vanhan kissan yskä...

niisku

eli 10-vuotias kissamme yskii ajoittain, alussa tuli mieleen keuhko madot, mutta luikuisista madotuksista huolimatta yskä ei ota loppuakseen.. mikä voisi auttaa? Kissa voi muuten hyvin, eikävaikuta sairaalta.

6

4938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Ninna*

      Vie kissasi eläinlääkäriin. Paranemisia :)

    • Lennu

      Hei Niisku!

      Meidän 12-vuotiaalla kollillamme oli pitkään yskä, ensin kuivan kuuloinen, myöhemmin limainen.
      Eläinlääkäri totesi syyksi keuhkoputkentulehduksen ja jälkikontrollissa kissan astman. Astma on kuulemma kissoilla aika yleinen!

      Kirjoitin astmasta täällä enemmän ketjussa "kohtaus", tsekkaapas sekin viesti :)

      Ja ota yhteyttä asiantuntevaan eläinlääkäriin! Kollimme sai apua vasta pieneläinklinikalla, kunnaneläinlääkäri ei havainnut mitään vikaa, "pientä yskää vain..."

      • Niisku

        luulempa että sitä on turha viedä kunnan eläinlääkärille, yskii niin harvoinkin, tuskinpa se mitäänlöytäisi, mutta jos kuitenkin veisin niin mitä kannattaisi tutukia? Noita lekureita kun tarvii välillä hieman potkia peffalle.


      • Lennu
        Niisku kirjoitti:

        luulempa että sitä on turha viedä kunnan eläinlääkärille, yskii niin harvoinkin, tuskinpa se mitäänlöytäisi, mutta jos kuitenkin veisin niin mitä kannattaisi tutukia? Noita lekureita kun tarvii välillä hieman potkia peffalle.

        Meidän kissaltamme lääkäri havaitsi hengitysteiden ahtauman kuuntelemalla stetoskoopilla. Kissalla ei saisi kuulua hengitysäänet kuin vaimeasti keuhkoja kuunneltaessa.

        Kuuntelun lisäksi lääkäri olisi tarvittaessa ottanut röntgenkuvat, mutta pieneläinten kuuvaamisen sopivia laitteita ei ole kaikilla lääkäreillä. (Kyseisellä klinikalla laite oli.)

        Jos kissaasi joudutaan rauhoittamaan tai nukuttamaan, muistuta lääkäriä, että astmainen/hengitysongelmainen kissa tarvitsee tuolloin lisähappea!!!


      • MAU
        Lennu kirjoitti:

        Meidän kissaltamme lääkäri havaitsi hengitysteiden ahtauman kuuntelemalla stetoskoopilla. Kissalla ei saisi kuulua hengitysäänet kuin vaimeasti keuhkoja kuunneltaessa.

        Kuuntelun lisäksi lääkäri olisi tarvittaessa ottanut röntgenkuvat, mutta pieneläinten kuuvaamisen sopivia laitteita ei ole kaikilla lääkäreillä. (Kyseisellä klinikalla laite oli.)

        Jos kissaasi joudutaan rauhoittamaan tai nukuttamaan, muistuta lääkäriä, että astmainen/hengitysongelmainen kissa tarvitsee tuolloin lisähappea!!!

        Kissat yskivät joskus syystä tai toisesta, eikä siinä välttämättä ole mitään sairautta takana. Jatkuva, useasti toistuva yskä on sitten tietenkin eri asia. Yhdellä meidän kissoista on astma ja yskän kyllä erotti hyvin tavallisesta yskästä. Astma todetaan röntgenillä ja verikokeilla. Astma on melko yleinen kissoilla. Hoitona siihen käytetään yleensä kortisoonia, jolla luonnolliseti on sivuvaikutuksia. Meidän kissalla astmaan auttoi kuitenkin yksi kortisoonipiikki, eikä yskimistä ole sen jälkeen ilmennyt ainakaan vielä (siitä on noin 9 kk). Kortisoonipiikin voi sitten aina uusia, jos on tarvetta. Yleensä sen vaikutus kestää noin 6 viikkoa muistaakseni, mutta olen kuullut muistakin tapauksista joissa astma on rauhoittunut vuosiksi ensimmäisen kortisoonipiikin jälkeen.


      • Nau
        MAU kirjoitti:

        Kissat yskivät joskus syystä tai toisesta, eikä siinä välttämättä ole mitään sairautta takana. Jatkuva, useasti toistuva yskä on sitten tietenkin eri asia. Yhdellä meidän kissoista on astma ja yskän kyllä erotti hyvin tavallisesta yskästä. Astma todetaan röntgenillä ja verikokeilla. Astma on melko yleinen kissoilla. Hoitona siihen käytetään yleensä kortisoonia, jolla luonnolliseti on sivuvaikutuksia. Meidän kissalla astmaan auttoi kuitenkin yksi kortisoonipiikki, eikä yskimistä ole sen jälkeen ilmennyt ainakaan vielä (siitä on noin 9 kk). Kortisoonipiikin voi sitten aina uusia, jos on tarvetta. Yleensä sen vaikutus kestää noin 6 viikkoa muistaakseni, mutta olen kuullut muistakin tapauksista joissa astma on rauhoittunut vuosiksi ensimmäisen kortisoonipiikin jälkeen.

        Mun 12-vuotias kisu juuri äsken yski(köhisi) pitkään, astma. On aika antaa taas kortisonia. Sen vaikutus on pisimmillään ollut 2 kuukautta,normaali vaikutusaika on se 6 viikkoa. Kannattaa opetella antamaan pistos itse, tulee muuten tosi kalliiksi. Yskän syynähän voi tosiaan olla madot, jos matokuuri ei auta, pitää kissa käyttää lääkärillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe