Sieniapajia espoossa?

vahvero

Muutin just espooseen ja kotosille sienestysmaille on vähän pitkä matka.Osaiskohan joku kertoo mitään hyvää sienimetsää alueelta?Ei tarvitse neuvoo sille special salapaikalle mut joku paikka mistä voi lähtee ettimään.
kiitti.

10

10926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minigrip

      olin tänään ja kyllä sinne jäi paljon suppilovahveroita. Ja lisää tulee.

      • Metsänneito

        Hei!
        Espoo on laaja ja jos sattuu omistamaan veneen tai pääsee sellaisen kyytiin, niin kannattaa mennä saaristoon! Joka vuosi, myös huonoinakin sienivuosina saaristosta löytää yllin kyllin sieniä. Saarista parhaat ovat tietysti ne kaikkein suurimmat saaret, eli Pentala, Stora Herrö, Lehtisaaret, Stora Bodö ym ym. Jos haluaa vieläkin paremmille apajille, kannattaa mennä rajan yli Porkkalan puolelle. Sieltä kun löytää saaristosta yleensä tuollaiset pari jätesäkillistä rouskuja, haperoita ja tatteja. Kanttarellejakin olen jo tänä vuonna kerännyt noin 30 litraa. Orakkaita ja mustatorvisieniäkin on tänä vuonna löytynyt vajaat pari ämpärillistä. Tänä vuonna sieniä on paljon ja suurin osa niistä taatusti jää metsiin. Ei niitä ehdi millään kerätä ja eihän niitä saa minnekään enää oikein mahtumaankaan. Enemmät puolet on saanutkin lahjoittaa pois vanhuksille eri laitoksiin...

        Harvinaisista sienistä olen Stora Brändöstä löytänyt kavalakärpässienen ja niitä ei tiettävästi Suomesta juuri pitäisi edes löytyä. Mutta löytyi ja se on minulla kuivattuna tallessa. Se on erittäin myrkyllinen ja kasvaakin lähinnä vain Keski-Euroopassa. Se on sellainen vihertävä ja muistuttaa vähän koivuhaperoa, mutta kokoa on paljon enemmän ja siinä on se pieni rengas ja valkoinen tuppi. Tuskin Teidän kannattaa moista pelätä, ei näitä hevin oikein löydy.
        T. Metsänneito


      • vahvero
        Metsänneito kirjoitti:

        Hei!
        Espoo on laaja ja jos sattuu omistamaan veneen tai pääsee sellaisen kyytiin, niin kannattaa mennä saaristoon! Joka vuosi, myös huonoinakin sienivuosina saaristosta löytää yllin kyllin sieniä. Saarista parhaat ovat tietysti ne kaikkein suurimmat saaret, eli Pentala, Stora Herrö, Lehtisaaret, Stora Bodö ym ym. Jos haluaa vieläkin paremmille apajille, kannattaa mennä rajan yli Porkkalan puolelle. Sieltä kun löytää saaristosta yleensä tuollaiset pari jätesäkillistä rouskuja, haperoita ja tatteja. Kanttarellejakin olen jo tänä vuonna kerännyt noin 30 litraa. Orakkaita ja mustatorvisieniäkin on tänä vuonna löytynyt vajaat pari ämpärillistä. Tänä vuonna sieniä on paljon ja suurin osa niistä taatusti jää metsiin. Ei niitä ehdi millään kerätä ja eihän niitä saa minnekään enää oikein mahtumaankaan. Enemmät puolet on saanutkin lahjoittaa pois vanhuksille eri laitoksiin...

        Harvinaisista sienistä olen Stora Brändöstä löytänyt kavalakärpässienen ja niitä ei tiettävästi Suomesta juuri pitäisi edes löytyä. Mutta löytyi ja se on minulla kuivattuna tallessa. Se on erittäin myrkyllinen ja kasvaakin lähinnä vain Keski-Euroopassa. Se on sellainen vihertävä ja muistuttaa vähän koivuhaperoa, mutta kokoa on paljon enemmän ja siinä on se pieni rengas ja valkoinen tuppi. Tuskin Teidän kannattaa moista pelätä, ei näitä hevin oikein löydy.
        T. Metsänneito

        ...olla vähän kovemman luokan harrastaja,kun harvinaiset myrkkysienetkin säilöt kuivaamalla.
        Muistaakseni oon ruotsinkylässä törmännyt kavalakärpässieneen kerran.En tosin säilönyt sitä että voisin tarkistaa muistanko oikein.
        No joo,kiitti kuiteski vinkeistä!


      • Metsänneito
        vahvero kirjoitti:

        ...olla vähän kovemman luokan harrastaja,kun harvinaiset myrkkysienetkin säilöt kuivaamalla.
        Muistaakseni oon ruotsinkylässä törmännyt kavalakärpässieneen kerran.En tosin säilönyt sitä että voisin tarkistaa muistanko oikein.
        No joo,kiitti kuiteski vinkeistä!

        Hei!
        Joo, sienet ovat olleet harrastuksenani ihan lapsesta asti ja erityisenä kohteena onkin juuri harvinaiset sienet. Mitä hurjemman näköinen, sitä kiehtovampi. Minulla on kuivattuna kokoelmissa suunnilleen jotain kolmisentuhatta sientä ja harvinaisin niistä taitaa olla ns. lohikäärmeenjalka, löydetty Suomesta 1975 Pernajasta. Olen kierrellyt sienestämässä myös ulkomailla ja sellaisestakin paikasta kuin Kanarian Teneriffalta saaren pohjoispään kanervikkometsästä olen löytänyt kanttarelleja. Mielenkiintoisemmat sienestysmaastot, missä olen käynyt, ovat Chilessä ja Alaskassa. Joten kyllä näitä sieniä on tullut nähtyä. Onnea vain sienestykselle, kävin tänään itse Espoon Dämmaninjärven maastossa keräilemässä sieniä ja etenkin rouskuja ja tatteja löytyy sieltä aivan valtavasti. Nyt löytyi jo aika hyvin myös vaaleaorakkaita ja suppilovahveroita. Hyvää Syksyä!
        T. Metsänneito


    • Sieniin hurahtanut

      Olen poiminut valtavasti loistavia sieniä Espoon Keskuspuistosta, upeat metsät.

      • vesikko

        Pirttimäestä lähtemällä löytyy myös, nyt mm suppista, haaparouskuja ja runsaasti karvalaukkuja sekä kangas- ja kaikenlaisia tatteja.
        Nuuksio-Luukkaa 1:20 000 Genimap sekä Pääkaupunkiseudun (infopisteissä ilmaiseksi jaettava, ei korkeuskäyriä) ulkoilukartta antavat alkuun hyvän ilmakuvan metsälöistä ja sinne vievistä reiteistä.
        Puolukka-astia sa pian olla mukana.
        Salmista ja Vaakkoista löytyi alkusatokaudesta tavanomaista vähemmän. Kun kulkee niin kohdalle sattuu sieni sittenkin.
        Retkeilyintoa!


    • Hirvikärpänen

      Pohjois-Espoon metsät ovat satoisia tänä syksynä, kaikenlaisia sieniä löytyy. Jos sinulla on auto käytössäsi niin hurvauta Vihdin puolelle sieneen, takuu varmasti löydät kaikkia mahdollisa sieniä, suppilovahverot/kosteikkovahverot ovat paikoin isoja ja osa tulollaan, kanttarelleja löytyy vielä ja mustat torvisienet ovat tulollaan. Tulin juuri metsästä, Korkeakalliolta ja saalis oli mukava, lampaankääpää kiloittain ja puolukoita ämpäri miljoonittain HIRVIKÄRPÄSIÄ:
      Miten niitä vastaan voisi taistella onko kenelläkään tietoa???

      • Suiskr-1

        ;)


    • jonny

      kaikki uimahallit hyviä paikkoja siel, jalkasieniä vaik kuinka paljon...

    • vahvero

      Eli kiitti kaikille suunnan näyttämisestä.Toivottavasti löydän edes jotain,
      paras olisi kun saisi pakkasen täyteen.Zädäm!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3290
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2043
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1632
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1467
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1346
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1084
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1081
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      148
      902
    Aihe