Koira pissasi matolle, kaipaan neuvoja...

voihan surkeus

Olen kuullut paljon keskustelua siitä, että etikka ja ruokasooda auttavat saamaan pisun hajun pois matosta.

Ruokasoodaa minulla ei tällä hetkellä ole, mutta etikkaa löytyy kaapista.
Kysyisinkin tästä etikasta että onko teillä vastaavaa kokemusta, toimiiko se hajunpoistoon ja ennenkaikkea haluaisin tietää kuinka paljon etikkaa laitan mattoon. Jos nyt vaikka puhutaan ruokalusikallisista, niin jos läiskä on vaikka nyrkin kokoinen niin paljonko etikkaa kuuluu laittaa? Ja laitetaanko sitä maton päälle ja MYÖS alle? Etikka haisee pahalle, haihtuuko etikan haju itsestään ajan kanssa vai jääkö mattoon etikan lemu?

Kiitos ihan hirmusti vastanneille jo etukäteen! Ja mukavaa syksynjatkoa!

5

11490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensi hätään

Etiikka kyllä jättää koiralle ja omistajalle epämiellyttävän muisutuksen merkkauspaikasta joka sinällään kyllä toimii mutta jättäisin ikkunan auki käsitelyn jälkeen tunniksi :D

• huhhuh2

Taas tuollainen älytoope liikkeellä. Onneksi jokainen koiranomistaja tietää tuon suklaa jutun ;) Että turhaan yrittää päteä ylläoleva idiootti. Varmaan yksi niistä idiooteista jotka jättää koirapuistoihin myrkytettyjä nameja yms. Kyllä meitä valitettavasti on moneen junaan.

• Pissa siellä täällä

Minkä ikäinen koirasi on ja onko se leikattu vai ei? Oma koirani (uros, kastroitu) kyllä käytti olohuoneen ihania mattoja ruohikkona melkein vuoteen asti. Oma syy, miksen ottanu ajoissa pois. Alkuun pidin aitausta olkkarin edessä, mutta poistin liian aikaisin. Nyt on matot kesällä pesty ja ei enää ole käynyt vaan on ns. täysin sisäsiisti. Narttuni kohta 6 v. ei ole 5,5 vuoteen tehnyt mitään hätää sisäsälle. Jos koira on pissinyt matolle, niin melkein ainut keino on pestä matto. Itse sain pestyä ulkona pihalla, mutta jos asut kerrostalossa kylppärikin käy. Meilkein kaikki matot sietävät vesipesun ja mäntysuopa/fairy seoksella pesun. Jos nuori koira suosittelen aina mattojen rullaamista pois tonne vuoteen asti. Koskaan en ole torunut koiraa tms. koska siitä ei ole mitään hyötyä pitkällä tähtäimellä. Nyt on kohta jo ikävä purtuja tossuja, mattoja jne. ja myös niitä pissajuttuja kun pentuaika on ohi. Voi, voi. Ei enää vie mamman tossuja aineski 10 parii (halpis semmosii) ja pistä palasiksi tai kantele takkapuita ympäriinstä ja pistä pieniksi sytykepaloiksi. Tsemppiä sinulle, ei ne koiruudet mitään esineitä ole. Kaikkein kurjin on ns. tyhjämahaoksennus matolla, jota ei meinaa saada edes näillä kemiallisilla puhdistusjutuilla pois. Kolme-neljä kertaa pitää niillläkin pestä, että keltainen jälki lähtee. Kummin minulla on rakkaita lemmikkejä omine ongelmineen. Nykyään pidätyskyky on hyvä. Tosin tällä vanhemmalla nartulla liiankin hyvä. Pääsisi ulos pissalle kun hätä, mutta ei mene jos sataa. Ollut joskus jopa 15-16 h pissaamatta. Ja myös niin, että illalla ollut 20-21 lenkillä ja seuraavana päivänä kaipaa ulos vasta 10-11 maissa. Vetelee siis hirsiä vaikka ite oon noussu jo aikapäivää. Joskus menen ja laitan pannan kaulaan ja "raahaan" ulos edes sinne pissalle. Muuten on eloisa ja innokas samoilija ja mennytkin tuntureilla ihan Ylläs, Pallas jne. on merkit omassa repussa yms. Mistä näistä koiruuksista aina tietää, omia polkujaan menevät.

• Etikkaa

Varmaan paras liottaa mattoa etikkavedessä ja pestä. Et sinä etikkaa mattoon kaatelemalla taida pissinhajuja pois saada. Etikasta vielä sen verran, että kaikki koirat ei pidä sen hajua epämiellyttävänä. Oma koirani ainakin olisi menossa juomaan pesusoikosta, kun liotan pyykkejä etikkavedessä, eli sen mielestä etikka haisee hyvälle. Niin ja vielä sen verran, että kannattaa varmaan ensin selvitellä vaikkapa googlen ihmeellisestä maailmasta, että kestääkö mattosi materiaali etikan. Kaikki ei kestä...

• ketjun_aloittaja

Moikka nimimerkki "Pissaa siellä täällä"! :)

Kiitos tosi mukavasta ja asiallisesta viestistä (myös muille vastaajille kiitos)! :)

Itseasiassa omistan kolme koiraa, kaksi vuoden ikäistä sekä heidän isukki 3vuotias :) Leikattu ei ole heistä ketään eivätkä ikinä ennen ole matolle pissineet, paitsi ihan vaingossa kun ovat kovia päästelemään ilopissoja. Pidän aina hyvän huolen että kun sanon "mennäänkö lenkille?", niin mattoja ei ole näkyvillä ;)
      Pennut oppivat aikoinaan aivan älyttömän hyvin sisäsiisteiksi eikä ole koskaan ollut ongelmaa myöskään tuon vanhemman koiran kanssa. Tosn kerran kun ostin uuden pikkupöydän niin siihen piti heti mennä konttia nostelemaan,hehheh.
      Niin matto ongelmia ei ole onneksi ollut, paitsi kerran tosiaan kävi tuo mainitsemasi tyhjämahaoksennus mikä oli niin mieletön läjä että meinasi siinä itselläkin laatta lentää.Se haju,huhhuh!! Ja mahdoton oli mattoa pestä käsin.Heitin pesukoneeseen mokoman kun oli niin pieni matto kyseessä,onneksi.
      Musta tuntuu että tuo pissitty matto veti puoleensa nyt kun se on aivan uusi.Ollut lattialla vasta muutaman päivän. Ehkä se piti sitten merkata...Kun on outo uusi haju.

Pesaisin läikän pissakohdasta juuriharjalla fairyn ja veden kera ja nuuskinut olen perä pystyssä kohtaa eikä ainakaan enää omaan nenääni haise pissalle.Pikemminkin fairylle.Mutta on hyvä ompun tuoksu :)

Tälläistä tämä on koiranomistajilla :) Ja kun en itse tykkää olla ilman mattoja, rakastan isoja karvaisia mattoja kun ne tuovat mielestäni kodikkuutta.

Olen työtön ja unirytmini on mikä on, joskus saatan nukkua jopa 13tuntia jos on ollut univaikeuksia ja sitä varten laitan joka yö sanomalehteä vessan lattialle (paikkaan johon pennut opetin aikoinaan menemään).

Tuli muuten mieleeni ihan off topic aihe....
      Eli nämä on kaikki uroskoiria. Mistä voi johtua sellainen "vaiva", että JOKA kerta SYÖMISEN jälkeen koirat nylkyttävät toinen toisiaan muutaman tunnin jopa. Nuolevat niskaa ja ihan tosissaan yrittävät paritella. Luulen sen olevan alistamista...Mutta minkä ihmeen vuoksi, kun kaikilla mahat yhtä täynnä. Joskus naurattaa oikein kun ovat kuin tuhatjalkaisia kun kolme peräkkäin painaa toisiaan :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5263
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2595
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2202
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      147
      1239
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1213
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      119
      913
    Aihe