Mitä mieltä olette? Onko narsisti herkkä jos esim häntä arvostellaan tai epäillään jostain?
Toinen kysymys. Onko narsistille tyypillista että hän tavallaan roikkuu exässään esim auttamalla miesten hommissa (naista siis) ja ohjeistamalla miten tulee toimia heidän yhteisten lapsien asioissa (vaikka nainen osaisi itsekin).
Olen vähän alkanut miettiä onko miesystävälläni narsistisia piirteitä. Ei nämä ole kaikki mutta vähän ihmettelen näitä asioita monen muun lisäksi.
"Mieheni" ei halua alkaa seurustelemaan kanssani vaikka on tunnettu jo 2 vuotta. Ollaan suunniteltu jo yhteenmuuttoa mutta silti ei halua seurustella virallisesti. Mitä tämä tarkoittaa? Hän sanojensa mukaan odottaa sitä, että asiat yhteiselolle järjestyisivät (tarkoittaa lasten yhteensovittamista ja asumisjärjestelyjä).
onko narsisti herkkä persoona
15
425
Vastaukset
- xcch
Luultavasti ei ole narsisti, mutta on riippuvainen exästään. Sinä olet laastari jota pitää kun ei osaa olla yksin. Ilmeisesti toivoo exän vielä itselle, näin näillä tiedoilla, voin toki olla väärässä. Mutta tämän tyyppiset tapaukset jotka tiedän ovat menneet suunnilleen noin.
- Iina0307
Narsisti on herkkä nimenomaan arvostelulle, koska hänhän on täydellinen - omasta mielestään. Minäkin törmäsin aikoinaan tuohon ongelmaan yhdessäolosta. Mitään merkkiä minusta ei saanut jäädä hänen luokseen, kun lähdin kotiin. Sama koski hänen tavaroitaan minun luonani. Seurusteltava oli salassa eli ei käyty missään yhdessä eikä minua kutsuttu koskaan mukaan hänen juttuihinsa. Kun kutsuin hänet mukaani omieni joukkoon, niin tein sen vain kerran. Sen jälkeen hän kertoi, kuinka paljon tasokkaampi hän on kaikkiin muihin samoissa juhlissa olleisiin. Toisaalta jälkeen päin olen ajatellut, että olisinpa silloin ymmärtänyt, mihin olen ryhtymässä ja väistynyt takavasemmalle. Sen tein vasta 6 vuoden yhdessäasumisen jälkeen, mutta selvisin hengissä. Laitoin salaamisen pettämisen piikkiin, koska en tiedä monenko naisen kanssa hän minua todellisuudessa petti, mutta monen.
- Mistä tiedän
Mutta mies on niin umpirehellisen oloinen ja kertoo kuinka tärkeä olen hänelle. Puhumme kaikki asiat maan ja taivaan väliltä ja olemme uskoutuneet vaikeissakin asioissa toisillemme. Silti nämä jotkut asiat vaivaa minua. Emme ole juuri muita tavanneet, vanhempiamme kylläkin. Mutta esim joulun hän on viettänyt ja viettää nytkin vanhan perheensä kanssa. Minun kanssa nähdään joulukirkossa, ei muuta. On niin kaksi jakoinen olo itselläni. Kun ollaan kaksin niin kaikki on hyvin mutta sitten välillä alan ajatella näitä asioita. Varsinkin sitä että miksi emme seurustele. Ei kuulemma kuitenkaan johdu siitä ettenkö olisi riittävä. Kun ollaan yhdessä niin että hänen ja minun lapset on mukana niin hän on jatkuvasti lasten kanssa ja minä unohtunut sivuun. Samoin ihmettelen sitä että hän antaa läheisyyttä usein vain kun itse haluaa sitä. Olen pyytänyt halauksia ja hierontaa mutta se ei ole useinkaan käynyt jos ei hän itse halua. Samoin kaikki mitä teemme yhdessä viikonloppuisin on sitä mitä hän haluaa tehdä. Jos ehdotan jotain niin se ei usein käy. Olemme kyllä siinä suhteessa samanlaiset että tykkäämään samoista asioista mutta silti hän aina päättää missä menemme. Sitten vielä oudoksuttaa se, että hän ei tule minun luokseni arkena kuin nopeasti käymään (jolloin rakastelemme) mutta muuten hän juurikaan ole innostunut näkemään. Minä kerron usein hänelle että kaipaan ja ikävöit häntä mutta hän ei ole koskaan vastannut samalla tavalla. Sitten kun meillä on vapaa viikonloppu tulossa niin hän kyllä haluaa sen kokonaan viettää kanssani ja olla yhdessä. Silloin käymme mökillä, urheilemme ja teemme kaikkea muuta kuin käymme ihmisten ilmoilla. Mikä on kyllä minun mieleeni. Jos hän joskus haluaa lähteä viihteelle niin se tapahtuu ilman minua. Miksi näin? Pitäisikö minun alkaa jo miettiä muuta kun nämä asiat on jo vaivanneet aika kauan ja tässä on kuitenkin minun ja lastenkin tulevaisuus kyseessä.. Pidän hänestä itsestään kyllä todella paljon ja yhteenmuuttokin houkuttaa mistä joskus on puhuttu mutta miksi tällainen omituinen käytös vieläkin?
- Mistä tiedän
Mistä tiedän kirjoitti:
Mutta mies on niin umpirehellisen oloinen ja kertoo kuinka tärkeä olen hänelle. Puhumme kaikki asiat maan ja taivaan väliltä ja olemme uskoutuneet vaikeissakin asioissa toisillemme. Silti nämä jotkut asiat vaivaa minua. Emme ole juuri muita tavanneet, vanhempiamme kylläkin. Mutta esim joulun hän on viettänyt ja viettää nytkin vanhan perheensä kanssa. Minun kanssa nähdään joulukirkossa, ei muuta. On niin kaksi jakoinen olo itselläni. Kun ollaan kaksin niin kaikki on hyvin mutta sitten välillä alan ajatella näitä asioita. Varsinkin sitä että miksi emme seurustele. Ei kuulemma kuitenkaan johdu siitä ettenkö olisi riittävä. Kun ollaan yhdessä niin että hänen ja minun lapset on mukana niin hän on jatkuvasti lasten kanssa ja minä unohtunut sivuun. Samoin ihmettelen sitä että hän antaa läheisyyttä usein vain kun itse haluaa sitä. Olen pyytänyt halauksia ja hierontaa mutta se ei ole useinkaan käynyt jos ei hän itse halua. Samoin kaikki mitä teemme yhdessä viikonloppuisin on sitä mitä hän haluaa tehdä. Jos ehdotan jotain niin se ei usein käy. Olemme kyllä siinä suhteessa samanlaiset että tykkäämään samoista asioista mutta silti hän aina päättää missä menemme. Sitten vielä oudoksuttaa se, että hän ei tule minun luokseni arkena kuin nopeasti käymään (jolloin rakastelemme) mutta muuten hän juurikaan ole innostunut näkemään. Minä kerron usein hänelle että kaipaan ja ikävöit häntä mutta hän ei ole koskaan vastannut samalla tavalla. Sitten kun meillä on vapaa viikonloppu tulossa niin hän kyllä haluaa sen kokonaan viettää kanssani ja olla yhdessä. Silloin käymme mökillä, urheilemme ja teemme kaikkea muuta kuin käymme ihmisten ilmoilla. Mikä on kyllä minun mieleeni. Jos hän joskus haluaa lähteä viihteelle niin se tapahtuu ilman minua. Miksi näin? Pitäisikö minun alkaa jo miettiä muuta kun nämä asiat on jo vaivanneet aika kauan ja tässä on kuitenkin minun ja lastenkin tulevaisuus kyseessä.. Pidän hänestä itsestään kyllä todella paljon ja yhteenmuuttokin houkuttaa mistä joskus on puhuttu mutta miksi tällainen omituinen käytös vieläkin?
Ja vielä jatkan.. Olen muutaman kerran ollut jo eroamassa ja sanonut sen. Hän on siinä tilanteessa alkanut kehua minua. Olen aina hyötynyt jäämään koska olen juuri aina odottanut kuulevani noita ihania asioita itsestäni. Miksei hän voi kehua ja arvostaa normaalioloissa? Pitääkö uhata aina erolla että saa kuulla itsestä hyvää. Kyllä sitä hyvää kuulee joskus muutenkin, mutta ehkä enemmän vihjauksia miten pitäisi muuttua. Tämä on tosi vaikeaa kun olen kyllä häneen rakastunut enkä sille voi tietenkään mitään. Ja hankalinta on se,että tulen näkemään miestä useamman kerran viikossa vaikka eroaisimmekin.
Mistä tiedän kirjoitti:
Pikaisesti tulee mieleen sitoutumattomuus, ei ole vielä valmis tai kykene tunnepohjan suhteeseen. Asia kannattaisi ottaa suoraan puheeksi. Yhteenmuuttoa ynnämuuta ei kannata kiirehtiä, jos kumppani ei osoita arvostavansa parisuhdettanne.
- Teillä on kuitenk.
Mistä tiedän kirjoitti:
Teillä on kuitenkin niin hyvät välit, että ei tule riitaa? Tiedoksi: narsisti ei varsinaisesti osaa riidellä, mutta on erittäin impulsiivinen. Kuulostaa siltä, että mies vetää teidän suhteessanne. Onko sinulla itselläsi yleensä vahvoja mielipiteitä? Jos on, miten hän suhtautuu siihen? Uskoisin, että jos mies olisi narsisti, se näkyisi jotenkin kyllä.
Mutta jos hän nyt on noin johtava ja määräilevä ja sinä selvästi alistettu häneen nähden, niin eikö sinun kannattaisi miettiä syytä siihen, miksi sinä et saa itseäsi riittävästi näkyviin ja kuuluviin.
Tietenkään kenenkään kanssa ei ole pakko olla. Mistä tiedän kirjoitti:
Ja vielä jatkan.. Olen muutaman kerran ollut jo eroamassa ja sanonut sen. Hän on siinä tilanteessa alkanut kehua minua. Olen aina hyötynyt jäämään koska olen juuri aina odottanut kuulevani noita ihania asioita itsestäni. Miksei hän voi kehua ja arvostaa normaalioloissa? Pitääkö uhata aina erolla että saa kuulla itsestä hyvää. Kyllä sitä hyvää kuulee joskus muutenkin, mutta ehkä enemmän vihjauksia miten pitäisi muuttua. Tämä on tosi vaikeaa kun olen kyllä häneen rakastunut enkä sille voi tietenkään mitään. Ja hankalinta on se,että tulen näkemään miestä useamman kerran viikossa vaikka eroaisimmekin.
Ihan selkeitä narsismin piirteitä. Oma exäni tosin siinä mielessä päinvastainen, että hän halusi muuttaa yhteen hetinytvälittömästi, ja kaiken muunkin oli tapahduttava mahdollisimman nopeasti. Miehen tarkoitus oli saada mut loukkuun mahdollisimman pian, etten suinkaan ehtisi huomaamaan mikä hän todellisuudessa on. Mua varoteltiin miehestä kyllä, mutta sinisilmäisyys ja rakastuminen kun on samassa päässä niin siinä ei paljoa toisten puheita kuunneltu.
Narsisti kehuu, ei siksi, että sulle tulis siitä hyvä ja kiva olo, vaan siksi, että kuulee "niin sinäkin olet ihana" "niin sinäkin olet rakas" jne jne jne.
Meillä meni yleensä niin, että niin kauan kun minä jaksoin omatoimisesti miestä kehua, mua ei kehuttu sanallakaan. Sitten kun minä en sanonut mitään, alkoi mies kehumaan minua.
Jos tosiaan on narsistisesta ihmisestä kyse, erolla uhkailulla ei varsinaisesti ole mitään merkitystä näiden kehujen kanssa. Hän todennäköisesti alkaa katsomaan itselleen jo uutta "uhria", siltä varalta, että satut vaikka oikeasti jättämäänkin. Narsisti tarvitsee elääkseen kehuja ja huomiota. Jos ei sitä saa omalta kumppanilta, sitä haetaan muualta, mutta joka tapauksessa jossain.
- Uusiosuhteet ovat
Uusiosuhteet ovat vaikeita, ja uusioperheen perustamista kannattaa ajatella tovi jos toinenkin. Muutaman vuoden odotus järkevästä syystä kannattaa lasten vuoksi tehdä. Narsistin tunnistaa ennemminkin kovasta kiireestä parisuhteen alussa, koska narsiti on hyväksikäyttäjä, joka ei häikäile. Entinen saisi lujaa kyytiä, mitä tulee tunnepuoleen. Laastari vauhdilla ja voimalla loppuun. Sen jälkeen uutta.
Jos miesystäväsi on muuten vain hidas ja hillitty, ei todellakaan kuulosta narsistilta. Keskustele hänen kanssaan hänen eronsa syistä. Jos hän ei luota sinuun, eikä synny rakentavaa keskustelua, niin kannattaa varmaan miettiä, missä syy. Onko hän yleensä hiljainen? Tuliko hän jätetyksi ja tosiaan odottaa kutsua takaisin entiseen? Hän ei ole eronnut oikeasti?- Mistä tiedän
Kyllä on eronnut ja näen välillä exääkin. Tiedän eron syyt, jotka ei kyllä ole ihan selkeitä kenellekään. En usko että palaisivat yhteen koska olisihan se jo varmaan tapahtunutkin.
- Selvittämättömät
Mistä tiedän kirjoitti:
Kyllä on eronnut ja näen välillä exääkin. Tiedän eron syyt, jotka ei kyllä ole ihan selkeitä kenellekään. En usko että palaisivat yhteen koska olisihan se jo varmaan tapahtunutkin.
Selvittämättömät välit entiseen on paha juttu. Tahtovat kuulemma toistaa... Siksi olisi hyvä, että se asia olisi selvä...
- Mistä tiedän
Selvittämättömät kirjoitti:
Selvittämättömät välit entiseen on paha juttu. Tahtovat kuulemma toistaa... Siksi olisi hyvä, että se asia olisi selvä...
Nainen jätti kun huomasi tykkäävänsä naisista. Mutta ei sitten asia ilmeisesti olekaan niin.
- Mistä tiedän
Ei ole riitoja paitsi liittyen hänen eksään, jolle hän osaa merkkipäivälahjoja muutenkin on aika paljon tekemisissä. Auttaa arkipäivän asioissa mihin naiset usein miehen apua tarvitsee. Käy katsomassa hänelle uutta asuntoa esittelyissä ja auttoi auton ostossa ym.
- Voih! Hänen pitää
Voih! Hänen pitää valita. En hyväksyisi tuota. Ehkä ihan jossain erityistapauksessa, mutta tuossa tilanteessa voisit vaatia valitsemaan. Laita rajat. Sano syyksi, että entisen vaimon olisi pitänyt päättää ajoissa, mitä haluaa ja koska on valinnut niin kuin teki, niin on vastuussa omista valinnoistaan ja seurauksista. Entinen saa hakea avustajat muualta.
En hyväksyisi, että oma miesystäväni olisi entisellä vaimolla työssä. Minullakin olisi projekteja, jotka vaativat käsipareja...
Jos tuosta tulee riita, niin anna tulla, mutta pakota valitsemaan. Älä anna mielistelyn vaikuttaa tilanteeseen, vaan vaadi tekoja. Onhan hän aikuinen mies. On eri asia olla omien lasten elämässä isänä edelleen, kuin entisen vaimon apupoikana. Käytä sanoja ja näytä miehelle hänen saamattomuutensa, joka ilmenee hänen käytöksestään. Sano hänelle, että tahdot itsellesi ihan oikean miehen ja kysy, onko hänestä siihen. Noin se mies toimii juurikin siitä syystä, kun sinä olet uhannut erolla. Exä kehuu kyllä taatusti, kun mies auttaa arkipäivän asioissa. Narsisti ei tarvitse edes isoa kehua, riittää että sanot vaikka "Kiitos kun veit roskat", pelkästään se jo riittää pönkittämään narsistin itseluottamusta!
- Narsisti ja mies
Narsisti ja mies eivät ole synonyymejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161