Muuttuva Ahvenanmaa

Nyfiken

Nya Åland, paikallinen lehti, julkaisi tänään uusimmat luvut saarten eri kieliryhmistä:
suomenkielisiä 1371, sitten yllättäin latvialaisia 243, romanialaisia 231 ja virolaisia 151. Ruotsinkielisiä tietysti enemmistö eli 25 399.

Eniten hämmästytti tuo laitvialaisten ja romanialaisten määrät
(kyse ei ole Romanian mustalaisista vaan heistä, jotka ovat vaaleampihiuksisia ja silmienkin väri sinisiä ja vihreitä).
Suomenkielisten opiskelijoiden määrä on kasvanut ja tänä vuonna esim. Hotelli- ja Ravintolakoulussa on ennätysmäärä suomea äidinkielenään puhuvia.

16

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hämmästynyt

      Miksi tämä kaikki hämmästyttää sinua?

      • Nyfiken

        ???? Kaikki? Onko sinulla lukihäiriö? Kysehän on vain latvialaisten määrästä. Yleensä virolaiset ovat suurin ryhmä kun baltian maista muuttaneista puhutaan.


    • monikulttuurisuus.

      Onneksi olkoon että olette saaneet rosvo porukat ihan omaksi myöskin ooolantiin.

      • Buahhahhaahhaaa

        Hgin ja Stokiksen on laivattu jo monia :D


    • Aika outoa on

      Minkä verran on englanninkielisiä onko heitä ollenkaan Ahvenanmaalla
      ja muitakin kieliryhmiä ei tuossa luettelossa ole?

      Ruotsinkieliset eivät sitten puhu muuta kuin ruotsia ?

      • Åsubin sivuilta ( www.asub.ax) voit ihan itse tarkistaa kuinka paljon eri kieltä äidinkielenään puhuvia täällä on. Tuossa oli ne kielet joita puhutaan eniten, englanti ei nyt mahtunut niiden joukkoon. Åsubin etusivulla kerrotaan ettå 60 Ahvenanmaalla asuvaa on syntynyt Isossa-Britanniassa, luulisi että ainakin osan heistä äidinkieli on englanti:)


      • Totuus on
        ahvennainen kirjoitti:

        Åsubin sivuilta ( www.asub.ax) voit ihan itse tarkistaa kuinka paljon eri kieltä äidinkielenään puhuvia täällä on. Tuossa oli ne kielet joita puhutaan eniten, englanti ei nyt mahtunut niiden joukkoon. Åsubin etusivulla kerrotaan ettå 60 Ahvenanmaalla asuvaa on syntynyt Isossa-Britanniassa, luulisi että ainakin osan heistä äidinkieli on englanti:)

        Tarkoitin muuta kun siellä kouluissa on englanti kieli jota
        kaikki pääasiassa opiskelevat, mutta Ahvenanmaan politiikka
        painostaa Manner-Suomessa pakkoruotsitusta.


      • sfghdfjdhjfgjfgkfg
        Totuus on kirjoitti:

        Tarkoitin muuta kun siellä kouluissa on englanti kieli jota
        kaikki pääasiassa opiskelevat, mutta Ahvenanmaan politiikka
        painostaa Manner-Suomessa pakkoruotsitusta.

        No ohhoh, millaisilla hakoteillä sinäkin saapastelet!

        Ahvenanmaa ei todellakaan painosta Manner-Suomea yhtään mihinkään vaan voi ainoastaan tukea Rkp:a. (Täällä ei muutenkaan niin kauheasti välitetä Suomen asioista, esim. teillä julkaistavat järkyttävät iltapäivälehtien murha/raiskaus/tappo ja ties mitkä vastaavat ylittävät uutiskynnyksen täällä erittäin harvoin. Omat lehtemme ja media ylipäätään ei julkaise myöskään Ruotsin vastaavia uutisia, mistä syystä jotkut nimittävätkin Ahvenanmaata lintukodoksi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö niistä tiedettäisi, myydäänhään niitä suomalaisa ja ruotsalaisia lehtiä täälläkin tuoreina. Mutta meillä niistä ei kirjoiteta.)

        Tottakai täällä voi opiskella ihan mitä kieltä vaan haluaa mutta kun kaikki eivät halua oppia muita kuin englantia, saksaa, ranskaa ja suomea. Kyllä kouluissa olisi tarjolla muitakin mutta kun tuppaa ne oppilasryhmät jäämään liian pieniksi....

        Itse opiskelen nyt saksaa koulussa ja ryhmään saatiin 14 oppilasta.
        Meidän ammattikurssilta 9 opiskelee saksan lisäksi myös suomea. Minun ei tarvitse kun osaan riittävän hyvin.


      • sfghdfjdhjfgjfgkfg kirjoitti:

        No ohhoh, millaisilla hakoteillä sinäkin saapastelet!

        Ahvenanmaa ei todellakaan painosta Manner-Suomea yhtään mihinkään vaan voi ainoastaan tukea Rkp:a. (Täällä ei muutenkaan niin kauheasti välitetä Suomen asioista, esim. teillä julkaistavat järkyttävät iltapäivälehtien murha/raiskaus/tappo ja ties mitkä vastaavat ylittävät uutiskynnyksen täällä erittäin harvoin. Omat lehtemme ja media ylipäätään ei julkaise myöskään Ruotsin vastaavia uutisia, mistä syystä jotkut nimittävätkin Ahvenanmaata lintukodoksi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö niistä tiedettäisi, myydäänhään niitä suomalaisa ja ruotsalaisia lehtiä täälläkin tuoreina. Mutta meillä niistä ei kirjoiteta.)

        Tottakai täällä voi opiskella ihan mitä kieltä vaan haluaa mutta kun kaikki eivät halua oppia muita kuin englantia, saksaa, ranskaa ja suomea. Kyllä kouluissa olisi tarjolla muitakin mutta kun tuppaa ne oppilasryhmät jäämään liian pieniksi....

        Itse opiskelen nyt saksaa koulussa ja ryhmään saatiin 14 oppilasta.
        Meidän ammattikurssilta 9 opiskelee saksan lisäksi myös suomea. Minun ei tarvitse kun osaan riittävän hyvin.

        Lisäyksenä tuohon, että ei täällä välitetä Suomen politiikastakaan kovin paljon, ei edes rkp:n asioista täällä juuri kirjoiteta. Meillä on oma poliittinen järjestelmä, omat puolueet ja omat polittikot. Sitä paitsi rkp:n mantereella ajamat asiat (kaikki muu paitsi ruotsin asema yleisesti) eivät koske Ahvenamaata, joten monen manterelaisen käsitys Ahvenanmaan ja rkp:n kiinteistä ei pidä paikkaansa.


      • Rasisteja olette
        ahvennainen kirjoitti:

        Lisäyksenä tuohon, että ei täällä välitetä Suomen politiikastakaan kovin paljon, ei edes rkp:n asioista täällä juuri kirjoiteta. Meillä on oma poliittinen järjestelmä, omat puolueet ja omat polittikot. Sitä paitsi rkp:n mantereella ajamat asiat (kaikki muu paitsi ruotsin asema yleisesti) eivät koske Ahvenamaata, joten monen manterelaisen käsitys Ahvenanmaan ja rkp:n kiinteistä ei pidä paikkaansa.

        RKP on puolue joka toimii myös Ahvenanmaalla mutta sitä te yritätte
        kieltää ja se on sitä oikeaa ruotsalaista kaksinaamaisuutta.


      • Rasisteja olette kirjoitti:

        RKP on puolue joka toimii myös Ahvenanmaalla mutta sitä te yritätte
        kieltää ja se on sitä oikeaa ruotsalaista kaksinaamaisuutta.

        Miksi sitten maakuntapäivillä ei ole yhtään rkp.n edustajaa, eikä yhdessäkään kunnanvaltuustossa ei ole yhtään rkp:n edustajaa koko Ahvenamaalla? Missä piilossa rkp toimii, kun ei näy eikä kuulu eikä ole missään mukana? Kummallinen puolue!


    • On kummaa tuokin

      Miten suomenkieliset erotellaan Ahvenanmaalla mikä on hiuksienväri ja
      pitääkö olla joku hihanauha, että heidät erottaa ruotsinkielisistä?

      • Tadatadaaa

        Jag skrattar för dig :D


    • Atwa

      Hoh-hoijaaa....

      Mistä näitä valittajia sikiää?

      Kaikista näistä Ahvenanmaata arvostelevista teksteistä paistaa peräkammari! Ei pojat ole päässyt kotoa pois, ja pimpasta ymmärtävät sen verran ettei sitä voi syödä eikä vasaralla korjata.

      Ei näköjään muuta elämää ole, kuin tiirailla naapureitten asioita.

      • Oliko se noin

        Niimpä kerroppa mistä rasistit ovat tulleet Ahvenanmaalle
        onko ruotsista mikä on aivan selvää kun sielläkin on sama
        ihmisten kielellinen erottelu käynnissä?


      • Nyfiken
        Oliko se noin kirjoitti:

        Niimpä kerroppa mistä rasistit ovat tulleet Ahvenanmaalle
        onko ruotsista mikä on aivan selvää kun sielläkin on sama
        ihmisten kielellinen erottelu käynnissä?

        Yhtään rasistia en ole vielä nähnyt enkä tavannut. Niitä löytyy vain manner-Suomesta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe