Premium on Saksan autoteollisuuden 1990-luvulla luoma yhteinen Mercedes-Benzin, BMW:n, Porschen ja Audin kilpailustrategia ja identiteetti. Käsite Premium on hyvin määritelty kirjallisuudessa ja siitä on kirjoitettu ainakin yksi kirja.
Premium-strategia on ollut erittäin suuri menestys. Siksi moni muukin kuin Mercedes-Benz, BMW, Porsche ja Audi yrittää kopioida strategiaa ja haluaa olla Premium. Kuitenkin siis MB, BMW, Porsche ja Audi ovat ainoat oikeat Premium-autot.
Premium on mm. vähän kalliimpi, paljon parempi, moderni, edelläkävijä ja siksi ihmiset ovat valmiit maksamaan siitä enemmän.
Sanatarkasti premium tarkoittaa ensiluokkainen, sen vastakohta on subprime.
Sanaa käytetään nykyisin yleisesti autoista puhuttaessa, esim. TM:ssä 1/11 oli "premium"-autojen vertailutesti.
Suomessa asiaan on suhteuduttu myös "yleisemmällä tasolla" luopuen alkuperäisestä tiukasta saksalaisen koulukunnan säännöstä: premium-automerkit Suomessa ovat olleet: Audi, BMW, Mercedes-Benz, Jaguar, Land Rover, Lexus, Saab ja Volvo. Tämä määritys on ollut käytössä mm. Tuulilasin "merkkien merkki" -tutkimuksessa.
TM:llä on ollut myös oma "määritelmänsä" asiaan:
"TM:n numerossa 15/2009 Vertailussa oli Pienemmät premium-katumaasturit, jossa kirjoitetaan näin:
Premium-auton määrittelemme siten, että siinä on ominaisuuksia, joista asiakkaat ovat valmiita maksamaan tietyn hintalisän yli saman kokoluokan perushintojen. Premium ei ole laadun synonyymi, vaan kyse on enemmänkin laadun tunnusta, joka saavutetaan materiaaleilla tai edistyksellisellä tekniikalla. "
Yhtenä esimerkkinä tuttava joka tilasi v. 2011 A3 audin ja vaihturina meni silloin viimeistä sarjaa oleva lähes "sama auto" VW Golf. Auton testauksen jälkeen kysyin, että noh onkos erilainen niin vastaus oli kovalta VW- mieheltä selvä: paremmat sisustusmateriaalit, ajotietokone vakiona parempi (golffiin saa saman lisävarusteena kylläkin) ja muutenkin laadukkaamman oloinen. Nyt täytyy huomata että tuo A3 jakaa perustekniikan juuri sen vaihtoon menneen Golfin kanssa ja kyseisissä yksilöissä on sama 7 pykäläinen dsg ja sama moottori josta audi ilmoittaa 2kw enemmäm tehoa (premium-lisä tuossa tehossa)
Premium-käsite on myös laajentunut saksan ulkopuolelle, fiatilla alfa, toyotalla lexus jne. Jos mennään ajassa taaksepäin vaikka 50-100 vuotta niin periaatteessa tuo käsite oli jo ja ne automerkit mitkä olivat sitä silloin niin ovat sitä edelleenkin ja päin vastoin. Premium ei liity auton korjaustarpeeseen vaan paremminkin päin vastoin, uusin tekniikka ja esim. monimutkaiset alustarakenteet vaativat huoltoa/korjausta jos vaikka verrataan johonkin yksinkertaiseen/halpaan yhdystuki taka-akseliin.
Premium-autot, määritelmät ja mitä ne ovat
47
1827
Vastaukset
- ihan uutta tietoa??
wauh, mikä neron tietoisku!
Olet ihanan lutunen.- Merkkien Merkki
Ole hyvä vain. Voin vielä laajentaa asiaa laittamalla yhdistelmän eri listoista, esim. arvostetun amerikkalaisen Automotive News -lehden mukaan premium-auton kriteerit eivät ole yksiselitteiset, mutta merkin kokoluokassaan suhteellinen kalleus ja harvinaisuus sekä siihen liittyvä vahva imago ovat selkeästi premium-auton piirteitä. Lehti tähdentää, että osa luettelon merkeistä on osittain rajatapauksia ja että premium-luokitus riippuu jossain määrin myös markkina-alueista.
Lehden mukaan premium-autoja ovat:
Alfa Romeo
Audi
BMW
Cadillac
Jaguar
Lancia
Land Rover
Lexus
Maserati
Mercedes-Benz
Mini
Porsche
Saab
Volvo
Jos nyt yhdistää listoja ja tekee yhteenvedon niin premium-autot (aakkosjärjestyksessä) ovat:
Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
Cadillac
Ferrari
Honda
Infiniti
Jaguar
Koenigsegg
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Lincoln
Lister
Lotus
McLaren Automotive
Maserati
Maybach
Mercedes-Benz
MG
Mini
Morgan
MVS
Pagani
Porsche
Rolls-Royce
Saab
Spyker
Volvo
TVR - Luokat jakoon
Merkkien Merkki kirjoitti:
Ole hyvä vain. Voin vielä laajentaa asiaa laittamalla yhdistelmän eri listoista, esim. arvostetun amerikkalaisen Automotive News -lehden mukaan premium-auton kriteerit eivät ole yksiselitteiset, mutta merkin kokoluokassaan suhteellinen kalleus ja harvinaisuus sekä siihen liittyvä vahva imago ovat selkeästi premium-auton piirteitä. Lehti tähdentää, että osa luettelon merkeistä on osittain rajatapauksia ja että premium-luokitus riippuu jossain määrin myös markkina-alueista.
Lehden mukaan premium-autoja ovat:
Alfa Romeo
Audi
BMW
Cadillac
Jaguar
Lancia
Land Rover
Lexus
Maserati
Mercedes-Benz
Mini
Porsche
Saab
Volvo
Jos nyt yhdistää listoja ja tekee yhteenvedon niin premium-autot (aakkosjärjestyksessä) ovat:
Alfa Romeo
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
Cadillac
Ferrari
Honda
Infiniti
Jaguar
Koenigsegg
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Lexus
Lincoln
Lister
Lotus
McLaren Automotive
Maserati
Maybach
Mercedes-Benz
MG
Mini
Morgan
MVS
Pagani
Porsche
Rolls-Royce
Saab
Spyker
Volvo
TVRNuo esim. Rolss ja Maybach ovat loistoautoja jotka ovat premiumien yläpuolella. Sitten mukana listassa on erikoisautoja, esim. TVR. Honda ei ole premium vaan volyymimerkki.
- Merkkien Merkki
Luokat jakoon kirjoitti:
Nuo esim. Rolss ja Maybach ovat loistoautoja jotka ovat premiumien yläpuolella. Sitten mukana listassa on erikoisautoja, esim. TVR. Honda ei ole premium vaan volyymimerkki.
Niin, tosiaan loistoautot ovat tosiaan vielä premiumien yläpuolella ja sitten toki on erikoisautot omana luokkanaan esim. McLaren, TVR ja Koenigsegg.
Honda on vähän erikoinen ja vaikeasti luokiteltava tapaus. Hondalla on kyllä melko tavallisia autoja kuten Civic ja Accord ja CRV, mutta toisaalta melko upeitakin autoja kuten S2000 ja NSX, jotka taas ovat toki urheiluautoja eivätkä "premiumia", sitten on erikoisempia urheilullisia malleja kuten CRX ja Integra.
Olkoon Honda volyymimerkki sitten, eikä toki voikaan sanoa että siinä se premium menee jos Civicillä joku ajelee.
Kuitenkaan esim. S2000 ei sinänsä joudu häpeämään laadussa, tekniikassa ja tuntumassa esim. Audille tai BMW:lle. - ----------
Merkkien Merkki kirjoitti:
Niin, tosiaan loistoautot ovat tosiaan vielä premiumien yläpuolella ja sitten toki on erikoisautot omana luokkanaan esim. McLaren, TVR ja Koenigsegg.
Honda on vähän erikoinen ja vaikeasti luokiteltava tapaus. Hondalla on kyllä melko tavallisia autoja kuten Civic ja Accord ja CRV, mutta toisaalta melko upeitakin autoja kuten S2000 ja NSX, jotka taas ovat toki urheiluautoja eivätkä "premiumia", sitten on erikoisempia urheilullisia malleja kuten CRX ja Integra.
Olkoon Honda volyymimerkki sitten, eikä toki voikaan sanoa että siinä se premium menee jos Civicillä joku ajelee.
Kuitenkaan esim. S2000 ei sinänsä joudu häpeämään laadussa, tekniikassa ja tuntumassa esim. Audille tai BMW:lle.Joo ja esim. Volkswagen Phaeton on, niin mitä. Hei, miltei joka merkiltä löytyy näitä taatusti premium tasoon yltäviä malleja. Joten lässyn lässyn.
Joillekin joku muu on premiumia kuin jollekin toiselle. - Merkkien merkki
---------- kirjoitti:
Joo ja esim. Volkswagen Phaeton on, niin mitä. Hei, miltei joka merkiltä löytyy näitä taatusti premium tasoon yltäviä malleja. Joten lässyn lässyn.
Joillekin joku muu on premiumia kuin jollekin toiselle.Ok, Honda ei ole premiumia kuten ei VW:kään. Hondalta vain löytyy monta premium-tasoista mallia, VW:ltä 1-2. Premium siis tarkoittaa että kaikki mallit ovat premium-tasoa. Audi taitaa olla premiumien heikoin tasoltaan, se on juuri ja juuri premiumia, koska sen perusmallit ovat niin lähellä volyymimalli VW:tä.
Mersu ja Volvo sen sijaan erottuvat selvästi volyymimallisegmentistä. Volvo on ehkä premiumien paras hinta-laatu -suhteeltaan, Mersu ja Bemari maksavat paljon ja Audi on aika lähellä VW:tä. - -----------
Merkkien merkki kirjoitti:
Ok, Honda ei ole premiumia kuten ei VW:kään. Hondalta vain löytyy monta premium-tasoista mallia, VW:ltä 1-2. Premium siis tarkoittaa että kaikki mallit ovat premium-tasoa. Audi taitaa olla premiumien heikoin tasoltaan, se on juuri ja juuri premiumia, koska sen perusmallit ovat niin lähellä volyymimalli VW:tä.
Mersu ja Volvo sen sijaan erottuvat selvästi volyymimallisegmentistä. Volvo on ehkä premiumien paras hinta-laatu -suhteeltaan, Mersu ja Bemari maksavat paljon ja Audi on aika lähellä VW:tä.Joo, A-mersu ja V40 Volvohan ne tosiaan varsinaisia premiumia ovat.
- nolo mese
Merkkien merkki kirjoitti:
Ok, Honda ei ole premiumia kuten ei VW:kään. Hondalta vain löytyy monta premium-tasoista mallia, VW:ltä 1-2. Premium siis tarkoittaa että kaikki mallit ovat premium-tasoa. Audi taitaa olla premiumien heikoin tasoltaan, se on juuri ja juuri premiumia, koska sen perusmallit ovat niin lähellä volyymimalli VW:tä.
Mersu ja Volvo sen sijaan erottuvat selvästi volyymimallisegmentistä. Volvo on ehkä premiumien paras hinta-laatu -suhteeltaan, Mersu ja Bemari maksavat paljon ja Audi on aika lähellä VW:tä.Sä voit pistää päässäs uudelleenorganisoinnin vihdoin päälle, sillä niin luutuneita on noi sun ajatuksesi vuonna 2013.
Premium-käsite on tänä päivänä täysin mennyttä, sillä ihmiset ovat järkeviä ja osaavat ajatella omilla aivoillaan. - Premiumisti
nolo mese kirjoitti:
Sä voit pistää päässäs uudelleenorganisoinnin vihdoin päälle, sillä niin luutuneita on noi sun ajatuksesi vuonna 2013.
Premium-käsite on tänä päivänä täysin mennyttä, sillä ihmiset ovat järkeviä ja osaavat ajatella omilla aivoillaan.Premium-käsite ei ole hävinnyt mihinkään, vahvistunut vain. Jästipäinen itäauton omistaja ei vain halua asiaa myöntää. Aivan sama oli jo Lada-aikaan.
- nolo mese
Premiumisti kirjoitti:
Premium-käsite ei ole hävinnyt mihinkään, vahvistunut vain. Jästipäinen itäauton omistaja ei vain halua asiaa myöntää. Aivan sama oli jo Lada-aikaan.
Eikä itäblokki ole hävinnyt..eihän?
- lisää tietoa
nolo mese kirjoitti:
Eikä itäblokki ole hävinnyt..eihän?
Onhan itäblokki hävinnyt jo reilut parisenkymmentä vuotta sitten. Etkö tosiaan tiennyt?
Itä sen sijaan on edelleen olemassa elinvoimaisena, samoin itäauto-käsite.
Älä turhaan sekoita keskenään edesmennyttä itäblokki-käsitettä ja itäauto-käsitettä eikä myöskään ilmansuuta itää.
Niillä on hyvin vähän tekemistä toistensa kanssa.
- Luokat jakoon
Myös Cadillac, Lancia ja Land Rover ovat premium-merkkejä.
Volyymimerkkejä ovat esim. VW, Ford ja Opel.
Subprimemerkkejä ovat esim. Lada, Skoda ja Dacia uusi Datsun. - Renium-Reino
ööö? Niin mitä sitten? Mistä viiraa kun pitää tulla Skoda-palstalle luennoimaan? Mikä olikaan pointtisi?
Mutta kun nyt otit asian puheeksi, niin Skoda oli ennen maailmansotia täyttä premiumia. Oma malli Superb oli sen ajan loistoauto, ja tekihän Skodan tehdas lisenssillä mm. Hispano-Suizaa.- Merkkien merkki
Pointti oli se että Skoda ei ole niin hyvä auto kuin monet tällä palstalla luulevat. Skoda on perusauto, eli volyymimerkki eli samassa sarjassa ja samaa luokkaa Opelin, Peugeotin ja Toyotan kanssa. Sen sijaan esim. Audi, BMW, Mercedes ja Volvo ovat "premiumia" eli paremman luokan autoja.
- Huppun puppun poppun
Merkkien merkki kirjoitti:
Pointti oli se että Skoda ei ole niin hyvä auto kuin monet tällä palstalla luulevat. Skoda on perusauto, eli volyymimerkki eli samassa sarjassa ja samaa luokkaa Opelin, Peugeotin ja Toyotan kanssa. Sen sijaan esim. Audi, BMW, Mercedes ja Volvo ovat "premiumia" eli paremman luokan autoja.
Asia ilmeisesti kalvaa sinua, kun sitä täytyy oikein pitkillä kirjoituksilla todistella.
Premium tai ei, Skodassa on vastinetta rahalle enemmän kuin näissä ylihinnoitelluissa reniumeissa. Sehän on jo moneen kertaan todettu. Premiumissa maksetaan vain laatuvaikutelmasta, ei laadusta. Naapureita varten moni haluaisi pitää näkyvillä uuden vastaavan auton hankintahinnan, eikö nin. - Höpö höpö
Huppun puppun poppun kirjoitti:
Asia ilmeisesti kalvaa sinua, kun sitä täytyy oikein pitkillä kirjoituksilla todistella.
Premium tai ei, Skodassa on vastinetta rahalle enemmän kuin näissä ylihinnoitelluissa reniumeissa. Sehän on jo moneen kertaan todettu. Premiumissa maksetaan vain laatuvaikutelmasta, ei laadusta. Naapureita varten moni haluaisi pitää näkyvillä uuden vastaavan auton hankintahinnan, eikö nin.On jokaisen oma asia mitä autossa arvostaa. Velttokorinen ja huonosti heikoista materiaaleista kyhätty Skoda on vähään tyytyvälle ihan kelpo kulkinen jos slaavilainen muotoilu vielä kelpaa. Vaativampi tai varakkaampi sitten valitsee paremman pirssin.
Vieläkös Skodissa on rautatikku pitelemessä konepeltiä vai joko on saatu kaasujousi Skeidaan? - Kelpo kulkinen
Höpö höpö kirjoitti:
On jokaisen oma asia mitä autossa arvostaa. Velttokorinen ja huonosti heikoista materiaaleista kyhätty Skoda on vähään tyytyvälle ihan kelpo kulkinen jos slaavilainen muotoilu vielä kelpaa. Vaativampi tai varakkaampi sitten valitsee paremman pirssin.
Vieläkös Skodissa on rautatikku pitelemessä konepeltiä vai joko on saatu kaasujousi Skeidaan?Velttoja ja veteliä ovat nuo provoiliat jotka eivät muuta tee kuin kirjoittelevat paikkaansa pitämättömiä ilkeyksiä autosta.
- turbo-skoda.
Huppun puppun poppun kirjoitti:
Asia ilmeisesti kalvaa sinua, kun sitä täytyy oikein pitkillä kirjoituksilla todistella.
Premium tai ei, Skodassa on vastinetta rahalle enemmän kuin näissä ylihinnoitelluissa reniumeissa. Sehän on jo moneen kertaan todettu. Premiumissa maksetaan vain laatuvaikutelmasta, ei laadusta. Naapureita varten moni haluaisi pitää näkyvillä uuden vastaavan auton hankintahinnan, eikö nin.Olen samaa mieltä.
Tossa joku höpö höpö tollo kirjoittelee Skodan mukamas veltosta korista ja huonoista materiaaleista, ja paljastaa täydellisen tietämättömyytensä.
Tai jos se tietää, niin se on joku autokauppias, jonka oma kalusto ei tee kauppaansa. - preemium3
Höpö höpö kirjoitti:
On jokaisen oma asia mitä autossa arvostaa. Velttokorinen ja huonosti heikoista materiaaleista kyhätty Skoda on vähään tyytyvälle ihan kelpo kulkinen jos slaavilainen muotoilu vielä kelpaa. Vaativampi tai varakkaampi sitten valitsee paremman pirssin.
Vieläkös Skodissa on rautatikku pitelemessä konepeltiä vai joko on saatu kaasujousi Skeidaan?Tuohon taitaa kiteytyä premium-ajattelu: siihen että joka paikkaan etsimään hienompi ratkaisu, sinnekin missä sillä ei ole juuri käytännön merkitystä. Mutta tuntuu hienommalta. Lada 110:ssa oli kaasujouset konepellissä jo 10 vuotta sitten. Se on sitä laatuvaikutelmaa. Todellista laatua on se, ettei konepeltiä tarvitse avata huoltojen välillä kuin lasinpesunesteen lisäämiseksi. Citroenin tuotekehitysosastolla paiskittiin jo vuosia sitten ovia ja kehitettiin niihin laadukkaampaa ääntä, ja saatiinkin. Kuitenkin tilattiin oviin tulevat johdot niin halpaa materiaalia että ne alkoivat katkeilla muutamassa vuodessa. Ja sitä samaa se on pitkälti Audissakin: Hienot materiaalit ja hienoa tekniikkaa, mutta pitkän ajan mittaan ainoa etu on sinkityn korin ruostumattomuus. Pyörivät osat eivät kestä sen pitempään kuin Volkkarissakaan.
- Tarkkaavainen lukija
turbo-skoda. kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Tossa joku höpö höpö tollo kirjoittelee Skodan mukamas veltosta korista ja huonoista materiaaleista, ja paljastaa täydellisen tietämättömyytensä.
Tai jos se tietää, niin se on joku autokauppias, jonka oma kalusto ei tee kauppaansa.Skodassahan on letku kori ja heikot materiaalit. Eivät ne siitä mihinkään muutu kieltämällä selvä asia. Mutta Skodassa on hyvät tilat koska tiloja ei ole uhrattu muotoilun ja jämäkän korirakenteen kustannuksella. Penkit ovat ohuet, saadaan hiukan näinkin lisää tilaa. Perinteistä itäauto-oppia on käytetty.
- alpo kulkinen.
Tarkkaavainen lukija kirjoitti:
Skodassahan on letku kori ja heikot materiaalit. Eivät ne siitä mihinkään muutu kieltämällä selvä asia. Mutta Skodassa on hyvät tilat koska tiloja ei ole uhrattu muotoilun ja jämäkän korirakenteen kustannuksella. Penkit ovat ohuet, saadaan hiukan näinkin lisää tilaa. Perinteistä itäauto-oppia on käytetty.
Ei letkulla korilla ja heikoilla materiaaleilla voiteta C-Mersua parivertailussa. VAG-konserni ei uskalla pistää Audia parivertailuun Skodan kanssa, sillä se olisi liian noloa Audille.
- Ahma1
alpo kulkinen. kirjoitti:
Ei letkulla korilla ja heikoilla materiaaleilla voiteta C-Mersua parivertailussa. VAG-konserni ei uskalla pistää Audia parivertailuun Skodan kanssa, sillä se olisi liian noloa Audille.
No niillä luirusta korista johtuvilla tiloillahan on osasyy miksi Skoda voi voittaa vertailussa C-Mesen. Halppis hinta antaa lisäpisteitä. Mutta kun muutama kymmenen tuhatta on autoilla ajettu Skoda nitisee, natisee ja rämisee joka kohdasta. Kori ja penkit ovat menettäneet ryhtinsä kun taas Mersut, Audit ym. premiumit ovat uutta vastaavassa kunnossa.
- Räminää peräsuolesta
Ahma1 kirjoitti:
No niillä luirusta korista johtuvilla tiloillahan on osasyy miksi Skoda voi voittaa vertailussa C-Mesen. Halppis hinta antaa lisäpisteitä. Mutta kun muutama kymmenen tuhatta on autoilla ajettu Skoda nitisee, natisee ja rämisee joka kohdasta. Kori ja penkit ovat menettäneet ryhtinsä kun taas Mersut, Audit ym. premiumit ovat uutta vastaavassa kunnossa.
Ahma vai mikä lie näätä, puhuu nyt asiasta josta ei itse tiedä mitään. Skoda ei nitise yhtään sen enempää kuin Audikaan.
Ne on vaan nämä Skodan vastaiset provoilijat jotka tällä nitisee ja natisee. - Skoda family
Räminää peräsuolesta kirjoitti:
Ahma vai mikä lie näätä, puhuu nyt asiasta josta ei itse tiedä mitään. Skoda ei nitise yhtään sen enempää kuin Audikaan.
Ne on vaan nämä Skodan vastaiset provoilijat jotka tällä nitisee ja natisee.Jo vain rämisee ja paljon enemmän, kasattu halpistavarasta.
Perheessä kaksi Skodaa niin "laadun " tietää.
- premiumia
Premium on ihan yksinkertaisesti suomeksi ylihintainen.
- metromatkustaja
Pitkästi kirjoitit, minä koetan lyhyemmin.
Olen syntynyt Kanadasa, jonne vanhempani muuttivat erilaisista Suomessa vallinneista poliittisista olosuhteista heti sodan jälkeen. Kolmekymmentä vuotta maassa asuttuani ja rahoituslaitoksessa työskenneltyäni tuli autoista kyllä tutuksi käsite 'Premium'. Siihen joukkoon eivät kyllä kuuluneet mainitsemasi automerkit. Eurooppalaisista tuontiautoista kylläkin Bentley, Rolls Royce ja muutama jo kadonnut merkki. Niiden ostajat saivat meiltä palvelua! 60-luvun lopussa pahimman saksalaisvihan laannuttua isoimmat MB:t alkoivat päästä vaivihkaa joukkoon.- Saab ja Volvo
Olleet aina Pohjois-Amerikassa korkeasti koulutettujen yliopistoälyköiden suosimia merkkejä. Loistoautomerkkejä kuten Rolls mukaan lukematta prole-euro-premiumeja suosivat etupäässä sutenöörit ja grammamiehet.
- näin se vaan on
bmw on ruma
- Skoda=Premium
Voittanut joka kerran Pariisi-Dakaria vastaavan Pietari-Vladivostok -rallin.
Tai ainakin olisi pitänyt voittaa jos sellainen olisi. - Ei kyllä liity
tämän palstan aihepiiriin mitenkään.Täällä keskustellaan neuvostoautoista.
- köögu
Nykypäivän premium on sitä että auton akussa on 85kWh eikä 60kWh niin kuin vakiossa.
- Liebherr rulettaa...
Eräs veijari väitti, että Skodalla ja Seatilla on eri kohderyhmä. Väittäisin, että pelkästään autoihin rajoittuvalla premium-keskustelulla on myös jokin muu kohderyhmä kuin Skoda-palsta. Jos mukaan otetaan esim. asuminen ja kodinkoneet, olen innolla mukana... ;)
- Reniumimuovia
Jollain on paha pelko oman autonsa uskottavuudesta, kun kirjoittelee pitkiä filosofisia kirjoituksia premium-autoista. Mitä tuollainen höpötys jalostaa? Joku yrittää pönkittää itsetuntoaan tekemällä väkisin eroa Skodan ja Audin välille.
Mutta totuushan se siellä rivien välissä pilkottaa: "Premium ei ole laadun synonyymi, vaan kyse on enemmänkin laadun tunnusta". Eli käyttämällä vähän erilaista muovia kojelaudassa, voi auton hintalappuun rätkäistä kymppitonnin lisää, ja jekku menee tyhmiin ostajiin täydestä. Yhtään sen parempi auto ei oikeasti ole, mutta se TUNTUU paremmalta kun hinta on isompi. Ja kallimpaa hankintahintaa voi sitten naapureille elvistellä.- Liebherr rulettaa...
Juu, tämä rupeaa vähitellen selviämään: Auton luotettavuus, varusteet, suorituskyky tai käytössä koettu laatu eivät merkitse mitään, jos laatu-tunne ei välity kuluttajalle ja mieluiten jo ilman omaa käyttökokemusta. Skodan ominaisuuksilla ei siis ole merkitystä premium-luokituksessa. Kerran kommariloota, aina kommariloota-mielikuva riittää...
- Selventäjä.
Erilaista muovia kojelaudassa? Eihän Skodasta löydy ENSIMMÄISTÄKÄÄN osaa kojelaudasta, koko sisustuksesta, peltikorista tai muista korin osista (esim. puskurit, valot, peilit) joka olisi samanlainen tai samanveroinen kuin premiumeissa. Voi verrata lautaverhoiltua halpistaloa ja täystiilitaloa joissa on samanlainen keskuslämmitys, takka, keittiövarustelu ym. "tekniikka" ja väittää niitä yhtä hyviksi. Se on Skoda-miehen logiikkaa.
- 530d
Liebherr rulettaa... kirjoitti:
Juu, tämä rupeaa vähitellen selviämään: Auton luotettavuus, varusteet, suorituskyky tai käytössä koettu laatu eivät merkitse mitään, jos laatu-tunne ei välity kuluttajalle ja mieluiten jo ilman omaa käyttökokemusta. Skodan ominaisuuksilla ei siis ole merkitystä premium-luokituksessa. Kerran kommariloota, aina kommariloota-mielikuva riittää...
Premiumeissa ei luotettavuus ole ikinä kuulunut hintaa, varustelusta puhumattakaan, toki lisähintaan saa kaikenlaista kivaa, mutta lähtöhintaan kuuluu tavallisesti todella karu varustelu. Esim. Audi on tyypillinen etuvetoinen (Quattroa toki lukuunottamatta) niin hyvässä kuin pahassa.
- huppapuppa dingdong
Selventäjä. kirjoitti:
Erilaista muovia kojelaudassa? Eihän Skodasta löydy ENSIMMÄISTÄKÄÄN osaa kojelaudasta, koko sisustuksesta, peltikorista tai muista korin osista (esim. puskurit, valot, peilit) joka olisi samanlainen tai samanveroinen kuin premiumeissa. Voi verrata lautaverhoiltua halpistaloa ja täystiilitaloa joissa on samanlainen keskuslämmitys, takka, keittiövarustelu ym. "tekniikka" ja väittää niitä yhtä hyviksi. Se on Skoda-miehen logiikkaa.
Sinä olet missannut tyhmyyttäsi koko pointin. Mietipä uudestaan kun olet selvä.
Premium sana tulee suoraan latinasta ja tarkoittaa kyrpä otsassa kulkevaa Toyo-Teroa.
- Matkustaja #1
Olin juuri reissussa ja Loungen ovessa luki; Only for Premium Travellers. Ja kuinka ollakaan, siellä Loungessa oli paljon mukavampi viettää aikaa konetta odotellen, kuin rahvaan keskellä kovilla penkeillä.
- Kakku päältä kaunis
Selitys näille pitkille ja vuolaille selittelyille on, että Skoda selvästi uhkaa näiden ns. renium-autojen asemaa. Miksi muuten täytyy tulla Skoda-palstalle selittämään?
Vaan on se hyvä, että premiumin määritelmästä olemme samaa mieltä
"Premium ei ole laadun synonyymi, vaan kyse on enemmänkin laadun tunnusta".
Eli vaihtamalla kojelaudan muovit vähän toisenlaiseksi, ja laittamalla vähän ledilamppuja lyhtyjen reunoihin, voidaan ostajilta lypsää kymppitonneja enemmän rahaa. Kun se auto tuntuu kalliimmalta, you see.- Laatuautomies.
No ei todellakaan olla samaa mieltä. Premiumit ovat korkealla esim. itäauto Skodan yläpuolella.
- museoautoilija
Laatuautomies. kirjoitti:
No ei todellakaan olla samaa mieltä. Premiumit ovat korkealla esim. itäauto Skodan yläpuolella.
Saathan huijata itseäsi vaikka maailman tappiin, mutta ei se sun ikivanha "premiumi" todellisuudessa ole edes kovin hyvä auto enää.
- Laatuautomies.
museoautoilija kirjoitti:
Saathan huijata itseäsi vaikka maailman tappiin, mutta ei se sun ikivanha "premiumi" todellisuudessa ole edes kovin hyvä auto enää.
No tuorein noista on kaksi vuotta, ei minusta ikivanha. Valtavan paljon parempi kuin yksikään Skoda.
Tiivistelehän sikakitillä Skeidasi ovet, loppuviikosta sataa vettä. Tiedä vaikka se ovien peltinen rämpsähdys vaimentuisi hiukan. - Latua perkele
Laatuautomies. kirjoitti:
No tuorein noista on kaksi vuotta, ei minusta ikivanha. Valtavan paljon parempi kuin yksikään Skoda.
Tiivistelehän sikakitillä Skeidasi ovet, loppuviikosta sataa vettä. Tiedä vaikka se ovien peltinen rämpsähdys vaimentuisi hiukan.Viimeinen lause todistaa sen, että petteri ei ole edes ikinä laittanut Skodan ovea kiinni. Kunhan jauhaa omaa liturgiaansa.
Muka laatuautomies. Pelle se on. Leveät henkselit ja propelli päässä. - Liebherr rulettaa...
Latua perkele kirjoitti:
Viimeinen lause todistaa sen, että petteri ei ole edes ikinä laittanut Skodan ovea kiinni. Kunhan jauhaa omaa liturgiaansa.
Muka laatuautomies. Pelle se on. Leveät henkselit ja propelli päässä.Se on laatulänsiautomies. Ei sen tartte Skodaa tuntea, saati ovia kiinni laittaa. Onhan se mukavaa & helppoa kehua renniumia haukkumalla Skodaa.
Kevennys: Ota rennie, jos Skoda närästää... :)
- 9+2
Miksi tulla Skoda-palstalle kirjoittamaan jostain premiumautoista? Skodalla ei ole yhtään mallia, joka edes lähentelisi premiumtasoa edes Suomessa. Muidenkaan konsernien halpismallit eivät varmasti lähentele premiumtasoa.
Jos premiumia hakee VW-konsernista, niin mahdolllisesti 1-2 volkkarimallia ja muutama isompi Audimalli kuulunee premiumeihin Suomessa. Tuskin vanhemmissa autokulttuurimaissa nekään. - 99 & half won't do
"Miksi tulla Skoda-palstalle kirjoittamaan jostain premiumautoista?"
Ystävällisesti juurikin eräs laatuautomies kertoi, että ovat Skoda-kuskit käyneet vertailemaan omaa kärryään premium-autoihin toisilla palstoilla. Siksi tulevat vuorostaan tänne pätemään. Siis kurinpitoa rehenteleville Skoda-kuskeille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047