Toivottavasti ette, hyvät kanssaveneilijät vedä, hernettä nenään kun taas muistuttelen samasta seikasta. Siis: lämmittimet, eikä senpuoleen muutkaan venevarusteet, eivät korjaannu itsestään. Tarkoitan sitä että epäkuntoinen ja reistaileva vehje kannattaa ottaa irti ja korjata/korjauttaa se talven aikana. Näin tehden vältytään keväthulabaloosta tältä osin. Veneessä itsessäänkin on silloin ihan tarpeeksi tekemistä. Ammattilaisillakin on talven mittaan enemmän aikaa paneutua näihin asioihin kuin keväällä kun kaikki huutavat kuorossa "joko se on valmis, minulla on kiire!"
Omasta puolestani toivottelen hyvää syksyä ja talvea, kevät tulee aikanaan, jopa hyvinkin nopeasti.
Taas kerran...
17
406
Vastaukset
- kuusamox
Tuntuu kuitenkin siltä, että ammattilaiset eivät aloita hommia ennen Joulua koska nillä on koko talvi aikaa. Jos hommat aloitettaisiin heti, kun vene on ylhäällä, niitä ehtisi tehdä paljon enemmän eikä kaikki jäisi venenäyttelyn jälkeen.
- -Mika-
Kiitos muistutuksesta. Kun menen tekemään huomenna moottorin syyshuollon, niin otan sen lämppärin samalla mukaan. Palopuhaltimen moottori on jo äänekäs, täytyy uusia talven aikana.
- iuret9
Wallas 40D:n infopaneeli valitteli, että on aika puhdistaa. Pitääkö tuossa puhdistus operaatiossa uusia jotakin oleellista samalla vai meneekö ihan noet pois tekniikalla.
En oikein hyvin tunne näitä uudempia Wallaksia, muistattehan että en ole ammattilainen, vain kylmän opettama. Kuitenkin arvelen että eiköhän siinä puhdistuksella selviä, ionisaatioanturi kai siellä ilmoittelee puhdistustarpeesta. Polttimen pohjamatto on tietysti samantien syytä uusia ja tarkistaa polttoaineneulan kunto ja tarvittaessa uusia sekin.
- 1204
Tärkeää on, että jos vehje on ehjä ja jää veneeseen, niin kerran kuussa pyörittää 15 minuuttia, jottei paikat ruostu jumiin ja kosteus poistuu lämmittimestä.
Sama koskee muuten kylmäkonetta (ja auton ilmastointia). Olisi hyvä käyttää talven aikana silloin tällöin ettei kompressorin tiivisteet pääse kuivumaan.
spkoo kirjoitti:
Sama koskee muuten kylmäkonetta (ja auton ilmastointia). Olisi hyvä käyttää talven aikana silloin tällöin ettei kompressorin tiivisteet pääse kuivumaan.
Tosi on mutta mitenkäs tehdään automaatti-ilmastoinnin kanssa? Onko kärry ajettava jonnekin lämpimään? Voisiko systeemiä narrata lämmittämällä anturia vaikka hiustenkuivaajalla? Itselläni ei ole ilmastoitua ajokkia mutta kysymys on kiinnostava.
- että näin,
spkoo kirjoitti:
Sama koskee muuten kylmäkonetta (ja auton ilmastointia). Olisi hyvä käyttää talven aikana silloin tällöin ettei kompressorin tiivisteet pääse kuivumaan.
Vähän on puurot ja vellit sekaisin. Sähkökäyttöinen kompura on hermeettisesti suljettu moottorin ja kylmäaineen kanssa samaan purkkiin. Autossa kompuraa käytetään hihnalla, joten kompuran akselin tiiviste on arkapaikka.
Ilmastoinnin kompura pyörii, kun kennon l-tila on yli 4C, eli auto olisi hyvä saada talvella toisinaan parkkihalliin. Ainakin kannattaa kesät talvet pitää ilmastointi aktiivisena, että kompura pyörii mahd. usein. Pieni p-aineen kulutus ei maksa mitään ilmastoinin korjaukseen verrattuna. - poiuyty
että näin, kirjoitti:
Vähän on puurot ja vellit sekaisin. Sähkökäyttöinen kompura on hermeettisesti suljettu moottorin ja kylmäaineen kanssa samaan purkkiin. Autossa kompuraa käytetään hihnalla, joten kompuran akselin tiiviste on arkapaikka.
Ilmastoinnin kompura pyörii, kun kennon l-tila on yli 4C, eli auto olisi hyvä saada talvella toisinaan parkkihalliin. Ainakin kannattaa kesät talvet pitää ilmastointi aktiivisena, että kompura pyörii mahd. usein. Pieni p-aineen kulutus ei maksa mitään ilmastoinin korjaukseen verrattuna.vähän on tosiaan sekaisin mikä on sähkökäyttöinen kompura ei mee muuten yhtään sähköpiuhaa kompuraan kompura pyörii ainoastaan silloin kun sähköinen kytkin, kytkee sen pyörimään moottorin akselilta. ilmastointi viis veisaa mistään ulkolämpötilasta se vain yrittää pitää sisälämmön vakiona.
- fhk
sepe.teus kirjoitti:
Tosi on mutta mitenkäs tehdään automaatti-ilmastoinnin kanssa? Onko kärry ajettava jonnekin lämpimään? Voisiko systeemiä narrata lämmittämällä anturia vaikka hiustenkuivaajalla? Itselläni ei ole ilmastoitua ajokkia mutta kysymys on kiinnostava.
Omassa autossa, jossa on automaatti-ilmastointi, voi kyllä napista painaa ilmastoinnin päälle 'pakkosyötöllä'. Uskoisin, että näin on kaikissa autoissa.
Sepeteus on oikeassa. Ottakaa ne laitteet irti jo nyt. Ei ole sitä sinimekkoista keijukaista, joka ne taikoo ehjäksi itsestään talven aikana.
- FF 27 Charlotta
Irroitin oman Wallas 2400:n. Taitaa olla laitteella saman verran ikää kuin veneellä. Eli 31 vuotta. Lämmitti ihan ok tässä syksyllä vaikka on ollut lähes käyttämättä todennäköisesti vuodesta 2006. Pitää aika kovaa naksunaa mielestäni. Saakohan tuohon huollossa helpotusta, vai onko ominaisuus?
Kyllähän tuo naksuttelee. Polttoainepumppu on ns. solenoidipumppu jossa sähkökäämin aiheuttama magneettikenttä vetäisee männän jousta vasten ja jousi tekee varsinaisen pumppaustyön. Pumpputyyppi on nykyisinkin yleisesti käytetty, sillä on helppo säätää polttoaineen annostelua syketaajuutta muuttamalla. Huomattakoon että pumppu tarvitsee jännitepulsseja, ei jatkuvaa 12V:a. Toimivuutta voi toki kokeilla "räpsimällä".
Taisin mennä vähän aiheesta sivuun. Siitä äänestä: jos on todella häiritsevä naksutus voisi ehkä tarkistaa pumpun kiinnitys. Se on kahdella 4mm:n koneruuvilla ja pienet läpivientikumit välissä pumpun rungon ja ruuvien eristeenä. Voipi olla että ovat tuon 31v:n aikana kovettuneet.
Nykyisin Wallaksien pumput (myös varaosina markkinoitavat) ovat hiukan erilaiset sisäkaluiltaan ja hiljaisenpia. On sitten eri asia kannattaako tuollaiseen ikäihmeeseen pelkän äänen takia ruveta pumppua vaihtelemaan varsinkin kun kerroit laitteen toimivan. Uuden pumpun hinta lienee jossain puolentoistasadan ekun kieppeissä.
Käsitin että Sinulla ei tuo vene-lämmitinyhdistelmä ole ollut kovin kauan. Sanoisin että naksumiseen tottuu aika hyvin, itselleni tuo on kuin univirttä.- FF 27 Charlotta
sepe.teus kirjoitti:
Kyllähän tuo naksuttelee. Polttoainepumppu on ns. solenoidipumppu jossa sähkökäämin aiheuttama magneettikenttä vetäisee männän jousta vasten ja jousi tekee varsinaisen pumppaustyön. Pumpputyyppi on nykyisinkin yleisesti käytetty, sillä on helppo säätää polttoaineen annostelua syketaajuutta muuttamalla. Huomattakoon että pumppu tarvitsee jännitepulsseja, ei jatkuvaa 12V:a. Toimivuutta voi toki kokeilla "räpsimällä".
Taisin mennä vähän aiheesta sivuun. Siitä äänestä: jos on todella häiritsevä naksutus voisi ehkä tarkistaa pumpun kiinnitys. Se on kahdella 4mm:n koneruuvilla ja pienet läpivientikumit välissä pumpun rungon ja ruuvien eristeenä. Voipi olla että ovat tuon 31v:n aikana kovettuneet.
Nykyisin Wallaksien pumput (myös varaosina markkinoitavat) ovat hiukan erilaiset sisäkaluiltaan ja hiljaisenpia. On sitten eri asia kannattaako tuollaiseen ikäihmeeseen pelkän äänen takia ruveta pumppua vaihtelemaan varsinkin kun kerroit laitteen toimivan. Uuden pumpun hinta lienee jossain puolentoistasadan ekun kieppeissä.
Käsitin että Sinulla ei tuo vene-lämmitinyhdistelmä ole ollut kovin kauan. Sanoisin että naksumiseen tottuu aika hyvin, itselleni tuo on kuin univirttä.Kiitos tekniikan selvennyksestä. Onkohan näissä ikinä mietitty peristalttisen pumpun käyttöä. Tarkastin nuo kumit. Vaikuttivat ihan elastisilta, mutta kumia on aika vähän metallien välissä. Sisuskalut näyttävät päällisin puolin hyvinvoivilta. Ilmeisesti tätä ei kannata huoltoon viedä vaan itse vaihtaa hehku ja huovat. Naksuna on kunhan ei ennakoi tukevaa hajoamista. Sarjanro on 264, joten ikäihmeestä taitaa olla kyse.
- Kaunis ajatus
Kaunis ajatus, mutta käytännössä mitään venealan palvelua tai tilattavia varaosia en ole pääkaupunkiseudulla saanut lokakuun ja maaliskuun välisenä aikana.
Alan katteet lienevät riittävät siihen, ettei tarvitse työskennellä kuin puoli vuotta.
Mikäs siinä, en valita. Jos markkinatalous johtaa venealalla tuohon, niin minkäs sille voi.- silti...
Kaupat ovat tietenkin myyneet hyllynsä mahdollisimman tyhjiksi kauden aikana. Eikä uutta tilata ennen kuin kevääksi, koska katteet ovat niin pienet. Venealan palveluita tekevätkin saattavat olla tähän aikaan muissa töissä, koska sitä katetta ei venetöistä elämiseen saakka irtoa. Silti, vaikka talvella hiljaiseloa olisikin, olet ensimmäisenä jonossa, jos viet nyt huollettavat huoltoon ja laitat tarvittavat tavarat tilaukseen. Keväällä ehdit ehkä jopa saamaan oikeatkin tavarat väärin toimitettujen tilalle. Ja kyllä purjeentekijät ja veneen korjaajat tekevät kovin mielellään töitä läpi talven, myös nyt syksyllä.
- ertghjm,
Eiköhän nuo elektroniikkavehkeet ole muutenkin hyvä ottaa pois veneestä hapettumasta ja pitkäkyntisten ulottumattomiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448259Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442244Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262122- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321427
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870