Perheen henkilöluvun kasvaessa 2:sta 3:een tulee nyt ajankohtaiseksi harkita auton vaihtoa. Tuo toiseksi uusin A6 korimalli (1997-2001) kiinnostaa kovasta ja siitä mallista lähinnä tuo 1.8T koneella varustettu versio. Nettiä selaillessa olen kartoittanut, että tuollainen n. 98 vuosimallia oleva alle 200t mittarissa oleva auto irtoaisi reilusti alle 20k eurolla.
Minkälaisia kokemuksia teillä on Audin A6:n tuosta edellisestä korimallista ja 1.8 turbolla varustetusta moottorista, mitä hyvää ja mitä huonoa siinä on.
Tällä hetkellä ajelen 300 sarjan Bemarilla ja toinen potentiaalinen vaihtoehto on sitten 500 sarjan Bemari. Hinnat lähes samat, mutta Audin muotoilu hivelee enemmän silmää ja siksi olen kallistumassa Audin puoleen.
Audi A6 1.8T, ruusuja&risuja
17
8547
Vastaukset
- tepi
Etupään tukivarsien kuluminen on sama ominaisuus mikä A4/A4/passattia vaivaa.
1.8t on moottorina kestävä ja varma valinta, vakiona melko nuhainen jo pienemmässäkin korissa mutta lastun/softan vaihdolla herää eloon.
Sinkitty kori pitää ruosteen tehokkaasti loitolla ja muutenkin vallan mukava ja jämäkkä laite ajaa.
Ostaisin itsekkin jos olisi varaa vaihtaa A4 isomppaan.- Martzi
Kiitos kommenetista.
Totta, tuosta 1.8 turbosta saa sirulla kivasti lisää tehoa irti. Doc Powerin sivuilta jo kävin tarkistamassa, että REVOtechnikin softapäivityksellä hepoja tulee konepeiton alle mukata 45 lisää.
Etupään tukivarret ovat ns. kuluvia osia ja kun asian tietää, niin silloin tämä ei ole ongelma eikä mikään. Hesarin vikasarja 2004 listalla A6 vikalista oli pitkä, mutta en oikein tahdo usko noihin listoihin. Pitkä lista kun ei suoraan korreloi sitä, että auto olisi muka vika-altis..
http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1011 - Samu
Martzi kirjoitti:
Kiitos kommenetista.
Totta, tuosta 1.8 turbosta saa sirulla kivasti lisää tehoa irti. Doc Powerin sivuilta jo kävin tarkistamassa, että REVOtechnikin softapäivityksellä hepoja tulee konepeiton alle mukata 45 lisää.
Etupään tukivarret ovat ns. kuluvia osia ja kun asian tietää, niin silloin tämä ei ole ongelma eikä mikään. Hesarin vikasarja 2004 listalla A6 vikalista oli pitkä, mutta en oikein tahdo usko noihin listoihin. Pitkä lista kun ei suoraan korreloi sitä, että auto olisi muka vika-altis..
http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1011Kannattaa testata myös APR:n softa. Kummastakin on saatavilla testiversiot. APR:n yksi mukavuus on sen ohjaaminen kruisen namikoilla.
- huomauttaja
Jaa että onko ne muka tuossa 2. uusimmassa 1997 -> Aakutosessa myös heikkoja, ne etupään tukivarret.
Jotenkin muistelen että olisi päästy niistä eroon sen aiemman korimallin kanssa, eli nykyisessä järjestyksessä se ensimmäinen A6:n malli? - Jaikki
Martzi kirjoitti:
Kiitos kommenetista.
Totta, tuosta 1.8 turbosta saa sirulla kivasti lisää tehoa irti. Doc Powerin sivuilta jo kävin tarkistamassa, että REVOtechnikin softapäivityksellä hepoja tulee konepeiton alle mukata 45 lisää.
Etupään tukivarret ovat ns. kuluvia osia ja kun asian tietää, niin silloin tämä ei ole ongelma eikä mikään. Hesarin vikasarja 2004 listalla A6 vikalista oli pitkä, mutta en oikein tahdo usko noihin listoihin. Pitkä lista kun ei suoraan korreloi sitä, että auto olisi muka vika-altis..
http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/autojaliikenne/vikasarja/viat.jsp?id=1011Itselläni on A6 Avant 1.8T (1998). Autossa ei ole ollutkaan mitään muuta kuin vikaa. Viime jouluna hajosi turbo(onneksi meni takuuseen) ja nyt koneesta on öljypumppu rikki, ja korjaus tekee n. 2000€. Kuskinpuolen ikkuna ei toimi kunnolla. Viime kesänä kuulu tajuton kolina keulasta, niinpä siihen vaihettiin 9 niveltä. Joten nyt rupee tuntumaan, vaikkakin olen vannoutunut audimies, siltä että auton vaihto alkaa olla edessä.
- veneilijä
älä vaan vaihda hyvä mies Audiin, tai koita nyt ainakin ajaa molemmat vaihtoehtosi! Onhan 500-sarjan BMW(e39 vm 95...03) ihan eri luokan auto! Siis parempaan päin. Älä puutu moisiin veteleviin etuvetoisiin vaan pysy laatuautoissa.
- hfhf
Äläkä naurata.
- veneilijä
hfhf kirjoitti:
Äläkä naurata.
Siis on parempi. Parempi ajaa, parempi ajaa ja parempi ajaa. Ja muutenkin parempi. Hih, heti tuli joku junttiaudisti kun otti kiini provoon. Ei ihme että audi äänestettiin hölmöimpien ihmisten autoksi.
- Martzi
Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.. Nämä auto asiat ovat tunnetusti hyvin paljon tunnekysymyksiä. :)
Ilman muuta on tarkoitus koeajaa molemmat autot ja olen koska olen ollut äärettömän tyytyväinen Bemariin, en suinpäin ole ryntäämässä vaihtamaan merkkiä. Syy minkä takia harkitsen Audia on se, että olen kuullut paljon hyvää myös siitä ja tuo A6 hintataso ja muotoilu miellyttää. - hggdf
veneilijä kirjoitti:
Siis on parempi. Parempi ajaa, parempi ajaa ja parempi ajaa. Ja muutenkin parempi. Hih, heti tuli joku junttiaudisti kun otti kiini provoon. Ei ihme että audi äänestettiin hölmöimpien ihmisten autoksi.
se heti provo, jos pyydän perusteluita? Vai miksi otit sen, niin että se olisi provo? Heheh. Parempi ajaa? Niin millä perusteella? Minulla ei ole Audia, ei ole, koska ei ole varaa sellaiseen.
- Audisti
Oon omistanut aiemmin 1.8 turbon sittemmin vaihdoin 2.8 V6:een ja ei oo ison koneen voittanutta. Vääntöä ja vetoa piisaa pienemmillä kierroksilla runsaasti. Tehoa on turboon nähden 43 hepoa enemmän.
Kultuksessa ei isoa eroa, koska 2.8 kulkee kevyemmillä kierroksilla.
Osta siis V6 ihmeessä, eikä maksa ku pari tonnia enemmän.
Ps molemmat omistamani ollleet täysin viattomia, paitsi nykyisessä temppuilee apukuskin sähköikkunan nostin.- Martzi
Kiitos kommenteista. Mietin tuota samaa asiaa, eli että hankkisi isomman kuutoskoneen (2.4, 2.6 tai 2.8) tuon pienenmmän turbo mallin sijaan, mutta tuossa 20kEuron hintaluokassa, joka minulla on budjettina, enemmistö vaihtoautoista tahtoo olla tuota 1.8T tai 1.9D.
- LeMans
Martzi kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Mietin tuota samaa asiaa, eli että hankkisi isomman kuutoskoneen (2.4, 2.6 tai 2.8) tuon pienenmmän turbo mallin sijaan, mutta tuossa 20kEuron hintaluokassa, joka minulla on budjettina, enemmistö vaihtoautoista tahtoo olla tuota 1.8T tai 1.9D.
Esim Saksassa 1.8T on usein hieman kalliimpi kuin V6:set. Mieti sitä. Ja kyllä kulutuksessa on isohko ero. 1.8T: käytännön maantieajossa 6.2-6.4 l/100km. Ei vakio 1.8T A6 mikään tykki ole, mutta riittävä. Jos ei riitä, niin uudelleenohjelmoinnilla (vinkit tällä palstalla: APR) saadaan auto, jolle V6 kalpenee ja silti kulutus on alempi vakuutukset huollon hinnat yms yms.
- Elemo
LeMans kirjoitti:
Esim Saksassa 1.8T on usein hieman kalliimpi kuin V6:set. Mieti sitä. Ja kyllä kulutuksessa on isohko ero. 1.8T: käytännön maantieajossa 6.2-6.4 l/100km. Ei vakio 1.8T A6 mikään tykki ole, mutta riittävä. Jos ei riitä, niin uudelleenohjelmoinnilla (vinkit tällä palstalla: APR) saadaan auto, jolle V6 kalpenee ja silti kulutus on alempi vakuutukset huollon hinnat yms yms.
Itselläni on 1.8T A4 Avant, eli kevyempi auto kuin A6. Bensaa kuluu 7-8 l / 100 km maantiellä ja reippaassa moottoritieajossa (130km/h) n. 9 l / 100 km . Alle seitsemän litran en ole päässyt vielä kertaakaan missään olosuhteissa.
No, voi olla että ne olosuhteet ovat korvien välissä ja siirtyvät sieltä kaasupolkimen kautta takapyöriin ;-)
Joka tapauksessa, pitää kyllä olla melkoinen pihistäjä että pääsee kuuden litran pintaan 1.8T koneella. - LeMans
Elemo kirjoitti:
Itselläni on 1.8T A4 Avant, eli kevyempi auto kuin A6. Bensaa kuluu 7-8 l / 100 km maantiellä ja reippaassa moottoritieajossa (130km/h) n. 9 l / 100 km . Alle seitsemän litran en ole päässyt vielä kertaakaan missään olosuhteissa.
No, voi olla että ne olosuhteet ovat korvien välissä ja siirtyvät sieltä kaasupolkimen kautta takapyöriin ;-)
Joka tapauksessa, pitää kyllä olla melkoinen pihistäjä että pääsee kuuden litran pintaan 1.8T koneella.Keskikulutus siis pyörii 7.7-8.4 l paikkeilla - riippuen kuinka paljon on maantie- / kaupunkiajoa. Mutta siitä en siis puhunutkaan. Pelkässä maantieajossa etelä-suomi -> oulu välillä sain nuo 6.3 lukemat (muutenkin maantieajossa 6.5 hujakoilla pyörii). Asian vahvisti ajotietokone, mutta myös täystankkimittaus. Ajoin pohjoiseen vakionopeudensäätimellä ja takaisin omalla jalalla -> ei merkittävää eroa, -0.2-0.3 l/100km.
- Juho
LeMans kirjoitti:
Keskikulutus siis pyörii 7.7-8.4 l paikkeilla - riippuen kuinka paljon on maantie- / kaupunkiajoa. Mutta siitä en siis puhunutkaan. Pelkässä maantieajossa etelä-suomi -> oulu välillä sain nuo 6.3 lukemat (muutenkin maantieajossa 6.5 hujakoilla pyörii). Asian vahvisti ajotietokone, mutta myös täystankkimittaus. Ajoin pohjoiseen vakionopeudensäätimellä ja takaisin omalla jalalla -> ei merkittävää eroa, -0.2-0.3 l/100km.
Jaksan yhä vaan ihmetellä tätä bensankulutuskeskustelua...
Eihän sillä nyt sitten loppujen lopuksi ole niin kauhean suurta merkitystä, jos auto vie sadalla 2-3litraa enemmän kuin toinen.
Jos lähdetään siitä, että ajoa on noin 20tkm / vuosi, niin 3:n litran kulutuserolla tulee kustannuksia vajaa 700euroa vuodessa (=risat 58eur /kk) joka on tossa 20t euron hintaisessa autossa risat 3% hankintahinnasta. Kyllä muut kustannukset, kuten vakuutukset ja varaosat näyttelee paljon isompaa osaa. Jos taas ajaa paljon enempi vuodessa kannattanee harkita diisseliä(?) Kyllä siitä alaväännöstä joutuu maksamaan tavalla tai toisella :) - C4/2.8 automaatti
Juho kirjoitti:
Jaksan yhä vaan ihmetellä tätä bensankulutuskeskustelua...
Eihän sillä nyt sitten loppujen lopuksi ole niin kauhean suurta merkitystä, jos auto vie sadalla 2-3litraa enemmän kuin toinen.
Jos lähdetään siitä, että ajoa on noin 20tkm / vuosi, niin 3:n litran kulutuserolla tulee kustannuksia vajaa 700euroa vuodessa (=risat 58eur /kk) joka on tossa 20t euron hintaisessa autossa risat 3% hankintahinnasta. Kyllä muut kustannukset, kuten vakuutukset ja varaosat näyttelee paljon isompaa osaa. Jos taas ajaa paljon enempi vuodessa kannattanee harkita diisseliä(?) Kyllä siitä alaväännöstä joutuu maksamaan tavalla tai toisella :)Juho puhuu asiaa.
Tuota kulutuksen merkitystä yliarvostetaan usein. Meidän kärri vie reilun 13 (pääasiassa kaupunkia), pitäskö huolestua ;-)
Toki, jos on ns tarkan markan mies tai ajoa tulee oikeasti paljon niin kannattaa miettiä, ehkä polttoainetyypin valintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734486- 332541
- 402374
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401722- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511397
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231267Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155