Ei tapaamista kustantajan kanssa!?

hiiri4

Olen saanut tarjouksen puolikustanteesta, mutta kustantaja sanoi että mitään palavereja ei pidettäisi. Edes taittajan kanssa. Materiaalit vaan hänelle, ja rahat. Hän sitten taittajan kanssa laittaa kaiken kuntoon, ja kirjan markkinoille. Onko normaali käytäntö, ettei ole ollenkaan tapaamista kasvotusten?

32

526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Galanite

      Onpa erikoinen tilanne.

      Kustantajan kanssa yleensä neuvotellaan ja käydään läpi kustantajan graafikoita, tutustutaan kustannustoimittajaan ja aloitetaan käsikirjoituksen työstäminen.

      Puolikustanne ei ole minulle tuttu, onko kyse siitä, että kustantaja maksaa osan kustantamisesta ja sinä maksat jotakin?

      • 2+10

        Puolikustanne on suomeksi sanottuna omakustanne. JOhon ei sisälly kustannustoimittajaa yms. huttuja.


    • Hiiri4

      Kyseessä olisi tilanne, jossa kirjoista 1/3 ostaisi kustantaja, ja minä loput. Hinta on laskettu sen mukaan. Mutta tosiaan mihinkään ei pääse itse vaikuttamaan, koska ei mitään palaveria ole edes taittajan kanssa... Ja itseäni moinen toiminta hämmästyttää.

      • vuubavaaba

        Itse en kaupallisella kustantajalla ole palaveerannut taitoista tai käynyt läpi graafikkoja, vaan ne on määrätty ja valittu talon puolesta, mutta jos sinä maksat osan kirjoista olisi varmaan ihan asiallista, että kanssasi keskusteltaisiin enemmän. Toisaalta he lienevät asiassa ammattilaisia ja tietävät enemmän kuin keskivertoesikoiskirjailija.


      • KuulostaaTutulta

        Alkaakohan tämän kustantajan nimi N:llä, loppuu kirja-sanan englanninkieliseen monikkoon ja tuo N-alkuinen osa viittaa ilmansuuntaan joka ei ole etelä, itä eikä länsi...


      • Hyvä tietää kai
        KuulostaaTutulta kirjoitti:

        Alkaakohan tämän kustantajan nimi N:llä, loppuu kirja-sanan englanninkieliseen monikkoon ja tuo N-alkuinen osa viittaa ilmansuuntaan joka ei ole etelä, itä eikä länsi...

        Onko Nordbooks omakustannefirma? Luulin, että kaupallinen kustantaja. No hyvä tietää juu.


    • Detec

      Homma on kusetusta=rahastusta, kun noin paljon joudut ostamaan.
      Todennäköisesti ovat myös hyväksyneet tekstisi sellaisenaan, jolloin heille ei toimittamisestakaan mitään kustannuksia, sen kun copypaste -periaatteella painoon vaan. Erittäin kustannustehokasta ja kannattavaa heille. Tiedän muutaman tuollaisen kustantamon.
      Onko kustantajalla nettisivut, onko siellä myös kirjojen myynti, mihin kustantaja kirjasi toimittaa, paljonko on tekijänpalkkio, kuinka usein ne maksetaan, millaista painosta sopimus koskee jne, on monta asiaa, jotka pitää huomioida.

    • Galanite

      Niin, vedätyksen makua ilmassa. Kai kunnon kustantamoissa keskitytään kirjan tekemiseen rauhallisesti. Esikoiskirjailijan markkinoinnin suunnittelukin on tärkeää, onko siitä tehty suunnittelua?

      Ehkä kaupallinen kustantaja on kuitenkin yhä parempi ratkaisu esikoiskirjailijalle.

    • Kannattaa kyllä pitää kiinni omasta työylpeydestään. Jos sinusta tuntuu, että kirjasi julkaistaisiin toistaitoisesti tai jopa tarkoituksella mahdollisimman halvalla, sano ei kiitos ja kokeile seuraavaa. Kun kirjasi on painettu ja päässyt kauppoihin, et voi enää vaikuttaa sen laatuun, eli nyt on viimeinen hetki taistella hyvän laadun puolesta. Jos kustantaja ei suostu minkäänlaisiin tapaamisiin, kyseessä on mitä luultavammin törkeä rahastus jossa sinun työllesi ei anneta minkäänlaista arvoa.

    • Joopajoopajoo

      Palvelukustanteen tarjoaja tekee tarjouksen, joka on kirjailijalle hieman omakustannetta halvempi tai paremmilla eduilla varustettu. Palvelukustanteen tarjoajan morkkaaminen ei ole aiheellista, vaikka tarjous ei tuntuisi hyvältä. Kirjoittaja voi valita omakustanteen tai etsiä perinteistä kustantajaa.

      Kun ei narussa ole vastattu esimerkiksi Detecin tekemiin kysymyksiinl, on morkkaaminen joka tapauksessa ennenaikaista.

      On fakta, että lähes jokainen harrastajakirjoittaja joutuu hautaamaan unelmansa perinteisestä kustanteesta. Vaihtoehtojen tarjoaminen on vain hyvä juttu heidän kannaltaan. Se, että se ei ole yhtä hyvin tuotettu kuin perinteinen kustanne, ei ole tarjoajan vika eikä mikään ihmettelyn aihe.

    • Detec

      Joopajoopajoo, noinhan se osaksi on, mutta mielestäni palvelukustanteen tarjoaja ei ole "perinteinen" kustantamo (siellä ei esimerkiksi toimiteta tekstiä, eikä ole vuorovaikutusta kirjoittajan ja kustantamon kesken), vaan enemmänkin printtaamo, jolla tosin on markkinointikoneisto nettisivuineen (jos on).

      • Näin on.

        En tarkoittanut palvelukustanteen tarjoajalla perinteistä kustantajaa. Kirjoitinkin, että palvelukustanne ei tunnu hyvältä, voi valita omakustanteen tai etsiä perinteistä kustantajaa.


      • lsdkjklfdjflkdsjfkld
        Näin on. kirjoitti:

        En tarkoittanut palvelukustanteen tarjoajalla perinteistä kustantajaa. Kirjoitinkin, että palvelukustanne ei tunnu hyvältä, voi valita omakustanteen tai etsiä perinteistä kustantajaa.

        ..."jos" palvelukustanne ei tunnu....


    • pohdintaaani

      Tärkein kysymys on se, oletko kirjoittanut sopimuksen? Jos olet, siinä on jo sovittu kaikesta. Tapaaminen on sikäli turha, jos mennään jo sovitun kaavan mukaisesti. Ellet ole kirjoittanut sopimusta, miettisin sinuna firman muita puolikustanteita. Ovatko ne sellaisia, joita itse ostaisin ulkonäöltään, kieliasultaan ja taitoltaan? Jos ovat, niin antaa ammattilaisten hoitaa hommat.

      Omakustanteissa ja puolikustanteissa ratkaisee pitkälti se, miten paljon haluaa nähdä kirjansa painettuna. Näillä firmoilla lienee omat käytäntönsä, jotka ovat kokeneet hyviksi omalta kannaltaan.

      Kaupallisislla kustantajilla ulkoasun päättää tietääkseni kustantaja, ei kirjailija. Jos haluaa täysin omannäköisen kirjan, omakustanne on hyvä vaihtoehto. Mutta nämä siis vain mielipiteitäni, en tiedä asiasta sen enempää.

      • pohdintaaaani

        Luin huolimattomasti, olet siis saanut vasta tarjouksen. Silloin on juuri oikea aika kysellä kaikki kysymykset, koska mitään, mitä ei ymmärrä, ei kannata allekirjoittaa. Tuon neuvon olen saanut lakimieheltä. Se, mitä tarjouksessa lukee, on vielä neuvoteltavissa, siihen voi ehdottaa vaikka lisäpykäliä. (Eri asia, suostutaanko, koska heillä on oma liikeideansa.) Kirja on sen verran iso juttu, että itse ehkä luettaisin tarjouksen tai sopimuksen vielä lakimiehellä. Ei siksi, että kyse olisi jotenkin epäilyttävästä toiminnasta, vaan siksi, että lakimies huomaa asioita, joita maallikko ei huomaa.


    • Detec

      Hiiri4: yrität todennäköisesti saada esikoisesi julkaistua ja kustantaja tietää sen. Tiedän, että kun on unelma saada pitää ensimmäistä kirjaansa kädessään ja kun se toteutuu, tunne on huikea. Monet ovat valmiita maksamaan siitä vaikkapa hieman huononkin sopparin kustannuksella. Mieti plussat ja miinukset.

      Kehottaisin kuitenkin pyytämään tarjouksen parilta muultakin palvelukustanteen tarjoajalta.

      • Hiontavaiheessa

        Ja kannattaa selvittää myös, mitä omakustanne maksaisi. Todennäköisesti se tulee halvemmaksi eikä jää niin paljon kirjoja nurkkiin pyörimään. Itse olen päättänyt julkaista mestariteokseni Elisan sähkökirjana. Ei maksa mitään ja tulot menevät puoliksi.


      • pohdintaaani
        Hiontavaiheessa kirjoitti:

        Ja kannattaa selvittää myös, mitä omakustanne maksaisi. Todennäköisesti se tulee halvemmaksi eikä jää niin paljon kirjoja nurkkiin pyörimään. Itse olen päättänyt julkaista mestariteokseni Elisan sähkökirjana. Ei maksa mitään ja tulot menevät puoliksi.

        MIten se toimii? Miten tarjosit käsistäsi? Siitä päätellen, että olen nähnyt ihmisten lukevan Elisan sähkökirjoja vähän siellä sun täällä, voisi olla omakustantajalle erittäin hyvä vaihtoehto?


      • Hiontavaiheessa
        pohdintaaani kirjoitti:

        MIten se toimii? Miten tarjosit käsistäsi? Siitä päätellen, että olen nähnyt ihmisten lukevan Elisan sähkökirjoja vähän siellä sun täällä, voisi olla omakustantajalle erittäin hyvä vaihtoehto?

        Netistä löytyy tiedot. En ole vielä tarjonnut käsistäni, koska käyn sen vielä kerran läpi ennen sitä. Näin olen ymmärtänyt, että hyväksyvät noin kaikki tarjotut käsikirjoitukset. Elisa saa puolet ja kirjoittaja puolet tuotosta. Meneillään olevan Gummeruksen romaanikilpailun ehdoista sen hokasin. En vaan vaivaudu osallistumaan itse kisaan, olen jo saanut riittävästi hylsyjä.


      • No nyt kyllä siis.
        Hiontavaiheessa kirjoitti:

        Netistä löytyy tiedot. En ole vielä tarjonnut käsistäni, koska käyn sen vielä kerran läpi ennen sitä. Näin olen ymmärtänyt, että hyväksyvät noin kaikki tarjotut käsikirjoitukset. Elisa saa puolet ja kirjoittaja puolet tuotosta. Meneillään olevan Gummeruksen romaanikilpailun ehdoista sen hokasin. En vaan vaivaudu osallistumaan itse kisaan, olen jo saanut riittävästi hylsyjä.

        Monelleko olet tarjonnut, ja keille?
        Oletko saanut muita kuin vakiohylsyj?
        Oletko käyttänyt arvostelupalveluja?
        Millaista niiden palaute oli?
        Millaista muiden lukijoiden mahdollinen palaute on ollut?
        Mikä on kässärisi genre ja pituus?


      • Hiontavaiheessa
        No nyt kyllä siis. kirjoitti:

        Monelleko olet tarjonnut, ja keille?
        Oletko saanut muita kuin vakiohylsyj?
        Oletko käyttänyt arvostelupalveluja?
        Millaista niiden palaute oli?
        Millaista muiden lukijoiden mahdollinen palaute on ollut?
        Mikä on kässärisi genre ja pituus?

        Tulipas tiukkoja kysymyksiä! Aika monelle olen tarjonnut. Vakihylsyjä olen saanut pääasiassa, pari perustellumpaa. Koelukijani ovat kehuneet. Jopa se yksi ylikriittinen, jonka kommenttien perusteella sitä olen korjaillut. Pituutta kirjana ehkä reilu kolmesataa. Kirjoitin sen jo kolme vuotta sitten. Silloin se oli ajankohtainen, nyt vielä enemmän. Kohderyhmä on olemassa, ja heitä on paljon. Aion mainostaa muutamassa ko. ryhmän lehdessä pikkuilmoituksella. Odotan jännityksellä kuis ämmän käy.


      • 4 ja 20
        Hiontavaiheessa kirjoitti:

        Tulipas tiukkoja kysymyksiä! Aika monelle olen tarjonnut. Vakihylsyjä olen saanut pääasiassa, pari perustellumpaa. Koelukijani ovat kehuneet. Jopa se yksi ylikriittinen, jonka kommenttien perusteella sitä olen korjaillut. Pituutta kirjana ehkä reilu kolmesataa. Kirjoitin sen jo kolme vuotta sitten. Silloin se oli ajankohtainen, nyt vielä enemmän. Kohderyhmä on olemassa, ja heitä on paljon. Aion mainostaa muutamassa ko. ryhmän lehdessä pikkuilmoituksella. Odotan jännityksellä kuis ämmän käy.

        Minä en sinuna ehkä vielä ryhtyisi sähkökirjaviritykseen. Ilmeisesti et ole arvostelupalvelussa käyttänyt? NVL:ää on täälläkin taajaan kehuttu.

        "Koelukijoiden" mielipiteisiin ei paljon kannata perustaa, sen enempää kehuviin kuin moittiviin. Omista koelukijoistani yksi kehui, mutta toinen ei tajunnut lainkaan, mistä on kyse, vaikka on itse kirjailija (ei, kyseessä ei ollut kateus-dimensio, jos joku sitä epäilee :D ). Kirjani sittemmin sai kustantajan.

        Myös Oriveden opiston jokakesäinen romaanipaja on vaihtoehto tutkia omaa kässäriä.


      • Hiontavaiheessa
        4 ja 20 kirjoitti:

        Minä en sinuna ehkä vielä ryhtyisi sähkökirjaviritykseen. Ilmeisesti et ole arvostelupalvelussa käyttänyt? NVL:ää on täälläkin taajaan kehuttu.

        "Koelukijoiden" mielipiteisiin ei paljon kannata perustaa, sen enempää kehuviin kuin moittiviin. Omista koelukijoistani yksi kehui, mutta toinen ei tajunnut lainkaan, mistä on kyse, vaikka on itse kirjailija (ei, kyseessä ei ollut kateus-dimensio, jos joku sitä epäilee :D ). Kirjani sittemmin sai kustantajan.

        Myös Oriveden opiston jokakesäinen romaanipaja on vaihtoehto tutkia omaa kässäriä.

        Kolme vuotta sitten olisin antanut itselleni juurikin tuollaisia neuvoja. Mutta vähitellen olen todennut, etten ole riittävän mediaseksikäs kustantamoille. Olen myös huomannut, että en tarvitse kirjailijan statusta. Minulla on ihan hyvä elämä näin, ja julkisuus vain sotkisi sen. Harrastus on harrastus, ilo tulee siitä. Ja jos joku haluaa lukea kirjoitelmiani, niin annan siihen mahdollisuuden.

        Ei mulla sitten muuta. Kiitos kannustuksesta "4 ja 20".


      • pohdintaaani
        Hiontavaiheessa kirjoitti:

        Kolme vuotta sitten olisin antanut itselleni juurikin tuollaisia neuvoja. Mutta vähitellen olen todennut, etten ole riittävän mediaseksikäs kustantamoille. Olen myös huomannut, että en tarvitse kirjailijan statusta. Minulla on ihan hyvä elämä näin, ja julkisuus vain sotkisi sen. Harrastus on harrastus, ilo tulee siitä. Ja jos joku haluaa lukea kirjoitelmiani, niin annan siihen mahdollisuuden.

        Ei mulla sitten muuta. Kiitos kannustuksesta "4 ja 20".

        Elisa-kirjoissa hämmästyttää se, että jos kaikki julkaistaan, kirjoja tulee liikaa eikä kustantamo saa mitään itselleen, koska sähkökirjojen myynti on ollut vähäistä. Jokuhan maksaa palkan asiaa hoitaville henkilöille. Se ei siis ole kannattavaa liiketoimintaa, vaan hyväntekeväisyyttä. Elisa voisi kyllä olla hyvä foorumi, josta omakustanteita löytää helposti. Tällä hetkellähän esimerkiksi toimittajan on mahdoton löytää omakustanteita, ellei omakustantaja ole lähettänyt teostaan arvostelukappaleina suoraan lehdelle.

        Julkisuudesta sen verran, että vain pieni osa kirjailijoista kiinnostaa mediaa. Julkisuuden rooli on se, että lukija löytää kirjan. Ilman julkisuutta ja arvosteluja kirja hukkuu satojen vuosittain ilmestyneiden kirjojen joukkoon. No, varmasti tämän tiedätkin, Hiontavaiheessa, koska perustelit asian toisella tavalla. Ei kirjailijana oleminen varmasti ole yhtään sen hauskempaa kuin toimittajanakaan. Kuva lätkäistään tekstin viereen molemmissa. Useimpien kirjailijoiden kasvot eivät kuitenkaan tule tutuiksi suurelle yleisölle, koska ei synny toistoa.


      • Hiontavaiheessa
        pohdintaaani kirjoitti:

        Elisa-kirjoissa hämmästyttää se, että jos kaikki julkaistaan, kirjoja tulee liikaa eikä kustantamo saa mitään itselleen, koska sähkökirjojen myynti on ollut vähäistä. Jokuhan maksaa palkan asiaa hoitaville henkilöille. Se ei siis ole kannattavaa liiketoimintaa, vaan hyväntekeväisyyttä. Elisa voisi kyllä olla hyvä foorumi, josta omakustanteita löytää helposti. Tällä hetkellähän esimerkiksi toimittajan on mahdoton löytää omakustanteita, ellei omakustantaja ole lähettänyt teostaan arvostelukappaleina suoraan lehdelle.

        Julkisuudesta sen verran, että vain pieni osa kirjailijoista kiinnostaa mediaa. Julkisuuden rooli on se, että lukija löytää kirjan. Ilman julkisuutta ja arvosteluja kirja hukkuu satojen vuosittain ilmestyneiden kirjojen joukkoon. No, varmasti tämän tiedätkin, Hiontavaiheessa, koska perustelit asian toisella tavalla. Ei kirjailijana oleminen varmasti ole yhtään sen hauskempaa kuin toimittajanakaan. Kuva lätkäistään tekstin viereen molemmissa. Useimpien kirjailijoiden kasvot eivät kuitenkaan tule tutuiksi suurelle yleisölle, koska ei synny toistoa.

        Minäkin ihmettelen, miten Elisa aikoo saada kulut katettua. Toisaalta: työaikaa ei kulu käsikirjoitusten toimittamiseen, kun vastuu laadusta on kirjoittajalla. Ehkä sieltä joku kirja nousee myyntimenestykseksi samalla todennäköisyydellä kuin kustannetuista kirjoistakin. Jostainhan pitää aloittaa. Jos tämä sabluuna ei toimi, niin sitten jolu muu. Uskon että sähkökirjoilla on laajenevat markkinat.

        Sunnuntaina vietettiin epäonnistumisen päivää, ja perusteluissa todettiin, että jokaista onnistumista on edeltänyt joukko epäonnistumisia. Jos ei mitään yritä, ei mitään saa.


      • pohdintaaaani
        Hiontavaiheessa kirjoitti:

        Minäkin ihmettelen, miten Elisa aikoo saada kulut katettua. Toisaalta: työaikaa ei kulu käsikirjoitusten toimittamiseen, kun vastuu laadusta on kirjoittajalla. Ehkä sieltä joku kirja nousee myyntimenestykseksi samalla todennäköisyydellä kuin kustannetuista kirjoistakin. Jostainhan pitää aloittaa. Jos tämä sabluuna ei toimi, niin sitten jolu muu. Uskon että sähkökirjoilla on laajenevat markkinat.

        Sunnuntaina vietettiin epäonnistumisen päivää, ja perusteluissa todettiin, että jokaista onnistumista on edeltänyt joukko epäonnistumisia. Jos ei mitään yritä, ei mitään saa.

        Lukijallehan Elisa-kirja on loistava eli edullisuus mahdollistaa myös selailun. Potentiaali on samanlainen kuin Spotifyn konseptilla. Toivotaan menestystä! Sähköinen kirja tulee vielä mullistamaan kirjallisuutta, sehän on jo tapahtunut Yhdysvalloissa. Mainostilan ostaminen itselleen sähkökirjapalvelun omakustannepuolella on ehkä yksi keino saada kuluja katettua.


    • Galanite

      Niin, lukijan kannalta lienee sama kenen kustantajan nimi kirjassa lukee, mutta löytääkö oma/palvelukustanne lukijaansa? Toki kirjakaupat tilaavat mitä vain myytäväksi, netistä löytyy verkkokirjakauppoja, mutta MITEN potentiaalinen ostaja/lukija löytää teoksen, jos ei a) tunne kirjailijaa ennestään b) tiedä tämän teoksen olemassaolosta?

      Onko omakustannekirjailijoilla oma verkostonsa?

      • 1+2

        Nämä nimitykset puolikustanne, tarjoilukustanne ja pilipalikustanne ovat kusta. Eli oli nimitys mikä hyvänsä, aina jos kirjoittaja maksaa viulut tai osan niistä, ei ole kysymys kustantajasta vaan omakustanteesta. Jossa ei ole kustannustoimittajia, taittajia ja muuta, mikä liittyy kustannustoimintaan. Jota tekevät kustannustalot, kuten Otava ja Gummerus.
        Jospa puhuttaisiin asioista ihan niiden oikeilla käsitteillä.
        Eli kustantamo maksaa painot ja kulut ja kirjoittaja saa sitten palkkion sitä kautta. TÄllöin kustantamo myös markkinoi kirjaa ja varmistaa, että se on myyntituote. Ihan kuin levy-yhtiö musiikkibisneksessä.
        Sitä on kustannustoiminta, ei palvelu- tai vastaavien omakustanteiden painatus. Se on painatustoimintaa. Nimitettiin sitä vaikka palvelukustanteeksi.


      • Detec
        1+2 kirjoitti:

        Nämä nimitykset puolikustanne, tarjoilukustanne ja pilipalikustanne ovat kusta. Eli oli nimitys mikä hyvänsä, aina jos kirjoittaja maksaa viulut tai osan niistä, ei ole kysymys kustantajasta vaan omakustanteesta. Jossa ei ole kustannustoimittajia, taittajia ja muuta, mikä liittyy kustannustoimintaan. Jota tekevät kustannustalot, kuten Otava ja Gummerus.
        Jospa puhuttaisiin asioista ihan niiden oikeilla käsitteillä.
        Eli kustantamo maksaa painot ja kulut ja kirjoittaja saa sitten palkkion sitä kautta. TÄllöin kustantamo myös markkinoi kirjaa ja varmistaa, että se on myyntituote. Ihan kuin levy-yhtiö musiikkibisneksessä.
        Sitä on kustannustoiminta, ei palvelu- tai vastaavien omakustanteiden painatus. Se on painatustoimintaa. Nimitettiin sitä vaikka palvelukustanteeksi.

        Noinhan minäkin aikaisemmin sanoin, että printtaamoja ovat.
        Mutta jos on unelma omasta kirjasta, niin ne ovat vaihtoehto, jolla saa opuksensa maailmalle.


    • Galanite

      No jos palo saada oma kirja ulos on niin suuri, eikö se riitä, että se on printattuna nivaskana tai liimasidottuna kappaleena hyllyssä?

      Mielestäni kirjailijan työn pointti on tarjota kirjallisia kokemuksia lukijoille, saavuttaako omakustannus sen mielekkäällä tavalla? No, varmaankin ihmisten suhtautuminen ostajana omakustanteisiin on parempi nyt kuin esim. 80-luvun alussa. Kirjamessuillakin lienee omakustantajiin suhtautuminen reippaampaa ja myötämielisempää.

      Ostin kerran yhden omakustanteen, kun nuori mies sitä kerrostalossa kaupitteli. Hissi oli korjauksessa ja 8. kerrokseen oli matkaa, joten päätin ostaa teoksen. Kysyin lyökö tämä leiville ja hän totesi, että ainakin tässä tapaa mielenkiintoisia ihmisiä.

    • ZZZZXZ

      Hiiri4 on ollut aika hissukseen näissä keskusteluissa. Jos kysyy jotain, pitäisi olla myös dialogia.

    • Hiiri4

      Palaankin taas asiaan, pahoittelut viivytyksestä. Sopimusta en allekirjoittanut, enkä kirjoita. Ei vaan jäänyt millään tavalla hyvä fiilis ihmisestä. Kyseessä siis lasten "runokirja" yhdistettynä erään taiteilijan maalauksiin. Mielestäni kirjan visuaalinen ilme on todella olennainen tällaisessa kirjassa, siksi pidänkin tärkeänä omaa osallistumista ulkoasun pohdintaan. Tekstejä olen tarjonnut muutamille kustantajille, ja WSOY vastasi kieltävästi, muista ei ole kuulunut mitään. Lukijat ovat antaneet todella hyvää palautetta. Omakustanteisia pieniä runovihkoja, joita olen tehnyt aikuisille suunnatuista runoista olen myynyt jo kymmeniä. Jotenkin on kyllä helpottunutkin olo kieltäytymisen jälkeen. Toivottavasti joku toinenkin kustantaja kiinnostuisi materiaalista.

      Kiitos kaikille jo asiallisista vastauksista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      68
      5383
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      60
      3608
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      152
      2678
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2146
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      94
      1865
    6. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1279
    7. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1277
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1238
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      195
      1202
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1136
    Aihe