metsänistutus palkka!!?

duunailija

Olen 16-v uusmaalainen olin istuttamassa metsänhoitoyhdistykselle metsäntaimia viime kesänä n. 15 000 kpl kuukaudessa. Urakkapalkkani oli 11 senntiä kuusen ja 10 senttiä männyntaimelta ja mätästetyllä tai muuten vaativalle alalle 12 ja 13 senttiä

Eräs UPMän pomo kehui mulle että heillä olisin saanut heiltä 19 senttiä taimelta, voiko tämä pitää paikkansa? Mitäs muut istuttajat ovat tienanneet? Kiinnostaisi kuulla!

57

22139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cage3

      19 centtiä taimelle on kyllä kova hinta pottiputki-istuttamisessa. Siinä pääsee huonompiki työläinen yli 300 € päiväansioille. Ota nimi ylös UPM-pomolta ja hommaa minut ens kesänä kaveriksi istuttamaan :) . 19 senttiä voisi tulla kyseeseen, jos hintaan pitää sisältyä taimien siirtelyä pidempiä matkoja tai kastelua.

      • sama duunailija

        Kyseessä on Kirkkonummen ja Siuntion alue jos satut asumaan täälläpäin niin seura tekis hyvää istutushommissa (:


      • Se on yrittäjä hinta, joten silloin siitä se 9 centtiä voidaan miehelle maksaa.


    • Raivuu miäs

      Epäilen pelkäksi heitoksi koko kommenttia. Itse ammattilaisena istutin 9.5c/kpl ja harvassa paikassa jos yleensä missään yli kymmenellä centillä istutetaan.
      Kaikenlisäksi ulkolaiset laittelevat käytännössä banaani palkalla taimia joten yli kymmenen centin palkat ovat jo melko kuninkaalliset.

      Itse luovutin koko homman ulkolaisille sillä nyky taloudellinen tilanne ei salli tuollaista alipalkka kyykyttämistä. Eikä elämistä noilla hinnoilla enään kustanneta muutenkaan.
      Jos palkkataso vastaisi yhtään nykyistä suomen tilannetta pitäisi ansaita väh 20c/kpl.
      Kun tuohon ei suostuta niin tehköön puolalaiset. Sentään puolta suurempaa palkkaa tienaan raivaus sahan varressa kun pottiputkella kahdeksassa tunnissa.

    • Kokenut ja nähnyt

      Paljon puhutaan ulkomaalaisista metsureista ja kuinka halvalla tekevät. Varmaan tekevätkin halvalla, kun heidät on tuotu tänne Suomeen ryöstettäviksi. Mutta he kyllä antavat samalla mitalla takaisin. Istutus- ja raivuutyön jälki on suorastaan ruokotonta. On myöskin löydetty alueita, joita ei ole istutettu, tai raivattu lainkaan. Siispä sitä saa mitä tilaa. Metsänomistajana en heitä metsääni päästä.

      • duunaaja1

        Oon amiksen ohessa raivannut taimikkoa vkonloppuisin ja nyt koko joululoman. Palkasta jonka saa raivattaessa menee suuri osa bensaan, auto täytyy olla sahaa ja muita tilpehöörejä kuljettaessa ja usein on ostettava esim uusi terä tms. Bensa maksaa jo 25 euroa päivä. Lisäksi raivaustyö on rasittavampaa kuin istutustyö joten on aivan kohtuullista että jos 8h työpäivän aikana saa ostuttaessa metsää keväällä 100 euroa niin samanpituisesta raivuutyöpäivästä saa150 euroa.


      • Tilhi oksalta
        duunaaja1 kirjoitti:

        Oon amiksen ohessa raivannut taimikkoa vkonloppuisin ja nyt koko joululoman. Palkasta jonka saa raivattaessa menee suuri osa bensaan, auto täytyy olla sahaa ja muita tilpehöörejä kuljettaessa ja usein on ostettava esim uusi terä tms. Bensa maksaa jo 25 euroa päivä. Lisäksi raivaustyö on rasittavampaa kuin istutustyö joten on aivan kohtuullista että jos 8h työpäivän aikana saa ostuttaessa metsää keväällä 100 euroa niin samanpituisesta raivuutyöpäivästä saa150 euroa.

        Kuules ny!

        -Polttoaineet korvataan sinulle sahakorvauksen muodossa! Et kustanna niitä palkastasi.
        -Auton käytöstä saat aina vähintään 43c/km. Yleensä siihen lisätään vielä ns. 0.06 lisä, eli jos työmatkasi ylittävät tietyn pituuden, saat kilometriä kohti vielä 0.06 senttiä, joka tosin on verotettavaa tuloa, sillä nimittäin korvataan työmatkaan kulutettua aikaa.

        Eipä ihmekään, että metsäalan palkkakehitys ja työehtosopimuksen noudattaminen ovat mitä ovat...!! Kyllä ottaa pattiin tuollainen piittaamattomuus omista eduista! Samalla toteloidessa menee muidenkin edut...


      • öfkajökfdjaök
        Tilhi oksalta kirjoitti:

        Kuules ny!

        -Polttoaineet korvataan sinulle sahakorvauksen muodossa! Et kustanna niitä palkastasi.
        -Auton käytöstä saat aina vähintään 43c/km. Yleensä siihen lisätään vielä ns. 0.06 lisä, eli jos työmatkasi ylittävät tietyn pituuden, saat kilometriä kohti vielä 0.06 senttiä, joka tosin on verotettavaa tuloa, sillä nimittäin korvataan työmatkaan kulutettua aikaa.

        Eipä ihmekään, että metsäalan palkkakehitys ja työehtosopimuksen noudattaminen ovat mitä ovat...!! Kyllä ottaa pattiin tuollainen piittaamattomuus omista eduista! Samalla toteloidessa menee muidenkin edut...

        Vai 0.06 sentin lisä. Kun 1670 kilometriä ajaa, siitä kertyy jo kokonainen euro!


      • onistutettu

        Höpö höpö, kuule .
        'Urakkamies saa korkeintaan 0,09 e taimi. Hyvä palkka kun kunto mies laittaa aina 2000/ pv.
        'yrittäjäkään ei voi laskuttaa 0,19 taimi. Olisko parempi vaihtaa alaa. Metsä alalla ei ole tapa itkee palkoista.


      • Laskinkäteen
        öfkajökfdjaök kirjoitti:

        Vai 0.06 sentin lisä. Kun 1670 kilometriä ajaa, siitä kertyy jo kokonainen euro!

        Satanenhan siitä tulee...


      • Anonyymi
        onistutettu kirjoitti:

        Höpö höpö, kuule .
        'Urakkamies saa korkeintaan 0,09 e taimi. Hyvä palkka kun kunto mies laittaa aina 2000/ pv.
        'yrittäjäkään ei voi laskuttaa 0,19 taimi. Olisko parempi vaihtaa alaa. Metsä alalla ei ole tapa itkee palkoista.

        Ai sieltä löytyikin hintojen polkija, esim mhy 0.22e/taimi laskuttaa metsänomistajaa ja toi 18-19 senttiänon alihankinta hinta. Ja miehelle työtaksaa siis 9-11 senttiä taimelta...taitaa vielä monesda paikoin olla 10 senttiäkin tiukassa.


    • Istuttaja

      Itselläni viime kesänä oli 10c/taimi sekä kuusi että mänty samalla hinnalla. Myöskään millä tavalla pohja oli muokattu ei ollut mitään väliä mätästys, äestys jne...hinta aina tuo 10c/taimi.

    • metsuri

      19 centtiä/taimi on hinta kokonaisuudessaan. Tämä sisältää siis kaikki palkan sivukulut jne. Eli UPM maksaa yrittäjälle 19 centtiä/taimi ja yrittäjä saa siitä n. 11-12 centtiä palkkaa. Ettei menis nyt vaan jyvät ja akanat sekaisin.

    • vyorykka

      Kyllä saa ylikin 20 sent kpl hinnan mutta ne on kuokkataimia, (koivu)hinta sisältää laikutuksen kuokalla, mätästetty oli -14 vuonna 12-14 sent kpl. mutta tuossa yli 300 eeron palkkaa päivässä tuskin pääsee, se olisi pottitaimia päivässä, noin hehtäärin verran eli 2500 kpl päivä, ei onnistu 8 tunnin aikana, itse istutin tuntihintaa eelis vuonna, noin 100 kpl tuntissa, parhaimmat pääsevät noin 1000 kpl päivävauhtiin, mutta se ei onnistu joka päivä, saanen epäillä.

      • Anonyymi

        Hohhoijjaa 6-7 tuntia ja 1200-1500 kpl normaali metsuripäivä , töissä siellä palstalla ollaan, eikä meisseliä venyttelemässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hohhoijjaa 6-7 tuntia ja 1200-1500 kpl normaali metsuripäivä , töissä siellä palstalla ollaan, eikä meisseliä venyttelemässä.

        tänään istutin reilut 800 taimea, aikaa meni 4,5h ilman taukoja
        ei kunto kestäis joka päivä samaa


      • Anonyymi

        Minulle hoettiin tuota samaa aikanaan että "kovimmat istuttaa sen 1000 taimea työpäivässä"
        Minulla oli paras työpäivä 5:30-13,00 1920kpl eli tekee 24 laatikkoa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tänään istutin reilut 800 taimea, aikaa meni 4,5h ilman taukoja
        ei kunto kestäis joka päivä samaa

        Mitä vittua, kuinka huonokuntosta porukkaa ku ite pistin 7h aikana 2750 tainta (kohtuu huolellisesti), pidin kaks 20min taukoa ni ei pitäis 1000kaan olla tiukassa normaalikuntosella


    • istuttaja

      Laitan vähän myöhään mutta olen ollut 5 kesää istuttamassa taimia ja olen aina saanut 18c/kpl ja olen tyytynyt siihen ihan hyvin.
      10c/kpl en missään nimessä lähtisi tekemään :D

      • HimoUkkoIstutttaa

        Määrä ratkoo hintaa enemmän. Itse olen tyytynyt tuohon 10 centtiä/ kpl hintaan. 11-12 tuntisia päiviä kun tekee ja 5000 tainta maahan kätkee niin pääsee ihan kohtuullisille palkoille.


      • valehtelet

        Istuttaja valehtelee. missään ei takuulla makseta 18 senttiä taimelta. Ainoastaan urakoitsijana voi tuon saada, mutta se on eri juttu kuin työntekijänä.


      • HimoUkkoIstutttaa kirjoitti:

        Määrä ratkoo hintaa enemmän. Itse olen tyytynyt tuohon 10 centtiä/ kpl hintaan. 11-12 tuntisia päiviä kun tekee ja 5000 tainta maahan kätkee niin pääsee ihan kohtuullisille palkoille.

        Tuota määrää ei laita kukaan 12 tuntisella päivällä, jos ei ihan perseelleen ja ylitiheeseen istuta, hyvä maa saa olla että puolet menee kunnolla sinne. Urakoitsija pitää taksaa siinä 18-22 senttiä taimelta, ja tahtoo olla ettei yli 20 sentin tule kauppoja, hintoja ei pidä lähteä polkemaan juuri tänään oli hintojen neuvottelua yrittäjän kanssa, itse palkallinen, niin pitää se tes tulla ammattimiehelle , yrittäjä samaa mieltä ja vielä katetta firmalle 10-15 % välille.


      • Anonyymi

        Itse joudun metsänhoitoyhdistykselle 7-8snt/taimi palkalla ja kaverit saat 20snt upm:mältä. Vähä tympii🙄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse joudun metsänhoitoyhdistykselle 7-8snt/taimi palkalla ja kaverit saat 20snt upm:mältä. Vähä tympii🙄

        Yrittäjä taksa se on,eli 8-9 senttiä työntekijälle.


      • Anonyymi
        HimoUkkoIstutttaa kirjoitti:

        Määrä ratkoo hintaa enemmän. Itse olen tyytynyt tuohon 10 centtiä/ kpl hintaan. 11-12 tuntisia päiviä kun tekee ja 5000 tainta maahan kätkee niin pääsee ihan kohtuullisille palkoille.

        Eli et oo laisin käynyt koko hommassa, sen verran jutussas taasen lapinlisää, no kätkemällä kannonkoloihin tai suon silmään yms.menee helpostikin mutta voi miytauksen kohdalla olla selitykset selitelty.


      • Anonyymi
        HimoUkkoIstutttaa kirjoitti:

        Määrä ratkoo hintaa enemmän. Itse olen tyytynyt tuohon 10 centtiä/ kpl hintaan. 11-12 tuntisia päiviä kun tekee ja 5000 tainta maahan kätkee niin pääsee ihan kohtuullisille palkoille.

        et oo tainnut kosaan istuttaa puheesta päätellen


    • 6000

      heh heh..tuo viimeinen hupi ukko liene istuttanut taimen taimea eläessään. toki niitä laatikoittaan istuttaa kiven koloon suht paljon työ päivässä

      • väärin

        ei sanokkaan istuttavansa, vaan kätkee.


    • Äläpämenehalpaan

      Älä istuta taimia, mene Kelaan hommiin, lisäksi voit roudata Virosta kaljaa synttärijuhliin!

    • neniojohP

      Itse saan ainakin 6 centtiä taimi ja joka päivä saanut yli 100 euroa joten on teillä aika suuret kappalehinnat? Montako taimea istutatte päivässä? Itse noin 6 tunnin aikana 1200 josta saa päivältä sitten sen 130 euroa. Ja kaksi viikkoa olen istuttanut.

      • Joku--

        Tos yhtälös mättää :)

        Ei oikein Elon laskuoppiin sovi :)


      • Laskinkäteen

        0,06 x 1200=82€


      • Laskinkäteen

        Näppäilyvirhe, siis 72€


    • istuttaja

      itse istutan mettänhoitoyhyristykselle 15c alv/ taimi ja y-tunnuksella teen. taimia ku pökkii sen 1320 päivässä niin son ihan sopiva määrä

      • väärin

        Teet liian halvalla. Yrittäjän hinta on noin 20 senttiä alv.


      • Polkumiehethuutelee
        väärin kirjoitti:

        Teet liian halvalla. Yrittäjän hinta on noin 20 senttiä alv.

        Itse en edes vaivaudu tekemään alle 0.25 alv/kpl tai 40/h. Ei tuol metäs niin hauskaa ole


      • Anonyymi

        Ite sain 26c alvillisena havutaimista!


    • pitkältiylimiljoona

      voi hyvä tavaton...
      taimesta saa tessin mukaan 0.08- 09 /taimi muokattuun maahan .
      ihme paskaa täällä taas puhutaan.

      • väärin

        Minkä tessin? Ainakaan metsä-tessissä ei ole vuosikausiin enää ollut istutustaksoja.


      • Anonyymi

        Yrittäjähintoja eli istutuksella jaa luvulla 2 ,5= Taimitaksa


      • Anonyymi

        Pojat vois opetella myös yrittäjä hintoja 0.22e/taimi jo mainostaa mhy kappale hintaa istutukseen. Siitä kää työmiehelle se 9-10 senttiä ja alihankkijalle 17-19cent/taimi.


    • Saakoistuttajia

      Jos palkkaan metsänistuttajan ja istuttaja saa 0,1 €/taimi. Minulla on sen lisäksi merkittävä määrä sivukustannuksia: vakuutukset, eläkemaksut, vuosilomakorvaus.
      Lähes orjatyöpalkka esim. 600 tainta/8h, on 7,5 € tunnille bruttona. Elää tuolla mutta lihomaan tuskin pääsee.

      • väärin

        Älä palkkaa sellaista vetelystä, jolla menee 8 tuntia tuohon 600 taimeen. Itse lupaan istuttaa ne 2 tunnissa.


      • Isstuttaja
        väärin kirjoitti:

        Älä palkkaa sellaista vetelystä, jolla menee 8 tuntia tuohon 600 taimeen. Itse lupaan istuttaa ne 2 tunnissa.

        12 sekunttia per taimi.. tuohon kuuluu vakan täyttö.. kävelyä. Nopeita nää on :D


      • Tuntityötakaahuolellisuu
        Isstuttaja kirjoitti:

        12 sekunttia per taimi.. tuohon kuuluu vakan täyttö.. kävelyä. Nopeita nää on :D

        Tuossa olikin hyvä esimerkki miksi istutus pitäisi alkaa tekemään tunti työnä kautta maan. Nämä "istutan 4000 tainta neljässä tunnissa" kehujat ovat juuri sitä porukkaa jotka laittavat taimet miten sattuu minne sattuu tiivistämättä ja loput tunkee kivien koloon.
        Ammatikseen tekevät tietävät mikä on realistinen määrä istuttaa KUNNOLLA taimien kantamisineen, vakan täyttöineen, kahvi pausseineen päivineen.
        Urakkamies pyrkii pääsemään taimista eroon keinolla millä hyvänsä nopeasti ja epäammattimaisesti. Tuntimies laittaa taimet maahan huolellisesti ja vastaa asianmukaisesta istutustyöstä.
        Olen suuri maanomistaja enkä halua ensimmäistäkään istuttajaa urakkapalkalla mailleni. Toivottavasti ei kukaan muukaan.
        Istutustyö ei ole kilpailua paljonko laittaa päivässä vaan se on työtä joka pitää tehdä huolellisesti!


      • Polkumiehethuutelee
        Tuntityötakaahuolellisuu kirjoitti:

        Tuossa olikin hyvä esimerkki miksi istutus pitäisi alkaa tekemään tunti työnä kautta maan. Nämä "istutan 4000 tainta neljässä tunnissa" kehujat ovat juuri sitä porukkaa jotka laittavat taimet miten sattuu minne sattuu tiivistämättä ja loput tunkee kivien koloon.
        Ammatikseen tekevät tietävät mikä on realistinen määrä istuttaa KUNNOLLA taimien kantamisineen, vakan täyttöineen, kahvi pausseineen päivineen.
        Urakkamies pyrkii pääsemään taimista eroon keinolla millä hyvänsä nopeasti ja epäammattimaisesti. Tuntimies laittaa taimet maahan huolellisesti ja vastaa asianmukaisesta istutustyöstä.
        Olen suuri maanomistaja enkä halua ensimmäistäkään istuttajaa urakkapalkalla mailleni. Toivottavasti ei kukaan muukaan.
        Istutustyö ei ole kilpailua paljonko laittaa päivässä vaan se on työtä joka pitää tehdä huolellisesti!

        Meiltä saat takuun työlle mutta polkuhinnalla ei tehdä


      • Anonyymi
        Tuntityötakaahuolellisuu kirjoitti:

        Tuossa olikin hyvä esimerkki miksi istutus pitäisi alkaa tekemään tunti työnä kautta maan. Nämä "istutan 4000 tainta neljässä tunnissa" kehujat ovat juuri sitä porukkaa jotka laittavat taimet miten sattuu minne sattuu tiivistämättä ja loput tunkee kivien koloon.
        Ammatikseen tekevät tietävät mikä on realistinen määrä istuttaa KUNNOLLA taimien kantamisineen, vakan täyttöineen, kahvi pausseineen päivineen.
        Urakkamies pyrkii pääsemään taimista eroon keinolla millä hyvänsä nopeasti ja epäammattimaisesti. Tuntimies laittaa taimet maahan huolellisesti ja vastaa asianmukaisesta istutustyöstä.
        Olen suuri maanomistaja enkä halua ensimmäistäkään istuttajaa urakkapalkalla mailleni. Toivottavasti ei kukaan muukaan.
        Istutustyö ei ole kilpailua paljonko laittaa päivässä vaan se on työtä joka pitää tehdä huolellisesti!

        Ja palkanmaksukin tulee tehdä kunnolla eikä millään orja taksoilla urakkapäivänä 135-150e brutto ja se on 6.5 tuntia palstalla ja moro, niin se jäi raivurillakin mhy llä sahatessa, ja päälle vielä tuli sahakorvaus ja kilometrit.


      • Anonyymi
        Isstuttaja kirjoitti:

        12 sekunttia per taimi.. tuohon kuuluu vakan täyttö.. kävelyä. Nopeita nää on :D

        No siis ite oo tehny kaks kesää töitä 6snt taimesta (toki asun Lapissa niin taksat on autom. Pienempiä) Ite oon ku kohtuu huolella laittanu niin on menny 8h päivänä se 2750 tainta. Että mitä nää puhuu ihan helposti menee 12 s taimi. Oma henkilökohtanen ennätys on 18min 250 tainta.


    • Ei ne sinne ihan ilman mene 11h 45 min ja hyvään maahan, osa taimista tuotu palstalle liki 2550kpl ja ei todellakaan seuraavana päivänä tehnyt mieli lähteä hurjimaan.

    • HuolellinenAmmattimies

      Pitäisi tässä parin viikon päästä taas istutushommat aloitella. Yksi 20 000 taimen urakka olisi aloitettava heti pääsiäisen jälkeen. Seitsemässä päivässä olen luvannut homman hoitaa. Viikonloputkin aion istuttaa ja pitkää päivää tehdä. 12 c/taimi ja matkakulut luvattiin. Asuntovaunun tuon siihen urakka-alueen läheisyyteen, mutta laskutan silti kilometrit 45 km/ pv, pieni lisähän se on sekin. Kyllä tässä hommassa ihan hyvin minunlainen ammattilainen pärjää, kun jaksaa vain painaa pitkää päiväää.

      • Anonyymi

        Miltä kantilta tuotakin työtä sitten katsotaan. Perus työssä suomalainen tienaa palkkansa noin kahdeksan tunnin työpäivänä.
        Sinä puhut että "pärjää kun tekee pitkää päivää" Tuo on kierto ilmaisu sille että palkka on niin surkea että tarvitset tupla päivän siihen millä perus duunari itsensä elättää.
        Koska olet kuullut että vaikkapa levyseppähitsaaja tai siivooja kehuu palkkaansa sillä että "hyvin minä ammattilaisena tässä pärjään kun rehkin pitkää päivää"?
        Itse tienasin "hyvin" vielä istutuksilla urakalla joskus 2000 luvun alussa mutta kun tässä kahdessakymmenessä vuodessakaan ei istutus taksat ole parantuneet kieltäydyin istutuksien teosta jo reilu kymmenen vuotta sitten. Tässä ajassa raivaussaha työni tuntipalkka on noussut useita euroja mutta istutus urakka hinta olisi vieläkin sama kuin 2000 luvun alussa.
        Miksi pudottaisin päiväpalkkaani kymmenillä euroilla jonkun kausi istutuksen takia vapaaehtoisesti? Työnantajani polkeekin sitten taimensa itse, sukulaistensa, opiskelijoiden ja muiden puoli ilmaisten työkokeilijoiden ja maahanmuuttajien voimin.


      • Anonyymi

        Et kai helvetin ääliö yrittäjänä tuollaisilla taksoilla istuta ja tupla tunneilla, voi helvetin apinat ku. Yhtiötkin laskuttaa 40e alv metsuritunnista ja kilometrit asiakkaalle vielä, jne. Oikeilla hinnoilla raivuu mies tekee 6-7 tunnin päivillä arki viikossa saman tilin, kun sinå myös viikonlopun tökit taimia 15-16 tunnin päiviä, ammattimies kaukana tollasesta, kun osaa edes taksoja laittaa.


    • Anonyymi

      Työn-sankareita on hautausmaat täynnä. Jokainen kehuskelee omilla saavutuksillaan, mutta niitä ei voi verrata keskenään koska olosuhteet siellä hakkuuaukealla ovat niin erilaiset. En usko tällä syömisellä noihin huippu "saavutuksiin", hemmot puhuvat paskaa, ja lisäksi ovat oikeasti ihan tavallisia tallaajia...

      • Anonyymi

        Riippuu mihin kommenttiin tässä vastaat,kyllä ne 4000 tuhannen ukot on utopiaa,kumma kun ei ole tullut kertaakaan millään työmailla näitä vastaan,ja hirveitä määriä sahaavat,mut ei koskaan samalla palstalla tunnu onnistuvan ne uroteot, istutuksella tulee tosiaan vastaan luonnonlait, huomasin kun eräs istutus kaveri vain lukumäärää teki,niin päin vittua siellä taimet mihin helppo laittaa metrin välein jne,sitten pyytelee ettei oo tarpeeks toiselle palstalle taimia onko sulla antaa kysellään,no ei ole ja ei uskota kun sanotaan että siellä ollut oikea lukumäärä ja oot tehnyt vitulleen.


    • Anonyymi

      Voi luoja mitä metsätonttuja, koneistuksella hyvään pohjaan pääsee n 130kpl/h sisältää ruoka, kahvi ja tupakkatauot koneen täytöt.

      • Anonyymi

        Ompa yhdelle tunnille paljon taukoja,selittääkin miksi niin läskejä ne kone kuskit etteivät juuri hytistä jaksa autolle lepäämättä kulkea.


    • Anonyymi

      Onko kellään tietoa paljonko metsäyhtiöt
      (Esim. Upm/Metsä group) maksavat yrittäjä metsurille taksaa per taimi? Jos joltain löytyy esim. tietoa 2021- 2023 vuoden liksoista?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      Yleistä iskelmämusiikista
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe