Antaako nykyinen vahtiperämies 120 ov -tutkinto (vahtiperämiehen pätevyyskirjan saamisen jälkeen) pätevyyden toimia esim. M/s Mariellalla ensimmäisenä perämiehenä, ja onko käytännössä mahdollisuus työllistyä ko. kokoisen matkustaja-aluksen perämieheksi?
Vahtiperämies
15
11089
Vastaukset
- balle
Moron,
Vähän sellainen perstuntuma on, että noilla isommilla paateilla försteilläkin on merikapteenin paprut plakkarissa.- Tooto
On tosi että 70-luvuvulla seilattiin "pikku kipparilla" tai jopa sitä ilman. Ruorigenkari piti vahtia. Yhtiö sensuroitu-*******
kun perämiestä ei ollut.
Nyt on koulutettuja perämiehiä. Olis vaan laivoja
- Merikapteeni
Vahtiperämiehenkirjalla, ilman merikapteenintutkintoa, ei ole mitään virkaa. Täysin hyödytön pahvi. Arvokkaampi on kylkiäisinä tullut STCW:n mukainen puolikkaan kirja.
Merikapteenintutkinnon suorittaneita on pilvin pimein markkinoilla, joten niille ne päällystöpaikat menevät.- Tooto
Merikapteenin tutkinnon suorittaneista ei ole pula. Yli koulutetut pyrkivät jo näihin rannikko paatteihinkin perämiehiksi. En huoli. Kaluulan kiilloittajia. Toivoo. Itämeren laivuri
- Varma Tieto
Jos suunnittelet mukavaa ja paljon viihdykettä omavaa jobia Viikkarilla ihan förstinä, niin pitkä on polkusi sinne. Ylimmän päällystön paikat varustamossa menevät siten, että pikkuhiljaa, kun vanhat päälliköt jäävät eläkkeelle, nostetaan yliperämiehistä (ja hyvin ja pitkään palvelleista) uusia päälliköitä. (Paitti tietty Mariellassa, jonka päällikkö juopotteli sairaanhoitajan kanssa aamuun saakka ja satamaan tullessa niiden yhteiset promillet oli varmaan 8, jolloin eläkkeelle asti ei sieltä päässyt).
Merikapteenin pahvit pitää kyllä olla, ja mieluusti ruotsinkielisestä opinohjosta ja kaikkeist mieluiten äidinkieli ruotsi. - Skönäri
Kyllä se pahvin puolesta onnistuu. Yliperämiehellä täytyy jo olla merikapteenin kirja. Käytännössä kuitenkin suurimmalla osalla perämiehistä on merikapteenin pätevyys, ja lopuilla yliperämiehen.
Ilman suhteita / aikaisempaa työkokemusta kyseisestä varustamosta on aika vaikeata, ellei mahdotonta, sinne perämieheksi kiivetä vahtiperämiehen kirjoilla. - Juudas
Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että ensimmäinen perämies ja försti on eri jobi. First officer ja chief officer
- Kippari
Olen syntynyt Päijänteen saaressa ja tottunut liikkumaan vesillä. Oon alunperin sotilaslaivuri (MeriSk) ja olin opistoupseerina kolme vuotta (eri sotalaivoilla merenkulun tehtävissä) ennen kapteenikouluun menoa. Jatkoin Merivoimissa vielä opiskeluajan(lomat) ja vähän sen jälkeenkin (yhteensä viitisen vuotta se 3v). Olin tankkereissa vahtiperämiehenä pari vuotta ja päätin lähteä siipien kantoa kokeilemaan Karibialle. Siellä meni tiivistä tahtia parivuotta prämiehenä. Siirryin välimerelle förstiksi(1.perämies) ja taas meni pari vuotta. Nyt olen ollut kolme vuotta tässä rapakossa (itä-merellä), joista vuoden päällikkönä. Ikääkin on kertynyt vasta 42v. Perhetäkin on ehtinyt matkanvarrella kertymään(3 poikaa ja yx neiti ja kesällä tulee 20v aviossa täyteen saman vaimon(saaressa syntynyt kalastajan tytär) kanssa. Yhtään ei pelota se että pitäisi jaksaa vielä 25v ennen eläkettä. Tällä kokemuksella saa aina töitä vaikka maistakin, jos Meri lakkaa kiehtomasta, jota en tosin usko. Asutaankin vielä Porvoossa vanhassa kalastajakylässä. Merimies on erimies. Tämä jos joku on kutsumusammatti.Ei kai tää o sen kummempi tarina kun isällänikään. Sillä tosin kesti koulu 3v ja suoraan päälliköksi.
- Anonyymi
Juuri näin suomalaisessa merenkulussa. Merenkulun sääntökirja eli STCW kertoo kuienkin, että 1st mate, 2nd mate, 3rd mate..........
Sitten nämä yliperämiehet ja staff captainit erikseen.
- nääs
Vahtiperämiehenä työskentelet perämiehenä kauppa-aluksella kansainvälisessä liikenteessä tai päällikkönä pienemmällä aluksella Itämeren liikenteessä. Suoritettuasi perustutkinnon voit hakea merenkulkualan ammattikorkeakouluun ja jatkaa opintojasi merikapteeniksi asti. Vahtiperämiestutkinto on kansainvälinen tutkinto ja noudattaa STCW-sopimuksen (Standards of Training, Certification and Watchkeeping 1995) vaatimuksia.
- vähän_selvittelin
Matruusin hommia saattaa saada mutta korjaajan koulutus on se varsinainen. Konepuolelle on tosin se oma koulutus vielä erikseenkin.
- Anonyymi
Matruusitkin ovat töissä vahtivuoroissa. Käsittääkseni.
- Anonyymi
Kyllä vahtiperämiehen koulutuksella ja STCW kirjalla pikkuperämiehen jobin saa. Työllistymistä auttaa isosti se, että olet filppari tai venakko ja suostut tekemään töitä heidän omalla sopimuksella. Suomiperämies seilaa 1:1 sopimuksella ja nuo ulkomaanelävat jollain ihan muulla vuorettelulla. Sama koskee vahtikonemestareita. Merenkulku on niin kilpailtu ala, että säästöt revitään sieltä mistä saadaan.
- Anonyymi
Jep, minulta meni unelma työ ohi. Varustamo liiketoiminta on liiketoimintaa.
- Anonyymi
Käytännössa nuo pikkuperämiehien jobit ovat filpparien miehittämiä suomalaisissa kauppalaivoissa. Joskus harvoin siellä on joku AMK tutkinnon suorittanut keräämässä seilauspäiviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64145Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va952283Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J61989- 47844
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va37843Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?186840- 34811
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35772Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119765- 35754