Mietin tässä opettajansijaisuuksia, ja haluan olla valmistautunut pahimpaan. Kun on keinot etukäteen selvillä, olen paljon varmempi alusta alkaen. Eli pahin tilanne, mitä voisin kuvitella olevan sijaiselle luokassa edessä, on, että luokassa alkaa useampi oppilas riehua ja uhmata sijaista yhtä aikaa. Mieheni sanoi, että paras keino on ottaa ja viedä pahin häirikkö yksinään puhutteluun jonnekin. Kertokaapa parhaat keinot te, joilla on jo paljon kokemusta! Toki mitään pahaa tilannetta ei ole pakko edes tulla, mutta ainahan on hyvä olla varautunut pahimpaan!
Vastaukset 2
- Yläastemaikka
Mitään yksiselitteisiä ohjeita on hankala antaa, mutta suunnittele tunnit hyvin, anna selkeitä ohjeita ja ole johdonmukainen vaatimuksissasi. Joidenkin ryhmien kanssa satunnaisella sijaisella voi olla hyvinkin vaikeaa, ja niissä tilanteissa yhteenotot tai jankkaamiset kannattaa pyrkiä hoitamaan huumorilla ennen kuin ne pääsevät kärjistymään konflikteiksi. Pidä muutama selkeä sääntö (esim. open päälle ei puhuta, luokassa ei vaelleta, toisia ei kiusata ja tehtäviä ainakin yritetään tehdä) ja suhtaudu muuten leppoisalla. Usein oppilaat kyselevät, kommentoivat ja muutenkin haluavat jutella sijaisen kanssa, ja kannattaakin ottaa tilanteet mahdollisuutena parantaa vuorovaikutusta (ja siten hankkia luottamusta) ryhmän kanssa, vaikka itse asiaan perehtyminen jäisikin vähemmälle. Hyväntuulinen ja helposti lähestyttävä mutta jämäkkä ja ennustettavasti käyttäytyvä opettaja saa todennäköisesti oppilaatkin kuuntelemaan. Ole kuitenkin armollinen itsellesi, sillä käytännön kautta näitä juttuja opitaan :)
- caramba
Kiiitos! Olipa hyvän kuuloinen vastaus! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän521043Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll20955Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl504821- 48776
- 45702
- 37649
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30616Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE180589Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?
Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan59558Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37550