Husqvarna 543 XP . Made in Japan

HVA 55 vm. 2000

Joko porukalle on alkanut kertyä käyttökokemuksia tästä ihan uudesta Japanissa valmistetusta Husqvarnasta? Hintaa näkyy olevan 585 eur.

146

22842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Japanilaista laatua

      Mahtaakohan tämä uusi Husqvarna 543 XP olla pääpiirteittäin ihan sama saha, kuin tuo japanilainen Zenoah GZ 4300 EZ. Valmistetaanko uusi Husse Japanissa peräti samassa tehtaassa tämän Zenoahin kanssa?

      https://www.youtube.com/watch?v=tLObi4NZA5w

      • zenoah rulaa

        Taitaa zenoah hakata meidän Stihlit ja Husset mennen tullen.


      • mehtänmies
        zenoah rulaa kirjoitti:

        Taitaa zenoah hakata meidän Stihlit ja Husset mennen tullen.

        ostin juuri tuon huskin joka kyllä taitaa olla lähes sama kuin tuo japsi ,mutta on tosi hyvä saha käyttää ja sahata sopivan ärhäkkä ja kevyt tehokas ja kaikin puolin erinomainen tuote, saa nähdä miten se kestää minulla oli ennen 242 xp malleja useita jos tämä on niin vaivaton saha niin ollaan tosi tyytyväisiä kun vihdoin on kehitetty oikea saha harvennuksiile niin ja on mielenkiintoista nähdä milloin tulee meille tuo japsi merkki


    • pitkän päälle Ratsun

      Näyttihän siellä kokoonpanolinjalla japanilaisella kaverilla olevan Husqvarnan lippis päässä.

    • ruuvaaja

      Onko joku päässyt näkemään, onko tämän uuden Husqvarna 543 XP sahan Walbro HD kaasuttimessa normaalit tavallisella ruuvimeisselillä kierrettävät säätöruuvit, vai vaatiiko sen uuden "hylsymallisen" säätöavaimen?

      • mehtänmies

        kyllä vaatii hylsymallisen meisselin


      • Pöre76

        Tavallisella meisselillä on suuttimien säätö ja tyhjäkäynnin säätö myös onnistuu ilman avainta.


    • nainon

      MCkullok on myös husse nykyään..

      • Husquu

        Husqvarnan omistuksessa juu, ja on siellä joitain malleja joissa on sama moottori ku Husqvarnassa, mutta Husqvarnaa ei noista rämpyttimistä saa tekemälläkään!


    • mehtänmies

      joo on kyllä on huippusaha, tehokas , kevyt ja varmatoiminen toimi moitteetta räntäsateessa, olen tosi tyytyväinen sahaan

    • puu kaatuu!!

      mulla tuo saha on kyllä temppuillut. ensimmäisenä päivänä ei toiminu sitten millään, sammuili kokoajan energiapuun teossa. yhen puun katkas niin sai nykiä käyntiin. ei tykänny yhtään pakkaslumesta,20 astetta pakkasta kaikki talvikäyttö härpäkkeet päällä jääty koko pas..
      valtuutetulla huoltajalla käytin säädössä ja kokeilin yhenpäivän hakkuussa 2 astetta pakkasta, 4 tuntia pelasi hyvin, pakkanen tais alkaa kiriä hiukan niin tyhjäkäynti muuttu raskaaksi ja muutaman kerran sammu. olis pitäny stihli ostaa heti. mikä lie maanantai kappale sattunu.

      • ex-hq

        Sama juttu...ihan leikkikalu---piti ottaa 15v vanha husku käyttöön takaisin että saisi jotain aikaan


      • metsuri1979

        Amatöörit säätämässä. Meisseli käteen ja säädöt kohdilleen jos lämpötilaerot on -30 -> 28 niin ei ne samoilla säädöillä toimi vaan vaatii herkistelyä. Ostakaa autotune tai käsisaha jos se on niin vaikeaa! Karsintasahojen ykkönen heti vanhan ms200 jälkeen.


      • Osaaja666

        Kyllä se niin on, jotta jos ei mies jaksa eikä osaa käyttää sahaa niin ei tajuta peiliin katsoa vaan heti ollaan konetta syyttämässä.


    • sahuri

      Oliko saha tehdassäädöis vai säätelitkö heti ottamaan kaikki kiekot? Miten sisäänajo tapahtu? Ettet vaan ois lämpöleiponut sahaa sisäänajossa?

      Mitens muilla on pelannut kyseinen 543 xp saha? Onko xpg mallin kahvanlämmittimet miten hyvät? Itse kans 543xp tai xpg:tä katsellut ja meinasin ehkä ostaakkin.. Nämä autotone sahaversiot arveluttaa ja ne jää vielä toistaiseksi kauppaan...

      • puu kaatuu!!

        Tehdassäädöissä oli, varovasti sitä tuli käytettyä sen 10 tunnin sisäänajon aikana. Ei vain toiminu.
        Saha tällä hetkellä testissä valtuutetulla huoltajalla, aiko testata kunnolla miten se pelaa pakkas/lumi olosuhteissa. ite en ole säätöihin koskenu.


      • Anonyymi

        Mulla 543xpg. Toimii nolla kelillä ja pienillä pakkasilla mutta kun on -10 niin sammuu silloin tällöin ja käyntiin vetäminen sama kun olisi kylmä kone. Vaatii ryyppyä ja pienen hetken leikkimistä että aikaa käymään paremmin. Aika paska kone minun mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla 543xpg. Toimii nolla kelillä ja pienillä pakkasilla mutta kun on -10 niin sammuu silloin tällöin ja käyntiin vetäminen sama kun olisi kylmä kone. Vaatii ryyppyä ja pienen hetken leikkimistä että aikaa käymään paremmin. Aika paska kone minun mielestä.

        Laita rikkaammalle. Vähän paranee mutta ei sitä hyväksi tee.


    • sahuri

      Vikaa on näin netin kautta vaikea arvuutella mutta perus jutuista kun lähtee, niin voi vikaa kotonakin rajata. Esimerkkinä haisiko bensa kun hyyty ja joutu nykimään käyntiin? Tulpan kipinäkin on aika helppo tarkistaa ja tulpan väristäkin voi päätellä asioita..

      Joskus sähköviat ilmenee vain kosteilla keleillä tai pidemmässä käytössä esim. alkava puolavika. Osia voi myös lämmittää hiustenkuivaajalla.. Kaasuttimiakin on joskus joutunut uusiin sahoihin vaihtamaan tai huoltamaan.. Ilmansuodattimen kunto, tiiviys ja paikallaan olemattomuus joskus syynä saha ongelmiin..

      Viat löytyy ja korjaantuu yleensä aika helposti osaavassa huollossa. Yleensä firmat jotka haluavat jatkossakin tehdä kauppaa hyvämaineisena firmana ottavat sahan sisään ja laittavat asiat kuntoon.

      Tuolla myös juttua 543 xp sahasta:

      http://www.metsalehti.fi/Metsalehti/Keskustelut/Aihe/Viestiketju/?topicId=1446

      • Zahuri

        Kyseinen saha tuli hommattua. Jossain vaiheessa täytyisi varmaan irrottaa kytkin huoltoa varten. Löytyykö siihen jotain erikoistyökalua? Siinähän on se "kolmijalkainen" kytkin.


    • Husuu

      Tuon työkalun saa ostettua Husquliikkeistä, eihän tuo muuta huoltoa vaadi kun vetorissan vaihdon, neulalaakerin saa voideltua akselin päässä olevasta reijästä.

    • varma tyhjäkäynti

      Nyt taisi tulla Huskulta lopultakin kohtuuhintainen täysiverinen kevyt ammattisaha, joka lähtee ilman tolkutonta repimistä käyntiin ja myös pysyy käynnissä. Japanilainen perustekniikka, Walbron kaasutin, japanilainen Ikedan sytytysjärjestelmä takaavat varmakäyntisen toiminnan. Ilmeisesti kipinän tuloon luotetaan, kun tulpan kärkiväliksikin on raitettu räyhäkkäästi oikein 0,65mm.

      https://www.youtube.com/watch?v=SwLavz4NbVM

      Kyllä kiertää...

      https://www.youtube.com/watch?v=alsErcQoXBk

      • jliu0

        Kiertää, mutta voima loppuu jo pieneen puuhun. Kuullostais että suuttimet vähän laihalla.


      • asia puhetta
        jliu0 kirjoitti:

        Kiertää, mutta voima loppuu jo pieneen puuhun. Kuullostais että suuttimet vähän laihalla.

        Nonii nyt loppu se runkolaakereista mussuttaminen suomi24:sä, jos sahassa kerran on uudesta lähtien säädöt päin v:tä niin ei tarvi ihmetele jos runkolaakerit paukkuu!

        Sanonut meinaan itsekin vaikka kuinka monelle että runkolaakereiden paukkuminen johtuu vääristä säädöistä, muutta ei kun jankataan vain vastaan. "Siinä on valmistus vikaa" yms huskun haukkumista.

        Stilhin omistajat varsinkin oikein yleistää että kuinka se "stihlhi toimii ja on niin peli" ja yritetään väittä että runkolaakereissa olis jotain eroavaisuutta stihlhiin vaikka niin ei ole "ne on täysin samoja mitä huskuissa"!

        Ei pitäisi olla niin vaikeeta ymmärtää että säädöillä on ihaan helvetisti merkitystä sahan toimintaan!

        Mutta jliu0 on fiksu jonka ymmärtää tämän asian!


      • 543
        jliu0 kirjoitti:

        Kiertää, mutta voima loppuu jo pieneen puuhun. Kuullostais että suuttimet vähän laihalla.

        Joo Voimat hukassa. L ruuvi liian pienellä. Joku itse sädellyt.


      • 543
        asia puhetta kirjoitti:

        Nonii nyt loppu se runkolaakereista mussuttaminen suomi24:sä, jos sahassa kerran on uudesta lähtien säädöt päin v:tä niin ei tarvi ihmetele jos runkolaakerit paukkuu!

        Sanonut meinaan itsekin vaikka kuinka monelle että runkolaakereiden paukkuminen johtuu vääristä säädöistä, muutta ei kun jankataan vain vastaan. "Siinä on valmistus vikaa" yms huskun haukkumista.

        Stilhin omistajat varsinkin oikein yleistää että kuinka se "stihlhi toimii ja on niin peli" ja yritetään väittä että runkolaakereissa olis jotain eroavaisuutta stihlhiin vaikka niin ei ole "ne on täysin samoja mitä huskuissa"!

        Ei pitäisi olla niin vaikeeta ymmärtää että säädöillä on ihaan helvetisti merkitystä sahan toimintaan!

        Mutta jliu0 on fiksu jonka ymmärtää tämän asian!

        Ja ei muuten lopu. Tai ainakin mun osalta loppui husqvarna 543 yhteiselo

        Huollosta soittivat että kunnossa on ja voi hakea. Sanoin etten huoli ja myykää pois. Katotaan jotakin kompensaatiota kun poikkean seuraavan kerran.
        Kyllä on ihanaa on tuo husse painajainen ohi ja voin jatkaa kunnon sahalla eli stihl261:llä.

        Joo kyllä sahan säädöillä on merkitystä sahan toimintaan muttei laakerien.
        Sä olet tylsä ihminen.. intät tuota samaa satua.


      • Spurdospärdö
        543 kirjoitti:

        Ja ei muuten lopu. Tai ainakin mun osalta loppui husqvarna 543 yhteiselo

        Huollosta soittivat että kunnossa on ja voi hakea. Sanoin etten huoli ja myykää pois. Katotaan jotakin kompensaatiota kun poikkean seuraavan kerran.
        Kyllä on ihanaa on tuo husse painajainen ohi ja voin jatkaa kunnon sahalla eli stihl261:llä.

        Joo kyllä sahan säädöillä on merkitystä sahan toimintaan muttei laakerien.
        Sä olet tylsä ihminen.. intät tuota samaa satua.

        Vedä jo viddu päähäs. Sul koskaan husqua oo ees ollu.


      • asia puhetta
        543 kirjoitti:

        Joo Voimat hukassa. L ruuvi liian pienellä. Joku itse sädellyt.

        kyllä se on kuule niin että H ruuvia hieman auki niin alkaa saha puremaan ja laakerit kestämään!


        Kaasuttimen L ruuvissa tuskin on vika, koska jos L suutin on liijan kiinni saha kävisi todella huonoa tyhjäkäyntiä eikä varmasti käynnistyisikään kovinkaan hyvin. päinvastasesti jos L suutin on liijan auki sahan käyy suurilla tyhjäkäyntikieroksilla ja terä pyörisi jatkuasti. Kumpaakaan näistä kun ei ilmeisesti ole ?

        Tekstissä luki että saha kiertää niin oletettavasti tämä taroittaa sitä että saha kiertää täydellä kaasulla, joten vika tällöin myös oletetavasti on H suuttimessa millä säädetään korkeitakierroksia.


        H suuttimen ollessa liijan kiinni saha ottaa napakasti kierroksia, mutta käyy myös laihalla. Laakerti ja kone ei saa riittävästi tällön voitelua joten saha voii leikatakiinni.

        Kun H suutinta hieman avataan maksimi kierrokset hieman laskee, mutta vääntö nousee sahassa.


      • asia puhetta
        asia puhetta kirjoitti:

        kyllä se on kuule niin että H ruuvia hieman auki niin alkaa saha puremaan ja laakerit kestämään!


        Kaasuttimen L ruuvissa tuskin on vika, koska jos L suutin on liijan kiinni saha kävisi todella huonoa tyhjäkäyntiä eikä varmasti käynnistyisikään kovinkaan hyvin. päinvastasesti jos L suutin on liijan auki sahan käyy suurilla tyhjäkäyntikieroksilla ja terä pyörisi jatkuasti. Kumpaakaan näistä kun ei ilmeisesti ole ?

        Tekstissä luki että saha kiertää niin oletettavasti tämä taroittaa sitä että saha kiertää täydellä kaasulla, joten vika tällöin myös oletetavasti on H suuttimessa millä säädetään korkeitakierroksia.


        H suuttimen ollessa liijan kiinni saha ottaa napakasti kierroksia, mutta käyy myös laihalla. Laakerti ja kone ei saa riittävästi tällön voitelua joten saha voii leikatakiinni.

        Kun H suutinta hieman avataan maksimi kierrokset hieman laskee, mutta vääntö nousee sahassa.

        En tiedä onko stihlheissä joku omanlainen tapa säätä kaasutin, mutta näin huskussa.


      • faktatilmi
        Spurdospärdö kirjoitti:

        Vedä jo viddu päähäs. Sul koskaan husqua oo ees ollu.

        Ei sillä ole mitään sahaa koskaan ollutkaan. Puheet on kovia, mutta ei sillä sahoista mitään oikeeta tietoa ole.


      • 543
        Spurdospärdö kirjoitti:

        Vedä jo viddu päähäs. Sul koskaan husqua oo ees ollu.

        Tällä hetkellä 42 ja 238 varasahoina. Kun stihl hoitaa hommat. Tosin hoitaa niin hyvin ettei ole tarvinnut noihin huskimalleihin koskea.

        Stihl miehet ei nykyään enää välttämättä tarvi varasahaa. Toisin kuin hussemiehet joilla tarvii olla kolme. Yksi töihin,yksi varalle ja kolmas varaosiksi...


      • 543
        asia puhetta kirjoitti:

        kyllä se on kuule niin että H ruuvia hieman auki niin alkaa saha puremaan ja laakerit kestämään!


        Kaasuttimen L ruuvissa tuskin on vika, koska jos L suutin on liijan kiinni saha kävisi todella huonoa tyhjäkäyntiä eikä varmasti käynnistyisikään kovinkaan hyvin. päinvastasesti jos L suutin on liijan auki sahan käyy suurilla tyhjäkäyntikieroksilla ja terä pyörisi jatkuasti. Kumpaakaan näistä kun ei ilmeisesti ole ?

        Tekstissä luki että saha kiertää niin oletettavasti tämä taroittaa sitä että saha kiertää täydellä kaasulla, joten vika tällöin myös oletetavasti on H suuttimessa millä säädetään korkeitakierroksia.


        H suuttimen ollessa liijan kiinni saha ottaa napakasti kierroksia, mutta käyy myös laihalla. Laakerti ja kone ei saa riittävästi tällön voitelua joten saha voii leikatakiinni.

        Kun H suutinta hieman avataan maksimi kierrokset hieman laskee, mutta vääntö nousee sahassa.

        Kaasarin säätö ei edelleenkään vaikuta laakereihin paitsi ehkä huskuissa kun käyttävät halvimpia paskoja mitä vietnamista saa. Ja jos ostaa vähän enemmän saa kaupan päälle kalan.

        Onneksi stihl miesten ei tar vi vaihdella laippoja,laakereita,teräketjuja jne. uuden sahan oston jälkeen että vehkeen uskaltaisi viedä työmaalle.

        Kyllä taas selität omituista juttua. Lyhyesti säätöjuttu.
        Jos saha kiertää liikaa se käy laihalla eli h,liikaa kiinni. Jos vika on siinä riittää kun avaa vähän että saa lisää bensaa. Tuossa videossa on matalasäätö laihalla. Sen kuulee äänestä ja huomaa sahan käytöksestä.


      • 543 kirjoitti:

        Kaasarin säätö ei edelleenkään vaikuta laakereihin paitsi ehkä huskuissa kun käyttävät halvimpia paskoja mitä vietnamista saa. Ja jos ostaa vähän enemmän saa kaupan päälle kalan.

        Onneksi stihl miesten ei tar vi vaihdella laippoja,laakereita,teräketjuja jne. uuden sahan oston jälkeen että vehkeen uskaltaisi viedä työmaalle.

        Kyllä taas selität omituista juttua. Lyhyesti säätöjuttu.
        Jos saha kiertää liikaa se käy laihalla eli h,liikaa kiinni. Jos vika on siinä riittää kun avaa vähän että saa lisää bensaa. Tuossa videossa on matalasäätö laihalla. Sen kuulee äänestä ja huomaa sahan käytöksestä.

        Voi voi meinas 543 säikäyttää tämän kaverin pahan kerran mutta ei vielä, en huomannu että alkuperäinen kommentti olikin osoitettu videoseen.

        Vaikka sielä toinen saha hyrrääkin taustalla niin kyllä sieltä sen huomaa että H suutin on vähän vinksallaan ja vähän matalatkierokset turhan korkeella. Ei aivan vielä pyöri ketju kuitenkaan mutta ei paljosta ole kiinni.


      • 543 kirjoitti:

        Tällä hetkellä 42 ja 238 varasahoina. Kun stihl hoitaa hommat. Tosin hoitaa niin hyvin ettei ole tarvinnut noihin huskimalleihin koskea.

        Stihl miehet ei nykyään enää välttämättä tarvi varasahaa. Toisin kuin hussemiehet joilla tarvii olla kolme. Yksi töihin,yksi varalle ja kolmas varaosiksi...

        Turha sitä Stihlhillä on tänne tulla kehumaan kun omistannutkin stilhin vasta korkeintaan kuukauden verran, se ei vielä stihlhin miestä tee.


      • asiapuhetta kirjoitti:

        Turha sitä Stihlhillä on tänne tulla kehumaan kun omistannutkin stilhin vasta korkeintaan kuukauden verran, se ei vielä stihlhin miestä tee.

        Jos sinua ei huskut kiinnosta niin väärässä keskustelussa sitten olet, stihlhin miehienhän pitäisi olla sielä missä puhutan stihlheistä.

        Taitaa Husqvarna vain vetää kovasti puoleensa kun noin ahkerasti huskun keskusteluja poju lukee.


      • 543
        asiapuhetta kirjoitti:

        Turha sitä Stihlhillä on tänne tulla kehumaan kun omistannutkin stilhin vasta korkeintaan kuukauden verran, se ei vielä stihlhin miestä tee.

        Jaa oikein asiapuhetta,,,,,:-))

        Kuules nyt asiapoju. Mulla ollut stillejä ja huskeja kauemmin kun sulla elinvuosia...

        Kyllä huskilla hyviä sahoja on mutta tuo 543 ei ole huski eikä hyvä..


      • 543 kirjoitti:

        Jaa oikein asiapuhetta,,,,,:-))

        Kuules nyt asiapoju. Mulla ollut stillejä ja huskeja kauemmin kun sulla elinvuosia...

        Kyllä huskilla hyviä sahoja on mutta tuo 543 ei ole huski eikä hyvä..

        Sillä paljonko sinulla on ikävuosia ei ole merkitystä, että turha sotkea sitä tähän asiaan. Vai yritätkö jotenkin vedota siihen että kun olet minua vanhempi niin olet jotenkin paremmassa asemassa ja saat jotain lohtupisteitä väitteillesi ?

        Jos sinulla on laittaa todisteita että kiinnileikkautumiseen olisi syynä jokin muu kuin kaasuttimen väärät säädöt, öljyn laatu yms niin laita ihmeessä todisteet esiin. Kaasuttimen väärät säädöt ja öljyn laatu on saanut aika paljon myöteistä palautetta että on aika vankka pohja minun väitteellä. Sinun laakereiden huonolaatusuus ei ole paljo hyväksyntää saannut. Tiedän kyllä että sinulla on joku nerokas hyvä syy miksi et todisteita laita, joita sinulla ei varmasti edes kyllä ole.


      • 543
        asiapuhetta kirjoitti:

        Sillä paljonko sinulla on ikävuosia ei ole merkitystä, että turha sotkea sitä tähän asiaan. Vai yritätkö jotenkin vedota siihen että kun olet minua vanhempi niin olet jotenkin paremmassa asemassa ja saat jotain lohtupisteitä väitteillesi ?

        Jos sinulla on laittaa todisteita että kiinnileikkautumiseen olisi syynä jokin muu kuin kaasuttimen väärät säädöt, öljyn laatu yms niin laita ihmeessä todisteet esiin. Kaasuttimen väärät säädöt ja öljyn laatu on saanut aika paljon myöteistä palautetta että on aika vankka pohja minun väitteellä. Sinun laakereiden huonolaatusuus ei ole paljo hyväksyntää saannut. Tiedän kyllä että sinulla on joku nerokas hyvä syy miksi et todisteita laita, joita sinulla ei varmasti edes kyllä ole.

        Sä olet vielä niin nuori joka tulee esiin kaikenlaisina luuloina.

        Ei mulla ole tarvetta laittaa mitään todisteita koska en ole sulle tilivelvollinen. Lisäksi ei ole enää koko romua ja kolmanneksi myyjä hoiti koko homman joten sun jorinoillasi ja lukuisilla sivupersoonillasi ei ole mitään merkitystä.

        Perinteisesti säätövirheiden viat eli kiinnileikkaamiset ei ole takuujuttuja. Kuitenkin homma meni takuuseen joten vedä siitä johtopäätökset jos osaat..


      • laes
        543 kirjoitti:

        Jaa oikein asiapuhetta,,,,,:-))

        Kuules nyt asiapoju. Mulla ollut stillejä ja huskeja kauemmin kun sulla elinvuosia...

        Kyllä huskilla hyviä sahoja on mutta tuo 543 ei ole huski eikä hyvä..

        Ei sinulla oo ollu kyllä kaikki täällä sen tietää.


      • junamenijoajatsitten

        Oletko katellut almanakkaa viime-aikoina.


      • Stihlhi-on_ykänen
        543 kirjoitti:

        Tällä hetkellä 42 ja 238 varasahoina. Kun stihl hoitaa hommat. Tosin hoitaa niin hyvin ettei ole tarvinnut noihin huskimalleihin koskea.

        Stihl miehet ei nykyään enää välttämättä tarvi varasahaa. Toisin kuin hussemiehet joilla tarvii olla kolme. Yksi töihin,yksi varalle ja kolmas varaosiksi...

        Haistakaa vittu.


      • Anonyymi
        543 kirjoitti:

        Ja ei muuten lopu. Tai ainakin mun osalta loppui husqvarna 543 yhteiselo

        Huollosta soittivat että kunnossa on ja voi hakea. Sanoin etten huoli ja myykää pois. Katotaan jotakin kompensaatiota kun poikkean seuraavan kerran.
        Kyllä on ihanaa on tuo husse painajainen ohi ja voin jatkaa kunnon sahalla eli stihl261:llä.

        Joo kyllä sahan säädöillä on merkitystä sahan toimintaan muttei laakerien.
        Sä olet tylsä ihminen.. intät tuota samaa satua.

        Tyhmää puhetta. Kampilaakerit saavat voitelunsa bensan öljystä. Jos seos on laiha, laakerit eivät saa öljyvoitelua riittävästi. Ei pidä suoltaa sontaa asiasta, josta ei mitään tiedä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmää puhetta. Kampilaakerit saavat voitelunsa bensan öljystä. Jos seos on laiha, laakerit eivät saa öljyvoitelua riittävästi. Ei pidä suoltaa sontaa asiasta, josta ei mitään tiedä

        Näinpä. Ja suurin sahojen särkijä on itse sahan käyttäjä. Ketju purevaksi ja ei täysiä kierroksia irti koneesta, vääntö kärsii, eikä leikkuu teho ole parhaimmillaan. Tasaisesti kun ketju vetää puuhun itse, sekä kierrokset ei osoita hyytymisen merkkejä, sekä heti kaasusta reagoi /toimii kaikilla kierrosalueilla on suht.ihanne säädöt sahata. Ainoo tietysti että liisn pitkä tankki monenkin mielestä. Silloin ei sahalle tarjota tarpeeksi puuta purtavaksi sillä se aikakin lyhenee, ettei meisselillä tarttee tankkimääriä lisätä litra tolkulla..


    • sahuri

      kyllä on sahattu sateessa kovassa pakkasessa ja aina pelaa ja lähtee käyntiin moitteetta ,kyllä japsi osaa huippu peli

    • peku.v

      Itselläni leikkasi kiinni niin kuin koneviestin testissäkin? Tyyppivika varmaan. No onneksi ostin tilalle Stihlin sahan, joka tottelee nimeä ms201.

      • asia puhetta

        Se on ollut konevistin testisahoissa, kuin myös kaikkissa muissa 543 sahoissa säädöt päin persettä. Tehtaalta lähtien säätövirhe!


    • metzuri

      ei leikkaa kiinni jos säädöt kohdallaan olen kaatanut isoja pieniä puita toimii kuin kello

      • asia puhetta

        Näin on. Toisille ei vain mene jakeluun se että kaasuttimen säädöt vaikuttavat myös laakereiden kestävyyteen.


      • 242 fan
        asia puhetta kirjoitti:

        Näin on. Toisille ei vain mene jakeluun se että kaasuttimen säädöt vaikuttavat myös laakereiden kestävyyteen.

        Ja jos ajatellaan vielä syvällisemmin, niin myös öljyn laatu ja öljyn määrä.


      • 543
        242 fan kirjoitti:

        Ja jos ajatellaan vielä syvällisemmin, niin myös öljyn laatu ja öljyn määrä.

        Ja jos ajatellaan vielä syvällisemmin niin myös koneen merkki. Jotkut saha merkit vaan yksinkertaisesti toimii ja jotkut ei. Ja jotkut saa toimimaan kun vaihtaa puolet osista paremmiksi ja muuttaa tehdasasetukset.


      • 543 kirjoitti:

        Ja jos ajatellaan vielä syvällisemmin niin myös koneen merkki. Jotkut saha merkit vaan yksinkertaisesti toimii ja jotkut ei. Ja jotkut saa toimimaan kun vaihtaa puolet osista paremmiksi ja muuttaa tehdasasetukset.

        Vielä syvellisemmin kun ajatellaan asiaa niin samoja osia käytetään joka merkillä. Toisille vain on iskostunnu päähän niin kovaan se että stihlhi toimii paremmin ja että sillä pitää olla myös paremmat osat, vaikka samoja osia on kuin kaikissa muissakin merkeissä.

        Oleelisimmat asiat mitkä vaikuttaa kestävyyteen.
        Öljyn laatu
        Öljyn määrä
        Kaasuttimen säätö
        Sahan yleis kunto ja puhtaus
        Sisäänajon huolellisuus

        Kaikki on käyttäjästä riippuvaisia asioita.

        Tietenkin lopuks tulee valmise viat yms. Mutta kaasuttimen laihat säädöt pitäisi käyttäjän itse huomata ennenkö saha leikkaa kiinni.


      • 543
        asiapuhetta kirjoitti:

        Vielä syvellisemmin kun ajatellaan asiaa niin samoja osia käytetään joka merkillä. Toisille vain on iskostunnu päähän niin kovaan se että stihlhi toimii paremmin ja että sillä pitää olla myös paremmat osat, vaikka samoja osia on kuin kaikissa muissakin merkeissä.

        Oleelisimmat asiat mitkä vaikuttaa kestävyyteen.
        Öljyn laatu
        Öljyn määrä
        Kaasuttimen säätö
        Sahan yleis kunto ja puhtaus
        Sisäänajon huolellisuus

        Kaikki on käyttäjästä riippuvaisia asioita.

        Tietenkin lopuks tulee valmise viat yms. Mutta kaasuttimen laihat säädöt pitäisi käyttäjän itse huomata ennenkö saha leikkaa kiinni.

        Sä olet poju tuon listasi kanssa taas vähän pihalla. Ensinnäkin vaikka sahoissa käytetään paljon alihankkijoiden osia ristiin se ei tarkoita että sahat ois samoja.

        Tuolla kaavalla voisi väittää että ranskalaiset autot on yhtä hyviä kuin saksalaiset koska molemmissa käytetään samoja alihankkijoita mm. ruiskujen,renkaiden,mäntien jne ym. suhteen.
        Todellisuudessa muodollisesti samankaltaisilla tuotteilla ei ole mitään yhteistä koska saksalaiset autot toimii ja ranskalaiset on ei.
        Samoin kuin moottorisahoissa. Stihl toimii husq 80 prosenttisesti paskaa...

        Kaiken tärkeintä moottorisahoissa ja kaikissa koneissa on konesuunittelu ja materiaaleihin ja komponentteihin investoitava rahasumma. Tuo sun listasi on ihan hakoteillä...
        Jos se pitäisi paikkansa ryäpit,halpahuskit,homelitet jne olisivat hyviä metsäötyökaluja...

        Sulla on poju vielä paljon opittavaa...


      • Äxdeeviduapina
        543 kirjoitti:

        Sä olet poju tuon listasi kanssa taas vähän pihalla. Ensinnäkin vaikka sahoissa käytetään paljon alihankkijoiden osia ristiin se ei tarkoita että sahat ois samoja.

        Tuolla kaavalla voisi väittää että ranskalaiset autot on yhtä hyviä kuin saksalaiset koska molemmissa käytetään samoja alihankkijoita mm. ruiskujen,renkaiden,mäntien jne ym. suhteen.
        Todellisuudessa muodollisesti samankaltaisilla tuotteilla ei ole mitään yhteistä koska saksalaiset autot toimii ja ranskalaiset on ei.
        Samoin kuin moottorisahoissa. Stihl toimii husq 80 prosenttisesti paskaa...

        Kaiken tärkeintä moottorisahoissa ja kaikissa koneissa on konesuunittelu ja materiaaleihin ja komponentteihin investoitava rahasumma. Tuo sun listasi on ihan hakoteillä...
        Jos se pitäisi paikkansa ryäpit,halpahuskit,homelitet jne olisivat hyviä metsäötyökaluja...

        Sulla on poju vielä paljon opittavaa...

        Tyydytä sä vaa itteäs se stihlin esite kädessä ni me muut mennään sinne mettään sahaamaan,et voi hirveen paljon hommia tehä ku kaiken aikaa tota sun paskaas kerkeet levittelee? Vai onks siel stihlin sahanmyyntitiskin takaa hiljasta? Oot säki epävarma tuotteistas ku täytyy muita haukkuu.
        Kylhä se niin vaan on loppupeleis et sekä stihlit ja husqut on molemmat hyviä sahoja, toine tykkää äidist, toinen tyttärest.


      • 543...
        Äxdeeviduapina kirjoitti:

        Tyydytä sä vaa itteäs se stihlin esite kädessä ni me muut mennään sinne mettään sahaamaan,et voi hirveen paljon hommia tehä ku kaiken aikaa tota sun paskaas kerkeet levittelee? Vai onks siel stihlin sahanmyyntitiskin takaa hiljasta? Oot säki epävarma tuotteistas ku täytyy muita haukkuu.
        Kylhä se niin vaan on loppupeleis et sekä stihlit ja husqut on molemmat hyviä sahoja, toine tykkää äidist, toinen tyttärest.

        Jaaha taas asiapojun yksi mielikuvitus kaveri.

        Juu kyllä huskilla hyviä sahoja on ,ei voi moittia. Mutta kun niitä ei valmisteta enää ja käytetyt on loppuun ajettuja ja varaosia ei saa.


      • 543... kirjoitti:

        Jaaha taas asiapojun yksi mielikuvitus kaveri.

        Juu kyllä huskilla hyviä sahoja on ,ei voi moittia. Mutta kun niitä ei valmisteta enää ja käytetyt on loppuun ajettuja ja varaosia ei saa.

        "Sä olet poju tuon listasi kanssa taas vähän pihalla. Ensinnäkin vaikka sahoissa käytetään paljon alihankkijoiden osia ristiin se ei tarkoita että sahat ois samoja."

        Saha ei ole samoja mutta osat on aivan samaa paskaa joka ikisessä sahassa.
        Husku, stihl, partner, jonsered yms kaikissa on aivan samoja osia väitä sinä mitä sit lystäät mutta näin asia on. Jos tahdot elää siinä luulossa että Stihl valmistaa jotain omia erityis hyviä osia niin sitten elät.

        Autoja tähän keskusteluu ei tarvitse sotkea, ne on aivan erimailmansa sahojen kanssa.


        "Kaiken tärkeintä moottorisahoissa ja kaikissa koneissa on konesuunittelu ja materiaaleihin ja komponentteihin investoitava rahasumma. Tuo sun listasi on ihan hakoteillä..."
        Stihl, husku, homelite, partner, jonsered. tai mikään edellämainituista ei tee muuta kone suunnittelua kuin sen mitä osia ne sahoihinsa laittaa, koita nyt ymmärtää että nämä osat tekee eri virmat näillä.

        Jos huskvarna ostaa kaasuttimet esim tillotsonilta, niin samaa kaasutinta käyttää myös stihl. Näillä ei ole mitään omaa vaa kaikki pyörii samojen osien ympärillä. Näin on myös sylinterit, männät, kampiakselit, kiertokanget, sytytys osat.

        Jokainen saha valmistaja varmasti voii käyttää eri kaasutin merkejä sahoissaan mutta ei ne yksittäisesti vain yhelle sahamerkille sidottuja.

        Miten voii olla noin helvetin omapäinen juntti ettei mene jakeluun vaikka 10 henkilöö sanoisi saman asian.

        Juntille ei jotenkin mene tämä säätö ja öljy asia myöskään jakeluun.
        Mieti nyt järjelllä jos sinulla on metalli vastaan metalli jotka hankaa yhteen niin eikö ne jumalauta ajankanssa kulu ? eikö se öljy ole juuri sitä varten sielä että se vähentää kulumista ja myös siirtä paremmin lämpöä?
        yhtälailla ne laakerit tarvitsee voitelua kuin sylinteri mutta mistä sitä voitelua tulee laakereilla jos kaikki öljy palaa pois ennekö se kerkiää laakereille asti ?


      • asiapuhetta kirjoitti:

        "Sä olet poju tuon listasi kanssa taas vähän pihalla. Ensinnäkin vaikka sahoissa käytetään paljon alihankkijoiden osia ristiin se ei tarkoita että sahat ois samoja."

        Saha ei ole samoja mutta osat on aivan samaa paskaa joka ikisessä sahassa.
        Husku, stihl, partner, jonsered yms kaikissa on aivan samoja osia väitä sinä mitä sit lystäät mutta näin asia on. Jos tahdot elää siinä luulossa että Stihl valmistaa jotain omia erityis hyviä osia niin sitten elät.

        Autoja tähän keskusteluu ei tarvitse sotkea, ne on aivan erimailmansa sahojen kanssa.


        "Kaiken tärkeintä moottorisahoissa ja kaikissa koneissa on konesuunittelu ja materiaaleihin ja komponentteihin investoitava rahasumma. Tuo sun listasi on ihan hakoteillä..."
        Stihl, husku, homelite, partner, jonsered. tai mikään edellämainituista ei tee muuta kone suunnittelua kuin sen mitä osia ne sahoihinsa laittaa, koita nyt ymmärtää että nämä osat tekee eri virmat näillä.

        Jos huskvarna ostaa kaasuttimet esim tillotsonilta, niin samaa kaasutinta käyttää myös stihl. Näillä ei ole mitään omaa vaa kaikki pyörii samojen osien ympärillä. Näin on myös sylinterit, männät, kampiakselit, kiertokanget, sytytys osat.

        Jokainen saha valmistaja varmasti voii käyttää eri kaasutin merkejä sahoissaan mutta ei ne yksittäisesti vain yhelle sahamerkille sidottuja.

        Miten voii olla noin helvetin omapäinen juntti ettei mene jakeluun vaikka 10 henkilöö sanoisi saman asian.

        Juntille ei jotenkin mene tämä säätö ja öljy asia myöskään jakeluun.
        Mieti nyt järjelllä jos sinulla on metalli vastaan metalli jotka hankaa yhteen niin eikö ne jumalauta ajankanssa kulu ? eikö se öljy ole juuri sitä varten sielä että se vähentää kulumista ja myös siirtä paremmin lämpöä?
        yhtälailla ne laakerit tarvitsee voitelua kuin sylinteri mutta mistä sitä voitelua tulee laakereilla jos kaikki öljy palaa pois ennekö se kerkiää laakereille asti ?

        Luulis alkavan vähän herätyskello jo soimaan, että ne kaasuttimen säädöt vaikuttaa aivan yhtälailla laakeristoon kuin sylinteriin. Vai oletko jo huomannut olevan väärässä ja nyt yrität väittää asiasta.

        "Kaasarin säätö ei edelleenkään vaikuta laakereihin paitsi ehkä huskuissa kun käyttävät halvimpia paskoja mitä vietnamista saa. Ja jos ostaa vähän enemmän saa kaupan päälle kalan."

        Tämän asian voit vetää vessanpöntöstä aamupaskan mukana suoraan viemäristä alas. Mitkään aakerit ei laatulaakerit eikä kiinan vinkulaakeri. 100% varmasti toimi jos ne eivät saa voitelua. Laihaseos = kone ilman öljyä tai liijan vähäinen öljy.

        Laakeri kun ei saa öljyä, ei se saa voitelua, eikä se myöskään saa jähytystä.
        Iman voitelua syntyy suurempi kitka joka kulutttaa laakereita nopeammin, kuin myös laakerit lämpiää enemmän. Lämpö taas saa aikaan metallin jaajentumista joten laakeri pamahtaa paskaks.

        Näin yksinkertaista asia on kun sen vain ymmärtää


      • 543
        asiapuhetta kirjoitti:

        Luulis alkavan vähän herätyskello jo soimaan, että ne kaasuttimen säädöt vaikuttaa aivan yhtälailla laakeristoon kuin sylinteriin. Vai oletko jo huomannut olevan väärässä ja nyt yrität väittää asiasta.

        "Kaasarin säätö ei edelleenkään vaikuta laakereihin paitsi ehkä huskuissa kun käyttävät halvimpia paskoja mitä vietnamista saa. Ja jos ostaa vähän enemmän saa kaupan päälle kalan."

        Tämän asian voit vetää vessanpöntöstä aamupaskan mukana suoraan viemäristä alas. Mitkään aakerit ei laatulaakerit eikä kiinan vinkulaakeri. 100% varmasti toimi jos ne eivät saa voitelua. Laihaseos = kone ilman öljyä tai liijan vähäinen öljy.

        Laakeri kun ei saa öljyä, ei se saa voitelua, eikä se myöskään saa jähytystä.
        Iman voitelua syntyy suurempi kitka joka kulutttaa laakereita nopeammin, kuin myös laakerit lämpiää enemmän. Lämpö taas saa aikaan metallin jaajentumista joten laakeri pamahtaa paskaks.

        Näin yksinkertaista asia on kun sen vain ymmärtää

        Yritä vähän lyhentää noita jokelluksiasi. Vaikea lukea kun on niin paljon huonosti tehtyjä lainauksia, sanahelinää, väärää tietoa ja ihmeellistä luulemista.

        Ensinnäkin sahat ei vieläkään ole kaikilla samoja saatikka saman laatuisia vaikka yhteisiä alihankkijoiden komponentteja käytetään. Jos olet sitä mieltä ole vapaasti.
        Eli siinä tapauksessa sun kannattaa ostaa metsähommiin ryöbi,halpahuski,homelite jne. ne on paljon halvempia kuin muut.

        No niin tämä asia kai tuli nyt selväksi. Jos haluat jatkaa jokeltamista jatka toki. Lapsellinen poju kuin olet.


        Mitä tulee tuohon voiteluun sillä ei edelleenkään ole merkitystä riippumatta mitä kymmenen mielikuvituskaveriasi täällä äänestää.
        Jos käytän autovertausta ajatusmallisi mukaan voisi väittää että väärät renkaan ilmanpaineet tuhoaa vanteen. Niinhän ne tekeekin mutta ei vahingossa. Vaatii tahallista väärinkäyttöä.

        Eli laiha seos ei aiheuta laakerivauriota koska sieltä hajoaa joku muu ennen sitä. Yleensä mäntä lämpöleikkaa. Tai vaikka ei leikkaisi niin laihan seoksen tunnistaa sahan viallisesta käytöksestä kauan ennen kuin mäntä leikkaa saatikka laakerit alkaa kulumisesta rallattamaan. Eli savuttaa,hyytyy voimat hukassa jne.

        Sulle on näköjään ihan mahdotonta ymmärtää että laakerit voi rikkoutua eli tulla vaihtokuntoiseksi ilman kulumisprosessiakin. Sieltä voi esim. kuulakehä rikkoutua valmistusvirheen tai suunitteluvirheen vuoksi ja irtokappaleet särkee paikat.

        Mutta nämähän on kaikki sulle ihan utopiaa koska olet vielä niin lapsi että sulla on kaikenlaisia kuvitelmia.. Husqvarna vaan on niin ihkua.


      • 543 kirjoitti:

        Yritä vähän lyhentää noita jokelluksiasi. Vaikea lukea kun on niin paljon huonosti tehtyjä lainauksia, sanahelinää, väärää tietoa ja ihmeellistä luulemista.

        Ensinnäkin sahat ei vieläkään ole kaikilla samoja saatikka saman laatuisia vaikka yhteisiä alihankkijoiden komponentteja käytetään. Jos olet sitä mieltä ole vapaasti.
        Eli siinä tapauksessa sun kannattaa ostaa metsähommiin ryöbi,halpahuski,homelite jne. ne on paljon halvempia kuin muut.

        No niin tämä asia kai tuli nyt selväksi. Jos haluat jatkaa jokeltamista jatka toki. Lapsellinen poju kuin olet.


        Mitä tulee tuohon voiteluun sillä ei edelleenkään ole merkitystä riippumatta mitä kymmenen mielikuvituskaveriasi täällä äänestää.
        Jos käytän autovertausta ajatusmallisi mukaan voisi väittää että väärät renkaan ilmanpaineet tuhoaa vanteen. Niinhän ne tekeekin mutta ei vahingossa. Vaatii tahallista väärinkäyttöä.

        Eli laiha seos ei aiheuta laakerivauriota koska sieltä hajoaa joku muu ennen sitä. Yleensä mäntä lämpöleikkaa. Tai vaikka ei leikkaisi niin laihan seoksen tunnistaa sahan viallisesta käytöksestä kauan ennen kuin mäntä leikkaa saatikka laakerit alkaa kulumisesta rallattamaan. Eli savuttaa,hyytyy voimat hukassa jne.

        Sulle on näköjään ihan mahdotonta ymmärtää että laakerit voi rikkoutua eli tulla vaihtokuntoiseksi ilman kulumisprosessiakin. Sieltä voi esim. kuulakehä rikkoutua valmistusvirheen tai suunitteluvirheen vuoksi ja irtokappaleet särkee paikat.

        Mutta nämähän on kaikki sulle ihan utopiaa koska olet vielä niin lapsi että sulla on kaikenlaisia kuvitelmia.. Husqvarna vaan on niin ihkua.

        "Eli laiha seos ei aiheuta laakerivauriota koska sieltä hajoaa joku muu ennen sitä. Yleensä mäntä lämpöleikkaa. Tai vaikka ei leikkaisi niin laihan seoksen tunnistaa sahan viallisesta käytöksestä kauan ennen kuin mäntä leikkaa saatikka laakerit alkaa kulumisesta rallattamaan. Eli savuttaa,hyytyy voimat hukassa jne. "

        No nyt on 543 vähän toisenlainen ääni kellossa, on menny sinne pääkoppaan jotain järkeä ettei tarvi aina jankata vastaan! Vai yrittääkö se 543 täällä Korjailla omia mokiaan minun kustannuksella, vähän samaan tapaan kuin oli yrittänny käydä vitsailemassa minun kustannuksella. Ikävä kyllä 543 puolesta kun jäi rysänpäältä kiinni :D http://keskustelu.suomi24.fi/node/12780078

        "Varma trolli" on varmaa tuttu ihminen sinulle. kannatta lukea mitä olet kirjoittannu samaiseen asiaan täällä keskustelussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/12596072#comment-70913195

        "kymmenen mielikuvituskaveriasi täällä äänestä"

        Olen tosiaan ollut tällä kahella eri nimimerkillä Varma trolli ja asiapuheta, että siinä sinulle niitä mielikuvituskavereita :D En tiedä kuinka paljon näet niitä tkkuukkoja, mutta minä en tosiaan ole täällä ollut kuin kahella eri nimimerkillä.
        Nyt rekisteröityneellä nimimerkillä joka on tosiaan asiapuhetta ja aijemmin sama nimimerkki mutta en ollut rekisteröitynnyt.


      • exasentaja
        asiapuhetta kirjoitti:

        "Eli laiha seos ei aiheuta laakerivauriota koska sieltä hajoaa joku muu ennen sitä. Yleensä mäntä lämpöleikkaa. Tai vaikka ei leikkaisi niin laihan seoksen tunnistaa sahan viallisesta käytöksestä kauan ennen kuin mäntä leikkaa saatikka laakerit alkaa kulumisesta rallattamaan. Eli savuttaa,hyytyy voimat hukassa jne. "

        No nyt on 543 vähän toisenlainen ääni kellossa, on menny sinne pääkoppaan jotain järkeä ettei tarvi aina jankata vastaan! Vai yrittääkö se 543 täällä Korjailla omia mokiaan minun kustannuksella, vähän samaan tapaan kuin oli yrittänny käydä vitsailemassa minun kustannuksella. Ikävä kyllä 543 puolesta kun jäi rysänpäältä kiinni :D http://keskustelu.suomi24.fi/node/12780078

        "Varma trolli" on varmaa tuttu ihminen sinulle. kannatta lukea mitä olet kirjoittannu samaiseen asiaan täällä keskustelussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/12596072#comment-70913195

        "kymmenen mielikuvituskaveriasi täällä äänestä"

        Olen tosiaan ollut tällä kahella eri nimimerkillä Varma trolli ja asiapuheta, että siinä sinulle niitä mielikuvituskavereita :D En tiedä kuinka paljon näet niitä tkkuukkoja, mutta minä en tosiaan ole täällä ollut kuin kahella eri nimimerkillä.
        Nyt rekisteröityneellä nimimerkillä joka on tosiaan asiapuhetta ja aijemmin sama nimimerkki mutta en ollut rekisteröitynnyt.

        Säädöt kaikki kaikessa. Muutama pytty/mäntäsarja tullut vaihdettua mm. 241 ja ms261 sahoihin, käyvät niin pirun laihalla että leips. Laakereista: M-tronic raivureissa kytkimen puoleinen laakeri muovikehällinen, yks kymmenestä paukkuu lyhyen ajan sisään. Molemmat pirun hyviä merkkejä, mallikohtasia ongelmia korjaillaan ajan myötä kenttätietojen perusteella.


      • Tare867

        Olen sahannut husgvarna 346xpg:llä tehdas säädöillä 300l bensaa eikä ole ollut ongelmia. Hyvä saha. Saman teen uudella husgvarna 543xpg;llä :)


      • Anonyymi
        asiapuhetta kirjoitti:

        Vielä syvellisemmin kun ajatellaan asiaa niin samoja osia käytetään joka merkillä. Toisille vain on iskostunnu päähän niin kovaan se että stihlhi toimii paremmin ja että sillä pitää olla myös paremmat osat, vaikka samoja osia on kuin kaikissa muissakin merkeissä.

        Oleelisimmat asiat mitkä vaikuttaa kestävyyteen.
        Öljyn laatu
        Öljyn määrä
        Kaasuttimen säätö
        Sahan yleis kunto ja puhtaus
        Sisäänajon huolellisuus

        Kaikki on käyttäjästä riippuvaisia asioita.

        Tietenkin lopuks tulee valmise viat yms. Mutta kaasuttimen laihat säädöt pitäisi käyttäjän itse huomata ennenkö saha leikkaa kiinni.

        Ketjun kunto, sekä oikeaoppinen kaasun käyttö myöskin, kuten muukin sahaustekniikka, ei turuuteta eikä huudateta myöskään turhaan. On ja off asennot yleisimmin. Toi puhtaus tosi tärkeä juttu, ettei jäähdytystä estä ja putsari puhtaaksi vähintään kerran viikossa..


    • mehtän poju

      kyllä on vain huippusaha tuo 543 xp ja kestävä kun on 2 männän rengasta

      • Hieno saha! tosin on toi vanha ms 200 myös. Appiukko ( vanhoillinen 242 fani) Jopa kehui sahaa kun oli pari tankillisa sahannut


    • antsa7

      700-800 litraa pensaa olen poltellut 543:lla. Hyvin on pelittänyt kesällä ja talvella. Aluksi ei juurikaan halunnut ottaa kierroksia, ilmeisesti tehty sovitukset aika tiukoiksi, parinkymmenen tankillisen jälkeen alkoi kierroksia löytyä. Olen ollut tyytyväinen sahaan. Käynnistyy nöyrästi ja kun on säädöt kohdallaan ei ole venkoillut käynnin kanssa. Ainoat miinukset "konesuojan" ruuvikiinnityksestä, olisi kätevämpi puhdistaa jos koppa olisi kiinni rakseilla kuten Ruotsissa tehdyissä. Moneen hommaan sopivan kokoinen, karkeaan savottaan sitten isompi saha.

    • lovol

      :D
      Luulin ettei mikään piristä tällaisena helevetin krapulapäivänä, mutta tulikin hyvät naurut tästä keskustelusta

    • metsäpoju

      sehän on japsissa tehty ja kestää

    • Madeintyynimeri

      Partner McCulloch Husqvarna Jonsered ovat kaikki Electroluxin alla, eikö vaan? Jos Huskua tehdään Japanissa, niin tod.näk siinä on sitten japanilainen tekniikka Zaman kaasaria myöten. Mercury 4-tahtiperämoottoreita tehdään niinikään Japanissa ja ne ovat Yamahaa ja Tohatsua.

      • Hauusjs

        Ja walbron kaasari tuossa koneessa


      • yhjjnbvfrty

        Husqarna eriytettiin electroluxista 2007. Mainitut merkit ja moni muu poulan,zenoah,klippo,flymo jne. On myös husqvarnan merkkejä. Mutta zama ei se on kiinasta.
        Tavallaan 543 ei ole husqvarna vaan zenoah. Husqvarna otti mallin omaan portfolioonsa ilmeisesti koska on hyvä saha eikä tarvi erikseen suunitella mallia samaan kokoluokkaan.


    • Husuonhusu

      Ei ole ollut electroluxin alla moneen vuoteen, nuo muut merkit ovat husqvarnan alla.

    • Stihl_Mies

      Onko uusissa malleissa vielä tuo sama vanha rakenne jossa ketjulukon pyörä on jätetty ketjun eteen? Ketjun vaihto pakkasella paksut lapaset kädessä oli hauskaa puuhaa Husqulla.

    • kahdella_

      543xp on vähän välimallin saha. Paljon painavampi ja isompi kuin MS 200 tai 339XP , MS 200 stihlissä on 3/8 lp ketjulla aika nopea leikkausteho verrattuna isompiinkin sahoihin joissa .325" ketju.

      543xpg painaa jo ihan lähelle tai saman kuin 50cc luokan ammattisahojen verran. ( joka tarvitsee lämmitettyjä kahvoja nykyään)
      Työhanskat on muuten kehittyneet viimeisen 15 vuoden aikana enemmän kuin sahat.
      10 vuoteen ei ole ollut sellaisia kelejä että kädet olisivat olleet kylminä tai märkinä,minulla on 100% vedenpitävät kumipintaiset käsineet ja niiden alla toiset jos

    • arkenamotomies

      Hommasin viikko sitten tuon 543xpg:n vanhan 2045 jonssin tilalle. Piti olla melko lailla saman tehoinen, mutta valitettavasti tuotti kyllä pettymyksen. Häviää jopa 2142selle jonssille. Kierroksia ei tunnu ottavan, ja voima loppuu jo pienelläkin puulla. Vein takaisin säädettäväksi kuuden tunnin sahailun jälkeen, ei saatu sielläkään voimaa koneeseen. Saha jäi sinne, tilalle tuli 550 xpg. Sahan pitää toimia heti, ei sitä kuulu kuskata huoltoon joka sahauskerran jälkeen. Metsässä kuuluu sahata puita, eikä kiroilla sahan kanssa, paitsi jos siitä tykkää... Vanha jonssi pelannut hyvin n.18v, viime aikoina alkoi muovirunko osoittaa väsymisen merkkejä. Jäi kuitenkin vielä varalle. Mielenkiinnolla odotan uutukaisen ensikiekaisua.

      • turhaanvaihdoit

        ilmahuuhtelukoneet kaikki vaatii pidemmän sisäänajon. Ei ne uutena kuulukaan laulaa.


    • Juuso6

      Kaasuttimen säädössäkin jotkut ovat edelleen hakoteillä. L- suutin on vain ja ainoastaan tyhjäkäyntiseoksen säätösuutin. Kun sitä avataan, seos muuttuu rikkaammaksi ja käynti hidastuu. Kun sitä ruuvataan pienemmälle, kierrokset nousevat, kunnes alkavat ontua. Oikea säätö on se, että käynti on mahdollisimman täydellinen, pyörii ketju tai ei. Lopuksi säädetään T-ruuvista tyhjäkäyntinopeus.
      H-suutin säädetään niin, että seos niin laihalle, että kierrokset nousevat mahdollisimman korkealle ja nopeasti. Sitten ihan pikkuisen rikkaammalle, jolloin kaasu pohjassa saha hieman rökeltää = "röpöttämisen rajalle".
      Vastoin edelläkin väitettyä, Mottori leipoo kiinni ja ehkä laakerit kärsii, kun imupuolella on ilmavuoto, joka alkaa merkittävästi vuotaa korkeilla kierroksilla.
      HVA 346 :t leipoivat kiinni mallin tullessa markkinoille. Varmasti suomessakin useita satoja huskeja takuukorjattiin imuilmavuodon jälkitaudeista.

      • korjausta

        Niin olet kyllä itsekin hakoteillä! L-suuttimella säädetään matalien kierrosalueitten seosta, Joka siis vaikuttaa siihen kuinka herkästi kierrokset nousevat tyhjäkäynniltä maksikierroksille. T-suutin on vain ja ainoastaan tyhjäkäyntisuutin, millä säädetään kuinka isolla tyhjäkäynti kierrokset ovat. H- suutin on isonkierroalueen seoksen säätö, joka rajottaa kuinka paljon saha voi maksimissaan kiertää täydellä kaasulla. H- suutin ei kuitenkaan vaikuta siihen kuinka nopeasti saha nostaa kierroksia toisin kuin L-suutin.


      • kfbkjfbjnb

        Oikeastaan t-ruuvi ei ole suutin ollenkaan vaan pelkkä kiilapäinen vasteruuvi joka säätää
        kaasuläpän lepoasentoa.


      • korjausta

        kaasuttimen säätö aloitetaan perussäädöistä eli perus säätö on yleensä niin että kierretään L ja H suutinta 1 tai 1-5 kierrosta auki, riippuen vähän kaasuttimesta. Seuraavaksi laitetaan saha käymään ja säädetään T ruuvista tyhjäkäynti sen verran isommalle että ketju hieman pyörii. Sahan täytyy antaa käydä lämpöseksi ennen kun varsinaisia säätöjä lähetään tekemään.

        Saha kun on lämmin ensin pyöritetään L-suutinta niin että kone käy korkeimmilla tyhjäkäyntikierroksilla, sen jälkeen pienennetään T-suuttimesta kierrokset niin etttä terä ei enää pyöri ja sen jälkeen painetaan kaasu pohjaan ja pidetään hetken noin 10 sek pohjassa ja säädetään sitten H-suutin tarpeen mukaan niin että koneen ääni hieman nelistää täysillä kierroksilla.


    • fidudus

      Joo, ostin ennen joulua tuollaisen. Ei siitä ole kuin pensasleikkuriksi...ei ota kierroksia, sammuilee, ei tykkää lumesta/pakkasesta ja lisäksi tärisee. Hermot meni mettässä..ei ollut lasten kuultavaa. Otin käyttöön takaisin vanhan 353sen - 10 vuotta toiminut ilman mitään huoltoja!

      • 543-

        Paska vehje. Laakerit hajoaa ja leikkaa kiinni. Ostin stihlin. Loppui temppuilut.


      • 543GT
        543- kirjoitti:

        Paska vehje. Laakerit hajoaa ja leikkaa kiinni. Ostin stihlin. Loppui temppuilut.

        Leikkaahan ne Stihlinkin, jos ilman öljyä sahailee


    • Sohlo87

      Nyt päälle vuosi hankinnasta, bensaa poltettu 1kpl 20L kanikka sekä omassa että mökkinaapurin käytössä. Ainut vika on ollut toistaiseksi tyhjäkäynnin katoaminen kovilla pakkasilla, mutta saatiin huollossa korjattua kaasuttimen säätämisellä. Pirun mukava käyttää verrattuna vanhaan 025 sahaan, näin mökkikäyttöön enemmän kuin riittävä vekotin. Sahan mukana tullutta talvipakettia ei ole tarvinnut käyttää?

    • Jos 543 prakaa nii viä se osaavalle valtuutetulle huallolle säärettäväks. niin elämällaatu taas paranee huamattavasti. Om meinaa huipputuate tää em saha.

      • stiiiiil

        ei auta säätö eikä hualto kun tehdas ei osaa. ota mtronic. ei tarvi ruuvailla


      • tääonvalintojenmaailma
        stiiiiil kirjoitti:

        ei auta säätö eikä hualto kun tehdas ei osaa. ota mtronic. ei tarvi ruuvailla

        Mtronicin kun ottaa niin sitten sen huollossa ravaaminen vasta alkaa.


      • stiiilmees

        Huskimies siellä metsien hiljaisimmalla sahalla katkerana kiukuttelee.


      • tääonvalintojenmaailma
        stiiilmees kirjoitti:

        Huskimies siellä metsien hiljaisimmalla sahalla katkerana kiukuttelee.

        Ihmeen paljon sitä Mtronickia vain ihmiset moittivat. Tarvii kuulema kalibroida useasti uudelleen ja herkästi hajoaa piiri joka säätää kaasutinta. EI Stihlhissä merkkinään mitää sanottavaa ole, mielestäni tietokone ei vain kuulu moottorisahaan.


      • stiiiiilimees

        huskimiesten juttuja... kompuutteri löytyy huskeistakin


      • tääonvalintojenmaailma
        stiiiiilimees kirjoitti:

        huskimiesten juttuja... kompuutteri löytyy huskeistakin

        Ei ole merkitystä onko husku stihl tai mikä vain saha mutta sahaan ei kuulu tietokonetta.


      • stiilmees

        On sillä merkitystä. Stiil toimii.


    • puistorimmaaja

      Keskustelu herää ja hyvä niin. Alussa ensikokemuksia jo hehkutinkin enkä vielä sanojani peru vaikka ammattikäyttöön hankituille sahoille on tankillisia kertynyt jo toista sataa per yksilö. Meillä kuutisen kappaletta näitä sahoja ja ollaan säästytty murheilta (pl. kesäpoika sai tankin halki ku ajoi päältä mönkkärillä..) Yhtä yksilöä sai säätää hakemalla, mutta muuten lapsenvioista ei meillä ollut tietoja, kai sattui hyvä erä käsiin tai sitten pitää myöntää että ihan ehta saha kyseessä ;) Näkyyhän noita kaupungin jätkillä stadissakin käytössä, tiedä sitten miten heillä kestää.. Hyvä saha, japanilaisittain luotettava epeli!

    • Lerssit

      Minulla on ollut 1v käytössä Husgvarna 543xpg, ei moitteen sanaa. Vaihdoin tähän Husgvarna 346xpg:n ja kyllä tämä 543xpg on miellyttävämpi omakotitalon vuotuiseen polttopuun tekoon. Karsinnassa vastaa pyörimisteholtaan n.545 Husgvarnaaa mutta on kepeämpi. Minulla on saman tehtaan valmistama Japanin Husgvarna pensasleikkuri ollut käytössä 2v, sekin on ollut laadukas tuote ja hiljainen. En tässä vaiheessa voi kuin kehua näitä Japanin Zenoah Komatsu tuotteita.

      • Vautsi

        Kyllähän käyttäjällä on merkitystä sahan toimintaan sekä kestoon. Sahalla ei saa sahata tylsällä ketjulla. puhdistus on tärkeää sekä kannattaa poropeukaloiden käyttää valmista bensaa. Tiedän kymmeniä tyyppejä jotka arpoo missä kanisterissa olikaan se sotkettu bensa.


      • Anonyymi
        Vautsi kirjoitti:

        Kyllähän käyttäjällä on merkitystä sahan toimintaan sekä kestoon. Sahalla ei saa sahata tylsällä ketjulla. puhdistus on tärkeää sekä kannattaa poropeukaloiden käyttää valmista bensaa. Tiedän kymmeniä tyyppejä jotka arpoo missä kanisterissa olikaan se sotkettu bensa.

        Muuten komppaan mut itse polttoaineet sotketaan . Laadukas 2t öljy tietty. 2.5% pitänyt aina seoksena. Ei yhtään kiinni leipomisia, tai muitakaan vikoja. 6 tankin työpäiviä yleisimmin hakkuilla ollessa. Paitsi 572 lla 5 ssä ihan riittävästi sahaamista. Viikottain putsannut/huoltanut tärkeimmät paikat sahasta, helteillä ja pölkytyksissä pitänyt myös vaihtosahaa, sen verran kuumana käy koneet, kun klapimittaan joutuu pölkyttämään. Tai laippa pituuden tarpeen mukaan sahaa vaihtanut, kätevimpään ja ko hommaan mielekkäämpään kokoluokkaan.


    • Husselainen

      Naapurilla on ollut kymmenkunta Stihl sahaa tässä 18v aikana kun kaikki on kiinnileikanneet parin vuoden sisällä alle 100l polttoainetta sahattuna. No vika on mielestäni käyttäjässä mutta tässä hyvä esimerkki että ei se Stihl:kään kestä ellei siitä huolehdita. Minulla on ollut hisgvarna 6- 10v ja vaihdan uuteen yleensä siksi että jää puun alle tai vastaavaa. Nyt on eilen ostettu Husgvarna 543xp, olen tyytyväinen tuotteeseen. :)

    • Pankakoski67

      Ostin huhtikuun lopussa Husgvarna 543xpg: n ja erittäin hyvä ja miellyttävä saha. Sekä sopivan kevyt omakotitalon vuotuisten polttopuiden tekoon. Käyntiin lähtee aina ensimäisellä nykäisyllä. Olen sahannut n.10l bensaa ilman moitteen sanaa. Suosittelen tätä sahaa kaikille jotka tykkäsivät aikoinaan Husgvarna 242xp:stä. Helsingin kaupunnilla on näitä sahoja useita kymmeniä kappaleita ja hyin on toimineet.
      Made in Japan Zenoah, Komstsu on laatutyötä.

    • Lapinmies_84

      Ensimmäisen 10 tankin jälkeen piti säätää osaavalla ammattilaisella. Käynti ja tehot parani huomattavasti. Nyt on tankillisia jo useita kymmeniä. Mukavan kevyt ja riittävän tehokas saha. Olen myös salvonut sahalla ja korkeiden kierrosten vuoksi mukava ja tarkka saha siihenkin hommaan. Ainut huskun tyypillinen ominaisuus on että kylmänä saa muutaman kerran nykässä ennenkun lähtee tulille.

    • Husqvarnamies

      Joulukuussa 2016 vaihdoin Husqvarnan 440e mallin tähän Husqvarnan 543 XP malliin. Mahtava saha ja pelaa loistavasti, sen mitä pari kertaa metsässä käyttänyt. Kevyt ja tehoa piisaa. Muutama litra vielä sisäänajoa ja sitten säädettäväksi.

    • mehtäpoju

      Erittäin hyvä saha,mutta vaatis tehon lisäyksen vaikka 15-20% ja huippukierroksia lisää n.1500 ,niin siten voidan puhua huippusahasta.

    • harventaja

      Metsä hommiin tehoa vähän lisää,niin sitten.

    • karsija

      Tosiaan tehoa 0,5 hv lisää niin.

    • urakkamies

      Enempi tehoja niin sitten on hyvä saha,on kyllä käteen käypä.

    • metsien007

      Alavääntöä lisää, niin sitten on hyvä. Sama savoks: Alaviäntöö lisee, nii sitten on hyvä.
      Viroks: pienil kierroksil lissee, ni sit ollaa sujut.

      • MuutamanKerran

        Muitakaa painaa vaseliinia neulalaakeriin. Kytkinkoppa irti ja akselin päästä rasvaa laakerille.


    • Husqvarnamies

      Nyt on Husqvarna 543xp:tä sijäänajettu 10l verran metsätöissä. Ostettu 2016 joulukuussa. Ei mitään moitteen sijaa sanottavana. Muutama viikko sitten säädettiin huollossa sisäänajon jälkeen ja nyt kaikki kiekot ottaa mitä pystyy. Muistaakseni sanoivat huollossa että kierrokset nousi 14 000 kierroksesta 14500. Nelistää vähän sahatessa. Ja näinhän sen kuuluukin tehdä. Itse ollen harvennus hakannut metsää ja puut mitä olen kaadellut on vaihdellut 15 -50 cm halkaisijaan.

      Siispä kyllä sanon että hyvä saha ja ne säädät pitää olla kunnossa. Myös huolto, tulpan vaihto ja suodattimen puhdistus / vaihto tärkeitä.

      Vaasassa Kone Nygårdilla ianakin osaavat nuo Husset säätää. Ja koskaan ei mitään ongelmia ole ollut itselläni Hussejen kanssa.

      • SiisOikeesti

        Oletko rasvannut akselinpään?


      • Jouko1966

        Koskee lähinnä nähtävästi vain ammattipuolen sahoja joissa valurunko, samalla tavalla toimii moni iso merkki,, Kuluttajapuolelta tavaraa tuleekin sitten kiinasta ja amerikasta (pienimmät stihl moposahat)


      • sepieniero

        Koskee koko firmaa ja sen toimintafilosofiaa. Stihl on perheyhtiö joka haluaa huolehtia myymänsä kaman laadusta kaikissa hintaluokissa. Toisinkuin ruotsalainen husqvarna joka on pörssiyritys jonka ainoa toimintafilosofia on saada viivan alle mahdollisimman paljon mitä se toteuttaa mm. myymällä ala-arvoista roinaa halvemmissa kuluttajatuotteissa.


    • vaihdanstihliin

      Itse olet hieman pettynyt 543 xp:en.. kytkin ääntää, ei toimi pakkasella, ei kierrä ja saa välillä rykiä käymään urakalla.. Säädätin sahan kaksi viikkoa sitten, sanoivat huollossa että kunnossa on, toimi noin kaksi tankillista. Hieman asiaa pohtiessa ajattelin että jäätyi, tänään toimi 3.5 tankillista.. Samalla kertaa huollossa säädätin vanhan 242 xp:n , en saanut sitä itse säätöihin, kävi liian kovaa tyhjäkäyntiä.. Sanoivat huollossa että väljä, ei anna kuin 4 bar puristuksia? Kysyn vain mikä 2-tahti saha käy noin pienillä puristuksilla, ei mikään... Itselläni meni ainakin Satakunnan valtuutettuun toimipisteeseen luottamus.. Eivät osaa hommaansa.

      • aimnoropot

        No miksi se huollon syy on jos sahasi on kulunut väljäksi? Tai jos saha jäätyy? Eikö siellä ole talviasentoa katsottu oikein. Sehän on omistajan eikä huollon asia.


      • amatoorisahaaja

        Valitettavasti se jäätymisongelma ei poistu merkkiä vaihtamalla. Meillä 3v vanha 201 jäätyy jatkuvasti vaikka talviasennossa. Käytä sahassasi mukana tulleita talvivermeitä niin toimii, se on omistajan vastuulla niin kuin aikaisempi vastaus sanoi.


      • HoksTemppu

        "kytkin ääntää, ei toimi pakkasella,"

        Oletko muistanut työntää vaseliinia kytkinakselin päästä neulalaakerille?


    • kokemus

      Huski on jäänyt jälkeen Stihl kehityksestä.Stihlissä on automattinen polttoaineen säätö ,joka toimii hienosti ,siinä tarvitse sätää mitään ,vaan aina toimii optimaallisella tasolla.Koska huski tuo sellaisen markkinoille???? Ja vielä toinen asia ,jos saisi tuohon 543 xp:n vähän lisää tehoa ja tuo autotune,niin sitten olisi hyvä peli.

      • pöhhöijää

        Mikä on automaattinen polttoaineen säätö? Pöh.
        543 kannattaa ostaa juuri sen vuoksi kun siinä ei ole tunea. Sitten kun tulee kannattaa jättää kauppaan kuten kaikki autotunet.


    • Vissi-on

      Poulan on saha ja muut tulee perässä!

    • roiskii

      Milloinkahan tulee ensimmäinen ruisku saha

    • sahannut

      Harmi minulta meni käynnistimen puolen runkolaakeri 543 xp:stä. Olen sahannut paljon hankintoja isännille,isoja ja pieniä puita.Hyvin toimi kun sääti kierrokset kohdalleen,mutta kaipasin 242 xp:tä. 543 xp lisää kierroksia ja tehoa,niiin sitten.

      • stiiil

        Sahailen pääosin stiiliin 201:llä. Sahurin taivas. Parempi kuin 200:en vaikka on vähän raamikkaampi. Tällä voi painaa koko päivän eikä tule tärinästä horkkaa. Lievä aneemisuus ei häiritse kun tukin katkontaa tulee lopulta aika vähän. Sen mitä siinä häviää tulee oksimisessa ja painon kantamisessa moneen kertaan takaisin.


      • hakkaaja
        stiiil kirjoitti:

        Sahailen pääosin stiiliin 201:llä. Sahurin taivas. Parempi kuin 200:en vaikka on vähän raamikkaampi. Tällä voi painaa koko päivän eikä tule tärinästä horkkaa. Lievä aneemisuus ei häiritse kun tukin katkontaa tulee lopulta aika vähän. Sen mitä siinä häviää tulee oksimisessa ja painon kantamisessa moneen kertaan takaisin.

        Joo varmasti on hyvä saha tuo stilh mutta kun siinä on se pieni ketju,0325 on helpompi viilata kuntoon ,kun tuo hammastikulla viilattava ketju.


      • nostaja

        Kyllä nyt huskille tiedosi,on kuulumma mennyt juuri noita laakereita tuosta sahasta ,joten samalla kun vahvistavat laakeria ,niin voisivat lisätä kierroksia ja tehoja.Sitten on hyvä on hyvä ja huippusaha.


      • Metsuri5

        Ostin viime syksynä husqvarna 545 moottorisahan. On täysi susi. Ei ole toiminut kunnolla päivääkään, vaikka on viettänyt maahantuojan osoittamalla korjaamolla aikaansa jo viisi kertaa ,yhteensä kuukausia. Turha sitten selitellä mitä minun pitäisi asialle tehdä, olen ammattimetsuri ja sahannut elämäni aikana kymmeniä sahoja ,eri malleja. Saha ei ota kierroksia, tyhjäkäynnin jälkeen lykkää mustat savut, ja kiihtyy kuin diesel. Syö bensaa jumalattomasti. Kiihdyttäessä täytyy lirkutella kaasuliipasimella, ennenkuin lähtee edes niille vähäisille kierroksilleen. Huollossa ovat kuulemma vaihtaneet kaasuttimen ja virtalaitteet, ei juuri merkitystä. No nyt on takuu mennyt umpeen , maahantuojan vastuu on loppunut, eikä sitä vissiin ole ollutkaan. Onneksi on noita vanhoja 346 Huskeja, että hankintasavotat tuli kyllä tehtyä. Oi niitä aikoja, kun oli vielä säädettäviä sahoja. Hyviä olivat 154 , 254, 242, 346, 357 husqvarnat ja 520, 535 , 620, 2147, 2149, 2055 jonseredit.


      • Tapio-Konkelo-Puskas
        Metsuri5 kirjoitti:

        Ostin viime syksynä husqvarna 545 moottorisahan. On täysi susi. Ei ole toiminut kunnolla päivääkään, vaikka on viettänyt maahantuojan osoittamalla korjaamolla aikaansa jo viisi kertaa ,yhteensä kuukausia. Turha sitten selitellä mitä minun pitäisi asialle tehdä, olen ammattimetsuri ja sahannut elämäni aikana kymmeniä sahoja ,eri malleja. Saha ei ota kierroksia, tyhjäkäynnin jälkeen lykkää mustat savut, ja kiihtyy kuin diesel. Syö bensaa jumalattomasti. Kiihdyttäessä täytyy lirkutella kaasuliipasimella, ennenkuin lähtee edes niille vähäisille kierroksilleen. Huollossa ovat kuulemma vaihtaneet kaasuttimen ja virtalaitteet, ei juuri merkitystä. No nyt on takuu mennyt umpeen , maahantuojan vastuu on loppunut, eikä sitä vissiin ole ollutkaan. Onneksi on noita vanhoja 346 Huskeja, että hankintasavotat tuli kyllä tehtyä. Oi niitä aikoja, kun oli vielä säädettäviä sahoja. Hyviä olivat 154 , 254, 242, 346, 357 husqvarnat ja 520, 535 , 620, 2147, 2149, 2055 jonseredit.

        Vaihda bensaletku. Vaikka näyttää ehjältä, suositellaan vaihdettavaksi. Tiedän ainakin kaksi tällaista tapausta 543:ssa.


      • Anonyymi
        Metsuri5 kirjoitti:

        Ostin viime syksynä husqvarna 545 moottorisahan. On täysi susi. Ei ole toiminut kunnolla päivääkään, vaikka on viettänyt maahantuojan osoittamalla korjaamolla aikaansa jo viisi kertaa ,yhteensä kuukausia. Turha sitten selitellä mitä minun pitäisi asialle tehdä, olen ammattimetsuri ja sahannut elämäni aikana kymmeniä sahoja ,eri malleja. Saha ei ota kierroksia, tyhjäkäynnin jälkeen lykkää mustat savut, ja kiihtyy kuin diesel. Syö bensaa jumalattomasti. Kiihdyttäessä täytyy lirkutella kaasuliipasimella, ennenkuin lähtee edes niille vähäisille kierroksilleen. Huollossa ovat kuulemma vaihtaneet kaasuttimen ja virtalaitteet, ei juuri merkitystä. No nyt on takuu mennyt umpeen , maahantuojan vastuu on loppunut, eikä sitä vissiin ole ollutkaan. Onneksi on noita vanhoja 346 Huskeja, että hankintasavotat tuli kyllä tehtyä. Oi niitä aikoja, kun oli vielä säädettäviä sahoja. Hyviä olivat 154 , 254, 242, 346, 357 husqvarnat ja 520, 535 , 620, 2147, 2149, 2055 jonseredit.

        11v pelannut 545 moitteettomasti, ja on sahattu ja paljon välillä 18 terävarustuskin ollu paikoillaan. Tulppia parit uusannut, sekä laippoja/ketjuja vino pino loppuun ajettu..Päivitykset uusattu ja vapaat kädet annoin, huollolle et tekevät noi päivitykset ja säädöt ja mitä saa irti paukkuja niin ottakoot, ei raporrtia ko päivityksistä 550 mukana tuli, ja muutosta oli tehty siihenkin toiveiden mukaan, ja pöivitykset/säädöt. Tuntuu tuossa 545 olevan puhtia ja vetoja eritavalla, mitä lie kaikkea tehtykään. Pitkään olivat kyllä"päivityksissä" mut hinta ja muutokset mieluisat ettei haittaa. Raportin tiedot antoi onneksi osviittaa, et ei ihan peruspäivitys ollut, mut ne jääköön omaksi tiedoksi, sekä valmistajan/asentajan mitä kaikkea tehty. Ja eikä ole enää luettavissa, näemmä sen verran perusteellinen päivitys tehty. Hyvä oli lopettaakin ammattiura, ja luetuttaa koneet ja uusiksi ohjelmoida ja parannuksia saatu, omaksi iloksi sahailuun. 550 kyllä mieluisin ja paras ammattisaha kokoluokassaan. Ja nyt vieläkin paremmin vetoja 550 ssä. 😊


    • tuleeko-vielä-parempi

      Onkohan sieltä tulossa kohta uudempi versio myyntiin Husqvarna 543 XP sahasta? On nimittäin tulleet tarjoushinnalla myyntiin kyseiset sahat vähän joka puolella Suomea hintaan 555 € - 599 €. Johan tuo ensimmäinen 543 XP versio on ollut myynnissä ainakin 5 vuotta, joten uudistettu malli voisi olla tulossa? Onko kenelläkään enemmän tietoa asiasta?

      • echoman

        Minun puolesta sais tulla vaikka Husqvarna 242 new edition malli


    • Anonyymi

      Jos nyt ranka -ja polttopuusavottaan uutta sahaa valitsisi, niin Husku 543 xp vai Stihl 241 c-m, kumpaa suosittelette? Onko Stihlin M-Tronic huolettomampi kuin tavallisella kaasuttimella varustettu 543? Painoa sahoilla on suunnilleen saman verran, eikä tehoeroakaan taida olla kuin 0,1 kW Stihlin eduksi.

    • Anonyymi

      hankkikaa alkon 35/35 saha niin ei tarvii tapella, ja voimassa löytyy, youtubessa videoita jossa se pieksee mm. sthilhin ms290

    • Anonyymi

      Nyt saa Lakeuden Koneelta Husqvarna 543 XP sahan hintaan 510 € ja DB Schenker noutopistepaketilla vielä sahalle ilmaisen toimituksen.

      Taisi sama saha maksaa vuonna 2013 silloisena uutuussahana 585 €.
      Taitaa olla jotain uutta mallia tulossa tähänkin sahaan, niin on maahantuoja myynyt jälleenmyyjille loput sahat edulliseen hintaan.

      Eikös sinne moottorisahojen päästöpuolelle ole tulossa jotain kiristyksiä, niin pitää nämä loput "saastuttavat" sahat saada myytyä siirtymäajan puitteissa pois.
      Nyt kannattaa ostaa vielä hyvä vanhan mallin saha, kun viimeisiä edullisesti saa.

      • Anonyymi

        Kannattaa jättää kaupaan koko 543xpg. Hirveä pettymys. Ihankuin mökkiechoon olisi laitettu kahvalämmitys. Tärisi ja pörisi. Heikosti vääntöä ja kiihtyvyys kaukana 201:en vastaavasta.


    • Anonyymi

      Voi hyvät pojat kun ette jotkut ymmärrä 2-tahtikoneen toimintaa. Voitelu tulee bensiinin mukana. Jos työkäynnin suutin on liian pienellä, saha saa liian ohuen seoksen huutaa ylikierroksilla ja laihan seoksen takia myös voitelu on tietenkin vajaa. Lopulta laakerit ja sylinterikin kuluvat ennenaikaisesti loppuun. Sahan tulee täydellä teholla vähän röplöttää, jolloin seos on sopiva. Tämä on varmaan kirjattu oppaisiin.

      • Anonyymi

        Kyllä, joka ikisessä säätöoppaassa on neuvottu että sahan kuuluu nelistää ilman kuormaa ja loppua kun terälaitteen iskee puuhun. Ja kaasu pohjassa AINA, saha ei ole tarkoitettu osakaasulla ajettavaksi.

        Liian laihalla saadaan toki isommat kierrokset tyhjänä, mutta saha booaa kun terällä on kuormaa. Kierroslukumittari selventäisi monelle, mitä ne kierrokset ovat kun terä on upotettu puuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, joka ikisessä säätöoppaassa on neuvottu että sahan kuuluu nelistää ilman kuormaa ja loppua kun terälaitteen iskee puuhun. Ja kaasu pohjassa AINA, saha ei ole tarkoitettu osakaasulla ajettavaksi.

        Liian laihalla saadaan toki isommat kierrokset tyhjänä, mutta saha booaa kun terällä on kuormaa. Kierroslukumittari selventäisi monelle, mitä ne kierrokset ovat kun terä on upotettu puuhun.

        Saha ei nelistä. Tahteja kaksi. Se kaasu pohjassa on vähän huono lämmitettäessä monessa muussakin.


    • Anonyymi

      Tulipahan astelelyllä mitattua tuon aukioloajat ja pienethän ne ovat kuten arvata saattaa, oli myös squish yli millin!
      Saahan sitä ihmetellä nuhaisuutta.

      • Anonyymi

        Koska saamme viritysvinkit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska saamme viritysvinkit?

        Tuohon sahaan olisi hyvä saada ns, luonnetta.
        Nosta pako kanavaa milli tai kaks ja leveys skirtin ehdoilla jotta saadaan rpm ylös, lue että laulaa.
        Imi 2 alas ja leveys skirtin ehdoilla levittäen, virtaukset jouhevaksi, ei kanttikulmia.
        Jos blowdown liian rajuksi menee niin nosta Virtaus kanavien aukkoja ylös 1 mm.
        Kaasutin isontaen koska nämä säädetty eco asetusten mukaan, lue, ei hyvä.
        Squis 1 /2 milliä.
        Puoli kiilanmittaa pois syttyvehkeestä ja aikaisemmalle, älä unohda pakokaasun poistoa, lue siten että poraa 6mm reikiä pönttöön 2 tahi 3 ellei peräti mutta ei yli 80 pros pako aukon pinta alaa.
        Vaihtoehto b hanki Simeonin tehoputkiston.
        Eväät nyt 272xp kaataminen.
        Huominen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska saamme viritysvinkit?

        Osta karkkinoiden suurin saha, niin ei tarvitse viritellä.


      • Anonyymi

        Kanavien aukiolo ajat kulkee käsikädessä suhteessa moottorin iskutilavuuteen(myös iskun pituus suhteessa männän halkaisijaan vaikuttaa). Mitä isompi moottori sitä suuremmat aukioloajat. Ei 43 kuutioisessa moottorissa voi käyttää samoja aukiolo aikoja kuin esim 70 kuutioisessa. Tuo squish on aivan normaalilla tehtaalaisen tasolla. 0,5mm on toki se sopiva squish 35-100 kuutioiseen sahaan jos viritellään. Kanavien koko ja muoto vaikuttaa paljon asioihin, numerot on numeroita. 2 sahaa samoilla numeroilla eri virittäjän tekemänä voi olla aivan erilaisia luonteeltaan.


    • Anonyymi

      Pas kasaha leikkas kiinni alle kakskytä tankkia sahattuna, maahantuoja pesi kätensä kampiakselilaakeriongelmista. älkää ostako hussea.

    • Anonyymi

      pytty ja mäntä viiruilla jotain irronnut ja mennyt väliin

      • Anonyymi

        Männän sokka, Tämä on vikaaltis sahamalli. Pysykään ruotsinmalleissa.


      • Anonyymi

        Mennyt väliin. Joo menee kun m-sahalla soittaa urkusonaatittia ja käyttää kirveenä karsiessa.
        Onko se sormi kourisunut siihen kaasuun kiinni kun pitää kaasu pohjassa olla.
        Ei mikään moottori kestä sellaista. Säätäkää niin että 9000 rpm papattaa niin ei mäntä leikkaa kiinni. Tehoja löytyy sen tarvitsee. Jos tehot loppuu niin ostakaa 400kuutioinen saha ja siihen 8 tuuman laippa niin ei tehot lopu. Kaikki saa rikki mutta ketä sa vehkeet pysymään kunnossa on mies paikallaan


    • Anonyymi

      Hehehee, säätäkää vain muovisahojanne. Minulla 80 luvulta lähtien vain yks ja ainoo saha joka toimii ja jaksaa vetää myös oikeasti isoonkin puuhun, kiitos pyramiidiläppäventtiilien😅.
      On se mukava kun savottaa tiedossa niin ei tarvii miettiä mikä ois hyvä tuolle ja tuolle puulle ja arpoa että kestääkö.
      Yks ainut n. 4 kiloa painava tehosaha joka kestää!

      • Anonyymi

        Onko se HOMIE? 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se HOMIE? 🤣

        Tottakai se on homie!


    • Anonyymi

      Bensaa ei saa jättää kauaksi aikaa tankkiin . Nykybensat aiheuttaa tukkeutumisia ainakin 98 bensa +2,5% bensalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      3925
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1925
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1801
    4. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1422
    5. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      53
      1400
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      131
      1337
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      98
      1292
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1176
    9. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1043
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      114
      1033
    Aihe