Canon lens EF 50mm 1:1,8, onko muillakin ongelmia?

Peksu K

Ostin viime talvena tuon 50 mm linssin Anttilasta. Se toimi sisällä ok. Ongelmia tuli heti kuin vein sen kylmään ulkoilmaan. Otin yhteyttä Canoniin. Vastaus oli seuraava::

Palvelupyyntönne Canonille 1-1079613300 - Do not remove Thread ID -[THREAD ID: 1-HV3INI]
27/03/2013

Huoltonumero:
1-1079613300

Hyvä asiakkamme,

Kiitos sähköpostistanne ja yhteydenotostanne.
Olette ollut yhteydessä Canonin asiakaspalveluun EF 50mm 1:1.8 II–objektiivin ongelman takia.

Objektiivi on hyvä sisätiloissa käytettävänä. Se on muovista tehty, joten toiminallisuus ulkona pakkasella voi olla ongelmallinen. Mutta jos haluatte, niin voitte katsoa, että objektiivin ja rungon välissä olevat pinnit ovat puhtaat. Mutta jos muilla objektiiveilla sama ongelma tulee niin on sitten kamerassa vika. Luulen kuitenkin, että kyseessä on vain rungon materiaalin ja pakkasen vaikutus toimintaan.

Kiitos yhteydenotosta. Jos tarvitsette lisätietoa, autamme mielellämme.

Ystävällisin terveisin,

M.Uusipaikka
Canon Palvelut
----------------
Minua ärsytti tuollainen asenne ja kinastelin asiasta Canon Suomen kanssa kysyen, vastaaako Canonin laatuajattelua, ettei linssin tarvitsekaan toimia pakkasessa..
Canoniin paras ehdotus kinastelusta oli, että toimittaisin sekä melkein uuden kamerani että linssin huoltoon, mitä en halunnut tehdä, koska tarvitsin kameraa ja se toimi zoomilinssillä aivan hyvin.
Keväällä ongelmaa oli jo suojakelilläkin. Ja nyt kun sitä pitkästä aikaa kokeilin, tuo 50 mm linssi ei toimi enää sisälämpötilassakaan. Onko muilla vastaavia ongelmia linssin kanssa?

13

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C+N

      Kuluttajaluokan digikameroiden valmistajat speksaavat valmistamiensa laitteiden käyttölämpötila-alueeksi yleisesti 0–40 °C. Näin he voivat helposti pesaista kätensä kuluttajien valittaessa toimintahäiriöistä tuon lämpötila-alueen ulkopuolella.

      Itse olen onnistunut käyttämään kameroitani (Canon ja Nikon) häiriöittä talviolosuhteissakin. Mitään äärilämpötilatestejä en ole suorittanut, vaan olen käyttänyt laitteita vain lämpötiloissa, joissa itsekin viihtyy ulkona kävelemässä tai hiihtämässä.

      Canon EF 50 mm f/1.8 -objektiivia en ole koskaan käyttänyt, joten siitä en voi sanoa oikein mitään.

    • kitisevä canonisti?

      "Minua ärsytti tuollainen asenne ja kinastelin asiasta Canon Suomen kanssa kysyen, vastaaako Canonin laatuajattelua, ettei linssin tarvitsekaan toimia pakkasessa.."

      ei leivänpaahdintakaan ole tarkoitettu käytettäväksi parin kympin pakkasessa.
      turha kitistä.

      osta laatulasi jos ulkoilmakuvailu talvella kiinnostaa.

      • Peksu K

        entä kun se ei toimi enää sisäkuvauksessakaan-?


      • ghdyqwfgy
        Peksu K kirjoitti:

        entä kun se ei toimi enää sisäkuvauksessakaan-?

        Silloin siinä on joko valmistusvirhe, tai olet totaalisesti kastellut sen.

        Aika harvoin kyllä objektiivi pienestä kastumisestakaan hajoaa, ellei sitä märkänä käytetä, jolloin elektroniikka voi palaa.

        EF 70-300 USM IS oli puoliminuuttia laskuojan pohjalla liejuisessa vedessä. Objektiivi toimii edelleen, mutta runko ei enää seuraavana päivänä.

        Vie huoltoon, äläkä liikoja selittele. Jos sanot, että on ollut pakkasessa niin ne heti sanoo, ettei mene takuuseen, vaikka tehdasvika olisikin.
        On sitten eri asia, jos sieltä löytyy vettä tai hometta. Silloin sitä on käytetty tai säilytetty asiankuulumattomasti.


    • EF 50mm f/1.2L

      L-sarja on Canonin EF-objektiivien erikoismallisto. Nämä mallit tunnistaa objektiivin ympärillä olevasta punaisesta renkaasta, ja ne on suunniteltu vastaamaan ammattikuvaajien tarpeisiin. L-sarjan objektiivien valmistuksessa käytetään alan uusinta tekniikkaa. Esimerkiksi linssielementeissä käytetään fluoriittikiteitä ja UD-lasia, jotka auttavat vähentämään kromaattisia poikkeamia ja muita ongelmia.
      http://www.canon.fi/youconnect_newsletter/tutorials/Lenses_DSLR/Page_5.aspx

      L-sarjan laatua

      EF 50 mm F 1.2L IS USM -objektiivi on Canonin tarkkuusoptiikan kärkeä. Canonin ammattilaisille suunnatussa L-sarjassa yhdistyvät erinomainen kuvanlaatu ja käytettävyys sekä pölyn- ja kosteudenkestävä rakenne.
      http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Standard_and_Medium_Telephoto/EF_50mm_f1.2L_USM/

    • hfdgqg

      Objektiivi on tuntematon "suuruus", eikä siitä ole kokemusta.
      Mutta, yleisesti ottaen kamera pitää laittaa muovipussiin (objektiivit myös) ja antaa mukautua kuvauslämpötilaan. Muussa tapauksessa objektiivi ja kamera voi huurtua ja lakata toimimasta. On joskus käynyt niin muutaman asteen pakkasella.

      Digikameroiden sallittu käyttölämpöalue on 0- 40 C, myös "ammattimallien".
      Vain joku Pentax järjestelmä sieti -10 asteen pakkasia, mutta ei sekään suuria helteitä.

      Olen saanut kamerat jumiin myös lämpimällä säällä, kun kuvaa aurinkoisessa paikassa musta kamera lämpenee helposti liikaa ja sammuu. Eikä ole kyse halvoista aloittelimalleista.

      • tietäjä92

        Itse olen käyttänyt niin amatööri- ja kuin ammattitason runkoja ja objektiiveja ulkona parhaimmillaan lähelle 30 asteen pakkasilla. Kun et tuo niitä suoraan sisälle, vaan pidät tiiviissä kameralaukussa muutaman tunnin, ongelmia ei tule, kun kosteutta ei pääse äkillisesti tiivistymään.


      • jfwheghrf
        tietäjä92 kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt niin amatööri- ja kuin ammattitason runkoja ja objektiiveja ulkona parhaimmillaan lähelle 30 asteen pakkasilla. Kun et tuo niitä suoraan sisälle, vaan pidät tiiviissä kameralaukussa muutaman tunnin, ongelmia ei tule, kun kosteutta ei pääse äkillisesti tiivistymään.

        Sen ymmärtää, ettei saa päästä huurtumaan, mutta kun aurinko paistaa ja mittari näyttää 20 on kamerat jumissa ja pinta kättä polttava.

        Yhtä asiaa ei monet ota huomioon. Ei hyödytä mitään, vaikka kamera olisi muovipussissa kuljetuksen aikana ja saisi mukautua ulkoilmaan, kun pakkasella käsien lämpö ja hengityshöyry jäätyy ja jumittaa kameran umpipuuksi.

        Kokemusta on.


    • canonitko tällaisia?

      Tämän viestiketjun on pakko olla provo. Ei kai nyt kukaan vakavasti otettava kameravalmistaja tee järkkäreihin linssejä jotka toimivat vain sisällä.......???
      "Digikameroiden sallittu käyttölämpöalue on 0- 40 C, myös "ammattimallien". Väite ei pidä ollenkaan paikkaansa, kannattaa tarkistaa kuvaako todellakin ammatti- tai edes harrastelijamallilla jos omaa kameraa ei voi käyttää pakkasella.
      Mitä sellaisella oikein tekee???

      • ulkoilemaan!

      • ulkona ei 1,4:n riit
        ulkoilemaan! kirjoitti:

        Jotakuinkin samaa mieltä. Siitä vaan raikkaaseen ulkoilmaan kameran kanssa.

        http://www.youtube.com/watch?v=A15MgHHS_M8

        Olympus E-3:n manuaalin mukaan käyttölämpötila-alue on myös tuo 0-40 C.

        Taitaa nuo kyseessä olevat lämpötilat vain olla kameravalmistajan testaamat ja näin myös hyväksymät alueet.

        Uskon myös, että aloittajan kirjoitus voi hyvinkin pitää paikkaansa. Tämä siitä, että oman olympuksen 70-300 objektiivin zuumaus meni huomattavasti jäykemmäksi välillä 262-300(exif), kun ilma oli 25 C ja lisäksi aurinko pääsi tähän muutaman minuutin paistamaan. 5 min varjossa ja toiminta jälleen normaalia. Kylmällä tuo taas toimi täysin moitteetta.


    • se riippuu

      Itselläni on ollut tuo EF 50mm 1:1.8 II kymmenkunta vuotta ja se on toiminut pakkasessa hyvin. Minkälaisia ongelmia sinulla oli?

      Tämä objektiivi on rakenteeltaan aika köykäinen, mutta optisesti hyvä. Varusteintoilijat tyrkyttävät tilalle kalliita objektiiviversioita, mutten usko niiden toimivan sen paremmin talvikuvauksessa.

      • toleransseista

        Näissä muovirunkosissa saatta olla vaikka minkälaisia toleranssiheittoja ja saattavat elää lämmönvaihtelussa. Tiedä häntä kun en oo koskaan moisia käyttänyt. Tamronin 28-75/2,8 on omakohtaisesti pelannut 38 asteen pakkasessa muutaman tunnin, niin kauan kuin kamerassa riitti akkuja.

        Tosin oli Zeissin Distagon missä oli hauska ominaisuus. Jos käänsi pystyasentoon tai kuvasi pilviä niin nappasi peiliin kiinni. Perusvaaka-asennossa läpsi vitonen moitteetta. Että pienestä on kiinni


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe