Ihmettelijä.Totuuden etsintä minuakin kiinnostaa. Tutkitaan sanaa yhdessä. Itse olen valmis muuttamaan käsityksiäni heti jos Raamatun totuus niin vaatii. Esikoisia olen minäkin, eikä ole tarkoitus vaihtaa parempaan, ja ikäni alkaa viitosella.
Seuraavassa raamatunkohtia, jotka tulivat esiin:
Johanneksen kasteen ja Jeesuksen asettaman kristillisen kasteen yhtäläisyys on se, että molemmissa saadaan synnit anteeksi, ja molemmissa kastettiin lapsia ja aikuisia. Johanneksen kasteen esikuva on taas juutalaisten proselyyttikaste, joka oli myös lapsi- ja aikuiskaste. Mutta ei enempää tästä.
Mk 1:4 Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi.
Mk 1:8 "Minä olen kastanut teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
Kristillisestä kasteesta kerrotaan ympäri Raamattua, mutta kaste määritellään näissä paikoissa:
Joh 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan
Gal 2:27 Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne
Mar 16:16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Mt 28:19-20 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.
Apt 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
Apt 22:16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.
1.Piet 3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
Tit 3:5 hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.
Rm 6:3-4 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.
Kol. 2:12 Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.
Ero on siis ainakin se, että Johanneksen "parannuksen" kasteessa ei saatu Pyhää Henkeä (Puolustajaa) eikä kastettavaa puettu Kristukseen. Tämän vahvistaa selkeästi myös Apt 19:1-6, jossa Paavali kysyi, millä kasteella Apolloksen opetuslapset oli kastettu. (Lue myös Apt 18:24-28). Apollos ei tiennyt, että Johanneksen väliaikaisen kasteen aika oli päättynyt, ja kristillisen kasteen aika oli alkanut Helluntaina.
Ihmettelijälle
70
88
Vastaukset
Seuraavaksi tutkitaan vielä kastoiko Jeesus vai ei.
Jeesus ei nimittäin itse kastanut ketään, vaan antoi työn opetuslapsilleen. Ensi lukemalta luulisi, että Jeesus kastoi omin käsin (Joh 3:22 ja Joh 4:1), mutta Joh 4:2 selventää: "tosin hän ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa." Tässä kunnia kastamisesta annettiin Jeesukselle, vaikka apulaiset tekivät fyysisen työn.
Jeesuksen opetuslapset eivät voineet kastaa kristillisellä kasteella, koska
Puolustaja (Pyhä Henki) ei ollut vielä tullut. Se oli mahdollista vasta kun Kristus oli ensin ylösnoussut ja sitten astunut Taivaaseen. Tämä selviää tästä:
Joh. 14:17 Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä.
Joh. 14:26 Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.
Joh. 16:7 "Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne"
Jeesus sanoo opetuslapsilleen ylösnousemuksen jälkeen mutta ennen helluntaita:
Apt 1:5 "Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä. Siihen ei ole enää montakaan päivää."
Helluntaina sitten se tapahtui:
Apt 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
Pyhä Henki saatiin siis ensimmäisen kerran Helluntaina. Johanneksen kaste ennen Helluntaita ei sisältänyt Pyhää Henkeä, ja syy oli siinä, että Kristus ei ollut vielä noussut Taivaaseen. Siksi koska Kristus vielä eli maan päällä, eivät Jeesuksenkaan opetuslapset voineet kastaa Johanneksen kastetta tehokkaammalla kasteella. Johanneksen kasteella kastetut opetuslapset joutuivat siis pakostakin ottamaan kristillisen kasteen Helluntaina tai sen jälkeen.
Jeesus ei myöskään siis "teknisistä" syistä voinut kastaa itse, koska siinä ei ollut tehoa ennen Golgatan sovitusta. Joku olisi mennyt harhaan ja uskonut saaneensa Jeesukselta kristillisen kasteen, vaikka todellisuudessa kyseessä oli Johanneksen tyyppinen kaste.
Ennen Golgataa annetuissa kasteissa ei siis ollut todellista voimaa.Korjaan vielä: ennen Golgatan sovitustyötä ja Helluntaita, eli vanhan liiton kasteissa ei ollut todellista voimaa: Pyhää Henkeä ja Kristusta itseään.
- muuttis
tyhmelin kirjoitti:
Korjaan vielä: ennen Golgatan sovitustyötä ja Helluntaita, eli vanhan liiton kasteissa ei ollut todellista voimaa: Pyhää Henkeä ja Kristusta itseään.
Kiitos tyhmelin!
Näin minä uskon. Aamen. - 9+2
tyhmelin kirjoitti:
Korjaan vielä: ennen Golgatan sovitustyötä ja Helluntaita, eli vanhan liiton kasteissa ei ollut todellista voimaa: Pyhää Henkeä ja Kristusta itseään.
Eipä ollut "ihmettelijästä" keskustelu - eikä tutkimuskaveriksi.
Puskista huuteloo. )) - teu,
9+2 kirjoitti:
Eipä ollut "ihmettelijästä" keskustelu - eikä tutkimuskaveriksi.
Puskista huuteloo. ))"9 2"
No samaa olen uumoillut , jopa unhotti asiopita ,minustakin
tutkittavia olisi monia, ei pitäisi että päästäisiin asiiaan ..
Yleensä kaikki kirjoittaa helluntaista ja Pyhästä Hengestä
Mutta Paasiäisestä on 50 päivää Helluntaihin jolloin annettiin
Kyllä Pyhä henki .
Sitä ennen jokaisen pitää elää tuo 50 päivää mieluimmin uskossa
Minä uskon siihen , että Kun Jeesus Herätettiin kuolleista jättivät
Jumala kuin Jeesus , voimaa ihmisille elämään väliajan Elämään
sen Uskossa ,että myöhemmin tulee se ,jonka Jeesus /Jumala
oli luvannut .
Koska Jeesus oli kuollut Golgatalla , Antanut Ristin Uhrin , tähän
loppui vanha liitto , ja kun uusi alkaa ,tapahtui Jeesuksen Herätys
kuolleista , kolmantena päivänä .. Ymmärrän kyllä 3 pv.
mutten ymmärrä että 50 PV menisi ohi tosta vaan , olenko oikeassas.
Eikö tilanne ole sama kuin kuolleena syntynyt lapsi , laitettaisiin
hyllylle odottamaan että siihen tulisi henki ..
Jos jollakulla on asiallinen ja ohjeellinen tiedon anto , asiasta
antakoon tulla en minä kaadu ,voin tulla tietävämmäksi..
- Jeesuksen kaste
Varsin selvää Jumalan sanaa. Pyhää Henkeä ei todellakaan JOhanneksen kasteessa saanut, hän kastoi vedellä parannukseen, hän kastoi tulkevaan Messiaaseen.
Ap. t. 19:1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
Ap. t. 19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"
Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan."
Ap. t. 19:3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?"
He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
Ap. t. 19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
Tyhmelin ,
Unohdit ainakin kaksi seikkaa ,Kun Jeesus oli Käynyt Johanneksen Kasteella ,
Hän sai ,näkyvästi Pyhän Hengen , Ja Taivas avautui ja sieltä tuli Kyyhkysen muotoinen Pyhä Henki , ja kaikki jotka oli lähettyvillä kuuli seuraavat sanat ,
Tämä on minun Rakas poikani johon minä olen mielistynyt !.
Kun Jeesus alkoi kerätä opetuslapsiaan , hän kastoi heidät jokaisen , miten
'sanot tämän tekemättömäksi ,etteikö kastanut ...Kastoi ja sai itsekin voimaa.
sekä myöhemmin Hän opetti Opetuslapset kastamaan , jolloin oli kastettava
koska ei ollut vielä XCROGSIA , kopioita tai kastekirjaa ,ensimmäinen valmistui
n. oo50 Josta olen kirjoittanut pieniä pätkiä. Tänne ..
Sitten unhotit Apt. 10 :2-48 jossa Pietari , sai näkyjä ja hoiti Korneliuksen
ja hänen perhekuntansa KASTEET n. 16-18 hengeä ,joista kaksi lasta
oli pieniä , tämä on tapahtunut n.oo32 Kesreassa . .
Raamatun mukaan tämä tapahtui vähän sen jälkeen kun . Pietari oli herättänyt
Naisen kuolleista : Apt. 9 :36-43. Tämä tapahtui Joppessa ,.naisen nimi oli Tabita.
Ja hän oli naisopetuslapsi siellä , joka olipaljon tehnyt hyvaa ja antanut almuja
He veivät Pietatrin yläsaliin jossa , hän oli ..Pietari ajoi kaikki pyhät ja itkijät pois .
Laskeutui polvilleen vuoteen viereen, ja Rukoili ; ja hän kääntyi Ruumiin puolen
ja sanoi : "Tabita nouse ylös " ; Niin Tabita avasi silmät , ja nähdessään Pietarin
hän nousi istumaan .
Ja Pietari ojensi hänelle kätensä ja nosti hänet seisomaan, ja kutsui siaään
pyhä ja Lesket ja asetti hänet elävänä heidäön eteensä. . Ja tämä tiedoksi
Joppessa ja MONET uskoivat HERRAAN ..- Väärin opetat
En ymmärrä kuinka teu noin sekoilee!
Harhaopit joita luet, ovat ilmeisesti sekoittaneet pääsi?
KIrjoitit:" Kun Jeesus alkoi kerätä opetuslapsiaan , hän kastoi heidät jokaisen , miten 'sanot tämän tekemättömäksi ,etteikö kastanut ...Kastoi ja sai itsekin voimaa.
n. oo50 Josta olen kirjoittanut pieniä pätkiä. Tänne ."
Jeesus ei opetuslapsiaan kastanut, tiedoksi vain!
Kun Synnitön Jeesus meni Johanneksen kasteelle, niin sillä on täysin eri merkitys, kun meidän syntisten kasteelle menossa. Jeesus ei tarvbinnut itse minkäänlöaista parannusta. JOhanneksen kaste oli nimenomaan parannuksen kaste, ei se kaste jolla kristityt kastetaan.
Jeesus TÄYTTI JUMALAN VANHURSKAAN TAHDON, Johanneksen kaste LIittyi tähän (lunastus) TAPAHTUMAKETJUUN.
Ei pidä ryhtyä opettajaksi silloin kun ei ymmärrä näitä asioita oikein, vaan horjuu sinne ja tänne kaikenlaisssa opin tuulissa mitä kirjoita sattuu kulloinkin lukemaan. Teu.
Jeesus kävi Johanneksen kasteella, vaikka hänen ei olisi tarvinnut (saada syntejä anteeksi). Kasteessa Jeesus sai Pyhän Hengen Siinä hän näytti meille esikuvan, kuinka kasteessa mekin saamme Pyhän Hengen. On myös tulkittu, että Jeesus kasteessa otti maailman synnin päällensä.
Joh 4:2 mukaan Jeesus ei kastanut vaan kastatti.
Jeesus ei kastanut opetuslapsiaan.
Vai löydätkö jossain kohdan että Jeesus kastoi Simon Pietarin, Andreaan , Filippuksen, Natanaelin (Bartolomeus?), Johanneksen, Jaakobin jne? Johannes olisi evankeliumissaan varmaankin maininnut, jos Jeesus olisi kastanut heidät. Olihan kaste todella iso asia. Miksei sitä mainittu? Siksi että kristillistä kastetta ei ollut vielä asetettu eikä Jeesus kastanut.
Johanneksen kasteen saaneet seurakuntalaiset kastettiin uudelleen kristillisellä kasteella.
Sitten sanot että unhotin Korneliuksen. Enpä unhottanut. Korneliuksen kastetapahtuma pitää ymmärtää oikein. Korneliuksen perheen kaste oli ensimmäinen joka tehtiin pakanoille.
Korneliuksen porukat saivat Pyhän Hengen ennen kastetta siksi, että muuten juutalaiskristityt eivät olisi vieläkään halunneet kastaa pakanoita. Oleellista kertomuksessa on se, että heti kun Pyhä Henki oli laskeutunut kaikkiin jotka olivat kuuntelemassa Pietarin saarnaa, Pietari pääsi niskan päälle ja pystyi todistamaan epäileville juutalaisseurakuntalaisille, että pakanoiden kastaminen on Jumalan tahto. Toinen tärkeä asia on kasteen ja Pyhän Hengen yhteenkuuluvuus. Heti kun Pyhä Henki tuli, piti kaste toimittaa. Kaste ja Pyhän Hengen saaminen kuului siis Pietarin mielestä saumattomasti yhteen, ja siksi Pietarille tuli kiire toimittaa kaste.
Sitten teu mainitsee Tabitan jonka kuolleistaherättäminen vaikutti sen, että monet uskoivat Herraan. Tässä uskominen Herraan ei voi tarkoittaa muuta, kuin että heille tuli heräys ja heidät käskettiin tulemaan kastetuiksi, kuten kehotetaan Apt 2:38, Apt 22:16. Näissä paikoissa ei siis sanota, että "uskoivat Herraan ja saivat Pyhän Hengen". Sama pätee Filippin vanginvartijan tapauksessa Apt 16:30.
Luther sanoo Huonepostillassa: "Jos siis tahdot saada syntisi anteeksi, niin kastata heti itsesi, ellet jo ennen ole kastettu."tyhmelin kirjoitti:
Teu.
Jeesus kävi Johanneksen kasteella, vaikka hänen ei olisi tarvinnut (saada syntejä anteeksi). Kasteessa Jeesus sai Pyhän Hengen Siinä hän näytti meille esikuvan, kuinka kasteessa mekin saamme Pyhän Hengen. On myös tulkittu, että Jeesus kasteessa otti maailman synnin päällensä.
Vai löydätkö jossain kohdan että Jeesus kastoi Simon Pietarin, Andreaan , Filippuksen, Natanaelin (Bartolomeus?), Johanneksen, Jaakobin jne? Johannes olisi evankeliumissaan varmaankin maininnut, jos Jeesus olisi kastanut heidät. Olihan kaste todella iso asia. Miksei sitä mainittu? Siksi että kristillistä kastetta ei ollut vielä asetettu eikä Jeesus kastanut.
Johanneksen kasteen saaneet seurakuntalaiset kastettiin uudelleen kristillisellä kasteella.
Sitten sanot että unhotin Korneliuksen. Enpä unhottanut. Korneliuksen kastetapahtuma pitää ymmärtää oikein. Korneliuksen perheen kaste oli ensimmäinen joka tehtiin pakanoille.
Korneliuksen porukat saivat Pyhän Hengen ennen kastetta siksi, että muuten juutalaiskristityt eivät olisi vieläkään halunneet kastaa pakanoita. Oleellista kertomuksessa on se, että heti kun Pyhä Henki oli laskeutunut kaikkiin jotka olivat kuuntelemassa Pietarin saarnaa, Pietari pääsi niskan päälle ja pystyi todistamaan epäileville juutalaisseurakuntalaisille, että pakanoiden kastaminen on Jumalan tahto. Toinen tärkeä asia on kasteen ja Pyhän Hengen yhteenkuuluvuus. Heti kun Pyhä Henki tuli, piti kaste toimittaa. Kaste ja Pyhän Hengen saaminen kuului siis Pietarin mielestä saumattomasti yhteen, ja siksi Pietarille tuli kiire toimittaa kaste.
Sitten teu mainitsee Tabitan jonka kuolleistaherättäminen vaikutti sen, että monet uskoivat Herraan. Tässä uskominen Herraan ei voi tarkoittaa muuta, kuin että heille tuli heräys ja heidät käskettiin tulemaan kastetuiksi, kuten kehotetaan Apt 2:38, Apt 22:16. Näissä paikoissa ei siis sanota, että "uskoivat Herraan ja saivat Pyhän Hengen". Sama pätee Filippin vanginvartijan tapauksessa Apt 16:30.
Luther sanoo Huonepostillassa: "Jos siis tahdot saada syntisi anteeksi, niin kastata heti itsesi, ellet jo ennen ole kastettu."Itseäni hiukan vielä askarruttaa se, onko tänä päivänä mahdollista se, että Pyhä Henki tulee ennen kastetta. Tästähän on luterilaisuudessa kahta tulkintaa.
Varmaan O Simolinilla. E Halmeella ja kumppaneilla on ollut aikoinaan kokemuksia itärajan takana. Mainitsen OS:n ja EH:n koska muut saarnaajat eivät näitä kasteasioita ole oikeastaan vieläkään kunnolla ymmärtäneet. Korjatkaa jos olen väärässä.
Onko siis kastamaton ihminen pelkästä saarnatusta sanasta voinut saanut syntinsä anteeksi, uudestisyntymisen, Pyhän Hengen, pelastusvarmuuden ? Vai onko kuitenkin jäänyt sellainen olo, että jotain puuttuu eikä pääse uskomaan täysillä eikä saa rauhaa sydämeen. Olen aika varma, että täyteen ja kestävään uskonvarmuuteen ei olla päästy ennen kastetta. Jos joku ei toisin osoita niin tämä on kantani.- muuttis
tyhmelin kirjoitti:
Itseäni hiukan vielä askarruttaa se, onko tänä päivänä mahdollista se, että Pyhä Henki tulee ennen kastetta. Tästähän on luterilaisuudessa kahta tulkintaa.
Varmaan O Simolinilla. E Halmeella ja kumppaneilla on ollut aikoinaan kokemuksia itärajan takana. Mainitsen OS:n ja EH:n koska muut saarnaajat eivät näitä kasteasioita ole oikeastaan vieläkään kunnolla ymmärtäneet. Korjatkaa jos olen väärässä.
Onko siis kastamaton ihminen pelkästä saarnatusta sanasta voinut saanut syntinsä anteeksi, uudestisyntymisen, Pyhän Hengen, pelastusvarmuuden ? Vai onko kuitenkin jäänyt sellainen olo, että jotain puuttuu eikä pääse uskomaan täysillä eikä saa rauhaa sydämeen. Olen aika varma, että täyteen ja kestävään uskonvarmuuteen ei olla päästy ennen kastetta. Jos joku ei toisin osoita niin tämä on kantani.Sana herättää ja saa uskomaan Jumalan sanan, onhan siinä tietenkin jo Pyhä Henki vaikuttamassa, eikö niin? Kyllä sellainen kastamaton ihminen tahtoo tulla kastetuksi ja sekin on Hengen vaikuttamaa. Olen siis samaa mieltä kanssasi, että jotakin puuttuu niin kauan kunnes hän on käynyt kasteella. Pyhä Henki vaikuttaa varmaan missä ja milloin ja tavalla jos toisellakin tahtonsa mukaan. Päämäärä on selvä, saattaa ihmisiä Jumalan lapseuteen.
Eipä juuri nykyään saa kuulla essuissa kasteopetusta, taitavat olla arkoja siitä puhumaan.
En tosiaan ole asiantuntija mutta tuntuu oikealta tyhmelinin käsitys. - tiatua tyhmelin
tyhmelin kirjoitti:
Teu.
Luther sanoo Huonepostillassa: "Jos siis tahdot saada syntisi anteeksi, niin kastata heti itsesi, ellet jo ennen ole kastettu."Tyhmeliinille: Jeesus ei saanut Kasteessa Pyhää Henkeä, vaan SIKIÄMISESSÄ, hän hedelmöittyi (sikisi) Pyhästä Hengestä, ei suinkaan miehen spermasta kuten me muut ihmiset.
MIksi Jeesus sitten meni Johanneksen kasteelle? Hän vastaa itse tähän kysymykseen ***) .
Matt. 3:15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt;
Siis, Jeesus meni kasteelle jokaisen maailmaan syntyneen ihmisen puolesta ja täytti tekojen vanhurskauden (jota Johanneksen kaste vaati, KOSKA se kaste oli parannuksen kaste) jokaisen puolesta.
Jeesus siis teki sen parannuksen, johon YKSIKÄÄN miehen spermasta siinnyt ihminen ei pysty. - totuus vapauttaa
tiatua tyhmelin kirjoitti:
Tyhmeliinille: Jeesus ei saanut Kasteessa Pyhää Henkeä, vaan SIKIÄMISESSÄ, hän hedelmöittyi (sikisi) Pyhästä Hengestä, ei suinkaan miehen spermasta kuten me muut ihmiset.
MIksi Jeesus sitten meni Johanneksen kasteelle? Hän vastaa itse tähän kysymykseen ***) .
Matt. 3:15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt;
Siis, Jeesus meni kasteelle jokaisen maailmaan syntyneen ihmisen puolesta ja täytti tekojen vanhurskauden (jota Johanneksen kaste vaati, KOSKA se kaste oli parannuksen kaste) jokaisen puolesta.
Jeesus siis teki sen parannuksen, johon YKSIKÄÄN miehen spermasta siinnyt ihminen ei pysty.Jeesus siis teki (mennessään Johanneksen kasteele) parannuksen jokaisen ihmisen puolesta, koska kukaan ei siihen parannukseen kykene jota laki ehdottomasti vaatii.
Tämä oli sen tien alku, joka monien vaiheiden kautta päättyi ristille jossa Jeesus antaessaan henkenä huusi !!! SE ON TÄYTETTY !!!
Tämä on sellainen huuto että joka sen käsittää sydämessään omakohtaisesti todeksi niin ei jalat maata kosketa ilon ja riemun tähden. Herra Jeesus kiitetty! totuus vapauttaa kirjoitti:
Jeesus siis teki (mennessään Johanneksen kasteele) parannuksen jokaisen ihmisen puolesta, koska kukaan ei siihen parannukseen kykene jota laki ehdottomasti vaatii.
Tämä oli sen tien alku, joka monien vaiheiden kautta päättyi ristille jossa Jeesus antaessaan henkenä huusi !!! SE ON TÄYTETTY !!!
Tämä on sellainen huuto että joka sen käsittää sydämessään omakohtaisesti todeksi niin ei jalat maata kosketa ilon ja riemun tähden. Herra Jeesus kiitetty!Selityksesi on oikea. Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä. Mietin ensin mikä funktio oli PH:n laskeutumisella ja JÄÄMISELLÄ (Joh 1:33). Käsitin aluksi että kyse oli PH:n saamisesta. Näin ei ole, kuten sanoit. Kyse olikin Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Se on eri asia kuin PH:n saaminen.
Selitys löytyykin Luukkaasta:
Luuk 3:22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
Luuk 4:1 Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,- teu,
tyhmelin kirjoitti:
Teu.
Luther sanoo Huonepostillassa: "Jos siis tahdot saada syntisi anteeksi, niin kastata heti itsesi, ellet jo ennen ole kastettu."" Tyhmelin "
Jeesuksen ottama kaste , oli kyllä tarpeellinen jopa siksi . Että hänen
ihmismäisyytensä teki sen tarpeen . miksi ,siksi koska Hänen oli val-
mistauduttava , ristin kuolemaan ja uhrin antamiseen ,sai Pyhän Henken
päällensä kasteella , eli näytti Esikuvan meille .
Mutta ajallisesti ei voinut vielä ottaa syntejä päällensä , koska 3,5 v.
oli aikaa Ristin Uhriin ,ja Herra heitti hänen päälleen kaikki synnit kun
Hän heitti niitä Ruoskinnan aIKAna ja Ristillä Golgatalla .-
Joh.4:2 ei kerro oikein koska tapahtuma on niin paljon ennen Golkataa
Kuitenkin voitte tutkia niitä seikkoja kun Jeesus oli etsimässä opetus -
lapsia ja kastroi heitä , myäs Hän on opettanut Jokaisen opetus lapsen
kastamaan , vai meinaatteko että Jumala opetti heidät.
Sinä sanoit että löydänkö kohdan , kyllä kerroin jo ?
Koska asetettiin kristillinen kaste ?
Eikö se tapahtunut kun Fippus ei pärjännyt ;Noita Simonin kanssa ?
Miksi ei pärjännyt ? koska hänellä oli jonkinlainen taito vaikuttaa
ihmisen hallusinaatioon , ja kun ihmiset tuli ,hänen naytökseen ajatus
oli mennyt yli silullisen vaikutuksen, myönnän että tämä on oma
ajatus ,mutta niin on teidänkin väitteenne..
Kornelius kokemus oli sen takia viskattu eteesi , että siinä oli pienet
lapset 2 kpl ei kyllä sanota ikää aivan tarkasti , mutta pienet on pienet
eipä silti siellä sai PH:n päälleen jo aikaisemmin kastetut ,siis kaikki
jotka kuuli ..Kastettiinko kaikki ? vainko ei kastetut .
Sitten mainitsin miksi heitin Tapitan tapauksen .
Jotakin sellaista ,että kaikkien pitää ottaa jokaisesta asiasta niin paljon
selvää kuin on mahdollista , vastasin sinulle ensin kun et alkanut yhtään
väkyttää siihen malliin kuin ylempänä eräs , joka laittaa uskonkin sivuun
siitä vielä kuullaan ,jos saan elää teen rökityksen .. - teu,
Väärin opetat kirjoitti:
En ymmärrä kuinka teu noin sekoilee!
Harhaopit joita luet, ovat ilmeisesti sekoittaneet pääsi?
KIrjoitit:" Kun Jeesus alkoi kerätä opetuslapsiaan , hän kastoi heidät jokaisen , miten 'sanot tämän tekemättömäksi ,etteikö kastanut ...Kastoi ja sai itsekin voimaa.
n. oo50 Josta olen kirjoittanut pieniä pätkiä. Tänne ."
Jeesus ei opetuslapsiaan kastanut, tiedoksi vain!
Kun Synnitön Jeesus meni Johanneksen kasteelle, niin sillä on täysin eri merkitys, kun meidän syntisten kasteelle menossa. Jeesus ei tarvbinnut itse minkäänlöaista parannusta. JOhanneksen kaste oli nimenomaan parannuksen kaste, ei se kaste jolla kristityt kastetaan.
Jeesus TÄYTTI JUMALAN VANHURSKAAN TAHDON, Johanneksen kaste LIittyi tähän (lunastus) TAPAHTUMAKETJUUN.
Ei pidä ryhtyä opettajaksi silloin kun ei ymmärrä näitä asioita oikein, vaan horjuu sinne ja tänne kaikenlaisssa opin tuulissa mitä kirjoita sattuu kulloinkin lukemaan.""vä'ärin opetat ""
Tässä ei ole mitään sekoilua ,vaikka väität että olen lukenut harhaoppeja
taidat itse olla saanut niistä kiksejä. Voihan se olla ,en vain tunne mitään.
Jeesus on sen kasteensa jhälkeen aika pian olkanut haalimaan opetus-
lapsiaan , ja eräässä paikassa sanotaa että hän kastoi ne kaikki ,sitä mukaan
kun opotuslaPSIA TULI ,Koska ei ollut kopiokoneita ,hänen piti opettaa
kaste kaava jokaiselle , ensin Hän Kastoi 12 Opetuslasta myöhemmin
Hän kastoi jokaisen kanssa muutaman ,että oppi meni perille ,, Kuitenkin
vain ne saivat opin ,jotka oli valittu siihen tehtävään .
Jeesus kastoi Opetus lapsensa .
Myönnän että kun synnitön Jeesus meni Johanneksen Kasteelle , niin siitä
on erimerkitys kuin meillä syntisilllä ,.Kuitenkin Hän otti Kasteen , ja se oli
Taivaanisälle suurimerkityksellinen . Siksi että ajatellaan vaan sitä UHRIA
jonka HÄN tulisi antamaan aikanaan Golgatalla .
Miksi haluat mekkaloida sinun pitäisi tietää noiden perusteella aivan kaikki
ja siksi hiljaisuudessa sanot kaiken mennen kuin minä tässä kirjoitan
Kysynkö minä Johanneksen kasteen merkitystä , se oli Jeesuksen Oma
vapaehtoinen meno Kasteelle , ainoa joka laittoi vähän hanttiin oli Johan-
nes kastaja , koska hän olisi halunnut heti kasteen Jeesukselta .
Tässä kohtaa myönnät että JEESUS TÄYTTI vANHURSKAAN JUMALAN TAHDON . Johanneksen Kaste liittyi tähän LUNASTUS TAPAHTUMAKETJUUN
Nyt on minun vuopro sanoa mitä ajattelen ..En ole ryhtynyt opettajaksi
kenellekkään , jos olit rehellinen sarjassa oli monta kysymys merkkiä
osaatko otta niistä myös vaarin , kovin monen asian tila tuli esille. . teu, kirjoitti:
" Tyhmelin "
Jeesuksen ottama kaste , oli kyllä tarpeellinen jopa siksi . Että hänen
ihmismäisyytensä teki sen tarpeen . miksi ,siksi koska Hänen oli val-
mistauduttava , ristin kuolemaan ja uhrin antamiseen ,sai Pyhän Henken
päällensä kasteella , eli näytti Esikuvan meille .
Mutta ajallisesti ei voinut vielä ottaa syntejä päällensä , koska 3,5 v.
oli aikaa Ristin Uhriin ,ja Herra heitti hänen päälleen kaikki synnit kun
Hän heitti niitä Ruoskinnan aIKAna ja Ristillä Golgatalla .-
Joh.4:2 ei kerro oikein koska tapahtuma on niin paljon ennen Golkataa
Kuitenkin voitte tutkia niitä seikkoja kun Jeesus oli etsimässä opetus -
lapsia ja kastroi heitä , myäs Hän on opettanut Jokaisen opetus lapsen
kastamaan , vai meinaatteko että Jumala opetti heidät.
Sinä sanoit että löydänkö kohdan , kyllä kerroin jo ?
Koska asetettiin kristillinen kaste ?
Eikö se tapahtunut kun Fippus ei pärjännyt ;Noita Simonin kanssa ?
Miksi ei pärjännyt ? koska hänellä oli jonkinlainen taito vaikuttaa
ihmisen hallusinaatioon , ja kun ihmiset tuli ,hänen naytökseen ajatus
oli mennyt yli silullisen vaikutuksen, myönnän että tämä on oma
ajatus ,mutta niin on teidänkin väitteenne..
Kornelius kokemus oli sen takia viskattu eteesi , että siinä oli pienet
lapset 2 kpl ei kyllä sanota ikää aivan tarkasti , mutta pienet on pienet
eipä silti siellä sai PH:n päälleen jo aikaisemmin kastetut ,siis kaikki
jotka kuuli ..Kastettiinko kaikki ? vainko ei kastetut .
Sitten mainitsin miksi heitin Tapitan tapauksen .
Jotakin sellaista ,että kaikkien pitää ottaa jokaisesta asiasta niin paljon
selvää kuin on mahdollista , vastasin sinulle ensin kun et alkanut yhtään
väkyttää siihen malliin kuin ylempänä eräs , joka laittaa uskonkin sivuun
siitä vielä kuullaan ,jos saan elää teen rökityksen ..Tuon selityksen olen kuullut tai jotain sinnepäin , että Jeesuksen tarvitsi ottaa kaste siksi että ihmisyys vaati sitä - taisi olla O Simolin. Kuulostaa sinänsä uskottavalta. Selityksiä löytyy, olisi kuitenkin hyvä että löytyisi aina raamatunpaikka (tai usean paikan yhdistelmä) selityksen tueksi. Muuten selitykset ovat hataria eivätkä todista mitään.
Kysyt koska asetettiin kristillinen kaste. Ja ehdotat tilannetta kun Filippus ei pärjännyt noita Simonin kanssa. Sinun kyllä pitäisi tietää että kaste asetettiin Matteus 28:19., Markus 16:16.
Noita Simon on esimerkki siitä ettei kaste pelasta ilman uskoa.
Raamatusta oppii joka päivä uutta, eiköhän vaan jatketa harjoituksia.- Oomme Herrran kansaa
tyhmelin kirjoitti:
Selityksesi on oikea. Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä. Mietin ensin mikä funktio oli PH:n laskeutumisella ja JÄÄMISELLÄ (Joh 1:33). Käsitin aluksi että kyse oli PH:n saamisesta. Näin ei ole, kuten sanoit. Kyse olikin Pyhällä Hengellä täyttymisestä. Se on eri asia kuin PH:n saaminen.
Selitys löytyykin Luukkaasta:
Luuk 3:22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
Luuk 4:1 Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,Sana avautuu. Kiitos Jeesus! Jumalan sana rakentaa meitä kaikkia, kun sitä yhdessä tutkimme rukoillen.
- teu,
tyhmelin kirjoitti:
Tuon selityksen olen kuullut tai jotain sinnepäin , että Jeesuksen tarvitsi ottaa kaste siksi että ihmisyys vaati sitä - taisi olla O Simolin. Kuulostaa sinänsä uskottavalta. Selityksiä löytyy, olisi kuitenkin hyvä että löytyisi aina raamatunpaikka (tai usean paikan yhdistelmä) selityksen tueksi. Muuten selitykset ovat hataria eivätkä todista mitään.
Kysyt koska asetettiin kristillinen kaste. Ja ehdotat tilannetta kun Filippus ei pärjännyt noita Simonin kanssa. Sinun kyllä pitäisi tietää että kaste asetettiin Matteus 28:19., Markus 16:16.
Noita Simon on esimerkki siitä ettei kaste pelasta ilman uskoa.
Raamatusta oppii joka päivä uutta, eiköhän vaan jatketa harjoituksia."tyhmelin "
esitän vielä , ei ollut pelkkä' USKON puute (tämä noita Simonin asia )
Tai sitten oli koska Pietari sanoi kovan sanan sinua ei auteta näissä
kohdissa , ei laiteta Käsiä pääsi päälle eikä Rukoilla puolestasi .
olisiko tämä eräänlainen saa ta nal le luovutus , joka tapauksessa .
Simon oli jonkin ajan perästä menossa Roomaan , kun pietari kuuli
hänen sinne mennen hän Lähti perästä ,,katsomaan ettei siellä
tapahdu mitään pahaa
Joo kyllä minä sen tiedän että Mat.28:18 -20 , mutta tarkoitin aikaa
Kas kun minä olen ajan kanssa pelannut , sitä ei nyt suoraan kerrota
Raamatussa , mutta saan varmaan tarpeeksi tarkan ajoituksen kun
sanotaan että Jeesuksen kuolleista herätyksen jälkeen aika pian .
Jos herätys tapahtui, 1 :mmäisenä PÄÄSIÄISPÄIVÄNÄ On kristillisen
kasteen aika ollut tämän ja Ylösnousemisen aika vlissä , siinä oli 40 pv.
Kuitenkin se on ollut kuolleista herrätettyn pv. ja ja sen päivan välissä
tai viimseistään silloin kun TUOMAS tuli yläsaliin .
Tietenkin sitä ei selitetä , mutta uskon että se on noin .
- tesa..
Sekoitetaan vähän pakkaa.
"Apost. 8:16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen."
Eikö tässä sanota ettei Jeesuksen nimeen kastaminen antanut Pyhäähenkeä.
Kättenpäällepaneminen antoi, mutta siihen tarvittiin apostoleita. Seurakunnan perustajat ja kastajat eivät voineet sitä antaa ja siksi seurakunta oli voimaton.
Myös kuuliaisuus Pyhänhengen äänelle voi sen antaa, ja sillon se tulee kuuliaisuuden mukana. Tämä on kaikille tutumpi tie, jos ei kuulu karismaattisiin suuntiin joissa armolahjat ovat vahvasti käytössä.
Kun olemme kuuliaisia Pyhänhengen äänelle, niin se opettaa joka päivä lisää. Jos lakkaamme kuuntelemasta tai emme tottele, niin ääni vaikenee.- tesa on vääräsä
Jeesus vaikenee silloin kun ihminen alkaa etsimään autuuttaan, vaikkapa itsestään (omista teoistaan), ja kääntyy pois YKSIN Kristuksesta Luopuu siis pelastavasta uskosta, ja löytää levon omanvanhurskauden harjoittamisesta
aina itsetyytyväisyyteen ja omahyväisyyteen asti.. Tesalle vastausta.
Ensinnäkin Samarian herätyksestä. Se oli erityinen ja merkitävä tapahtuma. Siinä ensimmäisen kerran kristinusko siirtyi ei-juutalaiseen maailmaan. Ensin juutalaiset, sitten samarialaiset/puolipakanat, ja lopuksi kreikkalaiset/pakanat.
Merkittävä asia on "ei vielä" jakeessa 8:16. Siinä todistetaan jälleen, että kasteessa Pyhän Hengen saaminen on normaalitila. Ja nyt kun tässä samarialaisten tapauksessa kun PH:ta ei saatukaan, syntyi suuri hätä ja ihmetys.
On selitetty, että PH:n viivästyminen johtui siitä, että Jumala halusi tällä tavalla korostaa apostolisen kirkon merkitystä. Siksi Pietaria ja Johannesta tarvittiin. Kuka apulaiskastaja tahansa ei voinut suorittaa tätä hyvin merkittävää tekoa kristillisen kirkon historiassa.
Kuuliaisuus PH:n äänelle voi antaa PH:n vain, jos menee kasteelle, kuten Luther opetti. Jos ei mene kasteelle, ei ole kuuliainen Raamatun sanalle Apt 2:38. Apt 22:16.- maan m..
tyhmelin kirjoitti:
Tesalle vastausta.
Ensinnäkin Samarian herätyksestä. Se oli erityinen ja merkitävä tapahtuma. Siinä ensimmäisen kerran kristinusko siirtyi ei-juutalaiseen maailmaan. Ensin juutalaiset, sitten samarialaiset/puolipakanat, ja lopuksi kreikkalaiset/pakanat.
Merkittävä asia on "ei vielä" jakeessa 8:16. Siinä todistetaan jälleen, että kasteessa Pyhän Hengen saaminen on normaalitila. Ja nyt kun tässä samarialaisten tapauksessa kun PH:ta ei saatukaan, syntyi suuri hätä ja ihmetys.
On selitetty, että PH:n viivästyminen johtui siitä, että Jumala halusi tällä tavalla korostaa apostolisen kirkon merkitystä. Siksi Pietaria ja Johannesta tarvittiin. Kuka apulaiskastaja tahansa ei voinut suorittaa tätä hyvin merkittävää tekoa kristillisen kirkon historiassa.
Kuuliaisuus PH:n äänelle voi antaa PH:n vain, jos menee kasteelle, kuten Luther opetti. Jos ei mene kasteelle, ei ole kuuliainen Raamatun sanalle Apt 2:38. Apt 22:16.Tyhmeliini alkaa jo kuulostaa varsin korkeakirkolliselta. Olen myös lukenut tuota selitysmallia. Selittelyltä se kuulostaa, kyllä.
Vierastan hieman tuollaista arvailua. Onhan niin, että tuo Pyhän Hengen saaminen ainoastaan kasteen yhteydessä ei ole ihan raamatullista. Siksi täytyy selitellä esiymmärrykseen sopimattomat paikat keinolla millä hyvänsä.
Samanlailla voisin itse keksiä selityksen, että Pyhä Henki saatiin x tapauksessa kasteen yhteydessä siksi kun Jumala halusi....
Eli ei kelpaa, ei vastaa henkeen niin sanoakseni.
Tuossa tapauksessa Pyhä Henki saatiin ilman vettä. Miksi? Koska Jumalan sana on elävä ja voimallinen. Miksei näin yksinkertainen selitys kelpaa? Kaatuuko jonkun usko, jos Pyhän Hengen voi saada ennen kastetta? maan m.. kirjoitti:
Tyhmeliini alkaa jo kuulostaa varsin korkeakirkolliselta. Olen myös lukenut tuota selitysmallia. Selittelyltä se kuulostaa, kyllä.
Vierastan hieman tuollaista arvailua. Onhan niin, että tuo Pyhän Hengen saaminen ainoastaan kasteen yhteydessä ei ole ihan raamatullista. Siksi täytyy selitellä esiymmärrykseen sopimattomat paikat keinolla millä hyvänsä.
Samanlailla voisin itse keksiä selityksen, että Pyhä Henki saatiin x tapauksessa kasteen yhteydessä siksi kun Jumala halusi....
Tuossa tapauksessa Pyhä Henki saatiin ilman vettä. Miksi? Koska Jumalan sana on elävä ja voimallinen. Miksei näin yksinkertainen selitys kelpaa? Kaatuuko jonkun usko, jos Pyhän Hengen voi saada ennen kastetta?1. Joh. 5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Joh. 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Kirjoitit: "Kaatuuko jonkun usko, jos Pyhän Hengen voi saada ennen kastetta? "
Tuo kysymyksesi ei kuulostanut kovin luterilaiselta.
Mihin enää tarvitset syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen saamisen jälkeen kastetta?
Mielestäni on parempi pitää vaikka ylitiukkaa linjaa kasteopissa, kuin turhentaa kasteen merkitys olemattomiin kuten lestadiolaisuudessa.
On totta että selitykseni on ns. superluterilainen ja tiesin että vierastat sitä.
Kuten aloituksessani sanoin, en ole lopullisia kantojani vielä lyönyt lukkoon. Voimme ottaa käsiteltäväksi myös pieperiläisen opin, jonka luullakseni hyväksyt paremmin. Se vastaa lestadiolaisten henkeen paremmin, mutta on vähemmän looginen eli ei ole niin perusteltu. Esim. O Simolin -vainaa, jota pidin erinomaisena saarnaajana, saarnasi hyvin pieperiläisesti.
Aion itse jatkossa tutkia vielä enemmän mitä Luther itse opetti kasteesta, sillä tällä hetkellä uskon uskonpuhdistajaamme raamatunselittäjänä kaikista eniten.maan m.. kirjoitti:
Tyhmeliini alkaa jo kuulostaa varsin korkeakirkolliselta. Olen myös lukenut tuota selitysmallia. Selittelyltä se kuulostaa, kyllä.
Tuossa tapauksessa Pyhä Henki saatiin ilman vettä. Miksi? Koska Jumalan sana on elävä ja voimallinen. Miksei näin yksinkertainen selitys kelpaa? Kaatuuko jonkun usko, jos Pyhän Hengen voi saada ennen kastetta?"Onhan niin, että tuo Pyhän Hengen saaminen ainoastaan kasteen yhteydessä ei ole ihan raamatullista."
Kirjoitin jossain todella että "vain kasteessa". Sen jälkeen kyllä tarkistin kantani - kyllä kastetusta voi PH karata kokonaan jos hän tarpeeksi paatuu. Siksi PH:n voi saada kasteen jälkeen.
Ennen kastetta PH:n saaminen - se on minulle kysymysmerkki. Loogisin selitys itselleni olisi se, minkä esitin. Mutta, mikä on käytännön kokemus lähetystyöstä?- Kaksi poikkeusta
tyhmelin kirjoitti:
"Onhan niin, että tuo Pyhän Hengen saaminen ainoastaan kasteen yhteydessä ei ole ihan raamatullista."
Kirjoitin jossain todella että "vain kasteessa". Sen jälkeen kyllä tarkistin kantani - kyllä kastetusta voi PH karata kokonaan jos hän tarpeeksi paatuu. Siksi PH:n voi saada kasteen jälkeen.
Ennen kastetta PH:n saaminen - se on minulle kysymysmerkki. Loogisin selitys itselleni olisi se, minkä esitin. Mutta, mikä on käytännön kokemus lähetystyöstä?APT:n KAKSI POIKKEUSTAPAUSTA
Apt 8:ssa ja 10:ssä kaste ja Pyhä Henki eroavat toisistaan. Nämä kaksi tapausta ovat ristiriidassa sen kanssa, mitä UT:n kirjeissä opetetaan kasteesta ja mitä olemme niiden perusteella edellä sanoneet.
Apt 8 Samarian herätyksessä Pyhä Henki tuli kasteen jälkeen. Samarialaiset olivat puolipakanoita / puolijuutalaisia.
Apt 10 Corneliuksen perhekunnan kääntymyksessä Pyhä Henki tuli ennen kastetta. Cornelius perhekuntineen oli pakana, roomalainen upseeri.
Apt 1:8 Jeesus oli ennustanut etukäteen srk:n perustamisen tapahtuvan kolmessa eri vaiheessa: "Kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani
- sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa
- ja Samariassa
- ja aina maan ääriin saakka."
Helluntaina Jerusalemissa Jumalan valtakunnan ovi avattiin juutalaisille, Samarian herätyksessä puolipakanoille
ja Corneliuksen kodissa täyspakanoille.
Jokaisessa kolmessa tapauksessa Jumala käytti oven avaajana Jumalan valtakuntaan apostoli Pietaria.
Apt 8:n ja 10:n tapahtumat kuuluvat siis samaan katekoriaan kuin helluntaikin. Ne ovat helluntain tavoin pelastushistorian ainutkertaisia tapahtumia. Niistä mikään ei toistu srk:n historiassa enää sellaisenaan.
(Helluntaina "humaus taivaasta", "tulisia kieliä"). Apt 8:lla ja 10:llä ei voi tukea vesikasteen ja henkikasteen eriaikaisuutta.
Tiivistelmä: Monien herätyskristittyjen kastenäkemys kirkossamme on vinoutunut sen tähden, että he rakentavat uudestisyntymiskäsityksensä Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärään raamatuntulkintaan.
PÄÄTÖS
1. Virheellisen pelastus- eli kaste- ja uskokäsityksen neljä lähtökohtaa siellä täällä kirkossamme ja sen hengellisissä liikkeissä ovat:
1.1 Pinnallinen syntikäsitys, joka estää evankeliumin ymmärtämisen.
1.2 Uudestisyntymisen teologian rakentaminen Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärä raamatuntulkinta.
1.3 Pienen lapsen uskon kieltäminen eli rationalismi ja liberaaliteologia.
1.4 Elävän Pyhän Hengen synnyttämän uskon korvaaminen ihmisen luontaisella uskonnollisuudella eli muotojumalisuudella.
2.Evankelioiminen ei ole mahdollista puhumatta mitään kasteesta ja uskosta.
3. Kasteen ja uskon ymmärtämisellä on myös erittäin syvät sielunhoidolliset seuraukset.
Jumala on luvannut "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16). - Jumalaan voi luottaa. Hän pitää lupauksensa. Ylistetty olkoon Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki! Kaksi poikkeusta kirjoitti:
APT:n KAKSI POIKKEUSTAPAUSTA
Apt 8:ssa ja 10:ssä kaste ja Pyhä Henki eroavat toisistaan. Nämä kaksi tapausta ovat ristiriidassa sen kanssa, mitä UT:n kirjeissä opetetaan kasteesta ja mitä olemme niiden perusteella edellä sanoneet.
Apt 8 Samarian herätyksessä Pyhä Henki tuli kasteen jälkeen. Samarialaiset olivat puolipakanoita / puolijuutalaisia.
Apt 10 Corneliuksen perhekunnan kääntymyksessä Pyhä Henki tuli ennen kastetta. Cornelius perhekuntineen oli pakana, roomalainen upseeri.
Apt 1:8 Jeesus oli ennustanut etukäteen srk:n perustamisen tapahtuvan kolmessa eri vaiheessa: "Kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani
- ja Samariassa
Helluntaina Jerusalemissa Jumalan valtakunnan ovi avattiin juutalaisille, Samarian herätyksessä puolipakanoille
Jokaisessa kolmessa tapauksessa Jumala käytti oven avaajana Jumalan valtakuntaan apostoli Pietaria.
Apt 8:n ja 10:n tapahtumat kuuluvat siis samaan katekoriaan kuin helluntaikin. Ne ovat helluntain tavoin pelastushistorian ainutkertaisia tapahtumia. Niistä mikään ei toistu srk:n historiassa enää sellaisenaan.
(Helluntaina "humaus taivaasta", "tulisia kieliä"). Apt 8:lla ja 10:llä ei voi tukea vesikasteen ja henkikasteen eriaikaisuutta.
Tiivistelmä: Monien herätyskristittyjen kastenäkemys kirkossamme on vinoutunut sen tähden, että he rakentavat uudestisyntymiskäsityksensä Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärään raamatuntulkintaan.
PÄÄTÖS
1. Virheellisen pelastus- eli kaste- ja uskokäsityksen neljä lähtökohtaa siellä täällä kirkossamme ja sen hengellisissä liikkeissä ovat:
1.2 Uudestisyntymisen teologian rakentaminen Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärä raamatuntulkinta.
1.4 Elävän Pyhän Hengen synnyttämän uskon korvaaminen ihmisen luontaisella uskonnollisuudella eli muotojumalisuudella.
3. Kasteen ja uskon ymmärtämisellä on myös erittäin syvät sielunhoidolliset seuraukset.
Jumala on luvannut "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16). - Jumalaan voi luottaa. Hän pitää lupauksensa. Ylistetty olkoon Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki!Näin ajattelen minäkin. Nuo kaksi poikkeusta vahvistavat säännön mutta eivät saa kumota kaikkea Sanaa mitä raamattuun on kirjoitettu.
Ongelman ydin on siinä, otetaanko nämä kaksi poikkeustapaustä pääsäännöksi ja niillä nujerretaan varsinaiset ydinkohdat, joissa määritellään mikä on kasteen merkitys. Kannattaa tutkia kasteen merkitystä, ennen kuin alkaa pohtia onko PH:n ja kasteen erillisyys yleisesti mahdollista.
En lähde tässä luettelemaan taas kaikkia ydinkohtia mutta tässä pari esimerkkiä.
Yhtäkkiä ei muka tarvittaisi Kristuksen kanssa kuolemista ja heräämistä, Kristuksen päälle pukemista Room 6, Kol.2-3. joissa molemmissa kaste on oleellinen asia.
Sitten muka raamatun vastaisesti vanhurskautuisi pelkän sanan voimalla, kun suoraan sanotaan että tarvitaan vesipeso eli kaste:
Joh. 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Tit.3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
1. Kor 6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
Pyhän Hengen saaminen kuuluu uudestisyntymään.
Näissä kahdessa erikoistapauksessakin kasteen ja PH:n saamisen aikaero oli pieni, ja kummassakin korostetaan näiden kahden oleellista yhteenkuuluvuutta.- teu,
Kaksi poikkeusta kirjoitti:
- ja Samariassa
PÄÄTÖS
Jumala on luvannut "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16). - Jumalaan voi luottaa. Hän pitää lupauksensa. Ylistetty olkoon Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki!Cornelius jota suomit , Oli jo Saanut KÄÄNNYNÄISKASTEEN , JOKA TARKOITTI
SITÄ ETTÄ SILLÄ SAATIIN , PAKANAUUS POIS , ELI UUDESTISYNTYVÄN
ISRAELIN KANSAAN JÄSENEKSI ..
JUMALA TIESI ETTÄ HÄN OLI HARRAS KRISTITTY VANHAN MUKAAN JA
SIKSI HÄNEN LUOKSEEN LÄHETETTIIN ENKELI , JOKA SANOI SINUN
ALMUSI ON TULLUT MUISTOON , OTA MIEHIÄ JOIHIN LUOTAT , LAHETÄ
JOPPEEN , JOSSA NYT ASUU PIETARI .
HETI VALITSI CORNELIUS Kolme LUOTETTAVINTA MIESTÄÄN JA LÄHETTI
HEIDÄT MATKAAN .
Siellä matkalla ei tapahtunut pahaa ja kun he olivat toisella päivällä n.9 hetkellä,
pietarin portilla, ilmoitti Pyhä Henki Pietasrille , portilla on kaksi miestä joilla on
asiaa sinulle ..
Pietarin kanssa halusi lähtreä 4 serakuntalaista jolloin heitä lähtijöitä oli
Corneliksen miesten kanssa , ja Pietari ,oli 8 miestä , kun he olivat tehhneet
matkaa n.kaksipäivää he saapuivat Kesareaan Corneliuksen taloon .
jonne oli tullut myös Corneliuksen vanhemmat , ja vaimon vanhemmat ,
2 pientä lasta , ja palvelija (näitä voi olla useapiakin ) sekä naisia että mies- palvelija väkeä oli 18-21. tulijoiden kanssa ynnä naapurit .
Ja kun .Pietari julisti evankeleliumia heille ,, Kun Pietari vielä näitä puhui ,
tuli Pyhä Henki kaikkien päälle , jotka puheen kuulivat , ja kaikki uskovaiset
jotka olivat ympärileikatut , hämmästyivat että Pyhä Hengen lahja vuodatettiin
pakanoihinkin . Sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä , ja ylistävän JUMALAA.
Silloin Pietari vastasi . "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä , jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin ".
Niistä kahdesta Pienestä lapsesta ei ollut tässä sanoja .
Kuitenkin olen jostakin löytänyt , aikaisemmin , olisko 1642 painos .
Tunnin etsinnän jälkeen , en löytänyt nitäkään kuin ennen .
mutta kuitenkin toinen oli n.3 v.toinen n. 6v. - TEU,
Kaksi poikkeusta kirjoitti:
- ja Samariassa
PÄÄTÖS
Jumala on luvannut "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16). - Jumalaan voi luottaa. Hän pitää lupauksensa. Ylistetty olkoon Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki!" KAKSI POIKKEUSTA "
KYLLÄ JERUSALEMISSA OLI EVANKELIUMIN KUULOLLA JUUTALAISTEN LISÄKJSI , N.18 ERIKIELTÄ PUHUVIA KANSALAISIA , JOTKA JOKAINEN
KUULIVAT SAARNAN KÄ'ÄNTYVÄ OMAAN KIELEENSÄ , JA IHMETTELIVÄT
MYÖS JEESUS OLI KÄYNYT SAMARIASSA JA OLLUT MUUTAMAN PV.
SIELLÄ ,TIETENKIN KESKUSTELIVAT TIESTÄ JA MATKASTA , SEKÄ'
NIINKUIN SE NAINEN SKYYTTARIN KAIVOLTA , OLI REHELLINEN JA
PYYSIVÄT JEESUSTA JÄMÄÄN MUUTAMAKSI PV:KSI ...
MITKÄ NOISTA KUUDESTA KOHDASTA ,HALUISIT OTTAA NELJÄKSI .
¨JEESUS OLI NORMAALISTI JOSSAKIN PV. HÄN SAI PALJON AIKAAN
MIETITÄÄN ,ESIMERKIKSI VUORISAARNA , JOSPA HÄN SAMARIASSA
TEKI SAMAN SIELLÄ OLI KYMMENIÄ KRISTITTYJÄ SEN REISSUN
JÄ'LKEEN , OLEDTKO KOSKAAN AJATELLUT ASIOITA NÄIN . .
ePÄILEN KUN PUHUT PUOLIPAKANOISTA .
- oppiakin olisi
Ei täällä ainakaan uudestisyntymisestä ymmärretä mitään.
Eikös se ole kovin yksinkertaista lukea miten Apsotlit toimivat pääsääntöisesti, eli he saarnasivat evankelimia ja jotka ottivat sen vastaan, ne kastettiin ja niin heitä lisääntyi uusia ja uusia.
Miksi tämä ei kelpaa teille ?
Siksi koska te olette asettaneet OMAN oppinne kärryjen eteen, ja sitten kaikintavoin yritätte istuttaa Jumalaa kärryihinne vaikka toisin tulisi olla.
Kun jumalaton uudestisyntyy, sama Jumala täyttää Hengellään vaikka kolmesti päivässä tilanteiden mukaan.
Jos viiedään saunan taakse, siinä tarvitaan ylimääräinen Jumalan Hengen vahvistus, ja jos meinataan polttaa kuin Neron puutarhajulissa, eli seipään nokassa, ei sekään ilman Henkeä noin vaan hienosti mene läpi.
Hengen täyteys on Jumalisuutta ihmisen olemuksessa tarpeen mukaan.
Tietty ennen nöäitä on jo ollut Hengen täyttyminen jossa tupa siivotaan ja Tobian huonekalut viskataan pihalle ( Isien perinnäissäännöt, kirkkojen harhat ja niin edellen ja paljonmuuta ).
Ei nämä ole mutkikkaita asioita. Mutkaisia niistä TULEE kun on opa oppi väärin päin aisoissa ja Jumala köytetty säkkiin ja rekeen!- teu,
"oppiakin olisi "
siksi se ewi nyt kelpaa , koska on kysymyksaessa yksinkertaisimmista ,
asiopista , kun ne on selvät ,vasta sitten voimme edetä asiassa ..
Ja se maininta Uudestisyntymiseen on ehdottomasti vaikeinpia
asioita , jotka sitten myöhemmin tulkitaan oieammiksi ymmärtänet ..
Kaksi poikkeustapausta taitaa olla erään emerituspiispan lanseeraama termi.
Ne kaksi poikkeustapausta kertovat ainakin minulle siitä, että Jumala Kolmiyhteisenä on suvereeni toimija eikä aina välitä ihmisten suunnittelemista dokmeista. Siksi on tarpeetonta ihan hirveesti vääntää koko asiasta.
Uudestisyntymisessä aina tarvitaan kuitenkin evankeliumin sanaa Jeesuksesta Kristuksesta ja sen voimasta Pyhä Henki antaa elämän. Mitä muuta siinä on, se on paljolti ihmisten ajattelemaa pyhää toimitusta. Jokainen saa pitää omat najatuksensa niin pyhinä kuin haluaa, mutta älköön lyökö toista, jolla käytännön asiat ovat vähän eri tavalla.
Olemme nimittäin menossa vaikeita aikoja kohti, jolloin ei varmasti tule dokmit mieleen, kun yhteiskunta alkaa lailla säätelemään mitä saa olla ja mitä ei.Vihne: "Uudestisyntymisessä aina tarvitaan kuitenkin evankeliumin sanaa Jeesuksesta Kristuksesta ja sen voimasta Pyhä Henki antaa elämän. Mitä muuta siinä on, se on paljolti ihmisten ajattelemaa pyhää toimitusta. Jokainen saa pitää omat najatuksensa niin pyhinä kuin haluaa, mutta älköön lyökö toista, jolla käytännön asiat ovat vähän eri tavalla. "
Ensimmäinen lauseesi on totta. Toinen lauseesi on kasteen halveksuntaa ja sielunvihollisen viekasta työtä. Kolmas lauseesi on tyypillistä lyttäämistä, jota on kuultu iän kaiken herätysliikkeessämme - eli suomeksi sanottuna "turpa kiinni rivissä!".
Olemme, kuten sanoit, menossa vaikeita aikoja kohti. Siksi vanhurskauttamisopin pitää olla puhdas.
Nyt esikoislestadiolaisuus on nollan tai puolen sakramentin perinneliike, jossa raamatullisesti ajattelevat jyrätään.
Toivoisin että esikoislestadiolaisuus olisi kahden ja puolen sakramentin aidosti raamatullinen herätysliike, jossa sanaa myös puhtaasti saarnataan. Nyt raamatullisesti ajattelevat saarnaajat eivät uskalla saarnata aroista aiheista, kuten kasteesta. Koska heidät hyllytettäisiin.
Ennen kuin on liian myöhäistä, esikoisuuden kuuluisi ehdottomasti liittyä tunnustukselliseen luterilaiseen rintamaan, koska puhdasoppinen ja aito Lutherin opin ja Tunnustuskirjojen mukainen luterilaisuus on kaikkein raamatullisinta oppia mitä on olemassa.
Olen vääntänyt täällä kasteesta, koska sen merkityksen hahmottaminen on suurin puute mitä esikoisuuden opetuksessa on.
Minusta se ei ole suurin puute, vaan puute Pyhän Hengen kokemuksesta ja vaikutusten ymmärtämisestä.
- muuttis
Minusta se ei ole suurin puute, vaan puute Pyhän Hengen kokemuksesta ja vaikutusten ymmärtämisestä -vihne-
Eli ihmisestä ja hänen kokemuksistaan.
Vastakkain ovat siis ihmisen ymmärrys nojautuen hänen kokemiinsa tunteisiin, eikä siihen mitä Jumalan sana sanoo.
Kyllä on vaikeata ihmiselle alistua tässäkin asiassa kokonaan Jumalan sanan alle. Aina oma ymmärrys tuppaa esteeksi ja siihenhän sielunvihollinen pyrkiikin. En sillä sano, että itse olisin vapaa tästä. - Jumala on Sana
Ei Pyhä Henki toimi koskaan Jumalan sanaa vastaan, eikä JUMALAN SANAN ULKOUOLELLA.
Aistiharhoillaan on turha kenenkään kerskua, siitä me Pyhällä Hengellä täytetyt kristityt otamme selvän alta sekunnissa.
Muuttis.
Sinunkin täytyy vain taistella vastaan, miksi? Eikö olisi aika alkaa rukoilla, että Jumala ilmaisisi itsensä ja vahvistaisi sanansa sitä seuraavilla merkeillä.- sordiinoa torvet
Matt. 24:24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan.
-________________________________
Matt. 16:1 Aikojen merkit
Jeesuksen luo tuli fariseuksia ja saddukeuksia, jotka halusivat panna hänet koetukselle ja pyysivät häntä näyttämään merkin taivaasta.
Matt. 16:2 Mutta Jeesus vastasi heille: "Illalla te sanotte:
'Tulee kaunis ilma, kun taivas ruskottaa',
Matt. 16:3 ja aamulla:
'Tänään tulee ruma ilma, sillä taivas on synkän ruskottava.'
Taivasta te kyllä osaatte lukea, mutta ette aikojen merkkejä.
Mark. 8:11 Jeesukselta vaaditaan merkkiä
Fariseuksia tuli väittelemään Jeesuksen kanssa. He vaativat häneltä merkkiä taivaasta pannen näin hänet koetukselle.
***) Mark. 8:12 Jeesus huokasi syvään ja sanoi: "Miksi tämä sukupolvi vaatii merkkiä? Totisesti: tälle sukupolvelle ei merkkiä anneta."
Mark. 8:13 Ja hän jätti heidät, astui taas veneeseen ja lähti vastarannalle.
1. Kor. 1:22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta.
1. Kor. 1:23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta,
1. Kor. 1:24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1. Kor. 1:25 Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi. - vihne kirjautumatta
sordiinoa torvet kirjoitti:
Matt. 24:24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan.
-________________________________
Matt. 16:1 Aikojen merkit
Jeesuksen luo tuli fariseuksia ja saddukeuksia, jotka halusivat panna hänet koetukselle ja pyysivät häntä näyttämään merkin taivaasta.
Matt. 16:2 Mutta Jeesus vastasi heille: "Illalla te sanotte:
'Tulee kaunis ilma, kun taivas ruskottaa',
Matt. 16:3 ja aamulla:
'Tänään tulee ruma ilma, sillä taivas on synkän ruskottava.'
Taivasta te kyllä osaatte lukea, mutta ette aikojen merkkejä.
Mark. 8:11 Jeesukselta vaaditaan merkkiä
Fariseuksia tuli väittelemään Jeesuksen kanssa. He vaativat häneltä merkkiä taivaasta pannen näin hänet koetukselle.
***) Mark. 8:12 Jeesus huokasi syvään ja sanoi: "Miksi tämä sukupolvi vaatii merkkiä? Totisesti: tälle sukupolvelle ei merkkiä anneta."
Mark. 8:13 Ja hän jätti heidät, astui taas veneeseen ja lähti vastarannalle.
1. Kor. 1:22 Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta.
1. Kor. 1:23 Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta,
1. Kor. 1:24 mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1. Kor. 1:25 Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi.Jeesus nkyllä sanoi vain: Niitä, jotka uskovat seuraavat nämä merkit. Katso Mark loppu.
- kaikkea sitä onkin
Vai kiinnostaa tyhmistä totuus !!
Ja katin kontit, en ole tavannut vielä ainuttakaan korkeakirkollista jota kiinnostaisi mikään muu kuin pari askelta korkeammalle pääsy yhteisessä pimeydessä.
Ja sokea pitää todella olla joka kaiken lutterin sekoilun jälkeen viitsii edes vitsinä ilmoittaa kuinka se nyt on puhdasta Jumalan ilmoitusta lutterilainen oppi !!
Hah mikä vitsi.- plusplussaa
Pilkkaamisen sijaan voisit osallistua raamatun sanoilla keskusteluun - jos siis voisit. Ilmeisesti et osaa etkä ymmärrä. Tutkisit raamattua ja anoisit ymmärrystä, koska pilkkaaminen on syntiä myös sinulle.
- vitsiä on kerrakseen
Vain hengellisesti umpisokea ihminen kerskaa oman lihansa tunteista ja erilaisista aistiharhoista.
Jumala on Sana.
Mark 16: 14. Viimein, kuin yksitoistakymmentä atrioitsivat, ilmestyi hän, ja soimasi heidän epäuskoansa ja heidän sydämensä kankiutta, ettei he uskoneet niitä, jotka nänen nähneet olivat nousseeksi ylös.
15. Ja sanoi heille: menkäät kaikkeen maailmaan, ja saarnatkaat evankeliumia kaikille luoduille.
16. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan.
17. Mutta nämä ovat ne merkit, jotka niitä seuraavat, jotka uskovat: minun nimeni kautta pitää heidän perkeleet ajaman ulos, uusilla kielillä puhuman,
18. Käärmeet ajaman pois, ja jos he jotakin myrkkyä juovat, niin ei heille mitään vahingoita; sairasten päälle pitää heidän kätensä paneman, ja ne paranevat.
19. Ja Herra, sitte kuin hän oli heille puhunut, otettiin ylös taivaaseen ja istui Jumalan oikialle kädelle.
20. Mutta he menivät ja saarnasivat joka paikassa, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan seuraavaisten merkkien kautta.Joh 14: 14. Mitä te anotte minun nimeeni, sen minä teen.
15. Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni.
16. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Lohduttajan, että hän teidän kanssanne olis ijankaikkisesti:
17. Totuuden Hengen, jota ei maailma taida ottaa vastaan, sillä ei he näe häntä, eikä tunne häntä: mutta te tunnette hänen, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18. En minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä tulen teidän tykönne.vihne kirjoitti:
Joh 14: 14. Mitä te anotte minun nimeeni, sen minä teen.
15. Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni.
16. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Lohduttajan, että hän teidän kanssanne olis ijankaikkisesti:
17. Totuuden Hengen, jota ei maailma taida ottaa vastaan, sillä ei he näe häntä, eikä tunne häntä: mutta te tunnette hänen, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18. En minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä tulen teidän tykönne.2.Piet 1: 2. Armo ja rauha lisääntyköön teille, Jumalan ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen tuntemisen kautta!
Kol 1: 9. Sentähden myös me siitä päivästä, jona me sen kuulimme, emme lakanneet teidän edestänne rukoilemasta ja anomasta, että te hänen tahtonsa tuntemisella täytettäisiin kaikkinaisessa hengellisessä viisaudessa ja toimessa,
10. Että te soveliaasti vaeltaisitte, kelvaten kaikissa Herralle, ja hedelmän tekisitte kaikissa hyvissä töissä ja kasvaisitte Jumalan tuntemisessa,
11. Ja vahvistetuksi tulisitte kaikella voimalla, hänen kunniansa väkevyyden jälkeen, kaikkeen kärsivällisyyteen ja pitkämielisyyteen ilon kanssa.
Ef 3: 18. Että te olisitte rakkauden kautta juurtuneet ja perustetut; että te selkiästi käsittäisitte kaikkein pyhäin kanssa, mikä leveys ja pituus, ja syvyys ja korkeus olis,
19. Ja Kristuksen rakkauden tuntisitte, joka kaiken tuntemisen ylitse käy; että te olisitte kaikella Jumalan täydellisyydellä täytetyt.
20. Mutta hänelle, joka kaikki ylönpalttisesti voi tehdä, kaiken senkin ylitse, kuin me rukoilemme taikka ymmärrämme, sen voiman jälkeen, joka meissä vaikuttaa,
Näitä on paljon lisää, mutta näiden pitäisi riittää.- teu,
"vihne "
Otit kai muistiin , että Tästä luvusta ,jae 9 lähtien on ollut kateissa.
Ne asiat on kyllä saatu Kristittyjen Raamatuista ylös , ja siksi
on kuitenkin otettava pieni muunto mahdollisuus , .
Ne ei ollut Markuksen sanoja , jos ei uskota kaikkiin .. teu, kirjoitti:
"vihne "
Otit kai muistiin , että Tästä luvusta ,jae 9 lähtien on ollut kateissa.
Ne asiat on kyllä saatu Kristittyjen Raamatuista ylös , ja siksi
on kuitenkin otettava pieni muunto mahdollisuus , .
Ne ei ollut Markuksen sanoja , jos ei uskota kaikkiin ..Okei, hylkäämme sen arveluttavana. Mutta pidätkö Jaakobia Jumalan apostolina. Lue sieltä mitä hän sanoo sairaista. Minä tiedän, että se on totta ja toimii.
- Varokaa kristityt
vihne kirjoitti:
2.Piet 1: 2. Armo ja rauha lisääntyköön teille, Jumalan ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen tuntemisen kautta!
Kol 1: 9. Sentähden myös me siitä päivästä, jona me sen kuulimme, emme lakanneet teidän edestänne rukoilemasta ja anomasta, että te hänen tahtonsa tuntemisella täytettäisiin kaikkinaisessa hengellisessä viisaudessa ja toimessa,
10. Että te soveliaasti vaeltaisitte, kelvaten kaikissa Herralle, ja hedelmän tekisitte kaikissa hyvissä töissä ja kasvaisitte Jumalan tuntemisessa,
11. Ja vahvistetuksi tulisitte kaikella voimalla, hänen kunniansa väkevyyden jälkeen, kaikkeen kärsivällisyyteen ja pitkämielisyyteen ilon kanssa.
Ef 3: 18. Että te olisitte rakkauden kautta juurtuneet ja perustetut; että te selkiästi käsittäisitte kaikkein pyhäin kanssa, mikä leveys ja pituus, ja syvyys ja korkeus olis,
19. Ja Kristuksen rakkauden tuntisitte, joka kaiken tuntemisen ylitse käy; että te olisitte kaikella Jumalan täydellisyydellä täytetyt.
20. Mutta hänelle, joka kaikki ylönpalttisesti voi tehdä, kaiken senkin ylitse, kuin me rukoilemme taikka ymmärrämme, sen voiman jälkeen, joka meissä vaikuttaa,
Näitä on paljon lisää, mutta näiden pitäisi riittää.Lopun ajan merkkeihin kuuluu nimenomaan nämä petollisilla ihmeillä ratsastelevat hölmöjä viettelevät hurmaheget ja viihdepellet, jotka keräävät ziizuksilla, savukoneilla ja patarummuilla rahaa omille pankkitileilleen.
Kuvottavaa katsella heidän hyppimistään esiintymislavalla tuhasien höynäytettyjen kuunnellessa korvat tarkkoina heidän hypnoottisia esiintymisiään.
Eivät nämä pellet ota Jeesuksen ristiä päälleen, eivätkä lähde häntä seuraamaan.
He kulkevat joukon jäljessä, ja keräävät esiintymisillään rahaa pankkitileilleen.
Näinhän kaikki muukin viihdemaailma toimii, vain sillä erotuksella etteivät he käytä ahneutensa välineinä petollisia puheita Jeesuksesta. Varokaa kristityt kirjoitti:
Lopun ajan merkkeihin kuuluu nimenomaan nämä petollisilla ihmeillä ratsastelevat hölmöjä viettelevät hurmaheget ja viihdepellet, jotka keräävät ziizuksilla, savukoneilla ja patarummuilla rahaa omille pankkitileilleen.
Kuvottavaa katsella heidän hyppimistään esiintymislavalla tuhasien höynäytettyjen kuunnellessa korvat tarkkoina heidän hypnoottisia esiintymisiään.
Eivät nämä pellet ota Jeesuksen ristiä päälleen, eivätkä lähde häntä seuraamaan.
He kulkevat joukon jäljessä, ja keräävät esiintymisillään rahaa pankkitileilleen.
Näinhän kaikki muukin viihdemaailma toimii, vain sillä erotuksella etteivät he käytä ahneutensa välineinä petollisia puheita Jeesuksesta.Onko tämä sinun vastauksesi Raamatun teksteihin???
- TEU,
vihne kirjoitti:
Okei, hylkäämme sen arveluttavana. Mutta pidätkö Jaakobia Jumalan apostolina. Lue sieltä mitä hän sanoo sairaista. Minä tiedän, että se on totta ja toimii.
"vihne"
Jaakob , jota Paavali sano " HERRAN veljeksi" . Oli yksi Jeesuksen velipuolista ,
Joosefin ja Matrian pojista ,,Paavali sanoo hän kuuluneen Jerusalemin seura-
kunnan "pylväisiin ".v.49. pidetyssä Apostolien ja Vanhinten kokouksessa Jerusa-
lemissa Jaakob esitti Ratkaisun n, joka tuli kokouksen päätökseksi Apt. 15;13-21).
Saav uttuaan v.57.Jerusalemiin Paavali, Luukas ym. menivät Jaakobin luo , jonne
tulivat,myös kaikki seurakunnan vanhimmat , tästä on kirjoitettu Apt. 21;18 , Tästä päätellen , ja myös vaNHAN KIRKON PERIMÄTIEDON MUKAAN jAAKOB OLI
JERUSALEMIN SEUAKUNNAN JOHTAVA VANHIN , VANHAN KIRKON AJOISTA ASTI TÄTÄ" JAAKOB VANHURSKASTA " KIRJAA ON PIDETTTY
JAAKOBIN KIRJEEN KIRJOITTAJANA .
APOSTOLI , JAAKOB , SEBEDEKSEN POIKA , jOHANNEKSEN VELI ,,,kUOLI V.44. HERODEKSEN AGRIPPA I SURMAUTTAMANA , (APT.12:2 )
JAAKOB HERRAN VELI , KUOLI .62. MAAHERRA FESTUKSEN KUOLTUA
ODOTTAMATTA ,,SILLOIN YLIMMÄINEN PAPPI HANNAS (ANANUS ) II
KÄYTTI TILAISUUTTA HYVCÄKSEEN JA SUUREN NEUVOSTON KANSSA
TUOMITSI JAAKOBIN KUOLEMAAN ..
KYLLÄ USKON, ETTÄ JAAKOB OLI APOSTOLI .. - TEU,
TEU, kirjoitti:
"vihne"
Jaakob , jota Paavali sano " HERRAN veljeksi" . Oli yksi Jeesuksen velipuolista ,
Joosefin ja Matrian pojista ,,Paavali sanoo hän kuuluneen Jerusalemin seura-
kunnan "pylväisiin ".v.49. pidetyssä Apostolien ja Vanhinten kokouksessa Jerusa-
lemissa Jaakob esitti Ratkaisun n, joka tuli kokouksen päätökseksi Apt. 15;13-21).
Saav uttuaan v.57.Jerusalemiin Paavali, Luukas ym. menivät Jaakobin luo , jonne
tulivat,myös kaikki seurakunnan vanhimmat , tästä on kirjoitettu Apt. 21;18 , Tästä päätellen , ja myös vaNHAN KIRKON PERIMÄTIEDON MUKAAN jAAKOB OLI
JERUSALEMIN SEUAKUNNAN JOHTAVA VANHIN , VANHAN KIRKON AJOISTA ASTI TÄTÄ" JAAKOB VANHURSKASTA " KIRJAA ON PIDETTTY
JAAKOBIN KIRJEEN KIRJOITTAJANA .
APOSTOLI , JAAKOB , SEBEDEKSEN POIKA , jOHANNEKSEN VELI ,,,kUOLI V.44. HERODEKSEN AGRIPPA I SURMAUTTAMANA , (APT.12:2 )
JAAKOB HERRAN VELI , KUOLI .62. MAAHERRA FESTUKSEN KUOLTUA
ODOTTAMATTA ,,SILLOIN YLIMMÄINEN PAPPI HANNAS (ANANUS ) II
KÄYTTI TILAISUUTTA HYVCÄKSEEN JA SUUREN NEUVOSTON KANSSA
TUOMITSI JAAKOBIN KUOLEMAAN ..
KYLLÄ USKON, ETTÄ JAAKOB OLI APOSTOLI .." teu "
Jatkan : *,,Kirjoitan Jaakobista viel'ä, hänen Kuolemaan tuomio oli seuraava .
Eli se pantiin toimeen hänet vietiin kaupunkin Muurilta alas , ja alhaalla oli
nuija mies joka kolkkasi hänet hengiltä . Tämä herätti paljon pahennusta muidenkin
kuin kristittyjen joukossa , Rooman vallan alainen Palestiinan Kuningas Argippa II
eroitti sen johdosta Hannas II ;sen Virastaan , Kun Uusi Maaherra Albinus saapui
Hän nuhteli Hannasta ankarasti. .
Jerusalemin seurakunta valitsi Jaakobin seuraajaksi Johtavaksi Vanhimmaksi hänen Serkkunsa ,Simeonin , Joka oli Joosefin veljen Koolppaan ja Mirianin poika , tämä mirijam . oli Jeesuksen äidin Marian sisko Tarkista Joh. 19:25.
Simeon oli heidän poika . Hän oli tässä virassa , ehkä ennätys pitkään, koska
Johannes kuoli ,n.100 ja Simon oli 105- tai 115. saakka ..
Kun Juutalais kapina alkoi oo66. Hän johti Jerusalemin ja Juudean seurakunnat
( Jeesusksen antamien ohjeiden mukaan ks. LUUK. 21:20-23. ym. ). Jordanin
Itäpuolerlle ks. Mark.13:14-18.
Se että Jaakob puhuu kirjeestään itsestään JUMALAN ja KRISTUKSEN palvelijana mainitsematta sukulaisuuttaan Jeesuksen kanssa , johtui vaatimattomuudesta ,ja että tämä luonnollinen sukulaisuus ei sinänsä antanut hänedlle etusijaa muitten kristittyjen rinnalla . Hän ei myöskään puhu itsestään
JERUSALEMIN SEURAKUNNAN JOHTAVANA VANHIMPANA . Hänen arvo-
valtansa oli siinä määrin tunnettu ettei hänen tarvinnut sitä korostaa.
Jaakobin kirjeessä ei ole viittaustakaan Ristirfiitaan Lakihenkiseen juutalaiskristillisyyden Judasismiin JA AITOA KRISTILLIOSYYTTÄ EDUISTAVIEN
JOHTAJIEN ( PIETRIN , PAAVALIN ,.JOHANNEKSEN ) VÄLILLÄ ."..
- Varokaa kristityt
Kyllähän Jumala parantaa, - kenet HÄN tahtoo - . Kunnia Jumalalle!
Mutta ei Jumala toimi sillä tavalla, siis tuottaakseen kunniaa paisuneille narsisteille, kun muutamat harhaoppiset antavat ymmärtää.
Kyllä pellet nopeasti joukosta erottuu. Jumalan kunnian kanssa ei kauaa pelleillä.- teu,
"varokaa kristityt"
Kyllä Jumala parantaa ,-- kenet Hän tahtoo --, Kunnia JEESUKSELLE..
Niin miksi vain Jeesukselle , siksi Koska Jeeesus oli saanut kaiken vallan
Maassa ja Taivaassa , Mat.28:18..
Niin ,aivan JEESUS ei toimi sillälailla , siis tuottaakeseen kunniaa paisuneille .
missä on ne muutamat HARHAOPPISET: en ymmärrä ..
.
Kyllä nopeat joukosta erottuu ,,.Jumalan kunnian kanssa ei voi pelleillä..
Tuli vieraita , pitää vaihtaa kahvipöytään .. . Jatkasn vielä ..
- sanan mukaista se on
Missähän sellaisia ziisuskokouksia mahtaa olla ?
Olen pian viiskymmentä vuotta ollut uskossa, mutta en ole vielä nähnyt enkä kokenut sellaista ziisuskokousta.
Sellaisia olen kokenut jossa uskovat kokoontuvat yhteen hiljaisessa kunnioittavassa sävyssä lukevat Sanaa rukoilevat ja seuraavat Nasaretin miestä opissa ja elämässä.
Ei ole monta sairasta parantunut, mutta mutta ei ole ihan vieraaksi jänyt sekään alue. - tesa..
>Minusta se ei ole suurin puute, vaan puute Pyhän Hengen kokemuksesta ja vaikutusten ymmärtämisestä. vihne<
Olen täysin samaa mieltä, juuri kokemuksista on suurin puute.
ilm.4:8 "Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva on."
Niin kuin keskustelusta näkyy "joka oli" on vahvasti keskustelussa kirjoitusten muodossa.
"Joka on", Näkyy Pyhän Hengen kokoemuksina ja vaikutusten ymmärtämisessä.
"Joka tuleva on", näkyy lupausten muodossa.
Pyhä Henki on yhtä laaja aihe kuin Juuesus tai Jumala, ja siksi siitä löytyy kaikilla uskovilla omia kokemuksia. Kokemusten syvyys vaihtelee synnintunnosta hurmokseen ja jokapäiväisestä avusta ihmeisiin.
Vaikka itse olen nähnyt ja kokenut ihmeitä, näkyjä, hurmosta, yliluonnollista kosketusta yms. niin ne eivät ole sen arvokkaampia kun jokapäiväisestä elämästä huolehtiminen. Ihmeitä ja Jumalan kosketuksia tarvitaan koetuksien keskellä sen mukaan kuinka vaikeaan tilanteeseen joudumme. Mutta myös tavallisena päivänä tarvitsemme Jumalan huolenpidon, joka on yhtä tärkeää.- muuttis
Joka ei ole kokenut ja nähnyt mitään Hengen vaikuttamaa elämässään, ei ole sitä kokenut. Jokaisella uskoa tunnustavalla on varma tieto että hänen elämässään on Jumala toiminut ja toimii.
Ilman tätä hän ei voisi tunnustautua uskovaksi. Ei voisi sanoa, että Jeesus on Herrani ja Vapahtajani.
Mutta mielestäni on kysymys siitä, mitä korostetaan. Jos keskiössä on MINÄ ja MINUN kokemani, olkoot ne mitä ihmeitä tahansa, kohde on väärä.
Olen varma siitä, etten olisi uskomassa, ellei Jumala olisi vetänyt minua mitä kärsivällisemmin. Uppiniskaisena ja vastaan hangoittelevana, monin tavoin vihollisen seitteihin kietoutuneena vastustelin viimeiseen asti, mutta Hän ei luovuttanut. Minä en ollut muuta kuin yksi syntisäkki, mutta Hän otti minut lapsekseen. Puhdisti ja puki puhtaaseen vaatteeseen. Hän ylläpitää uskoni ja vie kerran kotimaahan oman kunniansa tähden. Kaikki kunnia on kolmiyhteisen Jumalan. Minulla on vain tyhjät kädet, joihin Hän antaa kaiken mitä tarvitsen. Mistä siis kehuskelisin? Nöyryydestäni, paljosta rukouksestani, töistä ja toimistani, ihmeistäkö, joita tekisin/kokisin/näkisin? Ei suinkaan. Koska aivan kaikki on ja pysyy Jumalan tekona. - maan m..
muuttis kirjoitti:
Joka ei ole kokenut ja nähnyt mitään Hengen vaikuttamaa elämässään, ei ole sitä kokenut. Jokaisella uskoa tunnustavalla on varma tieto että hänen elämässään on Jumala toiminut ja toimii.
Ilman tätä hän ei voisi tunnustautua uskovaksi. Ei voisi sanoa, että Jeesus on Herrani ja Vapahtajani.
Mutta mielestäni on kysymys siitä, mitä korostetaan. Jos keskiössä on MINÄ ja MINUN kokemani, olkoot ne mitä ihmeitä tahansa, kohde on väärä.
Olen varma siitä, etten olisi uskomassa, ellei Jumala olisi vetänyt minua mitä kärsivällisemmin. Uppiniskaisena ja vastaan hangoittelevana, monin tavoin vihollisen seitteihin kietoutuneena vastustelin viimeiseen asti, mutta Hän ei luovuttanut. Minä en ollut muuta kuin yksi syntisäkki, mutta Hän otti minut lapsekseen. Puhdisti ja puki puhtaaseen vaatteeseen. Hän ylläpitää uskoni ja vie kerran kotimaahan oman kunniansa tähden. Kaikki kunnia on kolmiyhteisen Jumalan. Minulla on vain tyhjät kädet, joihin Hän antaa kaiken mitä tarvitsen. Mistä siis kehuskelisin? Nöyryydestäni, paljosta rukouksestani, töistä ja toimistani, ihmeistäkö, joita tekisin/kokisin/näkisin? Ei suinkaan. Koska aivan kaikki on ja pysyy Jumalan tekona.Muuttis kirjoitti minunkin kokemukseni. Meiltä essuilta ei todellakaan puutu kokemuksia, vaan Jumalan sana puuttuu. Tilalla on juurikin kokemukset ja mutu selitykset. Ei auta mitään hypätä ojasta allikoon eli lappiopista hurmahenkisyyteen.
- tesa..
maan m.. kirjoitti:
Muuttis kirjoitti minunkin kokemukseni. Meiltä essuilta ei todellakaan puutu kokemuksia, vaan Jumalan sana puuttuu. Tilalla on juurikin kokemukset ja mutu selitykset. Ei auta mitään hypätä ojasta allikoon eli lappiopista hurmahenkisyyteen.
>Muuttis kirjoitti minunkin kokemukseni. Meiltä essuilta ei todellakaan puutu kokemuksia, vaan Jumalan sana puuttuu. maan m.<
Muttiksella oli hieno esimerkki, kokemuksia ei puutu mutta ei puutu sanakaan. Jos katson aihetta niin se on täynnä eri raamatunkohtia eri puolilta raamattua.
Kokemusten leveys, pituus, syvyys ja korkeus tuo näkemyseroja.
>Ef 3: 18. Että te olisitte rakkauden kautta juurtuneet ja perustetut; että te selkiästi käsittäisitte kaikkein pyhäin kanssa, mikä leveys ja pituus, ja syvyys ja korkeus olis, Vihne.<
Joku on joskus sanonut: "jos en jotain ymmärrä niin en lähde sitä arvostelemaan, koska silloin voin tietämättäni astua Jumalan varpaille." - muutakin on sentän
maan m.. kirjoitti:
Muuttis kirjoitti minunkin kokemukseni. Meiltä essuilta ei todellakaan puutu kokemuksia, vaan Jumalan sana puuttuu. Tilalla on juurikin kokemukset ja mutu selitykset. Ei auta mitään hypätä ojasta allikoon eli lappiopista hurmahenkisyyteen.
Kyl nykyään essuilla on jo raamattupiirejä. Lähinnä aktiivien seurakuntalaisten
toimesta syntyneitä. Tilanne on kuitenkin hyvin paikkakuntakohtainen. - Kristus pyhittää
maan m.. kirjoitti:
Vastaan jotakin nimimerkin maan m.. viestiin, joka on kirjoitettu 20.10.2013
klo 19:22
On pahasti liioiteltua sanoa että lestadiolaisilta puuttuisi Jumalan sana, näinhän asia ei ole. JOkainen voi omin silmin käydä tarkistamassa rukoushuoneet, todetakseen että jokaisessa niistä on useampiakin Raamatuita kadeedereilla.
Jumalan sana ei siis puutu.
Sen sijaan pietistis/herrnhutilaisista perinteistä johtuen julistus on hyvin syntikeskeistä. Ja seurakuntaoppi on ekslusiivista. Tutustuminen roomalaiskatolilaiseen katekismukseen osoittaa että sestadiolainen seurakuntaoppi on lainattu roomalaiskatoliselta kirkolta.
Tähän (muut pois sulkevaan julistukseen) on kannustanut liikkeen lyhyen historian aikana tapahtuneet lukuisat hajaannukset. Hajaannuksen syyksi on aina löydetty: "Nuo toiset ovat meistä lähteneet ja perustaneet eriseuran".
Lestadiolaisessa liikkeessä sen koko laveudessa ei ole käsitetty ollenkaan, mitä sana "eriseura" tarkoittaa Raamatussa.
Raamattu puhuu eriseurasta ainoastaan silloin, kun joku on poistunut Jeesuksen seurasta. Toisin sanoin sanottuna löytänyt omista taikka jonkun toisen ihmisen teoista ja opetuksista paremman vanhurskauden jonka Jeesus olisi syntisille lahjaksi armosta tarjonnut pelkällä uskolla vastaanotettavaksi.
Vihollinen ei ole niin yksinkertainen kun moni luulee ja uskoo. Hän on paljon ovelampi kuin viisainkaan ihminen. Etevästi hän muokkaa Jumalan sanaa, niin vähän ettei kukaan huomaisi muutosta.
Tärkeintä vihollisen työssä on, että Kristuksen lahjavanhurskaus kadotetaan. Paholaisella on miljoonia konsteja, joilla se on päässyt tähän tärkeimpään päämääräänsä, - nimenomaan uskovien joukossa. Juuri tästä syystä Jeesuksen opetuslapset ovat hajallaan ympäri maailmaa, ja taistelevat keskenään siitä kuka meistä on ainut oikeassa oleva.
Edellä mainitsemastani syystä myös lestadiolaiset julistavat olevansa ainoa oikea Kristuksen seurakunta maan päällä. Ainoat ihmisen maan päällä, joilla on asuvainen Pyhä Henki, ja sitä kautta Jeesuksen antamat valtuudet toimia elävien ja kuolleiden tuomareina.
Järkyttävintä asiassa on, että vihollisen temppelin harjalle korottama uhri ei lainkaan huomaa omaa tilaansa. Jos sitten totuus uhkaa tunkeutua tietoisuuteen (= jokainen Kristukseen uskova pelastuu Jumalan lupausten mukaisesti), niin alkaa ankara sota seurakunnassa. Evankeliumin totuutta julistava työntekijä eristetään muiden julistajien toimenpiteiden avulla seurakunnassa. Alkaa voimakkaat saarnat: "Hän on korkea puu, hänen ymmärryksensä ei ole seurakunnan yhteisen ymmärryksen kanssa yhtäpitävä, hän on eriseurainen." Kun kuulijakunta on tuttuun äänensävyyn ja lapinvanhimpiin luottava, eikä tunne Raamattua henkilökohtaisesti, niin Kristuksen vapautta julistava saarnaaja on helppo leimata syntikeskeisyyteen lapsesta asti kasvatetussa seurakunnaaa eriseuraiseksi.
Jokaisella ihmisellä on langenneessa lihassaan voimakas taipumus vanhurskauttaa itse itsensä omien tekojensa ja tekemättä jättämistensä avulla.
(Jonka vain aniharvat meistä tunnistaa itsessään). Tähän maaperään julistus itse ansaittavasta vanhurskaudesta uppoaa, kuin kuuma vetsi voihin.
On selvää, ettei vihollinen tuo itsevanhurskauttavaa evankeliumiaan tunnistettavalla tavalla. Ei se tulee pyhityksen kaapuun pukeutuneena.
Kun lainvanhurskauden tie on loppuun käyty ja monesti vuosikymmeniä kestaneistä yrityksistä huolimatta tyhjäksi havaittu, vasta silloin avautuvat
taivaan portit. Hallelujaa!
Room. 3:23-26 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään,
Room. 3:27 Missä siis on kerskaaminen?
Se on suljettu pois.
Minkä lain kautta? Tekojenko lain?
Ei, vaan uskon lain kautta.
***) Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
LAKIHENKINEN SYNTKESKEINEN JULISTUS HÄMÄRTÄÄ TIEN KRISTUKSEN LUOKSE. Tielle armomoistumen luokse kasataan kaikenlaisia ihmisopeista lähtöisin olevia esteitä. - tesa..
Kristus pyhittää kirjoitti:
Vastaan jotakin nimimerkin maan m.. viestiin, joka on kirjoitettu 20.10.2013
klo 19:22
On pahasti liioiteltua sanoa että lestadiolaisilta puuttuisi Jumalan sana, näinhän asia ei ole. JOkainen voi omin silmin käydä tarkistamassa rukoushuoneet, todetakseen että jokaisessa niistä on useampiakin Raamatuita kadeedereilla.
Jumalan sana ei siis puutu.
Sen sijaan pietistis/herrnhutilaisista perinteistä johtuen julistus on hyvin syntikeskeistä. Ja seurakuntaoppi on ekslusiivista. Tutustuminen roomalaiskatolilaiseen katekismukseen osoittaa että sestadiolainen seurakuntaoppi on lainattu roomalaiskatoliselta kirkolta.
Tähän (muut pois sulkevaan julistukseen) on kannustanut liikkeen lyhyen historian aikana tapahtuneet lukuisat hajaannukset. Hajaannuksen syyksi on aina löydetty: "Nuo toiset ovat meistä lähteneet ja perustaneet eriseuran".
Lestadiolaisessa liikkeessä sen koko laveudessa ei ole käsitetty ollenkaan, mitä sana "eriseura" tarkoittaa Raamatussa.
Raamattu puhuu eriseurasta ainoastaan silloin, kun joku on poistunut Jeesuksen seurasta. Toisin sanoin sanottuna löytänyt omista taikka jonkun toisen ihmisen teoista ja opetuksista paremman vanhurskauden jonka Jeesus olisi syntisille lahjaksi armosta tarjonnut pelkällä uskolla vastaanotettavaksi.
Vihollinen ei ole niin yksinkertainen kun moni luulee ja uskoo. Hän on paljon ovelampi kuin viisainkaan ihminen. Etevästi hän muokkaa Jumalan sanaa, niin vähän ettei kukaan huomaisi muutosta.
Tärkeintä vihollisen työssä on, että Kristuksen lahjavanhurskaus kadotetaan. Paholaisella on miljoonia konsteja, joilla se on päässyt tähän tärkeimpään päämääräänsä, - nimenomaan uskovien joukossa. Juuri tästä syystä Jeesuksen opetuslapset ovat hajallaan ympäri maailmaa, ja taistelevat keskenään siitä kuka meistä on ainut oikeassa oleva.
Edellä mainitsemastani syystä myös lestadiolaiset julistavat olevansa ainoa oikea Kristuksen seurakunta maan päällä. Ainoat ihmisen maan päällä, joilla on asuvainen Pyhä Henki, ja sitä kautta Jeesuksen antamat valtuudet toimia elävien ja kuolleiden tuomareina.
Järkyttävintä asiassa on, että vihollisen temppelin harjalle korottama uhri ei lainkaan huomaa omaa tilaansa. Jos sitten totuus uhkaa tunkeutua tietoisuuteen (= jokainen Kristukseen uskova pelastuu Jumalan lupausten mukaisesti), niin alkaa ankara sota seurakunnassa. Evankeliumin totuutta julistava työntekijä eristetään muiden julistajien toimenpiteiden avulla seurakunnassa. Alkaa voimakkaat saarnat: "Hän on korkea puu, hänen ymmärryksensä ei ole seurakunnan yhteisen ymmärryksen kanssa yhtäpitävä, hän on eriseurainen." Kun kuulijakunta on tuttuun äänensävyyn ja lapinvanhimpiin luottava, eikä tunne Raamattua henkilökohtaisesti, niin Kristuksen vapautta julistava saarnaaja on helppo leimata syntikeskeisyyteen lapsesta asti kasvatetussa seurakunnaaa eriseuraiseksi.
Jokaisella ihmisellä on langenneessa lihassaan voimakas taipumus vanhurskauttaa itse itsensä omien tekojensa ja tekemättä jättämistensä avulla.
(Jonka vain aniharvat meistä tunnistaa itsessään). Tähän maaperään julistus itse ansaittavasta vanhurskaudesta uppoaa, kuin kuuma vetsi voihin.
On selvää, ettei vihollinen tuo itsevanhurskauttavaa evankeliumiaan tunnistettavalla tavalla. Ei se tulee pyhityksen kaapuun pukeutuneena.
Kun lainvanhurskauden tie on loppuun käyty ja monesti vuosikymmeniä kestaneistä yrityksistä huolimatta tyhjäksi havaittu, vasta silloin avautuvat
taivaan portit. Hallelujaa!
Room. 3:23-26 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään,
Room. 3:27 Missä siis on kerskaaminen?
Se on suljettu pois.
Minkä lain kautta? Tekojenko lain?
Ei, vaan uskon lain kautta.
***) Room. 3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
LAKIHENKINEN SYNTKESKEINEN JULISTUS HÄMÄRTÄÄ TIEN KRISTUKSEN LUOKSE. Tielle armomoistumen luokse kasataan kaikenlaisia ihmisopeista lähtöisin olevia esteitä.>julistus on hyvin syntikeskeistä.<
Tämä kertoo siitä että katse on väärässä paikassa, omassa itsessämme ja omissa mahdollisuuksissamme. Jos katse pysyisi Kristuksessa muuttuisimme itse saman kirkkauden kuvan kaltaisiksi.
"Katsomalla Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen."
Voimme sanoa myös toisinpäin katsomalla omaa syntisyyttä kuin kuvastimesta, muutumme saman pimeyden kuvan kaltaisiksi pimeydestä pimeyteen.
Kun katse kääntyy omaan itseemme niin suumme alkaa automaattisesti julistamaan ihmistä ja ihmisen mahdollisuuksia. Pelkkä katse saa tämän aikaan, ja luotamme enemmän siihen mitä aistimme tuntee kuin siihen mitä on kirjoitettu.
"Julistettua sanaa seuraa ihmeet ja merkit." Näitä ihmeitä ja merkkejä sitten niitämme, eli niitä tulee elämäämme kaikista ilmansuunnista.
Jos katsomme Herran kirkkautta, niin kaikki ajatuksemme ja sanamme julistaa automaattisesti Kristuksen voittoa: "Jeesus teki tyhjäksi kaikki vihollisen teot". Kaikki mitä syntiinlankeemuksessa rikottiin korjattiin. Hän kantoi kipumme, sairautemme ja syntimme. Hän on valomme ja voimamme, ylösnousemuksemme ja elämämme.
Jeesus on tätä kaikkea myös tänään, jopa kuolleet herää jos katseemme vain pysyy Kristuksen kirkkaudessa.
- su***
Millainen on oikeaoppisuus? Kuka määrittelee vääräoppisuuden?
- teu,
"su"
Sellainen että sen määrittelee Jumala /Jeesus..
Kysyit Kuka määrittelee väärä oppisuuden , aivan samat , Heidän määrittelynsä
tulee tutkia tarkasti ,.. Jumalan sanasta eli Raamatusta.. - yksinkertaista
Pyhä Raamattu. JOka poistaa yhdenkin sanan Raamatusta tai ei usko tuota sanaa on vääräoppinen.
- hauko tus
Ahaa että Jeesus on nyt tehnyt paannuksenkin jokaisen puolesta.
Menee mielenkiintoiseksi tämä ovensuussa seisoskeluni.
olenkohan tullut kolmen itsen kokoukseen!- pilkkaaja kadotetaan
hauko tus 21.10.2013 01:13
Pahemmin ei Jeesusta enää voisi pilkata, kun sinä jälleen pilkkaat.
Kun Isäntä tulee ja näkee sinun ryysysi, niin sinä lennät kuin leppäkeihäs. Kohtalosi on pahin mahdollinen, ellei parannusta tule. Siitä seuraavassa:
"Kun kuningas tuli sisään katsomaan juhlavieraitaan, hän näki siellä miehen, jolla ei ollut hääpukua. Hän kysyi tältä: 'Ystäväni, kuinka saatoit tulla tänne ilman häävaatteita?'
Mies ei saanut sanaa suustaan.
Silloin kuningas sanoi palvelijoilleen:
***) 'Sitokaa hänet käsistä ja jaloista ja heittäkää ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita. Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.'"
Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet. Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan,
pilkkaaja kadotetaan kirjoitti:
hauko tus 21.10.2013 01:13
Pahemmin ei Jeesusta enää voisi pilkata, kun sinä jälleen pilkkaat.
Kun Isäntä tulee ja näkee sinun ryysysi, niin sinä lennät kuin leppäkeihäs. Kohtalosi on pahin mahdollinen, ellei parannusta tule. Siitä seuraavassa:
"Kun kuningas tuli sisään katsomaan juhlavieraitaan, hän näki siellä miehen, jolla ei ollut hääpukua. Hän kysyi tältä: 'Ystäväni, kuinka saatoit tulla tänne ilman häävaatteita?'
Mies ei saanut sanaa suustaan.
Silloin kuningas sanoi palvelijoilleen:
***) 'Sitokaa hänet käsistä ja jaloista ja heittäkää ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita. Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.'"
Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet. Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan,
Hän on Jeesuksen ristin vihollinen ja ateisti vakaumukseltaan.
Hän on joko teosofi, taikka jehovantodistaja. Henkilö liittyy läherisesti nimimerkkiin savon ukko jolla on samanlainen tapa pilkata Jeesusta ja tallata kiroten Jeesuksen sovintoveri jalkojensa alle.
Näillä miehillä tulee olemaan kova järkyttävä kuolema edessään. - teu,
" haukotus "
Kun Jeesue on tehnyt kaikkien puolesta Mahdollisuuden siihen ,että
jos syntinen voi täyttää oman puolensa asiasta , Siinä ei sanota niin
Että olisi joku automaatti joka pelastaisi katumattoman ihmisen EI
vaan on sanottu , että katuva VOI SAAVUTTAA ANTEEKSIANTAMUKSEN
TÄMÄ ON AIVAN SAMA , KUIN SE ETTÄ JOKU ON HOMO ,MUTTEI
KORJAA SITÄ MITENKÄÄN , HÄN ON TUHON OMA , MIKSI ?
Siksi kun se on synti ( ei mikään vajavuus , ei mikään synnynnäinen vika ,
vaan aivan samanlainen , kuin juoppo , sitäkään ei voi muuten parantaa
kuin katumalla ja anomalla synnin anteeksi , Sitä kautta Jeesus korjaa
sen synnin ,, Näin myös Homo ja lesbo . ymmärrättekö,,.
- su***
Ensiksi, ei pidä valehdella, ettei raamatusta ole mitään otettu tai sinne lisätty sen alkuperäisyydestä.
Oikeaa oppisuutta ei todellakaan täällä pysty kukaan määrittelemään. En minä, ei teu eikä minkään uskon lakon saarnaaja tai pappi. Ei edes Paavali, Luther tai Lestadiuksen Lars. Jumala on ratkaisija tässäkin asiassa,
Väärä oppinen on jo hän, joka arvostelee ja tuomitsee lähimmäisensä hänen Jumala yhteyksistään. Jeesus ei ole tuominnut ketään. Ihminen tuntee nahoisssaan loppujen lopuksi onko hän ollut oikea tai vääräoppinen.- yksi+viisi
su, SINÄ uskot vääriä opettajia ja väärennettyä raamattua! Oman sielusi tähden ota selvää, mistä löytyy aito ja väärentämätön raamattu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1212218Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1921832Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j561432Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1681232- 551198
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751016Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62912Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36897- 52874
- 56831