Nelikymppinen on liian vanha

liian vanha

vanhemmaksi. Niin se vain on.

Mun mielipide

132

1403

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaa, eli

kun mä oon vielä alle ja mies, jonka kanssa voisin sellaista harkita on yli, niin meidän ei sun mielestä kannata ryhtyä toimeen jos nyt mieskin sattuisi haluamaan? Syytön mä siihen olen, ettei harkinnan arvoista miestä ole kävellyt viime vuosituhannen puolella vastaan.

• ap.

Paljon sä oot, ja paljon toinen on? Ainakin kiirettä pitää jos on yli 40. Tietty jos ootte jo harjoittaneet niin sitten voi pillerit jättää. Mut jos ette edes tapaile vielä, niin ehkä unohtaisin asian

• tiedoksi vaa

Tuskin palstan välityksellä kukaan oikeesti saa perheenlisäystä. Vaatinee lähempää tuttavuutta

• Jos sä
        tiedoksi vaa kirjoitti:

Tuskin palstan välityksellä kukaan oikeesti saa perheenlisäystä. Vaatinee lähempää tuttavuutta

niin luulet, että hoituu, niin älä yleistä sitä muihin.

• mies ja isä

Minä tulin uudessa liitossani isäksi, kun olin täyttänyt 45v. Nyt lapsia on (tässä liitossa) viisi ja nuorin heistä syntyi kun minä olin 57v. Lasten koulukaverit eivät ole koskaan kiusanneet (itse asiassa eräs ihastellen hämmästellyt). Ihmiset tosin arvaavat minut tavallisesti 5-10, jopa 15 vuotta nuoremmaksi kuin olen.

En tiedä olenko hyvä vai huono isä, mutta olen varmasti parempi isä neljä - viisikymppisen kokemuksella, kuin olin kolmekymppisenä ja alle. Nyt on paljon helpompi käytännössä seurata niitä arvoja, joita olen pitänyt oikeana - työt eivät mene lasten edelle ja lapsille on enemmän aikaa ja ymmärrystä. Lapseni pärjäävät koulussa erinomaisesti, heillä on harrastuksia ja heillä on ystäviä.

En keksi kuin yhden asian, joka jää vaakakupissa miinuspuolelle: kun lapseni saavat lapsia, niin he menettävät isoisänsä ollessaan nuoria aikuisia. Tietenkin se voi tapahtua milloin vain, ja totta kai todennäköisyys kuolla seuraavan 20 vuoden aikana on 70 -vuotiaalla suurempi kuin 30 -vuotiaalla. Toisaalta odotettavissa oleva elinikä on tämän päivän nelikymppisille 85 vuotta. Minulla on reilusti yli 75 –vuotiaita kavereita, jotka pelaavat lähes päivittäin 18 reikää bagi selässä, kun nuoremmat puuskuttavat kärryä vetäen.

Olen siis edelleen elossa ja voin hyvin, lapseni voivat hyvin, vaimoni voi hyvin. Olemme kaikkia onnellisia suuresta perheestämme.

Ajatus siitä, että miehen ja naisen pitäisi olla saman ikäisiä on ensinnäkin varsin nuori, tämän päivän ilmiö, ja toiseksi sille ei ole yhtään ainoaa perustetta. Maailman sivu on ollut liittoja, joissa mies on reilusti vaimoaan vanhempi. Toisaalta maailman sivu on ollut paljon naispuolisia leskiä.
        AP:lle: anna palaa

• kiitti!
        mies ja isä kirjoitti:

Minä tulin uudessa liitossani isäksi, kun olin täyttänyt 45v. Nyt lapsia on (tässä liitossa) viisi ja nuorin heistä syntyi kun minä olin 57v. Lasten koulukaverit eivät ole koskaan kiusanneet (itse asiassa eräs ihastellen hämmästellyt). Ihmiset tosin arvaavat minut tavallisesti 5-10, jopa 15 vuotta nuoremmaksi kuin olen.

En tiedä olenko hyvä vai huono isä, mutta olen varmasti parempi isä neljä - viisikymppisen kokemuksella, kuin olin kolmekymppisenä ja alle. Nyt on paljon helpompi käytännössä seurata niitä arvoja, joita olen pitänyt oikeana - työt eivät mene lasten edelle ja lapsille on enemmän aikaa ja ymmärrystä. Lapseni pärjäävät koulussa erinomaisesti, heillä on harrastuksia ja heillä on ystäviä.

En keksi kuin yhden asian, joka jää vaakakupissa miinuspuolelle: kun lapseni saavat lapsia, niin he menettävät isoisänsä ollessaan nuoria aikuisia. Tietenkin se voi tapahtua milloin vain, ja totta kai todennäköisyys kuolla seuraavan 20 vuoden aikana on 70 -vuotiaalla suurempi kuin 30 -vuotiaalla. Toisaalta odotettavissa oleva elinikä on tämän päivän nelikymppisille 85 vuotta. Minulla on reilusti yli 75 –vuotiaita kavereita, jotka pelaavat lähes päivittäin 18 reikää bagi selässä, kun nuoremmat puuskuttavat kärryä vetäen.

Olen siis edelleen elossa ja voin hyvin, lapseni voivat hyvin, vaimoni voi hyvin. Olemme kaikkia onnellisia suuresta perheestämme.

Ajatus siitä, että miehen ja naisen pitäisi olla saman ikäisiä on ensinnäkin varsin nuori, tämän päivän ilmiö, ja toiseksi sille ei ole yhtään ainoaa perustetta. Maailman sivu on ollut liittoja, joissa mies on reilusti vaimoaan vanhempi. Toisaalta maailman sivu on ollut paljon naispuolisia leskiä.
        AP:lle: anna palaa

No siinä oli ensimmäinen kommentti, jossa oli sisältöä ja otti kantaa itse asiaan, kiitos!

• 19v.

On vanha.

• Siikru

Kääkkä kakaransa kaitsijana :D

• ilmankin on hyvä

nelikymppinen mies kyllä voi ihan hyvin vielä tulla isäksi.
      ovat vaan senverta viisastuneet etteivät siihen ala.
      korkeintaan leikkiä laskevat aiheesta pokerinaamalla

• hyvä noin

Ei kannatakaan. Aikaa voi käyttää johonkin muuhun. Vaikka itselläni se on edellytys että on yhteisiä lapsia

• ilmankin on hyvä
        hyvä noin kirjoitti:

Ei kannatakaan. Aikaa voi käyttää johonkin muuhun. Vaikka itselläni se on edellytys että on yhteisiä lapsia

samat edellytykset tai sitten kokonaan ilman.
        toisten miesten lapsia ei miehet elätä varsinkin kun tuonikäisillä on yleensä omiakin.

• Onhan se

parempi, jos lapset saa hieman aikaisemmin. Se on kuitenkin nykypäivää, että ollaan nelikymppisiä ensisynnyttäjiä. Ei välttämättä kuitenkaan tavoiteltava asia, mutta minkäs teet, jos et aikaisemmin ole lasta saanut. Syitä on varmasti monia.

• mielipiteitä on moni

Ois se kamalaa kun joku tulisi kysymään ootko ton mummo?

Ihan sama. Mun mielestä parisuhteeseen kuuluu lapset. Ja ainakin itseäni jäisi vaivaamaan jos en miehen kanssa niitä saisi

• Ed.
        mielipiteitä on moni kirjoitti:

Ihan sama. Mun mielestä parisuhteeseen kuuluu lapset. Ja ainakin itseäni jäisi vaivaamaan jos en miehen kanssa niitä saisi

Sama se minullekin on missä iässä kukin lapset saa. Jokaisen oma asia.

Enkä nyt sitten tiedä onko se parempi saada lapset ihan nuorenakaan. Ei olisi kivaa sekään, että tultaisiin kysymään oletko tuon sisko.

• ootpa sä

varhain vanhenemas mummon näköiseksi, onks sun suvussa joku geenivirhe, jolloin nelikymppinenkin jo näyttää 80 vuotiaalta?

• ap.
        ootpa sä kirjoitti:

varhain vanhenemas mummon näköiseksi, onks sun suvussa joku geenivirhe, jolloin nelikymppinenkin jo näyttää 80 vuotiaalta?

Tää oli mun mielipide. Muut saa tehdä lapsia vaikka 50 v. Mut mä en tee koska riskit on niin suuret. Alle 30 v- paras ikä. Jos yli 35 niin kiirettä pitäisin

• Siikru

Mummoutuneella maatuskalla monta mukeloa :D

• ---
        ap. kirjoitti:

Tää oli mun mielipide. Muut saa tehdä lapsia vaikka 50 v. Mut mä en tee koska riskit on niin suuret. Alle 30 v- paras ikä. Jos yli 35 niin kiirettä pitäisin

Mutta sinä varmaan oletkin 3-kymppisenä fyysisesti 6-kymppisen oloinen, eikö niin? Sulla voi olla riski synnyttää jo 25-vuotiaana "ikäloppuna", jos ryyppäät, poltat tupakkaa ja olet sairaaloisen ylipainoinen, liikkumaton sohvaperuna.

• no ei olis

Korkeammassa iässä on kyllä se puoli että ainakin mulle olisi nykyään ihan sama mitä kukakin kyselee ja ihmettelee, enkä ole vielä edes sitä neljääkymmentä... :-D

• o87to78y
        --- kirjoitti:

Mutta sinä varmaan oletkin 3-kymppisenä fyysisesti 6-kymppisen oloinen, eikö niin? Sulla voi olla riski synnyttää jo 25-vuotiaana "ikäloppuna", jos ryyppäät, poltat tupakkaa ja olet sairaaloisen ylipainoinen, liikkumaton sohvaperuna.

Heh, tästä juuri on kysymys: "Mutta sinä varmaan oletkin 3-kymppisenä fyysisesti 6-kymppisen oloinen, eikö niin? Sulla voi olla riski synnyttää jo 25-vuotiaana "ikäloppuna", jos ryyppäät, poltat tupakkaa ja olet sairaaloisen ylipainoinen, liikkumaton sohvaperuna. "

Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat 60 -kymppisiä ja näyttävät sekä ovat nuorekkaampia kuin jotkut tupakoivat ja ryyppäävät ylipainoiset 30 -kymppiset

• Tyytyväinen M40

Tulin isäksi vajaa vuos sitten, olin silloin 39. Äiti on itseäni 14v nuorempi...
      Vaikkei yhdessä asutakaan niin molemmat kokee tämän sopivaksi meille ja lapselle. Lapsi on äidilleen toinen ja haluaa kasvattaa heitä pääasiassa yksin mikä sopii minulle. Lapselle tein kaikki paperit jo hyvissä ajoin että saa kaiken mitä minulta sitten aikanaan jää. Tapaan lasta 1-3krt.viikossa ja mukavaahan se on pidellä kääröä sylissä.
      Että näin täällä.

• jatkokommentti

Saa miinustaa lisääkin jos tunnet olosi sitämyöten paremmaksi; tuntematon.
        Aivan sama tässävaiheessa mitä muut ajattelee. Ei ole aikomusta vielä kupsahtaa vaikka ikämies näemmä olenkin. Tiedän ainakin mitä teen/arvostan nyt ja tulevaisuudessa.

• ei ole.

ei ole. mutta tuo sun kommenttisi kertoo sun ikärasismista.

• samaa mieltä

Olen yli 40 v mies ja liian vanha isäksi johon minut pakotettiin vuosi sitten.

• Raiskasko sut

joku nainen vai miten se käytännössä tapahtui?

• Miten tämä

aihe sua aloittaja koskee? Siis olet itse nelikymppinen ja mielestäsi liian vanha vanhemmaksi? Mutta miksi siitä täällä pitää ilmoittaa? Ja miksi täällä? Vanhemmuuspalstat on kai erikseen.

• ÄO korkea

ei sillä ole mitään väliä missä iässä lapsia hankkii.

Nämä on tällaisia uskomuksia ja ajatuslukkoja, mitä tyhmät ja ahdasmieliset ihmiset viljelevät.

"mitä ne muutkin ajattelee". Niiden muiden mielipiteet ei voi vittuakaan kiinnostaa.

• bleeding heart

Jotkut kypsyy vasta myöhään.
      Eikä se sulle kuulu.

• Ihanmitenvain

Se on jokaisen oma asia. Haluaako lapsia ja jos niin missä iässä. Itse tietää parhaiten. Muiden puolesta ei voi tietää. Enkä kysy keneltäkään lupaa olla mielestäni juuri oikean ikäinen. Se saanko ikä lapsia onkin sitten toinen juttu.

• enpä usko

Ihme höpö juttuja täällä:) nelikymppinenhän on uusi kaksikymppinen ja iästä voi olla joissakin asioissa vain etua.. Sanoo n.25

• p.k.

Mun mielestä ei todellakaan ole liian vanha.

• Lapsi on lahja

Ei lapsia kuulkaas tilata. Moni on liian nuori vastuuseen, kun ei ole itse saanut hyviä eväitä vanhemmuuteen. Silloin arvioi toissijaisten asijoiden kautta muiden ja omaa elämäänsä. Totta kai olisi ollut parempi lapset nuorena saada. Ei lapsettomuus maailman loppu ole.

• kiire tulee

Samaa mieltä. Siksi olen ajatellut hoitaa asian nyt, mahdollisimman pian. Pitää varautua siihen, että voi ensin mennä jopa vuosi tai pari yrittäessä, jos huonosti käy, ja toisaalta olis hyvä hankkia useampia kuin vain yksi lapsi...

• eikä olla uraohjus

kaikkien pitäisi tuo tajuta :D

• Hedelmällisyys30+ :(

Tosiasia on, että naisen hedelmällisyys alkaa laskea 30v jälkeen kuin lehmänhäntä. Kun joku 32vee jättää pillerit pois sillä ajatuksella, että lapsi saa nyt sitten tulla milloin vaan, voi olla melko karvas yllätys, että vuoden päästä ollaan jonottamassa hedelmöityshoitoihin. Parisuhteelle todella kova paikka. Olen seurannut muutamaa tapausta ystäväpiirissä.
      Lieneekö niin,että nykypäivänä aikuistutaan entistä myöhemmin, ja hedonismi jyllää vielä kolmikymppisillä ihan yleisesti. Kolmikymppiset kuvittelevat olevansa parikymppisiä, elävät reppanat "opiskelijaelämää" vielä.

• Vauvaton vielä

Olen yllä kuvattu 32-vuotias "opiskelijaelämää" viettävä nainen. Opintoni ovat venyneet alanvaihdon ja kokopäiväisen työskentelyn vuoksi. Pitkäaikainen parisuhde on hyvän miehen kanssa, tosin ylä- ja alamäkiä on yhteisiin vuosiin mahtunut. Matkustelemme, käymme keikoilla, tapaamme ystäviä, harrastamme. Elämä on ihan hyvää. Vauvakin on käynyt mielessä muutaman kerran.

Ihmettelen joidenkin halua tuomita päätös olla hankkimatta lapsia ennen kuin elämäntilanne sen sallii. Ei kyse ole aikuisuuden mitasta, jos haluaa lapselle mahdollisimman hyvät lähtökohdat elämään, mukaanlukien vanhempien vakaan parisuhteen ja tasaisen taloustilanteen.

• Mun lähipiirissä

taas suurin osa on tehnyt lapsia vasta reilusti päälle kolmikymppisinä. Ja hyvin ovat raskaaksi tulleet. Eli riippuu varmaan siitä, millainen se oma lähipiiri on. Koulutetut fiksut naiset tunnetusti tekevät lapsia myöhemmin kuin huonosti tai ei lainkaan koulutusta saaneet. Vahinkoraskaudet korreloivat myös tuon koulutustason kanssa.

Voihan se olla, ettei vähemmän koulutettujen älykkyys vaan yksinkertaisesti riitä tällasia asioita tajuamaan, tai lapsia halutaan täyttämään sitä tyhjiötä, kun muuta sisältöä, työtä tms. ei ole, ja sitten niitä lapsia tehdään ties minkä jatkuvasti vaihtuvien jannujen kanssa, joilla koulutus ja äly on samaa luokkaa ja yhteiskunta maksaa, kun eiväthän tuollaiset mitään verotulojakaan yhteiskunnalle kartuta.

Tosiasia on että nainen on hedelmällinen vaihdevuosiin saakka, jotka yksilökohtaisesti alkavat noin 45-55 -vuotiaana. Perimä myös vaikuttaa, eli jos oma äiti on ollut hedelmällinen pitkään luultavasti myös jälkikasvu on. Oma äitini teki molemmat 2 lastaan päälle kolmekymppisenä ja samoin sisarukseni. Eivät monetkaan nuoret naiset ole vielä kypsiä vanhemmiksi, kun omakin nuoruus on vielä kesken ja lapsihan siinä kärsii. Parempi on tehdä lapset siinä vaiheessa kun on jo hyvässä vakiintuneessa parisuhteessa jossa molemmat osapuolet ovat riittävän kypsiä parisuhteeseen ja vanhemmiksi.

• Lisäyksenä vielä,
        Mun lähipiirissä kirjoitti:

taas suurin osa on tehnyt lapsia vasta reilusti päälle kolmikymppisinä. Ja hyvin ovat raskaaksi tulleet. Eli riippuu varmaan siitä, millainen se oma lähipiiri on. Koulutetut fiksut naiset tunnetusti tekevät lapsia myöhemmin kuin huonosti tai ei lainkaan koulutusta saaneet. Vahinkoraskaudet korreloivat myös tuon koulutustason kanssa.

Voihan se olla, ettei vähemmän koulutettujen älykkyys vaan yksinkertaisesti riitä tällasia asioita tajuamaan, tai lapsia halutaan täyttämään sitä tyhjiötä, kun muuta sisältöä, työtä tms. ei ole, ja sitten niitä lapsia tehdään ties minkä jatkuvasti vaihtuvien jannujen kanssa, joilla koulutus ja äly on samaa luokkaa ja yhteiskunta maksaa, kun eiväthän tuollaiset mitään verotulojakaan yhteiskunnalle kartuta.

Tosiasia on että nainen on hedelmällinen vaihdevuosiin saakka, jotka yksilökohtaisesti alkavat noin 45-55 -vuotiaana. Perimä myös vaikuttaa, eli jos oma äiti on ollut hedelmällinen pitkään luultavasti myös jälkikasvu on. Oma äitini teki molemmat 2 lastaan päälle kolmekymppisenä ja samoin sisarukseni. Eivät monetkaan nuoret naiset ole vielä kypsiä vanhemmiksi, kun omakin nuoruus on vielä kesken ja lapsihan siinä kärsii. Parempi on tehdä lapset siinä vaiheessa kun on jo hyvässä vakiintuneessa parisuhteessa jossa molemmat osapuolet ovat riittävän kypsiä parisuhteeseen ja vanhemmiksi.

että holtiton seksikäyttäytyminen myös heikentää raskaaksitulon todennäköisyyttä, koska jotkut sukupuolitaudit saattavat aiheuttaa hedelmättömyyttä. Ja jos raskaudenehkäisystä ei huolehdita niin usein ei tautienkaan, joten hyvin saattaa olla, että nuoremmalla naisella raskaaksitulon todennäköisyys on pienempi kuin vanhemmalla, joka on aina hoitanut terveyttään, eikä ole sukupuolitauteja sairastanut. Samoin liikalihavuus ja yleinen heikko fyysinen kunto heikentävät hedelmällisyyttä ja nämäkin kaikki ovat tyypillisimpiä juuri alemmissa yhteiskuntaluokissa, joten ehkä heidän onkin syytä tehdä lapset mahdollisimman nuorina, kun hedelmällisyys tuskin kovin pitkään holtittomalla käytöksellä jatkuu, mutta vanhemmilla, toisenlaista elämää viettäneillä, hedelmällisyys jatkuu huomattavasti pidempään.

• Eikö kuitenkin

ole syytä ottaa reaaliteetti mukaa tuohon lastentekoikään?
        Kannattaa miettiä onko enää 40v. valmis, silloin kun lapsi on 15v., jaksamaan 55 v. ne kaikki oikut ja ohjeistukset lapsensa kanssa.
        Vanhemmuus kun ei aina ole yksioikoisen selkeää, vaan vanhemmilta vaaditaan nykyisin enenevässä määrin mukanaoloa, lapsen fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin takaamiseksi, mutta jaksaako enää 55v. täyttämään nuo kriteerit?
        Vanhemman oma terveys kun ei aina ole taattua, ikä tuo muutoksia elämään ja omankin hyvinvoinnin jaksamiseen.
        Jaksaako silloin enää "välittää", tai onko kriteereitä taloudellisestikkaan turvata lapsen elämä kaikissa sen muodoissa?
        Kannattaa miettiä, ne vastoinkäymisetkin on huomioitava, ei voi, eikä saakaan luottaa siihen intuitioon, että kyllä minä jaksan ja pärjään.

• Hedelmällisyydestä

Kirjoitin tuossa pari viestiä ylöspäin.
        Olen samaa mieltä,että lapset kasvat ja kehittyvät parhaiten, kun vanhempien parisuhde on vakaa ja molemmat ovat riittävän kypsiä.
        Tuo mitä kirjoitit naisen hedelmällisyydestä vaihdevuosiin saakka, antaa vaan väärän kuvan siitä,että raskaaksi tuleminen olisi yli kolmekymppisellä yhtä todennäköistä kuin parikymppisellä. 35 vuotta täytettyään vain 50% tulee vuoden yrittämisen sisällä raskaaksi (esim: http://www.hedelmallisyys.fi/concern/Infertility_An_Introduction/How_Long_Should_We_Give_It.jsp)
        Ja sitten tuosta lähipiiristä, yksi näistä hedelmällisyyshoitoihin päätyneistä tuttavistani nainen oli DI ja mies VTT.

• Nuo jaksamiset
        Eikö kuitenkin kirjoitti:

Kannattaa miettiä onko enää 40v. valmis, silloin kun lapsi on 15v., jaksamaan 55 v. ne kaikki oikut ja ohjeistukset lapsensa kanssa.
        Vanhemmuus kun ei aina ole yksioikoisen selkeää, vaan vanhemmilta vaaditaan nykyisin enenevässä määrin mukanaoloa, lapsen fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin takaamiseksi, mutta jaksaako enää 55v. täyttämään nuo kriteerit?
        Vanhemman oma terveys kun ei aina ole taattua, ikä tuo muutoksia elämään ja omankin hyvinvoinnin jaksamiseen.
        Jaksaako silloin enää "välittää", tai onko kriteereitä taloudellisestikkaan turvata lapsen elämä kaikissa sen muodoissa?
        Kannattaa miettiä, ne vastoinkäymisetkin on huomioitava, ei voi, eikä saakaan luottaa siihen intuitioon, että kyllä minä jaksan ja pärjään.

tuskin ikään niinkään liittyvät. Vanhemmilla sitä jaksamista ja välittämistä saattaa hyvinkin olla enemmän kuin nuoremmilla. Taloudellinen vakaus taas tunnetusti vain kasvaa iän myötä, samoin vastuuntunto ja yleinen elämänkokemus- ja viisaus, jotka lapsen hyvinvoinnin kannalta ovat tärkeitä. Sinänsä tämä ei edes koske minua, koska itse olen reilusti alle nelikymppinen, mutta kirjoittelinpa vain, kun nyt tuli mieleen.

• Ja mitä noihin
        Nuo jaksamiset kirjoitti:

tuskin ikään niinkään liittyvät. Vanhemmilla sitä jaksamista ja välittämistä saattaa hyvinkin olla enemmän kuin nuoremmilla. Taloudellinen vakaus taas tunnetusti vain kasvaa iän myötä, samoin vastuuntunto ja yleinen elämänkokemus- ja viisaus, jotka lapsen hyvinvoinnin kannalta ovat tärkeitä. Sinänsä tämä ei edes koske minua, koska itse olen reilusti alle nelikymppinen, mutta kirjoittelinpa vain, kun nyt tuli mieleen.

hedelmällisyyshoitoihin tulee, niin en sinänsä näe niissä mitään pahaa. Ainakin ne kertovat siitä, että lapsi on todella haluttu ja odotettu toisin kuin nuorilla, jotka holtittomuuksissaan raskaaksi tulevat, ilman että sitä lasta edes haluaisivat tai että mitään edellytyksiä lapsen hoitoon ja kasvatukseen olisi.

• Eikö kuitenkin
        Nuo jaksamiset kirjoitti:

Katsotko jonkun ihmeellisen taikaputken läpi maailmaa?
        Et taida oikein seurata aikaa ikkunoiden ulkopuolella? Miten se tämänkinhetken työllisyys/työttömyys menee? Et ole tainnut huomata sita armotonta irtisanomisten määrää, ja sen myötä tullutta ihmisten pahoinvointia.
        Se elämäkokemus mitä on jo 40-55v:llä, niin mieti soveltuuko se sen 15v:n kasvatusmetodiin. Nuori on nuori ja hänellä on omat tarpeensa, ei välttämättä sen 55v. halun ja tahdon mukaan.
        En halua loukata, mutta otappa ihan omaa aikaa ja mieti tuo jaksaminenkin, taloudellinen tilanne ja kokonaisvaltainen vanhemman hyvinvointi.

• Tuo nyt taas

Katsotko jonkun ihmeellisen taikaputken läpi maailmaa?
        Et taida oikein seurata aikaa ikkunoiden ulkopuolella? Miten se tämänkinhetken työllisyys/työttömyys menee? Et ole tainnut huomata sita armotonta irtisanomisten määrää, ja sen myötä tullutta ihmisten pahoinvointia.
        Se elämäkokemus mitä on jo 40-55v:llä, niin mieti soveltuuko se sen 15v:n kasvatusmetodiin. Nuori on nuori ja hänellä on omat tarpeensa, ei välttämättä sen 55v. halun ja tahdon mukaan.
        En halua loukata, mutta otappa ihan omaa aikaa ja mieti tuo jaksaminenkin, taloudellinen tilanne ja kokonaisvaltainen vanhemman hyvinvointi.

ei liity aiheeseen millään tavoin, kuten ei tämä keskustelukaan palstan aiheeseen. Et sä mua voi noin yksinkertaisilla höpinöillä loukata. Edelleen kiinnostais tietää, mikä aloittajan syy oli tämä keskustelu täällä aloittaa, mutta kuten jo sanoin, aihe ei minua henkilökohtaisesti kosketa.

• Eikö kuitenkin
        Tuo nyt taas kirjoitti:

ei liity aiheeseen millään tavoin, kuten ei tämä keskustelukaan palstan aiheeseen. Et sä mua voi noin yksinkertaisilla höpinöillä loukata. Edelleen kiinnostais tietää, mikä aloittajan syy oli tämä keskustelu täällä aloittaa, mutta kuten jo sanoin, aihe ei minua henkilökohtaisesti kosketa.

Kerroppa ihan todella mikä sinun ammattisi on ja kauanko olet sen ammatin parissa työskennellyt?
        Vinkkaa sitten siitä sinun yksinkertaisuudestasi ja kenties ymmärryksen puutteesta, sillä ainut mikä minun kirjoituksissani sinua hiertää on todennäköisellä varmuudella se, ettet ymmärrä kirjoitettua tekstiä, joko iän tai puutteelisen elämänkokemuksen vuoksi.

• Älä nyt naurata.

Kerroppa ihan todella mikä sinun ammattisi on ja kauanko olet sen ammatin parissa työskennellyt?
        Vinkkaa sitten siitä sinun yksinkertaisuudestasi ja kenties ymmärryksen puutteesta, sillä ainut mikä minun kirjoituksissani sinua hiertää on todennäköisellä varmuudella se, ettet ymmärrä kirjoitettua tekstiä, joko iän tai puutteelisen elämänkokemuksen vuoksi.

Mun ammatti tai elämä ylipäätään ei sinulle tai näille palstoille kuulu millään tavoin. Jospa keskittyisit siihen omaan elämääsi, tai jos sulla ei sellaista vielä ole, niin ala panostaa siihen, toisten elämien rääppimisen sijaan.

• Lisää hedelmällisyyd
        Hedelmällisyydestä kirjoitti:

Kirjoitin tuossa pari viestiä ylöspäin.
        Olen samaa mieltä,että lapset kasvat ja kehittyvät parhaiten, kun vanhempien parisuhde on vakaa ja molemmat ovat riittävän kypsiä.
        Tuo mitä kirjoitit naisen hedelmällisyydestä vaihdevuosiin saakka, antaa vaan väärän kuvan siitä,että raskaaksi tuleminen olisi yli kolmekymppisellä yhtä todennäköistä kuin parikymppisellä. 35 vuotta täytettyään vain 50% tulee vuoden yrittämisen sisällä raskaaksi (esim: http://www.hedelmallisyys.fi/concern/Infertility_An_Introduction/How_Long_Should_We_Give_It.jsp)
        Ja sitten tuosta lähipiiristä, yksi näistä hedelmällisyyshoitoihin päätyneistä tuttavistani nainen oli DI ja mies VTT.

On naisia, jotka eivät tulisi raskaaksi edes alle 20-vuotiaina ja on naisia, jotka saavat helposti ensimmäisen lapsensa lähes 50-vuotiaina. On tämä maailma ihmeellinen ja kummallinen paikka.

Lapsettomuuden pelossa en silti tekisi lasta 18-vuotiaana ensimmäisen pojanklopin tai miehenkutaleen kanssa, joka vastaani kävelee.

En tehnyt edes viiden vuoden seurustelun jälkeen lapsia. Nyt lapsosia on kolme (tehty kolemenkympin molemmin puolin) ja minulla on aikaa käyttää ehkäisyä viidenkympin ikään asti viitisentoista vuotta.

Tuo lapsettomuudenpelkokortti on teiniäitien suosiossa ja kertoo vain sen, että heillä älykkyysosamäärä jää paljon alle kengännumeron

• isäksi 25 ja 57vnä
        Vauvaton vielä kirjoitti:

Olen yllä kuvattu 32-vuotias "opiskelijaelämää" viettävä nainen. Opintoni ovat venyneet alanvaihdon ja kokopäiväisen työskentelyn vuoksi. Pitkäaikainen parisuhde on hyvän miehen kanssa, tosin ylä- ja alamäkiä on yhteisiin vuosiin mahtunut. Matkustelemme, käymme keikoilla, tapaamme ystäviä, harrastamme. Elämä on ihan hyvää. Vauvakin on käynyt mielessä muutaman kerran.

Ihmettelen joidenkin halua tuomita päätös olla hankkimatta lapsia ennen kuin elämäntilanne sen sallii. Ei kyse ole aikuisuuden mitasta, jos haluaa lapselle mahdollisimman hyvät lähtökohdat elämään, mukaanlukien vanhempien vakaan parisuhteen ja tasaisen taloustilanteen.

"Ihmettelen joidenkin halua tuomita päätös olla hankkimatta lapsia ennen kuin elämäntilanne sen sallii."

En tuomitse, mutta elämäntilanne salli lapset ihan milloin hyvänsä (varsinkin Suomessa).

Kysymys on AINA siitä, miten asiat arvottaa. Sinä asetat tuon "opiskelijaelämän", matkustamisen ilman lapsia, ystävien kanssa bailaamisen ja harrastuksesi yms. etusijalle. Se on sinun valintasi, ei mikään "elämäntilanne" -kysymys.

• 87t98t

"vähemmän koulutettujen älykkyys vaan yksinkertaisesti riitä "

Koulutus ei lisää älykkyyttä. Sen sijaan itsekkyys ja nousukkuus ajavat rakentamaan elintasoa (kouluttautumaan toivottavasti hyväpalkkaiseen työhön) ja pätemään opiskelun ja työn kautta niin, että muut arvot (lapset) jäävät myöhemmäksi - usein saamattakin. Tällaista valintaa katuvia ihmisiä on nykyisin paljon.

"Tosiasia on että nainen on hedelmällinen vaihdevuosiin saakka"

Kyllä, mutta hedelmällisyys alkaa laskea jo alle 30 -kymppisenä.

• seks.

aika on menny 4 viikkoa ?

• ...

Sivusta kommentoin: vaikutat juuri sellaiselta nuorena lapset puskeneelta lähiölehmältä. Sivistymättömyyteai paistaa kilometrien päähän jo muutamasta kirjoitetusta sanasta.

• Jos pystyy vanhana

käpynä ottamaan koirankin, niin miksei muka lastakin jaksaisi hoitaa. Kyllähän koirakin voi elää 15 vuotiaaksi. Eikä lapset ikuisesti pieniä kääröjä ole, vaan kasvavat ja itsenäistyvät.

• isä voi olla hyvin

nelikymppinenkin, mutta ei äiti. Kyllä lapsen etu on se tärkein asia kun lapsia suunnitellaan. Nelikymppisenä äidiksi tullut ei ehdi edes isoäidiksi välttämättä, koska tuo ikä on jo isoäidin ikä. Ei se äitiys lopu lapsen täysi-ikäistyttyä.
        Eikä sekään ole lapselle mukavaa, että joutuu häpeämään vanhoja vanhempiaan. Itse olen tullut äidiksi 21 ja 23 vuotiaana ja äitini oli 43 vuotias tultuaan mummiksi.
        Lapsille parasta on mistä kantilta hyvänsä katsottuna, että äiti on korkeintaan 30 hujakoilla, niiden syntyessä. Hieman eri asiaon ns iltatähdet, koska silloin isommat sisarukset ajavat tarvittaessa varaäidin asemaa.

• Miehet EI HALUA!
        isä voi olla hyvin kirjoitti:

nelikymppinenkin, mutta ei äiti. Kyllä lapsen etu on se tärkein asia kun lapsia suunnitellaan. Nelikymppisenä äidiksi tullut ei ehdi edes isoäidiksi välttämättä, koska tuo ikä on jo isoäidin ikä. Ei se äitiys lopu lapsen täysi-ikäistyttyä.
        Eikä sekään ole lapselle mukavaa, että joutuu häpeämään vanhoja vanhempiaan. Itse olen tullut äidiksi 21 ja 23 vuotiaana ja äitini oli 43 vuotias tultuaan mummiksi.
        Lapsille parasta on mistä kantilta hyvänsä katsottuna, että äiti on korkeintaan 30 hujakoilla, niiden syntyessä. Hieman eri asiaon ns iltatähdet, koska silloin isommat sisarukset ajavat tarvittaessa varaäidin asemaa.

Kaikki ei vaan noita lapsia saa silloin 20-25-vuotiaana, vaikka haluaisi. Jos ei vaan löydä kunnollista parisuhdetta, sellaista ihmistä kenen kanssa niitä lapsia voisi tehdä. Tokihan nainen voi aina halutessaan raskautua, mutta sitten on lapsen kanssa yksin kun mies ei sitoutumista ja perhettä halua. Nykyään ihmiset ovat niin hedonisteja, että normaali perhe-elämä ei kiinnosta (varsinkaan miehiä). Lapsia on ihan mahdoton tehdä, vaikka haluaisi, kun toisen vastaus on ehdoton ei, kun ottaa puheeksi. Nämä miehet varmaan haluavat vanheta ja kuolla yksin. En tiedä sitten mikä siinä pelottaa.

• Ystävä.

Oma paras kaveri tuli eka kertaa raskaaksi (vahingossa tietenkin) 19 -vuotiaana, mies pari vuotta vanhempi, ja toinen laps synty jo vähän reilun vuoden päästä. Joo - kyllähän ne jaksaa leikkiä lasten kanssa nuoria kun ovat, ja mummut ja papatkin jaksaa leikkiä kun ovat vasta nelikymppisiä, eli siinä mielessä menee arviosi ihmisen jaksamisesta pieleen kun luulet ettei nelikymppiset mitään jaksa.

En tiedä olisko se lapselle häpeä jos vanhemmat olisi saman ikäisiä kuin muitten mummut ja papat, ehkä voisi olla. Silti itse ottaisin mieluummin sen häpeän kun tuon ystäväni perhekuviot. Jatkuvaa tappelua ja "mies/isä" todella katkera kun on joutunut satimeen, ei olis vielä tahtonut perhettä. Ei ystävänikään, mutta kun se abortti on sellainen juttu, et siihen ei kaikki pysty.

Pahinta on, että toi jätkä eli "isukki" uhkailee kännissä karseimmalla mahdollisella tavalla ystävääni, en ees viitsi sanoo miten, mutta älykkäimmät ehkä osaa päätellä, kun sanon et toteutuessaan olis todellakin "lööppikamaa". Huoli meillä kaikilla muilla on tosi, tosi kova, mutta ystäväni ei tahdo lähtee suhteesta, kun hänen mielestä perheessä pitää olla molemmat vanhemmat.

Kun näitä olen katsellut nyt tässä muutaman vuoden, niin olen sitä mieltä ja olin jo aiemminki, et parikymppisenä ei todellakaan kannata perustaa perhettä! Ennemmin ne ruttuset ja vanhat vanhemmat kun teinin tasolla olevat ja sellaisiksi jääneet rypyttömät, jotka ei olleet valmiita vanhemmuuteen.

• heh heh

"Lapsille parasta on mistä kantilta hyvänsä katsottuna, että äiti on korkeintaan 30 hujakoilla, niiden syntyessä."

Ja millä perusteella!?

Sanoisin, että lapselle ei todellakaan ole parasta se, ettei äiti ole vastuuntuntoinen ja ja kypsä aikuinen.Valitettavasti on paljon yli 30 -vuotiaita, joiden elämäntyyli ja käytös ei paljon murkkuikäisten lapsellisuudesta poikkea.

• en jaksa lukea

koko ketjua joten samat asiat on varmaan tulleet jo moneen kertaan. Mutta itse olen perheeni esikoinen ja vanhemmat olivat vasta 21 kun synnyin. Musta on ollut ihanaa, kun on ollut "nuoret" vanhemmat. Sisaruksia on eri ikäisiä, eli omillakin vanhemmillani on kokemusta vanhemmuudesta monessa iässä.

Itse olen ns. koulutettu, mutta jos mies olisi löytynyt aiemmin, olis varmaan lapsiakin saanut tulla. Olin 30, kun esikoinen syntyi. Kaveripiirissä kun on näitä "koulutettuja" myös paljon, niin heillä on myös lapset syntyneet vanhemmalla iällä, heistä jus 37 vuotias sai vauvan ja sanoisin, etten itse enää jaksaisi yöheräilyjä samaan mallliin kuin nuorempana.

Monessa ikää voi olla sopiva vanhemmaksi, riippuu monesat tekijästä. Biologisesti paras ikä on kyllä parinkympin päällä. Joillekin raukoille (mulle) vaihdevuodet tulee myös tavallista aiemmin, että sekin vaikuttaa väkisinkin lisääntymiskykyyn.

• lisää hedelmällisyyd

Toki jos kuuluu sellaiseen sukuun, jossa vaihdevuodet alkavat noin 35-36-vuotiaana, on järkevää hankkia lapset alle 3-kymppisenä. Itse kuulun sukuun, jonka naiset ovat kaikinpuolin terveitä ja hedelmällinen vielä yli 50-vuotiaana ja siten minulla on mahdollisuuksia suunnitella lapsentekoasiat toisella tapaa.

• hyvä/paha

Piru periköön, ellei lapsia. Ja periköön velkatkin ;)

Puolileikillään sanottu,
      ei kannata imasta hernettä saati pajunkissaa nekkuun.

• Kokeneempi täti

Kommenttina (olen 43-vuotias) sopivaan lapsentekoikään... Elämän seesteisiä vuosia henkisessä mielessä eletään juuri 20-30-vuotiaana. En voi todellakaan suositella, että kukaan hankkisi lapsia yli 35-vuotiaana. Oma tai puolison neljänkympin kriisi yhdistettynä pikkulapsivaiheeseen on monille liikaa. Jos lapset ovat jo, sanotaan, kouluiässä, on kaistanleveyttä enemmän keski-iän kriisin käsittelyyn. Toinen paha yhdistelmä on lasten murkkuikä ja vaihdevuodet.

• vielä kokeneempi isä

"Oma tai puolison neljänkympin kriisi ..."

Mikä neljänkympin kriisi!? Olen 56v eikä minulla enempää kuin tuttavillanikaan ole ollut mitään kymppikriisejä. Sellaisista kärsivät ihmiset, joiden henkinen tasapaino on muutenkin niin ja näin. Heidän ei ehkä pitäisi tehdä lapsia minkään ikäisenä.

"Elämän seesteisiä vuosia henkisessä mielessä eletään juuri 20-30-vuotiaana. "

Jos mieli on tasapainossa, niin koko elämä on seesteistä. Jos ikä nyt siihen jotain vaikuttaa, henkisessä melessä seesteisiä vuosia eletään 70 -vuotiaina ja sen jälkeen.

• kxfstgvjiölhrfj

On hyvä ajoittaa lapsensaanti yksiin omien vaihdevuosien ja lapsen murrosiän kanssa. Jännitystä iäkkäillä äideillä lisää myös lapsen vammautumisriski.

• n30&m35

Mulla oli hyvä suhde 40v miehen kanssa. Alkoi kuitenkin biologinen kello tikittää, ja hän ei enää isäksi halunnut. Ymmärrän täysin hänen kantansa asiaan, mutta en voinut jatkaa suhdetta koska itse halusin lapsen.
      Nyt olen kihloissa 30v miehen kanssa ja odotan hänelle lasta. Raskaus on vasta aluillaan ja suhde toistaiseksi etä, mutta muutamme piakkoin saman katon alle miehen toiveesta.

• Hedelmällisessä iäss

Voisiko joku kertoa onko sillä mitään eroa ihan silleen fyysisesti, että onko lapsen isä 40 v. vai parikymppinen? Oon päättänyt hankkia itse nyt lapsen ennen kuin se on liian myöhäistä ja turha tässä odotellakaan enää kun ei maailma tästä muuksi muutu. Laitanko ilmoitukseen ikäkriteerejä? Halukkaita miehiä todennäköisesti löytyy kaikenikäisistä, kun ei isäksi tarvitse alkaa.

• Väliä on

On sillä väliä, sillä tutkimusten mukaan myös vanhojen miesten sperman laatu ei ole enää samaa luokkaa kuin nuorempien. Vanhojen miesten lapset sairastuvat todennäköisemmin henkisesti kuin nuorempien ja tämä on fakta. Sehän sitten on jokaisen itsensä funtsittavissa, että kumpi on pahempi vitsaus - vanhasta äidistä johtuva kehitysvamma vai vanhasta isästä johtuva henkinen sairaus.

• Näin se männöö

"Vanhojen" miesten sukusolut ovat alttiita mutaatioille, koska "vanha" mies tuottaa sukusolujaan koko elämänsä ajan, toisin kuin nainen, jolla munasolut ovat valmiina syntymästä asti. Siis myös "vanhasta" isästä voi periytyä lapselle kehitysvamma. Tätä tukee viimeisimmät tutkimukset down-lapsista.

Ennen näet luultiin, että kun down-lapsia syntyy enemmän iäkkäille äideille vikä on naisessa, mutta tutkijat eivät olleet riittävän älykkäitä ymmärtääkseen, että iäkkäällä äidillä on myös iäkäs puoliso. :D

Ehdottomasti ota enemmin kaksi 2-kymppistä miestä, kuin 4-kymppinen.

• lue linkki
        Väliä on kirjoitti:

On sillä väliä, sillä tutkimusten mukaan myös vanhojen miesten sperman laatu ei ole enää samaa luokkaa kuin nuorempien. Vanhojen miesten lapset sairastuvat todennäköisemmin henkisesti kuin nuorempien ja tämä on fakta. Sehän sitten on jokaisen itsensä funtsittavissa, että kumpi on pahempi vitsaus - vanhasta äidistä johtuva kehitysvamma vai vanhasta isästä johtuva henkinen sairaus.

"Vanhojen miesten lapset sairastuvat todennäköisemmin henkisesti kuin nuorempien ja tämä on fakta."

No eikä ole. Se on sinun päässäsi keksitty virhetulkinta.

Kaiken kaikkiaan, olisi kiva kun viitataan tutkimuksiin, niin laitettaisiin lähde näkyviin.

Sperman laatu heikkenee joillakin miehillä vähän, mutta sittiön "laatu" sinällän taas ei; itse asiassa päin vastoin (kts linkki jäljempänä)

Se taas on kauan tunnettu asia, että mm. downin syndooman todennäköisyys kasvaa jyrkästi äidin lähestyessä ja ylittäessä 40 -vuoden iän.

http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL392010-sainio.pdf

Se, että isä on iäkäs, voi siis olla hyvä asia:
        http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288476438448.html

Vanhemman isän yleensä parempi sosioekonominen asema sekä laajempi elämänkokemus saattaa hyödyttää lasta monin tavoin, mm. siksi, että silloin on parempi mahdollisuus ostaa sekä terveys- että koulutuspalveluita ja isällä on enemmän aikaa (ja ymmärrystä antaa aikaa) lapselleen yms.

• höpö höpö
        Näin se männöö kirjoitti:

"Vanhojen" miesten sukusolut ovat alttiita mutaatioille, koska "vanha" mies tuottaa sukusolujaan koko elämänsä ajan, toisin kuin nainen, jolla munasolut ovat valmiina syntymästä asti. Siis myös "vanhasta" isästä voi periytyä lapselle kehitysvamma. Tätä tukee viimeisimmät tutkimukset down-lapsista.

Ennen näet luultiin, että kun down-lapsia syntyy enemmän iäkkäille äideille vikä on naisessa, mutta tutkijat eivät olleet riittävän älykkäitä ymmärtääkseen, että iäkkäällä äidillä on myös iäkäs puoliso. :D

Ehdottomasti ota enemmin kaksi 2-kymppistä miestä, kuin 4-kymppinen.

"Ennen näet luultiin, että kun down-lapsia syntyy enemmän iäkkäille äideille ..."

Jep. Ja nykyään se TIEDETÄÄN:

Isän ikä ei korreloi downin syndrooman kanssa.

• Ja sun mielestä
        höpö höpö kirjoitti:

"Ennen näet luultiin, että kun down-lapsia syntyy enemmän iäkkäille äideille ..."

Jep. Ja nykyään se TIEDETÄÄN:

Isän ikä ei korreloi downin syndrooman kanssa.

kaikki artikkelit tai "katsaukset" mitä nettiin tai muualle kirjoitetaan on tietoa? Mietipä vähän...

• hyvä hyvä
        lue linkki kirjoitti:

"Vanhojen miesten lapset sairastuvat todennäköisemmin henkisesti kuin nuorempien ja tämä on fakta."

No eikä ole. Se on sinun päässäsi keksitty virhetulkinta.

Kaiken kaikkiaan, olisi kiva kun viitataan tutkimuksiin, niin laitettaisiin lähde näkyviin.

Sperman laatu heikkenee joillakin miehillä vähän, mutta sittiön "laatu" sinällän taas ei; itse asiassa päin vastoin (kts linkki jäljempänä)

Se taas on kauan tunnettu asia, että mm. downin syndooman todennäköisyys kasvaa jyrkästi äidin lähestyessä ja ylittäessä 40 -vuoden iän.

Se, että isä on iäkäs, voi siis olla hyvä asia:
        http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288476438448.html

Vanhemman isän yleensä parempi sosioekonominen asema sekä laajempi elämänkokemus saattaa hyödyttää lasta monin tavoin, mm. siksi, että silloin on parempi mahdollisuus ostaa sekä terveys- että koulutuspalveluita ja isällä on enemmän aikaa (ja ymmärrystä antaa aikaa) lapselleen yms.

Hyvä kirjoitus!

• löytyy paikka

käypä juttelemassa väestöliitossa,siellä niitä kaksosia tehdään.

• ...

ei ole lapsia ?

• syysk.

oliko se iso ?

• 40v.

ai sehän on transnainen...

• kaikki ei sovi

Vanhemmiksi minkään ikäisenä. Jos henkilö m ton tasainoton, hän ei sovellu tarjoamaan lapselle turvallista kasvuympäristöä. Myöskään pedofiliaan taipuvien henkilöiltä nn oman sukunsa ja vieraitakin lapsia suojeltava.

• Mun mielipiteeni

Nelikymppinen on liian vanha vanhemmaksi? Vaiko synnyttämään?. Ei kumpaakaan! Siinä iässä alkaa olemaan järkeä ja elämän viisautta kasvattaa lapsia. Synnyttääkö taas nelikymppisenä, on jokaisen oma henkilökohtainen valinta. Terveitä lapsia saa nelikymppinenkin, vaikka hieman nuorempana se on suotavaa.

• myös vanhempien

tulee olla terveitä. Lapsen etu on aina tärkeintä. Nelikymppinen on jo keski-ikäinen.

• Vakaasta tahdosta
        myös vanhempien kirjoitti:

tulee olla terveitä. Lapsen etu on aina tärkeintä. Nelikymppinen on jo keski-ikäinen.

Mitä etua on saada lapsi keski-iässä: talous vakaa yleensä, ei aina, omat lapsuuden traumat käsitelty, yleensä, ei aina, terveys vielä hyvä yleensä, ei aina, oma identiteetti kypsynyt yleensä, ei aina. Juoksut juostu, yleensä, ei aina. Kaikki riippuu yksilöstä, tilanteita on monia. Mä sanoisin, että jos kohtaa ihmisen, jonka kanssa yhdessä, molemmat, haluaa perheen perustaa, niin siitä vain. Jos ei, on vaihtoehtoja. Pääasia, että molemmat vakaasta tahdostaan siihen ryhtyvät. Vanhemmuus pelottaa aina. Onko valmis, osaako, voiko. Niihin saappaisiin kasvaa. Ja parhaansa tekemällä pääsee julmetun pitkälle.

Onnea vain kaikille lasta suunnitteleville. Toivon, että onnistutte.

• Tee vauvat nuorena!

Yli 35-vuotias on Suomessa riskisynnyttäjä. Puhutaan myös riskiraskaudesta, mikä tarkoittaa, että mitä vanhempi äiti, sitä suurempi todennäköisyys on, että lapsesta tulee vammainen. Valitettavasti. :(

• ...
        Tee vauvat nuorena! kirjoitti:

Yli 35-vuotias on Suomessa riskisynnyttäjä. Puhutaan myös riskiraskaudesta, mikä tarkoittaa, että mitä vanhempi äiti, sitä suurempi todennäköisyys on, että lapsesta tulee vammainen. Valitettavasti. :(

Alle 20-nainen on Suomessa myös riskisynnyttäjä. Puhutaan myös riskiraskaudesta, mikä tarkoittaa myös sitä, että mitä vanhempi isä, sitä suurempi todennäköisyys on, että lapsesta tulee vammainen. Valitettavasti. :(

Sopiva synnytysikä on tuossa 25-35 vuotta

• Mummoikäinen

Voisin näin reilu viisikymppisenä maailmaa jo pitkään katselleena vaikka vannoa, että tämän päivän nelikymppiset ja usein jopa viisikymppisetkin on terveempiä kuin parikymppiset. Niin huonokuntoista ja lihavaa porukkaa, että huh, huh! Omat lapset onneksi olen osannut ruokkia ja kasvattaa niin, että ovat terveitä ja liikunnallisia nuoria. Jostain luin, että nykyään riskisynnyttäjää ei edes enää määritellä pelkän iän perusteella kuten aiemmin, joilloin riskisynnyttäjänä pidettiin jo 26 -vuotiasta ensimmäistä lastaan odottavaa naista! Nykyään riskisynnyttäjyys määritellään nimenomaan fyysisen kunnon perusteella ja parikymppinen voi tulla määritellyksi sellaiseksi, kun nelikymppinen taas ei.

• inf.

Keski-ikä alkaa määritelmän mukaan 35-vuoden iässä.

• kohta mummoiässä
        Mummoikäinen kirjoitti:

Voisin näin reilu viisikymppisenä maailmaa jo pitkään katselleena vaikka vannoa, että tämän päivän nelikymppiset ja usein jopa viisikymppisetkin on terveempiä kuin parikymppiset. Niin huonokuntoista ja lihavaa porukkaa, että huh, huh! Omat lapset onneksi olen osannut ruokkia ja kasvattaa niin, että ovat terveitä ja liikunnallisia nuoria. Jostain luin, että nykyään riskisynnyttäjää ei edes enää määritellä pelkän iän perusteella kuten aiemmin, joilloin riskisynnyttäjänä pidettiin jo 26 -vuotiasta ensimmäistä lastaan odottavaa naista! Nykyään riskisynnyttäjyys määritellään nimenomaan fyysisen kunnon perusteella ja parikymppinen voi tulla määritellyksi sellaiseksi, kun nelikymppinen taas ei.

Mummoikäinen, kerrankin joku tuo esiin tärkeän asian. Nykynuoret ja nuoret aikuiset ovat usein ihan rapakunnossa. Paljon huonommassa kunnossa kuin heitä vanhemmat, esim. nelikymppiset. Lihavia, sp-tautisia, tupakoivia, juopottelevia, vähän liikkuvia jne. Uskoisin että fyysinen kunto parikymppisillä on keskimäärin heikompi kuin nelikymppisillä.

• hehh hehheh
        inf. kirjoitti:

Keski-ikä alkaa määritelmän mukaan 35-vuoden iässä.

"Keski-ikä alkaa määritelmän mukaan 35-vuoden iässä. "

Minkä määritelmä? Sinun keksimäsi määritelmän.....?

Oxford English Dictionaryn määrittelee keski-iän elinvuosille n. 45–60, keskiarvo 52,5. Tutkija Erik Homburger Eriksonin haitari on vähän isompi n. 40–65 keskiarvo sama 52,5.
        Suomessa käytetään seuraavaa määritelmää: aika, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha, yleisimmin ajateltuna ihmisen keskimääräisen eliniän kolmas neljännes, kutakuinkin ikävuodet 45-60, keskiarvo 52,5.

Asian voisi ilmaista niinkin, että keski-ikä on 52,5 vuotta /- 12,5 vuotta.

Mutta että keski-ikä alkaa 35- vuotiaana ... hahhah. Sinulle se ehkä on sitä, jos juot aivosi pihalle ja tupakoit verisuonesi tukkoon jo alle kolmekymppisenä; et varmaan myöskään elä edes 50 -vuotiaaksi.

• Ja iskä

Apina !

• 20+7

Mitä tilastot kertovat ensisynnyttäjien keski-iästä, te kapea-alaiset kaiken yleistäjät?
      Totta on, että synnyttäminen itsessään vaikeutuu ja esimerkiksi imukuppi- ja eri tavoin avustetut synnytykset ovat yleistyneet ensisynnyttäjien keski-iän noustua yli 35-ikävuoteen. Hankkikaa yleissivistystä, ennen kuin lauotte kaiken ulos.

• Iäkkään äidin riskit

Mahdollisuus hedelmöittyä laskee vain 5 prosenttiin 40 ikävuoden jälkeen. Se, miten helposti raskaus ja synnytys nelikymppisenä sujuu riippuu monesta tekijästä, kuten fyysisestä kunnosta, terveystottumuksista ja siitä, kuinka mones synnytys on kyseessä. Raskaudenaikaiset hormonaaliset muutokset saavat kaikki naiset tuntemaan itsensä väsyneeksi, mutta väsymys näyttäisi kuitenkin korostuvan erityisesti vanhemmilla naisilla. Useasta lapsesta huolehtiminen lisää väsymystä edelleen. Jos sinulla on jo lapsia entuudestaan saatat olla alttiimpi peräpukamille, virtsan karkailulle, kohdun ja emättimen kudoslaskeumalle (kudosten esiin luiskahdus) ja rintojen riippumiselle, toisin kuin 20 vuotta aiemmin. Tämä johtuu siitä, että näiden alueiden kudokset ovat joutuneet jo aiemmin venytyksen kohteeksi. Voit minimoida kyseiset vaivat pitämällä painosi kurissa, liikkumalla ja harjoittamalla lantiopohjan lihaksiasi raskauden aikana.
      Noin kolmasosa raskauksista tässä iässä päätyy keskenmenoon. Siihen on olemassa useita syitä: munasolujen laatu saattaa olla huono, kohdun seinämät eivät ole välttämättä tarpeeksi paksut tai verenvirtaus kohtuun ei ole tarpeeksi voimakasta, jotta raskaus voisi edetä normaalisti. Riski eteisistukkaan (tila jossa istukka kiinnittyy liian alas kohtuun, ulottuu kohdun sisäsuun reunaan tai peittää kohdun sisäsuun) tai istukan ennenaikaiseen irtoamiseen lisääntyy. Lapsilla, jotka syntyvät nelikymppisille, on myös todennäköisemmin alhaisempi syntymäpaino. Kromosomihäiriöiden riski nousee joka vuosi 40-ikävuoden jälkeen. Jos synnytät 40-vuotiaana riskisuhde downin sydroomaan on 1:106 ja muihin poikkeavuuksiin 1:66. 44-vuotiaana vastaavat riskisuhteet ovat jo 1:38 (down) ja 1:26 (muut).

• Siikeu

Puhut asiasta, josta et tiedä eikä ole omakohtaista kokemusta. Turha on silloin lyödä pöytään mahdollisia faktoja. Kaikki voi mennä hienosti ja iäkkäämpänä ihminen on paljon viisaampi ja arvostaa elämää enemmän. Silloin lapsikin on entistä suurempi lahja.

• Kätilön näkemys
        Siikeu kirjoitti:

Puhut asiasta, josta et tiedä eikä ole omakohtaista kokemusta. Turha on silloin lyödä pöytään mahdollisia faktoja. Kaikki voi mennä hienosti ja iäkkäämpänä ihminen on paljon viisaampi ja arvostaa elämää enemmän. Silloin lapsikin on entistä suurempi lahja.

Voi toki mennä hienosti, mutta todennäköisyys sille on huomattavasti pienempi kuin 20-30-vuotiaana. Eli kaikkien jälkeläistä haluavien kannattaisi tehdä ne mieluiten siinä iässä.

• Siikru
        Kätilön näkemys kirjoitti:

Voi toki mennä hienosti, mutta todennäköisyys sille on huomattavasti pienempi kuin 20-30-vuotiaana. Eli kaikkien jälkeläistä haluavien kannattaisi tehdä ne mieluiten siinä iässä.

Keinokätilö kukkoilee! Kukaan ammattilainen ei olisi noin typerä!

• Synnytyslääkäri
        Kätilön näkemys kirjoitti:

Ja kun tätäkin ketjua lukee, niin suurimman osan kannattaisi jättää lapset tekemättä kokonaan, sillä tyhmyys periytyy, kuten myös rumuus ja heikkolahjaisuus.

• Synnytyslääkäri
        Synnytyslääkäri kirjoitti:

Ja kun tätäkin ketjua lukee, niin suurimman osan kannattaisi jättää lapset tekemättä kokonaan, sillä tyhmyys periytyy, kuten myös rumuus ja heikkolahjaisuus.

Ja pakko kai se on selventää vielä, että menee pakuimpaankin kalloon - mitä vitun väliä sillä juuri Sinun kannaltasi on, missä vaiheessa joku päättää lisääntyä? Se on jokatapauksessa riskialtista puuhaa naiselle ja sille syntyvälle lapselle, ja kaikki voi mennä päin persettä, olipa äidin ikä ja kunto mikä hyvänsä, että repikää siitä.

• voi pyhä sylvi!!!
        Siikeu kirjoitti:

"Puhut asiasta, josta et tiedä eikä ole omakohtaista kokemusta. Turha on silloin lyödä pöytään mahdollisia faktoja."

Mitäh!? Voiko joku olla niiiin tyhmä, että ajattelee ja sanoo noin!?

Vain faktoilla on merkitystä tässä asiassa, ei luuloilla tai kuvitelmilla. Omakohtaisilla kokemuksilla on kaikkein vähiten merkitystä. Yksilölliset erot ovat niin suuria, että avaajan kysymyksellä ja sillä miten sinun tai sinun isoäitisi tapauksessa kävi, ei ole mitään yhteistä. Sen sijaan satojen ja tuhansien tapausten perusteella tehdyt johtopäätökset antavat selvän kuvan siitä, mikä on todennäköistä ja mikä epätodenäköistä - ja missä suhteessa.

Minun omakohtainen kokemus on se, lapsi kuoli kohtuun viikkoa ennen laskettua aikaa ja olin 25 -vuotias. Tästäkö pitäisi tehdä se johtopäätös, että kaikki 25 -vuotiaiden äitien lapset kuolevat kohtuun, mitä!?

• jeeees...
        Synnytyslääkäri kirjoitti:

Ja pakko kai se on selventää vielä, että menee pakuimpaankin kalloon - mitä vitun väliä sillä juuri Sinun kannaltasi on, missä vaiheessa joku päättää lisääntyä? Se on jokatapauksessa riskialtista puuhaa naiselle ja sille syntyvälle lapselle, ja kaikki voi mennä päin persettä, olipa äidin ikä ja kunto mikä hyvänsä, että repikää siitä.

Totta, mutta kirkkaasti yli yhdeksän kymmenestä synnyttää terveen lapsen ja pysyy itse terveenä. Se, että tämä ihmiskunta (ja tämänkin ketjun älykääpiöt, kuten Siikru ja sinä) on olemassa, perustuu tähän tosiasiaan.

Jokainen tässä maailmassa oleva ja koskaan ollut ihminen on syntynyt elossa. Suurin osa heistä terveenä ja äitkin on jänyt eloon.

• -.-
        jeeees... kirjoitti:

Totta, mutta kirkkaasti yli yhdeksän kymmenestä synnyttää terveen lapsen ja pysyy itse terveenä. Se, että tämä ihmiskunta (ja tämänkin ketjun älykääpiöt, kuten Siikru ja sinä) on olemassa, perustuu tähän tosiasiaan.

Jokainen tässä maailmassa oleva ja koskaan ollut ihminen on syntynyt elossa. Suurin osa heistä terveenä ja äitkin on jänyt eloon.

Et vissiin ymmärrä sarkasmia?

• .-.
        -.- kirjoitti:

Et vissiin ymmärrä sarkasmia?

Samat sanat ;-)

• -.-
        .-. kirjoitti:

Samat sanat ;-)

Ymmärrän ja ymmärsin sinunkin kömpelön sarkasmisi, mutta sinä et tuon jolle kommentoit...

• Voi elämä...

Mikäs juttu tää nyt on?! :D Onko joku "vanha" akka kehdannut tulla raskaaksi ja jollain nuoremmalla käy kateeksi?! XD

Ei muuta ap. kun naimaan vaan ilman spärdärii niin jospa sullakin tärppäis! ;))

• Siikru

Ärsyttää kanssa moinen kukkoilu turhan tietämisellä. Kopioidaan faktoja jostain sivulta, ja nämä faktat eivät koske läheskään kaikkia. Mutta kukkoilla pitää!

• o87to78t
        Siikru kirjoitti:

Ärsyttää kanssa moinen kukkoilu turhan tietämisellä. Kopioidaan faktoja jostain sivulta, ja nämä faktat eivät koske läheskään kaikkia. Mutta kukkoilla pitää!

" Kopioidaan faktoja jostain sivulta, ja nämä faktat eivät koske läheskään kaikkia."

Ne faktat koskevat SUURINTA OSAA!!

• Ei huolta sellaisest

Itse olen sitä mieltä että nuoren miehen kannattaa etsiä ikäinsä kumppani tai nuorempikin.

Onnea matkaan! :)

• Siikru

Kyllä, omanikäinen kumppani on paras. Jos mies on kovin lapsellinen, hänen kannattaa ottaa itseään nuorempi kumppani :D ( pikkupiski)

• kymysys.
        Siikru kirjoitti:

Kyllä, omanikäinen kumppani on paras. Jos mies on kovin lapsellinen, hänen kannattaa ottaa itseään nuorempi kumppani :D ( pikkupiski)

Miten synnytysikä liittyy ikävään?

• nightmari
        kymysys. kirjoitti:

Tuttavamies tuli 45 vuotiaana isäksi, liekö huono spermanlaatu vai mikä kun lapsi näyttää..köhöm..kauniisti sanottuna ei-normaalilta, mutta vanhempiensa mielestä tietysti aivan ihanalta.

• Ei huolta sellaisest
        kymysys. kirjoitti:

Ilmeisesti näitä osaoptimoijia, synnytysikä on silloin tärkeä kysymys.

• Sinä ja lapsi.

SYNNYTTää JO !

• Palstalla tuli

RASKAAKSI :

• Panomies on iskä

!

• Bebe14

40 mies sopisi just täydellisesti mun lapseni isäksi (mut 45 ei sit välttämättä - jos voi valita, yleensähän näissä asioissa ei itse voi aina päättää asioiden kulkua...). Kunhan pitää kunnostaan yms.huolen. Tahtois vauvan :)

• liian vanha

Nelikymppinen on liian vanha kaikkeen. Viimeistään kolmikymppisenä on tehtävä ne jutut kuten lapset, naimisiin meno ja se vihonviimeinen suuri rakkaus niin ja ne intohimoisimmat seksisuhteet.
      Nelikymppinen voi unohtaa nämä ja keskittyä öh no niin.....

• keskittyä odottamaan

leppoisia eläkepäiviä. :)

• Pro nelikymppiset :)

kuulostaa että olet liian nuori ;)

• so?

Mikä ihmeen perheensuunnitelupalsta tämä on.

• Vanaha pas*a

Joo joo nelikymppinen on liian vanha kaikkeen. Joutaa lopetettavaksi.

• Elämä ohi

Muista se sitten kun olet itse 40 ; )

• vanaha pas*a
        Elämä ohi kirjoitti:

Muista se sitten kun olet itse 40 ; )

Minähän olen

• Riippuu lapsen iästä

ihan kiva olla nelikymppisenä koululaisten äiti. Nelikymppisenä ei stressaa enää itseään, vaan malttaa elää tätä hetkeä, nauttia ja nauraa. Miehetkin on vanhetessaan seksikkäämpiä - itsevarmempia ja viisaampia naisten suhteen, kukkoilut ja ujostelut on kadonneet ja kokkitaidot kasvaneet etc. Paras aika on nyt, true love.

• marien von dorftitch

Ikävä palstahan tämä, mutta aloituksesta ajatus:o)
      Jok´ikinen aikuinen on jollekin lapselle mallikuva.
      Ihminen, jollainen lapsi haluaisi olla aikuisena...
      silti olematta vanhemmista kumpikaan.
      Lapset viettävät nykyisin enemmän aikaa poissa vanhempien
      luota kuin heidän kanssaan. Mallikuvina vanhempien lisäksi
      isovanhemmat-hoitopaikkahlö-päiväkotihlö-kouluopettaja-kaverit-
      kaverien vanhemmat.

nytteni takaisin toiselle palstalle nokosille ;o))

• turmion kätilö

Yksi turhimmista teksteistä koko palstalla. Hohhoijaa

• Mä muuten

pyysin tätä keskustelua poistettavaksi tai siirrettäväksi omalle palstalleen, mutta eivät reagoineet mitenkään. Ensimmäinen kerta kun pyysin mitään poistettavaksi. Kumma kun välillä ketjuja ja viestejä katoaa salamannopeasti, mutta toisiin pyyntöihin ei reagoida mitenkään, vaikka oli hyvin perusteltu. Tuli miettineeksi että ketähän tuolla ylläpidossa oikein näitä palstoja valvoo.

• oon 5-kymppinen

Viisikymppinen on vielä nuori :)

• tsiigag

Se on numeroita vain.
      Kaks kymppinenkin voi tuntea itsensä vanhaksi
      Vanha voi tuntea itsensä nuoreksi.
      Kaksi vanhaa voi kokea toisensa ihanaksi.
      Nuori voi rakastaa vanhaa
      Vanha nuorta
      Säännöt on typeriä

• Suoraansanottuna!

Tuollainen ajattelu on ikärasismia.

• <3...

40v. nainen - sekonainen.

• Aika kuluu ikävään

Näkisin, että kyllä tämä aihe kuuluu hyvinkin tälle palstalle. Ikävöidessään mahdottoman rakkauden perään joku nainen saattaa hukata hedelmälliset vuotensa ja jopa mahdollisuuden tulla äidiksi. Jos se on siis toiveena.

• Vastuuta kehiin

Aivan: kerro kaipaajallesi, kun kerran tiedät, ettei tyhjää odota.

• Jospa hän itsekin

tämän tiedostaa. Voi olla, että hän on sellainen nainen, joka ei halua lasta kenen tahansa kanssa. Jos kuka vain kelpaisi, ei hän täällä varmasti ikävöisi, vaan olisi metsästämässä sopivaa "uhria". Voi olla, että hän kokee rakkauden niin suurena lahjana elämältä, että on valmis uhraamaan haaveensa omasta lapsesta tämän takia.

Rakkaus on lahja elämältä ja niin on lapsetkin. Jos on jo puolet saanut, ei voi valittaa.

• mitä lapsi miettii

Oma valinta sekin on
      Kyllä täällä moni on aikaansa viettämässä, ja olisi kyllä lapsia ja perhettä
      Tämä on heille tärkeämpää
      Valintoja vain

• tiedän kokemuksesta

AP ei voi tulla raskaaksi kun sillä ei ole kohtua. Vain ruttunen vehe ja sekin on pienehkö.
      Joskus pakotti kokeilemaan kun olin ..psi

• ettäeikelpaa

Niin vetosit tässä tähän Paul Newman -näyttelijään että aivan liian kaunis ja liian vanha.

• :))))))))))

onneksi en koskaan tahdo lapsia, joten ei tarvitse miettiä olenko sopivan ikäinen!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2223
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe