Hei. Minulla alkoi reilu kuukausi sitten maha reistailemaan oikeen urakalla. Flunssan yhteydessä tuli ripuli mutta ajattelin sen liittyvän flunssaan (minulla monesti flunssaan liittyvä kuume sekoittaa mahaa) mutta eipä loppunutkaan ripulointi.
Kävin päivystyksessä verikokeissa jossa crp 15, leukosyytit 17.5 eli koholla molemmat. Oireet paheni siihen että juoksin reilusti yli 15 kertaa päivän aikana vessassa, kaikki tuli ulos jopa sulamaton ruokakin välillä. Kramppimaiset kipeät kipukohtaukset mahassa edelleen on yhtä helvettiä, vessassa käynti auttaa. Mahakipu sijaitsee vasemmalla sivulla, siellä on joku arka kohta. Lisäksi kipu säteilee jotenkin ruokatorveen kun röyhtäily välillä viiltää selästä.
Kävin kuukauden päästä uudelleen verikokeissa ja crp 54, leukosyytit laskenut 12.
Kumpaan sairauteen tämä mahdollisesti liittyy vai liittyykö kumpaankaan? Lisäksi minulla on lievää lämpöilyä ja yhtenä iltana nousi ihan reilu kuume joka laski parasetamolilla. Lääkärit tutkii mutta pitkälle menee diagnoosit :(
Crohn vs Paksusuolen tulehdus
8
3014
Vastaukset
- 1 + 19 = 506
Haavaisessa paksunsuolentulehduksessa tulee mun käsittääkseni veriripulia eli crohnilta toi enemmän kuulostaa. Pyydä ottamaan ulosteesta calproarvot että nähdään onko suolistossa tulehdusta. Voihan se tietty olla joku suolistotulehdus vaan. Onko jo lähete laitettu tähystykseen? Calprot nyt kantsis ekana ottaa ja bakteeriviljely ulosteesta Tsemppiä!
- Kipeä_Maha
Vein eilen ulostenäytteen ja tulokset tulee loppuviikosta. Lääkäri puhuikin salmonellasta tms bakteerista. Lisäksi minua häiritsee pistävä ylävatsakipu ja siitä kumpuava pahoinvointi. Mitä enemmän ylävatsassa pistää sitä enemmän etoo. Voiko crohnin tautiin kuulua pallean kohdalla tuntuva kipu? Alan jo pelätä pahinta eli mahalaukun syöpää. Kuinka yleinen tuo syöpä on ja minkä ikäisillä sitä tavataan yleisimmin? Olen 19 vuotias
- semmosta123456
Muistaakseni yli 70 % mahasyövistä on yli 65-vuotiailla ja näin kertoi myös Terveyskirjaston sivut. Tuskinpa sun ikäisellä sellaista kannattaa murehtia. Sappikivet, refluksitauti yms. aiheuttavat ylämahakipuja. Mulla auttoi närästyslääkkeet omaan ylävatsakipuun ja pahaan oloon.
- 1+12
Tietääkö kukaan voiko crohnin tauti aiheuttaa ruokatorvi peräisiä oireita?
- 404899732hdajha
Voi aiheuttaa ongelmia peräaukosta suuhun saakka. http://www.crohnjacolitis.fi/cms/Taudin-kuvaus.23.0.html
- Kipeä_Maha
Hei teille vastanneille, jos vielä luette tämän. Olen nyt neljättä päivää osastohoidossa. Sairaalaan tullessa crp hipoi 60, leukkarit 20 ja hemoglobiini 108. Saan tällä hetkellä 2 antibioottia, kortisonia ja kalium tabletteja kalium arvon laskun takia. Crp tällä hetkellä 12, leukosyytit 15 ja hb 113. Kävin kolonoskopiassa ja paksusuolen loppuosassa näkyi aftoja ja ohutsuolen alussa tulehdusta. Paksusuoli on terve eli tämän hetken dg crohnin tauti :( Vielä katsotaan gastroskopialla myöhemmin ohutsuolen toista päätä ja mahalaukku.
- se sama
Minä olen se yksi ja ainut joka oon vastaillut. En vaan huomannut laittaa aina samaa nimimerkkiä. :) Hyvä että saat nyt apua. Harmi vaan että oot saanut tuollaisen diagnoosin. Onneksi lääketiedekin kehittyy koko aika ja tulee aina parempia lääkkeitä. Nytkin crohnin taudin kanssa voi elää ihan hyvää elämää.
Mulla on myös ollut alavatsakipua oikeella mutta viel ei ole selvinnyt kivun aiheuttaja. Kai mullakin tie vie vielä tähystykseen. Kerro ihmeessä jatkossa kuulumisia. Voimia! - baakk
Tässä on hyvä kirjoitus paksusuolen tulehduksen ensioireista ja miten homma on edennyt: https://ibd-suomi.blogspot.fi/2017/07/diagnoosina-haavainen-paksusuolen.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884