Hankepotilaaksi, Hki?

tarkastukseen menos

Ilmottauduin kunnalliselle hammaslääkäritarkastusjonoon. Sieltä tuli lappu, että voin myös ruveta hankepotilaaksi eli voin teettää tarkastuksen yksityisellä lähes samaan hintaan kuin kunnallisella. Mutta jos löytyy jotain "korjattavaa", niin maksetaan normaalit yksityishinnat. Jos haluaakin tehdä nämä korjaukset kunnallisella, niin voiko niitäkin sitten joutua odottamaan sen 6kk? Eli kannattaako samantien jonottaa kunnalliselle tarkastukseen, kun sitten pääsee nopeahkosti jatkohoitamaankin..? Epäilen, että tuolla joku reikä varmaan on paikattava..
Kokemuksia tästä hankepotilasjutusta?

89

2345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarjottiin

      Kun minulla alkoi täyttyä 6 kk jonotusaika hammastarkastukseen, tuli myös tarjous hankepotilaaksi. En ottanut tuota tarjousta ja tarkastusaika tuli sitten runsaan 6 kk kuluttua. Korjattavaakin löytyi ja hammaslääkäri antoi hoitoajat (2 kpl) parin kuukauden päähän. Hygienistille pitäisi varata aika erikseen puhelimitse.

      Tein tämän ratkaisun sen takia että tiedän ainakin maksujen olevan kunnallisen taksan mukaisia.

      • maniskits0

      • nnbisurroiueriuoeqoå

      • Ei apua
        maniskits0 kirjoitti:

        käynyt hampulekurissa nyt moneen kertaan päivystykses ja yms ei oo varaa maksaa ja tulee kalliiks ulosoton kautta jättäisinkö hoitamatta ?

        Jos jättää hoitamatta niin edessä on tekohampaiden hankinta ja nekin maksaa.


    • 9+20

      Maksut ovat juuri ne, mitä hankepotilas-ohjeissa sanotaan. Ei siis ylimääräistä. Jos tarkastuksessa löytyy korjattavaa, sen toisen ajan voi käyttää uudelleen hammaslääkärille. Jos ei ole mitään korjattavaa, sitten se toinen aika kannattaa käyttää hammashygienistille. Jos reikiä löytyy enemmänkin, jatkohoito onnistuu hyvin kunnallisella johon jonotetaan kuitenkin useampi kuukausi.

      Suosittelen käyttämään tuota hankepotilas-hyötyä. Saa nopeasti ajan haluamalleen lääkärille (listan mukaan). Ei ole ollenkaan varmaa, jatkuuko tämä järjestelmä enää ensi vuonna, koska se on tällä hetkellä kokeiluluonteisesti käytössä. Itse palasin kunnalliseen hoitoon hankepotilaana saamani tarkastuksen ja hammaskivenpoiston jälkeen, kun hammas yllättäen lohkesi ja jouduin päivystykseen. Sieltä sain vielä palvelusetelin jatkohoitoon. Kun meille yhteiskunta niin ystävällisesti maksaa käynnit yksityisellä, niin miksi emme sitä hyödyntäisi?

      • Tarjottiin

        Siis mitä ne hankepotilaan hoitomaksut sitten ovat? Samat kuin kunnallisella, kelakorvauksella vähennetty yksityisen maksu vai jotain siltä väliltä. Ainakin aiemmissa ratkaisuissa maksu oli hieman yli kunnallisten maksujen.

        En ole vielä saanut laskua viimeisimmästä kunnallisesta käynnistä. Katsotaan mitä sieltä kertyy (tarkastus ja yksi etuhampaan lohkeaman paikkaus samalla käynnillä).


      • 8+17
        Tarjottiin kirjoitti:

        Siis mitä ne hankepotilaan hoitomaksut sitten ovat? Samat kuin kunnallisella, kelakorvauksella vähennetty yksityisen maksu vai jotain siltä väliltä. Ainakin aiemmissa ratkaisuissa maksu oli hieman yli kunnallisten maksujen.

        En ole vielä saanut laskua viimeisimmästä kunnallisesta käynnistä. Katsotaan mitä sieltä kertyy (tarkastus ja yksi etuhampaan lohkeaman paikkaus samalla käynnillä).

        Käyntien yhteydessä maksetaan yksityisen hinta, joka on tarkastuksessa max 85 e ja hammashygienistillä 60 e ja joista kela korvaa niin, että omavastuusi on samoista käynneistä n. 34 e ja 16 e. Jos molemmat käynnit ovat lääkärikäyntejä, hinnaksi jää yhteensä n. 65-70 e. Kunnallisella säästäisit 8-10 euroa yhteensä eli en tiedä, kannattaako sen takia odottaa puoli vuotta.


      • Tarjottiin
        8+17 kirjoitti:

        Käyntien yhteydessä maksetaan yksityisen hinta, joka on tarkastuksessa max 85 e ja hammashygienistillä 60 e ja joista kela korvaa niin, että omavastuusi on samoista käynneistä n. 34 e ja 16 e. Jos molemmat käynnit ovat lääkärikäyntejä, hinnaksi jää yhteensä n. 65-70 e. Kunnallisella säästäisit 8-10 euroa yhteensä eli en tiedä, kannattaako sen takia odottaa puoli vuotta.

        Tässä järjestelmässä on siis aivan sama jos menisi suoraan yksityiselle ilman kunnallisen jonotusta. Eikö näillä sopimuslääkäreillä ole suorakorvausta? Joillekin voi olla vaikeuksia maksaa ensin isoa yksityislääkärin maksua vaikka Kelasta saisikin joskus myöhemmin takaisin osan.

        Se vuosia sitten käytetty vanha järjestelmä oli parempi ja sitä käytinkin kerran. Jos kunnalliselle oli pitkä hoitojono, sai tarkastuksen jälkeen paperit joilla sai mennä sopimuksen mukaiselle yksityislääkärille. Yksityisessä hoitolassa ei tarvinnut maksaa mitään ja kaupungilta tuli myöhemmin lasku kunnallisen taksan mukaisesti. Ainoa haittapuoli oli että yksityislääkärillä ei saanut tehdä mitään muuta kuin kunnallisen lääkärin tarkastuksessa määräämät työt, muista joutui maksamaan täyden hinnan.


      • ujybtvrfc
        Tarjottiin kirjoitti:

        Tässä järjestelmässä on siis aivan sama jos menisi suoraan yksityiselle ilman kunnallisen jonotusta. Eikö näillä sopimuslääkäreillä ole suorakorvausta? Joillekin voi olla vaikeuksia maksaa ensin isoa yksityislääkärin maksua vaikka Kelasta saisikin joskus myöhemmin takaisin osan.

        Se vuosia sitten käytetty vanha järjestelmä oli parempi ja sitä käytinkin kerran. Jos kunnalliselle oli pitkä hoitojono, sai tarkastuksen jälkeen paperit joilla sai mennä sopimuksen mukaiselle yksityislääkärille. Yksityisessä hoitolassa ei tarvinnut maksaa mitään ja kaupungilta tuli myöhemmin lasku kunnallisen taksan mukaisesti. Ainoa haittapuoli oli että yksityislääkärillä ei saanut tehdä mitään muuta kuin kunnallisen lääkärin tarkastuksessa määräämät työt, muista joutui maksamaan täyden hinnan.

        Toisaalta tuo on ihan hyvä. Itse aina vähän epäilen näissä yksityissä että aletaan suosittelemaan vaikka mitä hoitoja jos hammaslääkärin kalenterissa on paljon tyhjiä aikoja.


      • Tarjottiin
        8+17 kirjoitti:

        Käyntien yhteydessä maksetaan yksityisen hinta, joka on tarkastuksessa max 85 e ja hammashygienistillä 60 e ja joista kela korvaa niin, että omavastuusi on samoista käynneistä n. 34 e ja 16 e. Jos molemmat käynnit ovat lääkärikäyntejä, hinnaksi jää yhteensä n. 65-70 e. Kunnallisella säästäisit 8-10 euroa yhteensä eli en tiedä, kannattaako sen takia odottaa puoli vuotta.

        Nyt sain laskun kunnallisessa hoitolassa käynnistäni ja maksut olivat seuraavat:
        - Käyntimaksu 9,60 €
        - Suun perustutkimus,kesto enintään 20 min. 13,80 €
        - Kahden pinnan täyte 27,50 €
        Eli tässä vertailupohjaa hankepotilaan maksuihin. Kannatti siis kieltäytyä.


      • j. jalkamies

        kyllähän tuo yksityinen mielellään ottaa verovaroin hoitoon tulevia asiakkaita. Hinta taso vaan on ainakin 30 prossaa kunnan tasoa. Kokemussta on . Mikä mahtaa olla maksupalvelusta vastaavan osuus hinnanmuodostukseen?


      • Rahaa nyhdetään
        j. jalkamies kirjoitti:

        kyllähän tuo yksityinen mielellään ottaa verovaroin hoitoon tulevia asiakkaita. Hinta taso vaan on ainakin 30 prossaa kunnan tasoa. Kokemussta on . Mikä mahtaa olla maksupalvelusta vastaavan osuus hinnanmuodostukseen?

        Ainakin aiemmin on todettu että yksityislääkärit nostivat bruttohintaa kun kunta ja kela maksoi kuitenkin osan niin asiakas sai hoidon kuitenkin muutaman euron halvemmalla kuin yksityisen listahinnalla.

        Ehkäpä valvonta on karsinut näitä.


    • 2+17

      Ehkä tällä varmistetaan, että asiakas maksaa hoidoista. Hankepotilasohjeissa nimenomaan lukee, että käynti pitää maksaa samantien. Kelakorvauksen saa kuitenkin jo kahden viikon sisällä, joten kovin pitkästä odotusajasta ei ole kyse. Näissä hinnoissa ei todellakaan tule yllätyksiä, koska yhteistyökumppanit ovat sitoutuneet tiettyihin maksimihintoihin ja siihen, että jos potilas haluaa jatkohoidon kunnallisella, he antavat sinulle röntgenkuvat yms. tiedot.

      Jos hammaslääkärikäynnille ei ole akuuttia tarvetta, niin puolen vuoden odotusaika ei ole mikään ongelma. Monelle työssäkäyvälle on kuitenkin helpompi sopia tarkastusaika jonkun yksityisen aseman kautta, koska niissä ajoissa on enemmän on joustoa.

    • höpö

      minä itse käytän kunnallista puolta vaikka joskus sinne joutuu jonottaa pidemmän aikaan. ihan siistä syystä, kun oma äiti on kunnallisella puolella hammashoitajana. Ja nyt vasta kun ikä lähenee 30v niin on vasta löytynyt muutama alkava reikä. ja oikoo ei oo tarvinnut, ei senkään puolesta ole kauhuja kunnallisen puolen hammashuoltoon.

    • jatkossakin noin

      Kävin Pärnussa lomareissulla vaihdattamassa hampaaseen paikan. Se maksoi 56 euroa. En ole vielä hakenut Kelakorvausta.

      Tallinnan hintatasosta ei ole kokemusta.

    • Hmmm...

      Odota, että hammas käy kovin kipeäksi. Sitten kunnan kipupäivystykseen. Yksityiset ovat törkeän kalliita.

      • käykää hierojallakin

        On siinäkin ohje. No, sopii masokisteille. Kunnalliselle kannattaa jonottaa voin varattomien. Autoon esim. syydetään satoja euroja sen kummemmin ajattelematta, mutta herran jestas, kun itseen pitäisi sijoittaa muutama kymppi.


    • Paljon paikattu 48v

      Hammashoito säännöllisesti vuositarkastuksissa käyden, maksaa yksityisesti 600-700 e vuodessa tarvittavin toimenpitein. Yleensä hammaskiven poisto ja yksi keraaminen paikka.
      Autoni huolto syö 2460 e joka vuosi.
      Eli halpaa on hammashoito, tuosta kun kela korvaa vielä 28%

      • Kappas vaan

        Mutta paljonko maksaa auton hammaspyörien huolto. Yleensä 100 € auton elinaikana.

        Ainakin minulla hampaat ovat vain yksi syy muiden joukossa käydä joskus lääkärissä.


    • Kylläpä! onko raha tärkeäämpää,kuin hammassärky itse käytän yksityistä,kun pääsee nopeammin jos on tarves,muuten vuoden välein tuleepi aina ilmoitus ensin hyvissä ajoin kotiin,ja sen jälkeen kun aika lähestyy niin tulee tekstiviesti,yleensä päivää aikaisemmin.Varmaan joka paikkakunnalla on omat hinnat yksityis puolella,ei voi verrata toisiin paikkakuntiin.Itse maksoin hammaslääkäri ja hammashoitaja maksuja yhteensä 93€.Jos tulee tarves päästä halvemmalla,niin vedä se hammas itse pois eipä tarvi miettiä kumpaan menisi,kyllä tulee halvaksi.

    • ei kunnalliselle!

      ITSE EN ENÄÄ KOSKAAN MENE KUNNALLISELLE HAMMASLÄÄKÄRILLE.

      Olen 32 vuotias nainen, ja olen menettänyt 2 hammasta kunnallisen hoitovirheen vuoksi. Samaten oikomishoidon jälkitarkastukset laiminlöitiin kunnallisella puolella, ja olen 2 kertaa saanut puudutuspiikistä tulehduksen, koska se on pistetty väärään paikkaan. Potilasasiamieheen on otettu yhteyttä, ja korvauksia aion hakea, koska implanttienlaitto edessä (2500 eur/implantti).

      Nyt olen 2 vuotta käynyt yksityisellä hammaslääkärillä, ja olen tyytyväinen. Harmittaa nuo hampaan menetykset edelleen, mutta nyt aion pitää huolen siitä, että satsaan hampaidenhoidossani laatuun. Maksoi mitä maksoi.

      Ihmiset törsäävät rahansa paljon tyhmempiinkin asioihin kuin omaan terveyteensä. Hampaiden terveys korreloi koko kropan terveyttä. Hammas- ja ienperäiset tulehdukset voivat levitä muuallekin, aiheuttaa verenmyrkytyksiä ja heikkoa yleiskuntoa. Tästä minulla on kokemusta.

    • ::A,z

      Hankepotilas taitaa olla sama kuin ostopalvelupotilas..Itse ainakin olen ollut ostopalvelupotilaana, meinaa juuri tuon että olen päässyt yksityiselle klinikalle hoidettavaksi ja maksanut siitä kuitenkin kunnallisen hammaslääkärin taksojen mukaan. Juuri noiden jonojen vuoksi, ettei tarvitse odottaa tuota puolta vuotta.
      ja ihan hyvin kyl toiminut, hoitoa saanut ainakin jonkin verran nopeammin kuin kunnallisella puolella.
      Eli en itse ainakaan voi valittaa.

      • Loppumassa jo

        Ostopalvelu oli eri asia eikä sitä ole enää. Siinä yksityislääkäri teki kunnallisen lääkärin tarkastuksessa määräämät työt ja laskutus hoidettiin kunnalliselta puolelta kunnallisella taksalla.

        Hankepotilas on eri asia ja tarkastuskin tehdään yksityisellä. Kustannuksetkin ovat hieman suuremmat vaikka kelakorvaus onkin tavanomaista suurempi.
        http://www.hel.fi/hki/Terke/fi/Terveyspalvelut/Hammashoito/Suun terveydenhuollon yhteisty_hanke
        Kokeilu on loppumassa.


    • Jotin tarttis tehdä

      Minun kokemukset Suomalaisista kunnallisista hammaslääkäreistä ovat hyviä.
      Yksityiset kai ovat jotain sellista sakkia joka ei muualle ole pääsyt töihin.
      Juurihoiti kesällä terveen hampaan vahingossa vaikka viereisen kohdalta ikenestä
      oli mätä pullistanut ikenen. Väitti vielä vastaan että hampaassa ei ole mitään vikaa.
      Veti kyllä pois samaan hintaan. Samoin hammaskiven poisto yksityisellä kesti jotain viisi minuuttia kun kunnalliset rassaavat melkein tunnin. Sopii arvailla kumalla parempi tulos.

      Ilmeisesti siinnä on käynyt niin että rahaa on hammaslääkäreillä kertynyt niin että kotona on kaikki kaapit täynnä. Ei ole enää mitään motivaatiota tehdä hommia. Otetaan nyt vaikka implatti. Implatteja saa muutamalla kympillä ebay :sta kourallisen. Sammoin hammaskruunuja. Muutaman tunnin hommasta 2500€ . Porat eivät juuri maksa enempää mitä Biltemassa käsityökalut.

      Siksi hammaslääkäriin ei pääse kun lääkäreiltä kuluu suurin osa ajasta rahojensa tuhlaamiseen.

    • alioppilas-56

      Minulla lohkesi viimekesänä vastakkaisilta puolilta paikat ylhäältä. Toisen korjuutin kunnallisella reilu 40 euroa ja toinen yksityisellä 99 euroa. Molemmat oli kahella täytteellä ilman puudutusta. Tuossa yksityisen hinnassa oli jo kela korvaus vähennetty. Täällä savossa ainakin kunnalliset hammaslääkärit on parempia kuin yksityiset. Nuorempana paikkuutin yksyisellä ja kunnalliseen mennessä ihmettelivät paikkaylijäämää joka aiheutti kai joskus ien tulehdusta. Kunnallinen poisti sen paikkaylijäämän ja ei sen jälkeen ole ien tulehdusta ollut.

    • Noniin...

      Eikös kunnallista hammashoitoa paljolti rahoiteta kunnan rahoilla, eli verovaroilla?

      Jos näin on, niin jokaisella kuntalaisella tulisi olla oikeus kunnalliseen hammashoitoon. Jonot ovat kuitenkin niin pitkiä monissa kunnissa, ja odotusajat kohtuuttomia, että suuri osa ihmisistä kääntyy yksityisen puoleen. Ts. kunnallinen hoito on tehty käytännössä hankalaksi, jopa mahdottomaksi.

      Eikö siis tasapuolisuuden nimissä ja yhteisiä rahoja säästääkseen tulisi kokonaan lopettaa kunnallinen hammashoito ja jättää asia osaavampien yksityisten klinikoitten tehtäväksi.

      • Ei nyt jokaisella

        "Eikös kunnallista hammashoitoa paljolti rahoiteta kunnan rahoilla, eli verovaroilla? .... jokaisella kuntalaisella tulisi olla oikeus kunnalliseen hammashoitoon. "

        Ainoastaan loisivilla maahanmuuttajalla on oikeus muiden maksamilla veroilla rahoitettuun terveyden hoitoon. Heille se on täysin ilmaista. Kuin mannaa taivaasta.


      • Kaikilla oikeus

        Nykyisin kaikilla kuntalaisilla on oikeus kunnalliseen hammashoitoon. Nyt uhkaillaan uhkasakoilla niitä kuntia jotka eivät järjestä hoitoa määräysten mukaisesti.

        Toisaalta on hyvä että maksukykyiset asiakkaat lyhentävät kunnallista jonoa kun menevät yksityiselle.


      • Ei perää
        Ei nyt jokaisella kirjoitti:

        "Eikös kunnallista hammashoitoa paljolti rahoiteta kunnan rahoilla, eli verovaroilla? .... jokaisella kuntalaisella tulisi olla oikeus kunnalliseen hammashoitoon. "

        Ainoastaan loisivilla maahanmuuttajalla on oikeus muiden maksamilla veroilla rahoitettuun terveyden hoitoon. Heille se on täysin ilmaista. Kuin mannaa taivaasta.

        Mistä olet saanut tuollaisen tiedon että maahanmuuttajilla olisi täysin ilmaista?


    • Itselläni on kokemusta yksityisellä käynnistä. Voin suositella yksityisellä käyntiä! Tilanteeni oli se, että minulla oli hammas kipeä, enkä saanut kunnalliselta puolelta edes akuuttia aikaa: Olisin joutunut jonottamaan vajaan vuoden hammaslääkäriin kuntani hammaslääkäriin kipeän hampaani kanssa.

      Siitä sitten menin yksityiselle vastaanotolle, ja hoitokäyntejä tuli kesän mittaan aika monia, ja kaikista tuli tottakai lasku, mutta poistatin lopulta toisen viisaudenhampaistanikin samassa firmassa, mutta ainakin sain hammaskipuni lakkaamaan ja olin lopulta tyytyväinen saamaani palveluun, vaikka hintoihin se lopulta tuli, kun itse piti kaikki maksaa.

      • Aina saanut

        Ellei särkypotilas ole saanut akuuttiaikaa, on toimittu väärin ja siitä pitää tehdä valitus.


    • Keijukojootti

      Kokemuksieni kautta voin sanoa, että yksityispuoli ei ole missään nimessävältäämättä laadun tae. Molemmilla puolilla olen saanut sekä hyvää että huonoa hoitoa. Yksityisellä kerran hutiloitiin paikkaus siten, että hammas alkoi kohta oireilla oudosti. Lopulta hammas kipeytyi niin, että pääsin akuuttiajalla kunnalliselle, jossa avattiin paikka ja todettiin paikan alle ikävästi muhimaan jäänyt tulehdus. Seurasi muutaman kerran juurihoito kunnallisella. Homma hoidettiin hienosti loppuun.

      Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata. Tästä ketjusta voinee summata kokemuksien kautta järkevimmänn tavan toimia. Onnea matkaan.

    • amalgammi

      Meitä on moneksi ja missä tahansa kaikki asiat hoituu jos osaa itse hoitaa.Vaikuttaa myös päättäjien mokalta jonot hoitoon pääsemisestä.Pitääkö paikkansa?

    • 13+17

      saithan osan kelalta takaisin.... mutta minä en ole ikinä käyttänyt muuta kuin yksityistä... samalla lääkärillä käytiin lähes 40vuotta, sitten hän jäi eläkkeelle ja nyt on sitten etsitty uusi. Hinnalla ei ole merkitystä kun hoitoon pääsee heti, vaikka seuraavana päivänä.Mieluusti maksan , ennenkuin jonottelen ties kuinka kauan ja pilaan hampaani...puolessa vuodessa ehtii jo pilaantus koko hammas jonkin pienen pikkuriikkisen reijän suurentuessa ja mädättäessä hampaan.Kun käy samalla koko ajan niin purukalusto tulee tutuksi lääkärille ja samalla itsekin tutustuu ja saa parempaa palveluakin kun on jo ennestään tuttu.Ja pääsee heti vaivan ilmaannuttua ilman kuukausien jonoja.

    • alioppilas-56

      Totuus on että jos hampaansa osaa hoitaa päivittäisellä huollolla ei särkeviä reikyyntyviä hampaita ennätä puoleen vuoteen tulla niin etteikö kunnalliselle pääse ajoissa.
      Voihan ajan tilata aina kunnalliselle vaikka ei mitään olisikaan ja peruu sitten jos ei tartte sanoo vaikka että kävinkin yksityisellä.

      • hammax

        Joku kirjoitti tuossa hoitovirheestä kunnallisella puolella. Minun äidillä oli MS-tauti ja hän kävi julkisella puolella tarkastamassa/paikkaamassa hampaita ja viime vuosina ja miltei jokaisen käynnin jälkeen tullut n. kolmen päivän päästä keuhkokuume. Ilmeisesti aspiroi toimenpiteen aikana koska nielemis refleksi oli heikentynyt jo. Viimeisin keuhkokuume vei hänet sitten ja aika nuorena vielä. En tiedä olisiko hänen pitänyt käydä yksityisellä vai miten hoitaa hampaat sitten.


      • 13+17

        ei aikuisille mitään uusia reikiä edes tule... mutta se on aina nopea juttu kun/jos paikka irtoaa/halkeaa.... sinne alle kun alkaa bakteerit pesiä niin puolessa vuodessa on hammas entinen ja ehkä itsellä jokin krooninen tulehdus joka ei pois lähde....aikuisten hammasjutut kun on yleensäkin niitä rikkoontuneita paikkoja.


    • hammas ja peikko

      Eli voit päästä kunnalliselle tarkastukseen, mutta perusreikä ei vaadi hoitoa heti.

      Jos jonotat sinne kunnalliselle, voit päästä sisään muutaman kuukauden päästä.
      Ja he toteaa sen saman, eli reikähän siinä. Jatkat odotusta, nyt sen 6 kuukautta.

      Eli äkkiä on mennyt 6-12 kk.

      • Ei ihan noin

        Helsingissä on pahat jonot. Jouduin jonottamaan tarkastukseen n. 6 kk. Korjattavaa löytyi ja lääkäri antoi hoitoajat 2 kk päähän. Hygienistille sain ajan n. 1 kk päähän.


    • Mä kävin juuri Hanke-potilaana yksityisellä tarkastuksessa ja tulihan se aika paljon kalliimmaksi kuin kunnallisella käynti, röntgenkuvat kun otetaan nykyään näköjään "aina" ja ne joutui maksamaan ihan yksityisen taksan mukaan. Samoin koko tarkastusmaksun joutui maksamaan nyt aluksi kokonaisuudessaan itse, kelalta pitää jälkikäteen hakea siihen korvausta... Tuli siis kerralla maksettavaksi 110€, itse kun olin varautunut siihen oliko se nyt 35€ tai max 50€ rontgenkuvineen, mitä lappusessa mainostettiin.

      Kunnalliselta on myös aina ohjattu suuhygienistille ja siellä rapsuteltu hamapaista kahvin ja punaviinin mukanaan tuomat värjäymät, täältä ei sellaiseen päässyt, kun ei ollut hammaskiveä.

      Kustannusarvio hoidon jatkamiselle yksityisellä oli semmoinen 500€, joten nyt taas jonotan hammaslääkäriaikaa kunnalliselta puolelta.

    • åpkojih

      jonoon vaan

    • dfdsfdsfdsfds

      Itse varasin ihan kunnallisen kautta lekurille ajan tänään ja huomiselle sain...Kaikki riippuu siitä miten hankalaksi asiat haluaa itselleen tehdä.....;)

      • Juujuu mutta...

        Olen minäkin saanut ajan kunnalliselle jopa samalle päivälle, nimittäin akuuttiajan.


      • itsehoitaja
        Juujuu mutta... kirjoitti:

        Olen minäkin saanut ajan kunnalliselle jopa samalle päivälle, nimittäin akuuttiajan.

        Neilikkaa ja caviittia kyllä ne tapit sieltä pikkuhilja pois lähtevät.


      • 1+18

        Minä sain täällä Helsingissä akuutin ajan samalle päivälle klo 13. Päivystyksen jälkeen sain ostosetelin jatkohoitoon. Sitä ennen olin käynyt sekä yksityiselle kunnallisin hinnoin että hankepotilaana. En voi olla kuin kiitollinen suomalaisesta hammashoidosta.

        Katsokaapa tavallisen amerikkalaisen ja brittiläisen hammaskalustoa. Puolet hampaista puuttuu, jos ei satu olemaan varaa laminaatteihin ja implantteihin. Ihmettelen, että joku vielä kehtaa moittia kunnallista hammashoitoa, joka kuitenkin on elintärkeä niille joilla ei yksityiseen ole varaa. Tavallisella keskiluokkaiselle yksityisen hinnat pitäisi olla ihan ok, joten turhaan he ovat tukkimassa hammashoitojonoja. Mutta ne etelänmatkat varmaan kuluttaa sitä omaa terveydenhoitobudjettia.


      • tretretret
        Juujuu mutta... kirjoitti:

        Olen minäkin saanut ajan kunnalliselle jopa samalle päivälle, nimittäin akuuttiajan.

        Minulla oli ihan perus paikkaus. ei kipua tai särkyä tms.


    • sinitta

      Kyse on hammaslääkärin taidosta. Sekä kunnallisella, että ykistyisellä on ns. huonoja ja hyviä lääkäreitä. Itse en saanut koskaan hampaitani kuntoon kunnallisella puolella, kunnes siellä vaihdoin hammaslääkäriä. Kävi vain niin, että tämä taitava lääkäri vaihtoi sitten yksityispuolelle ja koska olen tyytyväinen hänen hoitoonsa, seurasin perässä. Kunnallisella puolella aiemmin toiminut hammaslääkäri maksoi minulle maltaita eivätkä hampaat koskaan olleet kunnossa. Nykyään selviän parilla vuosittaisella tarkastuksella.

      • siiri the shg

        Sinistä:todellakin kyse on ammattitaidosta; hyviä ammattilaisia löytyy niin kunnallisella kuin yksitselläkin puolella. Olen ollut 'alalla' kohta 30 vuotta (kunnallisella) ja voin liioittelematta kehua omia kokeneita virkalääkäreitämme. Sote yhdistymisen myötä tulivat tutuiksi ns. Vuokralääkärit (vuokrafirmojen kautta palkatut) ja täytyy sanoa, että äimistys oli melkoinen: laadunkirjo uskomaton. Tulihan koettua huippuosaajat kuin lähes 'valelääkärit' (ammattitaito uskomattoman surkea). Myös kokemusta on yksityislääkäreistä asiakkaiden kautta: esim muuttanut paikkakunnalle eläkkeellejäännin vuoksi, kertoo hoitoon tullessaan olleen saman yksityislääkärin hoidossa yli 20 vuotta, ja edellisestä käynnistä vajaa vuosi, kaikki pitäisi olla siis kunnossa, mutta tilanne suussa lähes katastrofi: useampi hammas poistokunnossa hoitamattomana parodontiitin (hammaskiveä ei oltu poistettu kunnolla vuosiin) vuoksi. Karmea tilanne kertoa asia ihmiselle, joka on luottanut saaneensa hyvää hoitoa. Tosin myös kokemuksia uskomattomista ammattilaisista yksityispuolella, joiden taitoa ja osaamista ei voi kuin ihailla. Meitä on niin moneksi, mutta täällä hoitoalalla pitäisi olla jonkinlainen kontrolloitu näyttösysteemi, jolla kartoitettaisiin alan ammattilaisten osaamista ja ammattitaitoa, jotta laatu olisi tasaisempi. Että tällaisia ajatuksia täältä suusuojan takaa...


      • Ei tuollaista

        "Onneksi" asun tällaisella ruuhkapaikkakunnalla (Helsinki) joten joudun käytännössä jokaisella hoitojaksolla eri hammaslääkärille. Yksi hammaslääkäri hoitaa vain senkertaiset työt ja seuraavan kerran (1-1,5 v. kuluttua) aikaa varatessa joutuu uudelle lääkärille ja johonkin toiseen hammashoitolaan (aika annetaan sinne mistä löytyy vapaata).


    • EtuHampiMeni

      Ovatko kunnallisella yliolkaisia vai epäpäteviä ,vai mitä ? Tuleeko halvemmaksi , jos huonon hoidon seurauksena diabetetä, sydänvikaa, tulehdusta ? Voiko ne sairaudet perätä hammasperäiseksi ja hakea korvauksia ? Onko kuolemaan johtaneita verenmyrkytyksiä sattunut hampaiden vuoksi ? Mitä se kansanterveys tarkoittaa ylä ja alakastissa ?

      • ainoat erot

        Kyllä kunnallisella on ihan hyvät lääkärit, mutta joskus voi olla hidasta päästä vastaanotolle. Sen takia kannattaakin varata etukäteen aika tarkastukseen.

        Hammaslääkäriys ei ole mitään rakettitiedettä ja Suomessa opetetaan nämä asiat erittäin hyvin. Yksistyiseen puoleen ainoa ero onkin lähinnä hintalapussa ja jonottamisessa.


    • Hammasyksikkö huolto

      Meillä töissä huolletaan hammaslääkärin laitteita. Paikkaamme itse näillä huollossa olevilla laittilla toistemme hampaat. Reijän löytäminen hampaasta ei ole
      kovin vaikeaa. Helposti saa saa parempia paikkauksia mitä hammaslääkäri kun osaa porata hampaan niin että paikka saa tartuntapintaa. Ihmettelen miksi ihmiset eivät edes tarkasta toistensa hampaita, eihän se vaadi muita välineitä kuin peilin ja piikin. Otsalamppu on oltava jotta suuhun näkee. Jollin mikrokameralla voisi ehkä jotenkin tarkastaa omatkin hampaat.

      • 3 kovaa tietoutta

        Tuo idea toimii jossakin määrin ja ainakin sellaisena "yleistarkastuksena" (sillä edellytyksellä että joku haluaa katsella toisen avonaista suuta).


        Omalla kohdallani kävi kuitenkin niin että koin "viiltävää kipua" hampaassa ja monesti kun hammasta kosketteli esim. jollakin piikillä niin kipu oli todella kovaa.

        Tuli sitten käytyä hammaslääkärissä, niin todettiin että "Ei ole reikiä". Ikenien avautuminen (johtunut kovasta harjauksesta) saattoi olla yksi tekijä tuohon.


        Toisaalta aikaisemmin oli myös sellaisia tilanteita joissa reitä huomattiin vasta hammslääkärissä ja se pystyttiin myös paikkaamaan tällöin.

        Röntgenkuvat ovat se nopein ja helpoin keino todeta pienimmätkin reiän alut.


        Ei niitä reikiä pysty siis välttämättä edes etukäteen huomaamaan.

        ---

        Yksinkertaiset vinkit ovatkin:

        1. Älä harjaa liian, koska se on hampaille turmiollista. Aloita harjaaminen myös 30-60 minuuttia syömisen jälkeen, koska muuten hampaiden harjauskaan ei auta happohyökkäyksen takia.

        2. Yleistarkastuksen voi hoitaa itsekin tutkimalla hampaita, mutta parhaimman tarkastuksen saa vasta hammaslääkärissä ja mm. röntenkuvilla.

        3. Varaa tarkastus kunnalliselle puolelle etukäteen (jos ei ole varaa käydä yksityisellä). Kunnallisella puolella tarkastus voi olla ilmainen - 20e kun taas yksityisellä puolella hinta voi mennä helpostikin 50-150€:n.


      • Oma kokemus
        3 kovaa tietoutta kirjoitti:

        Tuo idea toimii jossakin määrin ja ainakin sellaisena "yleistarkastuksena" (sillä edellytyksellä että joku haluaa katsella toisen avonaista suuta).


        Omalla kohdallani kävi kuitenkin niin että koin "viiltävää kipua" hampaassa ja monesti kun hammasta kosketteli esim. jollakin piikillä niin kipu oli todella kovaa.

        Tuli sitten käytyä hammaslääkärissä, niin todettiin että "Ei ole reikiä". Ikenien avautuminen (johtunut kovasta harjauksesta) saattoi olla yksi tekijä tuohon.


        Toisaalta aikaisemmin oli myös sellaisia tilanteita joissa reitä huomattiin vasta hammslääkärissä ja se pystyttiin myös paikkaamaan tällöin.

        Röntgenkuvat ovat se nopein ja helpoin keino todeta pienimmätkin reiän alut.


        Ei niitä reikiä pysty siis välttämättä edes etukäteen huomaamaan.

        ---

        Yksinkertaiset vinkit ovatkin:

        1. Älä harjaa liian, koska se on hampaille turmiollista. Aloita harjaaminen myös 30-60 minuuttia syömisen jälkeen, koska muuten hampaiden harjauskaan ei auta happohyökkäyksen takia.

        2. Yleistarkastuksen voi hoitaa itsekin tutkimalla hampaita, mutta parhaimman tarkastuksen saa vasta hammaslääkärissä ja mm. röntenkuvilla.

        3. Varaa tarkastus kunnalliselle puolelle etukäteen (jos ei ole varaa käydä yksityisellä). Kunnallisella puolella tarkastus voi olla ilmainen - 20e kun taas yksityisellä puolella hinta voi mennä helpostikin 50-150€:n.

        Kohtaan 3: Minusta tuo tarkastusmaksu on päinvastoin. Kunnallinen laskuttaa aina tarkastuksesta mutta yksityinen voi tarjota tarkastusta ilmaiseksi ainakin silloin jos tulee jatkotöitä (eräänlainen sisäänheittotarjous).


    • Kultahammas

      Suosittelen, että unohdat koko jutun ja matkustat halvoilla lennoilla Intiaan muutamaksi viikoksi lomailemaan, samalla hoidatat hampaasi siellä kuntoon muutamalla eurolla.
      Tuntuu ehkä älyttömältä idealta, mutta toimii!!

    • miszter

      Pakko mennä yksityiselle, ei ole aikaa odottaa 1v jonossa 47v kun on hammas johjennut ja viiltävää kipua. Firma maksaa tähän mennessä mutta ei sittekään pääse muutakuin 2 pvn varotusajalla. Entinen yksityinen taisi olla aika huonu kun on jo nyt hampaat ian raunioina vaikka ne pistettiin isolla rahalla 2v sitten kuntoon. Kai syynä oli hammaslääkäri jolla oli isot tissit ja uskoin kaikkea mitä se sano.

      • Osaamattomuutta

        Jos hammas on lohjennut ja on särkyä, saa kunnalliselta puolelta akuuttiajan jopa samalle päivälle mutta viimeistään seuraavalle. Outoa että yksityinen on hitaampi antamaan akuuttiaikoja.


    • 18+11

      mitä sen on välii, kumpiko, kunhan on ehjät hampaat, jotka eivät särje.

      • Toisinpäin

        Mutta kun on sellaiset hampaat kuin minulla että eivät särje edes rikkinäisinä. Aiemmin kun en edes päässyt kunnalliselle, pihistelin kalliita yksityispuolen maksuja ja hampaat pääsi erittäin huonoon kuntoon kun menin lääkärille vasta kun oli pakko. Nyt on sitten suussa jo osaproteesi.


      • Noniin...
        Toisinpäin kirjoitti:

        Mutta kun on sellaiset hampaat kuin minulla että eivät särje edes rikkinäisinä. Aiemmin kun en edes päässyt kunnalliselle, pihistelin kalliita yksityispuolen maksuja ja hampaat pääsi erittäin huonoon kuntoon kun menin lääkärille vasta kun oli pakko. Nyt on sitten suussa jo osaproteesi.

        Sama vika.

        Kyllästyin ravaamaan harva se viikko yksityisellä ja maksamaan kovia maksuja. Ei oikein ole enää varaakaan, kun työ meni.

        Hampaat huonossa kunnossa, mutta särkyjä ei ole ollut. Saa nähdä, joudunko joskus ottamaan tekarit. Olisihan se kuitenkin edistystä, jos ei enää tarvitsisi käydä vastaanotolla.


      • Paikka vaihtuu
        Noniin... kirjoitti:

        Sama vika.

        Kyllästyin ravaamaan harva se viikko yksityisellä ja maksamaan kovia maksuja. Ei oikein ole enää varaakaan, kun työ meni.

        Hampaat huonossa kunnossa, mutta särkyjä ei ole ollut. Saa nähdä, joudunko joskus ottamaan tekarit. Olisihan se kuitenkin edistystä, jos ei enää tarvitsisi käydä vastaanotolla.

        Ei ne käynnit lopu tekarien saamiseen. Tekohampaitakin joutuu huoltamaan ja hammasteknikon työstä ei saa kelakorvaustakaan.


    • googlaa_tietoa

      Pankin kautta!
      EU maissa!

    • Hälytysajona

      Makkarakijoskilla jos menee neuvomaan eräillä paikkakunnilla ja ohi jonossa
      voi päästä hammasklinikalle jopa sairasautolla jollei paikallispoliisin tai taksin
      kyydissä.

    • KALLE KELLO

      En sen enempää ota tähän kantaa, mutta en vieläkään ymmärrä, miksi joudumme maksamaan veroja. Et pääse hammaslääkäriin, et lääkäriin kun joskus kuukausien päästä. Yleisin vastaus tilatessasi hammaslääkäriin aikaa on: "mene yksityiselle". Miksi me maksamme veroja kunnalle, jos emme saa edes näitäkään palveluja? Nythän on jo uutisoitu itsehoitotarvikkeista. Tässähän pitää hankkia työkalupakki ja mennä apteekkiin ostamaan hoitotarvikkeet ja alkaa hoitaa itsae itseään. Kenelle lähetän laskun??

    • Hammaskeiju

      Tähän voisi kyllä lisätä.Miksi kunnan pitäisi paikata ja hoitaa pian jos ihminen itse ei ota vastuuta hampaiden pesu halpa konsti ja hampaiden lankaus. Sitten ei maksa edes yksityisellä. T.yksityispuolen asiakas ja hyvässä kunnossa hampaat.

      • Veroina jo maksettu

        Me maksamme itse terveydenhuoltomme ja hammashuoltomme veroina sekä kunnalle että valtiolle. Lisäksi maksamme sairasvakuutusmaksua jota meistä maksaa myös työnantajamme.

        Meille siis kuuluu ne palvelut joista me maksetaan. Jos ne eivät kuulu niin silloin niistä ei saa ottaa maksuakaan meiltä ja työnantajaltamme.

        Niin yksinkertaista se on. Meillä ei ole amerikan mallia vaan meillä on suomen malli ja suomen mallissa on maailman kovin verotus jolle halutaan sille luvattu vastine.


    • tärkeä juttu

      Riippuu paikasta, mutta yleensä kunnallinen on parempi vaihtoehto hinnan takia. Yksityiselle hammaslääkärille pääsee kyllä hetimiten, jos kiire on.

      Hammashoidosta oli vastikään juttua että monet vakavat infektiot ja tulehdukset alkavat hampaiden kautta, joten sen takia hammashoito on vielä tärkeämmässä roolissa kuin moni arvaakaan.

    • vapaa hammas aika

      Nopea valinta kokemuksesta "parasta kuljeskella joka tekohampaissa vanhempana, vaikea oli hampaiden hoito jo silloin kun olisi saada hoitoa, ei saada hoitoa, oli 1960-luku Suomalisittain suomessa Äiti vähimäistoimeentulolla tai osto suoritettiin tietyn paperipalan mukaan tai ... ja ei mitää hampaiden hoito esim. hammasharjaa ja kädessä pideltävää ohjetta, kuinka oikein hampaita aletaan hoitaa, siinä missä ne oli DOLLARIHYMYN TAPAAN LUONNOSSA, tässä mentiin onnettomuuteen, ensi töikseni hampaita pois vain, armeijassa paikkakin irtosi, niin, ei muuta kuin poista koko hammas, ensimmäiset/viimeiset ... siis, hammashoitoa tai ei, sillä lailla ... hoideltiin sitten ongelmaisen 1970-luvun lopun ja 2000 luvulla, nyt ei aivan lapsuuteni unelmaiset proteesit, kesken kaiken aihetta olisi ensi töiksi lapset harrastaa terveydenhoitoa itsekseen, näyttää reikivän koko yhteiskunta criminal, psykologis, veroparatiiseineen ja siirtomaa herrain aikaan saannoksin, harmaalla .... sanokaa aina vain paremmin, niin, osaatte ....

    • Lapsellista touhua

      Säästöt ja jonot on pelkkä kuntapäättäjien vitsi ja laiskan hoitohenkilökunnan kapinaa.
      Hampaat voitaisiin ihan varmasti kunnallekin halvimmalla tavalla hoitaa kuntoon tarkastuksineen samantien kun sinne menee.

      Nyt pelleillään "tilapäispaikoilla" ja paikataan vain se hammas joka on kipeä ja muita hampaita ei edes vilkaista vaikka niitäkin jo jomottaisi. Sitten odottelet vuoden tarkastusta ja hampaat on tohjona. Sitten saat ajan taas yhden hampaan paikkaukseen ja taas jonottelet seuraavaa aikaa....

      Naurettavaa pelleilyä ja osassa suomen kaupunkien hammashoitoloita ei ole koskaan minkäänlaista ruuhkaa mutta silti pelleily on sitä samaa.

      • jozzucca

        Sihhen penkkiin ei mahu kuin yksi potilas kerrallaan, joten en oikein keksi miten potilaita saisi ahdettua kunnalliselle yhtäkkiä enemmän. Ongelman juuret löytyvät poliitikoiden tekemistä päätöksistä noin 20 vuoden takaa. Ensin lakkautettiin 2 hammaslääkäreitä koulutavaa laitosta. Siteen säädettiin lait, jotka sallivat kaikkien ikäluokkien vauvasta vaariin tulla kunnalliselle hoitoon. Ja kun kunnalliselle hoitoon pyrkivien määrä moninkertaistui, mitä kävi hammaslääkärien määrälle? No tietenkin hammaslääkärien määrä koulutuksen lakkautyksen johdosta kääntyi laskuun niin kaikki sopan ainekset ovat koossa.
        Lisäksi valitettavan moni potilas todellakin jättää suunsa hoidon hammaslääkäreille, eli harjaa ei jakseta käyttää ja potilas on ikuisessa hoidossa ja vie ajat ns. tavan tallaajilta, joille ei tarvitsisi tehdä kuin tarkastuksen ja yhen paikan kerran kolmessa vuodessa. Ja nykyään myös eläkeläisillä on omia hampaita, ei entistä tekaririsukupolven eläkeläistä tarvinnut hoitaa, kun ei ollut hampaita, mutta nykyidten eläkeläisten loppuun paikatut hampaat happanee suuhun ja nykymummot vaatii, ettei hampaita enää saa poistaa.


      • Lisää lääkäreitä
        jozzucca kirjoitti:

        Sihhen penkkiin ei mahu kuin yksi potilas kerrallaan, joten en oikein keksi miten potilaita saisi ahdettua kunnalliselle yhtäkkiä enemmän. Ongelman juuret löytyvät poliitikoiden tekemistä päätöksistä noin 20 vuoden takaa. Ensin lakkautettiin 2 hammaslääkäreitä koulutavaa laitosta. Siteen säädettiin lait, jotka sallivat kaikkien ikäluokkien vauvasta vaariin tulla kunnalliselle hoitoon. Ja kun kunnalliselle hoitoon pyrkivien määrä moninkertaistui, mitä kävi hammaslääkärien määrälle? No tietenkin hammaslääkärien määrä koulutuksen lakkautyksen johdosta kääntyi laskuun niin kaikki sopan ainekset ovat koossa.
        Lisäksi valitettavan moni potilas todellakin jättää suunsa hoidon hammaslääkäreille, eli harjaa ei jakseta käyttää ja potilas on ikuisessa hoidossa ja vie ajat ns. tavan tallaajilta, joille ei tarvitsisi tehdä kuin tarkastuksen ja yhen paikan kerran kolmessa vuodessa. Ja nykyään myös eläkeläisillä on omia hampaita, ei entistä tekaririsukupolven eläkeläistä tarvinnut hoitaa, kun ei ollut hampaita, mutta nykyidten eläkeläisten loppuun paikatut hampaat happanee suuhun ja nykymummot vaatii, ettei hampaita enää saa poistaa.

        Kyllä nuo kunnallisen jonot johtuu ennen kaikkea henkilökunnan vähyydestä.Sen näkee jo siitäkin että kunnalliset hammashoitolat joutuu työskentelemään iltaisinkin työajan jälkeen.

        Sitten vielä OT, mitä tarkoitetaan tavan tallaajalla? Tapojen tallaajaako ja miten se liitty ketjun aiheeseen?


    • tarkastukseen menos

      en ymmärrä mistä puhutte, siks lisäsin avaukseen kuvan hampaistani

      KEROTKAA OVATKO NE KUNNOSSA, NIIN MAKSAA EN TARVITSE


      T. AVAAJA T.M.

    • --..--

      No eikös sen hampaan tarkastuksen ja paikkauksen voi sitten tehdä yksityisellä, ei tarvii jonottaa ja pähkäillä koko asiaa.

    • aivohieruainen

      Parasta siinä missä hampaat on mennä kysymymään hammashoito, kunnallinen yksilölinen ulkoistettu mailman ja kansainvälinen, yksityisesti, ei yksityiseltä, eikä kunnalliselta, jos perheessä tai lähihampaissa on kysymistä ja omissakin on tuntematon minussa, niin sitten heti huomaa, HAPPO JA HYÖKKÄYS on aina ilmi tutkimattakin söit, joit, nait, tai olit selvinpäin, se happohyökkäys suuhun pantavalla kysyy apteekista sitten aina välipaloja aina välipaloja ja se onnistunut hampaiden harjaus pienistä onnen murusista, ne onnen muruset hampaista pois, todella, aivan itsetyydytyksen tapaan, vaikka muutamalla onnelisella harjasulla ... ä
      läkä missän muodossa ajudu itsetyydytyksen äläkä syrjäytymisen vaaraan jos olet jo, niin ei ole syytä pysytellä siellä, hoida homma asiantuntihja ystävälläsi, mennytt'ä neitsyys, siinä se .... säästynyt

      • Uusinta - kiitos

        Mistähän tuossa viestissä oikein kerrottiin. Tuntuu niin kovin konekääntäjän tekstiltä.


    • neurologist

      Itse juuri kävin yksityisellä,koska en jaksa odotelle turhia.Normaalitarkastu 60e mutta lopulta hinnaksi tuli kelavähennystenkin jälkeen 170e/30min,eli hinnat kyllä kohillaan :)

    • jkbhvgcfgxcvhi

      En mene ikinä kunnalliselle puoskarille....

      • En mene ikinä....

        Kuinka olet noin pettynyt?
        Kyllä kunnalliseltakin voit löytää "kultajyvän", joskin niitä "hippuja" on kovin harvassa.


    • Tekarit Tiimarista

      Mulle kävi hankeprojektin kanssa hassusti: tieto hankeprojekti-asiakkuudestani ei mennyt vastaanottovirkailijalta hammaslääkärille asti ja tarkastukselle ja kahden pinnan paikalle tuli hintaa lähes 300 euroa, josta kelakorvaus 90 euroa ja siitäkin pitää erikseen hakea kelasta 50 euroa. Siis, en tiennyt taksan muuttuvan yksityiseksi paikkausvaiheessa. Kaiken kaikkiaan tuntuu turhan päiväiseltä tuo hankeprojekti koska se korvaa ainoastaan tarkastuksen ja hammaskiven poiston. Yksikin reikä ja takaisin kaupungin jonoon - elet sitten ole valmis maksamaan yksityisiä taksoja, mikä sinänsä taitaa olla tämän hankeprojelktin osatarkoitus. Perjantaina 22.11. Oli Hesarissa artikkeli, jossa esiteltiin kokoomuslähtöistä ajatusta aikuisväestön hammashoidon siirtoa kokonaisuudessaan yksityissektorille. P.S. Suomi on hyvinvointivaltio jos sulla on rahaa - niin on Virokin.
      Tiesittekö että keinojuurihammas maksaa Suomessa 2500 euroa!!!!! -sweet Jesus!!!! Lentoliput maailman ympäri saa halvimmillaan tällä hetkellä 2200€

      • Hoitojakso menossa

        Tuntuu että olet ollut asianmukaisesti hankepotilaana jos olet joutunut hakemaan lisäkorvausta Kelasta. Hankepotilashan saa suuremman kelakorvauksen kuin normaali yksityispuolen asiakas. Hankepotilasta hoitava yksityishammaslääkäri laskuttaa normaalisti oman hinnastonsa mukaan ja tuo hinta lienee normaali. Kelakorvaukset olet ilmeisesti saanut hankeprojektin mukaisesti. No tämä projekti päättynee nyt vuoden loppuessa. Itse en ole suostunut lähtemään tuohon, olen jonottanut kunnalliseen hoitoon.


    • Hankepotilas

      Oma kokemukseni on että Helsingissä on ihan ok kun pääsee hankepotilaana yksityiselle. Tekevät tosi hyvää työtä vaikka kyseessä onkin vain tarkistus ja puhdistus. Ja lopulta jos sitten yhden paikan teettää niin kyllä se ainakin hyvä tulee sitten. Ja kyllä niitä rahoja tulee laitettua turhempaankin pari puseroa silloin tällöin tai joku kirjauutuus siinä se sitten oli. Suosittelen hankepotilaaksi liittymistä jos kaupunki tätä tarjoaa!

    • naisenergia

      Oma kokemukseni on että Helsingissä on ihan ok kun pääsee hankepotilaana yksityiselle. Tekevät tosi hyvää työtä vaikka kyseessä onkin vain tarkistus ja puhdistus. Ja lopulta jos sitten yhden paikan teettää niin kyllä se ainakin hyvä tulee sitten. Ja kyllä niitä rahoja tulee laitettua turhempaankin pari puseroa silloin tällöin tai joku kirjauutuus siinä se sitten oli. Suosittelen hankepotilaaksi liittymistä jos kaupunki tätä tarjoaa!

      • Onneksi en

        En suostunut hankepotilaaksi vaan jonotin kiltisti kunnalliseen palveluun - onneksi. Pitkästä aikaa lääkäri löysi pari paikkausta tarvitsevaa hammasta ja samalla tarkastuksen päätteeksi paikkasi pienen lohkeaman kulmahampaassa. Hammaskiven puhdistuksessa kävin jo ja ensi viikolla menen ensimmäiseen paikkaukseen, kunnallisella hinnalla. Vastaanottoaikaa on siis kulunut jo 30 minuuttia (tarkastus ja pieni paikkaus) ja 1 h laaja parodontiittinen hoito. Hankepotilaana ei olisi ilmeisesti "tuhlattu" aikaa noin paljon.

        Minä en laita rahaa turhaan, sitä ei yksinkertaisesti ole laitettavaksi turhuuteen. Jos katsot että sinulla olisi varaa pariin puseroon ym. olisit voinut mennä saman tien sinne yksityislääkärille suoraankin ja jättää jonopaikkasi pienituloiselle. Hammastarkastus kelakorvattuna yksityisellä ei maksa kovin paljon enemmän kuin kunnallinen taksa on.


      • naisenergia
        Onneksi en kirjoitti:

        En suostunut hankepotilaaksi vaan jonotin kiltisti kunnalliseen palveluun - onneksi. Pitkästä aikaa lääkäri löysi pari paikkausta tarvitsevaa hammasta ja samalla tarkastuksen päätteeksi paikkasi pienen lohkeaman kulmahampaassa. Hammaskiven puhdistuksessa kävin jo ja ensi viikolla menen ensimmäiseen paikkaukseen, kunnallisella hinnalla. Vastaanottoaikaa on siis kulunut jo 30 minuuttia (tarkastus ja pieni paikkaus) ja 1 h laaja parodontiittinen hoito. Hankepotilaana ei olisi ilmeisesti "tuhlattu" aikaa noin paljon.

        Minä en laita rahaa turhaan, sitä ei yksinkertaisesti ole laitettavaksi turhuuteen. Jos katsot että sinulla olisi varaa pariin puseroon ym. olisit voinut mennä saman tien sinne yksityislääkärille suoraankin ja jättää jonopaikkasi pienituloiselle. Hammastarkastus kelakorvattuna yksityisellä ei maksa kovin paljon enemmän kuin kunnallinen taksa on.

        Kiitos kommentista Onneksi en. Tavallaan olet oikeassa. Olin vaan varsin arka menemään edes yhtään minnekään. Yksityisiltä etsin sitten näitä jotka ovat erikoistuneet pelkopotilaisiin. - Ensimm kerralla tekivät töitä n. 45 min toisella noin 40 min ja paikanvaihto n 20 min. Oli heillä aikaa. Olen itsekin työtön ja halusin vaan kertoa ettei se hankepotilasjuttu ole ihan huono ollenkaan vaikka kyllä se saisi sisältää myös paikkausta. Siinä suhteessa hiukan petyin. - Hyvää joulunodotusta!


    • Umppu1

      Tämä hankehan on siis loppumassa vuodenvaihteessa eikä uusia potilaita enää kai oteta mukaan.

    • sjrur6

      Pääsin viimeisten joukossa hankepotilaaksi ja olen ihan tyytyväinen.

    • hakeutumassa ????

      Mille vastaanotolle kannatta hakeutua ?

      • Ei minnekään

        Kuten aiemmista viesteistä ilmenee, toiminta on lopetettu vuosi sitten.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2144
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1298
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      916
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      865
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      75
      851
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      670
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      650
    10. 50
      644
    Aihe