Parhaat keinot häirikkölauman hillitsemiseksi?

caramba

Mietin tässä opettajansijaisuuksia, ja haluan olla valmistautunut pahimpaan. Kun on keinot etukäteen selvillä, olen paljon varmempi alusta alkaen. Eli pahin tilanne, mitä voisin kuvitella olevan sijaiselle luokassa edessä, on, että luokassa alkaa useampi oppilas riehua ja uhmata sijaista yhtä aikaa. Mieheni sanoi, että paras keino on ottaa ja viedä pahin häirikkö yksinään puhutteluun jonnekin. Kertokaapa parhaat keinot te, joilla on jo paljon kokemusta! Toki mitään pahaa tilannetta ei ole pakko edes tulla, mutta ainahan on hyvä olla varautunut pahimpaan!

2

267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yläastemaikka

Mitään yksiselitteisiä ohjeita on hankala antaa, mutta suunnittele tunnit hyvin, anna selkeitä ohjeita ja ole johdonmukainen vaatimuksissasi. Joidenkin ryhmien kanssa satunnaisella sijaisella voi olla hyvinkin vaikeaa, ja niissä tilanteissa yhteenotot tai jankkaamiset kannattaa pyrkiä hoitamaan huumorilla ennen kuin ne pääsevät kärjistymään konflikteiksi. Pidä muutama selkeä sääntö (esim. open päälle ei puhuta, luokassa ei vaelleta, toisia ei kiusata ja tehtäviä ainakin yritetään tehdä) ja suhtaudu muuten leppoisalla. Usein oppilaat kyselevät, kommentoivat ja muutenkin haluavat jutella sijaisen kanssa, ja kannattaakin ottaa tilanteet mahdollisuutena parantaa vuorovaikutusta (ja siten hankkia luottamusta) ryhmän kanssa, vaikka itse asiaan perehtyminen jäisikin vähemmälle. Hyväntuulinen ja helposti lähestyttävä mutta jämäkkä ja ennustettavasti käyttäytyvä opettaja saa todennäköisesti oppilaatkin kuuntelemaan. Ole kuitenkin armollinen itsellesi, sillä käytännön kautta näitä juttuja opitaan :)

• caramba

Kiiitos! Olipa hyvän kuuloinen vastaus! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5270
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      2549
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      269
      2431
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2369
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1754
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      227
      1523
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      53
      1102
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1053
    9. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90
      1046
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      73