Lastensuojeluviranomaiset eivät reagoi / seuraukset

Olen eilen ja tänään lähettänyt Turun Hovioikeuteen aineistoa päätöksen purkamista koskien. Tänään lähetin myös alla olevat tiedot liitteeksi saatesanoilla, jossa pyysin tutkimaan erityisesti valokuvat, jotka olen ottanut tyttärelläni olleista mustelmista. Pyysin että kuvat ja videomateriaali tutkitaan asiantuntijatahon toimesta. Oletettavasti Hovioikeus reagoin kuviin asiallisemmin kuin käräjätuomari Anneli Poukka, joka sivuutti lapsella olleet mustelmat niitä mitenkään tutkimatta ja ottamatta erityisemmin kantaa asiaan. No näkyilee, miten Hovioikeus asiaan reagoi. Onko lopputuloksena se, että tytär huostaanotetaan äidiltään ja ugin sosiaaliviranomaiset hyllytetään myös..

Helsingin poliisi on saanut valmiiksi sosiaaliviranomaisten toimintaa koskevan esitutkinnan, joka liittyy toukokuussa 2012 kuolleen kahdeksanvuotiaan helsinkiläistytön surmaan.
Esitutkinnan perustella poliisi epäilee kolmea Helsingin kaupungin sosiaaliviraston työntekijää virkavelvollisuuden rikkomisesta.
Tytön kohtelusta oli tehty kaikkiaan 11 lastensuojeluilmoitusta, mutta ne eivät riittäneet pelastamaan lasta.
Kihlakunnansyyttäjä Tuire Tamminiemi arvioi, että syyteharkinta valmistuu loppuvuoden aikana.
Tamminiemi ei tässä vaiheessa suostu kertomaan, missä asemassa rikoksesta epäillyt työskentelivät sosiaalivirastossa ja millaisista laiminlyönneistä heitä epäillään.
Myöskään poliisi ei ole kertonut rikosepäilyistä muuta kuin sen, että ne liittyvät 8-vuotiaan tytön asiakkuuteen ja asioiden hoitoon sosiaalivirastossa.
”Pystyn kertomaan enemmän sitten, kun saan syyteharkinnan tehtyä”, Tamminiemi sanoo.
Virkavelvollisuuden rikkomisesta voidaan tuomita sakkoja tai enintään yksi vuosi vankeutta.
Tytön surmaa käsitellään vielä Helsingin hovioikeudessa lokakuussa. Tuomiota oikeudenkäynnissä odottavat tytön isä ja tämän naisystävä.
Kahdeksanvuotias tyttö oli sidottu yöksi lakanakääröön teipin, narun ja siteiden avulla ja hän tukehtui kuoliaaksi. Syytettyjen mukaan lapsi pysyi sitomisen ansiosta paikoillaan ja pois väitetystä pahanteosta.
Syytetyt ovat kiistäneet tahallisen henkirikoksen.
· Suurten kaupunkien lapset tarvitsevat yhä enemmän lastensuojelua3.9.2013
· Surmien taustalla on perhehuolia ja tehottomia viranomaisia2.9.2013

Helsingin kaupunki odottaa kolmen työntekijänsä virkarikosepäilyissä syytteen nostamista. Kaupunki on hyllyttänyt työntekijät lastensuojelun sosiaalityöstä.
"Epäillyt työntekijät eivät todellakaan työskentele nyt lastensuojelutyössä, enempää en tässä vaiheessa voi kertoa", sanoo sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikkö Matti Toivola.
Kolmea kaupungin lastensuojelun työntekijää epäillään virkavelvollisuuden rikkomisesta, kertoi Helsingin poliisi maanantaina. Epäilyt liittyvät äitienpäivänä toukokuussa 2012 tukehtumalla kuolleen 8-vuotiaan tytön tapaukseen.
Tytöstä tehtiin lukuisia lastensuojeluilmoituksia, ennen kuin hänen isänsä ja tämän naisystävä käräjäoikeuden mukaan murhasivat hänet. Isä ja naisystävä ovat valittaneet tuomiostaan hovioikeuteen.
Kaupungin lakimiehiltä on Toivolan mukaan tarkistettu, ettei hän voi nyt kertoa, onko epäillyt työntekijät vapautettu kokonaan työnteosta. Myöskään heidän virka-asemiaan tai mahdollisia esimiestehtäviä Toivola ei halua valottaa.
"Syyttäjä arvioi, nostaako syytteen. Sitten asia etenee mahdollisesti oikeuteen. Itse asiaan emme tässä vaiheessa reagoi", Toivola muotoilee.
Helsingin kaupunki odottaa seuraavaksi Valviran päätöstä. Sosiaalihuoltoa valvovan Valviran on määrä tämän kuukauden aikana antaa päätös 8-vuotiaan tytön kohtelusta Helsingin lastensuojelussa.
"Seuraamme myös, mitä valtakunnallisesti tapahtuu lastensuojelun kehittämisessä tämän prosessin takia", Toivola sanoo.

21

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surullista

Magnus, nyt oikeasti: ketä kiinnostaa? Moni spämmibotin keksijä on varmasti kateellinen tuosta roskapostitustehokkuudesta.

Toivon entiselle vaimollesi kaikkea parasta ja uskon, että tämän pikkukaupungin asukkaista ylivoimaisesti suurin osa ajattelee samalla tavoin. Toivon sydämestäni, ettet saa koskaan yhteishuoltajuutta, täydestä huoltajuudesta puhumattakaan.

Magnus, olet aidosti paha ihminen.

• von Lagerbom

Ai jaa. Sinun mielestäsi siis äiti ei ole paha ihminen, joka on estellyt tapaamisia milloin milläkin syyllä, viimeksi ilmeisesti siksi kun minulle tuli häntä nuorempi nainen.. Niin tietysti, itse olet kaiketi nainen ja aina naisen puolella, vaikka lasta kohdeltaisiin kuinka huonosti, nainen ei naista tuomitse ellei siihen ole pakottavi9a syitä, ainahan asiat kääntyvät miestä ja isää vastaan. No odottekehan sinäkin kun asiat ovat ensin selvitetty, tutkittu, valokuvat mustelmista ja videotallenteet niin saattaa asiat muuttua vallan toisiksi. Ei ne valheet pidä jokaisessa oikeusasteessa vaikka joku mahdollisesti hurmoshenkinen lahkolaistuomari todisteiden vastaisen päätöksen tekisikin. Minulla on tapana taistella niin kauan että päätökset ovat oikeudenmukaisia kuten nytkin, vaikka melkein yhdeksän vuotta "taistelu" kestikin. Nähtäväksi jää, kestääkö tyttäreni äidin psyyke sitä aikaa. Olisi ehkä parasta antaa periksi ja tuoda tyttäreni tapaamaan isää.

• Ihmettynyt
        von Lagerbom kirjoitti:

Ai jaa. Sinun mielestäsi siis äiti ei ole paha ihminen, joka on estellyt tapaamisia milloin milläkin syyllä, viimeksi ilmeisesti siksi kun minulle tuli häntä nuorempi nainen.. Niin tietysti, itse olet kaiketi nainen ja aina naisen puolella, vaikka lasta kohdeltaisiin kuinka huonosti, nainen ei naista tuomitse ellei siihen ole pakottavi9a syitä, ainahan asiat kääntyvät miestä ja isää vastaan. No odottekehan sinäkin kun asiat ovat ensin selvitetty, tutkittu, valokuvat mustelmista ja videotallenteet niin saattaa asiat muuttua vallan toisiksi. Ei ne valheet pidä jokaisessa oikeusasteessa vaikka joku mahdollisesti hurmoshenkinen lahkolaistuomari todisteiden vastaisen päätöksen tekisikin. Minulla on tapana taistella niin kauan että päätökset ovat oikeudenmukaisia kuten nytkin, vaikka melkein yhdeksän vuotta "taistelu" kestikin. Nähtäväksi jää, kestääkö tyttäreni äidin psyyke sitä aikaa. Olisi ehkä parasta antaa periksi ja tuoda tyttäreni tapaamaan isää.

Äiti ei ole paha ihminen. Hän on hyvästä suvusta ja sivistynyt henkilö käytöstavoiltaan. Uskon, että hän tuntee pelkästään sääliä sitä nuorempaa naishenkilöä kohtaan, jonka kanssa nykyään heilastelet.Pönkittääkö tuollainen sinun omaa itsetuntoasi miehenä, kun sinulla sattuu olemaan nuorempi kumppani?
        Pienestä on omanarvontuntosi kiinni.

• von Lagerbom
        Ihmettynyt kirjoitti:

Äiti ei ole paha ihminen. Hän on hyvästä suvusta ja sivistynyt henkilö käytöstavoiltaan. Uskon, että hän tuntee pelkästään sääliä sitä nuorempaa naishenkilöä kohtaan, jonka kanssa nykyään heilastelet.Pönkittääkö tuollainen sinun omaa itsetuntoasi miehenä, kun sinulla sattuu olemaan nuorempi kumppani?
        Pienestä on omanarvontuntosi kiinni.

Tyttäreni siis sanoi tosi, tosi nuori ja kun kysyin kuka niin on sanonut, kertoi että äiti. Sen jälkeen alettiin menemään lapsen kanssa piiloon ihan joka kerta kun tapaaminen olisi ollut. Äiti ei ilmeisesti hyväksynyt kun äitipuoli piti lasta sylissä ja että likallakin oli hauskaa vieraan, nuoren äidin kanssa. Vai että hyväkäytöksinen äiti, heh. Hyväkäytöksinen ja normaalijärjellä varustettu äiti ei estelisi tapaamisia. No, rangaistus asioista tulee, kuten edellisellekin eksälleni, jonka kanssa minulla on lapsia.. Jos kävisi niin että lapsi huostaanotettaisiin, tuskin äiti sitä kestäisi, mutta naisethan eivät mitään usko ennen kuin jälkikäteen ja sitten ei enää katumus auta..

• M.Kottel
        von Lagerbom kirjoitti:

Tyttäreni siis sanoi tosi, tosi nuori ja kun kysyin kuka niin on sanonut, kertoi että äiti. Sen jälkeen alettiin menemään lapsen kanssa piiloon ihan joka kerta kun tapaaminen olisi ollut. Äiti ei ilmeisesti hyväksynyt kun äitipuoli piti lasta sylissä ja että likallakin oli hauskaa vieraan, nuoren äidin kanssa. Vai että hyväkäytöksinen äiti, heh. Hyväkäytöksinen ja normaalijärjellä varustettu äiti ei estelisi tapaamisia. No, rangaistus asioista tulee, kuten edellisellekin eksälleni, jonka kanssa minulla on lapsia.. Jos kävisi niin että lapsi huostaanotettaisiin, tuskin äiti sitä kestäisi, mutta naisethan eivät mitään usko ennen kuin jälkikäteen ja sitten ei enää katumus auta..

Kyllä tässä lapsen etu on tärkein ja tärkein henkilö pienelle lapselle on ehdottomasti oma äiti. Toki lapsi saa kikattaa vieraan, nuorenkin naisen sylissä. Se on normaalia. Lapsella ei ole vielä ennakkoasenteita eikä rooliristiriitoja. Niitä me aikuiset häneen ohjelmoimme ja tulos on joskus aika epämiellyttävä.
        Koko palstan lukijakunta on varmastikin tässä asiassasi äidin puolella. Vai onko joku jossain vaiheessa ollut sitä mieltä, että sinä olisit oikeassa?

• Surullista
        von Lagerbom kirjoitti:

Magnus, vai että olen "tietysti nainen"? Ainakin äsken pisulla käydessäni omasin vielä kovin maskuliiniset killuttimet. Mutta ei mennä tähän teemaan enempää.

Näemmä olet toiminut muitakin entisiä puolisoitasi kohtaan yhtä julmasti. Se kertoo jo paljon. Käytäisiinkö vaikka asiallisessa hengessä kahvilla, jos törmätään kaupungilla? Mielelläni keskustelisin kanssasi. Et tunne minua, enkä minä tunne sinua, mutta omakuvasi perusteella tunnistan sinut kyllä.

• Surullista
        Surullista kirjoitti:

Magnus, vai että olen "tietysti nainen"? Ainakin äsken pisulla käydessäni omasin vielä kovin maskuliiniset killuttimet. Mutta ei mennä tähän teemaan enempää.

Näemmä olet toiminut muitakin entisiä puolisoitasi kohtaan yhtä julmasti. Se kertoo jo paljon. Käytäisiinkö vaikka asiallisessa hengessä kahvilla, jos törmätään kaupungilla? Mielelläni keskustelisin kanssasi. Et tunne minua, enkä minä tunne sinua, mutta omakuvasi perusteella tunnistan sinut kyllä.

Ja tahdon nyt vielä Magnus tarkentaa, että en missään tapauksessa tahtoisi kinastella kanssasi. Jostain syystä haluaisin vain keskustella aiheesta ja vaikka miettiä rakentavia toimintamalleja. Yksinään näitä hommia pyöritellessä viha saa vallan turhankin helposti. Myönnettäköön, etten itsekään kommentoinut alkuun kovin rakentavasti.

• von lagerbom
        Surullista kirjoitti:

Ja tahdon nyt vielä Magnus tarkentaa, että en missään tapauksessa tahtoisi kinastella kanssasi. Jostain syystä haluaisin vain keskustella aiheesta ja vaikka miettiä rakentavia toimintamalleja. Yksinään näitä hommia pyöritellessä viha saa vallan turhankin helposti. Myönnettäköön, etten itsekään kommentoinut alkuun kovin rakentavasti.

Käydään vaan kahvilla, mutta en minä viitsi sinne asti ajella kyllä kahville, mielelläni näistä asioista keskustelisin ja esittelisin valokuvia, videomateriaalia tyttärestäni, mustelmistakin ja selityksistä kertoisin, miten ovat muka syntyneet eli tervetuloa vaan kahville tänne..

• hehvirn
        von Lagerbom kirjoitti:

Mitäs jos lapsi ei tahdo tavata???

• von Lagerbom
        hehvirn kirjoitti:

Mitäs jos lapsi ei tahdo tavata???

Niin. Onhan tässä ollut aikaa yli puoli vuotta lasta manipuloida.. Mutta, kostonsa äiti kuitenkin aikanaan saa huostaanoton myötä, ellei lasta sitten jo ole otettu sijoitukseen kuten Porin aikana ilmeisesti aiottiinkin. Luki asiapapereissa että sijoitukseenkaan ei voi ryhtyä koska isä vastustaisi sitä.. Ja joku varmaan taas väittää että minä valehtelen, mutta on minulla Porin sosiaalitoimen asiaa koskeva asiakaskertomus..

• Jasmiin L
        von Lagerbom kirjoitti:

Niin. Onhan tässä ollut aikaa yli puoli vuotta lasta manipuloida.. Mutta, kostonsa äiti kuitenkin aikanaan saa huostaanoton myötä, ellei lasta sitten jo ole otettu sijoitukseen kuten Porin aikana ilmeisesti aiottiinkin. Luki asiapapereissa että sijoitukseenkaan ei voi ryhtyä koska isä vastustaisi sitä.. Ja joku varmaan taas väittää että minä valehtelen, mutta on minulla Porin sosiaalitoimen asiaa koskeva asiakaskertomus..

Tuhlaat täällä vain aikaasi. Äiti saa lapsen, niinkuin kohtuus ja oikeus onkin. Äidin luona lapsella kuitenkin vakaat ja turvalliset olosuhteet varttua. Olet täällä vain levittänyt olettamuksia siitä, että lapsella äidin luona huonot olosuhteet. Äiti kuitenkin rakastaa lastaan ja toivoo hänelle kaikessa parasta mahdollista elämässä. Keskity vaan siihen "kamalan nuoreen" tyttöystävääsi ja lakkaa häiritsemästä ex-vaimoasi alituiseen. Hän on kuitenkin hyvä ihminen ja ansaitsee parempaa kohtelua, mitä sinulta on saanut.

• von Lagerbom
        Jasmiin L kirjoitti:

Tuhlaat täällä vain aikaasi. Äiti saa lapsen, niinkuin kohtuus ja oikeus onkin. Äidin luona lapsella kuitenkin vakaat ja turvalliset olosuhteet varttua. Olet täällä vain levittänyt olettamuksia siitä, että lapsella äidin luona huonot olosuhteet. Äiti kuitenkin rakastaa lastaan ja toivoo hänelle kaikessa parasta mahdollista elämässä. Keskity vaan siihen "kamalan nuoreen" tyttöystävääsi ja lakkaa häiritsemästä ex-vaimoasi alituiseen. Hän on kuitenkin hyvä ihminen ja ansaitsee parempaa kohtelua, mitä sinulta on saanut.

Ehei, olet väärässä.. Kyllä viranomaiset aikaa myöden hyomaavat ettei lapsi voi olla ja elää lasta vahingoittavissa olosuhteissa, jollainen tilanne on vakavaa psyykensairautta sairastavan luona. Jos äiti tarvitsee kaikenlaiset terapiat ja yhteiskunnan, siis lastensuojelun vahvan tukemisen selvitäkseen lapsen huoltamisesta, ei lapsi ole silloin oikeassa ´kasvuympäristössä. Jos äiti tarvitsee parisen vuotta koulutusta, heh, selvitäkseen lapsen huoltajana ja vielä senkään jälkeen ei itsenäisesti kykene selviämään huoltajan tehtävistä, ei lapsella siinä tilanteessa ole elämänsä perusasiat terveellä pohjalla. Kuten Eerika-tyttösenkin kohdalla tapahtui, ilmoituksia mustelmista, kaltoinkohtelusta tehtiin mutta niihin ei reagoitu. Minäpä vaan en anna periksi ennen kuin asiat ovat perinpohjaisesti tutkitut.. Ja lopuksi.. Tuskin sinä tiedät millaista kohtelua on minun luonani saanut.. Naisella ei ollut kuin polkupyörä ja hiukan taide-esineitä ja vaatteita kun luokseni tuli, masentunut yms, mutta isolla valkoisella autolla lähti, josta jäi minulta osuudet saamatta. Valheilla hän aloitti yhteiselämämme ja valheisiin sen myöskin lopetti, että sellainen lahkolainen..

• Jasmiin L
        von Lagerbom kirjoitti:

Ehei, olet väärässä.. Kyllä viranomaiset aikaa myöden hyomaavat ettei lapsi voi olla ja elää lasta vahingoittavissa olosuhteissa, jollainen tilanne on vakavaa psyykensairautta sairastavan luona. Jos äiti tarvitsee kaikenlaiset terapiat ja yhteiskunnan, siis lastensuojelun vahvan tukemisen selvitäkseen lapsen huoltamisesta, ei lapsi ole silloin oikeassa ´kasvuympäristössä. Jos äiti tarvitsee parisen vuotta koulutusta, heh, selvitäkseen lapsen huoltajana ja vielä senkään jälkeen ei itsenäisesti kykene selviämään huoltajan tehtävistä, ei lapsella siinä tilanteessa ole elämänsä perusasiat terveellä pohjalla. Kuten Eerika-tyttösenkin kohdalla tapahtui, ilmoituksia mustelmista, kaltoinkohtelusta tehtiin mutta niihin ei reagoitu. Minäpä vaan en anna periksi ennen kuin asiat ovat perinpohjaisesti tutkitut.. Ja lopuksi.. Tuskin sinä tiedät millaista kohtelua on minun luonani saanut.. Naisella ei ollut kuin polkupyörä ja hiukan taide-esineitä ja vaatteita kun luokseni tuli, masentunut yms, mutta isolla valkoisella autolla lähti, josta jäi minulta osuudet saamatta. Valheilla hän aloitti yhteiselämämme ja valheisiin sen myöskin lopetti, että sellainen lahkolainen..

Sinä aineellistat naiset! Mittaat heitä heidän omaisuutensa määrällä ja terveyden tilalla, unohtamatta sitä, että hän antoi sinulle parhaat vuotensa ja uskoi yhteiseen tulevaisuutensa, mistä osoituksena yhteinen tytär. En näe mitään syytä halveksia ihmistä, jos hän on tullut aikoinaan luoksesi polkupyörällä ja tuonut kauniita taide-esineitään yhteiseen kotiinne elämää piristämään. Ja näin sinä häntä kiität!
        En ihmettele, että hän lähti valkoisella , isolla autolla luotasi. Mitä enemmän luen kirjoituksiasi, sitä enemmän minusta alkaa tuntua. että olisin hyvin pian tehnyt samoin kun hän. Eihän ihmissuhde sinun kanssasi ole voinut olla tasa-arvoinen miehen ja naisen välinen yhteinen sopimus, jossa asetetaan yhteiset tavoitteet ja yhdessä pyritään ne saavuttamaan. Mitä lahkolaisiin tulee, niin he ovat vastuuntuntoisia ja osaavat arvostaa hengellisen yhteisön tukea.

• Yksi monien puolesta

Olemme äidin puolella. Magnusta emme uskoo, kun lukee hänen sepustelujaan, joita tulvii muuallkin omalla palstallamme.

Ryhtiä osoittaisi elatusapujen maksaminen.

Suositan töiden etsimistä ja joutoajan käyttämistä vapaaehtoistyöhön. Sitä riittää nuorten ja vanhusten parissa ja missä vaan. Oletko Magnus von eri mieltä ?

• pakeetteri

Joutoaikaa todella näyttää olevan. Ja rahaa joihinkin asioihin. Esimerkiksi ajella isoruokaisella valkoisella pakettiautolla ympäriinsä.

• ykspikkainen
        pakeetteri kirjoitti:

Joutoaikaa todella näyttää olevan. Ja rahaa joihinkin asioihin. Esimerkiksi ajella isoruokaisella valkoisella pakettiautolla ympäriinsä.

Ei sillä mitään omaa ole. Naiset maksaa. Siksi sillä on pakko olla aina joku typy. Ja niin kauan se typy on maailman paras nainen, kunnes välirikko tulee. Sitten siitäkin tulee kovin kovin mielenvikainen, jota voi haukkua netissä, ja puhua paskaa niin paljon kuin kerkee kirjoittamaan. HEH Ja Reps ja virn!!

• vekkariklo
        ykspikkainen kirjoitti:

Ei sillä mitään omaa ole. Naiset maksaa. Siksi sillä on pakko olla aina joku typy. Ja niin kauan se typy on maailman paras nainen, kunnes välirikko tulee. Sitten siitäkin tulee kovin kovin mielenvikainen, jota voi haukkua netissä, ja puhua paskaa niin paljon kuin kerkee kirjoittamaan. HEH Ja Reps ja virn!!

Vaikuttaa kyllä siipeilijältä. Simmonen kanta, että muut saa aamusella herätä töihin, mut hän kääntää vaan kylkeä ja jatkaa unia. Ja herättyään sitten kirjoittaa tänne palstalle uusimmat parjaukset ja arvostelut. Se on pahan asia kun ihmisellä ei ole mikään hyvin ja kukaan ei tunnu kohtelevan häntä oikeudenmukaisesti. Kyllä siinä ennen pitkää voi vinksahtaakin.

• von Lagerbom
        pakeetteri kirjoitti:

Sen täytyy sitten varmaankin olla vuokrattu pakettiauto sillä valkoista pakettiautoa minulla ei ole koskaan ollut, heh..

• von Lagerbom

Oletko mahdollisesti sama henkilö joka on jo aiemmin huomauttanut elatusapujen maksamisesta ja jolle olen jo vastannut, ettei minulla ole yhtään rästissä olevia elatusapumaksuja.. Tästä voisi päätellä että äidillä olisi taloudellisiakin ongelmia ja että olet joku lähipiiriin kuuluva, joka tietää äidin ongelmat.. Ehkä jopa äidin nuoruuden naisystävä, laivareissukaveri joka manipuloi äidin muuttamaan ugiin, rikkomaan perheen, viemään lapsen syntymäkodistaan juonittelemalla. Jos olet sama henkilö niin eikö sinun kannattaisi kantaa vastuu teostasi ja osallístua taloudellisestikin nyt äidin ja lapsen toimeentuloon. Useita eri isien kanssa saatuja lapsia, joita lapsia ei muistaakseni isät juuri tapailleet, syytä en tiedä mutta on myös isiä, jotka haluavat olla läsnä lapsen elämässä, kasvatuksessa.

• kaijapum
        von Lagerbom kirjoitti:

Oletko mahdollisesti sama henkilö joka on jo aiemmin huomauttanut elatusapujen maksamisesta ja jolle olen jo vastannut, ettei minulla ole yhtään rästissä olevia elatusapumaksuja.. Tästä voisi päätellä että äidillä olisi taloudellisiakin ongelmia ja että olet joku lähipiiriin kuuluva, joka tietää äidin ongelmat.. Ehkä jopa äidin nuoruuden naisystävä, laivareissukaveri joka manipuloi äidin muuttamaan ugiin, rikkomaan perheen, viemään lapsen syntymäkodistaan juonittelemalla. Jos olet sama henkilö niin eikö sinun kannattaisi kantaa vastuu teostasi ja osallístua taloudellisestikin nyt äidin ja lapsen toimeentuloon. Useita eri isien kanssa saatuja lapsia, joita lapsia ei muistaakseni isät juuri tapailleet, syytä en tiedä mutta on myös isiä, jotka haluavat olla läsnä lapsen elämässä, kasvatuksessa.

joskushan oikeus voi päättää ettei etävanhemmalla ole varaa maksaa elareita, joten silloin Kela maksaa ne. Ei kela niitä silloin peri takaisin. Etällä voi olla myös muitakin elatusmaksuja maksettavana tai jopa ulosottoja.

• laivareissukaveri
        kaijapum kirjoitti:

joskushan oikeus voi päättää ettei etävanhemmalla ole varaa maksaa elareita, joten silloin Kela maksaa ne. Ei kela niitä silloin peri takaisin. Etällä voi olla myös muitakin elatusmaksuja maksettavana tai jopa ulosottoja.

Minä en tiedä mistään maksuista. Ei kuulu mulle pätkän vertaa. Ihmisten pitäis irrotella enemmän. Stig Ombord ja sitä rataa. Useiden eri isien kanssa saatuja lapsia "VIRN", olipas ilmaisu konsanaan!
        Ja jos äiti haluaa asua täällä U:gissa, niin sillehän kukaan ei voi mitään. Meillä menee täällä todella loistavasti ja mistään ei voi sanoa olevan puutetta, toisin kuin ex-vaimollasi oli kun olitte vielä yhdessä. Puutteessa on paha elää. Ei nyt mikään kani tarvii olla, mutta huomioida ne aviolliset tarpeet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      421
      6015
    2. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      113
      3388
    3. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      64
      2339
    4. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      25
      1869
    5. Moraaliköyhä S-ryhmä

S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko
      Tampere
      108
      1023
    6. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      61
      1005
    7. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      94
      993
    8. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      60
      990
    9. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      42
      892
    10. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      77
      889
    Aihe