Riistakolmio laskennat tarkastelun alle!

Ryynäsen Topi

Jos ei kolmioita lasketa tarkoituksella väärin syystä että olisi ensi syksynä enemmän pyydettävää niin sitten tulokset vääristellään tarkoituksella metsähallituksen lupamyynti tavoitteiden takia.

Itse ilmoittamistani kolmioista olen pistänyt totuuden mukaisia listoja menemään mutta olen ollut myös kolmioilla joissa listoihin on merkitty tyyliin "se hirvi meni tästä kyllä viikko sitten niin voidaan se laittaa, no ei nyt ollut ilveksen jälkeä mutta kulkeehan täällä niitä joten yksi ilves ainakin pistetään tai laitetaan kaksi niin näyttää paremmalta"
Papereihin jotka lähti eteenpäin en itse voinut vaikuttaa muuten kuin sanomalla että pitäiskö kuitenkin se totuuden mukainen tulos laittaa ja jättää nämä pois.

Toinen seikka on se että loppu viimein on yhtä tyhjän kanssa kuinka monta tuhatta ukkoa ynnäilee kesän lintupoikueita kun metsähallituksen lupa politiikka ratkaistaan aiemmin. Lupia on saatava myytyä mutta kukaan ei mene tyhjiin metsiin joten vääristellään totuus. Eikö vain?
Mitä kauemmin kausi kestää sen paremmin metsähallitus nettoaa. "Totuuden mukainen" riistakolmio laskenta voi helposti puolittaa rahavirran luvista.

Suurin häviäjä tässä markkinataloudessa on kanalinnut itse. Seurassanikin on urpoja jotka ennemmin uskoo metsästäjä lehteen ja lukee sitä kuin raamattua vaikka metsissä ei siiven iskuakaan kuuluisi on silti nyt huippuvuosi. Niinhän lukee metsästäjä lehdessä.
Viimeiset vanhat linnut tapetaan soidin alueilta väkisin eikä nähdä tulevaa.
Ainakin alueella jossa minä metsästän ei tulevana keväänä soi kuin joku harva metso kukko suurinosa soitimista on hiljentynyt ja teerien pulputusta saa hakea jostain vielä kauempaa. Viidestä toimivasta soidin alueesta jossa lintuja on ollut kymmenet vuodet käy enään kahdessa teeriä. Vielä pari vuotta sitten kymmeniä lintuja kerralla mutta nyt linnut ovat yhden käden sormilla laskettavissa ja nämäkin kytätään loppu kauden aikana koska itse seuran puheenjohtaja kehuu ympäri kyliä kuinka paljon lintuja on ja niitä voi rajoittamattomasti ampua. Herra itse ei vaan ojan penkkaa pidemmälle metsään pääse liikunta vaivojen takia mutta metsästäjää luetaan kun raamattua.

Riistakolmiolaskennat jäihin ja vanhat lääni kohtaiset rajoitukset takaisin!
Se tarkoittaa alueellani 10.9-9.10 mikä aika päti toistakymmentä vuotta mutta jos sillä saataisiin hillittyä metsästystä kannan kestävälle tasolle olisin tyytyväinen. Monin paikoin Suomessa ei lintu kanta kestä nyt metsästystä lainkaan vaikka toisin väitetään.

2

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ryynäsen Topi

      Eipä Metsästäjä lehti edelleenkään myönnä kanalintu katoa vaan sokeasti ihmisille väitetään kuinka metsoa ja teertä on enemmän kun koskaan.
      No eihän se autokapuppiaskaan sano asiakkaalle että tää malli on totaalisen p...a ja sitä ei kannata ostaa vaikka jokainen ostaja olisikin valittanut auton kestävyydestä yms seikoista.
      Silloin ei kauppa käy joten sitten valehdellaan ja yritetään pitää naama peruslukemilla.

    • odotetaan vaan

      Metsästys ja kalastus -lehdessä oli myös vakuuttava esimerkki siitä, ettei RKTL osaa tehdä laskelmia oikein.
      Kemijärven hirvikanta oli vuosia arvioitu suuremmaksi - vaikka metsästäjät yrittivät RKTL:ää oikaista.
      Seurauksena oli se, että annettiin liian paljon pyyntilupia. Nyt on hirviä liian vähän.

      On se kumma ettei laskelma-algoritmeja osata tehdä - tai edes säätää oikeaan suuntaan ajoissa.
      Oisko syynä pöyhkeys ja itsetyytyväisyys. Se sama joka Nokiankin kaatoi.

      Samat ihmiset puolustaa susikantoja ja kanahaukkaa ... heh?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe