Suomen Autotuojat Ry mesoaa suureen ääniin lehdissä että Suomessa on aivan liikaa vanhoja, ilman katalysaattoria olevia autoja ja että vaihtamalla nämä autot uusiin maailma pelastuu.
Väittääpä Autotuojat vielä samaan hengenvetoon että uuden auton valmistaminen saastuttaa vähemmän kun näillä vanhuksilla ajo.
Tämä Autotuojien purkaus on ymmärrettävää, kaikki mahdollinen täytyy tehdä nykytilanteessa missä ihmisillä ei ole tarpeeksi rahaa ostaa uusia autoja ja pitää yllä autoliikkeiden kasvuprosentteja.
Autotuojat Ry tietää varsin hyvin että ihmisillä ei ole rahaa uusiin autoihin koska rahaa kuluu jo aivan liikaa arkisen elämisen ylläpitoon, kiitos tästä himoverotuksemme.
Siispä vedotaan tunteisiin, ostamalla uuden auton tekee ympäristöteon ja saa mielenrauhan, Autotuojat pukevat kaupallisen viestinsä tänä päivänä niin yleisesti käytettyyn, syyllistävään ympäristökaapuun.
Mutta jotta propaganda olisi tehokasta täytyy sen olla totta ja näin ei nyt Autotuojien propaganda ole.
Autotuojat tukee väitteensä siihen että näillä vanhoilla autoilla ajetaan samat ajosuoritteet kuin uusillakin, elikkäs noin 30 000 km vuosittain, ottamatta lainkaan kantaa siihen mitä nämä vanhat autot oikeastaan ovat.
Totuus on, että nämä vanhat, ilman katalysaattoria olevat autot ovat liki 90 %:sesti harrasteautoja joita ei ole kelpuutettu museoautojen piiriin.
Ja koska meillä ei ole minkäänlaista muutakaan harrasteajoneuvoluokkaa kuin entistetyt museoautot roikkuvan nämä muut harrasteautot normaalissa ajoneuvorekisterissä.
Toisin on esim. oikeassa sivistysvaltiossa kuten Saksassa missä on lukuisia harrasteajoneuvoluokkia , siellä nämä vanhat kulkineet eivät roiku normaalissa ajoneuvorekisterissä paikallisen Autotuoja Ry:n silmätikkuna ja proapagandavälineenä.
Näillä harrasteautoilla harvoin ajetaan muutamaa tuhatta kilometriä suurempia ajosuoritteita vuodessa, pääasiassa kesäisin.
Siis, Autotuojin peruste että korvaamalla nämä autot uusilla maailma pelastuu on aika surkuhupaisaa, saatika että uuden auton valmistaminen saastuttaa vähemmän kuin näillä vanhuksilla ajo.
Nämä vanhat autot on jo tehty, niitä ei tarvitse tehdä uudestaan joten saasteita ei valmistuksesta tule.
Ne ovat hyväkuntoisiksi kunnostettuja joten muutaman tuhannen kilometrin vuotuinen ajo tuskin saastuttaa enemmän kuin mitä Autotuojien konttorihenkilökunta päästää hernesoppapäivän jälkeen.
Kaupallinen propaganda on markkinataloudessa ymmärrettävää, mutta pitäisi kuitenkin jo kohteliaisuuden ja hyvien tapojen vuoksi pohtia millaisen pläjäyksen kulloinkin tuottaa.
Vanha-autoilijat lynkattava
23
845
Vastaukset
- bisneksen ehdoilla
Katalysaattori tuli pakolliseksi Suomessa jo vuonna 1991, joten vanhoja "saastuttavia" autoja ei ole paljoa jokapäiväisessä käytössä. Niin tai näin, Suomessa ei tunnu olevan ihmisiä, jotka esittäisivät julkista kritiikkiä autojen jatkuvaa uusimista kannattavalle porukalle.
Uusien autojen maahantuojat tietysti puhuvat omaan pussiinsa. Valtiollekin on hyötyä autoveroista.
Ovatko nykyautot todellakin ympäristöä säästäviä? Ne ovat entistä moninmutkaisempia ja niiden valmistus vaatii paljon erilaisia raaka-aineita. Jostain luin, että uuden "vähäpäästöisen" eli laskennallisesti vähäkulutuksisen auton valmistamisen ympäristökuormitus tulee kuitattua vasta 18 vuoden käytön jälkeen. Autoja kannattaa pitää kunnossa mahdollisimman pitkään!- Sä'ästöä!!!
Autot valmistetaan ulkomailla..ja ovat kansantaloudellisesti haitallisia suomelle. . Eli auton vanhaksi ajaminen on isänmaallinen teko !
- Vanhempi autoteknikk
Uudet autot ovat myös ulkomitoiltaan suurempia, painavat vähintään 500 kg enemmän kuin vanhat ja kuluttavat reilusti enemmän polttoainetta. Just jäivät tehtaat kiinni kulutuslukemien rajusta rukkaamisesta alaspäin.
Eikä sitä moottorin hyötysuhdetta ole onnistuttu parantamaan, fysiikan lait kun ovat mitä ovat. Päinvastoin, kulutus on kasvanut jo pelkästään katalysaattoripakon takian 8 - 18 %, autojen otsapinnan kasvun ja painon kasvun takia. Turhat lisälaitteet kuten ilmastointi ja ohjaustehostin sekä lisääntynyt elektroniikkaroska vielä lisäävät kulutusta. Näistä suuri osa onkin öljyntuottajien ujuttamia turhakkeita.
Mistä saisi ostaa järkevän perusauton? Vaikkapa 1,5-1,6 m leveän, 1,4 korkean, alle 1,5 litran moottorilla olevan ja korkeintaan 800 kg painavan, suhteellisen pienen ilmanvastuksen omaavan tavallisen auton? Ilman turhaa elektroniikkaroskaa, tarpeettomia varusteita, vaihteisto optimoituna pienelle kulutukselle jne?
Autojen pyörätkin ovat taantuneet alkuaikojen umpikumirenkaitten tasolle paitsi että ovat vielä huonompia. Leveät renkaat ovat aina kaikissa muissa tilanteissa kapeita huonompia paitsi puhtaaksi imuroidulla ihan tasaisella kuivalla asfaltilla. kaikkialla muualla huonompia. Pyörät pitää olla isoläpimitaiset ja kapeat, jotta autolla pääsee huonollakin kelillä turvallisesti kulkemaan. Ja renkaissa se ilmatila - miksi muuten ukko Michelin keksikään ne ilmakumirenkaat?
Ei ole ihme, että autotehtailla menee yhä huonommin kun tarve ja tuotanto erkaantuu yhä kauemmas toisistaan. Saab ja Volvo tuossa lähinnä loistoesimerkkejä tästä.
Ei tällaisia kukaan tee, siinähän menisi öljyntuottajien kanssa napit vastakkain ja eri maitten lainsäätäjätkin kun ovat oölyntuottajien kelkassa, niin tulos on tämä. - fhghghg
Vanhempi autoteknikk kirjoitti:
Uudet autot ovat myös ulkomitoiltaan suurempia, painavat vähintään 500 kg enemmän kuin vanhat ja kuluttavat reilusti enemmän polttoainetta. Just jäivät tehtaat kiinni kulutuslukemien rajusta rukkaamisesta alaspäin.
Eikä sitä moottorin hyötysuhdetta ole onnistuttu parantamaan, fysiikan lait kun ovat mitä ovat. Päinvastoin, kulutus on kasvanut jo pelkästään katalysaattoripakon takian 8 - 18 %, autojen otsapinnan kasvun ja painon kasvun takia. Turhat lisälaitteet kuten ilmastointi ja ohjaustehostin sekä lisääntynyt elektroniikkaroska vielä lisäävät kulutusta. Näistä suuri osa onkin öljyntuottajien ujuttamia turhakkeita.
Mistä saisi ostaa järkevän perusauton? Vaikkapa 1,5-1,6 m leveän, 1,4 korkean, alle 1,5 litran moottorilla olevan ja korkeintaan 800 kg painavan, suhteellisen pienen ilmanvastuksen omaavan tavallisen auton? Ilman turhaa elektroniikkaroskaa, tarpeettomia varusteita, vaihteisto optimoituna pienelle kulutukselle jne?
Autojen pyörätkin ovat taantuneet alkuaikojen umpikumirenkaitten tasolle paitsi että ovat vielä huonompia. Leveät renkaat ovat aina kaikissa muissa tilanteissa kapeita huonompia paitsi puhtaaksi imuroidulla ihan tasaisella kuivalla asfaltilla. kaikkialla muualla huonompia. Pyörät pitää olla isoläpimitaiset ja kapeat, jotta autolla pääsee huonollakin kelillä turvallisesti kulkemaan. Ja renkaissa se ilmatila - miksi muuten ukko Michelin keksikään ne ilmakumirenkaat?
Ei ole ihme, että autotehtailla menee yhä huonommin kun tarve ja tuotanto erkaantuu yhä kauemmas toisistaan. Saab ja Volvo tuossa lähinnä loistoesimerkkejä tästä.
Ei tällaisia kukaan tee, siinähän menisi öljyntuottajien kanssa napit vastakkain ja eri maitten lainsäätäjätkin kun ovat oölyntuottajien kelkassa, niin tulos on tämä.Michelin keksikään ne ilmakumirenkaat..ilmatäytteiset renkaat keksi herra dunlop.
ja paljon muutakin kumista.historiaa..
- -Vihertäjä-
Autontuojat puhuvat asiaa ja onneksi päättäjät ovat kuunnelleet. Vanhojen, normaalirekisterissä olevien autojen pakkoromutus alkaa vuonna 2015, eikä siitä pääse luistamaan millään tavalla. Auton silloiselta omistajalta veloitetaan kaikki romuttamisesta koituvat kulut.
- Aika vitun
huono trolli olet. Hyvän trollin tunnistaa siitä ettei sitä tunnista heti kättelyssä trolliksi.
- E220 CDI
Käydäänpäs yhdessä katsastamassa minun 27 vuotta sitten uutena ostamani Volvo ensi keväänä ja lyödään pieni veto samalla.
Jos uudesta lähtien katalysaattoriton yli 410.000 km ajettu edelleen tehtaan paketissa oleva vinokone ei mene nykyajan vähäpäästöisen päästönormeihin, vien Volvoni Kuusankoskelle. Jos taas Volvo normaaliin tapaansa täyttää uuden kattiauton päästönormit ja normaaliin tapaansa hämmästyttää katsurin ihmeen suurella jäännösHAPEN määrällä pakokaasussa, niin sinä ostat minulle ihan uuden ja vähintään yhtä tilavan Volvon, eli V70 tai XC90. Vaihtariksi saat vanhan Volvoni, jolla ajat, kunnes opit että päästöt mitataan pakokaasuanalysaattorilla eikä kalenterilla.
- pisimis
Autotuojat RY mafia omistaa myös autokierrätys RY:n joten mafian sumutustiedotteet johtaa samalle sylttytehtaalle.
- AMG2
En todellakaan tule luopumaan vanhasta Mersustani,tulkaa yrittämään romuttamaan sitä niin näette miten käy.
- -Vihertäjä-
Käy niin, että sinä lähdet putkaan ja maksat itsesi kipeäksi, pääset rikosrekisteriin ja menetät työpaikkasi. Autonromusi päätyy sulattoon.
- vanha ja viisas
-Vihertäjä- kirjoitti:
Käy niin, että sinä lähdet putkaan ja maksat itsesi kipeäksi, pääset rikosrekisteriin ja menetät työpaikkasi. Autonromusi päätyy sulattoon.
Vanha Auto ei käytännössä saastuta ollenkaan ....nykyautojen nanopäästöt ovat paljon vaarallisemipia.
- 12 litraa satasella
Ai jai ku tuoksuu hyvälle ku rikastinnuppi on vedetty tappiinsa isossa kaasarikoneessa pakkasaamuna,namnam. Sulotuoksu leijailee ympäristöön ihanasti.
- Mopon kone
Edellinen tankillinen >18 l/100km
- ............
Lueskelin tuossa muutaman kuukauden vanhaa Moottori-lehteä ja nousipa taas v-käyrä uusiin lukemiin. Uutisessa ilmoitettiin, että vanhan auton hiilidioksidipäästö on automaattisesti tuplaten isompi kuin uuden ja uuden valmistaminen ei saastuta juuri lainkaan. Paskalehden toimittaja jätti vain mainitsematta, että uuden ja vanhan auton hiilidioksidipäästöissä ei ole mitään eroa, mikäli ne vievät yhtä paljon bensaa. Jos vaihdan vm.-93 Nissanini uuteen autoon, saisi tämä uusi auto vielä enintään 3,3 litraa satasella, jotta hiilidioksidipäästöt puolittuisivat. Eipä löydy moista autoa. Vaimon ajossa oleva puolitoista vuotta vanha Ford vie keskimäärin enenmään bensaa kuin tuo Nissaninpaska, vaikka on sisätiloiltaan pienempi ja moottorissa on tehoa yhtä paljon.
Lisäksi jutun vieressä oli kuvassa esimerkkiautona Mersu 500e vuodelta -91. Noita hyvin pienenä sarjana valmistettuja mersuja on Suomessa liikenteessä luultavasti enintään parikymmentä kappaletta, eikä yhdelläkään takuulla ajeta ympäri vuoden, eikä kovinkaan suuria ajomääriä. Mutta toki tuollainen harvinaisuus on ensimmäisenä tuhottavien listoilla, se kun vie paljon soppaa ja saastuttaa joka paikan jo plkällä olemassaolollaan.- zero
moottori-lehti ja sitämyöten kait koko autoliittokin on niin tuon autotrokarit ry-mafian hallussa että ihan naurattaa. olikos se nyt siinä marraskuun numerossa myös se kustannus-vertailu jossa n.10v vanhan vw golfin pitäminen saatiin laskettua kalliimmaksi 3v ajanjaksolla kuin uuden vastaavan hankkiminen arvonalennuksineen (!). hahhahahhah
huulilasi-lehden toimitus ilmeisesti myös samojen autotrokareiden aivopesemä kun melkein jokaisessa pääkirjoituksessa toistellaan että vanhat autot saatava pois liikenteestä, hyi hyi, kamalaa. - Menee nyt
zero kirjoitti:
moottori-lehti ja sitämyöten kait koko autoliittokin on niin tuon autotrokarit ry-mafian hallussa että ihan naurattaa. olikos se nyt siinä marraskuun numerossa myös se kustannus-vertailu jossa n.10v vanhan vw golfin pitäminen saatiin laskettua kalliimmaksi 3v ajanjaksolla kuin uuden vastaavan hankkiminen arvonalennuksineen (!). hahhahahhah
huulilasi-lehden toimitus ilmeisesti myös samojen autotrokareiden aivopesemä kun melkein jokaisessa pääkirjoituksessa toistellaan että vanhat autot saatava pois liikenteestä, hyi hyi, kamalaa.vähän offtopic mutta onko Tuulilasissa ollut yhtään klassikko auton koeajoa ilman että toimittajaparka on saanut pahan trauman tai jotain on koeajettavasta autosta särkynyt ja toimittajaparka on saanut pahan trauman?
Tuulilasilla oli vähän aikaa se Turbo vai mikä se oli, harrasteautolehti. Turbolla(?) oli useampikin projekti; tuplamoottori Warre, rata Calibra, BMW coupe jne. Tuliko niistä mistään mitään valmista? - Vanhempi autoteknikk
Menee nyt kirjoitti:
vähän offtopic mutta onko Tuulilasissa ollut yhtään klassikko auton koeajoa ilman että toimittajaparka on saanut pahan trauman tai jotain on koeajettavasta autosta särkynyt ja toimittajaparka on saanut pahan trauman?
Tuulilasilla oli vähän aikaa se Turbo vai mikä se oli, harrasteautolehti. Turbolla(?) oli useampikin projekti; tuplamoottori Warre, rata Calibra, BMW coupe jne. Tuliko niistä mistään mitään valmista?Olen satunnaisesti seurannut sekä Moottori -lehteä että Tuulilasia, viime vuosina toki yhä harvemmin.
Moottori on aina ollut täyttä paskaa ja järjestönsä ansiotonta omakehua ja muutenkin jotenkin sikariportaan omia otaksumia ja vakuutusyhtöitten hasbaraa.
Tuulilasi oli ensimmäisestä numerosta lähtien luokatonta hölöä mistä ainakin kaikki autoihin liittyvä asiantuntemus loisti poissaolollaan. Kirjoittajien mielikuvitusta ja autoiluuun vihamielisesti suhtautuvien piiloindoktrinaatiota sitä vastoin aina löytyi.
Tekniikan Maailmassa joskus oli asiaakin autoista, mutta eipä ole juuri viime aikoina silmään sattunut mokomaa. Turhaa mainosta ja muuta höttöä liikaa siinäkin; ei tule enää edes kirjastossa selailtua.
Joskus oli sellsiset lehdet kuin Suomen Autolehti ja Diesel -lehti. Niissä oli enimmäkseen asiaa eli tekniikkaa, mutta ilmeisesti lukijat vierastivat niitä ja sen takia lehdet loppuivat.
Moottoriurheilussa oli joskus viritysohjeita ja muutakin asiaa varsinaisen rälläyksen lisäksi. Oli toki Nyrkissäkin viritysohjeita. Näitä olen jonkin verran säilönyt ja sitten vanhana (nyt vasta 70 v) verestän muistiani niillä.
Brittiläisessä Autocar'issa oli myös joskus kunnon artikkeleita autoista ja niitten tekniikasta. Lieneekö sitäkään enää olemassa? En ainakaan ole lehtihyllyissä sitä huomannut. - V*ttu mitä p*skaa
zero kirjoitti:
moottori-lehti ja sitämyöten kait koko autoliittokin on niin tuon autotrokarit ry-mafian hallussa että ihan naurattaa. olikos se nyt siinä marraskuun numerossa myös se kustannus-vertailu jossa n.10v vanhan vw golfin pitäminen saatiin laskettua kalliimmaksi 3v ajanjaksolla kuin uuden vastaavan hankkiminen arvonalennuksineen (!). hahhahahhah
huulilasi-lehden toimitus ilmeisesti myös samojen autotrokareiden aivopesemä kun melkein jokaisessa pääkirjoituksessa toistellaan että vanhat autot saatava pois liikenteestä, hyi hyi, kamalaa.No jos sattuu oikein paska tsägä ja sitä 10 vuotta vanhaa Golfia pitää korjata kolmen vuoden ajanjaksolla joka vuosi kahdeksalla-yhdeksällä tonnilla, niin sitten ehkä päästään samoihin hintoihin uuden ostamisen kanssa. Siinä vaiheessa tulee tosin halvemmaksi ostaa pari uutta 10-vuotiasta Golfia joka vuosi.
- vanhassa vara paremp
Viime lauantain Helsingin Sanomissa oli juttu siitä, että pienten turboahdettujen bensakoneiden mikrohiukkaspäästöt ovat moninkertaiset vastaavankokoisiin vanhoihin moottoreihin verrattuna. Jäi hieman epäselväksi, mitä "vanhalla" moottorilla tarkoitettiin, mutta todennäköisesti vapaastihengittävää kaasutinkonetta, koska myös bensanruiskutussysteemejä pidettiin jutussa ympäristön kannalta vaarallisina.
- 8+7
Tehdäämpäs pieni laskelma:
Omassa käytössäni oleva vuoden 1993 vw polo kuluttaa noin 7 L/100km, vastaavasti erään tuttuni uudehko Toyota Yaris (samaa kokoluokkaa) kuluttaa n. 6 L/100km. Uuden auton valmistus tuottaa n. 10 tonnia hiilidioksidia (lähde: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/08/28/uusi-auto-ei-ole-aina-vanhaa-parempi).
Omasta autostani siis tulee co2 päästöja n. 25 g/km enemmän kuin tuttuni yariksesta.
Tästä saammekin laskettua, että jos vaihtaisin autoni uuteen yarikseen pitäisi minun ajaa sillä 400 000km ennen kuin saan kuitattua uuden auton valmistuksesta aihautuvat päästöt. Käytännössä tämä tarkoittasi omilla ajoillani yli 40 vuoden käyttöaikaa Yarikselle ja siinä ajassa Suomen Autotuojat Ry on jo monta kertaa kehoittanut vaihatamaan autoni uuteen...
Lisäksi täytyy huomioda, että varsinkin kaikki turhanpäiväinen elektroniikka, mitä uusiin autoihin työnnetään kuluttaa harvinaisia luonnonvaroja, ja lisäksi näiden harvinaisten maametallien kaivaminen aiheuttaa ympäristöongelmia kaivosalueen lähiympäristöön.- gonorrea kid
kuinka moni nykyauto kestää sen 400 000km? ei taida yksikää 2014-2015 mallinen auto enää 20 vuoden jälkeen liikenteessä.
- pensapetrooli
Juu Hyviä faktoja viesteissä...Mä vaihdan aina 10vuotta vanhempaan.eka -91 sitte 83 ja nyt -70 kaikki valmistettu USA:ssa ja V8 bensakoneella, jonka koko on kasvanut kokoajan.Stroukkaan tuon vanhan nykyisen 8,3 litraiseksi.
Ituhippivihreille näytän persettä ikkunasta kun kuljettaja painaa kaasua... - Perpetum mobile
Minun autoni on vuodelta 1967.
Kulutus on maantieajossa pienimmillään 4,8 l/100km
Katsastuksessa pyysin mittaamaan siitä päästöt. Päästöt olivat reilusti alle vuoden 1986 päästörajojen, lähempänä ensimmäisiä kolmitoimikatalysaattoripäästörajoja.
Niin että se siitä päästöjen vähentämisestä ja sen kustannuksista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä892888Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845