Vapaa-ajan asunto 4700 euroa neliö!

Gona-mies

Saimme suurelta talovalmistajalta tarjouksen vapaa-ajan talon rakentamisesta (60m2 40m2 terassia), jonka perusteella tein seuraavan laskelman:

Talopaketti  ja pystytys (tarjous) 76.000
Pääurakka 98.000
Sähköurakka 17.500
LVI urakka 10.000
Vedenpuhdistus ja umpisäliliö 5.000
Vesiliittymä 3500
Sähköt 8.000
Vastaava työnjohtaja 6.000
Kiintokalusteet keittiö yms. 10.000
Laatat ja parketit 10.000
Sisätakka 5.000
Pääsuunnittelu, sähkö- ja LVI-suunnitelmat 7.000
Yllätykset 5%

Yhteensä: 280.000 euroa eli 4700 euroa m2.

Yleensä kuvittelin että kun talopaketin kertoo kolmella niin saa lopullisen hinnan mutta nyt mennään 4.5-5 kertaa sen yli!

Onko tuo realistinen vai missä menee vikaan? Oman työn osuus nolla.

6

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääurakka haisee

      2012-2013 rakennutettiin erään talovalmistajan talopaketti (kokonaisala 230m2 ja huoneistoala 185m2) paikallisella urakoitsijalla viittä vaille valmiiksi.
      Talopaketti tuli talotehtaan puolesta lähes ulkoapäin valmiiksi (maalaus, rännit ja jotain muuta pientä viimeistelyä vaille).
      Sisäpuolelta itse tehtiin kaikki kaluste-asennukset (paitsi sähköurakkaan tuli kalusteiden kytkennät ja lvi-urakkaan pöntöt/lavuaarit ym. vesikalusteet). Lisäksi asennettiin itse lattiamateriaalit ja listat. Kaikki muut kuului urakkaan.
      Meillä urakkaan kuului PÄÄURAKKA, SÄHKÖ, LVI ja sen hinta oli 108 000 euroa.
      Tuohon urakkaan kuului vielä iso määrä materiaalia kuten eps-eristeet, lattiavalu, kipsivalu yläkertaan, raudat, lattialämmityskaapelit ym. vermeet, sähkökeskukset, sähkökalusteet, kaikki sähkötarvikkeet, ilmastointi-putket, viemäri putket, radon, saloja putket ja kaivot, laastit, tasoitteet, maalit, väliseinäharkot jne.

      Sanoisin noin suoralta kädeltä tuntematta pystytyksen paketin toimitussisällön laajuutta että urakoitsija yrittää nyt kepillä jäätä. Tuossa on puolet liikaa.

    • Gona-mies

      Pâäurakka kuuloostaa kalliilta, vaikka siihen kuuluu perustukset.

      Sähkö ja vesi ovat ehkä kohdallaan, ehkâ hieman koholla.

      • kilpailutusta lisää

        Ei muuta kun tarjouspyyntöjä muillekkin urakoitsijoille. Toinen tapa olisi pilkkoa pääurakka vielä pienemmiksi urakoiksi. Perustukset voisi kilpailuttaa ja ostaa suoraan perustusfirmoilta ja sitten muu rakentaminen valmiiksi asti joltain paikalliselta kirvesmieheltä. Tosin en tiedä kannattaako teettää ennemmin tuntihinnalla vai urakalla.


      • valmistalopaketti
        kilpailutusta lisää kirjoitti:

        Ei muuta kun tarjouspyyntöjä muillekkin urakoitsijoille. Toinen tapa olisi pilkkoa pääurakka vielä pienemmiksi urakoiksi. Perustukset voisi kilpailuttaa ja ostaa suoraan perustusfirmoilta ja sitten muu rakentaminen valmiiksi asti joltain paikalliselta kirvesmieheltä. Tosin en tiedä kannattaako teettää ennemmin tuntihinnalla vai urakalla.

        Niin ja tulipa vielä mieleen, että oletteko harkinnut valmistalopaketteja. Älvsbyhus, Muurame-talot, desing-talo, kastelli, jukka jne.

        Tässä esimerkki desing-talon huvilmamallistosta. Muuttovalmiin hinnat alkaen 109 000€ ja kallein hinta 160 000€. Hintaan kuuluu myös perustukset.

        http://www.designtalo.fi/files/huvilahinnastot/huvilahinnasto_072013_kerava-mantsala-porvoo_varhala.pdf


    • Gona-mies

      Talopakettiin kuuluu:

      1) PIIRUSTUKSET
      2) ULKOSEINÄT
      3) VÄLISEINÄT
      4) YLÄPOHJA
      5) KATOKSET
      6) ALAPOHJA
      7) TERASSI
      8) IKKUNAT
      9) ULKO-OVET
      10) VÄLIOVET
      11) SAUNA
      12) KIINNITYSTARVIKKEET

      jonka ne kokoaa yhteensä 76.000 euroa (60m2 terassi).

      Pääurakka sis. perustukset mutta silti tuo 98.000 kuullostaa hurjalta luvulta. Sähkö ja vesi on erikseen kilpailutettu.

    • mek

      Valitse riittävä paksusta hirrestä tuonnkokoinen mökki niin makaa paljon vähemmän koska hirsi on valmista pintaa ulkoa ja sisältä ja se siitä. Plajon tulee laatoja ja parjettia jos niihin 10000€ menee. Takan saat halvimmillaan 500€ Mökkikeittö taytyy olla aika hieno jos siihen 10000€ menee. Lvi ja sähkö suunitelma kuuluu talopakettiin itsessään ja se kuluu paketin hintaan. Pihla lomatalo 85 maksaa alle 20000€ ja sen saat alle sadallatonilla valmiiksi asti. Ylennsä tuonkokounen mökki maksaa alle 100000€

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2377
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      284
      2275
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      74
      1759
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1452
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1299
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1298
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1030
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1020
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe