Kaksi- vai moniteholasit

Karoliina

Olen nyt tullut siihen ikään että en pärjää enää pelkästään lukulaseilla. Kumpi on parempi vaihtoehto, kaksi- vai moniteholasit. Kertokaa kokemuksista tietämättömälle.

7

1355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eepu

Kaksiteholaseissa on lukualueena se "luukku" linssin alaosassa jonka kaikki muut siis näkevät. Oma mielipiteeni on että 2-tehot on mummolasit.

Monitehoissa lukualuetta ei ulkopuolinen eroita helposti. Linssi näyttää siis tavalliselta 1-teholinssiltä mutta alaosassa on silti lukualue.

Monitehoihin on hieman vaikeampi tottua, mutta sekin on yksilöllistä. Toiset oppii heti, toisilla kestää kauemmin.

Kehystä valitessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen että siinä riittää korkeus monitehoihin, varsinkin kun on kyse ekoista laseista. Ei tarvitse olla mitkään mummolasit mutta kunhan on pikkasen korkeutta.. Pääsääntöisesti voi sanoa että mitä korkeampi kehys, sitä helpommin laseja oppii käyttämään

• Karoliina

Sitä minä pelkään etten totu käyttämään moniteholinssejä, minun ystävättärelle kävi silleen ettei tottunut ja lasit jäi sitten pöytälaatikkoon käyttämättöminä. Hankki sitten kaksitehot ja on sen jälkeen aina käyttänyt kaksiteholinssejä. Totta on ettei lukuluukut ole kauniita mutta olisi kyllä kiva nähdä kunnolla.

• silmälääkäri

Oikeastaan kysymys on kahdesta hyvästä vaihtoehdosta, kummallakin on puolensa ja haittansa.

Kaksiteholaseilla näkee hyvin lähellä ja kauas. Riippuen siitä, paljonko omaa akkomodaatiota on vielä jäljellä, saattaa lähi- ja kaukoalueen väliin jäädä alue, jolle ei näe ihan tarkasti. Kaksiteholasit eivät juurikaan vääristä kuvaa.

Moniteholaseilla näkee tarkkaan myös välietäisyyksille, lähi- ja kauko-osan välillä ei ole "hyppäystä" mutta (myös kehysmallista riippuen) lukuosa saattaa jäädä pienemmäksi ja on myös usein alempana kuin kaksiteholaseissa (silmiä joutuu kääntämään alemmaksi lukiessa). Monitehot vääristävät kuvaa erilailla, etenkin sivulle katsoessa (siis kun silmät kääntyvät sivulle) vääristyy kuva, joka joillekin ihmisille aiheuttaa oireita - esim. arkkitehti tai insinööri voi tuskastua piirustustensa kanssa vinojen viivojen vuoksi...

Useimmat ihmiset tottuvat hyvin molempiin lasityyppeihin ja useilla potilailla tuntuu myös hinta vaikuttavan valintaan. Monitehot ovat yleensä selvästi kalliimmat. Useat optikot/linssivalmistajat lupaavat kaksiteholasit monitehojen tilalle ilmaiseksi, mikäli asiakas ei sopeudu moniteholaseihin. Tätä kannattaa kysyä optikolta ennenkuin ensimmäisiä monitehojaan ("rajattomia" tai "progressiivisia") menee tilaamaan, sittenpähän ei tule lisäkustannuksia, jos ei totukaan. Tosin siinä tapauksessa olisi maksanut "monitehohinnan" kaksitehoista.

Joillekin ihmisille tulee vielä kyseeseen myös kahdet erilliset lasit tai kaksi/monitehojen rinnalle vielä lisäksi lukulasit. Tämä on suositeltavaa esim. silloin, jos haluaa lukea paljon yhteen putkeen tai haluaa lukea paljon sängyssä - sängyssälukeminen on yleensä tuskallista kaksi/monitehoilla johtuen eri lukuasennosta sängyssä. Näyttöpäätetyöskentelyssä tulee myös useammin ongelmia "tavallisten" kaksi/monitehojen kanssa, jolloin ratkaisuna saattaa olla näyttöpäätetyöskentelyä varten mitoitetu lasit.

• Salla

Oon 42 ja itse olin kuukausi sitten samassa tilanteessakuin sä nyt. Päädyin kaksitehoihin enkä ole ratkaisua katunut vaikka jotkut tutut ovat ihmetelleet etten ottanut monitehoja.
      Eka kaukolinssi ei mulla oo kovin vahv joten voisiko se helpottaa tottumista näihin kaksitehoihin. Linssit on kummassakin kauaksi 1.5 ja lähelle lisäksi 1.75. Vanhat lukulasit oli 2.25.
      Millaiset vahvuudet sulla on?
      Salla

• Karoliina

Itse olen 43 vuotias ja minun uudet vahvuudet ovat seuraavat, kauaksi 1,5/ 1,75 ja lähelle 3,5/ 3,75. Olen kyllä tullut siihen tulokseen että minäkin hankin kaksiteholinssit ettei tule mitään vääristymiä kuten moniteholinsseissä saattaa tulla, ja sitten hankin lukulasit kuten silmälääkäri suositteli koska luen ja teen aika paljon käsitöitä. En usko että ne lukuluukut nyt häiritse niin paljon, ei ainakaan minua.

• Karoliina
        Karoliina kirjoitti:

Itse olen 43 vuotias ja minun uudet vahvuudet ovat seuraavat, kauaksi 1,5/ 1,75 ja lähelle 3,5/ 3,75. Olen kyllä tullut siihen tulokseen että minäkin hankin kaksiteholinssit ettei tule mitään vääristymiä kuten moniteholinsseissä saattaa tulla, ja sitten hankin lukulasit kuten silmälääkäri suositteli koska luen ja teen aika paljon käsitöitä. En usko että ne lukuluukut nyt häiritse niin paljon, ei ainakaan minua.

Tänään sain uudet lasit ja niissä on kaksiteholinssit. Ensin tuntui vähän oudolta mutta kyllä näihin tottuu ja näillä näkee hyvin. Lukemista varten hankin lukulasit ja ne tuntuu aivan mahtavilta kun laittaa niitä päälle.

• kuusikymppinen

Kaksitehoilla on kaksi vaihtoehtoa: lukuetäisyys ja kauas. Monitehoilla on kaikkea siltä väliltä. Sopeuduin aikoinaan 2-tehoihin parissa viikossa, rajattomien kanssa meni monta kuukautta. Kaikkein vaikeinta oli se, kun lukiessa näki selvästi vain yhden palstan ja sivuille katsoessa kaikki näytti vääristyneen. Mutta kun sitkeästi vain käytin rajattomia, sopeuduin pikkuhiljaa. Nyt en enää osaa käyttää 2-tehoja. Sellaiset minulla on enää auton hanskalokerossa varalaseina, kun ajokortissa on merkintä lasipakosta ajaessa. Meinaan että jos varsinaiset kakkulat katoavat tai hajoavat, niin pystyn ainakin ajamaan kotiin:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      143
      5314
    2. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      179
      3814
    3. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      48
      3219
    4. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      47
      1939
    5. Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?

Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik
      Liharuoka
      40
      1299
    6. Loimaan k-citymarketilla puukotus

Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun
      Loimaa
      41
      1216
    7. Martinan ex-rakas ulkoilutti Espanjassa koiraa.

No on hyvä asia, että heillä on kuitenkin hyvät välit, vaikka eroneet jo viimme syksynä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      1166
    8. Kunnanjohtaja haista sinä

Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei
      Heinävesi
      30
      1111
    9. Jos hän pyytäisi luokseen!?

Uskaltaisitko mennä?
      Ikävä
      83
      1056
    10. Shokkitulos: venäläisten ja iranilaisten älykkyys keskimäärin korkeampi kuin suomalaisten

Kiina: 106.48 pistettä Iran: 104.80 pistettä Venäjä: 103.68 pistettä Suomi: 99.97 pistettä Ukraina: 95.66 pistettä
      Maailman menoa
      255
      877
    Aihe