Heatrown vai Gatwickin kenttä helpompi?

apua tarvitseva

Sori vähän hölmö kysymys, mutta kysytään kuitenkin. Eli tulis edullisemmaks lentää Gatwickille, sieltä vissiin pitäis tulla junalla pois? Heathrowlta ois helpompi ja edullisempi tulla metrolla. Mietin vaan, että tuo Heathrow on niin iso, että pärjääkö siellä edes ens kertaa omatoimisesti matkustava? Luultavasti lennettäs British Airwaysillä, yövyttäs melko lähellä british museumia :) eli siis oisko kannattavampi lentää Gatwickille vai Heathrowlle ? Onko kukaan matkustanut takas helsinkiin ton 3-terminaalin kautta (siis juuri tuon Heathrown kautta)? Anteeks kun näin paljon kysymyksiä, pari kymppiä edullisemmaks tulis lentää gatwickille kun heatrowlle, auttakaas nyt :/?

30

2039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gatwick on pienempi kenttä mutta sieltä tuleminen Lontooseen (esim St Pancras) junalla maksaa sen 10 puntaa suunta. Itse lentäisin Heathrowlle kun se metro on kummiskin niin helppo ja kätevä ottaa ja BA on kumminkin hyvä lentoyhtiö. Ei Heathrow ole sen vaikeampi vaikka onkin suurempi kenttä. Selkeät opasteet joka kohdassa ja enempi kauppoja!

    • Kenttäkuinkenttä

      Ei ne terminaalien kokoerot kyllä kummoiset ole.LHR on isompi kenttä, mutta jakautuu viiteen terminaaliin ja LGW vain kahteen. Kuten tuossa jo sanottiin niin opasteet on molemmissa. Tuurikysymys kuinka pitkä matka tuloportilta on rajatarkastukseen. Minun käynneillä, viitisen kertaa molemmissa, sanoisin Gatwikin maahantulo- ja laukkuhommien kanssa olevan hitaampi kuin LHR. Voi olla sattuumaakin, mutta näin on oma havaintoni.

      Eli ehdottomasti jatkoyhteyksien mukaan, ja tietysti lentohinnan mukaan jos iso ero, kannattaa valita. Jos jatkaa autolla on LGW parempi, vuokraamo on terminaalissa LHRssä joutuu busseilemaan ja vuokraamoissa on paljon enemmän porukkaa. Keskustaan en ole koskaan julkisilla mennyt joten siitä en sano mitään.

    • apua tarvitseva

      No, onko järkevämpää maksaa 140 euroo enemmn jotta pääsee matkustamaan
      Heathrowlta? Tuntuu pahala tuo hinta kyllä, ymmärtääkseni Gatwickist tulee joku bussikin keskustaan, kellään kokemuksia siitä?

    • clapham 55

      Molemmat kentät on tullut koluttua.

      Kyllähän tuossa Piccadilly line- metrossa menee tunti ennenkuin on keskustassa, kun se pysähtyy joka asemalla.

      Jos itse joutuu matkansa maksamaan, ehdottomasti Gatwickiin.

      Miksi et käyttäisi Southern junaa, sehän on tosi siisti, tiiviisti liikennöivä ja kohtuuhintainen?

      • ewfca

        Jos hintaero on 140, ja varsinkin jos teitä lähtee useita, niin ilman muuta LGW. Varmasti sieltäkin pääsee keskustaan jäkevästi ja tiheästi. Matkaa tulee 20 km enemmän, mutta eihän se junalla ajaen montaa minuuttia ole.


      • pe2101
        ewfca kirjoitti:

        Jos hintaero on 140, ja varsinkin jos teitä lähtee useita, niin ilman muuta LGW. Varmasti sieltäkin pääsee keskustaan jäkevästi ja tiheästi. Matkaa tulee 20 km enemmän, mutta eihän se junalla ajaen montaa minuuttia ole.

        Gatwickin kautta viimeksi menin ja tulin viime toukokuussa. Ehdottomasti mukavin matkustustapa keskustaan on National Expressin bussi Victoria Coach Stationille ja takaisin. Victoria on samalla bussien lähtö- ja tulopaikka sekä Heatrow'lle että Gatwickille.

        Ei mikään hikinen täysi metro matkalaukkuineen Heathrowsta tai nopea juna. Meinasin kerran jopa missata metrossa junanvaihdon, kun en saanut kuulutuksista selvää metrossa. Muutama ruotsalainen jäi laukkuineen väärään junaan, huomasin sen vasta liian myöhään, kun jäin pois itse.

        Olen mennyt useasti myös Heathrow'lle bussilla ja keskustaankin. Kävelymatka on aika pitkä kentällä linja-autoasemalle, mutta siellä on hyvät opasteet. Matka kestää reilun tunnin.

        Oikeaan lomatunnelmaan pääsee jo bussissa ylhäällä istuessa ja maisemia ihaillen omassa rauhassaan. Matkalaukut matkaavat kuten Suomessa omassa tilassaan vaivattomasti.

        Jos Norwegialla menee niin pitää varautua myös itsepalveluun check-inissä Gatwickissä ja tämä saattaa viedä hieman ylimääräistä aikaa ihmisten sählätessä passien ja itse liimattavien laukkutarrojen kanssa.

        Jos hintaero on vain pari kymppiä, niin valitsisin sen mikä on aikataulullisesti paras. Siis aamulento Lontooseen ja iltalento takaisin on suositeltavaa, ainakin minusta. Norwegian oli viimeksi halvin ja aikataulu sopi. Kentällä ei ole mitään väliä loppujen lopuksi.


      • apua tarvitseva
        pe2101 kirjoitti:

        Gatwickin kautta viimeksi menin ja tulin viime toukokuussa. Ehdottomasti mukavin matkustustapa keskustaan on National Expressin bussi Victoria Coach Stationille ja takaisin. Victoria on samalla bussien lähtö- ja tulopaikka sekä Heatrow'lle että Gatwickille.

        Ei mikään hikinen täysi metro matkalaukkuineen Heathrowsta tai nopea juna. Meinasin kerran jopa missata metrossa junanvaihdon, kun en saanut kuulutuksista selvää metrossa. Muutama ruotsalainen jäi laukkuineen väärään junaan, huomasin sen vasta liian myöhään, kun jäin pois itse.

        Olen mennyt useasti myös Heathrow'lle bussilla ja keskustaankin. Kävelymatka on aika pitkä kentällä linja-autoasemalle, mutta siellä on hyvät opasteet. Matka kestää reilun tunnin.

        Oikeaan lomatunnelmaan pääsee jo bussissa ylhäällä istuessa ja maisemia ihaillen omassa rauhassaan. Matkalaukut matkaavat kuten Suomessa omassa tilassaan vaivattomasti.

        Jos Norwegialla menee niin pitää varautua myös itsepalveluun check-inissä Gatwickissä ja tämä saattaa viedä hieman ylimääräistä aikaa ihmisten sählätessä passien ja itse liimattavien laukkutarrojen kanssa.

        Jos hintaero on vain pari kymppiä, niin valitsisin sen mikä on aikataulullisesti paras. Siis aamulento Lontooseen ja iltalento takaisin on suositeltavaa, ainakin minusta. Norwegian oli viimeksi halvin ja aikataulu sopi. Kentällä ei ole mitään väliä loppujen lopuksi.

        Joo, itse ajattelin juurikin että aamulennolla lontooseen, bussilla/junalla Victoria-asemalle ja sieltä pitää tulla metrolla hotellille (keskustassa Big Benin yms. nähtävyyksien lähellä). Onko tuohon bussiin mahd. ostaa lippua asemalta? Tuohon Gatwick Express.junaan ainakin voi. Tuo bussi saapuu samalla Victoria-asemalle?


      • pe2101
        apua tarvitseva kirjoitti:

        Joo, itse ajattelin juurikin että aamulennolla lontooseen, bussilla/junalla Victoria-asemalle ja sieltä pitää tulla metrolla hotellille (keskustassa Big Benin yms. nähtävyyksien lähellä). Onko tuohon bussiin mahd. ostaa lippua asemalta? Tuohon Gatwick Express.junaan ainakin voi. Tuo bussi saapuu samalla Victoria-asemalle?

        Itse olen aina ostanut liput paikan päältä asemalta, koska saapumisaikaa ei aina voi ennustaa oikein, Gatwickillä on pieni "yksipaikkainen jonotustiski" lähes bussin lähtöpysäkin lähellä. Victoria Coach Stationilla on monipaikkainen myyntitiski ja keskimääräinen jonotusaika on alle 10 min.

        Huom. Victoria Train Station (rautatieasema) on käytännössä eri asema kuin Victoria Coach Station (linja-autoasema), välimatkaa muutama sata metriä. Victoria Train Station on lähin paikka, missä voit ostaa esim. päivälipun tai vaikkapa Oyster Cardin metroon ja bussiin. Myyntipaikka löytyy uloskäyntikäytävästä sieltä, tarkkaile opasteita. Sieltä saat heti alkuun hyvät esitteet liikkumisesta Lontoosta, kun vain kysyt.


      • erkkiesimerkki'
        pe2101 kirjoitti:

        Gatwickin kautta viimeksi menin ja tulin viime toukokuussa. Ehdottomasti mukavin matkustustapa keskustaan on National Expressin bussi Victoria Coach Stationille ja takaisin. Victoria on samalla bussien lähtö- ja tulopaikka sekä Heatrow'lle että Gatwickille.

        Ei mikään hikinen täysi metro matkalaukkuineen Heathrowsta tai nopea juna. Meinasin kerran jopa missata metrossa junanvaihdon, kun en saanut kuulutuksista selvää metrossa. Muutama ruotsalainen jäi laukkuineen väärään junaan, huomasin sen vasta liian myöhään, kun jäin pois itse.

        Olen mennyt useasti myös Heathrow'lle bussilla ja keskustaankin. Kävelymatka on aika pitkä kentällä linja-autoasemalle, mutta siellä on hyvät opasteet. Matka kestää reilun tunnin.

        Oikeaan lomatunnelmaan pääsee jo bussissa ylhäällä istuessa ja maisemia ihaillen omassa rauhassaan. Matkalaukut matkaavat kuten Suomessa omassa tilassaan vaivattomasti.

        Jos Norwegialla menee niin pitää varautua myös itsepalveluun check-inissä Gatwickissä ja tämä saattaa viedä hieman ylimääräistä aikaa ihmisten sählätessä passien ja itse liimattavien laukkutarrojen kanssa.

        Jos hintaero on vain pari kymppiä, niin valitsisin sen mikä on aikataulullisesti paras. Siis aamulento Lontooseen ja iltalento takaisin on suositeltavaa, ainakin minusta. Norwegian oli viimeksi halvin ja aikataulu sopi. Kentällä ei ole mitään väliä loppujen lopuksi.

        "Jos Norwegialla menee niin pitää varautua myös itsepalveluun check-inissä Gatwickissä ja tämä saattaa viedä hieman ylimääräistä aikaa ihmisten sählätessä passien ja itse liimattavien laukkutarrojen kanssa."

        Itsepalvelu check-in on tätä päivää useimmilla kentillä mm Helsinki-Vantaa joten en oikein ymmärrä miten Norwegian lähtöselvitys Gatwickillä olisi jotain 'sähläämistä'?

        Mielesteni se oli erittäin nopea ja kätevä ja saahan siinä vähän leikkiä 'lähtöselvitysvirkailijaa' kun joutuu nostamaan laukun hihnalle ja lukea viivakoodin lukulaitteella jonka jälkeen laukku iloisesti itsekseen hihnalla eteenpäin.


      • Lontoon Yrjö
        erkkiesimerkki' kirjoitti:

        "Jos Norwegialla menee niin pitää varautua myös itsepalveluun check-inissä Gatwickissä ja tämä saattaa viedä hieman ylimääräistä aikaa ihmisten sählätessä passien ja itse liimattavien laukkutarrojen kanssa."

        Itsepalvelu check-in on tätä päivää useimmilla kentillä mm Helsinki-Vantaa joten en oikein ymmärrä miten Norwegian lähtöselvitys Gatwickillä olisi jotain 'sähläämistä'?

        Mielesteni se oli erittäin nopea ja kätevä ja saahan siinä vähän leikkiä 'lähtöselvitysvirkailijaa' kun joutuu nostamaan laukun hihnalle ja lukea viivakoodin lukulaitteella jonka jälkeen laukku iloisesti itsekseen hihnalla eteenpäin.

        Se on sähläämistä sellaisille, jotka matkustavat harvoin ja eivät ole sitä aikaisemmin käyttäneet.
        Tottuneille tuo on toki nopeaa, mutta kun kukaan ei ole seppä syntyessään.


    • on helppoo

      Eli suunnistat Victorian linja-autoasemalta rautatieasemalle, johon olisit päässyt suoraan junalla Gatwickistä?

    • khp1

      Heatrowilta pääsee näppärästi Padingtonin asemalle Heatrow Express junalla.Juna ajaa nonstoppina eikä pysähtele välillä.Heatrowilla on helppo liikkua ja hyvät opasteet

      • Paddy Paddington

        Jep junalla pääsee Heathrowlta parhaiten Paddingtoinin asemalle. Muistaakseni vielä 2 eri junatyyppia: Heathrow Connect ja Express. Express muutaman minuutin nopeampi mutta kalliimpi. Paddingtonin asemalta sitten jatko metrolla tai taksilla.


      • Juustina
        Paddy Paddington kirjoitti:

        Jep junalla pääsee Heathrowlta parhaiten Paddingtoinin asemalle. Muistaakseni vielä 2 eri junatyyppia: Heathrow Connect ja Express. Express muutaman minuutin nopeampi mutta kalliimpi. Paddingtonin asemalta sitten jatko metrolla tai taksilla.

        Connect on mielestäni tarpeeksi nopea ja huomattavasti halvempi kuin Express. Pitää vain seurata Heathrowilla Express-opasteita (lippuautomaatit myös Express-nimellä) ja Paddingtonilta takaisin tullessa mennä oikeanpuolimmaiselle raiteelle (voi vielä varmistaa ratavahdeilta, että juna tosiaan on Connnect), koska opastukset Connect-junalle puuttuivat tyystin.


    • Jos on lennot 140e halvemmat Gatwickille niin ehdottomasti lentäisin sinne. Taksin jos varaa netissä keskustaan Gatwickiltä niin hinnaksi tulee alle £50 - tietty matkapaikasta riippuen. Juna London Bridgelle tai St Pancrasiinkin on max £10 suunta.

      • Herätys!

        Oi aikoja, oi tapoja!

        MItäs peliä tämä on? Kukaan ei ole haukkunut aloittajaa idiootiksi tai ketään vastaajaa yksinkertaiseksi! Koittakaahan ryhdistäytyä.

        Tämä on sentään suomi24.fi! Jotain tasoa!


      • LondonGirl

        Miltä sivuilta voi moisen taksin varata?


      • LondonGirl kirjoitti:

        Miltä sivuilta voi moisen taksin varata?

        muissa tän palstan ketjuissa mainitsen batransfer.com palvelun.


      • LondonGirl
        londoni kirjoitti:

        muissa tän palstan ketjuissa mainitsen batransfer.com palvelun.

        Eli luottokortilla maksettava taksikyyti jo koto Suomesta valmiiksi?


    • LOL - Yritetään nostaa nyt edes yhden palstan tasoa ;)

      Toisaalta pölvästikisi haukkuminen ei auta sillä simppelit kysymykset eivät ihmisiltä lopu. En myöskään itse saa mitään iloa irti siitä että vähättelen tai solvaan toisia (liian kauan poissa Suomesta?). Tyhmempiäkin kysymyksiä varmaan löytyy...

    • 14+15

      Pakko myöntää että itseänikin kyllä ärsyttää että itse ei viitsitä edes yrittää ottaa asioista selvää vaan odotetaan valmista vastausta suoraan käteen.
      Nämä lentokenttäkyytikysymykset ja oysterikysymyksen on tälläkin palstalla kaluttu jo niin tuhottoman monta kertaa...

      Jos valmiit vastaukset löytyvät joko puolen minuutin googlaamisella tai sivullisen-pari vanhojen ketjusen otsikoita silmäilemällä ja silti pitää kysyä uudelleen niin kytllä silloin jo ansaitseekin osakseen pientä v*******a.......

      Kysyvälle vastataan mutta välillä soisi kysyjän edes yrittävän... Edes pikkuisen.

      • 1+19

        Joskus kysyjillä saattaa olla huono kielitaito ja on hankalaa rueta kääntämään sivuja tai ei ole yksinkertaisesti aikaa. Itse kyllä tyydyttävästi englantia osaan, mutta olen tosi onneton kaikissa junan bussin aikatauluissa.


      • Helppoa - Jos mielestäni alkaa liikaa toistoa olemaan niin silloin jätän vastaamatta.

        Monilla on eri syitä esim. kielitaito (mutta nämähän ollaan jo käännetty ja väännetty rautalangasta tällä palstalla monta kertaa), mutta suurin syy näyttää olevan tuo "piilevä epävarmuus" johon sitten haetaan sitä vertaistukea ja varmuutta sillä että moni kommentoi asiaa sata kertaa samalla tavalla. Toisaalta useat eivät klikkaa linkkejä sen pidemmälle selvittääkseen prosessia itse vaan kysyvät ennakkoon sen koko homman - itse olen täysin vastakohta ja kuulun niihin jotka klikkailevat viimeiseen asti ja tutkivat kaiken perinpohjin, vaikka kuinka olisi ohjeita foorumeilla...

        Mitä tuohon taksiin tulee (yllä kysymys luottokortista etukäteen) niin sen voi joko varata ja maksaa valmiiksi kortilla tai sitten vain varata ja maksaa käteisenä (varausta tehdessä saat käteisvaihtoehdon jos klikkailet asiaa niin pitkälle).


      • Matkamies maan
        londoni kirjoitti:

        Helppoa - Jos mielestäni alkaa liikaa toistoa olemaan niin silloin jätän vastaamatta.

        Monilla on eri syitä esim. kielitaito (mutta nämähän ollaan jo käännetty ja väännetty rautalangasta tällä palstalla monta kertaa), mutta suurin syy näyttää olevan tuo "piilevä epävarmuus" johon sitten haetaan sitä vertaistukea ja varmuutta sillä että moni kommentoi asiaa sata kertaa samalla tavalla. Toisaalta useat eivät klikkaa linkkejä sen pidemmälle selvittääkseen prosessia itse vaan kysyvät ennakkoon sen koko homman - itse olen täysin vastakohta ja kuulun niihin jotka klikkailevat viimeiseen asti ja tutkivat kaiken perinpohjin, vaikka kuinka olisi ohjeita foorumeilla...

        Mitä tuohon taksiin tulee (yllä kysymys luottokortista etukäteen) niin sen voi joko varata ja maksaa valmiiksi kortilla tai sitten vain varata ja maksaa käteisenä (varausta tehdessä saat käteisvaihtoehdon jos klikkailet asiaa niin pitkälle).

        Matkustaminen on seikailua tekipä sen työn tai vapaa-ajan puitteissa.
        Kaikille on matkustus ollut joskus ensikokemus, mutta kun kertoja tulee lisää niin itsevarmuus kasvaa ja haluaa etsiä haasteellisimpia kohteita. Lontoon lentokentät sinällään eivät ole kovin hankalia eka kertaa matkustavaisillekkaan.
        Molemmista on ihan hyvät yhteydet keskustaan, tosin itse valitsen aina sen helpoimman ja lyhyemmän matkan keskustaan eli minkä lennoissa säästää sen maamatkoissa menettää, sama pätee hotelleihin, minkä hotellin hinnassa säästää sen maamatkoissa menettää. Hyvää matkaa vaan aloittajalle


    • Miriam

      Olin itse Lokakuusa Lontoossa ensimmäistä kertaa ja lensin Heathrown kentälle,
      luulin sen olevan iso ja sekava, mutta kun terminaaleja on niin monta, että
      tuo terminali 3 minne Finnairin lennolla pääsee on melko samankoikonen kuin
      Helsinki-Vantaa. Sieltä pääsee kätevästi Piccadilly-Linella keskustaan.

      • visitlondon

        eli kyllä gatwickin lentokentältä pääsin muistaakseni reilusti alle 10 punnalla keskustaan ja oli siis bussikyyti. oli muutenkin mahtava loma!


      • Lontoon liikenne

        Ollaan matkalla Lontooseen Heathrown kentälle helmikuussa ja majapaikka on Canary Warhfilla. Zone 2. Yövymme 5 yötä. Kattaa siis ostaa Oysterin viikko kortti jo tuo pituiselle matkalle, näin olen ymmärtänyt näiden neuvojen mukaan, mitä täältä on saanut. Heathrow on Zone 6. Jos ostan zone 2 mukaan viikko kortin, niin tallennetaanko kortille rahaa maksaaksemme tuon 6 - 2 välin meno että tulomatkaa varten?


    • Pub

      Eilen tultiin Lontoosta. Norwegianilla lennettiin Gatwickiin ja siitä Gatwick Expressillä Victorialle. Neljä aikuista maksoi 79 puntaa menopaluu. Kaupungissa liikuimme jalan ja takseilla, emme lainkaan metrolla. Kahdeksan taksimatkaa maksoi yhteensä alle 80 puntaa.
      Metro on kyllä kätevä, mutta ei sieltä näe kuin pimeitä tunneleita. Taksikuskin kanssa on kiva jutustella ja katsella ympärilleen, muutenkin homma on sosiaalisempaa.

      • eippa3

        Miten 4 aikuisen lippu oli noinkin halpa? Ostitko liput periltä vai netin kautta etukäteen. Onkohan paikan päällä joitain "tarjouksia",, olisiko kannattavampaa ostaa vasta sieltä. Kuinkahan kauan aiemmin liput pitää ostaa netistä, että ehtivät spostiin?


    • Kaivontekijä

      Huh, eka kerta Heatrow ja pitäisi päästä keskustaan. Ohjeita on monenlaisia , vaan ikärille yli virallisen eläkeiän on aikamoinen sekameteli, mutta maanalaisella aattelin männä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe