Leikattavaa selässä L4/L5

Apua kaipaava

Leikkaukseen menossa. Asun pääkaupunkiseudulla. Suositelkaa minulle hyvää selkäspesialistia. Kelle kannattaa mennä? Paljonkohan leikkaus tulee maksamaan? Onko hankalakin leikkaus? Välilevyn pullistuma siis kyseessä, kipu kova, säteilee jalkaan.

16

10260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sfinktertonus

      Leikkaus maksaa normaalin hoitopäivämaksun verran, se on säädetty asetuksessa.
      Välilevytyrän leikkaus on ns. rutiinileikkaus.
      Itse en leikkauttaisi selkääni kuin vasta viime hädässä, eli sitten kun maksimaalinen lääkitys ei auta yhtään ja cauda equina syndrooma uhkaa.
      Leikattu selkä ei tarkoita sitä että jatkossa vältyt selkävaivoilta.
      Välilevytyrällä on taipumus kuivua, eli oireet kyllä helpottuvat parin-kolmen kuukauden, puolen vuoden kuluttua, jos vain sinne asti kestät.

      • apua kaipaava

        Mitä tarkoittaa cauda equina syndrooma? Minulla ollut noita oireita vaihtelevasti kohta lähes vuoden. Välillä parempia viikkoja, nyt taas oireilee pahasti.
        Tuntuu siltä, että en jaksa kauaa...Yksityiselle kai olisi mentävä selkä leikkauttamaan. Kunnalliselle puolelle taitaa joutua jonottamaan ja kauan?
        Mitähän maksaa yksityisellä? Kuka olisi hyvä selkäortopedi Helsingissä?


    • Google on keksitty
    • cauda equina74

      Yksityislääkäri jos on määritellyt leikkaustarpeen ja tutkimukset tehty, hän voi laittaa lähetteen sairaalan kirurgian polille jossa annetaan leikkausaika tutkimuksen jälkeen.

      Selkäkipu on inhottava seuralainen. Tuossa lie kyseessä välilevyn pullistuma jonka on mahdollisuus " kuivua pois " ja harvoin leikataan mutta jos on kyse hermopinteestä, se leikataan.
      Itselläni leikattiin cauda equinan perusteella. Virtsaummen aiheuttama rakkohalvaus oli 2 vuotta ja ulosteinko 1 vuoden. Selkäydinkanavan ahtauma oli syy. Hermojuuret vapautettiin, nikamakaari poistettiin ja selkäydinkanavaa avarrettiin. Se oli S1-L4 välillä. 4 - 5 välissä oli välilevyn pullistuma mutta sitä ei operoitu sillä riski olisi ollut liian suuri.

      Varmasti on kipuja mutta onko rakon tai suolen hallinnassa ongelmia? Pettääkö jalka? Jos ei, en suosittele leikkausta. Itseltäni ei parantunut cauda equina ja liikkuminen joka oli ollut normaali, heikkeni pysyvästi.

      Ei silti, jokainen leikkaus on omalaisensa ja voi onnistuessaan hyvin helpottaa elämänlaatua.

      • Apua kaipaava

        Ei ole muita ongelmia kuin pahat yösäryt. En ole aikoihin nukkunut kunnolla, päivällä väsynyt. Harrastan erityyppistä liikuntaa, siinä ei ongelmia. Liikunnan jälkeinen yö onkin sitten taas tuskainen! Vasen puoli, reiden ulkopinta nilkkaan asti on jäykkä jne.
        Paljonkoan leikkaus maksaisi yksityisellä, Orton, Diacor, Mehiläinen?
        Mikä riski tuossa leikkauksessa voi olla? Eikö pitäisi olla ortopedille rutiinijuttu?


      • prolapsi

        Hei! Minulla operoitu 2011 alaselän kookas prolapsi,kovat kivut.Leikkaus onnistui kyllä, mutta muutaman kk jälkeen samaan väliin residiiviprolapsi kookas.Uusinta leikkaus olisi ollut 2012 toukokuussa, mutta säteilyvaivat helpotti ja peruin leikkauksen.Nyt taas leikkausjonossa, kaikki alkoi keväällä2013 naprapaatin jälkeen,olin työterveyden l'hetteellä niska-olkavarsi diagnoosin vuoksi.Yläselkä aivan jumissa vasemmalta puolen,kova spasmi.Valitettavasti käynnin jälkeen muutama päivä, alkoi voimakkaat oireet kasvoissa,koko kropassa(nykinää,voimattomuutta jne) ja jalat meni alta.Nyt hypitty neurologilta ortopedille,ensiavussa jne.Kipuja vain rintarangassa,jalat puristavat,kävely max 200m,polttelua jalkapohjissa,varpaat tunnottomat ja lisäksi tuo vasemmanpuolen vatsan tunnottomuus,ponnistusvaikeus,suoliston lamaus.Todettu rintarangassa th8-9 välissä medulla kontaktissa oleva prolapsi,vasemmale painaen sekä kookas lumbaalin prolapsi 4-5 välissä aiheuttaen usean hermojuuren kompression,painaen kaikkia 5 juuria.Tunnottomutta,kömpelyyttä,jäykkyyttä,jalattomuutta ja vaikka mitä oireita.Ei tunnu kiirettä olevan leikata, ennenkuin pas..t ja kus...t alla.


      • prolapsi
        Apua kaipaava kirjoitti:

        Ei ole muita ongelmia kuin pahat yösäryt. En ole aikoihin nukkunut kunnolla, päivällä väsynyt. Harrastan erityyppistä liikuntaa, siinä ei ongelmia. Liikunnan jälkeinen yö onkin sitten taas tuskainen! Vasen puoli, reiden ulkopinta nilkkaan asti on jäykkä jne.
        Paljonkoan leikkaus maksaisi yksityisellä, Orton, Diacor, Mehiläinen?
        Mikä riski tuossa leikkauksessa voi olla? Eikö pitäisi olla ortopedille rutiinijuttu?

        Ortonin sivuilla hinnasto,alaselän prolapsin leikkaus näkyy olevan n.3800e, käy Ortonin sivuilla, ja voimia sulle!


      • hei voisitko ilmoittaa missä leikattiin?
        onko muita hoitoja esim kiropraktikko tai muu?


      • Monisairas

        Tuttua juttua myös itselle eli samoja oireita on myös. Valitettavan karu totuus tuo ettei leikkaus aina auta ja voi mennä pahemmaksikin. Tosi myöhään sulla operoitiin!
        Luen vasta nyt mutta aivan kuin olisin lukenut ennenkin....


      • Monisairas
        Monisairas kirjoitti:

        Tuttua juttua myös itselle eli samoja oireita on myös. Valitettavan karu totuus tuo ettei leikkaus aina auta ja voi mennä pahemmaksikin. Tosi myöhään sulla operoitiin!
        Luen vasta nyt mutta aivan kuin olisin lukenut ennenkin....

        Jostain muistan lukeneeni jo ajat sitten että tällaisissa hermoston toiminnallisissa ongelmissa operointi tulisi tehdä muutaman tunnin - muutaman päivän sisällä riippuen hermopinteen voimakkuudesta, tai muuten jää helposti pysyviä oireita. Kivun suhteen ei ole niin tarkkaa, koska sitä saa lääkkeillä hoidettua.

        Mutta jotkut lääkärit eivät välitä tällaisistakaan oireista pätkääkään vaikka protokolla eli menettelyohjeet on selvät! Pahimmillaan halvausoireita psykiatrisoidaan ja aikaa kuluu, on kokemusta - ja sitten kehdataan väittää että lääkärit tekevät parhaansa! On pari selkeää halvausta eikä niistä edes lue paperilla kunnolla tai ollenkaan. Mitä siitä voimme arvailla niiden syntysyistä ja lääkärin tekemisistä...? Pitäisi vaan olla sitten ihan sama eikä voi mitään ja kaikki kiistetään. Melkoista kusipäisyyttä ja idiotismia lääkäreiltä tällainen ajattelu. Ammatti-ihminen tietää ettei tällainen ajattelu auta potilasta ja lisäksi lääkärikin voi kokea sellaista haittaa jota ei toivo.


    • lolop

      Ortopedi kirurgi Markku Vornanen ja ortopedi kirurgi Petri Voutilainen viimeksi mainittu Terveystalo Kamppi samoin Markku Vornanen en ole käynyt mutta pakko mennä on L5s1 iso nivelrikko kovat hermokivut pakaroihin jalkoihin nivusiin on kuin tulessa olisi, paljon olen etsivän työtä tehnyt. Luotan heihin.

    • Anonyymi

      Sama täällä L4L5, välillä iso fasettiartroosi ja laakea protruusio joka on Repeytynyt. Nyt oik. jalkaan polttaa kuin tulessa ja pakara myös, genitaalialueella polttoa yli 1,5 vuotta kestänyt, neurokirurgi sanoi v
      2018 on spondyloosin pohjalta juurikanava ahtaus. Töölön sairaala sanoo ei leikattavaa. Menen pian Pohjola sairaala ortopedille. Jalat puuttuu kokonaan, koko selkä krampissa niskaan asti. On kumma kun julkinen sairaala ei välitä mitään. Tiedän siellä on hermo puristuksessa. Töölön sairaalan sairaanhoitaja sanoi puhelimessa, tyypillinen oire. Kamalaa. Auttakaa, en ole mielenvikainen. Terv. Keskus lääkäri jo ehdotti sitä. Arvauskeskus pitäisi kieltää lailla.

    • Anonyymi

      Unohda koko juttu.
      Olin noin 3-kymppinen ja en pystynyt kävelemään, liikkumaan ilmat kainalosauvoja. Kivut olivat aivan järkyttävät. Morfiinilla pystyn nukkumaan muutaman tunnin.
      Kahdessa alimassa välissä oli kaventuma ja tulehtunut prolapsi molemmat jalat säteilivät varpaisiin.
      Jumpparieni ohjeiden mukaa en mennyt leikkaukseen, koska leikkauksen jälkeen ranka ei koskaan palaudu kunnolla toimintakuntoon. Edesmennyt fysiatrilääkäri injektoi jotain kuva ainetta väleihin. Muutaman viikon jälkeen oireen katoisivat. Ainoa jäänne on tuntopuutos oikeassa reidessä. Episodista jäi 30% invaliditeetti.
      Nyt olen 66 ikäinen, harrastanut liikuntaa ja tanssia suht paljon. Pärjännyt hyvin.
      Ainoa suurempi haitta on edelleen itsensä kunnossa pitäminen. Ilman jumppaa oireet muistuttavat tuota pikaa. Ei nyt kuitenkaan kovin pahasti. Tällainen tarina.

      • Anonyymi

        Miten voi unohtua. Jalat kylmät, krampissa. Lannerangassa L4 L5 protruusio joka on Repeytynyt. Pakko mennä Ortobedi Markku Vornanen. Odotan apua häneltä. Terv. Keskus ei osaa mitään.


      • Anonyymi

        Mitä kuiva - ainetta injektoitiin fysiatria, ei leikattavaa, lääkkeitä joudun käyttämään ei kuin Tramal 150 mg ja Lyricaa ja lihasrentouttavaa. Fysiatria sanoi uiminen hyvää. Ja fysioterapeutti itse yritän liikkua, joka päivä. 1,5 vuotta olin sänkypotilas. Lihakset pitää saada kuntoon. Tuntuu oudolta, aina luonnostaan kova tekemään töitä nopea tempoinen olin. Nyt jalkoja repii ym. Selkä krampissa en anna periksi.


    • Anonyymi

      Just käynnyt selkäoperaatiossa .2viikkoa sitten.Kamalat kivut 6kuukautta .työterveydessä sain monien kertojen ja melkein itkun kans lähetteen magneettiin ja .eipä sanonnu mittään ku kahto kuvia työterveyslääkäri..no sen verran anto et pääsin ortopedille ja kyllä 2pullistumaa .madaltumaa..ja kystinen muutos!olen kyllä itse käynny fysioterapiassa ja aamut meni tämän puolen vuoden lihas vasaralla hieroen et pääsi puolelta päivin ylös!jos ei ois ollut vakuutusta jota olin maksanut jo vuosi kausia .mutta en tienny mitä siihen kuulu .mut ortopedi otti selvää ja siitä alko sit .et tässä pisteessä ollaan!mutta kipu OLI KAMALA!minulla on kova kipu kynnys .mutta vaikka lääkkeitä oli ihan kiitettävästi niin kipu oli sittenkin älytön !jos en pis menny.ehkä jonku ajan päästä pyörätuolissa .voi olla et nytkin .mutta tämä on kokeiltu ja pääsen käveleen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      54
      1911
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      177
      1617
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1163
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1140
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      149
      1094
    6. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      48
      849
    7. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      39
      828
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      57
      694
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      54
      682
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      51
      648
    Aihe