaan

      Siis tietenkin nukutan hänet hänen omaan sänkyyn...
      mymmeliina2: aloitan tänään kokeilemaan tuota sinun vinkkiäsi,kiitos siitä :)

    • ottakaa rennosti

      Hei

      Lohdutuksen sana 3 murrosikäisen äitinä (jostain syystä päädyin käymään tässä ketjussa):

      Ottakaa rauhallisesti, kaikki tuo on ohimenevää ennemmin tai myöhemmin. Jotta vähintäänkin omat hermot eivät mene, sänky viereen ja roskat suusta pois jos ennättää hätiin. Neuvola seuraa puhetta ja tarttuu asiaan, jos siihen on syytä.

      Meillä ei 12 v, 14 v ja 17 v ole enää vuosiin halunneet samaan huoneeseen nukkumaan :) Aikansa nukuttiin kaikki 5 sänkyä vierekkäin ja hyvin nukuttiinkin. Jokainen voi miettiä, haluaako mielummin köhnöttää toisen kyljessä vai yksinään pimeässä takavasemmalla.

      Roskiakaan ei ole suussa ja osaavat puhua. Yksi kehitti alussa oman kielensä ja oppi puhumaan 2 vuotiaana. Toinen 2,5 vuotiaana, kolmas aikaisemmin. Nuorimmainen nuoli ja söi kaiken, mikä irti lähti ja estää ei ennättänyt. On hengissä ja tervein koko porukasta. No, ei järkevää, mutta miettiä voi aina:

      - mikä on pahin mitä voi tapahtua, jos lapsi tekee tai ei osaa jotain
      - jatkaa asioiden kohdalla lauseita: "ei se sitten enää kaksikymppisenä...", tai "kyllä se sitten kaksikymppisenä osaa..."

      Esimerkiksi: Ei se sitten enää kaksikymppisenä istu potalla - tai- Kyllä se sitten kaksikymppisenä osaa käyttää haarukkaa ja veistä.

      Kun on kolme lasta, "käsiä" ei riittänyt joka paikkaan, joten välillä piti (ja pitää vieläkin) vaan toivoa, että hyvin menee. Ottaa kyllä paljon rennommin monta asiaa.

      tsemppiä kaikille pienten lasten äideille, hetki vain ja ovat isoja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe