Tulipa restauroitua tuommoinen otsikon pikkukone. Uudet kampuran laakerit ja stefat sekä männänrenkaat ja hoonaus. Käy kuin kello.
Ei ollut mainittavaa kulumaa pytyssä, lähinnä kiillottunut vaan yläosasta. Kevyt hoonaus riitti. Niistä männänrenkaista sitten: Manuaalin mukaan tuossa on 45mm mäntä, mutta mun mauseri näytti 48mm. Outoa. ei sitä oikein ole voitu poratakkaan, kun tuossa on pytty ja kansi yhtä valua ja kovakromaus pytyssä.
No anyway, hain mopo-sportista siihen solifer-suzukin virityssarjaan kuuluvat männänrenkaat. kokoa 48mm.
Kampuran laakerit laippatieltä ja stefat tiivistekeskuksesta. Osiin meni kolmisen kymppiä. Aikaa pari iltaa, näin hitaasti harrastellessa.
Manuaali kyseiseen käikäleeseen löytyy tuolta: http://s50.photobucket.com/user/Vic43/library/V Penta 39 51?sort=3&page=1
Mutta hieman hämää tuo manuaalin ja mun koneen eroavaisuus: Mulla on lyhyt rikiputki, mutta 12 voltijn lähtö. Ja manuaali väittää männän halkaisijaksi 45mm mutta mulla on 48mm. Ja mikäköhän mahtaa olla tuon teho? Samaa konetta on myyty 3,9 ja 5,1 -merkinnöillä. Tiedä nyt näistä sitten...
Volvo Penta 3,9
10
3220
Vastaukset
- 23e
Olikos tuo kone ilmajäähdytteinen? Solo merkkistä konetta on myyty myös volvo penta 40 nimellä ja se on vesijäähdytteinen
- -Mika-
Juu, tämä on ilmajäähdytteinen sylinterin osalta, rikiputki on vesijäähdytetty patopaineen avulla.
- MCB tietäjä
Moottori on teknisesti sama kuin
Archimedes 4, 5
Crescent 4, 5
Monark 4, 5
Skipper 4, 5
Penta 4, 5
Volvo penta 3,9 , 5
Monark&Crescent bolagetin tuotantoa Uppsalasta, jotka Volvo penta osti 1979 paikkeilla jos muistan.
Eroja lähinnä kaasuttimen koossa, suuttimien koossa, imu-ja pakoaukkojen koossa tai jossain, 70 kuutioinen sylinteri kaikissa kuitenkin.
ps. Varaudu sytytyspuolan vaihtoon, jos ei ole vielä uusittu. Niitä saa sitten "Voimakone" nimisestä verkkokaupasta.
5 hv mallissa kaasuttimen halkaisija on 21 mm.- MCB tietäjä
Niin se olikin että 1973 Volvo osti, 1979 ajettiin tuotanto alas kun kilpailu evinruden, yamahan, tohatsun ja suzukin kanssa koveni mahdottomaksi.
- -Mika-
Hyvä tietää, kiitos.
Juu, tuo Voimakone on tuttu firma. Sieltä ole tilannut Terhiin ja Mercuryyn osia ja nyt tuohon Pentaan kaasarin uimurin tiivisteen ja -neulan. Tässä on Bingin kaasari, millejä en mitannut...
- joola
Mistä saa kyseiseen koneeseen uudet männän renkaat? ja käykö ne arcimedekseen?
- 23e
jostain paikallisesta pienkonekorjaamosta voi saada yleismalliset renkaat kun uusia tuskin saa enää mistään. archimedes/crescent/monark ja volvo penta ovat samoja koneita kuten tuossa jo ylempänä jo mainittiinkin
- -Mika-
Ostin männänrenkaat tuohon Mopo-sport -nimisestä firmasta. Ne on jonkun Solifer-Suzukin virityssarjan männänrenkaat. Maksoi 4,90 euroa sarja.
Mittaa männän halkaisija, tai ota se mäntä mukaan ja kauppaan. Mulla oli 48 milliset, mutta ohjekirjan mukaan ne pitäisi olla eri kokoa.
JOs on 48.00 mm kuten mulla, niin sitten tilaat vaan nettikaupasta vaikkapa nämä: http://www.moposport.fi/fi/mrenkaat-suz-pv50-h.48-00x1-50/111-850-700/dp?closeGroup=$tuoteryhma#.UoDEqHLhLE0
Asentaessa muista mitata/säätää päittäisvälys. - liitin
Käykö arcimedes pentaan 39 tunturin sytytys puola? näyttäs olevan samanlainen kun vakiona arcimedeksessä.
- 23e
jos sen vaan sinne saa laitettua. vanhoihin perämoottoreihin sopii melkein minkä vehkeen vaan puolat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1114369
- 793543
Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223401Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?843395Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?273296- 762964
- 892883
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim662841"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452800Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852589