Miksi ihmeessä kotoa pitäisi muuttaa jo alle 25-vuotiaana?

Ihmettelen vain...

Harva alle 25-vuotias haluaa muuttaa vanhempiensa luota mihinkään. Sitä paitsi, millä noin nuori edes elättää itsensä? Kotona asuminen 25-vuotiaaksi olisi siis järkevää myös taloudellisesti.

55

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsenäinen nainen

      Tietystihän sinä taas provoat, mutta itse en tunne kyllä yhtään nuorta aikuista, joka asuisi vielä 25-vuotiaana kotona. Itselläkin oli jo omistusasunto tuon ikäisenä. Minusta asunnon osto oli taloudellisesti järkevää, mutta me ihmiset emme ole samasta puusta.

    • En tunne..

      ketään joka noin vanhaksi olisi vanhempien nurkissa halunnut asua. Meilläkin oli tuossa iässä jo omistusasunto ja 1 lapsi. Ja vakityö oli ollut jo monia vuosia ennen tuota, työllähän sitä yleensä itsensä ja perheensä elätetään.

    • Oma tupa

      No en ihan tuohon ikään asti, mutta olen vähän kyllä oudoksumassa nuoria 18-vuotiaita, jotka muuttavat yhteen ja avoliittoon tuolla iällä.
      Siitä ei hyvä seuraa, syntyy teini-ikäisille lapsia, jotka vanhempiensa yrityksistä huolimatta joutuvat elämään ilman kunnollista kasvatusta, kuin isompien sisaruksien kanssa ilman aikuista.

      Jos ei lapsia ehkä synnykään, niin nuoret kehittyvät ja aikuistuvat yllättävän erilaisiksi kuin teini-iässä. Rakkaus sammuu, kun toiveet ja suunnitelmat ovat ihan eri.

      "Ennen vanhaan" ei menty yhteen ennen papin aamenta, ja vaikka siinäkin on omat epäkohtansa, niin sitoutuminen kuitenkin on suunnitelmallisempaa kuin äkkirakastuneilla teineillä.

      Kyllä nuoren pitää päästä omilleen parissakymmenissä, ja vanhempien pitää se ymmärtää, eikä kalustaa asuntoa, maksaa vuokria ja kustantaa remonttia. Se ei ole oikeaa itsenäistymistä.

    • Kolmen äiskä

      Menin töihin 20-vuotiaana, ostin yksin omistusasuntoni 22-vuotiaana, menin naimisiin 28-vuotiaana, muutimme yhteen ja ostimme yhdessä omakotitalon ja sain 1. lapsen 29-vuotiaana.

    • -----------

      Muutin kotoa 500 km päähän 17-vuotiaana, jolloin opiskelin ja tein osa-aikatöitä elättääkseni itseni. 25-vuotiaana olin ehtinyt mm. viettää vuoden ulkomailla, olla vakituisessa, ihan hyvässä työpaikassa, mennä naimisiin ja tehdä kaksi lasta. Vanhempieni kukkarolla en ole kotoa lähtöni jälkeen käynyt, mitä nyt ovat joskus halunneet hieman rahaa antaa, mutta se on ollut heidän lahjansa, ei siksi, etten olisi ilman sitä pärjännyt. Jo ajatuskin, että olisin asunut kotona vielä 25-vuotiaana tuntuu kauhealta.

      Tietysti kotona asuminen voi taloudellisesti olla nuoren kannalta kannattavaa, kun vanhemmat maksavat asumisen ja elämisen ja ruuan. Hyväksikäyttöähän tuollainen on, ettei itse viitsitä itsestään huolehtia. Kaikilla vanhemmilla ei kuitenkaan ole välttämättä edes taloudellisia edellytyksiä elättää aikuisia lapsiaan kotonaan tai siellä ei ehkä ole kunnolla tilaakaan.

    • tiutiukka

      Meillä nuori olisi saanut asua kotona, kun vielä opiskeleekin, mutta hän halusi jo omiin nurkkiin.

    • Muuttaa voi vanhana

      No tässä on yksi ukko joka muutti vanhempien luota syys kuun 1 päivä ja ikää on 29 vuotta omaan vuokrayksiöön.

      • Itsenäinen ...

        Parempi tosi myöhäänkin, kuin ei silloinkaan.


    • todella kyllästynyt

      Olen kyllästynyt, kun lapseni jatkuvasti haukkuu ja arvostelee. Kun hän täyttää 18, niin ovi sulkeutuu perässä eikä aukea enää. Rajansa kaikella. En todellakaan odota 25:een että hän saisi lisää haukkua ja kerjätä rahaa.

      • Itsenäinen ...

        Miksi sinulla on niin huono suhde lapseesi? Et voi jättää lastasi tyhjän päälle, koska sinä olet hänet tähän maailmaan tehnyt ja olet periaatteessa velvollinen antamaan hänelle kunnon henkiset eväät elämälleen.


      • todella kyllästynyt
        Itsenäinen ... kirjoitti:

        Miksi sinulla on niin huono suhde lapseesi? Et voi jättää lastasi tyhjän päälle, koska sinä olet hänet tähän maailmaan tehnyt ja olet periaatteessa velvollinen antamaan hänelle kunnon henkiset eväät elämälleen.

        Minä olen yrittänyt kaikkeni ja enempään en pysty. Inhoan joka päivä itseäni. Voin tasan tarkaan jättää lapseni tyhjän päälle, sen jälkeen kun hän on täysi-ikäinen. Minä tein hänet tähän maailmaan ja olen katunut sitä sisimmässäni jo monta vuotta. Minulla on huono suhde lapseeni sen takia, että yleensäkään ihmisillä ei ole hyvä suhde haukkujiinsa. Vai onko? Montako vuotta sinä elättäisit kiusaajaasi hymyssä suin? Minun velvollisuuteni loppuvat kun lapsi täyttää 18. Sen jälkeen hän saa etsiä jonkun muun solvattavan. En halua, että minua haukutaan.


      • en ymmärrä..........
        todella kyllästynyt kirjoitti:

        Minä olen yrittänyt kaikkeni ja enempään en pysty. Inhoan joka päivä itseäni. Voin tasan tarkaan jättää lapseni tyhjän päälle, sen jälkeen kun hän on täysi-ikäinen. Minä tein hänet tähän maailmaan ja olen katunut sitä sisimmässäni jo monta vuotta. Minulla on huono suhde lapseeni sen takia, että yleensäkään ihmisillä ei ole hyvä suhde haukkujiinsa. Vai onko? Montako vuotta sinä elättäisit kiusaajaasi hymyssä suin? Minun velvollisuuteni loppuvat kun lapsi täyttää 18. Sen jälkeen hän saa etsiä jonkun muun solvattavan. En halua, että minua haukutaan.

        Eikö kannattaisi jutella hänen kanssaan ja kysyä, miksi hän käyttäytyy niin?


      • todella kyllästynyt
        en ymmärrä.......... kirjoitti:

        Eikö kannattaisi jutella hänen kanssaan ja kysyä, miksi hän käyttäytyy niin?

        Kysyä ja kysyä...
        Olen yrittänyt, mutta sieltä tuli pelkkää huutoa vastaukseksi, joten ei maksa vaivaa kysyä uudestaan. Jospa joskus tajuaa sen mitä olen yrittänyt kertoa hyvästä käytöksestä


      • ------------
        en ymmärrä.......... kirjoitti:

        Eikö kannattaisi jutella hänen kanssaan ja kysyä, miksi hän käyttäytyy niin?

        Joskus kyllä ottaa päähän nämä ihmisten opastukset. Millaisen vastauksen kuvittelit tähän saavan?

        "Ai jutella hänen kanssaan? Olipa hyvä idea! Ei olekaan koskaan tullut mieleeni. Täytyypä heti mennä ja kysyä, että miksi hän käyttäytyy noin, niin sillähän asia varmasti selviää."

        Totta kai tuokin vanhempi on yrittänyt jutella nuoren kanssa. Kaikki vanhemmat yrittävät tuossa tilanteessa. Jos ratkaisu ongelmaan olisi noin helppo, niin ongelmaa ei edes olisi.

        Ihan sama kun jos kertoo, että vauva valvottaa öisin, niin siihen kysytään, että eikö sitä saisi nukkumaan mitenkään. "Ai nukkumaan? Olipa hyvä ajatus! Ei olekaan tullut mieleen, että vauvan voi laittaa nukkumaan yöksi."

        Oikeasti, miettikää vähän ennen kuin annatte noita ohjeita. Muutenkin kun on jokin ongelma, niin ei paljoa helpota vielä kuulla, että toiset pitävät NIIN tyhmänä, ettei alkeellisintakaan asiaa osaa hoitaa.


      • Itsekritiikki ?
        ------------ kirjoitti:

        Joskus kyllä ottaa päähän nämä ihmisten opastukset. Millaisen vastauksen kuvittelit tähän saavan?

        "Ai jutella hänen kanssaan? Olipa hyvä idea! Ei olekaan koskaan tullut mieleeni. Täytyypä heti mennä ja kysyä, että miksi hän käyttäytyy noin, niin sillähän asia varmasti selviää."

        Totta kai tuokin vanhempi on yrittänyt jutella nuoren kanssa. Kaikki vanhemmat yrittävät tuossa tilanteessa. Jos ratkaisu ongelmaan olisi noin helppo, niin ongelmaa ei edes olisi.

        Ihan sama kun jos kertoo, että vauva valvottaa öisin, niin siihen kysytään, että eikö sitä saisi nukkumaan mitenkään. "Ai nukkumaan? Olipa hyvä ajatus! Ei olekaan tullut mieleen, että vauvan voi laittaa nukkumaan yöksi."

        Oikeasti, miettikää vähän ennen kuin annatte noita ohjeita. Muutenkin kun on jokin ongelma, niin ei paljoa helpota vielä kuulla, että toiset pitävät NIIN tyhmänä, ettei alkeellisintakaan asiaa osaa hoitaa.

        Täytyy kuitenkin muistaa, että lapsista tulee sellaisia, millaisiksi vanhemmat heidät kasvattavat.


      • No ei..
        Itsekritiikki ? kirjoitti:

        Täytyy kuitenkin muistaa, että lapsista tulee sellaisia, millaisiksi vanhemmat heidät kasvattavat.

        se nyt ihan noinkaan mene.


      • todella kyllästynyt
        Itsekritiikki ? kirjoitti:

        Täytyy kuitenkin muistaa, että lapsista tulee sellaisia, millaisiksi vanhemmat heidät kasvattavat.

        Hanki itse lapsia niin tiedät paremmin.
        En ole haukkunut en ollut väkivaltainen. Olen antanut aikaa ja pysynyt rauhallisena. Vuosikaudet on ollut muutakin apua. Nykyään osaa koulussa ym. käyttäytyä, mutta kotona minulle ei heru ystävällisyyttä tai hyviä tapoja. Se on helppo sanoa miten kaikki on minun vikani, kun ei tiedä mistään mitään. Olen tehnyt lapseni eteen huomattavasti enemmän kuin kukaan tuntemani ihminen, mutta mikään ei auta.
        Lapsi ei ole savikimpale, jonka voi muokata sellaiseksi kuin haluaa, vaan ihminen jolla on myös oma tahto.


      • tintturella
        ------------ kirjoitti:

        Joskus kyllä ottaa päähän nämä ihmisten opastukset. Millaisen vastauksen kuvittelit tähän saavan?

        "Ai jutella hänen kanssaan? Olipa hyvä idea! Ei olekaan koskaan tullut mieleeni. Täytyypä heti mennä ja kysyä, että miksi hän käyttäytyy noin, niin sillähän asia varmasti selviää."

        Totta kai tuokin vanhempi on yrittänyt jutella nuoren kanssa. Kaikki vanhemmat yrittävät tuossa tilanteessa. Jos ratkaisu ongelmaan olisi noin helppo, niin ongelmaa ei edes olisi.

        Ihan sama kun jos kertoo, että vauva valvottaa öisin, niin siihen kysytään, että eikö sitä saisi nukkumaan mitenkään. "Ai nukkumaan? Olipa hyvä ajatus! Ei olekaan tullut mieleen, että vauvan voi laittaa nukkumaan yöksi."

        Oikeasti, miettikää vähän ennen kuin annatte noita ohjeita. Muutenkin kun on jokin ongelma, niin ei paljoa helpota vielä kuulla, että toiset pitävät NIIN tyhmänä, ettei alkeellisintakaan asiaa osaa hoitaa.

        Mietippä sitä, että kyllä vanhempi voi kysellä nuorelta hänen käyttäytymisestään, mutta usein sekin vaikuttaa, että MITEN kysyy! Tunnen erään äidin, joka kyselee, mutta jo äänestä kuulee miten hän on kärttyinen ja halutonkin ihan oikeasti kuulemaan nuoren asioista. Ei nuoret tyhmiä ole, he vaistoavat kyllä vanhempiensa fiilikset.


      • just joo
        tintturella kirjoitti:

        Mietippä sitä, että kyllä vanhempi voi kysellä nuorelta hänen käyttäytymisestään, mutta usein sekin vaikuttaa, että MITEN kysyy! Tunnen erään äidin, joka kyselee, mutta jo äänestä kuulee miten hän on kärttyinen ja halutonkin ihan oikeasti kuulemaan nuoren asioista. Ei nuoret tyhmiä ole, he vaistoavat kyllä vanhempiensa fiilikset.

        Niin missään nimessä nuorella ei ole osaa tai arpaa käytöksensä suhteen, vaan kaikki on aina äidin vika....


      • kokenut kaiken tietä
        tintturella kirjoitti:

        Mietippä sitä, että kyllä vanhempi voi kysellä nuorelta hänen käyttäytymisestään, mutta usein sekin vaikuttaa, että MITEN kysyy! Tunnen erään äidin, joka kyselee, mutta jo äänestä kuulee miten hän on kärttyinen ja halutonkin ihan oikeasti kuulemaan nuoren asioista. Ei nuoret tyhmiä ole, he vaistoavat kyllä vanhempiensa fiilikset.

        Ei äidit niin tyhmiä ole, he kyllä vaistoavat lastensa fiilikset.

        Eihän se niin mene, että kaikki on kiinni vanhemmasta, vaan hyvät välit ovat kaksisuuntainen juttu. Jos saa paskaa niskaansa koko ajan, niin eihän se ihme ole jos asenne on sitä mitä on. Ei vanhemman tarvitse sietää mitä tahansa.

        Todennäköisesti sinäkin opit sen kun lapsesi kasvavat.


      • tintturella
        kokenut kaiken tietä kirjoitti:

        Ei äidit niin tyhmiä ole, he kyllä vaistoavat lastensa fiilikset.

        Eihän se niin mene, että kaikki on kiinni vanhemmasta, vaan hyvät välit ovat kaksisuuntainen juttu. Jos saa paskaa niskaansa koko ajan, niin eihän se ihme ole jos asenne on sitä mitä on. Ei vanhemman tarvitse sietää mitä tahansa.

        Todennäköisesti sinäkin opit sen kun lapsesi kasvavat.

        Minulla on jo toinen lapsista aikuinen ja toinenkin ihan piakkoin, Hyvät välit meillä on,sillä aina on puhuttu rauhassa ja selvitetty kaikki asiat. Olen aina ollut kiinnostunut lasteni asioista, joten heillä on helppo kertoa minulle asioistaan.

        En missään nimessä väitä, että aina on vanhemmassa vika. Kuitenkin jos nuori oireilee, niin jostakin sen täytyy johtua ja silloin vanhemman pitää ottaa siitä asiasta selvää.


      • tintturella
        just joo kirjoitti:

        Niin missään nimessä nuorella ei ole osaa tai arpaa käytöksensä suhteen, vaan kaikki on aina äidin vika....

        Ei todellakaan aina äidin vika. Nuoren huono käytös johtuu kumminkin aina jostakin, joten se asia pitää aina selvittää.


      • kokenut kaiken tietä
        tintturella kirjoitti:

        Minulla on jo toinen lapsista aikuinen ja toinenkin ihan piakkoin, Hyvät välit meillä on,sillä aina on puhuttu rauhassa ja selvitetty kaikki asiat. Olen aina ollut kiinnostunut lasteni asioista, joten heillä on helppo kertoa minulle asioistaan.

        En missään nimessä väitä, että aina on vanhemmassa vika. Kuitenkin jos nuori oireilee, niin jostakin sen täytyy johtua ja silloin vanhemman pitää ottaa siitä asiasta selvää.

        Ja miten otat selvää, kun pakollakaan sitä ei voi tehdä. Huostaankaan ei saa lasta sillä perusteella, kun nuori ei sekoile päihteiden kanssa, eikä tee rikoksia.

        Sinulla on hyvät välit lapsiisi. Sen takia et ymmärrä miten joidenkin hyvä vanhemmuus valuu hukkaan. Nuoren oireilu voi johtua ihan vaan murrosiästä. Eikä aina kaikkeen voi vaikuttaa. Osa nuorista kasvaa yli murrosiän kuohuista, toisilla mikään ei auta.

        Sitä ihmettelee monesti miten kapeaksi joidenkin elämänkokemus jää.


      • tintturella
        kokenut kaiken tietä kirjoitti:

        Ja miten otat selvää, kun pakollakaan sitä ei voi tehdä. Huostaankaan ei saa lasta sillä perusteella, kun nuori ei sekoile päihteiden kanssa, eikä tee rikoksia.

        Sinulla on hyvät välit lapsiisi. Sen takia et ymmärrä miten joidenkin hyvä vanhemmuus valuu hukkaan. Nuoren oireilu voi johtua ihan vaan murrosiästä. Eikä aina kaikkeen voi vaikuttaa. Osa nuorista kasvaa yli murrosiän kuohuista, toisilla mikään ei auta.

        Sitä ihmettelee monesti miten kapeaksi joidenkin elämänkokemus jää.

        Tuo nim.merk. Todella kyllästynyt, kirjoittaa, että hän on katunut jo vuosia, että teki tämän lapsen. En itse pystyisi kyllä koskaan ajattelemaan noin. Jotain täytyy äidin ja nuoren välillä olla tapahtunut, kun tuollaiset välit on. Tuskinpa esim. tuo äiti haluaisi myöntää, että hänessäkin on jotain vikaa. Satun tuntemaan yhden äidin, jonka käytös omia lapsiaan kohtaan on usein aika töykeää,välillä ihan välinpitämätöntä, niin tämäkin äiti usein ihmettelee minulle, että MITEN NUO PENSKAT VOI OLLA TUOLLASIA, KUN MINÄ AINA YRITÄN NIITTEN ETEEN KAIKKENI...Niinpä niin. Ainakaan tämä tuntemani äiti ei edes huomaa itsessään eikä omassa käytöksessään mitään vikaa.

        Murrosiästä sen verran, että silloinhan usein muksut onkin just vaikeita. Kyllä meilläkin ovet paukkui ja haukkumasanoja tuli sen ku kerkes, mutta kun antoi mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, niin kyllä se siitä aina meni.


      • kokenut kaiken tietä
        tintturella kirjoitti:

        Tuo nim.merk. Todella kyllästynyt, kirjoittaa, että hän on katunut jo vuosia, että teki tämän lapsen. En itse pystyisi kyllä koskaan ajattelemaan noin. Jotain täytyy äidin ja nuoren välillä olla tapahtunut, kun tuollaiset välit on. Tuskinpa esim. tuo äiti haluaisi myöntää, että hänessäkin on jotain vikaa. Satun tuntemaan yhden äidin, jonka käytös omia lapsiaan kohtaan on usein aika töykeää,välillä ihan välinpitämätöntä, niin tämäkin äiti usein ihmettelee minulle, että MITEN NUO PENSKAT VOI OLLA TUOLLASIA, KUN MINÄ AINA YRITÄN NIITTEN ETEEN KAIKKENI...Niinpä niin. Ainakaan tämä tuntemani äiti ei edes huomaa itsessään eikä omassa käytöksessään mitään vikaa.

        Murrosiästä sen verran, että silloinhan usein muksut onkin just vaikeita. Kyllä meilläkin ovet paukkui ja haukkumasanoja tuli sen ku kerkes, mutta kun antoi mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, niin kyllä se siitä aina meni.

        Kyllä perheessä kunnioitus pitää olla molemmin puolista. Ehkäpä todella kyllästynyt on saanut paskaa niskaansa ja vuosia. Sinä et ehkä voi kuvitella katuvasi lastesi synnyttämistä, minä taas ymmärrän oikein hyvin noita tunteita. Jos elämä on kotona yhtä äidin kiusaamista, niin eikö ole luonnollista ettei sitä jaksa.
        Toisesta korvasta ulos ei onnistu kaikilta ihmisiltä. Minun on helppo ymmärtää omakohtaista kokemusta omaavana tuonkin äidin tunteita.

        Vaikka niinhän se on, että täysin ulkopuoliset ja asiasta tietämättömät tietävät kaiken aina parhaiten, ja kokevat asiakseen valistaa meitä tyhmempiä :)


      • tintturella
        kokenut kaiken tietä kirjoitti:

        Kyllä perheessä kunnioitus pitää olla molemmin puolista. Ehkäpä todella kyllästynyt on saanut paskaa niskaansa ja vuosia. Sinä et ehkä voi kuvitella katuvasi lastesi synnyttämistä, minä taas ymmärrän oikein hyvin noita tunteita. Jos elämä on kotona yhtä äidin kiusaamista, niin eikö ole luonnollista ettei sitä jaksa.
        Toisesta korvasta ulos ei onnistu kaikilta ihmisiltä. Minun on helppo ymmärtää omakohtaista kokemusta omaavana tuonkin äidin tunteita.

        Vaikka niinhän se on, että täysin ulkopuoliset ja asiasta tietämättömät tietävät kaiken aina parhaiten, ja kokevat asiakseen valistaa meitä tyhmempiä :)

        Kyllä minä tuonkin asian ymmärrän hyvin. Kuitenkin esim. tuon kyllästyneen lapsella ei tunnu nyt asiat olevan hyvin, niin pitäähän se selvittää jossakin, että mistä tuollainen käytös johtuu. En jaksa uskoa, että olisi ihan "synnynnäinen" juttu. Ehkä olisi parempi sitten, että tämä kyseinen nuori muuttaa omilleen ja huomaa, että ei se äiti ollutkaan yhtään hullumpi ihminen. Minä toivon sydämmestäni, että heidän välinsä paranevat ja molemmat alkavat kunnioittamaan toisiaan.


      • voilapsparkaa
        todella kyllästynyt kirjoitti:

        Minä olen yrittänyt kaikkeni ja enempään en pysty. Inhoan joka päivä itseäni. Voin tasan tarkaan jättää lapseni tyhjän päälle, sen jälkeen kun hän on täysi-ikäinen. Minä tein hänet tähän maailmaan ja olen katunut sitä sisimmässäni jo monta vuotta. Minulla on huono suhde lapseeni sen takia, että yleensäkään ihmisillä ei ole hyvä suhde haukkujiinsa. Vai onko? Montako vuotta sinä elättäisit kiusaajaasi hymyssä suin? Minun velvollisuuteni loppuvat kun lapsi täyttää 18. Sen jälkeen hän saa etsiä jonkun muun solvattavan. En halua, että minua haukutaan.

        no mutta miksi et ole lapsestas välittäny tuon vertaa, kun ei saa huomiota hyvällä, ottaa sen pahalla, niin yksinkertaista se on. Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa, eipä tuu sua vanhainkotiin katsomaan! Toivottavasti ei jatka samaa kylmyyttä omiin lapsiinsa. Katoppa peiliin.


      • todella kyllästynyt
        voilapsparkaa kirjoitti:

        no mutta miksi et ole lapsestas välittäny tuon vertaa, kun ei saa huomiota hyvällä, ottaa sen pahalla, niin yksinkertaista se on. Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa, eipä tuu sua vanhainkotiin katsomaan! Toivottavasti ei jatka samaa kylmyyttä omiin lapsiinsa. Katoppa peiliin.

        Lapsi ei ole muuta saanutkaan kuin huomiota. Päivästä päivää, vuodesta toiseen. Yritetty ollaan kaiken näköistä. On ollut kaikenlaisia tukitoimiakin. Silti tilanne jatkuu. Sellaisilla ihmisillä kuin sinä, joilla ei ole kokemusta asiasta riittää kuitenkin mielipiteitä. Se on hyvä se. Ehkäpä sinäkin huomaat joskus, ettei metsä vastaakaan mitään tai että metsästä kuuluu pelkkää haistattelua.

        Niin ja pienenä lisätietona. En todennäköisesti koskaan ehdi joutua vanhainkotiin.
        Aion pistää rahani palamaan ennen sitä. Perintöä en halua jättää. Jos minä olen niin huono ja kaikkea mahdollsta hävytöntä, niin tuskin rahanikaan kelpaavat.

        Meneppäs töihin nuorisovankilaan, niin tutustut näihin lapsparkoihin. Ja voit oppia yhtä ja toista.


    • Ite en kyllä tiedä ketään kuka olisi 25 vuotiaaks asti vanhempien luona asunu, mut ite näen asian niin et kukin muuttaa sitten kun siihen on itse valmis ja aika on sopiva. Joillain voi vaikuttaa vaikka rahatilanne, opiskelut, vaikeudet elämäntilanteessa tms muuttamiseen.

      • Itsenäinen nainen

        Avaaja on vain siinä todella väärässä, kun hän kirjoittaa että:

        "Harva alle 25-vuotias haluaa muuttaa vanhempiensa luota mihinkään."

        Koska oikeasti tilannehan on juuri päinvastainen ja aletaan jo tuossa 16-18-vuotiaana haaveilemaan, että voi kun pääsis jo omaan kämppään. Eikä nuorella tarvitse olla huono suhde vanhempiinsa. Kyseessä on vain normaali kasvu ja itsenäistyminen.


    • niinhän se on

      Se nyt vain kuuluu nykyisin kulttuuriimme, että täysi-ikäistyttyään muutetaan kotoa muualle. Osalla se tapahtuu ihan pakostikin, kun lähdetään lukion jälkeen opiskelemaan eteenpäin ja monesti se tarkoittaa paikkakunnan vaihtoa. Paitsi isoissa kaupungeissa tietysti ei... Osa lähtee jo peruskoulun jälkeen, kun menee amikseen.

      Opinto- ja asumistuki sekä opintolaina ovat oleamassa opiskelijoille sitä varten, että voi asua muualla kuin vanhempien helmoissa sen jälkeen kun on lähtenyt kotoa opiskelemaan mutta ei ole vielä ammattia tai työtä. Myöhemmin tätä tarvetta varten on olemassa yleinen asumistuki, työttömyyspäivärahat, toimeentulotuki sitten jos ei muuten pärjää. Periaatteenahan on Suomessa se, että vanhempien ei tarvitse ylläpitää jälkikasvuaan enää sen jälkeen kun nämä täyttävät 18 vuotta.

      Kyllä sitä myös katsotaan vähän vinoon, jos parikymppinen nuori asuu vielä kotonaan. Että mikä on vikana, kun ei ole älynnyt lähteä jo omille teilleen.

    • 2+6

      En olisi kyllä halunnut, että lapseni asuisivat 25-vuotiaaksi luonani, haluan itsekin omaa rauhaa jo. Molemmat on intin jälkeen lähteneet ja hyvä niin (kiitos ja kumarrus heille, hyvät välit on ehkä juuri siitä syystä).

      Minulla oli 2 muksua jo 25-vuotiaana. Vakityöpaikka (jossa olen edelleen) ja omakotitalo.

    • halo

      h e l v e t i n p a t a l a i s k a p a s k a mä en tunne v i t t u ketään joka asuis enää 25 v kotona. haloo saa olla aika saamaton jos ei tuu toimeen 25 vuotiaana

    • äiteekans

      kyllä nuoret voivat muuttaa ajoissa kotoa mutta ei tarvi avoliitto olla kyseessä. oma tytärremme on 22 ja kotona, ei ole helppoa nykyisin saada lainaa, ei vakituista työpaikkaa, joten pakosta on kotona. tekee väliaikaistöitä ja säästää. saahan sit joskus hyvän alun omaan elämään.

      • sossu maksaa

        Miten niin pakosta asuu? Sossuu vaan pitää sit mennä, jos ei ole rahaa muuttaa omaa asuntoo. Sossu kyllä tukee sitten. Ihan naurettavaa elättää, jotai 22v aikuista vielä.


      • tinttuliisa
        sossu maksaa kirjoitti:

        Miten niin pakosta asuu? Sossuu vaan pitää sit mennä, jos ei ole rahaa muuttaa omaa asuntoo. Sossu kyllä tukee sitten. Ihan naurettavaa elättää, jotai 22v aikuista vielä.

        Vai sossuun...Ei se sossu ole mikään semmonen paikka, että kaikki vaan sieltä helposti hakee rahaa. Huolestuttavaa nykyaikana, että moni nuori ajattelee pääsevänsä helpolla siten, että mennään vaan sossun luukulle.
        Minusta ei ole mitään ongelmaa siinä, että nuori asuu kotona, jos siihen on vain mahdollisuus.
        Kunnioitan todella paljon nim.merk. äiteekans tytärtä. Hän säästää tulevaisuutta varten ja näyttää tällä keinoin, että on vastuullinen nuori ihminen.


      • jek
        tinttuliisa kirjoitti:

        Vai sossuun...Ei se sossu ole mikään semmonen paikka, että kaikki vaan sieltä helposti hakee rahaa. Huolestuttavaa nykyaikana, että moni nuori ajattelee pääsevänsä helpolla siten, että mennään vaan sossun luukulle.
        Minusta ei ole mitään ongelmaa siinä, että nuori asuu kotona, jos siihen on vain mahdollisuus.
        Kunnioitan todella paljon nim.merk. äiteekans tytärtä. Hän säästää tulevaisuutta varten ja näyttää tällä keinoin, että on vastuullinen nuori ihminen.

        Ei sinne sossuun tarvitse mennä. Menee työkkäriin ja ilmoittautuu kursseille, jos töitä ei löydy. Opiskelu ei ole pahasta.

        Minusta on kummaa, jos aikuinen asuu ilmaiseksi vanhempiensa luona. Kyllä 22 vuotiaan pitäisi jo jonkinlaiseen itsenäisyyteen pystyä. Jotkut ovat siihen mennessä hankkineet asunnon, työpaikan ja perheen.


      • tinttuliisa
        jek kirjoitti:

        Ei sinne sossuun tarvitse mennä. Menee työkkäriin ja ilmoittautuu kursseille, jos töitä ei löydy. Opiskelu ei ole pahasta.

        Minusta on kummaa, jos aikuinen asuu ilmaiseksi vanhempiensa luona. Kyllä 22 vuotiaan pitäisi jo jonkinlaiseen itsenäisyyteen pystyä. Jotkut ovat siihen mennessä hankkineet asunnon, työpaikan ja perheen.

        Se vaan on niin, ettei kaikilla mene elämä samaan malliin. Jotku tekee jotakin jossakin asiassa aikaisemmin ja toiset taas myöhemmin. Tuon äiteekans tytär tekee välillä töitä ja säästää. Jos tämä käy hänen äidilleen, niin mikäs kukaan ulkopuolinen on siihen puuttumaan.


      • jek
        tinttuliisa kirjoitti:

        Se vaan on niin, ettei kaikilla mene elämä samaan malliin. Jotku tekee jotakin jossakin asiassa aikaisemmin ja toiset taas myöhemmin. Tuon äiteekans tytär tekee välillä töitä ja säästää. Jos tämä käy hänen äidilleen, niin mikäs kukaan ulkopuolinen on siihen puuttumaan.

        Ei tietenkään se kuulu kenellekään, jos antaa lapsen ilmaiseksi asua omassa kodissaan. Toivoisin että omilla lapsilla olisi aloitekykyä edes sen verran, että hankkisivat asunnon. Perhettä ei tarvitse perustaa, jos ei halua, mutta työn tekeminen ja omillaan asuminen kuuluu aikuisuuteen.


      • lapsia ne vielä on
        sossu maksaa kirjoitti:

        Miten niin pakosta asuu? Sossuu vaan pitää sit mennä, jos ei ole rahaa muuttaa omaa asuntoo. Sossu kyllä tukee sitten. Ihan naurettavaa elättää, jotai 22v aikuista vielä.

        Hehe, eihän 22v ole mikään aikuinen. Jos olette yhtään viitsineet lukaista vauvakuumeosiota sekä äitien jutut -osiota, niin siellä on jopa perustettu oma ketju kysymykselle, ovatko 20-25-vuotiaana lapsen saaneet vielä lapsiäitejä. Ei edes teiniäitejä, vaan lapsiäitejä. Ketju on ollut suosittu ja kovin yleisesti ovat näköjään sitä mieltä, että eivät ole vielä siinä iässä aikuisia ihmisiä, vaikka ovatkin onnettomasti päätyneet äideiksi ihan liian nuorina. Aikuisuus alkaa vasta joskus 30-vuotiaana.


      • ja taas.....(huoh)
        lapsia ne vielä on kirjoitti:

        Hehe, eihän 22v ole mikään aikuinen. Jos olette yhtään viitsineet lukaista vauvakuumeosiota sekä äitien jutut -osiota, niin siellä on jopa perustettu oma ketju kysymykselle, ovatko 20-25-vuotiaana lapsen saaneet vielä lapsiäitejä. Ei edes teiniäitejä, vaan lapsiäitejä. Ketju on ollut suosittu ja kovin yleisesti ovat näköjään sitä mieltä, että eivät ole vielä siinä iässä aikuisia ihmisiä, vaikka ovatkin onnettomasti päätyneet äideiksi ihan liian nuorina. Aikuisuus alkaa vasta joskus 30-vuotiaana.

        Siellä kirjoittelee idiootti Oulusta, jonka tarkoitus on provoamalla saada sisältöä elämään. Niitä juttuja ei kannata todesta ottaa kenenkään. Jos 18 vuotias ei olisi kykenevä asumaan yksin ja muihin vastuullisiin päätöksiin, niin elatusvelvollisuus jatkuisi kolmikymppiseksi. Näin ei ole missään valtiossa. Ei ole vanhemman eikä lapsen etu liiallinen hyysääminen.


      • :DD
        lapsia ne vielä on kirjoitti:

        Hehe, eihän 22v ole mikään aikuinen. Jos olette yhtään viitsineet lukaista vauvakuumeosiota sekä äitien jutut -osiota, niin siellä on jopa perustettu oma ketju kysymykselle, ovatko 20-25-vuotiaana lapsen saaneet vielä lapsiäitejä. Ei edes teiniäitejä, vaan lapsiäitejä. Ketju on ollut suosittu ja kovin yleisesti ovat näköjään sitä mieltä, että eivät ole vielä siinä iässä aikuisia ihmisiä, vaikka ovatkin onnettomasti päätyneet äideiksi ihan liian nuorina. Aikuisuus alkaa vasta joskus 30-vuotiaana.

        Onhan yli 30veetki viel lapsii. Kaikkihan nimittäin, jonku lapsii on. :D


    • 10+10=20

      Ite oon 17v ja vanhemmat sano et koht saat painu muualle meiän kämpäst ku 18v. En usko et moni aattele pääsevän helpol ku sossuu menee. Pakko jostain sitä rahaa saada niin ei sinne huviksee kävellä vaan pakosta. Kaikilla ei oo sellasii vanhempii kato jokka elättää 25v asti. Vaikee kouluttautumatton nuoren on päästä duunii niin sossuun tai työkkäriin on mentävä. Työkkäristä saa vaan helpost karenssin, jos ei suostu menee jonnei minne ne pakottaa. Sitäpaitsi ei ne riitä työttömyysturvat silti on haettava apuu sossust. Kyllä minäkin voisin asuu 22vuotiaan koton mutta vanhemmil ei ole rahaa elättää. Rahaa, jos löytyy niin mikäs siinä vaikka elättäis lasta 40v asti tai niin kauan ku elää.

      • mutruliisa

        Sitä pitää sitten kouluttautua, että saa kunnon ammatin ja työpaikan! Sillä sitä saa elämänsä järjestykseen, eikä tarvi sossua eikä työkkäriä. Eli ei se sossu mikään pakko välttämättä ole, jos vaan itse haluaa tehdä asian eteen jotain!
        Minä ymmärrä kyllä esim. lapsiperheitä, jotka joutuu turvautumaan sossuun.


      • 20+13=33
        mutruliisa kirjoitti:

        Sitä pitää sitten kouluttautua, että saa kunnon ammatin ja työpaikan! Sillä sitä saa elämänsä järjestykseen, eikä tarvi sossua eikä työkkäriä. Eli ei se sossu mikään pakko välttämättä ole, jos vaan itse haluaa tehdä asian eteen jotain!
        Minä ymmärrä kyllä esim. lapsiperheitä, jotka joutuu turvautumaan sossuun.

        Just... paitsi koulutus ei ole takuu mihinkään työpaikkaan. Sitä välttämättä ei heti duuniin pääse amiksen papereil. Kyllä täällä amiksen käyneetki voi joutuu mennä sinne työkkäriin tai sossuun. Kyllä se on ihan pakollinen vaihtoehto jollain tai aika monellakin sinne mennä. Kaikki ei pääse välttämättä opiskelee. Kova kilpailu on koulu paikoista nykyään varsinkin isoissa kaupungeissa. Tietyst, jos haluu nollatuloille mennä ja olla koditon niin silloin ei tarvi turvautuu työkkäriin ja sossuun. Semmonen vaihtoehto tietyst.


      • ...
        20+13=33 kirjoitti:

        Just... paitsi koulutus ei ole takuu mihinkään työpaikkaan. Sitä välttämättä ei heti duuniin pääse amiksen papereil. Kyllä täällä amiksen käyneetki voi joutuu mennä sinne työkkäriin tai sossuun. Kyllä se on ihan pakollinen vaihtoehto jollain tai aika monellakin sinne mennä. Kaikki ei pääse välttämättä opiskelee. Kova kilpailu on koulu paikoista nykyään varsinkin isoissa kaupungeissa. Tietyst, jos haluu nollatuloille mennä ja olla koditon niin silloin ei tarvi turvautuu työkkäriin ja sossuun. Semmonen vaihtoehto tietyst.

        Työkkäristä ei voida pakottaa työhön johon ei ole minkäänlaita koulutusta, toisaalta jos työmatkat ovat kohtuulliset, niin mikset menisi?

        "Työkkäristä saa vaan helpost karenssin, jos ei suostu menee jonnei minne ne pakottaa."


      • :Dd
        ... kirjoitti:

        Työkkäristä ei voida pakottaa työhön johon ei ole minkäänlaita koulutusta, toisaalta jos työmatkat ovat kohtuulliset, niin mikset menisi?

        "Työkkäristä saa vaan helpost karenssin, jos ei suostu menee jonnei minne ne pakottaa."

        Työkkärist voidaa vaikka pakottaa koulutukseen tai "työharjoitteluun" eli orja töihin
        Eli karenssia pukkaa sitten:D


      • provo mikä provo oot
        :Dd kirjoitti:

        Työkkärist voidaa vaikka pakottaa koulutukseen tai "työharjoitteluun" eli orja töihin
        Eli karenssia pukkaa sitten:D

        No, jos haluaa uran sossupummina, niin ei kannata kouluttautua.
        Jos haluaa hyvää palkkaa pitää kouluttautua.


      • :Dd
        provo mikä provo oot kirjoitti:

        No, jos haluaa uran sossupummina, niin ei kannata kouluttautua.
        Jos haluaa hyvää palkkaa pitää kouluttautua.

        Itse aattelin uraa kyl nettipokeri pelaajana. Ei tarvi mitää koulutus ja sponsori on eli sossu:D rikastuu voi ilman koulutustakin.


      • hahhhh
        :Dd kirjoitti:

        Itse aattelin uraa kyl nettipokeri pelaajana. Ei tarvi mitää koulutus ja sponsori on eli sossu:D rikastuu voi ilman koulutustakin.

        Just joo.. Pää pilvissä ja perse pöntössä.


      • voihuoh
        provo mikä provo oot kirjoitti:

        No, jos haluaa uran sossupummina, niin ei kannata kouluttautua.
        Jos haluaa hyvää palkkaa pitää kouluttautua.

        hah. olen kouluttautunut mutta silti saan surkeaa liksaa. ei piä paikkaansa tuo väite.


      • dwaa
        voihuoh kirjoitti:

        hah. olen kouluttautunut mutta silti saan surkeaa liksaa. ei piä paikkaansa tuo väite.

        Saat enemmän kuin työttömyyspäiväraha tai toimeentulotuki vai. Kouluttamattomana et sais töitäkään ja joutuisit tyytymään niihin.


    • Juuret ja siivet

      Jos täysi-ikäiset (siis yli 18 v.) lapseni eivät olisi älynneet lähteä omaan elämään; opiskelemaan tai työhön, olisin nostanut heidät pihalle! Ei tarvinnut. Jokainen kouluttautui hyvään ammattiin ja pääsivät heti töihin.

      • rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

        Onneksi minun vanhempani eivät ajatelleet noin, enkä ajattele minäkään. Muksut lähtee sit, kun ovat siihen valmiit.


      • ja se toinen puoli
        rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr kirjoitti:

        Onneksi minun vanhempani eivät ajatelleet noin, enkä ajattele minäkään. Muksut lähtee sit, kun ovat siihen valmiit.

        Jos eivät lähde? Aiotko tosiaan elättää lasta kuolemaasi asti. Ei ne sinun lapsesi välttämättä ole niitä elämässä menestyjiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3827
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1485
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe