Talvi ja Saab

Idols Paavo

Ne yhteen passaa !

16

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ralli Martti

      Haittaaks se !

    • tyytyväinen S

      Ei haittaa lainkaan, vaan mieluimmin päinvastoin. Saahan tänne kirjoitella positiivisiakin juttuja...

      Jotkut autonvalmistajat eivät vieläkään osaa tai halua rakentaa autoihin talviominaisuuksia. Saab osasi sen taidon jo vuosikymmeniä sitten. Siksi auto olikin hieman kalliimpi kuin samankokoiset kesäautot.

    • 4x4 Saabbisti
    • Automies.

      Mistäs noita uusia saa, kun ei viitsis vanhoja paskoja pihaansa hilata ?

    • Viiskulman Mauno

      Mitä sie nyt höpäjät, osta vähä ajettu ! Uuvet on päässeet tält mantereelt loppumaa. Vähä ajettu on parempiiii, tehtaa viat on kaik korjattuuu. Montaks sie tahot ?

      • Muilla merkeillä

        Eli noita saabin rotiskoja ei uutena saa, kun olivat niin surkeita jo eläessään ettei niitä kukaan ostanut silloinkaan. Ja se että saab on hyvä talviauto, on niitä kuule aika paljon muitakin. Vanha kulunut myytti jolle ei ole mitään todellisuuspohjaa.....


      • se sama täält vaa
        Muilla merkeillä kirjoitti:

        Eli noita saabin rotiskoja ei uutena saa, kun olivat niin surkeita jo eläessään ettei niitä kukaan ostanut silloinkaan. Ja se että saab on hyvä talviauto, on niitä kuule aika paljon muitakin. Vanha kulunut myytti jolle ei ole mitään todellisuuspohjaa.....

        Mitä .... muitakin ? Äläppäs nyt liiottele. Naapurin Focuksessa kyllä tänä aamuna etulasinkin jäät sulatettiin .. sähköllä. Mahtaako kuitenkaan olla pitkän päälle hyvä ratkaisu kun sitä ei ole Saabeissakaan. Taitaa lasi haurastua ja menee sitten särki pienestäkin kivestä.


      • tyytyväinen S
        Muilla merkeillä kirjoitti:

        Eli noita saabin rotiskoja ei uutena saa, kun olivat niin surkeita jo eläessään ettei niitä kukaan ostanut silloinkaan. Ja se että saab on hyvä talviauto, on niitä kuule aika paljon muitakin. Vanha kulunut myytti jolle ei ole mitään todellisuuspohjaa.....

        Vastaatko rehellisesti seuraavaan? Ulkona on 10 astetta pakkasta. Montako kilometriä ajettuasi pihasta otetulla autolla ilman esilämmitystä autosi lämpömittari on normaalilämmössä?

        Saab 2,3T 9-5:ssa se on noin 2-3km kohdalla riippuen nopeudesta. TM:n nykypäivän Vuoden Talviautolla VAG:in 1,4 bensakoneella se on 15-30km versiosta riippuen. Siinä on mielestäni iso ero ajaa tumput ja sivulasit huurussa 3km tai 30km...

        Olisikin mielenkiintoista saada TM kokeilemaan seuraavassa talviautotestissä verrokkiautona 2000-luvun Saab 9-5:ta. Näkisi sen todellisuuspohjan ihan mitattuna. Esilämmitettynäkään nykyautoista ei tahdo löytyä kilpailijaa esimerkiksi lämpiämisnopeudessa.

        Onneksi meille kummallekin on löytynyt mieluisa talviauto. Mitä sitten kukin ymmärtää talviautolla.


      • Mun Saabi
        tyytyväinen S kirjoitti:

        Vastaatko rehellisesti seuraavaan? Ulkona on 10 astetta pakkasta. Montako kilometriä ajettuasi pihasta otetulla autolla ilman esilämmitystä autosi lämpömittari on normaalilämmössä?

        Saab 2,3T 9-5:ssa se on noin 2-3km kohdalla riippuen nopeudesta. TM:n nykypäivän Vuoden Talviautolla VAG:in 1,4 bensakoneella se on 15-30km versiosta riippuen. Siinä on mielestäni iso ero ajaa tumput ja sivulasit huurussa 3km tai 30km...

        Olisikin mielenkiintoista saada TM kokeilemaan seuraavassa talviautotestissä verrokkiautona 2000-luvun Saab 9-5:ta. Näkisi sen todellisuuspohjan ihan mitattuna. Esilämmitettynäkään nykyautoista ei tahdo löytyä kilpailijaa esimerkiksi lämpiämisnopeudessa.

        Onneksi meille kummallekin on löytynyt mieluisa talviauto. Mitä sitten kukin ymmärtää talviautolla.

        Mun Saabissa VM 2007 kestää kauan ennenkuin edes puhallin hörähtää isommalle ja matkassa se on n. 5 km normaali ajoa. Kunnolla lämpöä alkaa tulla n. 10 km ajon jälkeen. Mekkaan näin jos totta halutaan puhua.


      • sama 9-5
        Mun Saabi kirjoitti:

        Mun Saabissa VM 2007 kestää kauan ennenkuin edes puhallin hörähtää isommalle ja matkassa se on n. 5 km normaali ajoa. Kunnolla lämpöä alkaa tulla n. 10 km ajon jälkeen. Mekkaan näin jos totta halutaan puhua.

        Se on sitten 9-3 Opelin peltikoneella. Kyllä ehjä B 205/235 lämpiää kuten kerroin. Jos autosi on 9-5 niin kannattaisi korjata läpivuotava termostaatti.


      • sama vaan jatkaa
        sama 9-5 kirjoitti:

        Se on sitten 9-3 Opelin peltikoneella. Kyllä ehjä B 205/235 lämpiää kuten kerroin. Jos autosi on 9-5 niin kannattaisi korjata läpivuotava termostaatti.

        No joo näinhän se on, onneksi kulutus on vain puolet 9-5 kulutuksesta että vaikka olis pari kolme webastoo niin vielä tulis halvemmaks. Nääs kun ysiviitosella ei juur pääse alle 15 litran kaupunkiajossa.


      • sama 9-5
        sama vaan jatkaa kirjoitti:

        No joo näinhän se on, onneksi kulutus on vain puolet 9-5 kulutuksesta että vaikka olis pari kolme webastoo niin vielä tulis halvemmaks. Nääs kun ysiviitosella ei juur pääse alle 15 litran kaupunkiajossa.

        Ei se ihan niin iso ero ole, mutta oot kyllä oikeassa siinä ettei 9-5 mikään säästöpossu todellakaan ole. Itse en ole pelkkää kaupunkiajoa tuolla ajanut koskaan ja koko ajohistorian keskikulutus jää näköjään alle 10. On se silloin välillä purrut kunnolla koska pitkällä matkalla menee hyvin pienellä kuten saabistina tiedätkin.

        Ite pidän autossa eniten lämmöstä ja kunnon huurteenpoistosta. Onhan se 9-3 paljon modernimpi auto. Itse asiassa tekniikaltaan hyvin moderni tänä päivänäkin.


      • Saabbisti
        sama 9-5 kirjoitti:

        Ei se ihan niin iso ero ole, mutta oot kyllä oikeassa siinä ettei 9-5 mikään säästöpossu todellakaan ole. Itse en ole pelkkää kaupunkiajoa tuolla ajanut koskaan ja koko ajohistorian keskikulutus jää näköjään alle 10. On se silloin välillä purrut kunnolla koska pitkällä matkalla menee hyvin pienellä kuten saabistina tiedätkin.

        Ite pidän autossa eniten lämmöstä ja kunnon huurteenpoistosta. Onhan se 9-3 paljon modernimpi auto. Itse asiassa tekniikaltaan hyvin moderni tänä päivänäkin.

        Saab 9-3 on parhaimmillaan silloin kun talvi ja autossa kunnon varusteet kuten
        - biopower kone
        - neliveto ja automaatti vaihteet
        - vähintään Vector tason varustelu
        - Nokian kitkarenkaat
        - Saabin oma navigaattori
        - Bosen stereot

        Näillä pärjää jo kohtuullisesti.


      • Saabbisti
        sama 9-5 kirjoitti:

        Ei se ihan niin iso ero ole, mutta oot kyllä oikeassa siinä ettei 9-5 mikään säästöpossu todellakaan ole. Itse en ole pelkkää kaupunkiajoa tuolla ajanut koskaan ja koko ajohistorian keskikulutus jää näköjään alle 10. On se silloin välillä purrut kunnolla koska pitkällä matkalla menee hyvin pienellä kuten saabistina tiedätkin.

        Ite pidän autossa eniten lämmöstä ja kunnon huurteenpoistosta. Onhan se 9-3 paljon modernimpi auto. Itse asiassa tekniikaltaan hyvin moderni tänä päivänäkin.

        Saab 9-3 on parhaimmillaan silloin kun talvi ja autossa kunnon varusteet kuten
        - biopower kone
        - neliveto ja automaatti vaihteet
        - vähintään Vector tason varustelu
        - Nokian kitkarenkaat
        - Saabin oma navigaattori
        - Bosen stereot

        Näillä pärjää jo kohtuullisesti.


      • Suappi-Setä
        sama 9-5 kirjoitti:

        Ei se ihan niin iso ero ole, mutta oot kyllä oikeassa siinä ettei 9-5 mikään säästöpossu todellakaan ole. Itse en ole pelkkää kaupunkiajoa tuolla ajanut koskaan ja koko ajohistorian keskikulutus jää näköjään alle 10. On se silloin välillä purrut kunnolla koska pitkällä matkalla menee hyvin pienellä kuten saabistina tiedätkin.

        Ite pidän autossa eniten lämmöstä ja kunnon huurteenpoistosta. Onhan se 9-3 paljon modernimpi auto. Itse asiassa tekniikaltaan hyvin moderni tänä päivänäkin.

        Omassakin Saab 9-5 autossa kulutusero kaupunki vs maantie/moottoritie on melko huima.

        Kaupungissa bensaa palaa sellaiset 13,5l/100km, mutta pidemmässä matka-ajossa moottori- ja etenkin maanteillä pääsee helposti 8-9l/100 km keskikulutukseen, edellä mainitut lukemat ovat nyt talviaikaan saatuja. Jälkimmäistä lukemaa en pidä erityisen suurena turvalliselle, yli 1700 kg painavalle automaattivaihteiselle autolle josta myös löytyy tehoa (185hp).

        Hyvänä apuna kulutuksen optimoinnissa toimii Saabin järkeästi toimiva vakionopeudensäädin, jota käytänkin tiuhaan heti kaupunkien ulkopuolella ajellessa.

        Mitä lämpiämiseen tulee, niin en parempaa autoa ole vielä kokenut. Jyvät erottuvat akanoista etenkin kun pakkasta alkaa olemaan se -20 astetta tai sen yli. Myös huurteenpoisto on toteutettu fiksusti.


      • E-85 Saabbisti
        Suappi-Setä kirjoitti:

        Omassakin Saab 9-5 autossa kulutusero kaupunki vs maantie/moottoritie on melko huima.

        Kaupungissa bensaa palaa sellaiset 13,5l/100km, mutta pidemmässä matka-ajossa moottori- ja etenkin maanteillä pääsee helposti 8-9l/100 km keskikulutukseen, edellä mainitut lukemat ovat nyt talviaikaan saatuja. Jälkimmäistä lukemaa en pidä erityisen suurena turvalliselle, yli 1700 kg painavalle automaattivaihteiselle autolle josta myös löytyy tehoa (185hp).

        Hyvänä apuna kulutuksen optimoinnissa toimii Saabin järkeästi toimiva vakionopeudensäädin, jota käytänkin tiuhaan heti kaupunkien ulkopuolella ajellessa.

        Mitä lämpiämiseen tulee, niin en parempaa autoa ole vielä kokenut. Jyvät erottuvat akanoista etenkin kun pakkasta alkaa olemaan se -20 astetta tai sen yli. Myös huurteenpoisto on toteutettu fiksusti.

        Ihan kohtuullisia lukemia Biopower koneiselle kulkineelle. Etanolia tuppaa kulumaan enempi mutta päästöt on sitäkin pienemmät.

        Vasta vuonna 2012 tuli mallistoon Saab 9-3 biopower koneella ja automaatilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      226
      17140
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      169
      12184
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      41
      5970
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      64
      4852
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      13
      4756
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      19
      3947
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3575
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      133
      2997
    9. S- ryhmän Israel boikotti sai Päivi Räsäsen repimään pelihousunsa?

      Räsänen vertaa S- ryhmää natseihin.
      Maailman menoa
      258
      1405
    10. Mitä toivot joululahjaksi ja

      mitä antaisit kaivatullesi? 😃
      Ikävä
      85
      1011
    Aihe