kirjamessuilla haluatko kirjailijaksi vastaanotot

skriver

messuklubilaisena minulle tuli tälläinen tieto:
Haluatko kirjailijaksi -vastaanotot saavuttivat huiman suosion Helsingin Kirjamessuilla viime syksynä. Suurimpien kustantajien edustajat ovat tavattavissa Kirjakahvilan neuvontapisteessä myös tänä vuonna.

Tule keskustelemaan kirjahankkeistasi sekä siitä, miten tulla kirjailijaksi ja mitä hyvältä käsikirjoitukselta vaaditaan. Ajat varataan Suomen Kustannusyhdistyksen ja Kirjakauppaliiton osastolta 7e65 (Kirjakahvilassa).

http://www.messukeskus.com/Sites3/Kirjamessut/Kavijat/Ohjelma/Sivut/Haluatkokirjailijaksi.aspx

12

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ljgjkgh

      Mitä noissa viisitoistaminuuttisissa tapahtuu? Voiko käsikirjoituksensa tyrkätä kustannustoimittajan syliin? Voinko kertoa, että nimeni on se ja se, oletteko sattuneet lukemaan käsikirjoituksen, jonka lähetin teille aiemmin?

    • Minä ainakin ajattelin käydä kysymässä muutamia ihan teknisiä kysymyksiä, jotka liittyvät omaan romaaniini. Minua on vaivannut asia jos toinenkin kirjoittamisen aikana, joihin haluaisin saada asiantuntijan mielipiteen. En todellakaan aio tyrkätä mitään käsikirjoitusta kustantajalle, vaan enemmänkin yrittää saada kuvaa siitä, mihin asioihin minun kannattaa keskittyä ja olenko mahdollisesti tehnyt väärän päätöksen muutamassa kohdin. Ja jos kustantaja sattuu kiinnostumaan tarinasta jo tässä vaiheessa, mikäs siinä. Olen kuitenkin siinä määrin realisti, etten edes halua vaivata heitä keskeneräisellä tuotoksella.

      • Juurkin noin

        Kuulostaa hyvältä. Ei sitä tärkeää varttia kannata tuhlata siihen, että kaupittelee omaa työtään, jonka läpimeno kyllä kustantamoissa aikanaan arvioidaan, vaan mieluummin sen tiedon hankkimiseen, miten voisi työtään kohentaa saadakseen sen menemään läpi.

        Palstalla usein ehkä korostuu sen pohtiminen, miten vaikea on ylittää kustannuskynnys, miten vaikeaa on ehkä jopa se, että oma työ etenee jonosta toimittajan pöydälle, mutta ei se ole se ongelma.

        Ongelma on se, että kykenee kirjoittamaan hyvän kässärin.


      • 6+7

        millaisia kysymyksiä ?
        luulis että vaikea on vastata ilman tietoa käsikirjoituksesta


        Tuosta tapahtumasta tulee ensi nmieleen työpaikkahaastattelu :)


      • 6+7 kirjoitti:

        millaisia kysymyksiä ?
        luulis että vaikea on vastata ilman tietoa käsikirjoituksesta


        Tuosta tapahtumasta tulee ensi nmieleen työpaikkahaastattelu :)

        Jos tuntee kirjallisuustermistöä kysymykset on kohtalaisen helppo selittää niiden avulla sen sijaan, että selostaa puolen romaanin sisältöä. Valtaosa pohdinnoistani liittyy tarinan rakenteeseen sekä jossakin määrin myös kohderyhmään. Seassa on myös muutamia ihan käsikirjoituksen formaattiin liittyviä kysymyksiä, jotka vaikuttavat mahdolliseen luettavuuteen kustantajan päässä. Kasvokkain pystyy myös saamaan jonkinlaista osviittaa siitä, mitkä avainsanat kiinnittävät kustantajan huomion, koska tottakai kerron tarinastani jotakin ja näiden avainsanojen avulla voin sitten myöhemmin räätälöidä saatekirjeen, joka erottuu positiivisesti joukosta.


      • Sen joo kertoisin.
        6+7 kirjoitti:

        millaisia kysymyksiä ?
        luulis että vaikea on vastata ilman tietoa käsikirjoituksesta


        Tuosta tapahtumasta tulee ensi nmieleen työpaikkahaastattelu :)

        Jos minä menisin tuollaiselle vastaanotolle kertoisin erittäin tiiviisti, mikä on kässärini teema, aihe ja tyyli, ja sen jälkeen mikä on tekeillä olevan käsikirjoitukseni kanssa keskeinen ongelma.


    • scarabaeus

      No jos on loppuunviilattu kässäri niin tietysti kannattaa ottaa audienssi. Ammatti-ihmiset osaavat asiansa. Tai ei varmaan tartte olla kässäriä, mutta just se aihe, että lähteekö sitä viemään vai ei.

      Mutta sellaiset kirjamessujutut lavalla vois just olla kivat, että itse kirjailijat ottavat matsia siitä keskenään kuka enempi vetää nopeemmin nesteitä ja jurisevat siinä sitte,
      tai sillai ei ehkä nopeesti olekaan hyvä vaan että slowfood systeemillä. Sellainen teatterijuttu mutta oikeat kirjailijat.

      Mitä ne siellä nyt oikein taas esittää.
      Onko sitä bongausjuttua, että kuinka monta kirjailijaa bongaat ?

    • popqwewqe

      Minkä tahansa kustantajan osastolla voi käydä kyselemässä kirjan tekemisestä. Viime vuonna sain hyviä neuvoja ja lähetin käsiksen messujen jälkeen yhdelle kustantajalle. Sopimusta ei tullut, mutta opin taas jotain lisää.

      • kdfdsakfgaerkljgkad

        taas kehutaan oppimisella? :-)
        Ja mitä opit?


      • scarabaeus

        minkä tahansa kustantajan,
        mutta siinähän tulisi just olla tarkkana kuin porkkana, että
        mihin seuraan on pyrkimässä.
        Voihertsyykelisentään, ettekö Te vieläkään OPI !

        minkätahansa............... fufufffffffff...........


      • håååh
        scarabaeus kirjoitti:

        minkä tahansa kustantajan,
        mutta siinähän tulisi just olla tarkkana kuin porkkana, että
        mihin seuraan on pyrkimässä.
        Voihertsyykelisentään, ettekö Te vieläkään OPI !

        minkätahansa............... fufufffffffff...........

        opi mitä?


    • jeskamandeera

      Anteeksi Scara, että emme ole vieläkään Sinun tasollasi.
      Anteeksi.
      ...... ja minähän juoksen.......>

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1685
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1332
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      284
      1240
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      112
      1072
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      927
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      875
    7. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      50
      858
    8. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      230
      830
    9. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      22
      780
    10. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      739
    Aihe