Crohn vs Paksusuolen tulehdus

Kipeä_Maha

Hei. Minulla alkoi reilu kuukausi sitten maha reistailemaan oikeen urakalla. Flunssan yhteydessä tuli ripuli mutta ajattelin sen liittyvän flunssaan (minulla monesti flunssaan liittyvä kuume sekoittaa mahaa) mutta eipä loppunutkaan ripulointi.

Kävin päivystyksessä verikokeissa jossa crp 15, leukosyytit 17.5 eli koholla molemmat. Oireet paheni siihen että juoksin reilusti yli 15 kertaa päivän aikana vessassa, kaikki tuli ulos jopa sulamaton ruokakin välillä. Kramppimaiset kipeät kipukohtaukset mahassa edelleen on yhtä helvettiä, vessassa käynti auttaa. Mahakipu sijaitsee vasemmalla sivulla, siellä on joku arka kohta. Lisäksi kipu säteilee jotenkin ruokatorveen kun röyhtäily välillä viiltää selästä.

Kävin kuukauden päästä uudelleen verikokeissa ja crp 54, leukosyytit laskenut 12.

Kumpaan sairauteen tämä mahdollisesti liittyy vai liittyykö kumpaankaan? Lisäksi minulla on lievää lämpöilyä ja yhtenä iltana nousi ihan reilu kuume joka laski parasetamolilla. Lääkärit tutkii mutta pitkälle menee diagnoosit :(

8

3014

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1 + 19 = 506

Haavaisessa paksunsuolentulehduksessa tulee mun käsittääkseni veriripulia eli crohnilta toi enemmän kuulostaa. Pyydä ottamaan ulosteesta calproarvot että nähdään onko suolistossa tulehdusta. Voihan se tietty olla joku suolistotulehdus vaan. Onko jo lähete laitettu tähystykseen? Calprot nyt kantsis ekana ottaa ja bakteeriviljely ulosteesta Tsemppiä!

• Kipeä_Maha

Vein eilen ulostenäytteen ja tulokset tulee loppuviikosta. Lääkäri puhuikin salmonellasta tms bakteerista. Lisäksi minua häiritsee pistävä ylävatsakipu ja siitä kumpuava pahoinvointi. Mitä enemmän ylävatsassa pistää sitä enemmän etoo. Voiko crohnin tautiin kuulua pallean kohdalla tuntuva kipu? Alan jo pelätä pahinta eli mahalaukun syöpää. Kuinka yleinen tuo syöpä on ja minkä ikäisillä sitä tavataan yleisimmin? Olen 19 vuotias

• semmosta123456

Muistaakseni yli 70 % mahasyövistä on yli 65-vuotiailla ja näin kertoi myös Terveyskirjaston sivut. Tuskinpa sun ikäisellä sellaista kannattaa murehtia. Sappikivet, refluksitauti yms. aiheuttavat ylämahakipuja. Mulla auttoi närästyslääkkeet omaan ylävatsakipuun ja pahaan oloon.

• 1+12

Tietääkö kukaan voiko crohnin tauti aiheuttaa ruokatorvi peräisiä oireita?

• 404899732hdajha
      • Kipeä_Maha

Hei teille vastanneille, jos vielä luette tämän. Olen nyt neljättä päivää osastohoidossa. Sairaalaan tullessa crp hipoi 60, leukkarit 20 ja hemoglobiini 108. Saan tällä hetkellä 2 antibioottia, kortisonia ja kalium tabletteja kalium arvon laskun takia. Crp tällä hetkellä 12, leukosyytit 15 ja hb 113. Kävin kolonoskopiassa ja paksusuolen loppuosassa näkyi aftoja ja ohutsuolen alussa tulehdusta. Paksusuoli on terve eli tämän hetken dg crohnin tauti :( Vielä katsotaan gastroskopialla myöhemmin ohutsuolen toista päätä ja mahalaukku.

• se sama

Minä olen se yksi ja ainut joka oon vastaillut. En vaan huomannut laittaa aina samaa nimimerkkiä. :) Hyvä että saat nyt apua. Harmi vaan että oot saanut tuollaisen diagnoosin. Onneksi lääketiedekin kehittyy koko aika ja tulee aina parempia lääkkeitä. Nytkin crohnin taudin kanssa voi elää ihan hyvää elämää.

Mulla on myös ollut alavatsakipua oikeella mutta viel ei ole selvinnyt kivun aiheuttaja. Kai mullakin tie vie vielä tähystykseen. Kerro ihmeessä jatkossa kuulumisia. Voimia!

• baakk

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6917
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3826
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3508
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3455
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2959
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2664
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2501
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13