Kissan silmäklamydia?

pepe

Heips,

ostin kuukausi sitten rotukissan. Kävin viimeviikolla eläinlääkärillä rokotuttamassa kissan. Eläinlääkäri epäili, että kissalla on silmäklamydia, joka voi tarttua ihmiseen. Kissaa hoidetaan silmätipoin. Kissan oireet olivat rähmivät silmät.
Itse en ollut koskaan kuullutkaan moisesta, vaikka edellinen kissa oli minulla 17 vuotta.

Ongelmana tässä on myös se, että toivuttuani vaikeasta silmäsairaudesta, johon liittyi useita leikkauksia otin itselleni lohdutukseksi tämän ihanan kissan. En todellakaan enää halua itselleni mitään klamydiaa silmiini! Vaikka kissa on minulle rakas.

Mistään en oikein löydä tietoa tästä sairaudesta, netissäkin on kovin ympäripyöreitä. Osaisiko joku auttaa minua, mitä pitäisi tehdä.

- Parantuuko kissa?
- Jääkö se piileväksi sairaudeksi kissalle/ihmiselle?
- Miten ihmisten silmäklamydia ilmenee. (sen tiedän, että jokin klamydian muoto aiheuttaa sokeutta)
- Pitääkö eläimestä luopua? (sitä en mielelläni tekisi)

5

3304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kitten

Etkö voisi kysyä tarkempia tietoja siltä lääkäriltä, joka kertoi että kissallasi on silmäklamydia. Tai ehkä hän osaisi kertoa mistä saisit lisätietoa. Useilla eläinlääkäreillä on puhelinaikoja jolloin heille voi soittaa ja kysyä asioita.

• mamma40

tietoa; klamydia on bakteerin aiheuttama ja siis hoidettavissa oleva tauti. Se vaatii tietyt lääkkeet, siihen ei nämä tavanomaiset synuloxit, amovetit, kefavetit yms. auta.

Klamydia alkaa oireilla silmäoirein mutta pelkkä silmäoireiden hoito ei riitä, vaan suun kautta antibiootit silmätipat ja nekin tietyt jotka tehoaa taudin aiheuttajaan.

Klamydia voidaan varmistaa ottamalla näyte silmän pinnalta (veritestaus ei ole luotettava, se kertoo vain onko kissa ollut bakteerin kanssa tekemisissä, ei sitä sairastaako kissa juuri sillä hetkellä klmydiaa vai ei). Näyte otetaan pumpulitikulla ja tikku laitetaan puhtaaseen putkeen, putki suljetaan ja lähetetään englantiin (muistaakseni eelan kautta). Eläinlääkäri tekee tämän testin ottamisen ja se maksaa noin 50 e.

Antibioottihoito tässä on vähintään 3 viikkoa, vaikka oireet katoaisivat heti hoidon alettua. Pitkällä kuurilla varmistutaan, että bakteeri todellakin kuolee.

Eläintä ei tarvitse tämän takia lopettaa koska sairaus on parannettavissa ja ei se kvin helposti ihmiseen taida tarttua jos huolehditaan normaalista hygieniasta. Pintojen desinfiointi klorinilla on hyvä ehkäisykeino.

Sinuna soittaisin lääkärille, kertoisin että silmästä on otettava näyte ja lähetettävä tutkittavaksi jotta varmistetaan onko kyseessä todella klamydia vai joku muu. Jos lääkärisi ei halua tätä tehdä, vaihda lääkäriä ja kysy viisaammilta. Felina-kissaklinikan sivuilla on tietoa aiheesta tämän linkin alla.
      http://www.clinivet.fi/cgi-bin/iisi3.pl?cid=clinivet&mid=106&sid=20081

Muut samoin oireilevat taudit ovat herpes ja calici ja nekin voidaan tutkia ennenkuin määrätään mitään lääkitystä.

• utelias kissatäti

Ilmoitithan vaivasta myös kasvattajalle, koska silmätulehduksen aiheuttanut bakteeri/virus voi olla peräisin kasvattikodista.

Onko kissasi Kissaliiton alaisen kasvattajan tuotos? Pahoittelen tökeröä uteliaisuutta, mutta näitä eritavoin sairastelevia pentuja on viimeaikoina tullut vastaan poikkeuksellisen paljon ja useimpien taustalla on ollut joku rekisteröimättömiä pentuja tehtaileva ns. "kasvattaja".

• pepe

Kasvattaja kuuluu Kissaliittoon ja Surokiin.
        Toki, ilmoitin kasvattajalle silmätulehduksesta.
        Eläinlääkäri epäili, että tulehdus on kasvattajalta peräisin.

Eihän ole varmaa onko kissalla silmäklamydiaa, eläinlääkäri ainoastaan epäili sitä.

Tietääkö kukaan, jos kissalla on silmäklamydia joka on tullut kissalasta, eikö kasvattaja ole velvollinen korvaamaan lääke yms. kulut? Kissa on ollut kokoajan sisätiloissa, eikä ole tavannut muita kissoja sen jälkeen kun tuli meille.

Itse ostin kissan siinä uskossa, että se on täysin terve.

• mamma40
        pepe kirjoitti:

Kasvattaja kuuluu Kissaliittoon ja Surokiin.
        Toki, ilmoitin kasvattajalle silmätulehduksesta.
        Eläinlääkäri epäili, että tulehdus on kasvattajalta peräisin.

Eihän ole varmaa onko kissalla silmäklamydiaa, eläinlääkäri ainoastaan epäili sitä.

Tietääkö kukaan, jos kissalla on silmäklamydia joka on tullut kissalasta, eikö kasvattaja ole velvollinen korvaamaan lääke yms. kulut? Kissa on ollut kokoajan sisätiloissa, eikä ole tavannut muita kissoja sen jälkeen kun tuli meille.

Itse ostin kissan siinä uskossa, että se on täysin terve.

hyvä kasvattaja korvaa ilman muuta jos sairaus on kissalasta lähtöisin, se pitäisi olla ihan selvä asia. Se haluaako kasvattaja selvittää onko kissalassa mahdollisesti klamydiaa, onkin toinen juttu. Kun klamydia on hoidettavissa lääkkein ja testattavissa varmasti, luulisi kasvattajankin haluavan tietää tilanteensa ja hoitaa taudin jos sitä on. Kissalan kaikki kissat on hoidettava samanaikaisesti jos todetaan, että kyseessä on klamydia.

Lain mukaan tarvitaan todiste siitä, että sairaus on kasvattajan kotoa lähtöisin ja siinä tapauksessa jos se voidaan todistaa, on selvää, että kasvattajan kuuluu korvata eläinlääkäriin menneitä kuluja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3035
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1245
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1047
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      961
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      925
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      897
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      871
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      161
      851
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      784
    Aihe