metsänistutus palkka!!?

Olen 16-v uusmaalainen olin istuttamassa metsänhoitoyhdistykselle metsäntaimia viime kesänä n. 15 000 kpl kuukaudessa. Urakkapalkkani oli 11 senntiä kuusen ja 10 senttiä männyntaimelta ja mätästetyllä tai muuten vaativalle alalle 12 ja 13 senttiä

Eräs UPMän pomo kehui mulle että heillä olisin saanut heiltä 19 senttiä taimelta, voiko tämä pitää paikkansa? Mitäs muut istuttajat ovat tienanneet? Kiinnostaisi kuulla!
Ilmoita

39 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

19 centtiä taimelle on kyllä kova hinta pottiputki-istuttamisessa. Siinä pääsee huonompiki työläinen yli 300 € päiväansioille. Ota nimi ylös UPM-pomolta ja hommaa minut ens kesänä kaveriksi istuttamaan :) . 19 senttiä voisi tulla kyseeseen, jos hintaan pitää sisältyä taimien siirtelyä pidempiä matkoja tai kastelua.
2 VASTAUSTA:
Kyseessä on Kirkkonummen ja Siuntion alue jos satut asumaan täälläpäin niin seura tekis hyvää istutushommissa (:
Se on yrittäjä hinta, joten silloin siitä se 9 centtiä voidaan miehelle maksaa.
+Lisää kommentti
Epäilen pelkäksi heitoksi koko kommenttia. Itse ammattilaisena istutin 9.5c/kpl ja harvassa paikassa jos yleensä missään yli kymmenellä centillä istutetaan.
Kaikenlisäksi ulkolaiset laittelevat käytännössä banaani palkalla taimia joten yli kymmenen centin palkat ovat jo melko kuninkaalliset.

Itse luovutin koko homman ulkolaisille sillä nyky taloudellinen tilanne ei salli tuollaista alipalkka kyykyttämistä. Eikä elämistä noilla hinnoilla enään kustanneta muutenkaan.
Jos palkkataso vastaisi yhtään nykyistä suomen tilannetta pitäisi ansaita väh 20c/kpl.
Kun tuohon ei suostuta niin tehköön puolalaiset. Sentään puolta suurempaa palkkaa tienaan raivaus sahan varressa kun pottiputkella kahdeksassa tunnissa.
Ilmoita
Paljon puhutaan ulkomaalaisista metsureista ja kuinka halvalla tekevät. Varmaan tekevätkin halvalla, kun heidät on tuotu tänne Suomeen ryöstettäviksi. Mutta he kyllä antavat samalla mitalla takaisin. Istutus- ja raivuutyön jälki on suorastaan ruokotonta. On myöskin löydetty alueita, joita ei ole istutettu, tai raivattu lainkaan. Siispä sitä saa mitä tilaa. Metsänomistajana en heitä metsääni päästä.
5 VASTAUSTA:
Oon amiksen ohessa raivannut taimikkoa vkonloppuisin ja nyt koko joululoman. Palkasta jonka saa raivattaessa menee suuri osa bensaan, auto täytyy olla sahaa ja muita tilpehöörejä kuljettaessa ja usein on ostettava esim uusi terä tms. Bensa maksaa jo 25 euroa päivä. Lisäksi raivaustyö on rasittavampaa kuin istutustyö joten on aivan kohtuullista että jos 8h työpäivän aikana saa ostuttaessa metsää keväällä 100 euroa niin samanpituisesta raivuutyöpäivästä saa150 euroa.
duunaaja1 kirjoitti:
Oon amiksen ohessa raivannut taimikkoa vkonloppuisin ja nyt koko joululoman. Palkasta jonka saa raivattaessa menee suuri osa bensaan, auto täytyy olla sahaa ja muita tilpehöörejä kuljettaessa ja usein on ostettava esim uusi terä tms. Bensa maksaa jo 25 euroa päivä. Lisäksi raivaustyö on rasittavampaa kuin istutustyö joten on aivan kohtuullista että jos 8h työpäivän aikana saa ostuttaessa metsää keväällä 100 euroa niin samanpituisesta raivuutyöpäivästä saa150 euroa.
Kuules ny!

-Polttoaineet korvataan sinulle sahakorvauksen muodossa! Et kustanna niitä palkastasi.
-Auton käytöstä saat aina vähintään 43c/km. Yleensä siihen lisätään vielä ns. 0.06 lisä, eli jos työmatkasi ylittävät tietyn pituuden, saat kilometriä kohti vielä 0.06 senttiä, joka tosin on verotettavaa tuloa, sillä nimittäin korvataan työmatkaan kulutettua aikaa.

Eipä ihmekään, että metsäalan palkkakehitys ja työehtosopimuksen noudattaminen ovat mitä ovat...!! Kyllä ottaa pattiin tuollainen piittaamattomuus omista eduista! Samalla toteloidessa menee muidenkin edut...
Tilhi oksalta kirjoitti:
Kuules ny!

-Polttoaineet korvataan sinulle sahakorvauksen muodossa! Et kustanna niitä palkastasi.
-Auton käytöstä saat aina vähintään 43c/km. Yleensä siihen lisätään vielä ns. 0.06 lisä, eli jos työmatkasi ylittävät tietyn pituuden, saat kilometriä kohti vielä 0.06 senttiä, joka tosin on verotettavaa tuloa, sillä nimittäin korvataan työmatkaan kulutettua aikaa.

Eipä ihmekään, että metsäalan palkkakehitys ja työehtosopimuksen noudattaminen ovat mitä ovat...!! Kyllä ottaa pattiin tuollainen piittaamattomuus omista eduista! Samalla toteloidessa menee muidenkin edut...
Vai 0.06 sentin lisä. Kun 1670 kilometriä ajaa, siitä kertyy jo kokonainen euro!
Höpö höpö, kuule .
'Urakkamies saa korkeintaan 0,09 e taimi. Hyvä palkka kun kunto mies laittaa aina 2000/ pv.
'yrittäjäkään ei voi laskuttaa 0,19 taimi. Olisko parempi vaihtaa alaa. Metsä alalla ei ole tapa itkee palkoista.
öfkajökfdjaök kirjoitti:
Vai 0.06 sentin lisä. Kun 1670 kilometriä ajaa, siitä kertyy jo kokonainen euro!
Satanenhan siitä tulee...
+Lisää kommentti
Itselläni viime kesänä oli 10c/taimi sekä kuusi että mänty samalla hinnalla. Myöskään millä tavalla pohja oli muokattu ei ollut mitään väliä mätästys, äestys jne...hinta aina tuo 10c/taimi.
Ilmoita
19 centtiä/taimi on hinta kokonaisuudessaan. Tämä sisältää siis kaikki palkan sivukulut jne. Eli UPM maksaa yrittäjälle 19 centtiä/taimi ja yrittäjä saa siitä n. 11-12 centtiä palkkaa. Ettei menis nyt vaan jyvät ja akanat sekaisin.
1
Ilmoita
Kyllä saa ylikin 20 sent kpl hinnan mutta ne on kuokkataimia, (koivu)hinta sisältää laikutuksen kuokalla, mätästetty oli -14 vuonna 12-14 sent kpl. mutta tuossa yli 300 eeron palkkaa päivässä tuskin pääsee, se olisi pottitaimia päivässä, noin hehtäärin verran eli 2500 kpl päivä, ei onnistu 8 tunnin aikana, itse istutin tuntihintaa eelis vuonna, noin 100 kpl tuntissa, parhaimmat pääsevät noin 1000 kpl päivävauhtiin, mutta se ei onnistu joka päivä, saanen epäillä.
Ilmoita
Laitan vähän myöhään mutta olen ollut 5 kesää istuttamassa taimia ja olen aina saanut 18c/kpl ja olen tyytynyt siihen ihan hyvin.
10c/kpl en missään nimessä lähtisi tekemään :D
4 VASTAUSTA:
Määrä ratkoo hintaa enemmän. Itse olen tyytynyt tuohon 10 centtiä/ kpl hintaan. 11-12 tuntisia päiviä kun tekee ja 5000 tainta maahan kätkee niin pääsee ihan kohtuullisille palkoille.
Istuttaja valehtelee. missään ei takuulla makseta 18 senttiä taimelta. Ainoastaan urakoitsijana voi tuon saada, mutta se on eri juttu kuin työntekijänä.
HimoUkkoIstutttaa kirjoitti:
Määrä ratkoo hintaa enemmän. Itse olen tyytynyt tuohon 10 centtiä/ kpl hintaan. 11-12 tuntisia päiviä kun tekee ja 5000 tainta maahan kätkee niin pääsee ihan kohtuullisille palkoille.
Tuota määrää ei laita kukaan 12 tuntisella päivällä, jos ei ihan perseelleen ja ylitiheeseen istuta, hyvä maa saa olla että puolet menee kunnolla sinne. Urakoitsija pitää taksaa siinä 18-22 senttiä taimelta, ja tahtoo olla ettei yli 20 sentin tule kauppoja, hintoja ei pidä lähteä polkemaan juuri tänään oli hintojen neuvottelua yrittäjän kanssa, itse palkallinen, niin pitää se tes tulla ammattimiehelle , yrittäjä samaa mieltä ja vielä katetta firmalle 10-15 % välille.
Itse joudun metsänhoitoyhdistykselle 7-8snt/taimi palkalla ja kaverit saat 20snt upm:mältä. Vähä tympii🙄
+Lisää kommentti
heh heh..tuo viimeinen hupi ukko liene istuttanut taimen taimea eläessään. toki niitä laatikoittaan istuttaa kiven koloon suht paljon työ päivässä
1 VASTAUS:
ei sanokkaan istuttavansa, vaan kätkee.
+Lisää kommentti
Älä istuta taimia, mene Kelaan hommiin, lisäksi voit roudata Virosta kaljaa synttärijuhliin!
Ilmoita
Itse saan ainakin 6 centtiä taimi ja joka päivä saanut yli 100 euroa joten on teillä aika suuret kappalehinnat? Montako taimea istutatte päivässä? Itse noin 6 tunnin aikana 1200 josta saa päivältä sitten sen 130 euroa. Ja kaksi viikkoa olen istuttanut.
3 VASTAUSTA:
Tos yhtälös mättää :)

Ei oikein Elon laskuoppiin sovi :)
0,06 x 1200=82€
Näppäilyvirhe, siis 72€
+Lisää kommentti
itse istutan mettänhoitoyhyristykselle 15c+alv/ taimi ja y-tunnuksella teen. taimia ku pökkii sen 1320 päivässä niin son ihan sopiva määrä
2 VASTAUSTA:
Teet liian halvalla. Yrittäjän hinta on noin 20 senttiä+ alv.
väärin kirjoitti:
Teet liian halvalla. Yrittäjän hinta on noin 20 senttiä+ alv.
Itse en edes vaivaudu tekemään alle 0.25+alv/kpl tai 40/h. Ei tuol metäs niin hauskaa ole
+Lisää kommentti
voi hyvä tavaton...
taimesta saa tessin mukaan 0.08- 09 /taimi muokattuun maahan .
ihme paskaa täällä taas puhutaan.
1 VASTAUS:
Minkä tessin? Ainakaan metsä-tessissä ei ole vuosikausiin enää ollut istutustaksoja.
+Lisää kommentti
Jos palkkaan metsänistuttajan ja istuttaja saa 0,1 €/taimi. Minulla on sen lisäksi merkittävä määrä sivukustannuksia: vakuutukset, eläkemaksut, vuosilomakorvaus.
Lähes orjatyöpalkka esim. 600 tainta/8h, on 7,5 € tunnille bruttona. Elää tuolla mutta lihomaan tuskin pääsee.
4 VASTAUSTA:
Älä palkkaa sellaista vetelystä, jolla menee 8 tuntia tuohon 600 taimeen. Itse lupaan istuttaa ne 2 tunnissa.
väärin kirjoitti:
Älä palkkaa sellaista vetelystä, jolla menee 8 tuntia tuohon 600 taimeen. Itse lupaan istuttaa ne 2 tunnissa.
12 sekunttia per taimi.. tuohon kuuluu vakan täyttö.. kävelyä. Nopeita nää on :D
Isstuttaja kirjoitti:
12 sekunttia per taimi.. tuohon kuuluu vakan täyttö.. kävelyä. Nopeita nää on :D
Tuossa olikin hyvä esimerkki miksi istutus pitäisi alkaa tekemään tunti työnä kautta maan. Nämä "istutan 4000 tainta neljässä tunnissa" kehujat ovat juuri sitä porukkaa jotka laittavat taimet miten sattuu minne sattuu tiivistämättä ja loput tunkee kivien koloon.
Ammatikseen tekevät tietävät mikä on realistinen määrä istuttaa KUNNOLLA taimien kantamisineen, vakan täyttöineen, kahvi pausseineen päivineen.
Urakkamies pyrkii pääsemään taimista eroon keinolla millä hyvänsä nopeasti ja epäammattimaisesti. Tuntimies laittaa taimet maahan huolellisesti ja vastaa asianmukaisesta istutustyöstä.
Olen suuri maanomistaja enkä halua ensimmäistäkään istuttajaa urakkapalkalla mailleni. Toivottavasti ei kukaan muukaan.
Istutustyö ei ole kilpailua paljonko laittaa päivässä vaan se on työtä joka pitää tehdä huolellisesti!
Tuntityötakaahuolellisuu kirjoitti:
Tuossa olikin hyvä esimerkki miksi istutus pitäisi alkaa tekemään tunti työnä kautta maan. Nämä "istutan 4000 tainta neljässä tunnissa" kehujat ovat juuri sitä porukkaa jotka laittavat taimet miten sattuu minne sattuu tiivistämättä ja loput tunkee kivien koloon.
Ammatikseen tekevät tietävät mikä on realistinen määrä istuttaa KUNNOLLA taimien kantamisineen, vakan täyttöineen, kahvi pausseineen päivineen.
Urakkamies pyrkii pääsemään taimista eroon keinolla millä hyvänsä nopeasti ja epäammattimaisesti. Tuntimies laittaa taimet maahan huolellisesti ja vastaa asianmukaisesta istutustyöstä.
Olen suuri maanomistaja enkä halua ensimmäistäkään istuttajaa urakkapalkalla mailleni. Toivottavasti ei kukaan muukaan.
Istutustyö ei ole kilpailua paljonko laittaa päivässä vaan se on työtä joka pitää tehdä huolellisesti!
Meiltä saat takuun työlle mutta polkuhinnalla ei tehdä
+Lisää kommentti
Ei ne sinne ihan ilman mene 11h 45 min ja hyvään maahan, osa taimista tuotu palstalle liki 2550kpl ja ei todellakaan seuraavana päivänä tehnyt mieli lähteä hurjimaan.
Ilmoita
Pitäisi tässä parin viikon päästä taas istutushommat aloitella. Yksi 20 000 taimen urakka olisi aloitettava heti pääsiäisen jälkeen. Seitsemässä päivässä olen luvannut homman hoitaa. Viikonloputkin aion istuttaa ja pitkää päivää tehdä. 12 c/taimi ja matkakulut luvattiin. Asuntovaunun tuon siihen urakka-alueen läheisyyteen, mutta laskutan silti kilometrit 45 km/ pv, pieni lisähän se on sekin. Kyllä tässä hommassa ihan hyvin minunlainen ammattilainen pärjää, kun jaksaa vain painaa pitkää päiväää.
Ilmoita
Työn-sankareita on hautausmaat täynnä. Jokainen kehuskelee omilla saavutuksillaan, mutta niitä ei voi verrata keskenään koska olosuhteet siellä hakkuuaukealla ovat niin erilaiset. En usko tällä syömisellä noihin huippu "saavutuksiin", hemmot puhuvat paskaa, ja lisäksi ovat oikeasti ihan tavallisia tallaajia...
Ilmoita
Voi luoja mitä metsätonttuja, koneistuksella hyvään pohjaan pääsee n 130kpl/h sisältää ruoka, kahvi ja tupakkatauot+koneen täytöt.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

metsänistutus palkka!!?

Olen 16-v uusmaalainen olin istuttamassa metsänhoitoyhdistykselle metsäntaimia viime kesänä n. 15 000 kpl kuukaudessa. Urakkapalkkani oli 11 senntiä kuusen ja 10 senttiä männyntaimelta ja mätästetyllä tai muuten vaativalle alalle 12 ja 13 senttiä

Eräs UPMän pomo kehui mulle että heillä olisin saanut heiltä 19 senttiä taimelta, voiko tämä pitää paikkansa? Mitäs muut istuttajat ovat tienanneet? Kiinnostaisi kuulla!

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta