Parhaat keinot häirikkölauman hillitsemiseksi?

caramba

Mietin tässä opettajansijaisuuksia, ja haluan olla valmistautunut pahimpaan. Kun on keinot etukäteen selvillä, olen paljon varmempi alusta alkaen. Eli pahin tilanne, mitä voisin kuvitella olevan sijaiselle luokassa edessä, on, että luokassa alkaa useampi oppilas riehua ja uhmata sijaista yhtä aikaa. Mieheni sanoi, että paras keino on ottaa ja viedä pahin häirikkö yksinään puhutteluun jonnekin. Kertokaapa parhaat keinot te, joilla on jo paljon kokemusta! Toki mitään pahaa tilannetta ei ole pakko edes tulla, mutta ainahan on hyvä olla varautunut pahimpaan!

2

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yläastemaikka

Mitään yksiselitteisiä ohjeita on hankala antaa, mutta suunnittele tunnit hyvin, anna selkeitä ohjeita ja ole johdonmukainen vaatimuksissasi. Joidenkin ryhmien kanssa satunnaisella sijaisella voi olla hyvinkin vaikeaa, ja niissä tilanteissa yhteenotot tai jankkaamiset kannattaa pyrkiä hoitamaan huumorilla ennen kuin ne pääsevät kärjistymään konflikteiksi. Pidä muutama selkeä sääntö (esim. open päälle ei puhuta, luokassa ei vaelleta, toisia ei kiusata ja tehtäviä ainakin yritetään tehdä) ja suhtaudu muuten leppoisalla. Usein oppilaat kyselevät, kommentoivat ja muutenkin haluavat jutella sijaisen kanssa, ja kannattaakin ottaa tilanteet mahdollisuutena parantaa vuorovaikutusta (ja siten hankkia luottamusta) ryhmän kanssa, vaikka itse asiaan perehtyminen jäisikin vähemmälle. Hyväntuulinen ja helposti lähestyttävä mutta jämäkkä ja ennustettavasti käyttäytyvä opettaja saa todennäköisesti oppilaatkin kuuntelemaan. Ole kuitenkin armollinen itsellesi, sillä käytännön kautta näitä juttuja opitaan :)

• caramba

Kiiitos! Olipa hyvän kuuloinen vastaus! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20v on otettu kiinni

Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      87
      6086
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      498
      4366
    3. Kuka on menehtynyt?

https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      24
      2943
    4. Nainen, ota nyt rauhallisesti

Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      130
      1187
    5. 38
      1022
    6. Mitä olisitte sanonut hänelle?

Onko teille jäänyt mieleen joku tietty ihminen ja tilanne, joka polttelee yhä – se asia, jota ette uskaltaneet sanoa ään
      Ikävä
      50
      814
    7. Ajattelen sinua kiitollisuudella

Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      48
      811
    8. Savonlinnan murhapolttaja romani

Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      98
      767
    9. Sinulle tiedoksi

Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si
      Ikävä
      26
      741
    10. Oletko antanut kaivatullesi jonkin lahjan?

Jos olet, niin minkä? Ja minkä vuoksi?
      Ikävä
      43
      738
    Aihe