Kulujen jako parisuhteessa

Anonyymi-ap

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin aikaa, arviolta pari vuotta mutta mies on vakituisesti töissä.
Isoimmat yhteiset kulut on vuokra 640€, sähkö noin 50€/kk, ja netti 50€/kk.
Miehen tulot on bruttona keskimäärin 2500€-3000€ ja itse opiskelen työttömyysetuudella josta jää käteen sen hieman vajaa 600€.
Miten teillä ratkaistaisiin nämä kulut? Kaikki puoliksi vai jonkin tuloprosentin mukaan?

36

362

2Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Mies maksaa kaiken.

• Anonyymi
        UUSI

Tämä on tyhjä mielipide, joten missä on viestin sisältö ja siis edes jonkinlaiset perustelut?

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä tytön kuuluu maksaa väh. Ruuat jos ilmatteeksi asuu. Ja siivota.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä tytön kuuluu maksaa väh. Ruuat jos ilmatteeksi asuu. Ja siivota.

Toimiiko toi vaan tytöille vai onko yleinenkin jakoperuste?

• Anonyymi
      UUSI

Mikä tää sun "parisuhde" on ja mitkä sen säännöt on? Sillä on kuule aika paljon väliä näissäkin asioissa.

Ei ole kuule lähellekkään sama asia esim.
      1) leikkiä parisuhdetta kaksin vyokrakämpässä
      2) tai olla avioliitossa lapsien kanssa veloitetussa omistusasunnossa jonkin avioehdon kanssa.

Asema noissa Suomen lainkin edessä on kovasti eri ja se vaikuttaa myös siihen mikä on reilua ja siihenkin miten asiat on kokonaistaloudellisesti hyvä hoitaa.

• Anonyymi
        UUSI

Avoliitossa, ei lapsia. Oltu yhdessä jo pitkään. Toisaalta joo eri, mutta laillisestihan (vaikka laitonka onkin) niin avopuolisolla on elatusvelvollisuus. Siis eihän se nyt nykyaikaina merkitse mitään ja en tiedä oonko tavannut ketään oikeasta elämästä jossa puoliso elättää täysin toisen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Avoliitossa, ei lapsia. Oltu yhdessä jo pitkään. Toisaalta joo eri, mutta laillisestihan (vaikka laitonka onkin) niin avopuolisolla on elatusvelvollisuus. Siis eihän se nyt nykyaikaina merkitse mitään ja en tiedä oonko tavannut ketään oikeasta elämästä jossa puoliso elättää täysin toisen.

No nyt tapasit, hauska tutustua.

• Anonyymi
      UUSI

Riippuu kuule ihan siitäkin ootteko ideologiata vasemmistoa vai oikeistoa.

• Anonyymi
        UUSI

Politiikka ei oikein jaksa kiinnostaa jatkuvan draaman takia. Kumpaakaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Politiikka ei oikein jaksa kiinnostaa jatkuvan draaman takia. Kumpaakaan.

En tarkoittanut politiikkaa vaan ideologiaa.

Eli ajatteletteko kuin vasemmisto, että varakkaan tai tässä tilanteessa varakkaamman tulee kustantaa kaikille muillekin samat mahdollisuudet ja edut. Eli pidättekö arvona sitä, että toisen omaisuutta saa sosialisoida pelkästään sillä perusteella että sitä on (enemmän kuin minulla).

Vai oletteko oikealla ideologisesti ja tunnustatte varauksettoman oikeuden ihmiselle omistaa itse omaisuuttaan, jolloin omaisuuden (ja tulojen) määrä ei ole peruste millekkään. Kyse on silloin siitä että kukin maksaa osansa (ja valintansa) omista varoistaan ja kaikille kuuluu sen jälkeen se oma osuus, eikö sitö sosialisoida millään selityksillä muille.

Vai ootteko jotain siltä väliltä?

Pointti on, että oikeudenmukaisuuden kokemus on läheisesti sidottu näihin ajatuksiin ja jos teillä on kovin eri käsitys, niin ette ehkä löydö helposti yhteistä säveltä. Silloin ratkaisua ehkä kannattaa alkaa hakea ENSIN määrittelemällä yhteinen kompromissi periaatteesta ja käsityksestä oikea-vasen akselilla, koska muuten voi syntyä ihan vääriä tulkintoja siitä miksi toinen haluaa jonkin kulun menevän jollain tavalla. Esim. miksi se ei halua jakaa ruokakulua kuten ajattelin, eikö se arvosta ruoanlaittoa jne. vaikka kyse toiselle olikin vaikkapa siitä että kuka syö ja paljonko tai kotona vai lounaita. Eli ihan väärin menee ajatukset ristiin ideologisen eron takia.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En tarkoittanut politiikkaa vaan ideologiaa.

Eli ajatteletteko kuin vasemmisto, että varakkaan tai tässä tilanteessa varakkaamman tulee kustantaa kaikille muillekin samat mahdollisuudet ja edut. Eli pidättekö arvona sitä, että toisen omaisuutta saa sosialisoida pelkästään sillä perusteella että sitä on (enemmän kuin minulla).

Vai oletteko oikealla ideologisesti ja tunnustatte varauksettoman oikeuden ihmiselle omistaa itse omaisuuttaan, jolloin omaisuuden (ja tulojen) määrä ei ole peruste millekkään. Kyse on silloin siitä että kukin maksaa osansa (ja valintansa) omista varoistaan ja kaikille kuuluu sen jälkeen se oma osuus, eikö sitö sosialisoida millään selityksillä muille.

Vai ootteko jotain siltä väliltä?

Pointti on, että oikeudenmukaisuuden kokemus on läheisesti sidottu näihin ajatuksiin ja jos teillä on kovin eri käsitys, niin ette ehkä löydö helposti yhteistä säveltä. Silloin ratkaisua ehkä kannattaa alkaa hakea ENSIN määrittelemällä yhteinen kompromissi periaatteesta ja käsityksestä oikea-vasen akselilla, koska muuten voi syntyä ihan vääriä tulkintoja siitä miksi toinen haluaa jonkin kulun menevän jollain tavalla. Esim. miksi se ei halua jakaa ruokakulua kuten ajattelin, eikö se arvosta ruoanlaittoa jne. vaikka kyse toiselle olikin vaikkapa siitä että kuka syö ja paljonko tai kotona vai lounaita. Eli ihan väärin menee ajatukset ristiin ideologisen eron takia.

Jopa vedit mutkat suoriksi ideologian esittelyssäsi. Ei ole vaikea arvata poliittista kantaasi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jopa vedit mutkat suoriksi ideologian esittelyssäsi. Ei ole vaikea arvata poliittista kantaasi.

Mitkä kohdat tuossa ei pidä paikkaansa?

• Anonyymi
      UUSI

Hei! Hanki omistusasunto (ongelma ratkaistu) ja tee opiskelun ohella töitä.👍

• Anonyymi
        UUSI

Omistusasunto ja lisätyö ei muuten ratkaise oletusarvoisesti yhtään mitään, vaan päinvastoin.

Jos pointti on vaurastuminen, niin tuolla vuokralla voi miettiä osakesäästämistä ihan yhtä hyvin kuin asunnon ostoa. Saavaikutus, mutta hyvin paljon kevyempi ratkaisu.

• Anonyymi
        UUSI

Juuri näin.

• Anonyymi
      UUSI

Jos vuokrakulu on noin alhainen, pääset kyllä helpommalla kuin moni. Onnea siitä!

• Anonyymi
        UUSI

Kulurakenne vuokraa ajatellen on kyllä hyvä.

Itse en tosin maksaisi netistä yli 20€/kk mitenkään...

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kulurakenne vuokraa ajatellen on kyllä hyvä.

Itse en tosin maksaisi netistä yli 20€/kk mitenkään...

Netti vaan tässä taloudessa aika olennainen, hankala opiskella tai tehdä tulevaisuudessa töitä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Netti vaan tässä taloudessa aika olennainen, hankala opiskella tai tehdä tulevaisuudessa töitä.

Ei toi 20€/kk netistä tingi...

Valokaapeliakin saa noihin hintoihin jo ja meillä lusäksi kaikkien 100M rajattomat omat liittymät maksaa 16€/kk millä silläkin kyllä pärjää jos ei ole valokaapelin äärellä kotona.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei toi 20€/kk netistä tingi...

Valokaapeliakin saa noihin hintoihin jo ja meillä lusäksi kaikkien 100M rajattomat omat liittymät maksaa 16€/kk millä silläkin kyllä pärjää jos ei ole valokaapelin äärellä kotona.

Taitaa se 500-1000 olla suositus jos esimerkiksi kuten meillä on useampi älylaite ja kumpikin pelataan onlinena. Plus toki omat it-alan opinnot ja paljon tehdään etänä. Täytyy myöntää että siinä kohtaa en oo kovin perehtynyt saisiko tuolla nopeudella kuinka paljon edullisempia liittymiä, mahdollisesti edes vähäsen. Tyypillinen tapaus täällä että liittymä aikoinaan otettu ja siinä laiskasti pitäydytty.

• Anonyymi
        UUSI

No joo, mutta ei sitä tilaakaan sitten oikein oo. Että se miinuksena.

• Anonyymi
      UUSI

Jos olisit minun nainen, asia olisi yksinkertaista:

Jos kunnioitat ja pidät minua miehenäsi kuin yhteisen firmamme toimitusjohtajaa, niin firma pitää sinusta huolen loppuun asti myös varoillaan.

Jos taas vaadit olla firman osaomistaja 50% osuudella, niin silloin myös rahoitat kaikkea kulua tasan 50% osuudella.

Yksinkertaista ja reilua.

Lisäksi, henk.koht. varallisuudella ei ole mitään vaikutusta kummassakaan tapauksessa - joskin täysin eri syistä.

• Anonyymi
        UUSI

Höpöhöpö!

• Anonyymi
      UUSI

Ei valitettavasti ole mitään kaavaa tuohon jakoon.
      Ihan saatte itse päättää asiat.

• Anonyymi
        UUSI

Ei se ole valitettavaa, että itse saa päättää.

• Anonyymi
      UUSI

Se maksaa jolla on rahaa. Piste.

• Anonyymi
        UUSI

Kommunisti yrittää taas lykätä maksut rikkaammilleen, mutta itse loisia ja hyötyä eduista.

Äkkiä kuule eroon sellaisesta parisuhteesta!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kommunisti yrittää taas lykätä maksut rikkaammilleen, mutta itse loisia ja hyötyä eduista.

Äkkiä kuule eroon sellaisesta parisuhteesta!

Tulihan se sieltä!

• Anonyymi
      UUSI

Itse olen eläkkeellä puoliso vakituisessa työssä tienaa suhk koht hyvin nykyään. Pistän yhteiselle tilille joka kuukausi n. 700-800 € ja puolisoni 650 €. Sieltä maksetaan lainalyhennykset jne yhteiset menot. Puolisoni hoitaa suurimmaksi osaksi ruoka ostokset. Meillä tosin säästöjä jo ennestään ei paljon mutta kuitenkin.

• Anonyymi
        UUSI

On aika jännää ettei Suomessa ole perheveroprosenttia, niinkuin joissain maissa. Olisi kyllä hyvä etenkin kun itketään että niitä perheitä ja lisää lapsia tarvitaan.

• Anonyymi
      UUSI

Maksamme yhteiset menot suhteessa tuloihin ja molemmat maksavat kokonaan itse omat henkilökohtaiset menonsa. Toisen ei tarvitse osallistua menoihin, joita hän ei käytä. Näin ollen esim. talouden ainoa auto, jota mieheni ei koskaan aja, on minun kuluni jne. Henkilökohtaisiin menoihin kuuluvat meillä myös mm. kanavapaketit, tehokkaampi laajakaistayhteys yms. Ruokaostoksilla pyrimme käymään vuorotellen. On sovittu, että tietyt perusjutut, joita molemmat käyttävät, ostetaan aina kun ovat vähissä. Muutoin kumpikin ostaa omalla vuorollaan mitä nyt itse haluaa. Nämä ovat sovitut perusteet, mutta ei niitä mitenkään tiukkaan mietitä, että "en osta sinulle mitään, mene itse kauppaan" tvm.

Poikkeuksena on asunto, joka periaatteessa on miehelleni ilmainen. Kyseessä on minun omistusasuntoni, joka on velaton ja jonka vastike on varsin pieni. Vastike menee suoraan minun tilintäni, eikä siitä ole sen kummemmin keskusteltu. Tämä on minulle täysin ok näin, onhan minulla isommat tulotkin.

Noin yleisesti ottaen maksaminen suhteessa tuloihinon reilu käytäntö. Ensinnäkin se, että varakkaampi hyötyisi pienityloisemman kustannuksella, on minusta asiatonta . Toisekseen isompituloinen tuppaa yleensä olemaan tottunut parempaan elintasoon, eikä ole asiallista, että pienempituloisen olisi pakko kuluttaa enemmän kuin hänellä oikeasti on varaa. Meillä tämä käy hyvin ilmi mm. ruokaostoksilla. Minä otan kalliimpaa, sitä mistä pidän, eikä miehelläni realistisesti ole varaa käydä jatkuvasti sellaisilla ostoksilla. Hän ostaisi sellaista, jota minä taas en halua syödä. Jos asuntoni ei olisi jo velaton, niin silloin tämä sama näkyisi asumiskuluissa. Minä olen se, joka haluan asua juuri tässä, mutta miehellä ei olisi varaa maksaa puolta niin kovista kuluista jatkuvasti.

• Anonyymi
      UUSI

Aito rakkaus ei rahaa katso. Se jolla on paremmat tulot maksaa enemmän. Sukupuolesta viis.🤷‍♀️

• Anonyymi
      UUSI

Meillä se maksaa enemmän kummalla on enemmän tuloja. Itse olen opiskellut yhdessäolomme aikaan useita vuosia ja välillä olin jopa tuloton ja silloin luonnollisesti mieheni maksoi kulut. Kun aikoinani valmistuin, palkkani oli parempi kuin miehelläni, joten myös maksoin enemmän kuluja.

• UUSI

Tavallista on että mies maksaa kaiken ja nainen sitten sen verran kuin kulloinkin kykenee.

• Anonyymi
      UUSI

Perukirjoitus tasoittaa tilanteen.Osituskin tasoittaa.Lottoa tämä nykyaikana on.
      Toisaalta voit laskelmoida opiskelija ja jättää valmistuessasi koko "Rumiluksen" hypätä
      uuden euro-jätkän matkaan.

• UUSI

Halvemmallahan sä tossa asut kuin jossain yksiössä. Toi netti on kyllä teillä kallis. Itellä onnistu, opiskelu ihan edullisemmallakin netillä. Usein noissa on kylkiäisimä suoratoistopalveluita, jotka lopettamalla saa hintaa alaspäin.

Ite jos oisin parisuhteessa, en kyllä jaksais tolleen pennejä laskee.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2358
    2. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      179
      1996
    3. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      43
      1962
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      30
      1688
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1578
    6. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      147
      1317
    7. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      185
      1273
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      25
      1176
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      982
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      969
    Aihe