7kk, kuinka paljon kiinteitä?

Syöttelijä

Meillä on nyt reilun 7kk ikäinen vauva ja kiinteitä ollaan pari kuukautta syöty rintamaidon ohella. Miten paljon tuon ikäset vauvanne syövät kiinteitä? Olen kuullut että vauva kyllä tietää milloin on täynnä ja lopettaa sitten syömisen, mutta meidän vauvalle ei vielä ole tullut ikinä raja vastaan, syö aina kaiken mitä annan :D Annankohan sitten liian vähän... Tuntuu että poika on nykyään melkein aina vähän kärttyinen ja tuntuu että missään ei ole hyvä.

Aamupäivällä olen siis antanut joko kasvissosetta tai ruis-kaurapuuroa vähän sen mukaan onko sose-aineksia ollut valmiina.. Päivällä joskus 16 aikoihin olen antanut jauheliha-peruna-kasvissosetta, ja illalla 19 aikoihin kaurapuuroa siihen vähän marja/hedelmäsosetta. Imetyksiä aika tiheään siinä välissä, 2-3 tunnin välein edelleen. Yöt kyllä menee 1-2 imetyksen voimin. Vaikea arvioida tuota kiinteän ruuan määrää kun lautaselta syötän omia soseita, oisko jotain vajaa pilttipurkillisen verran/kerta.

Mutta niin, miten teidän suunnilleen samanikäisten vauvojen kiinteiden syönti, kuinka usein ja kuinka paljon syövät, ja mitä?

8

1553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kett.

      Siis vajaa pieni pilttipurkki?

      Meillä poika söi tuossa iässä aamu-ja iltapuurot, lounas, välipala, päivällinen. Ja kaikki niistä sen pienen pilttipurkin verran määrältään. Puuroa ehkä tais olla hiukan enemmän. Niihin päälle maitoa 1dl/ateria. Siinä 8kk jälkeen siirryttiin ruokamäärissä pikkuhiljaa niihin isompiin pilttipurkkeihin. Paitsi välipala, edelleen 10kk iässä pieni pilttipurkillinen. Maitoa mene saman verran edelleen.

      Että joo, vähän pieneltä tuntuu määrät mun korvaan.:)

    • ....mammuli...

      Meillä syötiin.

      Aamulla koko purkki valmispuuroa

      Lounaaksi yksi purkki lihasosetta päälle 1 purkki hedelmäsosetta

      Välipala sose (hedelmä)

      Päivälliseksi lihasosepurkki hedelmäsose purkki

      Illalla koko purkki puuroo.

      Maitoa korvikkeena kaiken tämän lisäksi 6-8 dl

    • pienipienokainen.

      Huhhuh mitä määriä teillä syö :)
      Ap ei kaikki syö noin paljon kuin nuo edelliset :)

      Meillä juuri täyttänyt 8kk ja syö aamulla pieni pilttipurkki marjasosetta noin 60-80ml maitoa.
      Lounaaksi pieni piltti purkki lihasosetta 60ml maitoa.
      Välipala puolikas pilttipurkillinen hedelmä-sosetta 60-80ml maitoa.
      Lounas pieni pilttipurkillinen kasvis-sosetta 60ml maitoa.

      Iltapala puuroa puoli purkkia 70ml maitoa.

      Ihan normaali kokoinen ja iloinen ja hyvin nukkuva lapsi meillä.
      Olen itse vain hieman huolissani tuosta maitomäärästä, kun mielestäni se on liian vähän, niin olen jopa ajatellut vähentää hieman nuita ruokien määrää että maitoa sais menemään enemmän.
      Mutta ensi viikolla neuvola joten ajattelin sinne asti mennä näin ja siellä sit kysellä tuosta maidosta

    • joo ei

      todellakaan kaikki syö noin paljon kuin noiden kahden vastaajan vauvat.täällä lapsi 1v5kk ja ei syö noin paljon..

      • ....mammuli...

        Ei kaikki syö noin paljon, mut jos vauva selkeästi on nälkäinen niin kyllä ap:na antaisin niin paljon kuin vain syö. Kyllä meillä ainakin vauva tekee itse stopin kun ei enää jaksa ja siis meillä ollaan nyt 10 kk ikäisiä :)
        ja nyt alettu niin paljon kuluttamaan energiaa että ruoka maistuu aina vain paremmin. ja mitat 75 cm ja 10 kiloa.

        korjaan aikaisempaan vastaukseeni, että 8 kk iässä puuroa meni vain puolipurkkia muuten samalla lailla ruoka maistui 2 kk sitten.


    • joelala

      Meillä kohta 9 kk poika. Aamulla aamupuuro noin desi maitoa 150 ml. Lounas pieni lihasose maitoa 100-150 ml. Välipala pieni hedelmäsose maitoa 100-150 ml. Päivällinen pieni liha tai kasvissose (ei välttämättä syö kokonaan) maitoa 100-150 ml. Iltapuuro noin desi maitoa 150 ml. Meillä on maitopoika eli ruoka ei niinkään maistu, mutta maitoa maistuu, vaikka ensin annan ruuan. Olenkin nyt yrittänyt pidentää ruokavälejä, että maistuisi paremmin. Välipalan olen jättänyt välillä pois ja antanut ruuan jälkeen hedelmäsosetta. Niin ja aamuyöllä menee maitos vielä 150 ml.

    • Yks imettäjä

      Apua! Nuo teidän ruokamäärät ovat aivan valtavia meidän tyttöön verrattuna. Ikää tytöllä on 7 kk ja kiinteitä syö näin:

      Lounas: max 80 g hedelmäsosetta korviketta 30 ml
      Illallinen: max 60 g vihannes-riisisosetta korviketta 50-100 ml

      Usein ei mene edes noita määriä, vaan vähemmän. Tämän lisäksi menee korviketta 2 kertaa päivässä 100-150 ml ja runsaasti rintamaitoa.

      Tyttö on vielä todella iso, kasvaa aivan yläkäyrillä. Joka lääkärintarkastuksella on tuloksena ollut, että tyttö kuuluu samanikäisten vauvojen joukossa kooltaan suurimpaan 3 %:iin, on siis sekä pitkä että painava.

    • Kairis

      Meill vajaa 7 kk tyttö ja rintamaidolla mennään edelleen. Satunnaisesti maisteltu kiinteitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      250
      18375
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      81
      3100
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2151
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      265
      1387
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1262
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1073
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      949
    Aihe