Olenko liian tiukka äiti?

Tiukkapipo

Olen 8v, 11v ja 14v tyttöjen äiti. Nuorimmalta sammuu valot puoli yhdeksältä, yhdeksältä jo nukkumassa. Keskimmäinen hoitaa iltatoimensa yhdeksän aikoihin, nukkumassa pitää olla viimeistään kymmeneltä. Vanhin viimeistään kymmeneltä hammaspesulle. Jos valot on päällä puoli yhdentoista jälkeen, voittaa palkinnoksi yläkerran imuroinnin. Nuorimman koulu alkaa yleisimmin yhdeksältä, vanhempien tyttöjen kahdeksalta. Nuorin ei omista kännykkää, koska se on turha lelu alle 10-vuotiailla, jotka eivät meidän huushollissa liiku kotikadun ulkopuolella ilman aikuista. Nuorin ei poistu omalta kotipihalta ilman aikuista. Vanhemmat tytöt saavat liikkua ilman valvontaa kunhan kännykät on päällä ja heihin saa yhteyden. Ruoka arkena kuudelta, silloin heidän odotetaan ilmaantuvan kotiin. Viikoraha viisi euroa. Edellytyksenä oman huoneen siivoaminen (tähän lukeutuu imurointi ja tavaroiden järjestely sekä sängyn petaaminen), pesu- ja tiskikoneen täyttö ja tyhjennys kaikille lapsille kaksi kertaa viikossa, isommilla tytöillä pikkusiskon hoitaminen vuorotellen ja ruuan laitto jos vanhemmat eivät ole kotona. Syksyisin kaikki lapset voivat tienata lisätienestejä viikkorahaan haravoimalla lehtiä, ja talvella luomalla lunta. Vanhempien tyttöjen on myös käytävä kaupassa antamani kauppalistan ja rahojen avulla, jos en itse ehdi.
Tietokoneaika kaikilla kolme kertaa viikossa tunnin. Vanhin tyttö sai liittyä 13-vuotta täytettyään Facebookiin, ja käy siellä koneaikansa. Käy myös koulunsa koneilla. Keskimmäinen enimmäkseen kirjoittelee tietokoneella tarinoita, on lahjakas kirjoittaja, tai sitten kuuntelee YouTubesta musiikkia. Nuorimman netinkäyttöä pyörähdän vartin välein katsomassa, että mitä puuhailee, kun ei vielä taida tuota netinkäyttöä yhtä taitavasti. Valvon kyllä vanhempienkin lasten nettiä tarkasti.
Suihku- ja kylpyhuoneaika kaikilla puoli tuntia, jotta seuraava pääsisi myös ripeästi nukkumaan. Tähän samaan syssyyn tulee sitten suihkut, hampaidenpesut, vanhimman tytön ihonhoito sun muut.
Läksyt tehdään heti koulun jälkeen, ja minä tarkistan ne. Kaikki lisätehtävät tehdään. Tytöillä on hyvä koulumenestys.
Meillä meikkaaminen aloitetaan vasta 13-vuotiaana. Hiuksia ei värjätä kuin vasta 18 täytettyään. Reikiä ei saa korviin tai mihinkään muuallekaan ennen kuin on täyttänyt 18.
Minua ja isäänsä tulee totella. Muutoin saa meidän taloudessamme pitää hauskaa ja muuta, mutta tekevät mitä käsketään.
Sääntöjen rikkomisesta saa rangaistukseksi koko yläkerran imuroinnin, mahdollisesti myös kaikki viikon tiski- ja pesukonevuorot. Viikorahan verotus yleisesti käytössä :) En koe näitä kotiaresti- ja kaverikieltorangaistuksia opettavaisiksi. Niitä emme käytä.

Meidän huushollisamme vallitsee tällainen laki. Olenko liian tiukkapipoinen? Tämä kasvatusmenetelmä on ainakin tähän asti toiminut hyvin.

287

6884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bööö598063+608

      Ei pahalla... rajoja ja rakkautta pitää ylläpitää.... mutta mutta... minulla on kolme poikaa suht samoissa ikissä, saavat 10 euroa, ja kaikki mitä tekee omanhuoneensa siivoamisen pois luettuna siis, lisä-ansiota. Toi lähinnä kuulostaa orjatyöleiriltä!!!

      • Kotitöistä..

        ei ole järkeä maksaa, ei niistä vanhemmillekaan makseta. Ne kuuluu normaali arkeen. 10 euroa on iso viikkoraha, saitko itsekin 60 markkaa tuon ikäisenä?


      • voiherranjumala

        Ehkä tuo suohkuaika menee kuitenkin jo liian pitkälle. Ja eikö muka mitään ongelmaa ole ollut koneajassa "kolme tuntia viikossa?!" Jos lapset olet kuitenkin jo tuollaisiksi orjiksi mennyt kasvattamaan, niin ei kai sille nyt sitten enää mitään voi. Pidä hauskaa ja nauti halvasta työvoimasta niin kauan, kuin voit.


      • ei voi verrata mk
        Kotitöistä.. kirjoitti:

        ei ole järkeä maksaa, ei niistä vanhemmillekaan makseta. Ne kuuluu normaali arkeen. 10 euroa on iso viikkoraha, saitko itsekin 60 markkaa tuon ikäisenä?

        Vanhemmat saavat rahaa joko töistä tai sitten kelasta/sossusta. Noin nuorella ei ole mahdollisuuksia hankkia tienestiä töistä, joten vanhempien tulee sitä rahaa antaa. Ja 10e on nykyajassa PIENI raha, sillä ei saa juuri mitään, kun taas 20v. sitten 60mk oli varsinkin lapselle hyvin suuri raha. Joskus 15 vuotta sitten saatoin kaverini kanssa lähteä keskustaan käymään vain 10mk mukana ja sillä sai jotain Tiimarista ostettuakin. Mitä saisit nykyään 2 eurolla (joka siis on hiukan enemmän kuin 10mk)?


      • Eli koska
        ei voi verrata mk kirjoitti:

        Vanhemmat saavat rahaa joko töistä tai sitten kelasta/sossusta. Noin nuorella ei ole mahdollisuuksia hankkia tienestiä töistä, joten vanhempien tulee sitä rahaa antaa. Ja 10e on nykyajassa PIENI raha, sillä ei saa juuri mitään, kun taas 20v. sitten 60mk oli varsinkin lapselle hyvin suuri raha. Joskus 15 vuotta sitten saatoin kaverini kanssa lähteä keskustaan käymään vain 10mk mukana ja sillä sai jotain Tiimarista ostettuakin. Mitä saisit nykyään 2 eurolla (joka siis on hiukan enemmän kuin 10mk)?

        2€ on liian vähän niin viikoraha on pakko olla sitten sen 10€? Jos ainoa mitä lapsi viikkorahalla tekee on karkkien ja herkkujen ostaminen, niin kyllä 10€/vko on siihen ihan liian paljon. 2€:kin riittää viikonloppukarkkeihin.

        Noin nuori ei tienestejä vielä tarvitsekaan, varmasti saa tarvitsemansa vanhempien ostamana eli vaatteet, koulutarvikkeet ym.


      • on se vaan kumma
        Kotitöistä.. kirjoitti:

        ei ole järkeä maksaa, ei niistä vanhemmillekaan makseta. Ne kuuluu normaali arkeen. 10 euroa on iso viikkoraha, saitko itsekin 60 markkaa tuon ikäisenä?

        Mitä ihmettä?! Onko tästä jo ehditty kiljua poistoon vastaukseni, että 10e ei riitä nykyään mihinkään, mutta 15 vuotta sitten saattoi lapsena lähteä kaupungille 10mk kourassa ja sillä sai ostettuakin jotain??? Vai oliko kova pala se, että vanhemmat saavat töistä rahaa, lapset eivät eikä noin nuorena mitään palkkatyötä pääse tekemään??? Poistokiljuja voi poistua internetistä, jos ei kestä kuulla omasta poikkeavia mielipiteitä.


      • on se vaan kumma
        on se vaan kumma kirjoitti:

        Mitä ihmettä?! Onko tästä jo ehditty kiljua poistoon vastaukseni, että 10e ei riitä nykyään mihinkään, mutta 15 vuotta sitten saattoi lapsena lähteä kaupungille 10mk kourassa ja sillä sai ostettuakin jotain??? Vai oliko kova pala se, että vanhemmat saavat töistä rahaa, lapset eivät eikä noin nuorena mitään palkkatyötä pääse tekemään??? Poistokiljuja voi poistua internetistä, jos ei kestä kuulla omasta poikkeavia mielipiteitä.

        Eipäs ollut kaan poistettu, ei vain näkynyt?


      • ei 2e:kään riitä enä
        Eli koska kirjoitti:

        2€ on liian vähän niin viikoraha on pakko olla sitten sen 10€? Jos ainoa mitä lapsi viikkorahalla tekee on karkkien ja herkkujen ostaminen, niin kyllä 10€/vko on siihen ihan liian paljon. 2€:kin riittää viikonloppukarkkeihin.

        Noin nuori ei tienestejä vielä tarvitsekaan, varmasti saa tarvitsemansa vanhempien ostamana eli vaatteet, koulutarvikkeet ym.

        Ostaako vanhemmat myös CD-levyt, videopelit ym? Vai eikö lapsen pitäisi saada tavaraa, jota ei välttämättä *tarvitse*? Jos viikkorahaa tarvitsee pelkästään karkkiin, niin sittenhän 2e (pienen pieneen karkkipussiin) saattaakin riittää, vaikkei sillä saa nykyään edes 400 g fazer-pussia.


      • jaa'a

        Oikeastaan ainut mihin kiinittää eritisesti huomioita on tuo, että tietokoneella olo on noin rajoitettua, jota en oikein ymmärrä . . .

        Eihän tietokone mitään pahaa itsessään tee, vaan riippuu siitä mitä silä tehdään! Facebookkia, youtubea ja pelaamista voi rajoittaa. Mutta muilta osin, kolmessa tunnissa viikossa, et paljon tietokoneen käyttöä opi, suhteessa siihen miten paljon muut ikäluokasta oppivat. Siitä voi tulla lapsillenne heikko osa alue . . .

        Lukisin sen kastiin "harrastukset", joita saa ja pitää olla. Harrastuksista on hyötyä lapsen kehitykselle ja osaa muutakin kuin kotitöitä tehdä, sekä useissa harrastuksissa oppii ihmisten kanssa toimimista, ryhmässä toimimista, jne.


      • Paha hiloi
        on se vaan kumma kirjoitti:

        Eipäs ollut kaan poistettu, ei vain näkynyt?

        Ja hiha paloi heti :D


      • No yleensä..
        ei 2e:kään riitä enä kirjoitti:

        Ostaako vanhemmat myös CD-levyt, videopelit ym? Vai eikö lapsen pitäisi saada tavaraa, jota ei välttämättä *tarvitse*? Jos viikkorahaa tarvitsee pelkästään karkkiin, niin sittenhän 2e (pienen pieneen karkkipussiin) saattaakin riittää, vaikkei sillä saa nykyään edes 400 g fazer-pussia.

        noita saadaan mielestäni synttäri- ja joululahjoiksi ym. Toki vanhemmat voi muuten vainkin jonkun pelin joskus ostaa. Montako peliä esim. 10v tarvitsee vuodessa? Minun mielestäni yksi riittää. Miksi ihmeessä pitäisi ostaa 400g karkkipussi viikonlopuksi? Pienemmästäkin saa ihan varmasti syötyä tarpeekseen.


      • not sou niuho

        Jos kotitöitä, kuten imurointia pidetään rangaistuksena, ollaa väärillä linjoilla. Kotitöitä tehdään, jotta kotona olisi kaikkien hyvä olla. Jokainen osallistuu kykyjensä mukaan joskus enemmään joskus vähemmän. Eivät aikuisetkaan joka viikko siivoa raivokkaasti koko huushollia. Joskus on enemmän tai vähemmän intoa. Koti on yhteinen asia, turvasatama - ei työleiri.

        Koneajan rajoittaminen noin niukaksi on niuhottamista. Tietokone on myös nykylapsen työkalu, jota käytetään myös koulutehtävien tekoon ja tiedon hakuun.

        Tässä huushollissa äiti on oikea kellokalle. Kakallakaan ei varmaan saa istua viittä minuuttia kauempaa. Sääliksi käy lapsia. En ihmettele, jos teineinä nousevat kovaan vastarintaan.


      • Yksinkertaista
        No yleensä.. kirjoitti:

        noita saadaan mielestäni synttäri- ja joululahjoiksi ym. Toki vanhemmat voi muuten vainkin jonkun pelin joskus ostaa. Montako peliä esim. 10v tarvitsee vuodessa? Minun mielestäni yksi riittää. Miksi ihmeessä pitäisi ostaa 400g karkkipussi viikonlopuksi? Pienemmästäkin saa ihan varmasti syötyä tarpeekseen.

        Itse sain vähän aikaa 20 markaa kuukausirahaa, mutta kun keräilin pulloja, ja muuttelin niitä rahoiksi pienenä, ja minulla alkoi olla rahaa niin paljon että lainasin sitä jo äidille ruokaostoihin, niin vanhemmat lopettivat kuukausirahan antamisen.

        Sopiva viikkoraha on sama kuin jakaisi tuon 20 markkaa silloisen ostoviman mukaan viikoille.

        Jos viikossa olisi käytössä viisi markkaa, sillä sai ennen jäätelötötterön (75 penniä)
        karkkipussin (2 mk), suklaalevyn (1,45mk), pastilliaskin (25-40 penniä)
        Lakun (15-20 penniä)

        Jakakaa tuo nykyajan vastaavaan tilanteeseen ja antakaa se määrä euroissa.


      • lapsi
        Eli koska kirjoitti:

        2€ on liian vähän niin viikoraha on pakko olla sitten sen 10€? Jos ainoa mitä lapsi viikkorahalla tekee on karkkien ja herkkujen ostaminen, niin kyllä 10€/vko on siihen ihan liian paljon. 2€:kin riittää viikonloppukarkkeihin.

        Noin nuori ei tienestejä vielä tarvitsekaan, varmasti saa tarvitsemansa vanhempien ostamana eli vaatteet, koulutarvikkeet ym.

        kyllä me lapset osataan rahat muuhunkin käyttää kun karkkeihin ja herkkuihin.... emme me sentään ihan tyhmiä olla :)


      • asdaggrsg
        voiherranjumala kirjoitti:

        Ehkä tuo suohkuaika menee kuitenkin jo liian pitkälle. Ja eikö muka mitään ongelmaa ole ollut koneajassa "kolme tuntia viikossa?!" Jos lapset olet kuitenkin jo tuollaisiksi orjiksi mennyt kasvattamaan, niin ei kai sille nyt sitten enää mitään voi. Pidä hauskaa ja nauti halvasta työvoimasta niin kauan, kuin voit.

        Noinhan sen kuuluukin mennä, rajat on selvät. Taidat olla niitä vanhempia jotka antaa periksi ja se näkyy tuolla kaupungeilla kun persreikäkakarat räkii ja polttaa tupakkaa niin perkeleen kovina ja haukkuu vanhempaa henkilöä kusipää homoksi kun ei anna tulta.


      • larsleevin lapset
        lapsi kirjoitti:

        kyllä me lapset osataan rahat muuhunkin käyttää kun karkkeihin ja herkkuihin.... emme me sentään ihan tyhmiä olla :)

        yks tyttö kuulemma saa punaisen pallmallin ostettua tuolla summalla ja riittää viikon...eikä vanhemmilla ole hajuakaan...


      • allhdkhmske

        Huhhui. 10 euroa. Koin jo tuon 5 euroa aika kovaksi viikkorahaksi..

        Itse olin ala-asteen alkupuolella kun markat vaihtuivat euroiksi ja silloin sain 2 euroa viikkorahaa. Yläasteella en sitä enää saanut ja vanhemmat kustansivat vaatteet ym. välttämättömyydet ja sain tehdä itse töitä oman rahani eteen.

        Muuten nuo AP:n säännöt tuntuvat aika tiukoilta, mutta kyllähän sitä sääntöjä saakin noudattaa noin ison viikkorahan eteen.


      • purkki
        ei 2e:kään riitä enä kirjoitti:

        Ostaako vanhemmat myös CD-levyt, videopelit ym? Vai eikö lapsen pitäisi saada tavaraa, jota ei välttämättä *tarvitse*? Jos viikkorahaa tarvitsee pelkästään karkkiin, niin sittenhän 2e (pienen pieneen karkkipussiin) saattaakin riittää, vaikkei sillä saa nykyään edes 400 g fazer-pussia.

        Siis paljonko karkkia lapselle pitäisi antaa? Tai paljonko sun pitäis dokata?
        Niin, suositukset on jotain vähemmän.


      • asdasdasd
        Kotitöistä.. kirjoitti:

        ei ole järkeä maksaa, ei niistä vanhemmillekaan makseta. Ne kuuluu normaali arkeen. 10 euroa on iso viikkoraha, saitko itsekin 60 markkaa tuon ikäisenä?

        "10 euroa on iso viikkoraha, saitko itsekin 60 markkaa tuon ikäisenä?"

        Onko inflaatio tuntematon käsite? 10€ tänään on ehkä sama kuin 10 markkaa 70-luvulla.


      • Voi anteeksi..
        asdasdasd kirjoitti:

        "10 euroa on iso viikkoraha, saitko itsekin 60 markkaa tuon ikäisenä?"

        Onko inflaatio tuntematon käsite? 10€ tänään on ehkä sama kuin 10 markkaa 70-luvulla.

        en tiennyt, että täällä kirjoittelee isovanhemmat eikä vanhemmat.


      • 2-pojan isä
        Yksinkertaista kirjoitti:

        Itse sain vähän aikaa 20 markaa kuukausirahaa, mutta kun keräilin pulloja, ja muuttelin niitä rahoiksi pienenä, ja minulla alkoi olla rahaa niin paljon että lainasin sitä jo äidille ruokaostoihin, niin vanhemmat lopettivat kuukausirahan antamisen.

        Sopiva viikkoraha on sama kuin jakaisi tuon 20 markkaa silloisen ostoviman mukaan viikoille.

        Jos viikossa olisi käytössä viisi markkaa, sillä sai ennen jäätelötötterön (75 penniä)
        karkkipussin (2 mk), suklaalevyn (1,45mk), pastilliaskin (25-40 penniä)
        Lakun (15-20 penniä)

        Jakakaa tuo nykyajan vastaavaan tilanteeseen ja antakaa se määrä euroissa.

        olipas tyhmiä vanhempia kun sun ahkeruudesta lopettivat kuukausirahan! olisivat mielummin jatkaneet sulta lainailua.


      • harmittaa...
        asdasdasd kirjoitti:

        "10 euroa on iso viikkoraha, saitko itsekin 60 markkaa tuon ikäisenä?"

        Onko inflaatio tuntematon käsite? 10€ tänään on ehkä sama kuin 10 markkaa 70-luvulla.

        euro tuntuu muuttuneen markaksi.


      • Anonyymi
        ei 2e:kään riitä enä kirjoitti:

        Ostaako vanhemmat myös CD-levyt, videopelit ym? Vai eikö lapsen pitäisi saada tavaraa, jota ei välttämättä *tarvitse*? Jos viikkorahaa tarvitsee pelkästään karkkiin, niin sittenhän 2e (pienen pieneen karkkipussiin) saattaakin riittää, vaikkei sillä saa nykyään edes 400 g fazer-pussia.

        20e sopiva 10 vuotiaalle.
        50e vähintään 15 vuotiaalle, kalja on kallista, ryynit päälle.


    • Hhhhhr123

      Olen itse 32 v ja odotan ensimmäistä. Minusta aloittajan kirjoitus oli hyvä. Lapsilla pitää olla omat "kotityöt". Muuten niistä tulee laiskoja. Toivon pystyväni kasvattamaan omat lapseni samalla metodeilla. Itse olen saanut hyvin vapaan kasvatuksen.

      • näin meillä-

        5 euroo viikkorahaa ei riitä mihinkään nykyään. Ei siitä jää säästöön edes mitään. Meillä annetaan 20-40 euroo viikkorahaa. Lapsemme on 12 v.


      • Riippuu
        näin meillä- kirjoitti:

        5 euroo viikkorahaa ei riitä mihinkään nykyään. Ei siitä jää säästöön edes mitään. Meillä annetaan 20-40 euroo viikkorahaa. Lapsemme on 12 v.

        Riippuu. Itse sain viikkorahaa juuri 2 euroa viikossa, jolla ostin itselleni lauantaina karkkia. Levyjä en ala-asteella ostellut ja muutenkaan en osannut toivoa mitään synttäreiden ja joulun lisäksi. Asuimme maalla, joten kauppaankaan en itse 20km kehdannut lähteä enkä saanut lähteä polkemaan, joten pärjäsin vallan mainiosti. En siis ymmärrä miksi vanhemmat antavat lapsilleen enemmän rahaa kuin karkkiin on viikossa tarve? Levyjä, pelejä ja elokuvia saa lahjaksi. Muita, kuten meikkaus tms tuotteita voi käydä ostamassa vanhempien kanssa porukalla (vaikka vanhempien pussista) Onko se nykyään ok, että lapset käyttävät sen 10-40 euroa viikossa energiajuomiin, joita "TARVITSEVAT" koulussa jaksamiseen. :D vaahtosammuttimia näkee melkoisesti kassa jonossa ES kainalossa.


    • Tuttavat huomio!!!

      Toivottavasti naapuri tai joku tekee sinusta lastensuojeluilmoituksen, minä teksin heti.
      Riistät lapsilta normaalin lapsen elämän ja lapsuuden moisella käytöksellä ja julmalla toisen elämän hallisemisella, pakkoriisto!!! Mitää hyvää et saa ellet tee niin ja näin, jos teet saat silti rangaistuksen ellei asiat ole täydellisesti tehty. Erittäin julmaa kohtelua.

      Aivan julmaa, ei lapsia oakolla kasvateta sellaiseksi kuin sinä haluat heidät nähdä, jokaisella on oma persoona,ei kopioita sinusta.

      Tovon mukaan joku tuttu tunnistaa sinut ja tekee sen ilmoituksen ennenkuin on liian myähäistä lasten kannalta.

      • toinen natsiäiti

        Ai jaa? :D Sinulla ei liene omia lapsia. Tuollaista "normaalin elämän riistämistä", kuten asian muotoilit, kutsutaan kasvattamiseksi. Toivottavasti tämä ylläoleva viesti oli provo.
        Ap: ei, et ole liian tiukka äiti. Lapsistasi kasvaa vielä kunnon hyviä aikuisia.


      • tuttavat huomio!
        toinen natsiäiti kirjoitti:

        Ai jaa? :D Sinulla ei liene omia lapsia. Tuollaista "normaalin elämän riistämistä", kuten asian muotoilit, kutsutaan kasvattamiseksi. Toivottavasti tämä ylläoleva viesti oli provo.
        Ap: ei, et ole liian tiukka äiti. Lapsistasi kasvaa vielä kunnon hyviä aikuisia.

        Minulla on mutta toivon mukaan ei sinulla, kun kannustat aikuisia henkisesti pahoinpitelemään lapsiaan. Tai sitten olet se "kirottu" uusikko, josta on kiva nähdä lasten kärsimykset kunhan ei ole omia.

        Mutta niin tai näin, toivon että ap kirjoitus aiheuttaa jonkun tekemään ilmoituksen ja se johtaisi toimenpiteisiin. Mutta ellei, olisi ainakin yritetty kuten yritettiin tapaus erikassakin kunnes oli liian myöhäistä.


      • hffiuhnpol

        Mitä ihmettä... Ei tämä vastaus nyt ole aivan terve. Ymmärrän jos keskustellaan siitä että jonkun mielestä aloittaka voisi olla löysempi ja jonkun mielestä tiukempi, mutta kun nyt puhutaan kuitenkin ihan normaalista elämästä, normaaleista säännöistä yms, niin lastensuojeluilmoituksen teko on jo ihan järjetön ajatus. Mistä hyvästä? Eihän aloittaja tee mitään väärää.

        Minun lapsuudessani osallistuin paljon enemmän kotitöihin, kuin aloittajan lapset. Silti koen että lapsuuteni oli uskomattoman ihana, turvallinen ja onnellinen. Nukkumaan mentiin ajallaan jne. Viikkoraha oli 10mk. Yläasteella tosin vähän enemmän. Mutta viikkorahan suuruuteenhan vaikuttaa sekin, mitä vanhemmat olettavat lapsen maksavan itse. Maksaako lapsi itse karkkipäivän karkit vai ostaako vanhemmat ne, ja rahat jää vaikka säästöön? Tai pitääkö esim teininä ostaa viikkorahoilla omat vaatteet ja maksaa puhelinlasku? Silloin viikkorahan on oltava isompi. Jotta voi verrata, on tiedettävä mihin rahan pitää riittää, vai onko se vain ns. extraa.

        Mun mielestä aloittajalla on ihan selvä ja sopiva linja. Itse tosin kummastelen sitä, että jokaisella tytöllä on eri nukkumaanmeno aika. Ei ikäerot kuitenkaan niin isoja ole. Meillä on ns. kodin taulu, jossa on määritelty aikoinaan nukkumaanmeno aika arkena tarhalaiselle, alakoululaisella ja yläkoululaiselle. Eli sen mukaan sitten saa vähän pidempään valvoa. Mutta klo 22 on unilla oltava yläastellakin, ehdottomasti. Mielummin ennen.


      • popopopopo
        toinen natsiäiti kirjoitti:

        Ai jaa? :D Sinulla ei liene omia lapsia. Tuollaista "normaalin elämän riistämistä", kuten asian muotoilit, kutsutaan kasvattamiseksi. Toivottavasti tämä ylläoleva viesti oli provo.
        Ap: ei, et ole liian tiukka äiti. Lapsistasi kasvaa vielä kunnon hyviä aikuisia.

        toivottavasti aloittaja on provo!!! lapsilla pitää olla rajat ne on rakkautta, mutta mielestäni liian tiukkaa toimintaa aloittajalla.. mulla on lapsia ja rajat on ollut meilläkin ei kyllään noin tiukat, kun minutipelillä pitää valot sammua ym... huh, huh voi lapsi parat!!! itsellä pienemmäläkin kurilla ihan kelpo lapset...

        ..ja saa haukkua... mielestäni liika on liikaa!!!

        ap:sta tekisin ilmoituksen !!


      • iskä ja äiti
        tuttavat huomio! kirjoitti:

        Minulla on mutta toivon mukaan ei sinulla, kun kannustat aikuisia henkisesti pahoinpitelemään lapsiaan. Tai sitten olet se "kirottu" uusikko, josta on kiva nähdä lasten kärsimykset kunhan ei ole omia.

        Mutta niin tai näin, toivon että ap kirjoitus aiheuttaa jonkun tekemään ilmoituksen ja se johtaisi toimenpiteisiin. Mutta ellei, olisi ainakin yritetty kuten yritettiin tapaus erikassakin kunnes oli liian myöhäistä.

        Meillä on 14 vuotias poika ja 12 v tyttö lapset. Meillä lapset ei tee kotitöitä koska lapsen kuuluu olla lapsi eikä työ juhta. Ainoastaan roskien vieminne roskalaatikkoon kuuluu joskus lasten hommiinmut se on minuutin juttu.

        Oma huone tietty pitää siivota ja kotiintuloaika on sovittu. Viikkorahaa annamme 30 euroo molemmille, josta pitää laittaa 10 euroa säästöön. Joku 5 eurolla ei saa nykyään ostettuu mitään edes.

        Läksyt pitää tehdä heti kun tulee koulusta ja ovat syöneet jotain. Molempien meidän lasten pitää harrastaa jotain urheilua, poika pelaa sählyä ja tyttö tanssii, ettei sitten kotona mene tietokoneen pelailuksi vapaa ajat

        Meillä lapset saa olla facebookisssa koska moni kaverikin on ja emme halua rajoittaa lasten sosiaalista elämää. facebookki kuuluu nykyaikaan. Emme haua liikaa sääntöjä lapsille mutta on meillä rajat ja niitä pitää noudattaa ja hyvistä teoista palkitaan ja vaikka hyvistä koe numeroista tulee extraa.


      • iska ja äiti
        popopopopo kirjoitti:

        toivottavasti aloittaja on provo!!! lapsilla pitää olla rajat ne on rakkautta, mutta mielestäni liian tiukkaa toimintaa aloittajalla.. mulla on lapsia ja rajat on ollut meilläkin ei kyllään noin tiukat, kun minutipelillä pitää valot sammua ym... huh, huh voi lapsi parat!!! itsellä pienemmäläkin kurilla ihan kelpo lapset...

        ..ja saa haukkua... mielestäni liika on liikaa!!!

        ap:sta tekisin ilmoituksen !!

        Joo, olen samaa mieltä että liikaa rajoja ja sääntöjä ap: lla


      • ahne
        iskä ja äiti kirjoitti:

        Meillä on 14 vuotias poika ja 12 v tyttö lapset. Meillä lapset ei tee kotitöitä koska lapsen kuuluu olla lapsi eikä työ juhta. Ainoastaan roskien vieminne roskalaatikkoon kuuluu joskus lasten hommiinmut se on minuutin juttu.

        Oma huone tietty pitää siivota ja kotiintuloaika on sovittu. Viikkorahaa annamme 30 euroo molemmille, josta pitää laittaa 10 euroa säästöön. Joku 5 eurolla ei saa nykyään ostettuu mitään edes.

        Läksyt pitää tehdä heti kun tulee koulusta ja ovat syöneet jotain. Molempien meidän lasten pitää harrastaa jotain urheilua, poika pelaa sählyä ja tyttö tanssii, ettei sitten kotona mene tietokoneen pelailuksi vapaa ajat

        Meillä lapset saa olla facebookisssa koska moni kaverikin on ja emme halua rajoittaa lasten sosiaalista elämää. facebookki kuuluu nykyaikaan. Emme haua liikaa sääntöjä lapsille mutta on meillä rajat ja niitä pitää noudattaa ja hyvistä teoista palkitaan ja vaikka hyvistä koe numeroista tulee extraa.

        30 e/kk tolla viikkorahalla voisin ehkä totella


      • Ilmoitus jo liiottel
        popopopopo kirjoitti:

        toivottavasti aloittaja on provo!!! lapsilla pitää olla rajat ne on rakkautta, mutta mielestäni liian tiukkaa toimintaa aloittajalla.. mulla on lapsia ja rajat on ollut meilläkin ei kyllään noin tiukat, kun minutipelillä pitää valot sammua ym... huh, huh voi lapsi parat!!! itsellä pienemmäläkin kurilla ihan kelpo lapset...

        ..ja saa haukkua... mielestäni liika on liikaa!!!

        ap:sta tekisin ilmoituksen !!

        Ei tuo mitään lastensuojelukamaa ole, tai jokaikisestä sisäoppilaitoksestakin tulisi lastensuojeluilmoitus. (Se nimittäin minulla tuosta lähinnä tuli mieleen).

        Tuo konekäyttöaika vaikuttaa vähän turhan lyhyeltä ajalta varsinkin vanhemmilta lapsilta, koska yhä etenevässä määrin koneiden käyttö opiskelussa kuitenkin nousee, ja vanhemmilla lapsilla voisi lisätä velvollisuuksia mahdollisesti ja viikkorahaa samaten korottaa. (Esim. ruuanlaittovuorona, oikeastikin tulee vanhemmiten hyötymään siitä).

        Säästämiseen pienempi viikkoraha opettaa kyllä hyvin, jos niitä pelejä tai CD:tä haluaa ostaa.

        Eli on tiukkaa, mutta lapset tuskin tämän kuvauksen perusteella vielä kärsii.


      • Unholasta, päivää
        tuttavat huomio! kirjoitti:

        Minulla on mutta toivon mukaan ei sinulla, kun kannustat aikuisia henkisesti pahoinpitelemään lapsiaan. Tai sitten olet se "kirottu" uusikko, josta on kiva nähdä lasten kärsimykset kunhan ei ole omia.

        Mutta niin tai näin, toivon että ap kirjoitus aiheuttaa jonkun tekemään ilmoituksen ja se johtaisi toimenpiteisiin. Mutta ellei, olisi ainakin yritetty kuten yritettiin tapaus erikassakin kunnes oli liian myöhäistä.

        Kyllä se kasvattamattomuus on nykyään suurempi ongelma. Se se vasta on henkistä pahoinpitelyä, jolla on vieläpä pitkälle tulevaisuuteen yltävät seuraukset vähintään lapsen omassa elämässä.


      • 9+12
        tuttavat huomio! kirjoitti:

        Minulla on mutta toivon mukaan ei sinulla, kun kannustat aikuisia henkisesti pahoinpitelemään lapsiaan. Tai sitten olet se "kirottu" uusikko, josta on kiva nähdä lasten kärsimykset kunhan ei ole omia.

        Mutta niin tai näin, toivon että ap kirjoitus aiheuttaa jonkun tekemään ilmoituksen ja se johtaisi toimenpiteisiin. Mutta ellei, olisi ainakin yritetty kuten yritettiin tapaus erikassakin kunnes oli liian myöhäistä.

        Nyt et erota lapsista huolehtivaa rajojen asettamista henkisestä pahoinpitelystä. Kotitöiden teettäminen, nukkumaanmeno- ja kotiintuloajat, valvonta läksyjen ja netinkäytön suhteen sekä muut edellä mainitut ohjeistukset eivät mitkään vahingoita lasta tai estä häntä elämästä onnellisena vaan päinvastoin tuovat turvallisuutta ja vähentävät riskejä.
        Pahinta mitä lapsille voi tehdä on antaa heidän kasvaa rajoittamattomasti omien mielihalujensa mukaan. Vastuuntuntoinen kasvattaja ei menettele niin vaan toimii kuten keskustelun avaaja. Rajojen asettaminen on tietysti kasvattajalle vaativampaa, lapset kun tahtovat välillä koetella noita rajoja mutta se vaiva on nähtävä lasten hyvinvoinnin eteen.


      • ihmettelijä
        iskä ja äiti kirjoitti:

        Meillä on 14 vuotias poika ja 12 v tyttö lapset. Meillä lapset ei tee kotitöitä koska lapsen kuuluu olla lapsi eikä työ juhta. Ainoastaan roskien vieminne roskalaatikkoon kuuluu joskus lasten hommiinmut se on minuutin juttu.

        Oma huone tietty pitää siivota ja kotiintuloaika on sovittu. Viikkorahaa annamme 30 euroo molemmille, josta pitää laittaa 10 euroa säästöön. Joku 5 eurolla ei saa nykyään ostettuu mitään edes.

        Läksyt pitää tehdä heti kun tulee koulusta ja ovat syöneet jotain. Molempien meidän lasten pitää harrastaa jotain urheilua, poika pelaa sählyä ja tyttö tanssii, ettei sitten kotona mene tietokoneen pelailuksi vapaa ajat

        Meillä lapset saa olla facebookisssa koska moni kaverikin on ja emme halua rajoittaa lasten sosiaalista elämää. facebookki kuuluu nykyaikaan. Emme haua liikaa sääntöjä lapsille mutta on meillä rajat ja niitä pitää noudattaa ja hyvistä teoista palkitaan ja vaikka hyvistä koe numeroista tulee extraa.

        Nimim. "iskä ja äiti", voisitko kertoa mitä lapsesi ostavat kaikella tuolla rahalla (30-10e viikossa)? Aika järjetöntä kulutusta jos ostavat kamaa kuukaudessa 80 eurolla, vai ostavatko?

        Minä sain lapsena viikkorahaa YHDEN EURON, ja se riitti silloin karkkipussin ostoon. Kiitän vanhempiani, etteivät he antaneet minulle rahaa turhaan törsäilyyn! Olen oppinut tärkeitä asioita elämässä, juuri heidän ansiostaan.


    • Hyvältä kuulostaa.

      Ehkä pidät vielä nuorinta pienempänä kuin onkaan, mielestäni 8v voi myös itsenäisesti kulkea kavereille, kännykän kera tietysti. Korviksissakin ja hiusten värjäämisessä olet ehkä turhankin ehdoton, meikkaus on mielestäni rinnastettavissa niihin ensimmäisiin korviksiin ja hiusten värjäämiseen. Ei tietenkään niin että 13v värjäisi heti koko pään mustaksi, mutta esim. raitoja voisi jo tuossa iässä laittaa tai jonkin nätin värisävyn joka ei kauheasti poikkea omasta väristä.

      Muuten kuulostat oikein hyvältä kasvattajalta, lapsistasi kasvaa vastuuntuntoisia aikuisia. Mistäs ne kotityöt opittaisiin jos ei kotoa.

      • koulukiusaajia kasva

        Ja koulukiusaajia kasvaa. Johonkinhan ne itse koetut julmat kohtelut pitää purkaa, ja yleensä se on koulussa ne arat kaverit jotka ei uskalla iseään pulustaa on näiden katoin kohtelua saaneiden uhreja.


      • jäitpä kiinni

        Kiva kun vastaat itsellesi, saat sellasen palautteen jollaisia haluat, mutta ei mene läpi. Vastasit sitellesi ... hyvältä kuulostaa ... hahaaa


      • Pyh..
        koulukiusaajia kasva kirjoitti:

        Ja koulukiusaajia kasvaa. Johonkinhan ne itse koetut julmat kohtelut pitää purkaa, ja yleensä se on koulussa ne arat kaverit jotka ei uskalla iseään pulustaa on näiden katoin kohtelua saaneiden uhreja.

        Tuossa aloituksessa ei ole mitään julmaa tai ihmeellistä. Nykypäivänä annetaan lasten vain mennä siinä sivussa ja elää tietokoneen ruudun ja pelikonsolin kanssa, siitähän niitä koulukiusaajia juuri kasvaa kun lapset jätetään kasvattamatta ja kuvitellaan, että koulujen tehtävä on hoitaa kasvatustyö!


      • Hyvältä kuulostaa.
        jäitpä kiinni kirjoitti:

        Kiva kun vastaat itsellesi, saat sellasen palautteen jollaisia haluat, mutta ei mene läpi. Vastasit sitellesi ... hyvältä kuulostaa ... hahaaa

        En ole itselleni vastannut vaan asialliseen aloitukseen. Omat lapseni on 3v, 1v ja vielä vatsassa oleva syntymätön lapsi, joten itselläni tuo kasvatustyö on vielä ihan aluillaan.


      • KALLE KELLO
        Pyh.. kirjoitti:

        Tuossa aloituksessa ei ole mitään julmaa tai ihmeellistä. Nykypäivänä annetaan lasten vain mennä siinä sivussa ja elää tietokoneen ruudun ja pelikonsolin kanssa, siitähän niitä koulukiusaajia juuri kasvaa kun lapset jätetään kasvattamatta ja kuvitellaan, että koulujen tehtävä on hoitaa kasvatustyö!

        Pyh. Miten näistä kasvaa koulukiusaajia? Ennemmin voisin kuvitella, että esim tässä tapauksessa nuorimmaisesta tulisi koulukiusattu, eihän sillä ole edes kännykkää! Juuri tällaisiin "erilaisiin" lapsiin kohdistuu se koulukiusaaminen.


      • Pyh..
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Pyh. Miten näistä kasvaa koulukiusaajia? Ennemmin voisin kuvitella, että esim tässä tapauksessa nuorimmaisesta tulisi koulukiusattu, eihän sillä ole edes kännykkää! Juuri tällaisiin "erilaisiin" lapsiin kohdistuu se koulukiusaaminen.

        Jos kokeilisit lukea tuon vastausketjun ensimmäisen kirjoituksen, niin siinä kyllä mainitaankin, että 8-vuotias voisi kulkea kyllä itsenäisesti kavereille, kännykän kanssa.


      • KALLE KELLO
        Pyh.. kirjoitti:

        Jos kokeilisit lukea tuon vastausketjun ensimmäisen kirjoituksen, niin siinä kyllä mainitaankin, että 8-vuotias voisi kulkea kyllä itsenäisesti kavereille, kännykän kanssa.

        Voi PYh-parkaa. Kyllä minä lukemani ymmärrän ja luin myös sen "itsenäisesti kavereille.....". Mutta itselläsi ei liene lapsia, kun et tiedä siitä mitä lapset tekevät koulumatkoilla ja välitunneilla, vertailevat mm kännyköitään, ottamiaan kuvia, musiikkia, tämä nyt muunmuassa. Maailma on mennyt eteenpäin, kuten sen tietsikankin kanssa, jota tarvitaan mm koulutehtävien tekemiseen. No toki aloittajalla jää huomattavasti enemmän aikaa istua naamakirjassa, kun kakarat ei valloita konetta ja siivoaa, tiskaa, tekee se ruoankin ja pistetään nukkumaan klo 19.00 tai vähän myöhemmin, mutta huoneessa pitää pysyä. Maailma on muuttunut ja kännyköiden/tietokeneiden sun muiden vimpainten käyttö pitää oppia jos meinaa pärjätä esim työelämässä. Sinä voit elellä siellä 70--luvulla jos haluat, mutta anna muiden elää elämää, jota eletään nyt


      • Pyh..
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Voi PYh-parkaa. Kyllä minä lukemani ymmärrän ja luin myös sen "itsenäisesti kavereille.....". Mutta itselläsi ei liene lapsia, kun et tiedä siitä mitä lapset tekevät koulumatkoilla ja välitunneilla, vertailevat mm kännyköitään, ottamiaan kuvia, musiikkia, tämä nyt muunmuassa. Maailma on mennyt eteenpäin, kuten sen tietsikankin kanssa, jota tarvitaan mm koulutehtävien tekemiseen. No toki aloittajalla jää huomattavasti enemmän aikaa istua naamakirjassa, kun kakarat ei valloita konetta ja siivoaa, tiskaa, tekee se ruoankin ja pistetään nukkumaan klo 19.00 tai vähän myöhemmin, mutta huoneessa pitää pysyä. Maailma on muuttunut ja kännyköiden/tietokeneiden sun muiden vimpainten käyttö pitää oppia jos meinaa pärjätä esim työelämässä. Sinä voit elellä siellä 70--luvulla jos haluat, mutta anna muiden elää elämää, jota eletään nyt

        Omat lapseni ovat vielä alle kouluikäisiä. Lähipiirissä on kyllä 8-9 vuotiaita ja heillä kännykkä ei ole koulussa mukana tai sitten on korkeintaan repussa äänettömällä. Sehän on olemassa vain oikeaa tarvetta varten, ei lelu. Tärkeintähän tuon ikäisellä on olla kännykkä siksi, kun koulusta tullaan yksin kotiin eikä lankapuhelimia enää kodeissa ole. Ei siksi, että sitä koulussa tarvitsisi. Isompana ja yläasteikäisenä sitten taas on ihan eri asia.


      • KALLE KELLO
        Pyh.. kirjoitti:

        Omat lapseni ovat vielä alle kouluikäisiä. Lähipiirissä on kyllä 8-9 vuotiaita ja heillä kännykkä ei ole koulussa mukana tai sitten on korkeintaan repussa äänettömällä. Sehän on olemassa vain oikeaa tarvetta varten, ei lelu. Tärkeintähän tuon ikäisellä on olla kännykkä siksi, kun koulusta tullaan yksin kotiin eikä lankapuhelimia enää kodeissa ole. Ei siksi, että sitä koulussa tarvitsisi. Isompana ja yläasteikäisenä sitten taas on ihan eri asia.

        HAHHAAA, ai luulet sinä että ne pysyvät siellä repussa.. pysyvät ne tuntien ajan, muutenhan opettaja saa ottaa ne kaniin, mutta luuletko oikeasti että ne siellä repussa on kaiken aikaan.. no nyt olisi jo korkein aika sinunkin alkaa katsella uusin silmin tämän päivän lasten tekemisiä ja olemisia, ei tule sitten niin kovaa pettymystä omien kohdalla. Voi mitä naiviutta, koita nyt jo ruveta ajattelemaan että ne sinunkin herranterttusi tekee sitten siellä koulussa kyllä ihan muutakin, on kavereilla sellaista vaikutusvaltaa eikä herranterttuset aio jäädä yhtään huonommiksi


      • Pyh..
        KALLE KELLO kirjoitti:

        HAHHAAA, ai luulet sinä että ne pysyvät siellä repussa.. pysyvät ne tuntien ajan, muutenhan opettaja saa ottaa ne kaniin, mutta luuletko oikeasti että ne siellä repussa on kaiken aikaan.. no nyt olisi jo korkein aika sinunkin alkaa katsella uusin silmin tämän päivän lasten tekemisiä ja olemisia, ei tule sitten niin kovaa pettymystä omien kohdalla. Voi mitä naiviutta, koita nyt jo ruveta ajattelemaan että ne sinunkin herranterttusi tekee sitten siellä koulussa kyllä ihan muutakin, on kavereilla sellaista vaikutusvaltaa eikä herranterttuset aio jäädä yhtään huonommiksi

        No sillä nyt ei ole mitään merkitystä onko ne siellä repussa välitunnilla vai ei. Se ei vaikuta tähän asiaan millään tavalla. En oikein ymmärrä mikä hinku sinulla on alkaa mollaamaan, kun ihan samaa mieltä olin kanssasi siitä, että tuon ikäisellä on hyvä se kännykkä jo olla.

        "Sinä voit elellä siellä 70--luvulla jos haluat, mutta anna muiden elää elämää, jota eletään nyt"
        Vanhempani ovat olleet 70-luvulla tuon ikäisiä, joten siihen ajatusmaailmaan en oikein osaa päästä sisälle.


      • KALLE KELLO
        Pyh.. kirjoitti:

        No sillä nyt ei ole mitään merkitystä onko ne siellä repussa välitunnilla vai ei. Se ei vaikuta tähän asiaan millään tavalla. En oikein ymmärrä mikä hinku sinulla on alkaa mollaamaan, kun ihan samaa mieltä olin kanssasi siitä, että tuon ikäisellä on hyvä se kännykkä jo olla.

        "Sinä voit elellä siellä 70--luvulla jos haluat, mutta anna muiden elää elämää, jota eletään nyt"
        Vanhempani ovat olleet 70-luvulla tuon ikäisiä, joten siihen ajatusmaailmaan en oikein osaa päästä sisälle.

        No joo. Pentuhan se itsekin olet, sinulta puuttuu elämänkokemus täysin. Ne hienot ideologiset kasvatusperiaatteet joita kirjoista ja netin keskustelupalstoilta kyselemällä "opiskelet" ei todellakaan anna sinulle eväitä todelliseen elämään.Säälittää, että sinunlaisesti nuoret äidit lukevat kasvatusohjeensa netistä ja oppaista ja kuvittelevat että se oikea elämä menee kirjojen ja netin mukaisesti, sitten kun ne oikeat tosiasiat tulee eteen, ollaan "peukalo keskellä kämmentä" ja vielä pahempi saattaa pää seota, kun elämä ei menekkään kirjojen mukaan. No omapa on asiasi.


      • turvallista
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Voi PYh-parkaa. Kyllä minä lukemani ymmärrän ja luin myös sen "itsenäisesti kavereille.....". Mutta itselläsi ei liene lapsia, kun et tiedä siitä mitä lapset tekevät koulumatkoilla ja välitunneilla, vertailevat mm kännyköitään, ottamiaan kuvia, musiikkia, tämä nyt muunmuassa. Maailma on mennyt eteenpäin, kuten sen tietsikankin kanssa, jota tarvitaan mm koulutehtävien tekemiseen. No toki aloittajalla jää huomattavasti enemmän aikaa istua naamakirjassa, kun kakarat ei valloita konetta ja siivoaa, tiskaa, tekee se ruoankin ja pistetään nukkumaan klo 19.00 tai vähän myöhemmin, mutta huoneessa pitää pysyä. Maailma on muuttunut ja kännyköiden/tietokeneiden sun muiden vimpainten käyttö pitää oppia jos meinaa pärjätä esim työelämässä. Sinä voit elellä siellä 70--luvulla jos haluat, mutta anna muiden elää elämää, jota eletään nyt

        Minä ainakin hankkisin kännykän koululaiselle.


      • Pyh..
        KALLE KELLO kirjoitti:

        No joo. Pentuhan se itsekin olet, sinulta puuttuu elämänkokemus täysin. Ne hienot ideologiset kasvatusperiaatteet joita kirjoista ja netin keskustelupalstoilta kyselemällä "opiskelet" ei todellakaan anna sinulle eväitä todelliseen elämään.Säälittää, että sinunlaisesti nuoret äidit lukevat kasvatusohjeensa netistä ja oppaista ja kuvittelevat että se oikea elämä menee kirjojen ja netin mukaisesti, sitten kun ne oikeat tosiasiat tulee eteen, ollaan "peukalo keskellä kämmentä" ja vielä pahempi saattaa pää seota, kun elämä ei menekkään kirjojen mukaan. No omapa on asiasi.

        Kyllä omat kasvatusperiaatteet tulee ihan sieltä omasta lapsuudesta, nuoruudesta ja lähipiirin muista lapsiperheistä. Ensimmäistäkään kasvatusopasta tms. en ole koskaan avannut. Kovin on outoa jos usean lapsen äiti on sinun mielestäsi "pentu" vailla elämänkokemusta. Voit ihan vapaasti kuvitella olevasi parempi ihminen kuin muut, se ei ole minulta pois. Turha tulla ainakaan tänne kommentoimaan, miten en ymmärrä mitä nuorten elämä nykypäivänä kännyköine ja tietokoneineen on.


    • olenko liian ankara?

      Meillä tarkka järjestys

      6.oo herätys
      6.05 peusulle ja syömään ja pukemaan
      6.20 repun tarkastus ja ulkovaatteiden valmiiksi asettelu eteiseen
      6.35 imurointi
      6.40 huoneen järjestely ja petaus
      7.00 kouluun lähtö, kaikki kävelee, sinne ei kakaroita kuskata ja paluu heti suoraan kotiin
      14.45 kotona syödään ja läksyjen teko
      15.15 kaupassa käynti tarkka lista pöydällä
      16.00 pöydän kattaus ja pyykin keräys
      16.30 ruokailu jonka jälkeen likaset asitat pestään ja kaappiin
      16.45 telkkarin katselua 20 min sitten muuta leikkiö
      17.00 huoneen siistimistä, pälyjen pyhkimistä sekä taloustöitä
      17.30 tietsikkapelausta 15 min
      17.45 yöasut päälle ja iltapesut
      18.00 iltaruokailu
      18.30 omiin huoneisiin
      19.00 nukkumaan saa lukea luvan kanssa jonkun sadun
      19.30 valot sammuu ja nukkumaan, ei vastaväitteitä

      sanktiot

      iso tottelemattomuus 2 t kotitöitä
      pieni tottelemattomuus 1 t
      raivokohtaus, kolmen viikon karkkilakko
      huono koenumero ylimääräistä lukemista joka päivä 1,5 tunita

      harrastukset vain jos äiti niin haluaa ja näkee että lapsi jaksaa eikä se haittaa kotitöitä eikä koulua

      Ulkona kaverielden kanssa ollaan vaan 10 min kerran viikossa

      • apua,mikä äiti!!

        Mä todella toivon, että tuo sun viesti on iso vitsi!!! Lasten tehtävä ei ole olla koti-orjia. Tuo vetää mut melkein sanattomaksi!! Voi kauhea!!


      • turha huolestua
        apua,mikä äiti!! kirjoitti:

        Mä todella toivon, että tuo sun viesti on iso vitsi!!! Lasten tehtävä ei ole olla koti-orjia. Tuo vetää mut melkein sanattomaksi!! Voi kauhea!!

        Varmasti on vitsi. "Ulkona kaverielden kanssa ollaan vaan 10 min kerran viikossa" viimeistään paljasti provoksi. Harrastusjuttu myös haiskahti, mutta ikävä kyllä tuollaisiakin vanhempia on.


      • ononon
        turha huolestua kirjoitti:

        Varmasti on vitsi. "Ulkona kaverielden kanssa ollaan vaan 10 min kerran viikossa" viimeistään paljasti provoksi. Harrastusjuttu myös haiskahti, mutta ikävä kyllä tuollaisiakin vanhempia on.

        on ... mikäs pariskunta tää oli ... se joka äsken oli oikeudessa tytön kuoleman vuoksi


      • nuori mies

        Eikö nyt vähän mene överiksi tällainen lapsen aikataulutettu elämä... entäpä, jos lapsilla ei ole vielä väsy juuri tuolloin klo 19:30? Menevätkö lasten vanhemmatkin aina nukkumaan juuri tasan tarkkaan silloin? Siis kohtuus on kaikessa tekemisessä hyväksi, siinä olen samaa mieltä, mutta on järjetöntä aikatauluttaa elämää tuolla tavalla.


      • 14444

        Teiltä pitäs ottaa lapset pois!!!!Tässä tulee sinusta Hitler mieleen!!!!


      • apualle
        apua,mikä äiti!! kirjoitti:

        Mä todella toivon, että tuo sun viesti on iso vitsi!!! Lasten tehtävä ei ole olla koti-orjia. Tuo vetää mut melkein sanattomaksi!! Voi kauhea!!

        "Telkkarin katselua 20 minuuttia, sitten muuta leikkiä" - ja tämä kaikki tehtävä vartissa ennen seuraavaa etappia :) Joten varmasti on päästä vedetty höpö-höpö-provo.


      • nörtti

        tietsikkapelausta 15 min...


      • kokemusta
        turha huolestua kirjoitti:

        Varmasti on vitsi. "Ulkona kaverielden kanssa ollaan vaan 10 min kerran viikossa" viimeistään paljasti provoksi. Harrastusjuttu myös haiskahti, mutta ikävä kyllä tuollaisiakin vanhempia on.

        ainakin lestadiolaisissa perheissä. Kokemusta on by:16 v poika, no onneks pääsen kohta muuttaa sijaisperheeseen, ja mitä noihin harrastuksiin tulee niin niitä ei saa alottaa postimerkkienkeräilyä lukuunottamatta musiikin kuuntelussa sama homma. Lestadiolaisuus laittomaksi


      • Epäuskoinen
        apualle kirjoitti:

        "Telkkarin katselua 20 minuuttia, sitten muuta leikkiä" - ja tämä kaikki tehtävä vartissa ennen seuraavaa etappia :) Joten varmasti on päästä vedetty höpö-höpö-provo.

        On provo, koska ei kukaan pysty lapsen kanssa noin tiukkaa aikatalua pitämään...

        Saati sitten oikeesti katsomaan että kaikkeen menee tuo tietty aika, kelloon tuijottamiseen menee enemmän aikaa kuin tekemiseen tolla tahdilla.


      • peukuta

        peukuta tätä jos hänen lapsiansa tullaan koulukiusaamaan


    • imuroihuoraite

      Pimee LEHMÄ sä olet!

    • eräsäiti

      Voi kauhistus,olette liian tiukkoja ja kireitä

    • Ruutu ja neliö

      Taidat olla kasvatusoppaita lukeva teini.
      Elämä ei koskaan mene kellon mukaan.
      Tietokoneika rajoitettu? Miksi muka.
      Mikä rajoitus hiusten värjääminen on? Omat lapseni eivät koskaan halunneet värjätä hiuksian, mutta lävistykset oli korvissa jo 10 vuotiaana.

      • Naudat merkitään

        >mutta lävistykset oli korvissa jo 10 vuotiaana

        Miksi???


    • verry guud

      Erittäin hyvät rutiinit ap.llä. Olisi vähemmän koulukiusaajia ja uusavuttomia jos alusta alkaen opittaisiin ottamaan vastuuta arjessa. Samaan tapaan täällä kasvatettu lapsia. Tällainen kasvatus vaati kylläkin vanhemmilta enemmän johdonmukaisuutta kuin tavallista ja tulokset näät vasta mun lapset ovat aikuisia.

      Nyt pitää sitten erottaa se ettäl apsi joutuu ottamaan liikaa vastuuta koska ei ole turvallista aikuista lässnä!

    • Ihan okei

      Joooh, rankaisee sitten työllä? No onhan se työ kyllä rangaistus elintasosta, ei siitä mihinkään pääse.

      Tuolleengan lapset kuuluu kasvattaa; rajoja ja rakkautta.
      -Mutta oliko tuossa rakkautta? Ettet vain opettaisi lapsia kaltaisiksesi marmattajaksi?

    • jepulstiina

      No vähän jää aikuisille tehtävää sehän on selvää jos tosiaan lapset noin paljon tekevät. Tietääkseni aikuisilla on vastuu pitää lasten elinympäristö siistinä eikä toistepäi? Se on oikein että itse huoneensa siivoavat, mutta mitä imurointiin tulee ni eikö ne huoneet mene siin samalla kun itse imuroit muun asunnon? Tätä oon usein ihmetelly kun lähipiirissä meuhkataan siitä et minähän en kakaran huonetta imuroi että sittem saakoon rangaistuksia... ihan kauheaahan se olisi hoitaa siinä samalla. Muuten kuulostaa ihan järkeviltä ratkaisuilta mutta liiat säännökset voi vanhemmiten kostautua, ei suinkaan tehdä hyviä aikuisia kuten moni saarnaa. 18-vuotiaana se mopo lähtee kotoota muutettua käsistä ihan totaalisesti juurikin tuollaisilta lapsilta kun ei niitä sääntöjä enään ole.

      • Jos ei sitä..

        omaa huonetta edes ole koskaan tarvinnut kotona imuroida niin miten se 18v osaa tehdä ne kotityöt omassa asunnossaan kun on muuttanut omilleen? Aikuisilla on vastuu opettaa ne asiat lapsilleen, ei huolehtia että elinympäristö on itsestään aina siisti ja puhdas. Eikä se opettaminen ole sitä, että niistä tehdyistä töistä saa rahaa tai jonkin muun palkkion, vaan ne kotityöt kuuluu jokapäiväiseen elämään ja ne on vain tehtävä.


      • jepulstiina
        Jos ei sitä.. kirjoitti:

        omaa huonetta edes ole koskaan tarvinnut kotona imuroida niin miten se 18v osaa tehdä ne kotityöt omassa asunnossaan kun on muuttanut omilleen? Aikuisilla on vastuu opettaa ne asiat lapsilleen, ei huolehtia että elinympäristö on itsestään aina siisti ja puhdas. Eikä se opettaminen ole sitä, että niistä tehdyistä töistä saa rahaa tai jonkin muun palkkion, vaan ne kotityöt kuuluu jokapäiväiseen elämään ja ne on vain tehtävä.

        No pistäis sitte edes imuroimaan koko asunnon. Ihan turhaa yhden huoneen takia. Ja siinä olen samaa mieltä kyllä ettei tuosta tule maksaa. Mutta paljon kuulostaa siltä ettei aikuiset tuossa taloudessa itse hoida kotitöitä.


      • Jos ei sitä..
        jepulstiina kirjoitti:

        No pistäis sitte edes imuroimaan koko asunnon. Ihan turhaa yhden huoneen takia. Ja siinä olen samaa mieltä kyllä ettei tuosta tule maksaa. Mutta paljon kuulostaa siltä ettei aikuiset tuossa taloudessa itse hoida kotitöitä.

        Kasvatuksen kannalta ei ole turhaa, vaikka muuten se yksi huone menisikin siinä samalla kun imuroi muun talon. Ja onhan se nyt muutenkin päivänselvää, että kun on jo isoja lapsia talossa niin voivat oman osansa kotiöistä tehdä, eikä vain istua jalat pöydällä katsomassa kun yksi (=äiti) tekee yksin kaiken.


      • miehen lapset siivoo
        Jos ei sitä.. kirjoitti:

        Kasvatuksen kannalta ei ole turhaa, vaikka muuten se yksi huone menisikin siinä samalla kun imuroi muun talon. Ja onhan se nyt muutenkin päivänselvää, että kun on jo isoja lapsia talossa niin voivat oman osansa kotiöistä tehdä, eikä vain istua jalat pöydällä katsomassa kun yksi (=äiti) tekee yksin kaiken.

        Meillä kanssa kasvatetaan miehen lapsia urakalla.
        Yleensä he siivoovat keskenään, matot ulos ja imurointi ja laatioiden pesu kolme kertaa viikossa. Ikkuna pestään sisäpuolelta ja seinät pyyhkäistään.

        Ulkona haravaoidaan piha joka päivä.

        Meillä ei ketään kiusata vaan heitä kasvatetaan.

        Näin he oppivat että yhteine työ kannattaa. Mun lapset eivät sitten joudu yksinään tekemään, kun nämämiehen lapset innostuvat siivoomaan.


      • näin meillä.........
        Jos ei sitä.. kirjoitti:

        omaa huonetta edes ole koskaan tarvinnut kotona imuroida niin miten se 18v osaa tehdä ne kotityöt omassa asunnossaan kun on muuttanut omilleen? Aikuisilla on vastuu opettaa ne asiat lapsilleen, ei huolehtia että elinympäristö on itsestään aina siisti ja puhdas. Eikä se opettaminen ole sitä, että niistä tehdyistä töistä saa rahaa tai jonkin muun palkkion, vaan ne kotityöt kuuluu jokapäiväiseen elämään ja ne on vain tehtävä.

        Meillä ei pojan tarvinnu koskaan mitään siivousta kotona tehdä, saati pyykkejä pestä. Nyt asuu omassa kämpässään ja siivoaa ja pyykkää, sekä laittaa ruokaa ihan itse. Asunto on siistimpi ku monella tytölläkään edes on, joten kyllä sitä osaa, vaikkei kotona opetettukkaan. On näköjään sekin vaan riittänyt, että se lapsuudenkoti on aina siisti.


      • ugvouijmk,

        Vanhempien vastuu on opettaa lapsia, kasvattaa heistä hiljalleen itsekseen pärjääviiä aikuisia. Jos ei lapset tee kotitöitä, miten muka oppivat? Sitten ihmetellään, kun nuoret ovat nykyään niin uusavuttomia...

        Mun äidillä on tapana vitsailla, että lapsia tehdään siksi, ettei itse tarvitse tehdä kotitöitä.:D En ole koskaan, teininäkään, ottanut sitä pahana. Äitini(kin) on ahkera ja mukava nainen, ja on varmasti tehnyt vielä enemmän kotihommia kuin lapset.

        En tiedä millaisessa läävässä asut, mutta jos aloittajan kotona ei muita kotitöitä tehdä, kuin nuo mitä lapset tekee, niin melko sotkuista on... WC:n pesut, lattioiden ja ikkunoiden pesut, pölyjen pyyhintä jne....


      • 3 + 17
        näin meillä......... kirjoitti:

        Meillä ei pojan tarvinnu koskaan mitään siivousta kotona tehdä, saati pyykkejä pestä. Nyt asuu omassa kämpässään ja siivoaa ja pyykkää, sekä laittaa ruokaa ihan itse. Asunto on siistimpi ku monella tytölläkään edes on, joten kyllä sitä osaa, vaikkei kotona opetettukkaan. On näköjään sekin vaan riittänyt, että se lapsuudenkoti on aina siisti.

        tunnistin itseni, vaikka en olekaan poikanne :)


      • näin meillä....
        3 + 17 kirjoitti:

        tunnistin itseni, vaikka en olekaan poikanne :)

        Hienoa, että on muitakin itseoppineita.. :))


      • Poikkeus
        näin meillä......... kirjoitti:

        Meillä ei pojan tarvinnu koskaan mitään siivousta kotona tehdä, saati pyykkejä pestä. Nyt asuu omassa kämpässään ja siivoaa ja pyykkää, sekä laittaa ruokaa ihan itse. Asunto on siistimpi ku monella tytölläkään edes on, joten kyllä sitä osaa, vaikkei kotona opetettukkaan. On näköjään sekin vaan riittänyt, että se lapsuudenkoti on aina siisti.

        vahvistaa säännön.


      • mek
        ugvouijmk, kirjoitti:

        Vanhempien vastuu on opettaa lapsia, kasvattaa heistä hiljalleen itsekseen pärjääviiä aikuisia. Jos ei lapset tee kotitöitä, miten muka oppivat? Sitten ihmetellään, kun nuoret ovat nykyään niin uusavuttomia...

        Mun äidillä on tapana vitsailla, että lapsia tehdään siksi, ettei itse tarvitse tehdä kotitöitä.:D En ole koskaan, teininäkään, ottanut sitä pahana. Äitini(kin) on ahkera ja mukava nainen, ja on varmasti tehnyt vielä enemmän kotihommia kuin lapset.

        En tiedä millaisessa läävässä asut, mutta jos aloittajan kotona ei muita kotitöitä tehdä, kuin nuo mitä lapset tekee, niin melko sotkuista on... WC:n pesut, lattioiden ja ikkunoiden pesut, pölyjen pyyhintä jne....

        Itse en ole kotona aikoinnaa tarvinnut tehdä mitään mutta jo yli 50v mihenä käy kaikki kotihomma ruuanlaitosta lähtien ja remontit siihen päälle mutta pitää olla niinkuin töissäkin tekijä ihminen niin hommat hoituu. UUsavutoomuus johtuu siiitä kun homma ei kiinosta ja eikä' huvita ja se siitä. Sama homma on auton huoltaminen se hoituu tekijältä jota se kiinostaa mutta kun nykyisine i viittitä eden renkaita vaihtaa kun ei kiinosta mutta kun huolta itte niin rahaa säästyy.


      • 3 + 17
        näin meillä.... kirjoitti:

        Hienoa, että on muitakin itseoppineita.. :))

        olen kyllä ylpeä itsestäni vaikka ottava osapuoli olenkin :)


      • fjfgh
        mek kirjoitti:

        Itse en ole kotona aikoinnaa tarvinnut tehdä mitään mutta jo yli 50v mihenä käy kaikki kotihomma ruuanlaitosta lähtien ja remontit siihen päälle mutta pitää olla niinkuin töissäkin tekijä ihminen niin hommat hoituu. UUsavutoomuus johtuu siiitä kun homma ei kiinosta ja eikä' huvita ja se siitä. Sama homma on auton huoltaminen se hoituu tekijältä jota se kiinostaa mutta kun nykyisine i viittitä eden renkaita vaihtaa kun ei kiinosta mutta kun huolta itte niin rahaa säästyy.

        Pasi? Pasi Viheraho? sääkö se oot?


      • kjythgrfewdfd
        3 + 17 kirjoitti:

        tunnistin itseni, vaikka en olekaan poikanne :)

        juu sitäpä mietin kans..

        siis että kuinka ne lapset oppii ikinä käyttämään omaa päätään jos äiti sanelee kaikki tekemiset noin tarkasti?

        meillä oli lapsena löysempää. vanhemmat eivät edes olleet hirveän siistejä. kuitenkin kunnollisia ja rakastavia.

        ihan kunnollinen musta on tullut ja paljon siistimpi kuin vanhempani :D :D

        onko aloittaja kuullut ikinä sanontaa "suutarin lapsella ei ole kenkiä" ?


    • ei kiristä pipo

      Hahaa... se aloitus oli vitsi!! Mut kiva nähdä kun kansa raivoo ja uskoo niin kaiken.

    • Ruutu ja neliö

      Minä en myöskään siedä taloustöitä, siivousta varsinkaan.
      Siksi onkin hienoa, että teini-ikäiset tyttäret imuroivat ja tiskaavat, kun säännöt ovat siksi tiukat, että aina joku heistä joutuu suorittajaksi.
      Varsinkin koulutehtävissä ja nettikruisailuissa on aina joku asia vastoin sääntöjä.

      Myöhästelyt ja iltakukkumiset ovat myös erinomainen asia. Tiskivuoroista on suoranainen listä kyökin seinällä.

      Kun asettaa kovat ehdot kaikillemenoille ja harrastusajoille, niin huusholli pysyy kiiltävänä ilman että joudun tekemään mitään. Yhteiset luokkaretket, tetterit, leffat - jos yksikin asia menee pieleen, lupa peruuntuu.

      Pitää olla tiukka. Lasten pitää oppia tekemään työtä hyvinvointinsa eteen.
      Olemme oikeilla jäljillä, me tiukkapipoiset kasvattajat.
      Se palkitsee. Voii itse levätä työpäivän päälle.

      • äiti suunnittelee

        Täysin samaa mieltä. Meillä kotityöt on tärkeimmät, siinähän sitä eletään ja ollaan. Koulutehtävtä tulevat sitten jos jää aikaa, ne kerkiää tehdä koulussankin. Välitunnit on hyvää aikaa.

        Kotona jos ei kiillä ja ole puhdasta, ei siellä voi olla.

        Itse kun nukun aina 12.00 päivällä, niin sitten juon kahvit ja sitten lapset jo tulevatkin ja saavat alkaa siivoomaan, enhän minä juuri herännyt heti jaksa.

        Nuoret ja lapset jaksaa.
        Minä suunnittelen ja valvon, siinähän on työtä jo kerrakseen mulle.


    • ----------

      Kaikki muu kuulostaa mielestäni järkevältä ja meillä on itselläkin aika pitkälti samansuuntaiset säännöt (paitsi ettei kylpyhuoneaikoja ole ollut tarpeen rajoittaa, kukaan ei koskaan ole tarvitse siihen puolta tuntia kerralla). Olen kuitenkin AIVAN täysin eri mieltä siitä, että 8-vuotias olisi noin pieni, että tarvitsisi noin paljon rajoja. Sanot, ettet käytä kotiaresteja, mutta yksi lapsistasi on kotiarestissa käytännössä koko ajan, kun ei saa mennä minnekään. Eristäähän tuo kavereistakin, kun kaverit kuitenkin tuon ikäisinä liikkuvat jo vaikka missä. Mitä tarkoittaa, että isommilla lapsilla pikkusiskon hoitaminen? Teillä on siis vielä pienempikin lapsi kotona, jota he hoitavat? Et kai tarkoita, että 11 ja 14-vuotiaat "hoitavat" kahdeksanvuotiasta? Ensinnäkään sen ikäinen ei ole enää mikään vauva, joka hoitoa tarvitsee ja toiseksi sen ikäisen "hoitaminen" ei ole mikään pikkujuttu, jos tyttö ei halua olla yhteistyöhaluinen. Jos vaikka kahdeksanvuotias päättää lähteä ilman lupaa pihalta pois, niin ei isommilla ole keinoja estää sitä, kun eivät juuri vanhempia ole itsekään.

      Onko kaikilla lapsilla samat kotityöt? Eli nuorimman velvollisuudet ovat kyllä samat kuin vanhemmilla, mutta oikeudet ovat huomattavasti rajatummat (vaatii hoitajaa, ei saa poistua kotoa...). Oikeuksien ja velvollisuuksien pitää kulkea käsi kädessä.

    • en kestäisi

      8-vuotiashan menee kouluun jo itse! Meillä saa korvakorut ala-asteiässä eli sitten kun osaa hoitaa korvia siten, että eivät infektoidu. Päiväkoti-ikäinen saa harjoitella kotosalla meikkaamista, koska hänestä kaunistautuminen on hauskaa. Meillä ei ole tarkkoja tietokoneaikoja. Silti meillä uskotaan Jumalaan ja lapset ovat ihan hyväkäytöksisiä, vaikka en niin tiukassa nyörissä pidäkään.
      Mutta täytyy sanoa, että omalla luonteellani en olisi kyennyt asumaan kodissasi, en lapsena enkä aikuisena...Kotona saa olla rentoa...eikä se tarkoita sitä, etteivätkö lapset osallistuisi kodinhoitoon ja oppisi huolehtamaan kodista ja lähimmäisistään.

    • Kommaaja

      Hah,nauran.Minäki sain korvan reiät 11.v ja yks kaveri jo 3.v ,että sillei täällä.Ja olen 12-vuotias ja yleensä menen huoneeseeni(jossa nukkuu myös 10-vuotias siskoni)yhdeksän aikoihin ja valot sammuu siinä puol ykstoista ja nukahan ehkä siinä 23.30-24.30 aikoihin.Arkena siis ja heräilen yleensä sen tunti ennen koulun alkua.Omistan kännykän,sain kun olin ykkösellä ja sisko sai jo eskarissa ja kyllä sitä tulee käytettyä.Ja ei ole viikkorahaa(synttäreillä yleensä saan yhteensä rahaa sen 130€)Ja ei ole minkäänlaisia aresteja.Enempää en nyt jaksa kirjoittaa,mutta kyllä,olet liian tiukka äiti,piste.

      • yoopiss

        Hauska kellonaika tuo 24.30...:D

        Korjaus: 00:30


      • Kello löi jo 5...
        yoopiss kirjoitti:

        Hauska kellonaika tuo 24.30...:D

        Korjaus: 00:30

        ...osoittaa, että kersa ei edes tiedä, mitä kello tuohon aikaan näyttää.
        Koko ketju on alaikäisten höpinöitä, jollei nyt oteta lukuun paria ivallista äitikirjoitusta, joissa iloitaan lapsityövoiman käytöstä kasvatuksen nimissä.


    • sivusta seurannut

      Meillä tyttö sai korvikset kouluun mennessä, samoin kännykän. Kuukausiraha 20e. Ostaa sillä rahalla herkut. Sänkyyn 20.30. Valot pois 21. Tietokoneella 1h/ pv, 4 krt/vk.
      On nyt meikannut ollessaan kuudennella. Sekin varmasti vaikuttaa meikkaako äiti. Ja itse en meikkaa. Hiuksia ei olla värjätty. Kotihommista:oman huoneen siivoaminen,roskapussin vienti,kaupassakäynti(harvoin) astianpesukoneen tyhjennys ja täyttäminen.Lemmikin häkin siivous. Kotiin tullaan pihalta tai kaverilta 19 mennessä et kerkee iltapalat ja pesut ennen salattuja.Ekaluokalta asti on käynyt yksin kavereilla.Tyttö on 9/10 oppilas.
      Lapsille pitää osoittaa selvät pelisäännöt.Lapselle pitää myös antaa vastuuta et lapsi osaa toimia ettei tule mitään uusavutonta.

    • zbjy

      En osaa sanoa miten normaaleita lapsia pitäisi kasvattaa, koska olin itse kaikkea muuta kuin normaali lapsi. Kanssani ei koskaan tarvinnut olla huolissaan alkoholi- yms. sekoiluista. Sen verran kuitenkin osaan sanoa, että jos lapsi osoittaa selvästi vastuullisuutta ja fiksuutta, "olevansa ikäistään kypsempi", tällaisen lapsen hyvinvoinnille tiukat säännöt ja niskaan huohotus ovat pelkästään haitallisia.

      Facebookit ja vastaavat voi kyllä kieltää huoletta kaikilta.

      • zbjy

        Sosiaalisen median kanssa fiksummallakin on usein vaikeaa toimia fiksusti, eikä niillä ole mitään sellaista hyötyarvoa, joka kompensoisi riskejä.

        Maailmalla teinit ovat jopa tappaneet toisiaan sosiaalisessa mediassa tapahtuneen pilakuvien levittelyn takia. Ja Wiion laki toteutuu netissä paljon näkyvämmin kuin oikeassa elämässä.


    • 24324132ere

      Aloittajalle pari kysymystä:

      Onko lapsilla mitään kodin ulkopuolisia harrastuksia?

      Mitä heidän tulee tuosta viikkorahastaan maksaa?

      Miksi tietokoneaika on juuri noin tiukasti rajattu? Tuo rajoittaa heidän tulevaisuuttaan. Entä jos joku heistä kiinnostuu vaikkapa tietokoneohjelmoinnista ja haluaa siitä ammatin? Harjoitteleeko hän kynällä ja paperilla? Vai onko niin, että hän ei saa ryhtyä ko. työhön, kun ei ole "naisellinen" ammatti?

    • LupaLeikkiä

      Meillä lapset saa leikkiä ja temmeltää.

    • ei pahalla

      Pakkosanoa että olet kyllä tiukkapipo.... annna lapsillesi vähän vapautta. He varmaan kokevat kotonakaiken kuin olisivat armeijassa...

    • muuten vaan

      Öö, ihan okei kyllä, mutta tulet vielä kohtaaman paljon kapinaa tyttöjen kasvaessa. usein se on se nuorimmainen joka sieltä teini iässä sitten nousee vastarintaan.

    • 1012101210121012

      Kysy lapsiltasi.

    • Lipputango

      Olisitpa laittanut tämän viestin jollekin asiallisemmalle forumille. Olisit saattanut saada ihan aitoa keskustelua aikaan. Periaatteenne vaikuttavat päteviltä ja käytännön arjen sujuminenhan kertoo parhaiten sen miten metodinne toimivat.

      Liian moni vanhempi heittäytyy anelemaan rakkautta lapseltaan pyrkimällä tasoittamaan kaikki ongelmat lapsen tieltä ja estämään pettymyksiä. Tuloksena voi olla varsin häiriintynyt lapsi, nuori ja lopulta aikuinen. Maalaisjärkevällä kasvatuksella kuten selkeillä rajoilla (jotka pidetään!), niiden rikkomisesta seuraavilla rangaistuksilla, hyvän käyttäytymisen palkitsemisella ja arkielämään osallistamisella mm. kotitöiden kautta saadaan kasvatettua tasapainoisia tulevaisuuden tekijöitä.

    • mek

      Missä välissä vanhemmat käyvät harratuyksissa ja jotain muuta teklemässä ja vanhempien sisarusten tehtävä ei ole vahtia nuorempia laspia vaan se kuuluu vanhemmille. Itsekkin yhden lapsen isä ja en tuollaisesta hommasta diggaa yhtään ja kyllä meidän lapsi on ihan tise ruvennut kotitöitä tekemään kun ei olla koskaan vaadittu ja varsinkin lukiossa ollessaan ei paljon muuta voitehdä kuin lukea ja lukea että saa sen suoritettua.

      • lissuko

        Opettele kirjoittamaan, tais sulta jo peruskoulukin jääjä kesken.


      • mek
        lissuko kirjoitti:

        Opettele kirjoittamaan, tais sulta jo peruskoulukin jääjä kesken.

        Missää niin sanotaan ettei näppäilyvirheitä sallista ja vituttaa tuollaiset pilkunnussijat.
        On sen verran ikää ettei silloin ollut peruskoulua vaan oli kansakoulu ja keskikoulu jonka kävin ja sitten vähän enemmän kuin perusduunari.


      • blaaaaa
        mek kirjoitti:

        Missää niin sanotaan ettei näppäilyvirheitä sallista ja vituttaa tuollaiset pilkunnussijat.
        On sen verran ikää ettei silloin ollut peruskoulua vaan oli kansakoulu ja keskikoulu jonka kävin ja sitten vähän enemmän kuin perusduunari.

        Älä lissu selitä!


    • Mummeli -48

      Noin toimitaan laitoksissa, joissa on paljon lapsia ja kurinpito hankalaa. Kotioloissa lasten pitää saada nauttia lapsuudesta, joka nykyään on lyhyt. Rajat pitää olla, mutta koti ei saa olla työsiirtola. Huh huh, sääliksi käy lapsia!

    • Kokenu

      Menee vähän liian yli. ruuanlaitto ym, "jos sinä et ehdi",ymmärrän että lapset auttaa vanhempiaan keittiössä ja siinä samalla oppivat ruuanlaittoa.
      Työleiriltä kuulostaa, ja varmasti tulee vaikeuksia vielä. pakkosiivoomisesta ja ruuanlaitosta.
      Itse asuin monen monituista vuotta "työleirillä" eikä todellakaan tehnyt hyvää, juuri teiniiässä.
      Olen kuitenkin erittäin siisiti ihminen,kaikin puolin =)
      Liika on kuitenkin liikaa.

    • kilipukkelo

      Rajansa kaikella.Myös ylipainoisilla paranoidisilla kynttilöillä!

    • ghjghj

      Voi kukkahattutätien määrää jättääkää se lapsi tekemättä jos meinatte pitää sitä vain kotona ja aina rajoitusten ja kotitöiden kera sitten heistäkin kasvaa kukkahattutätejä joilla ei ole kavereita

    • heh..

      No on taas provo koko aloitus.....

    • Tarvitset apua

      Silloin kun minä olin lapsi, niin meillä lapset ei tehnyt ruokaa "jos äiti ei ehdi", kuin vasta myöhään yläasteella. Jos ruokaa ei ehditty tekemään, otettiin pakasteesta sinne valmiiksi tehtyä kotiruokaa, jota oli jäänyt joskus yli. Eikä meidän tarvinut käydä kaupassa, kuin todella harvoin yksin ja se oli myös joskus yläaste-aikana, hakemassa jotain pientä puuttuvaa. Korvakorut sain 10 tai 11 vuotiaana ja hiusten värjäyksen ja meikkauksen aloitin yläasteen aikana. Netti-aikaa silloin 10 vuotta sitten meillä oli muutama tunti viikossa. En siltikään koe, että minut olisi kasvatettu huonosti. Olen vastuullinen nuorinainen, jolla on kaksi omaa lasta.
      Oletko miettinyt, että noin tarkoilla rajoilla ja hallitsemisella aiheutat lapsillesi vain on ongelmia? Eräällä läheisellä ystävälläni oli lapsena todella tiukka kuri. Muistutti hieman sinun pitämää kuriasi. Koulumenestys oli huikea ja tosi lahjakas tämä tyttö, kunnes muutti 19 vuotiaana pois kotoa, jolloin koulumenestys laski huimasti, tyttö alkoi liikkua väärissä "piireissä" ja käyttämään aineita ja ryyppäämään. Eli ehkä se tiukkuus on väärin ja kasvattaisit lapsesi sen sijaan vastuuseen.

    • nööh

      Aika tiukat säännöt,muttahyvä kuitenkin että on.Ainoa mitä en ymmärrä on se että rangaistukseksi joutuu siivoamaan,eli imuroimaan yläkerran tässä tapauksessa..varmasti alkavat inhoamaan siivousta koska se toimii rangaistuksena..

    • rajat on rakautta

      mun 8 v saa viikko rahaa 1e ja siitä sitten eteenpäin aina yhden euron lisää per vuosi. tosin olen työtön. sen lisäksi saa rahaa kotitöistä ja pikkusisaren katsomisesta 1e per juttu ja sitten pidän kokeita välillä kotona joista saa sitten esmin 4 euroa jos on 4 virehtta jne. saavat myös rahaa niin paljon isovanhemmilta että pahaa tekee. yritän näin antaaa vähän toistakin perspektiiviä rahan saamiseen että ei sitä rahaa pelkästään saa 50e siläl että hymyilee ja räpyttää silmiä vaarille. omat huoneet siivotaan ja välillä opetan muiden huoneiden siivousta yksin ei tarvi. hän ei tykkää laittaa ruokaa joten ei tarvi auttaa. nukkumaan menee klo 20:30 arkena ja viikonloppuna 22.00. rangaistuksina on kotiaresti ja läppärin pois otto esim valehtelusta tai kunnon raivareista. itse en pidä itsäni tiukkana eikä aloittajankaan kavatus minusta kuulosta mitenkään oudolta. itselläni ei ollut mitään rajoja joten tuloskin oli sen mukainen. ikinä ei tarvinu kantaa vastuuta mistään ja sai tehdä mitä vaan sillä oli huonot seuraukset. pienenä erona annan kyllä käyttää kynsilakkaa ja huulikiiltoa, en ymmärrä niissä mitään pahaa.

    • adadada

      Minun mielestäni kuulostaa ihan hyvältä tai suorastaan välttämättömältä. Perheen arjessa täytyy olla sääntöjä, koska jos ei olisi niin vaikea olisi lapsen myöhemmin soveltaa yhteiskunnan sääntöjä. Ihannetila olisi tietysti, että kaikki saisimme tehdä asioita niin vapaasti kuin haluaisimme, mutta eihän se toimi. SInulla on varmasti selkeämmin aikataulutettu systeemi kuin keskivertoäidillä/isällä, mutta ei tuo pahalta tunnu. Olettaisin, että noudattaisin samankaltaista systeemiä, jos olisin samassa tilanteessa sinun kanssasi. Lapsi ja nuori tarvitsee rakkautta, turvallisuutta ja myös velvollisuuksia.

      Et mielestäni ole (liian) tiukkapipoinen.

    • cirra

      Hyvät on rajat ja niin pitää ollakkin...=) Olen nähnyt LIIAN paljon näitä vapaan kasvatuksen nuoria,ja voihan olla osa noista monista lapsista etteivät vanhemmat välitä ollenkaan...mitä lapset tekevät....ja osa näistä lapsista on näitä surullisen kuuluisia uusavuttomia jotka ei osaa eivätkä kehtaa tehdä mitään,ja mistäköhän ne muualta oppivat kuin omasta kodistaan omilta vanhemmiltaan....Voidellaan leivät ja kuoritaan perunat vielä 10 vuotiailtakin,plus siivotaan heidän omat siivot...eihän ne koskaan opi jos kaikki tehdään valmiiksi.Olin töissä ylä-asteella yli 10 vuotta ja siellä näki kyllä tämän vapaan kasvatuksen tuloksen joka paheni vuosi vuodelta..Joten kyllä teillä on hyvät rajat eivät ollenkaan pahat..Lapsesi kiittävät kuule vielä joskus teitä!!!!Oppivat arvostamaan että työtä tekemällä tässä elämässä pääsee eteenpäin ja sieltä se raha tulee...Ihanaa ja kaunista syksyä teille kaikille=)

      • Riviin järjesty

        Ihanaa senkin vuoksi, että kun lapset muuttavat pois, ja varmasti aika pian 18 ikävuoden jälkeen, niin he tulevat itsekseen toimeen, eivätkä vaivaa teitä enää vapaaehtoisesti. Saatte olla rauhassa, tosin joudut ottamaan taloudenhoitajan ja siivoojan, mutta on kai sinulla siihen varaa.


      • jyryjrggrfs
        Riviin järjesty kirjoitti:

        Ihanaa senkin vuoksi, että kun lapset muuttavat pois, ja varmasti aika pian 18 ikävuoden jälkeen, niin he tulevat itsekseen toimeen, eivätkä vaivaa teitä enää vapaaehtoisesti. Saatte olla rauhassa, tosin joudut ottamaan taloudenhoitajan ja siivoojan, mutta on kai sinulla siihen varaa.

        enkä edes olis niin varma että pärjäävät. kuka sitä nuorta sitten on komentamassa kun muuttaa pois?? :D ehkä kannattais ennemminki opettaa käyttämään päätään kuin tottetemaan armeijakuria :D ?


    • Taivas varjele

      Hei. Toivottavasti saat ammattiapua omiin traumoihisi. On olemassa sellainen asia kuin elämä. Elämässä kotityöt eivät ole rangaistus. Joko niitä tehdään tai ei tehdä. Siinähän on kaksi vaihtoehtoa. Elät kellon kanssa. Rauhoitu. Vankilassa eletään kellon kanssa koko ajan. Sinä sopisit hyvin töihin vanginvartijaksi. Yrität estää lapsiltasi kaiken normaalin elämän. Ehditkö itse koskaan tehdä mitään muuta kuin vartioida, että sääntöjä noudatetaan. Säälin sinua. Koiria kasvatetaan. Lapsiperheessä eletään elämää. Lapset ovat ihmisiä. Eivät lemmikkieläimiä.Toivon, että saat apua.

    • KALLE KELLO

      Ihan hyviä periaatteita, mutta koita nyt hyvä ihminen joustaa joistain asioista. Mikä orjatyöleiri koti onkaan lapsille. Ikävä sanoa, mutta ei välttämättä hyvä, lapsille jää aika ikävä muisto lapsuudesta, kun KAIKKI on kellotettu. Ainoa hyvä puoli on se, että oppivat tekemään töitä, mutta miten sitten kun muuttavat omilleen, jääkö vaatteet lojumaan, imuroin sitten kun viitsin, kun ei enää ole PAKKO.Varmaan tuo meikkaus ja hiustenvärjäys olikin sitten se kevennys eli vitsi? Tuolla pakkoleiritoiminnalla teette enemmän hallaa kun hyvää.

    • Armeijassakin on

      helpompaa kuin teillä. Teillähän on suoranainen pakkotyölaitos. Minulla lapset ovat jo 18 ja 19v ja he elivät lapsuuden leikkien ja kavereiden kanssa leikkien.

      Nyt nuorempi on lukion kolmannella ja vanhempi aloitti yliopistossa. Järkevinä lapsina asuvat edelleen kotona sillä se on taloudellisesti paras vaihtoehto. Meillä lapset touhusivat kyllä nuorinakin kotona, mutta mikään pakkotyölaitos kotimme ei ollut.

      Kelpo lapset kasvattanut.

    • esi-merkki

      Epäilen kuitenkin että kyseessä taas ja kerran s24 provo:) mutta jos siis jos,,kyseesssä aito ja oikea juttu niin kyllä vähäsen liian ankara olet höllää edes vähän:) nuoret tarttee vähän vapautta sopivassa suhteessa muuten niistä tulee kataisia ja urpilaisia ja wahlrooseja ne ovatkin jo sinällään varoittava esimerkki!

    • Aivopesula

      Sinullakin olisi paljon opittavaa apinalaumoista. Jokuhan aina johtaa laumaa ja muut tekevät niin kuin määrätään? Silleen järjestys säilyy hyvin hallinnoituna. Eikä ole kyseenalaistettu.
      Ettei vaan joku oisi aivopesty?
      Pitemmänpäälle opettavaista pitää pennut pumpulissa poissa pahasta.
      Kannattaa vaan varoa yliherkistymistä vailla altistusta koska siitä ei hyvää seuraa.
      Hanki valvontakamerat ja kulunvalvonta kotiisi omille lapsillesi niin tiedät senkin
      mitä et halua tietää.

    • KAUHISTUNUT! :O

      Anteeksi nyt mutta, kerron totuuden... Aivan liian tiukkaa!!! Kukaan lapsi ei haluaisi asua tuollaisen käskyläisenä, mutta he ovat varmaan jo tottuneet! :o

    • Rosoner

      Omasta näkökulmastani olet liian tiukka, mutta jos koet tuollaisen käytännön toimivaksi, niin mikäs siinä.

    • lörinä

      niin on..PROVO aloitus,,,hyhh!!!!

    • eemil

      Hienoa, onko nykyajan vanhemmissa vielä näin hyviä ? Lapsenne ovat saaneet lottovoiton syntyessään perheeseenne.

      Jos edes suurin osa vanhemmista olisi näin valveutuneita voisimme unohtaa synkeät syrjäytyneiden tilastot.

    • ihan ok

      paljon hyvää on noissa kasvatusopeissa. Mielestäni niin moni aikuinen saisi "kiristää" kasvatusmetodeitaan!! viikkorahan ei tarvitse olla iso. lapset oppivat säästämään jos haluavat jotain kalliimpaa. se raha kun ei kasva puussa.

      ehkä tuo suihkuaika on hieman kummallinen :) sekä tietokoneaika voisi ehkä olla tunti per päivä. :) lisätehtävien pakottaminen ei ehkä aina niin tarpeellista, mutta kannattaa tosiaan vahtia että läksyt tulee tehtyä ja tarkastaa ne. meikkaus on hyvä aloittaa vaikka 14 v jälkeen ja värjäilyt sun muut.
      Vielä kun opetettaisiin kunnolla huomioimaan muut ihmiset, hyvät käytöstavat ja vanhempien ihmisten kunnioittaminen ja se että kun antaa hyvää mieltä toiselle saa sen takaisin tuplaten.

    • LOL ja OMG

      Minusta AP:n jutuissa on monta hyvääkin asiaa, mutta myös huonoa. Kannattaa muistaa esimerkiksi tietokoneen ja kännykän käytöstä se, että nyky-yhteiskunta edellyttää sitä, että tietotekniikka on hallussa. Myös kaverisuhteet voi kärsiä, jos on ihan pihalla siitä, että mitä on Skype tai Instragram. Vanhemmat voivat opettaa nuorelle järkevää ja kriittistä tietokoneen käyttöä, mutta sitä ei pidä liikaa rajoittaa. Tyttäreni eräs kaveri ei saanut edes 13-v ikäisenä ala-asteen loputtua avata Facebook-tiliä, joten kaverisuhteet osaan ala-asteen kavereista on katkennut. Tämä kaveri ei myöskään osaa koulussa käyttää tietokonetta esim. että osaisi etsiä tietoa netistä.

      Minusta myös suihkuaikojen rajoittaminen kuulostaa aika lailla vankilameiningiltä. Itse ainakin nautin lämpimästä suihkusta ja se on rentoutumiskeino, joten jos siellä pitäisi käydä kellon kanssa, niin rentoutuminen katoaisi.

      Ihmettelen myös sitä, että 8-v ikäinen ei saisi itse kulkea kotipihan ulkopuolelle ilman aikuista. Saattaako vanhemmat hänet myös kouluun? Eikö esimerkiksi kavereille voi mennä itse ja sitten soittaa kännykällä kotiin, kun on saapunut kaverille, joten sillä tavalla kontrolli pelaa? Minusta taas 8-v ikäiselläkin voi ihan hyvin olla kännykkä esim. vanhempien vanha känny prepaid-liittymä, jotta oppii vastuuntuntoa ja kännykän käyttöä.

      Hyvää on se, että lapsilla on mahdollisuus tienata rahaa esim. haravoinnista ja että kotityöt kuuluvat luontevana osana kodin hoitamiseen. Myös se on tärkeää, että lapsia kohdellaan tasaveroisesti ja että vapaus ja vastuu kasvavat yhtäläisesti iän myötä. Minusta voisi kuitenkin kysyä myös lasten mielipiteitä, koska tarkoitus ei liene asua diktatuurissa. Itse ainakin joustan tarvittaessa säännöistä, jos nuori osaa perustella hyvin asiansa, mutta selitykseksi ei riitä, että kun kaikki muutkin saa. Tällä tarkoitan sitä, että esim. nuori saa mennä yökylään kaverille tai saa esim. kerran kuukaudessa käydä nuorisoseuratalolla ja tulla myöhemmin kotiin, kun se on hyvin perusteltu, ei haittaa koulumenestystä jne.

      On myös tärkeää, että lapsilla on kaverisuhteita, ettei lapsi saa oudon mainetta, jota tulee karttaa. Silti tietenkään niitä kavereita ei pidä hankkia hinnalla millä hyvänsä esim. päihteiden käyttöä en salli edelleenkään alle 18-v ikäiseltä.

    • jkököj

      Minä toimisin eri tavalla. Lapsesi eivät ole kaksosia vaan he ovat eri ikäisiä ja kaikilla on eri tarpeet niin rahallisesti kuin ajallisestikin mm. 5€ viikko rahaa on todella 8 vuotiaalle, mutta ei sillä saa käytänössä enää mitään 14 vuotias.

    • just

      Alun tehtävät ja velvoitteet vaikuttivat ihan järkeviltä, mutta oletkohan vähän liian tiukka rangaistuksissa. Valot liian kauan päällä ja napsahtaa lähes kaikki viikon kotityöt? Itselläni rangaistiin asioista jotka oikeasti merkitsivät esim. tulin pari tuntia myöhässä koulusta, jolloin vanhemmat luonnollisesti huolestuivat. Vanhempien tehtävä on huushollin kunnossapito, kokkaus, kauppareissut yms. Anna lapsiesi olla lapsia.

    • Äiti007

      Aloittajalle iso plussa hienosta lasten kasvatuksesta! Olisipa kaikki noin järkeviä.

      Meillä kuusi lasta ja samankaltaiset säännöt. Viikkoraha on niin ikään nuoremmilla se 5 euroa ja vanhemmilla lapsilla kympin.

    • kemistä äiti

      huh huh. Itsellä 8v, 11v ja 12v tytöt.

      Eivät todellakaan joudu tekemään aikuisten töitä.

      Oma huone pitää siivota vähän väliä,mutta siihen se jääkin.

      Viikkoraha on 10€. Siitä pitää ostaa omat viikonloppukarkit, leffaliput, heseruuat, uimahalliliput,hiusvärit sekä jos menee kavereitten kans pelaan biljardia.

      8v saa mennä vapaasti ulkona. Tietää rajansa. Puhelin on hänelläkin mukana jos lähtee esim pyöräilemään tai läheiseen leikkipuistoon.
      Tietty puhelin on päällä oltava ja siihen saatava yhteys aina.

      Kaikkien on oltava sisällä klo 19.30. Nukkumaan menee silloin kun nukuttaa. Yleensä aina klo 21.30 koska siihen ovat tottuneet.

    • ei niin tiukkapipo

      Kyllähän tuo minuuttiaikataulu varmaan toimii jos vanhemmilla on samat säännöt. Kellon tarkkuudella aina suihkuun ja tietokoneellakin vain muutama tunti viikossa. Aikuinenhan on esimerkkinä lapsilleen ja toimii samoilla säännöillä. Minkähänlaiset ovat omat vanhempasi. Toisaalta, voi olla että lapsistasi kehittyy ovelia juonittelijoita. Kyllä kaveri- ja koulupiiri myös luo omat sääntönsä. Valvominen ei ole aina helppoa tai joudut ehkä jättämään työsi ja oman elämäsi elämättä, jotta voit vahtia kaiken aikaa lapsiasi. Luotatko heihin? Luottamus on yksi tarkeämpiä kasvatuskriteereitä.
      Miksi meikkaaminen aloitetaan 13- vuotiaana? Anna tyttöjesi olla luonnonlapsia jos niin haluavat. Eivät kaikki tahdo meikata.
      Päivittäiset rutiinit ovat hyväksi, mutta pitää myös osata olla välillä joustava. Teilläkin vasta kapinavuodet edessä, toinen kapinoi rajummin ja toinen luovii vaivattomammin. Et sinä yksin kasvata lapsiasi, vaan lapset todella koulivat myös sinua.

      • meikkaamisesta

        Varmaan tarkoitettiin, että meikkaamista EI aloiteta ainakaan alle 13-vuotiaana. Senkään jälkeen siihen tuskin lapsia pakotetaan, vaan saavat olla meikkamatta sittenkin :)


    • " isommilla tytöillä pikkusiskon hoitaminen vuorotellen ja ruuan laitto jos vanhemmat eivät ole kotona."

      En nyt oikein muuhun jaksa kommentoida vaikka asiaa olisi, mutta tähän halaun sanoa oman mielipiteeni.
      Jos kerran olet nyt mennyt hankkimaan lapsia niin olet myös velvoitettu hoitamaan heitä, sillä se ei kuulu kenellekkään muulle kuin sinulle ja lapsien isälle, et voi noin vain lykätä vastuuta 8 vuotiaasta lapsesta vanhemmille siskoille, vaikken sitä epäilekkään etteivätkö he osaisi hoitaa nuorinta sisartaan.
      En nyt kuitenkaan tiedät mitä tähän "hoitamiseen" kuuluu, että onko tilanne se että jätät lapset 5 tunniksi keskenään kotiin ja käsket vanhempien hoitaa nuorempaa, vai katsovatko he vain nuorimman perään sen aikaan kun olet kaupassa.

      Kenelläs on sitten vastuu jos nuorimmaiselle sattuukin jotain, sillä aikaa kun vanhemmat sisaret vahtivat tätä?

    • msk

      Liian tiukka ja aikataulutettu arki on toki perusturvaa lapselle. Rakkautta ja kuria,toimii lapsen kasvatuksessa. Jokainen perhe toimii kuten parhaaksensa näkee ja mielipiteitä toki herättää,o han lapsia,kuten vanhempia erilaisia.

      Mutta... Mitä halutaan lapselle opettaa,näyttää,miten kasvatetaan? Itselläni on 3v. Poika ja 6v. Tyttö. Ovat viellä "pieniä" ja lapsen kehityksen mukaan on hyvä miettiä "kuria ja sääntöjä" porkkanaa ja ruoskaa hyvissä määrin,kuten on sanonta :) Mietin mitkä asiat ovat minulle tärkeitä jotka haluan lapsilleni opettaa... Mistä asioista kuitenkin olen valmis joustamaan. Omille lapsilleni opetan käytöksen merkitystä. Mm. Ruokapöydässä ei leikitä,jos leikitään ruokailu loppuu siihen ja mennään pois pöydästä. Toista ei saa satuttaa,jos satutetaan tulee sanktiona jäähy missä mietitään mitä tehtiin väärin.. Ap:n tapauksessa mielestäni on hyvällä mallilla säännöt ja mitä seuraa jos niitä rikotaan. Varsinkin on kyse "teineistä" tosin itse viellä miettisin nuorimman osallisuutta sääntöihin,on kuitenkin nuorempi. Ja viikkorahan osallisuutta kanssa miettisin "iän" mukaan. Esim. 8v. 5e on hyvä summa kun taas 14v. Se on liian pieni.

      Meillä toimii "hymiökalenteri" joka pohjautuu säöntöihin mitkä olemme ipanoiden kanssa yhdessä laatineet. Joka ilta käymme läpi miten päivä on mennyt ja jos koko viikko täynnä hymiöitä,tulee "yllätys" tyttö saa 3.50e viikkorahaa joka edellyttää huoneensa siivouksen,jos auttaa kotitöissä se suurenee "esim. 10cent tiskikoneen tyhjentämisestä"

      Haluan itse opettaa lapsilleni rahan arvon ja myös että lapsi saa itse tehä päätöksen tekeekö vai ei. Jos ei tee,ei voi olettaakkaa että saa. Tyttö säästää rahaa leluun joka haluaa ja näin on innokas tekemään pientä korvausta vastaan :) välillä tyttö totee ettei halua rahaa koska halusi vain auttaa imuroinnissa. Kuten mai itsin. Oma perhe,omat tavat. Joillekki se sopii,joillekki ei. Mutta ehdottomasti lapsi tarvitsee sääntöjä!

      Sit ihmetellään lapsia jotka lyö ja riehuu. Ei pahalla mutta se on osoitus perheestä jossa ei ole joko sääntöjä tai vanhemmat antaa periksi. Tiedän,se on rankkaa katsoa kun tyttönen itkee sen takia kun ei saa mitä haluaa "esim. Tikkaria" kauppareissulla,mutta ei lapsi saa kiellosta traumaa. Kerran annat periksi,siitä lapsi saa "ahaa.. eli minulla on mahdollisuus saada jos teen näin.."

      samaa voi verrata työelämään,siellä missä kaikilla on säännöt ja selkeän tavat toimia jos niiä rikotaan homma toimii :)

    • 19736742

      Minulla oli viisivuotiaaksi asti sääntö, ettei omalta kujalta saanut lähteä (sen päädyissä olleille isoimmille teille). Yksi tontti oli tyhjä merenrantatontti ja naapurin pihalta pääsi myös metsään. Kujalla ei ollut läpiajo mahdollisuutta, joten tien laitaa kulkemalla pääsi tontilta turvallisesti toiselle. Suurinpiirtein sama reviiri oli kavereillakin; vanhemmilla vähän laajempi. Kuusivuotiaana kun muutimme rivitaloalueelle rajasin itse automaattisesti itselleni turvallisen reviirin. Edelleen pääsi puistoon ja rantaan ja muiden lasten pihoille. Mietin, mitä tekee kahdeksanvuotiaana lapsen kognitiiviselle ja sosioemotionaaliselle kehitykselle, ettei omalta pihalta saa lähteä minnekään. Niin paljon jää oppimisen kannalta hyviä kokemuksia väliin.
      Mökkipaikkunnalla asui poika, jolla oli aika kova kuri juuri sääntöjen pohjalta ilman omaa arviointikykyä kehittävien keskusteluja. Oli "kiltti" noin 17-18 vuotiaaksi. Sitten karkasi mopo käsistä pahemman kerran. Olen iloinen, että meillä kaikki säännöt oli perusteltuja ja kannustettiin käyttämään myös omaa päätään. Elämä on huomattavasti turvallisempaa, jos tietää miksi jotain ei kannata/saa tehdä, ja osaa päätellä sen perusteella kannattaako jotain muuta vastaavan tyyppistä tehdä vai ei.

    • Vanhemmuus hakusessa

      olen samaa mieltä aloittajan kanssa että rajoja pitää olla muuten lapset on kapoissa varkaissa ja muussa pahanteoissa kun saavat kuljes´kellä kännykkä taskussa valehtelemassa vanhemmilleen missä muka kulkevat vaihka ovat ihan toisaalla.!0v jo isompien kanssa humalassa tekemässä pahojaan ja teettäävät työtä virkavallalle ja muille ihmisille.Jos kotitöitä ei vaadi pienestä asti niin teininä ja vanhempanakin ei osaa eikä haluakkan tehdä kotitöitä eläävät kunsikalassa,näitä uusavuttomia joita on suurin osa nykyajan nuorista ihmisistaä.Huolehtikaa lapsistanne ja titäkää todella missä liikkuvat ja kenenkä kanssa,ei tarvitse myöhemmin voivotella että olisi pitänyt huomata missä mennään.,kun herätään todellisuuteen.

      • KALLE KELLO

        Voi voi... Kunpa se menisikin noin helposti, että kun kakarat on heti kävelemään opittuaan työn teossa ja tiukkojen kellonaikojen uhreina, niin olisi kaikki hyvin. Ei, ei kukaan voi tietää mitä niistä lapsista tulee, olivat sitten orjatyössä kotona, tai makoilevat kotona, on kännykkää/tietokonetta tai ei.. Voi helevetti jos se olisikin noin helppoa. Osta vaikka tämä ainoa suomalainen rikoslehti, sieltä voi alkaa avartamaan itseään, kuinka esim. hyvän perheen lapsesta tuli varfs/narkkari/murhaaja. Mistäköhän johtuu? Se makaava kakara saattaa olla vaikka presidentti aikanaan tai rikas, koulutettu työtätekevä murhaaja.


    • Kahden isä

      Kuulostaa ihan hyvältä järjestelyltä kaikkinensa.

    • sättiä

      Vitun sairas paska. Hölömö! Idiootti!

    • Mielestäni on aika typerää antaa lapsille viikko- tai kuukausirahaa ilman mitään ehtoja jonka lapsi voi käyttää mihin tahansa, paljon järkevämpää on antaa rahaa silloin kun sille on tarve, oli kyse sitten välttämättömyyksistä tai huvituksista. Toisaalta lapsen pitää opetella rahan käyttöä, niin että ei mene sitä tuhlaamaan. Puolensa ja puolensa. Raha olisi hyvä aina ansaita jollakin tapaa. Lapsille pitää tehdä selväksi että mikään ei ole ilmaista tässä maailmassa samalla kun tekee selväksi sen mistä asiat tulevat, joita ne saattavat pitää ihan itsestään selvyytenä. Sähkö, liha, maito, jne.

      Kyllä kieltämättä kuulostat liian tiukalta. Toki joitain rajoja tulee olla ja hienoa että vahdit koulumenestystä, mutta pitäisi olla täysin ihmisen itsensä päätettävissä mitä tekee omalla kehollaan. "Minua ja isäänsä tulee totella." Silloinkin jos käskette tekemään jotain missä ei ole mitään järkeä? Tuo rankaisu kotitöiden suhteen ei myöskään kuulosta hyvältä. Melkein tuntuu siltä kuin nauttisit vallan käytöstä lapsiasi kohtaan. Ihan liikaa tuntuu olevan sääntöjä.

      Sen sijaan että kieltää asioita ja rankaisee pitäisi valistaa ja saada lapsi itse tajuamaan mikä on järkevää ja mikä ei.

    • 1,20 euroa riittää

      Kaupan liikevaihto 2012 oli yhteensä 131 mrd euroa. Vähittäiskauppa 38 mrd euroa, tukkukauppa 75 mrd euroa ja autokauppa 17 mrd euroa.

      Asunto-osakekauppa on 11 mrd euroa. Moottoribensa ja diesel 8 mrd.

      Kotitalouksien kauppa vähittäiskaupassa on noin 20 mrd euroa.

      Tästä voi helposti nähdä rahan käyttötarkoituksen. Rahan käyttötarkoitus on työllistäminen eikä niinkään kaupan käynti. Esimerkki työllistämisestä on nurmikon leikkaaminen, vanhuksien hoitaminen, siivoaminen, kirjanpito, kuljetukset jne. Yrityksien liikevaihto on 385 mrd euroa.

      Kotitalouksien kulutusluotot pankille 8-9 mrd euroa vuodessa. Tämän lisäksi kaupalla on tuotteita luoton osamaksussa noin 30 mrd euron arvosta ja 10 vuoden maksuajalla. Kotitalouksien kauppa ei muodostu kokonaisuudessaan palkan osasta vaan kulutusluotosta ja kaupan antamasta luoton osamaksusta.

      Kotitalouksien kauppa on 10 euroa bruttona päivässä per suomalainen, nettona 5,7 euroa ja velatonhinta nettosta 1,20 euroa (omavaraisuusaste 40%) . Esimerkiksi viisihenkinen perhe 50 euroa bruttona päivässä, nettona 28,5 ja velatonhinta 6 euroa. Bruttoveroaste on Suomessa 43%.

      • rakennusmies

        Tukkukaupassa rakennuspuu 2 mrd euroa vuodessa


    • Vanha jäärä.

      Hyvä kirjoitus. Lapset saavat elämänmallinsa omasta perheestä ja kasvattavat omat tulevat lapsensakin saamiensa kokemuksiensa pohjalta.

    • helli

      Lasten pitää saada olla lapsi eikä liikaa sääntöjä kun koko aika lapsi miettii teenköhän nyt taas väärin tai teenkö oikein ettei rangastaisi pelko koko aika, miten sinä äitinä/isänä huolehditko lasten hyvinvoinnista henkisesti keskusteletko,kuunteletko,arvostatko,kiitätkö,halaatko,jne.kiellot,säännöt, ja rangaistukset jos ovat kasvatuksessa ainoat niin kyllä lapsesta tulee pelokas ja arka ehkä myös koulussa kiusataan.

    • Itsekäs vanhempi

      Mites tämmöiset asiat hoidettiin ennenvanhaan vanhoina hyvinä aikoina kun lähes
      koko suku asui samassa pihapiirissä ja ainakin talonmiehiä oli kerrostaloissakin? Ja osa naapureista parempia kun "hyviä tuttavia"...koko taloyhtijössä.
      Käytäntö on vissiin jääny teoriaopintojen ja uusvauvattomuuden jalkoihin?
      Totteleminen on tietenkin jo lähtökohtaisesti kaikkien omassa päässä sai siitä sitten keppiä tai porkkanaa? Kysykää vaikka keltä poliitikolta?
      Kaikki aikuiset on toivottavasti joskus olleet lapsia ja nuoria sekä oppineet yrityksen ja erehdyksen kautta karaistumaan elämään vailla sen suurempia salaisuuksia?

    • Eriarvoisuutta liika

      Meillä on vaikea maksaa tytölle 13v viikkorahaa kun olemma molemmat vanhemmat työttöminä. Maksamme kuitenkin hänelle nykyään viikkorahaa joka on 6e viikossa. Summa on meille iso ja vaikuttaa talouteen merkittävästi, onhan se kuussa jo 24e pois ruuasta yms? Mutta pakko meidän on tyttärelle maksaa ettei kaverit ala pilkkaamaan yms kaikilla kavereilla vanhemmat hyvissä työpaikoissa ja hyvät palkat :( se harmittaa kun ei saa hänelle edes kunnollista kännykkää ja siitä on jo alettu koulussa kiusaamaan? Katsoin yhdenkin kaverin vanhemman tulotietoja ja näytti ihan n 5000e tienaavan kuussa? on siinä vinha ero kun meikäläinen saa sen 600e kk?

      • nii ...

        En tiedä onko älytömän vakavaa, tuskin alkavat viikkorahan puutteesta kiusaamaan, miksi alkaisivat . . .

        En minäkään saanut erityistä viikkorahaa ikinä, vaikka olen kuitenkin 90 luvulla syntynyt, eikä sitä osannut kaivatakkaan kun ei sitä koskaan maksettu . . .

        Eipä tuo näin jälkikäteen ajateltuna haittaa. Sukulaisilta sai syntymäpäivinä rahaa. Sitä oppi sitten säästämään ja käyttämään hyvin harkitusti kun niin harvoin sai.

        Kännykän tosin sain varsin varhain, isän vanhan käytetyn sellaisen, silloin kaikilla muillakaan ei vielä ollut, joillakin oli. Mutta nykyään "kännykkä" on vähän eri juttu.


    • Tiukkapipo

      Jos lapseni ihastuu ENNEN 21-VUODEN ikää, niin mitä teen tyttöni perinnöttömäksi!

      Tämä on minun, avaajan laki!

    • jiokp

      8 vuotiaalle voisi antaa jo enemmän siimaa tuon ulkona liikkumisen suhteen, mutta muuten mun mielestä teidän kasvatusmenetelmät kuulostaa tosi hyviltä. Toivottavasti jotkut näistä vapaakasvattajista ottaisi oppia ;) Kyllä lapsille täytyy opettaa, että teoilla on seurauksensa. Eikä koti ole mikään viiden tähden hotelli, missä palvelut tulee pöytään automaattisesti. Lastenkin on hyvä oppia kantamaan oma vastuunsa YHTEISESTÄ kodista, ja siihen ei mielestäni palkkioita tarvitse. Hyvät, selkeät rajat teillä on, toivottavasti myös rakkautta ja läheisyyttä perheen kesken. Hyvä, että on olemassa vielä vanhempia jotka valvovat lastensa tekemisiä ja netin käyttöä.

    • terkkari2

      Itsekin olen tiukka äiti, mutta kyllä teidän perheessä jää lapsen kehitys ja ikä aika pahasti huomioimatta! Mites harrastukset? Eikö niitäkään saa olla? Kannattaako kännykkään luottaa? Miten oppii koskaan itsenäiseksi ja toimimaan kriisitilanteissa jos aina kännykkä määrää! Olet varmaan itse aika riippuvainen sosiaalisesta mediasta ja muiden mielipiteistä, ja kännykästä. Eikö?
      Mikä rangaistus imurointi on? Miten se liittyy tottelemattomuuteen? Viikkoraha pois ja kotiarestia toimii paljon paremmin. Jotkut saattavat jopa pitää imuroinnista, vaikka ilmeismmin itse et pidäkään.
      Meillä oli viikkoraha kyllä iän mukaan, 2 euroa 7 vuotiáana ja 50 senttiä aina lisää kun ikää tuli lisää. 13-vuotiaana se oli 5 euroa, eikä siitä nouse. Töihin voi mennä 14.vuotiaana jos ei riitä kuten meillä tehtiin. Kotiintulo aikakin siirtyi porrastetusti yläspäin: la-asteella piti tulla 7 ja ylä-asteella 9. Nyt amiksessa 10 ja vl 12. Ikää 17. On eri asia olla tiukka vanhempi kuin kaavoihin kangastunut, miten lapset oppivat elämään jos heille ei anneta ollenkaan liikkumavaraa? Veikkaan teille erittäin hankalaa murrosikää ja pelkoa vanhempia kohtaan parin vuoden sisään.

      • terkkari2

        Tietokoneella saa olla niin paljon kuin haluaa, kunhan se ei rajoita muuta elämää. Nykyisin koulutuhtävätkin ovat koneella jo ala-asteella. Meillä ei ollut internettiäkään käytössä lapsilla ennen yläastetta, miksi olisi ollut? Ja koneelle saa asetettua aikarajat, jos ei muuten pysty valvomaan. Meillä poika avaa koneen keskimäärin 2 kertaa viikossa silloinkin vain lataa musiikkia tikulle.


    • GamerGirl91

      Mie oon syntyny 1991 ja muutoin kuulostaa samalta, mutta...

      Sain kännykän 9- vuotiaana. Ennen kännykkää sain liikkua 1km säteellä kotoa asuinalueellamme kavereilla, kunhan tulin sovittuun aikaan kotiin.

      Internet tuli kotiimme kun olin 8- vuotias ja sain olla 2h päivässä SILLOIN kun internet- maksu oli lankapuhelimen kanssa samassa ja se laskutti minuutilta. Kun saatiin kiinteä laajakaista, päivät netissä pidentyi moneen tuntiin jokapäiväisiksi. Olin muistaakseni tuolloin 11- vuotias.

      Viikkorahaa aloin saamaan 14- vuotiaana samalla kun äiti hommasi mulle ensimmäisen visa electronin ja pankkitilin. Viikkoraha oli 5€. Oikeastaan mulle annettiin kuukausirahaa 20€, joka nousi synttärilahjaksi 50 euroon kuussa kun täytin 16. 18 täytettyäni ja kotoa muutettuani äiti itse ehdotti jos hän antaisi 100€/kk kun en enää asu kotona ja kuluta esim. ruokaa/sähköä/vettä heillä.

      Vanhemmat ei valvoneet netinkäyttöäni. Ns. "kielletyillä sivuilla" (

      • GamerGirl91

        Jatkan vielä, että meikkaaminen alkoi sekä mulla että pikkusiskollani joskus 11-13 vuoden tienoilla. En tosin itse ole siitä niin järin perustanut yhä nykypäivänäkään. En jaksa nousta aikaisin aamulla meikkaamaan kouluun.

        Korvikset sain 7- vuotislahjaksi äidiltä. Hänellä itsellään ei korviksia ole.

        Hiuksia sain värjätä jo ylä-asteella. Äiti ite joutui aina patistamaan mut kampaajalle kun en hänen mielestään osannut huolehtia hiusteni kunnosta ja "pitäähän latvat nyt muutaman kk välein siistiä". Ollessani 14 äiti ehdotti että jos tummaan tukkaani laittais muutaman vaalean raidan.

        Olen 16- vuotiaasta eteenpäin olen värjännyt tukkaani mustapinkiksi, pustavihreeksi ja nyt on mustavioletti 22- vuotiaana. :)


    • huhhuh..

      Huh, onneksi et ole äitini etkä kasvattanut minua ja sisarustani! kuulostat enemmän natsilta kun äidiltä. Meillä ihan hemmetin hyvä kotikasvatus ilman liian kurillisia keinoja. Totta kai koti töitä "piti" tehdä, mutta ne taas jäi hyvin pitkälti oman huoneen siivoomiseen ja tiskikoneen tyhjentämiseen. Olemme veljeni kanssa molemmat saaneet nuorena kokea ja mennä ja tulla. Kotiin tulo ajat olivat kyllä, mutta eihän niitä nuorena aina noudata! Mutta nyt itse olen yrittäjä ollut 2 vuotta vaikka olen vasta 23 ja veljeni johtavassa asemassa vakuutusyhtiössä. Lapsesi tottuu nyt sääntöihin mitä teet heille, mutta entäs kun 14 vuotias haluaakin vuoden parin päästä värjätä hiukset, ja tekee sen sitten vaikka salaa! mitäs sitten äidin suu pannaan kun tytär onkin värjännyt hiukset? tuleeko 2 viikkoo arestia vai häh? minun hiukseni värjättiin ekan kerran 5 luokalla en nähny siinä mitään outoa? itse 14 vuotiaana olin aika "itsenäinen" ja mielestäni aikuinen joka ei todellakaan pitänyt paikkaansa, mutta sain olla kavereiden kanssa myöhään pihalla ja ehkä joskus maistettiin siideriä. Se kuuluu nuoruuteen salailla vähän asioita vanhemmilta! En yhtään ihmettele jos lapsesi ei ole "kunnon kansalaisia" täytettyään 18v, koska ilmeisesti pidät heitä hihnassa siihen asti

    • viikkoraha

      Tästä voit nähdä kotitalouksien vähittäiskaupan mihin rahaa käytetään.

      Hedelmät ja kasvikset 1,33 mrd euroa
      Lihan ja siipikarja 1,5 mrd
      Kalan, äyriäist ja nilviäist 357 milj
      Leipomotuotteet ja makeiset 1,45 mrd
      Meijerituotteet ja munat 1,9 mrd euroa
      Muiden elintarvikkeiden 3 mrd euroa
      Yhteensä 9,5 mrd euroa

      Lääkkeet 2 mrd euroa
      Kosmetiikka ja WC 950 milj
      Tekstiilit ja käsityötarvikeet 400 milj
      Vaateet 2,2 mrd
      Jalkineet 500 milj
      Huonekalut ja valaisimet 1,6 mrd euroa
      Sähköiset kodinkoneet 1,1 mrd
      Radiot, televiso, tietokoneet 1,4 mrd
      Kellot, korut, urheilutarvikkeet, pelit ja lelut 1,1 mrd euroa.
      Yhteensä 11 mrd euroa.

      Päivittäistavarakaupassa suomalaisten ostovoima per suomalainen on kasvanut 11 vuodessa 700 eurolla noin 60 eurolla kuukaudessa ja päivässä 2 eurolla.

      1999 - 9,5 mrd
      2000 - 10 mrd
      2001- 10,7 mrd
      2002 -11 mrd
      2003 -11.3 mrd
      2004 -11,8 mrd
      2005 -12 mrd
      2006 -12,3 mrd
      ja 2010 14 mrd euroa

      Tästä näet elintarviketeollisuuden liikevaihdon 10,2 mrd.€. Kaupassa elintarvikkeet yli 20 mrd euroa mukaan laskettu tupakat, juomat ym. sekä ravintolat ja julkine sektori (koulut ym.).

      Teurastus, lihanjalostus 24 %
      Meijerituotteet, jäätelö 23 %
      Juomien valmistus 11 %
      Leipomotuotteet, makaroni yms. 11 %
      Rehut 6 %
      Kasvikset, hedelmät 4 %
      Einekset ja valmisruoat 3 %

      • Verailu%lukema anto

        Siis alkohooli ja asuntolaina unohtu tosta oletusarvoisesta huu-haa % arvijosta?
        Tahallaan tai "vahingossa"?


    • Haloo

      Olet varmaan kotiäiti, mene töihin niin on edes jotain sisältöä elämässä? Jos kerkeät noin tarkkaan vahtimaan? Mikä se on se isän rooli? Kyttäätkö sitäkin, onnea vaan parisuhteelle. Millainen mies alistuu moiseen ja antaa kohdella lapsiaan tuollalailla, ei saa ulkoilla kotikadun ulkopuolella? Haloo! Ilmeisemmin ei saa käydä luistelemassa ja pelailemassa kavereiden kanssa saati sitten kesällä uimassa? Vai löytyykö nämä aktiviteetit kotikadulta?

    • Nellis

      Mielestäni aloittajan tekstissä oli paljon hyvää, mutta myös muutamia asioita, jotka itseäni hämmensivät. Tiukka kasvatus ei ole välittömästi huono asia, eikä tuossa nyt mitään mielettömän tiukkaa edes ole.

      Itseäni ihmetyttää ehdoton hiustenvärjäys- sekä korvien rei'ityskielto. Kaikella voi olla rajansa ja kuten joku sanoi, ei tarvitse antaa heti lupaa mustaksi vetää päätä. Meikkaamisen sai aloittajan perheessä myös aloittaa tietyssä iässä. Tämä on varmasti osittain ihan perusteltua ja kaikki säännöt eivät käy kaikille. Voisin kuitenkin omasta lapsuudestani kertoa eräänlaisen kokemuksen. Itse 11-vuotiaana viidesluokkalaisena kiinnostuin meikeistä enemmän ja aloin meikkaamaan. Meikki oli välillä aika tummaa ja rajuakin. Äitini ei kuitenkaan asiasta minua arvostellut, vaan antoi minun kokeilla rajojani. Noin vuosi siinä meni, kunnes "kyllästyin". Siitä eteenpäin meikkaaminen ei minua juuri ole kiinnostanut ja olen meikannut vain juhliin tms. Näin on myös ihan tänä päivänä. Eli ei se rajojen kokeilu välttämättä johda mihinkään kummallisempaan. Tietysti lapset ovat kaikki erilaisia ja vanhempien tehtävä on arvioida mikä tilanne on.

      Viikkoraha-asiasta tuli mieleen, että tuo rahamäärä on varmasti aivan tarpeeksi, jos kyseessä on vaan herkkujen ostaminen. Kuitenkin jo 13-vuotiaan voisi olla hyvä harjotella sitä rahankäyttöä vähän muutenkin. Nuorelle voisi antaa enemmän rahaa, josta hän voisi ostaa vaikka vähän uusia vaatteita, koulutarvikkeita tai maksaa harrastuksiaan. Itse aloin saamaan teini-ikäisenä kuukausirahaa 100-150 euroa, josta maksoin joka viikkoisen ratsastuksen (20e), uudet vaatteet (jonkun kalliin talvitakin tms. vanhemmat maksoivat tähän päälle), herkut ja omat muut ylimääräset "turhakkeeni" kuten koruja. Tuo oli kyllä opettavaista. Jos halusin jotakin kalliimpaa turhaketta, niin tarvitsi säästää ja huomioida, että ratsastus vei aina sen suurimman osan rahasta.

      Jotakin muutakin mulle tuli mieleen tekstistä, mutta nämä nyt pääasiallisesti nousi mieleen omien kokemusten perusteella. Nyt odotan itse esikoistani ja toivon onnistuvani kasvatuksessa yhtä hyvin kuin äitini. :)

    • luottoluokitus

      Karkkipussi maksaa 3,4 euroa. Yhden suomalaisen osalta tämä maksaa vähittäiskaupan velattomassa hinnassa kolmen päivän ansiotulon.

      • työpäivä

        Suomalainen ei ymmärrä, jos ostaa karkkipussin 3,4 eurolla niin vastikkeeksi pitää tehdä työtä kolme päivää. Näin mitättömästä asiasta maksat kolmen päivän työmäärän.


      • velatonhinta
        työpäivä kirjoitti:

        Suomalainen ei ymmärrä, jos ostaa karkkipussin 3,4 eurolla niin vastikkeeksi pitää tehdä työtä kolme päivää. Näin mitättömästä asiasta maksat kolmen päivän työmäärän.

        Kolme päivää työtä karkkipussista on 40 vuoden työelämässä niin vähän ettei asiaa huomaa ja ymmärrä.


    • kaariamanta

      Et ole ollenkaan liian tiukka. Pidä vaan kiinni noista. Oikein järkevää toimmintaa tänäpäivänä. Jonkinlaiset rajat pitää olla ja tuo vaikuttaa hyvältä.

    • rajat kohdalleen

      Pahin virhe on päästää alaikäiset nulikat notkumaan kaupungille iltaisin, se on varma tie ongelmiin ja osoittaa täydellistä välinpitämättömyyttä ja vapaata kasvatusta, joka tulisi kriminalisoida. Eli niin kauan kun kakarasi pysyvät kotona tai kaverin luona iltaisin (vanhemmat kotona), etenkin viikonloppuna, niin mielestäni ongelmavaaraa ei ole.

      Kaikista katastrofaalisin moka mitä vanhemmat voivat ikinä tehdä, on sallia ns. "kotibileiden" järjestäminen. Älä. Tee. Niin. Ikinä.

      • pff. Itse (oon 16) notkun ainakin kesäsin kaupungilla joskus jopa yli kahteen yöllä. Alkoholia on tullu nautittua jonkun verran (esim. jussina ihan kiitettävä humala). Tuppakkiin en koske! Itse saan kk-rahaan 40-60€ riippuu jonkun verran paljonko tarviin. Itse maksan siittä keverini bensan ja mässyt sekä ruuat (heset/grillit). Lisää saan jos tarvitsen harvemmin kumminkaan tarvitsen enempää. Kesällä käyn kesätöissä jos pääsen josta tienaan lisää. Koneella saan olla niin paljon kun haluan. Koulut meni miten meni ja nytte opiskellaan sähköasentajaks. Kotitöitä vien roskat joskus jotain muuta. Ja ala-aste ikäiselle toi 5€ on hyvä viikkoraha, mutta ylä-aste ikäisellä se on liian vähän.

        Aloittaja orjuuttaa lapsiaan ja on liian tiukka.

        Kukkahattutädeistä suurin osa pitää mua varmaan isona nuoriso rikollisena, mutta poliisien kanssa olen tekemisiin joutunut tosiaan neljästi joista kaksi kertaa kun kävin hakemassa lupia mopo- ja kevari-kortteihin, kerran kun hain mopokorttini poliisiasemalta ja kerran epäsuorasti mopo- ja piikkimiitissä kun posliinit pysäytti koko miitin. Viestistä katosi pointti kun ¨piti käydä kaupungilla notkumassa välissä kun kirjoitin joten unohtui mitä piti sanomani...


    • vantaalta 13v äiti

      Olet todellakin liian tiukka.

      Miksi lapsesi ei saisi meikata? Veikkaa että koulussa kiusataan kun ei saa olla oma itsensä. Kai sinä vielä päätät mitä lapsesi saa laittaa kouluun päällensä?
      Hyvä ihminen. Anna lapsellesi vapautta ja arvosta ja kunnioita nuortasi. Monet lapset muuttavat kotoa pois 15-16v iässä kun ei ole 300km säteellä ammattikoulua tai lukioo. Miten luulet että sinun lapsesi selviytyisi? Ei mitenkään.

      Tiedän monta monta monta lasta joka menee kouluun 10min ennen kun pitäisi että kerkiää meikkaamaan koulun vessassa. Kavereilta lainataan vaatteita ja hiuksiin laitetaan raitoja vesiliukoisella suihkevärillä. Ennen kun uskaltaa mennä takaisin kotiin niin pitää hiuksista ja naamasta ottaa värit ja meikit pois.

      Mitäs luulet että rippileirillä käy? Äiti ei olekkaan katsomassa perään ja saa vapaasti kokeilla rajojaan ja olla kuin kaikki muutkin nuoret. Värjätään hiuksia, tehdään reikiä korviin ja huudatetaan musiikkia ja kokeillaan alkoholia ja tupakkaa. Nukkumaanmeno aikaa ei ole.

      Vapautta ja kunnioitusta lastasi kohtaan.

      Tiesitkö muuten että lasten työ on koulunkäynt ja läksyt, ei kotityöt? Ymmärrän jos viikonloppuisin teetät hommias,mutta et kai arkena laita siivoomaan?

      Onko sinullakin tarkat ajat koska teet mitäkin. Jos ei ole niin kokeileppas vuosi näin aluksi tehdä kellokaulassa kotityöt työsi. Äläkä vain sano että olet työtön tai kotiäiti ja silti laitat lapsesi tekemään.

      Joutuuko 14v 5 euron viikkorahasta maksamaan omat siteensä, kondomit, lääkkeet, kavereitten kanssa kun käy syömässä ja bussilippunsa? Joutuuko kaverit maksamaan lapsesi tarvikkeet? 5 euroa ei todellakaan riitä.

      Meillä 13v siteisiin menee jo 7 euroa kuussa sekä muihin hygienituotteisiin noin 20€.

      8v ja 14v on pikkusen ikäeroa ja ei todellakaan mene enää summat käsi kädessä.

      Tyttäreni koulussa on kahvila sekä karkkiautomaatit ym. Näihin palaa jonkun verran. Koulupäivät 8-15.45 2x viikossa. Sieltä on hyvä käydä ostamassa mehu ja leipä pitkinä koulupäivinä. Kaikki maksaa.

      5€ ei yksinkertaisesti riitä.

      • OKSETTAVA OLET

        "Joutuuko 14v 5 euron viikkorahasta maksamaan omat siteensä, kondomit"

        Taidat olla vapaan kasvatuksen hedelmä, jos sinusta 14-vuotiaan on normaalia ostaa KONDOOMEJA!!! Hyi helv... voin vain kuvitella millaisia jakorasioita kasvatat tyttäristäsi.


      • tytön äiti.
        OKSETTAVA OLET kirjoitti:

        "Joutuuko 14v 5 euron viikkorahasta maksamaan omat siteensä, kondomit"

        Taidat olla vapaan kasvatuksen hedelmä, jos sinusta 14-vuotiaan on normaalia ostaa KONDOOMEJA!!! Hyi helv... voin vain kuvitella millaisia jakorasioita kasvatat tyttäristäsi.

        En ota kantaa,mutta tähän pitää sanoa, että omalla 14v on pillerit käytössä. Kauan asiasta puhuttiin ja päädyttiin että tyttö saa ne. Helpottaa kuukautiskipuja, lyhentää vuotoa (koulusta tuli ennen viikonloma kerran kuussa). Tehtiin gynekologinen tutkimus ja paljastu kysta ja kohdunkaulan ahtaus (lisää vuotoa). Tuli anemia ja tyttö pyörtyili kuukautisten aikaan.

        Monet tätä kauhistelee,mutta tämä on sekä minun äidin että tytön parhaaksi.
        Monet 14v myöskin harrastaa seksiä ja on jo vakituinen suhde. Tämähän tarkoittaa sitä että kyllä niitä kondomeja tarttee.

        Tytöillä alkaa koulussa 13v ikäisenä liikunnassa terveystunnit ja sielä opetellaan kondomin käyttöä ja jokainen saa 3kpl kondomeja omaksi. Katsotaan synnytysvideo sekä taudeista kuvia ja kerrotaan mihin ne johtaa.
        Se siitä vapaasta kasvatuksesta.
        Tämä on käytössä jokaisessa koulussa.


      • huhhuh...
        OKSETTAVA OLET kirjoitti:

        "Joutuuko 14v 5 euron viikkorahasta maksamaan omat siteensä, kondomit"

        Taidat olla vapaan kasvatuksen hedelmä, jos sinusta 14-vuotiaan on normaalia ostaa KONDOOMEJA!!! Hyi helv... voin vain kuvitella millaisia jakorasioita kasvatat tyttäristäsi.

        mielummin ostaa ne kondomit kun olla teiniäiti ja löytää itsensä "erilaiset äidit" ohjelmasta parin vuoden päästä! kannattaa herätä nykypäivän että lapset eivät elä enää kun 60 luvulla ja säästä itseään avioliittoon. en sano että täytyy syoksyä harrastamaan seksiä 14 vuotiaana, mutta se on yleistä ja YLEISTYY! moni tälläkin palstalla varmaan luulee että oma tyttö tai poikalapsensa ei oo mitään seksuaalista touhunnut, huhhu herätkää..taas..


      • järkyttynyt vieläkin
        huhhuh... kirjoitti:

        mielummin ostaa ne kondomit kun olla teiniäiti ja löytää itsensä "erilaiset äidit" ohjelmasta parin vuoden päästä! kannattaa herätä nykypäivän että lapset eivät elä enää kun 60 luvulla ja säästä itseään avioliittoon. en sano että täytyy syoksyä harrastamaan seksiä 14 vuotiaana, mutta se on yleistä ja YLEISTYY! moni tälläkin palstalla varmaan luulee että oma tyttö tai poikalapsensa ei oo mitään seksuaalista touhunnut, huhhu herätkää..taas..

        Valitettavasti yleistyy.
        Itse olin järkyttynyt kun 14v toi koulukaverinsa meille kotiin. Sai koulusta tehtäväksi tehdä parityönä esitelmän.
        Kuukausi myöhemmin poika tuli uudestaan.
        Kysyin, että onko jokin esitelmä ym taas.
        Tyttö vastasi että ei vaan he ovat olleet jo vuoden yhdessä.
        Meinasin saada sydänkohtauksen. Tyttö ollut aina niin kiltti, huolehtiva, fiksu, arvosanat kiitettäviä ja saanut peruskasvatuksen.
        Tilannetta mietittyäni ptin nuorenparin sohvalle juttelemaan. Kävi ilmi että pari oli jo useamman kuukauden harrastanut seksiä ja kondomeistä huolehdittu.


      • elämää ei sen enempä
        huhhuh... kirjoitti:

        mielummin ostaa ne kondomit kun olla teiniäiti ja löytää itsensä "erilaiset äidit" ohjelmasta parin vuoden päästä! kannattaa herätä nykypäivän että lapset eivät elä enää kun 60 luvulla ja säästä itseään avioliittoon. en sano että täytyy syoksyä harrastamaan seksiä 14 vuotiaana, mutta se on yleistä ja YLEISTYY! moni tälläkin palstalla varmaan luulee että oma tyttö tai poikalapsensa ei oo mitään seksuaalista touhunnut, huhhu herätkää..taas..

        Kyllä tyttöjen ja poikien pitää oppia seksiasiat ja tietää miten suojatua taudeilta ja raskaudelta. Se on sellainen perustaito, jota voi verrata vaikkapa uimiseen tai kirjoittamiseen. Elämässä voi käydä huonosti jos ei osaa.


    • liika onliiikaa

      Huh huh onneksi et ole mun äiti, en todellakaan kestäisi asua tollasessa perheessä jossa ei oo suurinpiirtein mitään vapauksia.

      Esim.t uo kone aika, että 14v saa olla kolme kertaa viikossa tunnin? Voi jestas. ja viikkorahaa 5 euroa viikolta? Itse sain 14vuotiaana 50 euroa kuukaudessa, eikä sekään meinannut kunnolla riittää.

    • ei niin tiukka äippä

      Onko lapsilla harrastuksia?
      Saako lapset tuoda kavereita yöksi ja saako lapseni mennä kavereille yöksi?

      Jos vastaat ei niin katso peiliin.

    • outoaaaa

      En edes lukenut loppuun mutta ihmettelin sitä, että miksi imurointi on rangaistus? Koetko sen itse sellaiseksi? Miksi haluat että lapsesi kokevat sen siksi?

    • talousluottamus

      Asuntojen velaton hinta on kaksinkertainen asunnon myynti hinnasta (velat ja saamiset). Velat syntyvät asuntolainasta ja saamiset asuntojen myyntihinnasta. Suomalaisilla on saamisia asunnoista yli 500 mrd euroa.

      Vähittäiskaupassa suomalaiset käyvät kauppaa kulutusluotolla ja kaupan vieraalla pääomalla. Kaupan vieraspääoma on asiakkaiden luottoa esim. ostat kodinkoneen 1 200 euroa vuoden osamaksulla 200 euroa kuukaudessa.

      Harkitkaa kulutusluottoa ja kaupan osamaksua. Enemmän käyttöpääomaa pienemmällä maksulla.

    • jo22v

      Huhhuh, kyllä on mennyt aika överiksi jo tuo homma. Mä oon kasvanu ite tiukassa kodissa mutta ei se nyt tuota luokkaa ollut, että suihkuaika on määritelty ja monelta pitää olla teininä nukkumassa. Netinkäytöstä oli meillä aika veljien kanssa kun oli vain yksi kone, kunnes saimme omiin tietokoneisiin netit ja jokainen pystyi dataamaan omassa huoneessaan ilman tappelua ja rähinää.

      Meikkaamisen aloittamista myöhään kannatan, omille lapsilleni tekisin sen suhteen aivan samalla lailla koska 12v ja alle on ihan turha meikin kanssa leikkiä kun heillä on vielä lähes täydellinen iho ennen murkkuikää. Ja tottakai mitä myöhemmin teini itse haluaa aloittaa meikkaamaan niin aina parempi. Sama hiusvärien kanssa että niitä ei suositella alle 16v nykyään, mutta sen iän nurkilla olisi varmaan aika vähän jo höllätä.Vai pelkäätkö, että sun vanhin lapsi vetää pään pinkiksi tai jopa kauhujen väriksi mustaksi? Itse en kotona asuessani saanut värjätä omia hiuksia tummanruskeaa tummemaksi mutta välittömästi kun ikä oli täysi niin mustaa väriä kehiin ja on ollu viimeiset 4v täysin musta.

      Viikkoraha on teinille aika pieni, sen sijaan voisi vaihtaa kuukausirahaan ja patistella jo kesätöihin tienaamaan rahoja. Meillä kuukausiraha lähti veke aikanaan jos sovittuja kotihommia ei tehty tai vastaavaa. Sen sijaan saatiin viikonloppuisin valvoa myöhään ja olla kylillä kuhan porukat tiesi missä ollaan. Koulutehtävien suhteenki kannattaa sen teinin kohdalla miettiä että onko tarpeellista jos hoitaa muuten koulunsa hyvin vai meinasitko tarkistella ne läksyt silloin jos se sattuu menemään lukioon peruskoulun jälkeen ja siellä vasta opettelee pitämään huolta omasta opiskelusta?

      Sinuna aloittaja miettisin pidemmällä aikavälillä näitä asioita.

    • riippuu mihin vertaa

      kyllä tälläkin kasvatuksella saa parempaa aikaan kun itähelsinkiläiset alkoholistiperheet, jossa lapset pilleripäissään pyörivät jo 13-vuotiaina.

    • kuriakyllä

      no lähes vastaava kuri oli meilläkin kun oltiin lapsia, tosin emme vain saaneet viikkorahaa..mieti nyt jos neljälle lapselle pitää maksaa tyyliin "olemassaolostaan" kun ei meilläkään se raha puussa kasvanut...

      jotenkin huvittaa kun nykyään lapsille pitää kaiken viihdykkeiden ostamisten lisäksi lahjoittaa rahaakin?
      mutta se on tätä nykymeininkiä.
      heti jos lapsi joutuu toimimaan kotinsakin hyväksi niin se lasketaan "orjuuttamiseksi ja työleiriksi"..hitto kyllä itsekin kotona siivosin,tiskasin(5 ihmisen tiskit ja äidin kokkaustiskit), putsasin ja puunasin ja kyllä..laitoin myös ruokaa koska se oli mielestäni kivaa laittaa ruokaa.
      meillä ei ollut kuin telkkari jota joskus katsottiin..myöhemmin tuli sitten PS1 ja tietokone, niitäkään nyt kovin paljoa tullut käytettyä kun oli mielummin kavereitten kanssa.
      harrastuksiin ei vain ollut varaa, piti kehittää itse tekemistä.

      nykyajan lapset ovat pumpulissa kasvatettuja kermaperseitä.
      valittavat heti jos ei makseta jostain roskien ulos viemisestä..ihan helvetin säälittävää!

    • metallistiprkl

      Ei kyllä 5€ viikkoraha 14-vuotiaalla riitä. Toivottavasti nostat sitä sit kun täyttää 15. Ja se et ei hiuksia saa edes värjätä ennen 18 vuosen ikää menee jo pikkasen yli rajan.

    • hgfhff

      Eli ap opettaa että kotityöt ovat ikävä asia koska käyttää niitä rangaistusmuotona???

      Tällä tavalla opetat lapsesi vihaamaan kotitöitä, voisin kuvitella että aikuisina ei paljoa kiinnosta tiskata tai siivota jos se on ollut pakkopullaa koko lapsuuden.

      Koulu ja läksyt ovat jo tänä päivänä itsessään rankkaa, joten tuolla että laitat lapsesi siivoamaan ja käymään puolestasi kaupassa ja hoitamaan nuorempia on jo liikaa taakkaa noin nuorille koululaisille.

      Oletko ap itse laiska kun et jaksa hoitaa perheesi ruoanlaittoa, kaupassakäyntiä, siivousta? Missä itse olet, ylitöissä, omissa harrastuksissasi? Anteeksi mutta tälläinen mielikuva lukiessa tuli.

      Olen itse hoitanut yksin kahta lasta 9 vuoden ajan ja ainoastaan sairastapauksissa olen pyytänyt apua, muuten olen ihan itse hoitanut lapseni, kotini, kauppareissut ja muut.

      En ole itse pakottanut koskaan lapsiani mihinkään, toinen lapsista silti tyhjentelee asianpesukonetta, pyyhkii pölyjä, vie roskia, pitää oman huoneensa siistinä, aina, aivan oma-aloitteisesti. On oma läppäri, en ole asettanut aikarajoja, lapsi on koneella silloin tällöin, paljon ulkona, en ole tehnyt tästä suurempaa numeroa . Jos olisin laittanut aikarjan, tietokoneen käytöstä käytäisiin taistelua varmaan joka päivä.

      Saa kymppejä kokeista, luotan että tekee läksyt ja autan vain jos hän tarvitsee apuja.

      Toinen lapsista taas pärjää loistavasti eräässä urheilulajissa minkä sai itse valita, pärjää myös koulussa. On innostunut ruoanlaitosta valtavasti koska olen antanut katsoa paljon ruokaohjelmia telkkarista, minkä varmasti joku tiukkapipoinen äiti olisi kieltänyt. Tekee paljon ruokia ja keksii omia reseptejä.

      On vanhempi joten saa mennä vapaammin kavereiden kanssa ja koska en ole tiukkis niin uskaltaa soittaa ja kertoa asioista missä menee ja ei pelkää jos myöhästyy vaan itetää että ymmärrän.

      Luulisi että ap on loppuunpalanut itse tuossa minuuttielämässään, hengitä, ota relammin, anna lastesi mennä ja kasvaa ja elää.

      Olet varmaan sellainen äiti joka soittelee joka päivä lapsilleen kun ovat muuttaneet kotona että miten pärjää. Vanhemman pitää luottaa ja uskoa että lapset pärjää, jos itse luot heihin pelkoa ja epävarmuutta, he eivät lennä pesästään.

    • Mahtavaa nähdä että joku vanhempi haluaa kasvattaa lastaan jo ihan kotootakäsin, eikä jättää kaikkea koulujärjestelmän piikkiin. Itselläni ollut juuri sama linja vanhemmilla kun olin lapsi ja tänään kiitän siitä heitä, kun katson luokkatovereitani.

      5€ on aivan riittävä raha lapselle siihen mitä lapsi tarvitsee. Nykyään lapset oppivat kulutushysteriaan aivan liian nuorena ja raha merkkaa sukupolvi sukupolvelta enemmän ja enemmän. Kaikkeen tekemiseen olevinaan tarvitaan rahaa.

      Itse kannustan sinua vanhempana jatkamaan linjaasi, koska lapsesi kiittävät sinua myöhemmin elämässään, kun osaavat helpot kotityöt ensimmäisessä asunnossaan ja osaavat tehdä muutakin kuin asioita joihin tarvitaan rahaa.

    • Jo on tiukkaa kasvatusta!!Mulla 15 v tytär,saa vähintään 20-50e viikossa omaa rahaa.Jos vaatemenoja ,minä maksan.Hän siivoaa oman huoneensa,tyhjentää tiskikoneen ja käy kaupassa,jos tarvis,ja koneella saa olla sen minkä haluaa.Kotiintulo on viikonloppusin n klo 24,jos venyy ,hän soittaa.
      Viikolla yleensä harrastaa liikuntaa,salilla käy ja lenkillä.
      Ihan fiksu ja eläväinen tyttö minulla,vaikka en ole mikään piiskaaja ollutkaan.Eikä ole ongelmia ollut,keskiarvo 8,5 todistuksessa,läksyjä minun ei ole tarvinnut tarkistaa enää vuosiin.Korvakorut ja napakorut saanut jo aikoja sitten,hiuksiinkin väriä.
      Säännöt meillä on,miten kuuluu käyttäytyä,se tärkeintä tässä elämässä.
      Käymme yhdessä syömässä kerran kuussa,se kivaa,meidän oma juttu.
      Minusta ihana tytär,ei juopottele eikä tupakoi,vaikka en ole mikään keskitysleirin vartija.

      • äitikkä.

        Minulla on 16v tyttö ekalla lukiossa ja jo kahtena kesänä ollut kesähommissa ja nyt tekee satunaisia töitä viikonloppuisin ja myös syyslomalla oli kolme päivää töissä.
        Hän ostaa itse meikkinsä ja osin vaatteensakin, kotitöitä hänellä ei kauheesti ole vain oman huoneen siivous ja koiran hoito ja ulkoilutus.
        Pärjää hyvin koulussa ja ei pelkää työtä.


    • lissu14

      Siis niinqdaa, kauhee tiukkapipo mutsi! Onnex mun vanhemmat on tosi rentoi eikä tollasii nazei.

    • Niinpä niin.

      Tarvitseeko alle 15 vuotias viikkorahaa? Ei tarvitse. Koska vanhemmat maksavat ruoat,vaatteet ym.menot.

      • vanhemmat vastuuseen

        Sehän tässä onkin. 5€ viikkorahalla pitää ostaa karkit, viikonloppu menot, vaatteet ja harrastukset.
        Mun mielestä ne kuuluu vanhempien vastuulle.


      • Aloittaja ei
        vanhemmat vastuuseen kirjoitti:

        Sehän tässä onkin. 5€ viikkorahalla pitää ostaa karkit, viikonloppu menot, vaatteet ja harrastukset.
        Mun mielestä ne kuuluu vanhempien vastuulle.

        missään vaiheessa ole kirjoittanut, että viikkorahalla pitäisi maksaa mitään viikonloppumenoja, vaatteita tai harrastuksia. Minun mielestäni ainakin viikkoraha on omaa ylimääräistä rahaa millä voi tehdä mitä haluaa. Oikeisiin menoihin kuten vaatteet, harrastukset ym. tulee vanhempien tietysti antaa rahat erikseen.


      • Miksei muka?
        vanhemmat vastuuseen kirjoitti:

        Sehän tässä onkin. 5€ viikkorahalla pitää ostaa karkit, viikonloppu menot, vaatteet ja harrastukset.
        Mun mielestä ne kuuluu vanhempien vastuulle.

        "Vanhemmat Vastuuseen" et tainnut oikein tajuta pointtia, JOS vanhemmat kustantavat ne harrastukset, ruoat, karkit, vaatteet sun muut niin eihän sitä viikkorahaa silloin tarvi antaa, samoihin menoihin ne rahat kuiteski menee, ei sen tarvi käydä siellä lapsella missään vaiheessa.


    • Tuohan on

      Ihan kuin Armeijassa. Mikähän on isännän sotilasarvo, kun teillä noin tiukkaa, että kaikki on noin tiukkaa. Pitääkös teillä olla kaikissa paidoissa napit, ohjessäännön mukaan näin kun on.

    • näillä se toimii

      Meillä ollaan hieman vähemmän vankilamainen tyyli kuten Ap.Mutta ei meilläkään ytölle annettu kännyä kuin oli riittävän kypsän ikäinen huolehtimaan siitä.Kyllä kotona asuvalle riittää 5e viikkoraha ja oma huone pitää siistiä x1 vko.Petit petata jne. Kotiintuloajat eivät ole tarpeen koska lasten paikka ei ole iltaisin kaupunki tai ostari.Tarvittaessa ilmoittavat jos ovat kaverilla kyläilemässä jne.

    • ,l,l,l,

      Miksi näitä trolleja aina ruokitaan;((

    • riittääkö5eviikkorah

      Ensinnäkin musta koko viikkorahaa ei tarvita ollenkaan! Mitä lapsi tekisi siis sellaisella?

      Kun jotain tarvitaan esim. uusi pusero. Pyydät rahan vanhemmilta ja ainakin minä annan varmasti kaikkeen realistiseen ja tarpeelliseen rahan, jos mulla rahaa vaan on. Samoin myös joskus huvitteluun.

      Kun lapset tulee teini-ikään, ne voi tehdä niin että ostavat sillä viikkorahalla kaljaa tai tupakkaa. Tai jos se viikkoraha ei yksinkertasesti riitä siihen, niin sitten säästetään, niin kauan että riittää.

      Lapsia ei tule myöskään mun mielestä palkita esim. pihan haravoinnista. Ei meillekkään vanhemmille siitä mitään makseta? Pitää oppia tekemään tälläsiä kotiin liittyviä töitä siis ilman maksuakin. Eikä myöskään kokeista jos saa hyviä numeroita, kuulu lapsille siitä antaa rahaa tai sitten ne on vinkumassa sitä aina. Koulu pitää hoitaa muuten kunnialla, ilman että siitä vingutaan rahaa... Joskus tietysti jos on kyseessä lapselle hyvin vaikea aina esim. matikka, niin voi vaikka palkita että jos sä saat nyt siitä kokeesta 9, niin saat sitten esim. 20e rahaa. Mutta ei nyt muuten.

      Eli raha tulee kaikkeen tarpeelliseen ja vähän ylimääräseenkin lapsille siihen asti kun he täyttävät 18v, jonka jälkeen alkavat olla vähitellen vastuussa omasta elättämisestään, mitä vanhemmat voivat vaan tiukan paikan eteen joskus tullessa tukea taloudellisesti jos haluavat ja näin musta hyvät vanhemmat toimiikin, jos on mahdollisuudet toimia.

    • .........

      ihmetyttää miten tuollaisia vanhempia on. sinä olisit sopinut hyvin natzileirin johtajaksi!

    • 1000.ap

      ei hitto mikä robotti perhe. ei käy kateeksi.

    • Kohtuus kaikessa

      Muuten kuulostaa enimmäkseen ihan kohtuulliselta jos säännöistä voidaan erityistapauksissa joustaa. Viikkorahan kohtuullisuus riippuu ihan siitä, mitä kaikkea viikkorahallaan joutuu kustantamaan. Jos enimmät hankinnat saa vanhempien laskuun, ei viikkorahaa tarvitse juuri lainkaan. Sen sijaan jos kaikki kaverien synttäri- ja joululahjat ja leffaliput ja pelit ja musiikit joutuu tuolla viidellä eurolla kustantamaan niin tuntuu aika rajulta. Siis jos yhtä cd-levyä varten saa säästää viikkotolkulla, jolloin muihin huvituksiin ei jää lainkaan rahaa. No ruokaansa ja vaatteitaan eivät toivottavasti tuolla joudu maksamaan.

      Myös multa naperona edellytettiin kotitöitä että sen viikkorahan sai. Jäi aika usein saamatta :D Itse harrastin ahkerasti jo kuusivuotiaana, joten jouduin kyllä joa nuorena liikkumaan vaikka missä yksikseni. Kouluunkin kävelin ihan yksin, saako teidän napero mennä kouluun ilman, että äiti tulee saattamaan? Riippuu toki asuinpaikasta, mutta jos kouluun on pieni kävelymatka, niin eiköhän lapsen päähän saa suojatiesäännöt taottua ilmankin, että äiti roikkuu mukana joka ikinen päivä.

      Kännykänkin sain tosi nuorena, mutta vain harrastuksen takia, menin joka päivä itsenäisesti koulusta bussilla treeneihin ja sitten jos ei hakijaa näkynyt, oli hyvä jos pystyi soittamaan ettei tarvinnut pitkään palella ulkona jos kestikin kauan. Kyseinen kännykkä ei tosin ollut mikään älyluuri vaan jättimäinen kapula, jolla ei pystynyt edes tekstaamaan. Oli mahdoton myös hukata kokonsa takia, siis erinomainen ensipuhelin.

      Itse saan nykyään kuussa 150€, jolla siis maksan kaiken. Niin vihteen kuin ruuat ja vaatteetkin. Tuleepa sitä hankittua maitoa ja leipää koko perheelle kun olen ainoa, joka kauppaan koskaan ehtii. Onneksi on rinnakkaiskortti äidin luottokortille, joten hätätapauksissa en jää nälkäiseksi.

      Jäin vielä miettimään noita läksyjä... Hyvä, että teillä niihin panostetaan, mutta ainakin vanhempien lasten kohdalla voisi alkaa luottamaan siihen, että osaavat itse huolehtia tuon verran. Vastuuta kannattaa antaa asteittain, ettei kaikki lävähdä kerralla naamalle kun tulee täysi-ikäiseksi. Kaikkia lisätehtäviäkään ei ihan joka tilanteessa välttämättä kannata pakottaa tekemään, jos lapsi on sairas tai on juuri silloin menoja, niin ehkäpä noita ei tarvitsisi noin tiukkapipoisesti tehdä. Minua ahdistaisi jos vanhemmat kyttäilisi mun läksyjen tekoa tai mitään muutakaan tuolla tavalla. Ovat onneksi aina kunnioittaneet yksityisyyttäni.

      Luetko lastesi tekstarit ja facebookviestit vai saavatko he sen verran omaa tilaa?

    • nojaa....

      No eipä noihin ole paljon kommentoimista, mutta...

      No nukkumaanmenoajat ovat ihan fiksuja, joskin en minä nyt kyllä ymmärrä miksei lapsi saisi lukea vaikkapa sängyssä, jos ei nukuta. En minäkään saanut skidiä valvoa koneella öitä läpeensä, mutta kyllä sängyssä sai aina lukea oman lukulampun valossa.

      Toisekseen en ymmärrä tuota tietokoneen käytön rajallisuutta ollenkaan. Okei 8 vuotias ei paljon vielä ymmärrä netistä, mutta kyllä tunti on aika lyhyt aika opetella, puhumattakaan, jos haluaa jutella kavereidensa kanssa ja muuta sellaista mitä erityisesti teinit tekevät. Minusta sinun pitäisi antaa lapsille netinkäyttörauha, eikä kyttäillä selän takana kokoajan. Ethän sinä lue lasten tekstiviestejäkään?

      Ja suihkuajat vielä..tsiisus. No tyttöjen on helppo kyllä 18 vuotiaana suorittaa intti..ei siinä paljon enää eroa ole aikataulullisesti.

    • 2+15

      Minusta huolenpitosi lapsista on esimerkillistä. En näe tässä mitään lasten oikeuksia loukkaavaa vaan hyvinkin harkittuja asioita, joihin on olemassa hyvät perustelut.
      Seuraamukset rikkomuksista on toivoakseni sovittu yhdessä?
      Se, voiko lapsi poistua kotinurkilta ilman aikuista riippuu tietysti myös asuinympäristöstä ja miten laaja reviiri tuo kotikatu on.
      Hiusten värjäys kasvuikäisellä on terveysriski joten rajoittaminen on tyttöjen parhaaksi eikä itsensä reijittämisestäkään mitään etua ole.
      Antaisin kirjoittelevan tyttären kirjoittaa enemmän kuin 3 tuntia viikossa mutta ehkäpä hän voisi kirjoittaa vihkoon tai tavallisella kirjoituskoneella.
      Koska nimenomaan netti on koukuttava asia tietokoneissa se usein vie lapsilta ajan, joka pitäisi käyttää liikuntaan ja netin käytön rajoittaminen on perusteltua.
      Viikkorahan määrä riippuu siitä, mitä lapsen tulee sillä hankkia. Tuonikäiset ovat kokonaan riippuvaisia vanhempien tuloista ja niin näillä on oikeus päättää myös rahojen käytöstä. Jos lasta opetetaan käyttämään rahaa omiin tarpeisiinsa, voidaan antaa tietty summa vaikka sukkien ostoon jne.
      On viisaampaa opettaa lapset tulemaan toimeen vähällä rahalla kuin antaa heidän käyttää rahaa mielihalujensa mukaan (ja sitten aikuisena olla vaikeuksissa kun omat tienestit eivät siihen riitä).
      Onnittelen hyvästä ja lapsia tukevasta kasvatuksesta. Ja tämän arvion kirjoittaja on ammattipsykologi koulussa.

      • kalle kustaa

        Minä olen miettinyt, että miten meistä ns normaaleissa tavallisissa perheissä kasvaneista on tullut vastuuntuntoisia aikuisia, vaikka kotona ei ole ollut tuollaista armeijameininkiä. Itse olen kaikin puolin vapaan kasvatuksen tulos, eikä ole mitään suurempia ongelmia. Miten koulupsykologi selittää tämän? :)


    • höllää vähän

      Perjaatteessa ihan ok, mutta oppiiko lapset ikinä selviämään omin päin? Ja sitten kun vähän kasvaa niin eikun rajoja rikkomaan, ÄIDILTÄ SALAA tietenkin.

    • mumeski

      mihin lapsi tarvii sitä rahaa? oletettavasti saavat ruoan kotona ja koulussa, vaatetus ja harrastukset tulee varmaan myös talon puolesta? käyppä kahtomassa keskellä päivää koulun nurkilla niin näet mihin ne rahat menee eli ilman aikuisiin energia juomiin ja välipaloihin kun kouluruoka ei kelpaa

    • joku vaa

      Ei kannata ihmetellä jos lapsesi alkaa vihata sinua aikuisena !! Kuulostaa ihan orjaleiriltä!?! Hei jotai rajaa

    • Tyytyväinen olen!

      Olen 17v nuorimies, joka asuu tietenkin vielä kotonaan. On minullakin kotitöitä, joita pitää tehdä niin teenkin esim. Roskien viennistä, tiskikoneen tyhjentämiseen sekä omanhuoneen siivoominen.

      Käyn koulua ammattikoulussa niin on minullakin kotiin tuloajat vieläkin arkipäivisin, klo. 22.00 mennessä pitää olla kotona siinä tehden iltatoimet ja heti nukkumaan, että jaksan taas koulussa. Viikonloppuisin saan olla siihen max. 00.00 asti ulkona kavereideni kanssa/kaverillani kahvilla mitä nyt ikinä teenkään, jos siitä on erikseen sovittu vanhempien kanssa.

      En ole saanut viimeiseen 4v viikkorahaa, koska olen itse käynyt töissä missä olen tienannut käyttörahani mitä saan käyttää vapaasti mihin ikinä haluan. Minun pitää selvitä palkallani kuukauden päivät seuraavaan tiliini, joka opettaa säästämään rahaa ja miettimään mitä tarvitsen ja mitä en. Kyllä vanhempani ostavat minulle kaikki tarvittavat/pakolliset mitä ikinä tarvitsenkaan vaatteet yms. Jos sattumoisin tilini, joka on vain n. 150-200e/kk (- 50e, menee joka tilistä säästötilille pahanpäivän varalle) mitä nyt lehtienjaosta saakaan palkkaa. Jos se loppuu niin voin saada 5-10e tarvittaessa.
      Koska kumminkin mopoon bensaa pitää saada ja rahalla saa bensaa niin itse maksan bensat omista rahoistani kesäisin kun sillä ajelen. Mopon vakuutusmaksut maksan itse, sekä mopo kortin maksoin itse mopo maksoimme vanhempieni kanssa puoliksi. En itse sanoisi tätä ojatyöksi vaan hyväksi kasvatukseksi ja aluksi elämälle, josta oppii tekemään töitä rahan eteen. Eikä ole käsi ojossa rahaa kinumassa, että oppii sen rahan arvon ja sen ettei ''Raha ei kasva puussa.''

    • Roo

      Jos sinä maksat kaikki jutut joita lapset tarvitsee ja ne jotka toivoo, niin silloin viikkoraha on ihan sopiva (näin meillä toimii, jos ei ole töissä, niin vanhemmat maksaa).

      Hiuksien värjäämisestä, korviksista ja läväreistä taasensa saa sitten olla omat mielipiteensä (ei ehkä kaikille ole niin normaali asia lävärit ja värjäykset, iteltä äiti kysyi kun olin 4-5-vuotias, että haluanko korvikset ja hiusten värjäys on ollut ok yläasteen alusta).

    • Yli-kersantin tytär

      Olen itse kolmekymppinen ja minun mielestäni meillä oli tiukkaa aikoinaan. Mutta ei meillä silti mitään suihkuaikoja valvottu. Kuulostaa vankilatoimenpiteiltä. Kai ne vanhemmat tytöt osaa jo sen verran olla itsenäisiä, että ymmärtävät kuinka kauan kannattaa käyttää aikaa suihkussa jos tiettyyn kellon aikaan pitää olla petissä. Pitää antaa vähän liikkumavaraa niin lapsista kehittyy itsenäisiä ja tasapainoisia.

      Sekin että nuo kotityöt on rangaistuksena kuulostaa ikävältä. Sitähän juuri sitten oppii siihen että kotityöt on jotain hirveää. Kotityöt pitäisi olla normaalia kotonaoloa, kaikki auttavat kaikkia mutta ei mitään hirveätä määräilyä. Kaikki lapset on tietysti erilaisia, mutta itse ainakin auttelin äitiä mielelläni eri toten silloin kun ei pakotettu. Isäni harrasti juuri sellaista armeijamaista käskytystä ja vaikka silloinkin hommat tehtiin niin aina oli ikävä mieli. Kai tässäkin voi joku keskitie olla. Minun mielestäni parempi olisi jos otettaisiin joku etuisuus pois rangaistuksena, kuten puhelin pois, kuin pakotettaisiin tekemään jotain. Sillä minusta oppii myös siihen että kaikki ei tule ilmaisena ja itsestäänselvyytenä.

      Teillä on varmaan tosi kilttejä lapsia tuolla menolla, mutta mieti miltä itsestäsi tuntuisi tuolla järjestyksellä.

      • ei lotraamista

        Suihkuun riittää hyvin 15min


    • suurperheen äiti

      Meillä oli lapsilla myös kotiintulo- ja ruoka-ajat, astianpesukoneen tyhjennys ja oman huoneen siivoaminen. Tietokoneaika oli tunnin päivässä, koulutehtäviin sai lisäaikaa, nukkumaan mentiin 21:30 arkisin, viikonloppuisin sai valvoa hieman pidempään pe ja la.
      Suosittelin myös ainakin yhtä liikuntaharrastusta, mutten pakottanut, onneksi jokainen näin halusikin pieniä lajinvaihtotaukoja lukuunottamatta. Koulutehtävätkin tehtiin välipalan jälkeen heti koulusta saavuttua, sen jälkeen aika kavereille ja harrastuksiin. Kavereita meillä kävikin paljon, huolimatta tietsikka-ajan rajoituksesta- Meillä pelattiin pihapelejä, leikittiin isolla porukalla ulkona milloin mitäkin, sisällä lautapelejä ja leffailta perjantaisin, yökyläläisiäkin oli usein vkl. Valmensin itse junioreja lajissa jota omat lapsetkin harrastivat.
      Lapsista kaksi on jo aikuista, ja yksi teini. Kaikki ovat pärjänneet hyvin koulussa, ei alkoholiakaan ole kokeiltu alaikäisenä, aikuisenakaan se ei ole mennyt örveltämiseksi ja esikoinen on absolutisti. Lapset osaavat itse pitää huolen asioistaan ja jaksamisestaan, ei ole pakko riekkua kavereiden kanssa vaan voi sanoa nyt olen väsynyt ja lepään tämän illan.
      Esikoispoika varsinkin on kiittänyt riittävää kuria ja rakkautta jota sai kokea. Osaa tehdä kotityöt, toisin kuin avopuolisonsa, joka ainoana lapsena palveltiin täysin, enkä sano tätä pahalla, vaan todeten. Lapset ovat myös oma-alotteisia ja pystyvät toimimaan ryhmässä, ovat aina auttaneet koulukavereitaan joilla on ollut vaikeuksia. Pelkkää kiitosta olen lasteni käytöksestä ja ahkeruudesta saanut kuulla aina opettajien ja ohjaajien taholta, enkä sano että se on yksin omaa ansiotani, vaikka minullekin tuota kunniaa yksinhuoltajaäitinä on yritetty sovittaa. Lasten kanssa on vaan aina keskusteltu heidän omienkin tekojensa vaikutuksista ja siitä kuinka he voivat rakentaa omaa tulevaisuuttaan olemalla itse ahkeria ja jopa kunnianhimoisia. Teinikin juuri sanoi tietävänsä aina että ei ole rakkaudetta kasvanut, vaikka säännötkin ovat olleet ja niitä on noudatettu.

    • vanhempi:)

      Nuo ovat mielestäni liian tiukat rajat. Meillä on kolme saman ikäistä lasta ja kaikkien viikkoraha on 20e. Kännykät on kaikilla olleet kahdeksasta vuodesta alkaen.

    • Eversti Jorma

      Minusta sinä olet aivan liian lepsu. Minun kodissani on aikataulut ja ohjesääntö. Sitä myös noudatetaan. Lapset luonnollisesti osallistuvat kotitöihin esim astiat viedään koneeseen ja pöytä pyyhitään ja pyykit viedään pyykkikoriin.

      Viikkorahaa annan koulumenestyksen perusteella.(Lukuaineiden keskiarvo)
      keskiarvo 5-6: ei viikkorahaa
      keskiarvo 7 viikkorahaa 20 euroa
      keskiarvo 8: viikkorahaa 28 euroa
      keskiarvo 9-10 viikkorahaa 40 euroa.

      Tämä on mielestäni hyvä kannustinpohjainen systeemi. Lapset tekevät mielellään töitä koulussa, kun se näkyy automaattisesti tilillä.

      ma-pe:

      06.30 KOMP...kotona herätys. Valot päälle, ylös sängyistä, punkka valmiiksi.

      06.45 ryhmittyminen pukuhuoneen ovelle ja suihkuun mars vuorotellen. Suihku ja pesuaikaa n. 10min / kersa. Itse käyn suihkussa ennen lapsia ja vaimo lasten jälkeen. Näin kukaan ei joudu odottamaan omaa vuoroaan kohtuuttoman pitkään.

      07.30 - 07.45 aamiainen oltava syötynä. Riippuen kouluaamusta, onko lasten meno 8, 9 vai 10, voi toki aamiaisaikaa olla enemmän. Jos meno on vasta kymmeneksi, lapset saavat tehdä omia juttujaan siihen asti.

      -Koulupäivä lukujärjestyksen mukaan, minkä tarkistan joka viikko-

      Koulusta tultua lapset tekevät läksyjä, sekä syövät välipalaa.

      17.30-18.00. Siivouspalvelu. Töistä tultua tarkistan lasten huoneiden siisteyden, jos se ei tyydytä, lapset siivoavat uudelleen.

      18.15 ilallinen

      19-21: iltavapaa: Lasten omaa aikaa, mutta tarpeen tullen tehdään läksyjä, jos jäi iltapäivästä. Myös harrastukset tapahtuvat arkisin tällä aikavälillä. Tietokonetta saa käyttää niinkuin huvittaa, kunhan läksyt on tehty. En näe sen rajoittamisessa järkeä ellei lapsi ole rikkonut ohjesääntöä, jonka johdosta hän joutuu tekemään extra-askareita,

      21-22: iltatoimet tehtävä tällä aikaväillä, mutta muuten saa olla vapaasti. Pinkkatarkistus ennen nukkumaanmenoa.

      22-6.30 Hiljaisuus ja valot sammuu.

      LA

      9.00 herätys (tosin saa nukkua 10 asti jos haluaa)
      10.00-11.00 aamupala
      12-15 liikuntaa
      17 kevenetty siivouspalvelu
      18. ilta-ateria
      23 Nukkumaan

      SU

      9.00 herätys (saa nukkua 10 asti, jos väsyttää)
      10-11 aamupala
      12-15 läksyjen tekoa
      15-18 iltapäivävapaa
      18 illallinen
      21 iltatoimet
      22 nukkumaan ja hiljaisuus komp...kotona.

      t. Eversti Jorma

    • Thlr

      Ehkä eniten tuossa mietitytti tuo tietokoneaika. Kolme kertaa viikossa tunti? Kyllä lasten ja nuorten pitäisi saada pelata ainakin kaksi tuntia päivässä. Ei sen pitäisi olla haitallista.

      Mielestäni nuo rajat ovat hieman liian tiukat.

      • Thlr

        Korjaan, saada yleensäkin olla tietokoneella kaksi tuntia päivässä. Eivät läheskään kaikki pelaa.


    • Itsetyydystyskin...

      on varmaan vanhemmalta tytöltä kielletty ja jos kiinni jää, niin remmiä tulee.

    • AMISh

      Silloin kun olin 8v (2004) niin kotona piti olla klo 19:00 ja nukkumassa 21:00. Viikkorahaa 2,50 € ja tietokoneella sai olla kaksi (2) tuntia neljänä päivänä viikossa. Lauantaisin oli karkkipäivä.

      Yhellä vitun homolla oli siihen aikaan pienempi viikkoraha ja muutenkin ihme natsi meininki himas (ei saanu pelata miniclip taistelu pelejä ja sille ei ostettu mitään pelikoneita) Oli muuten kade äijä kun meillä oli pleikkarit ym.

      Sitten joillain tyypeillä oli aika olematon kuri ja sen huomasi siitä että hokivat vittua ja perkelettä vittu koko ajan kävivät saatana sekoilemassa joissain vitun paikoissa ja pöllivät vittu jotain kamaa jostain perkele kun olivat niin vitun koviksia saatana vittu perkele. Ei siitä sen enempää.

      Kun menin yläasteelle ja täytin 13v sain paljon enemmän rahaa käyttööni ja ulkona sain seikkailla niin paljon kuin huvitti, en kuitenkaan hyödyntänyt sitä mahdollisuutta kovinkaan usein. AMISh kuittaa.........

      • AMISh

        Niin aika tiukka mamma on tosiaan sehän se asian ydin oli. Terveisiä ylläpidolle.


    • pupelinpoika15

      Meilla ei ole ollenkaan viikkorahaa, eikä siitä valiteta, rahaa annetaan silloin kun on menoja, mutta ei sitä aina tarvii saada

    • äiti tietää

      minä olen 13v tytön äiti ja annan sille kokeista rahaa ja jos se itse tarvitsee niin annan muulloinkin rahaa meikkeihin, vaateisiin ja muihin koska haluan sen saavan hyvän nuoruuden ja en pistä sille kotitöitä. joskus se tekee huvin vuoksi kotitöitä mutta useimmiten ei ja se on ihan ok.

    • vähemmän kuria!!!

      Olen 16 v tyttö ja jos tommosessa kodissa oisin joutunu olemaa ni sekasiha sitä ois menny. Aivan liian kovi kuri!!!!! Minä en polta juo enkä mitään muutakaan, käyn kauppakoulua ja lukiota ja numerot ovat hyviä. Löysennä ny vähä otettas tai lapset haluaa pois kotoo ja äkkiä

    • Voi elämä

      Pakkopaita voisi tehdä ruovalle hyvää.

      Olet valitettavasti kadottanut todellisuuden tajusi. Kyllä neljätositavuotiaan tulee saada käyttää tietokonetta ja nettiä niin paljon kuin sielu sietää.

      Kirjoituksesi viittää vakavaan tunne-elämän häiriöön jonka on aiheuttanut todennäköisesti jokin lapsuudessasi kokema trauma.

      Oletko itse saanut miten tiukan kasvatuksen kun olit lapsi?

      Tahdot todennäköisesti purkaa pahaa mieltäsi ja ylentää itsetuntoasi leikkimällä kotityrannia joka saa komennella lapsiaan.

    • rfhbb

      arvioni on 4/5 tälle provolle yksi piste lähti että tunnistin tämän aika helposti


      -yli kaksisataa provoa tehnyt kuittaa

      • rfhbb

        xD mul o samantyyline provo jossai nuoret palstal btw:D:D


    • Epäreilua

      Säännöt voi kukin asettaa itse, eivätkä nuo mainitsemasi ole mitenkään pahat, vaikka tiukat ovatkin. Sen näkisin epäreiluksi, että 14- vuotias saa saman verran viikkorahaa kuin 8-vuotias, vaikka joutuu tekemään enemmän töitä. Teinit kuitenkin viettävät aikaa kavereittensa kanssa, ja saattavat tarvita enemmän kuin tuon 5€. Sitä paitsi vitosesta on paha säästää. Heti, jos haluaa karkkipussin ostaa niin 2-4€ on mennyttä. Myös 11 ja 8- vuotiaalla voisi olla jotain eroa kohtelussa.
      Itse asiassa.. Mihin nuorimmaisesi edes tarvitsee viikkorahaa, jos ei saa poistua pihalta ilman aikuista? Uskon, että tällöin kaupassa käydessä aikuinen muutenkin maksaa.

    • 2+10

      Muistan että pienenä saatiin perjantaisin 2e karkkia, se oli sitten vähänniinkuin meiän viikkoraha. Sai sitten toki valita että jos halusikin säästää sen rahan mutta useimmiten se karkkipussi vei kumminkin voiton. Sukulaiset laittoivat meidän säästötileille pienen summan rahaa esim synttäreinä, ja tilit saatiin käyttöön kun täytettiin 18v. Mulla tosin meni autokouluun tuo raha, mutta ei siihen muuten olisikaan ollut varaa. Pikkusisko vielä säästää omiaan kun ei näe kortille käyttöä.

      Ite pyysin saada opetella esim pyykkikoneen käytön suht nuorena, ehkä 10-12v olin silloin, inspiraationa toimi kaveri joka joutunut ihan ala-asteen alusta lähtien tekemään raskaitakin kotitöitä. Toki jouduttiin siskon kanssa siivoamaan omaa huonetta mutta tosiaan "vaativammat" tai ehkä vaikeammat asiat niinkuin tiskikone tai pyykkikone tulivat sitten myöhmmin. Teininä saatiin rahaa kun tehtiin juurikin kotitöitä. Mitään tiettyä summaa ei ollut, välillä talon siivoamisesta sai 20e, välillä 10e, välillä saikin huhkia enemmän rahojen eteen. En kumminkaan koe että kummatkaan oltaisiin lellittyjä tai päästy helpommalla kuin muut, koska mullakin kaveripiirissä löytyy sellaisia jotka aina saaneet kaiken haluamansa ja aina ollut taskurahaa etc. Myöskin siskon koulukaverit saavat rahaa kun vaan pyytävät vanhemmiltaan, ja ihmettelevät suuresti miksi siskoni vieläkin tekee kotitöitä ja saa siitä sitten palkkaa.

      Tietysti tehdään kotitöitä ilman palkkaakin, sehän on kaikkien vastuulla, mutta ainakin meitä motivoi juurikin se että tietää että esim ikkunoiden pesusta saa 10e. Tietysti kaikki tyylillään ja omasta mielestäni pieni viikkoraha nuorille lapsille on hyvä juttu, sitten teininä ehkäpä juurikin tuon 14v kohdalla kannattaa harkita että pystyisi muilla tavoilla tienata rahaa, kun ei tuon ikäiset vielä töissäkään käy.

    • jph2

      voi vittu..!!!!!!!!!!!!! osta viel kaulapannat kaikille...ja ruoskaa perseelle jos ei hommat toimi....ääliö..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • heh1

      Meillä ei oo viikkorahaa ollenkaan, mutta hyvin pärjätään.

      • Ei me niin pahoja olla

        Moi!

        Oon 15-vuotias, 9.-luokalla ja sanon että aloittajalla on aivan liian kovat säännöt.Ihan kuin jossain armeijassa! Ihan naurettavaa luettavaa.

        No joo.Aattelin kertoa meijän perheen säännöistä.

        Kotiintuloaika arkisin klo 21-21.30 riippuen tilanteesta esim. seuraavan päivän taksintuloajasta ja onko tehnyt läksyt.

        Läksyt pitää tehdä mutta ei niiden tekemisiä varsinaisesti vahditakkaan.Ite teen läksyt koska haaveena lääkis eikä sinne laiskottelulla pääse.

        Tietokonetta saa käyttää klo 22 asti niin paljon kuin haluaa.Itselläni puhelimessa netti niin en koneella paljoa ole.Puhelimen netin käyttöä ei vahdita.

        Pitkään ei saa valvoa mutta ei ole mitään tiettyä nukkumaanmenoaikaa.Ite meen siinä 21.30-23.00 nukkumaan.Viikonloppusin saa valvoa vaikka aamuyöhön asti.Ja herätä kun haluaa.Kotiintuloaika vkl:n n.22.00-23.00

        Viikkorahaa en saa ollenkaan enkä kokeistakaan mitään.Joskus saan rahaa kun sitä pyydän ja jos vanhemmat sitä vapaaehtoisesti antavat. Synttäreillä saan rahaa ja ehkä jouluisin silleen reilusti.Muuten rahasummat ovat siinä 5-50e luokkaa.

        Rahat saan käyttää mihin haluan.Suomen lakikin sanoo että 15 vuotta täyttänyt saa käyttää rahansa miten tahtoo.

        Siivoamaan joudun aika harvoin, koska astiat ym. tavarat vien heti käytön jälkeen paikalleen.Mut kyllä väh.kerran viikossa joutuu jotain tekemään.

        Suihku ja hammaspesuaikoja ei ole.Yleensä ma, ke ja pe käydään suihkussa ja lauantaina sauna.Itse teini-ikäisenä käyn välillä useamminkin pesulla.

        Mielestäni nämä säännöt on hyvät.Ei lapsia voi kasvattaa noin pumpulissa kuin aloittaja tekee.Se on teininkin mielestä tosi noloa jos kotona pitää olla aina tasan tiettyyn aikaan eikä niistä muka voi joustaa.

        Sekin että hiuksia ei saa värjätä ennen 18v ikää on kohtuuton ja naurettava sääntö.Itse otin raitoja jo 10 vuotiaana, 13 vuotiaana värjäsin koko pään tummaksi ja nyt oon blondi.

        Sanon vaan että rajota! Itse lähtisin kävelemään jos olis tollanen meininki.

        Enkä polta, juo, huutele tai kiroile aikuisille vaikka niin varmaan luulettekin, kaikista teineistä...


    • salli mun nauraa!

      Olen 22-vuotias, ja sain aikuiseksi asti viikkorahaa EURON viikossa. Miettikää sitä. Enempää ei voinut vaatia kun rahaa ei ollut, mutta lapsia senkin edestä.
      Ja elin äärimmäisen onnellisen lapsuuden!

    • tyttö15o.o

      Joo, ihan hyvä.. Mutta tuo kuullostaa ihan vitunmoiselta orjatyöleiriltä.

    • Rajat on rakkautta, ja ihan hyvä se on asettaa selkeet rajat että lapsista kasvais kunnon kansalaisia. Pidä vaan tuosta kiinni, jos on tähänki mennessä toiminu. Tosin 5€ viikossa kuulostaa kyllä aika pieneltä summalta.

      Jos itselläni olisi tuon ikäsiä lapsia, olis viikko-raha 20€, ja jos yhteisistä kotitöistä ja säännöistä luistaa niin viikkorahasta lähtis 10€ pois.

      Silloin kun itse asuin kotona, ei meillä ollu viikko-rahaa, vaan sitä rahaa sai aina silloin kun sitä tarvi. Ja itse olin 13, kun mulla ekan kerran värjättiin hiukset. Korviin sain reiät kun olin 7-vuotias.

    • ressu1

      meillä:lapset 11,13,15,16
      - kotiin tulo salkareiksi jos ei sovita erikseen
      - vanhemmat kertoo missä ovat milloin tulevat
      - rahaa saa harvoin koska sitä ei ole..mutta se on omaan käyttöön mitä parhaaksi näät
      - 16 v opiskelee vieralla paikka kunnalla saa 30 euroa rahaa viikossa ruokaa ja matkoihin
      - ruualla ollaan kotona
      - omahuone siivotaan kerta viikkoon
      - kotitöissä autetaan...roskat viedään koira käytetään
      - pelia aikaa tunti 11 ja 13v...vanhemmat ovat ostaneet kesätöillä omat koneet
      - nukkumassa ollaan 22.00 viikolla..tosin menevät itsenäisesti juuri ilman kehotusta jo puolikymmene aikaan
      - kaikilla on puhelimet mutta saldo rajoitus 20 e
      - lapsille kerrotaan kaikki asiat jotka askarruttavat..seksi,väkivalta,päihteet


      EI ongelmia..vähäistä kapinointi..lapset hyvin tietoisia(esim nuorimmainen kertoi kun gosussa oli aikuinen mies yrittänyt lähestyä hätä)

      • 45654654779

        Jos nyt lähdetään perusasioista liikkeelle, niin tuskin kovin moni vanhempi oikeasti haluaa lapselleen pahaa. Valitettavasti silti turhan moni huolehtii lapsistaan aivan turhan paljon, mikä taas johtaa lapsen turhautumiseen, kuten jokainen aikuinen varmasti tajuaa.

        Aloittajan (ja ikävä kyllä monen muunkin vanhemman tässä ketjussa) asettamat rajat ovat suoraansanottuna käsittämättömiä. Joustakaa nyt hyvät ihmiset vähän. Jos suihkuaikoja aletaan rajoittaa, ei tavoitteena ole kasvattaa vaan pikemminkin kiusata lasta.

        Tietokonekaan ei nykypäivänä ole mikään automaattinen paha - kai jokainen teistä ymmärtää, ettei ilman tietotekniikkaa tule kukaan enää nykyään toimeen? Vielä vähemmän silloin, kun lapsenne muuttavat omilleen ja yrittävät alkaa elää itsenäisesti. Jos tällöin ei tietokoneen käyttäminen suju saumattomasti, on kaveri varmasti pulassa esimerkiksi uudessa työssään, koska valtaosa hänen ikäluokastaan osaa sitä konetta käyttää niin paljon sulavammin, että olisi typerää palkata täysin amatööri johonkin toimistohommaan.

        Kaikenmaailman aikataulut stressaavat jopa aikuisia. Miettikääpä sitten lapsia: varmasti 10-vuotias ahdistuu jossain kohtaa, jos hänen on esimerkiksi saatava läksyt tehdyksi ennen kello 16:30:a. Lapsi varmasti alkaa tehdä läksynsä paljon "huonommin" ja nopeammin, jotta hänen ei tarvitsisi käyttää illan lyhyestä vapaa-ajastaan enää aikaa läksyjen tekoon.

        Rajat on hyvä olla jonkinlaiset, mutta tässä ketjussa esitetyt rajat ovat täysin absurdeja. Rauhoittukaa hyvät ihmiset!


    • ...

      ET ole tiukkapipo ,kun et ole muistanut periä summasta lahja,alv-veroa sekä käsittelykuluja!

      Olisit ottanut autoverottajan kannan, että 5e autosta pitää maksaa valtiolle(sinulle) 130301848181080,25 euroa lahjaveroa ja 1.90e kulua (laskU)paperin lähettämisestä, unohtamatta kierrätysmaksua kun raha kiertää tyypiltä toiselle.

    • Tiukkapipo

      AVAAJA VASTAA:

      EN AIO MAKSAA LAPSILLE RAHAA, IKINÄ: SYYNÄ KOMMETTI, JOKA AVASI SILMÄNI:
      ****
      Kuten alias sanoi:" 8.10.2013
      ei ole järkeä maksaa, ei niistä vanhemmillekaan makseta. Ne (rahattomuus?) kuuluu normaali arkeen. "

      ÄLÄ ANNA LAPSILLE RAHAA, KIITOS ALIAS: Kotitöistä..

      • fghfghfghfgh

        Toivonpa sitten, että koulu maksaa lapsillesi, koska sinä käyt töissä, sinä saat siitä rahaa. Lapsi käy töiden sijaan koulussa, lapsi ei saa siitä rahaa. Toisaalta, hyvtä vanhemmat maksaa kaikki lasten tavarat.


    • påmpula94

      voi jumalauta... ei voi kukaan olla noin tosissaan.. onhan se hienoa että on rajoja, ja kyllä niitä pitää ollakin, mutta että noin paljon? taidatpa olla vähän kontrollifriikki? tai sitten tämä on ihan tosi paska provo. mutta miksi pitää 14veetäkin vahtia kuten 8vuotiasta? minusta voisi lapsilla olla vähän enemmän neuvotteluvaraa, eihän ne muuten koskaan opi mitään muuta kuin kuria. aika hurjaa... olihan mullakin kotiintuloajat silloin kun se kylillä pörrääminen alkoi, mutta niistäkin saattoi neuvotella. mopo- ja autokortit sain, mutta osa piti maksaa itse. korvani sain rei'ittää milloin halusin, tatuointia ei ennen täysi-ikäisyyttä. olen saanut tulla ja mennä miten olen halunnut, mutta sovituista asioista ei keskustella ja sopimuksen rikkomisesta tuli aina jotain sanktiota. ja minusta tämä on toiminut hyvin. en ole mikään puolihullu vapaankasvatuksen jälkituote, vaan ihan tasapainoinen olento, varustettuna terveellä maalaisjärjellä.

    • vm. -70

      Vuonna 1977 sain 3 markkaa viikkorahaa. Kyllä sillä ihan mukavasti irtokarkkeja saikin silloin. Karkkia ei siihen aikaan ostettu yleensä kuin lauantaisin ja omilla viikkorahoilla. Ei ollut sellaista jatkuvaa karkinmässytyskulttuuria kuin nykypäivänä. 13 vuotiaana viikkoraha taisi olla melkein kympin luokkaa (markoissa tietenkin). Aika huima "palkankorotus" ;)

    • Nukkaanmenoajoissa onnistumisessa nostan sulle hattua. Minusta tuo valintasi on viisas. Minä en onnistu tuossa.

      Kotityöt on jääneet mulle ajat sitten. Kokkaamiseen olen saanut teinarin suorittamaan silloin tällöin ja imuroikin joskus. Eli jos joku kaveri on tulossa kylään ja äiti päättää ettei siivoa. Kuka kotitöitä tekisi, jos ne voi jättää mamille?

      Teinarin kaverit saavat käyttörahaa pääsääntöisesti 100 euroa kuussa. Minä olen köyhä, joten summa on 50 euroa kuussa. Lisäksi maksan bussikortin, harrastuksia, puhelimen ja isompia vaatehankintoja esim. farkut. Koska kaverit saavat enemmän käyttörahaa annan rahatilanteeni mukaan välillä ekstra rahaa esim. koemenestyksestä. Tässä kuussa ekstraraha on ollut 35 euroa. Minä olen siis köyhä äiti ja muilla kavereilla on enemmän käytössä rahaa. Siksi sun 5 euroa viikossa voi olla riittävä pienemmille, muttei ehkä enää 14 vuotiaalle.

      • pooka

        Kaverin vanhemmat on noin ankaria ko ap ja kaverit vihaa vanhempiaan ja polttaa iha vittuillakseen. Mun omat vanhemmat on rentoja ei kovin paljo kotitöitä ja saan aina silloin tällöin rahaa ko tarvin enkä ikinä meinaa alkaa polttaa :D kyllä määki vihqisin mun porukoita jos ne ois noi saatanan tiukkoja!


    • jae

      Liian vähän on 5 egee viikkorahaksi. 7 euroa ainakin pitäisi olla eli 1 euro per päivä.

    • sadczxcxz

      Pakko olla paska trolli. Ei noin hulluja vanhempia olekaan.
      Mahtaa olla elämä hohdokasta ja rentoa

    • No huhhuh

      Jos aloitus nyt ei ole provo, (mitä epäilen), niin ehkäpä voinkin vastata.

      5 euroa on viikkorahana on kyllä aika pieni, edes vanhimmalle tytölle sitä kannattaisi varmasti vähän nostaa?

      Tietokoneaikaa ihmettelen myös. Viimeistään sillon sitä kannattaisi nostaa, kun jokin lapsistasi menee lukioon. Me nimittäin opiskellaan kotona suht paljon koneilla. Englannin sanojen opiskeluun on kätevät nettitehtävät, myös ruotsiin jne. Siihen ei tunti välttämättä riitä.

      Myös tuota läksyjuttua ihmettelen. Minun läksyjen tarkistaminen lopetettiin jo joskus vitosluokan aikoihin, koska olin todistanut itseni luotettavaksi. Edelleen opintomenestykseni on hyvä. Varsinkin taas vanhimmasta lapsesta saattaa tuntua, etten luota häneen kun edelleen pitää tarkistaa läksyt niin kuin ala-astelaiselta. Mahdatko myös painostaa lapsiasi vähän liikaa koulunkäyntiin? Kuulostaa jo vähän liialta että tehdään myös KAIKKI LISÄTEHTÄVÄT. Anna lapsiesi elääkin jooko?

    • Jes, enää harvoin kuulee näistä, jotka oikeasti osaa kasvattaa mukulansa! Tuntuu että tässä viime vuosina muutos huonompaan on aivan järkyttävän paha, tekis vaan mieli kuristaa jotkut nulikat jotka ei osaa olla ihmisiks.
      Ja ei, 5e ei ole liian vähän. Terveisin opiskelija, joka elää kyseisellä summalla tämän viikon.

      • deeku

        Piiu-piiu toivottavasti etsaa lapsia koska ne tulis varmasti vihaa sua koska se että lapset on vittumaisia nii se johtuu kyllä aika paljo vanhemmista vitun urpo


    • DAA

      siis ei oo todellista onneks et oo mun äiti "vanhimpien pitää kaydä kaupassa antamieni rahojen avulla, JOS EN ITSE EHDI" mitä sä sillä aikaa teet tarkkailet muita että ei jää yhtään lehteä piha maalle jos jää niin viikkorahoista vähennetään 1euro. mä oon tällä hetkellä 14 vuotias. mietippä jos itte olisit lapses. :C

    • ootkusipää

      Jos olisin sun orjatyöleirillä, karkaisin

    • aloittajapilaalapsen

      vittu kun ihmiset vinkuu et "10 euroa on liikaa viikkorahaksi, saitko itse tuon ikäisenä 60mk viikkorahaa?" nykyään kaikki maksaa enemmän. kahvi pulla huoltoasemilla(ihan sama onko iso vai pieni huoltoasema) maksaa sen 2-3e. maksoiko teidän vanhempien nuoruudessa (tai edes markka aikaan) kahvi ja pulla 12-18mk? entäpä karkit, nykyään saat 3 eurolla aika ison valikoiman karkkipusseja josta voit valita mitä ostat, muuta et saa. mopot ja skootterit, noilla järkyttävillä 5e viikkorahoilla ei voi käydä kuin kerran tai kaksi ajelemassa(öljy maksaa, yleishuollot myös.) silloin 1000e mopon kilometrihinnat(keskimäärin kulutus 4-6litraa/100km)
      1.8ex5=100km on 9e sata kilsaa. entäpä kännykät/tietokoneet? ja muutenkin teidän syrjäytyneet 15vuotiaat teinit 5e viikkorahoilla eivät aja mopolla, heillä ei ole edes 2000luvun kännykkää. te sokeat aikuiset ette tajua tätä. rahan arvo on muuttunut, ja myös se miten nuoret pitää hauskaa. tässä teille 15vuotiaan näkökulma.. lapsillanne ei ole muita kavereita kuin kohtalokaverit joilla on yhtä paskat vanhemmat. 15 vuotiaat haistattaa paskan liian tiukoille aikuisille(esim aloittajan lapset) ja nauraa päälle, jos ovat normaaleja.

      • aloittajapilaalapsen

        *viikon aikana ajelemassa kerran tai pari. myös viritetty mopo vie bensaa lähes yhtä paljon kuin teidän auto(semmone 7 litraa vie oma mopo) viikkorahani on 15e, joka riittää, kotitöitä teen, ja rahaa tulee hillitysti aina mummoilta ja papoilta. onneksi omat vanhempani eivät ole tuollaisia paskoja niinkuin sinä tiukkapipo olet. en ole mitenkään heitteille-jätetty, vanhempani ovat opettajia, sivistyneitä ja ymmärtäväisiä, auttavat, eivät niuhota JOKA-VITUN-ASIAN-KANSSA niinkuin tiukkapipo. lapsenne ei saa elää normaalia elämää, ei nykyään kuunnella merisäätä kerran viikossa radiosta, juosta metsässä leikkimässä kepeillä, tai LEIKITÄ.


      • Girl-
        aloittajapilaalapsen kirjoitti:

        *viikon aikana ajelemassa kerran tai pari. myös viritetty mopo vie bensaa lähes yhtä paljon kuin teidän auto(semmone 7 litraa vie oma mopo) viikkorahani on 15e, joka riittää, kotitöitä teen, ja rahaa tulee hillitysti aina mummoilta ja papoilta. onneksi omat vanhempani eivät ole tuollaisia paskoja niinkuin sinä tiukkapipo olet. en ole mitenkään heitteille-jätetty, vanhempani ovat opettajia, sivistyneitä ja ymmärtäväisiä, auttavat, eivät niuhota JOKA-VITUN-ASIAN-KANSSA niinkuin tiukkapipo. lapsenne ei saa elää normaalia elämää, ei nykyään kuunnella merisäätä kerran viikossa radiosta, juosta metsässä leikkimässä kepeillä, tai LEIKITÄ.

        Tähän on nyt pakko huomauttaa että lapset kyllä LEIKKII ja niiden kuuluukin leikkiä, se on niiltä tervettä touhua, ihan sama mitä aikaa eletään. Ei tarvitse opettaa pienestä pitäen että tietokoneella kuuluu roikkua kaikki vapaa-aika, kyllä sitä konetta oppii vähemmälläkin käyttämään.


      • aloittajapilaalapsen
        Girl- kirjoitti:

        Tähän on nyt pakko huomauttaa että lapset kyllä LEIKKII ja niiden kuuluukin leikkiä, se on niiltä tervettä touhua, ihan sama mitä aikaa eletään. Ei tarvitse opettaa pienestä pitäen että tietokoneella kuuluu roikkua kaikki vapaa-aika, kyllä sitä konetta oppii vähemmälläkin käyttämään.

        olen 15v ja voi sanoa että kaikki ketkä "leikkii" ovat kiusattuja. te aikuiset ette vaan tajua. itse en kiusaa ketään. kyllä nyt vielä 12-13vuotiaat voi leikkiä mutta ei siitä vanhemmat. milloin viimeeksi olit 15 vuotias 2013 vuonna? kyllä minä tiedän.saatana.


    • halatkaa toisianne

      Huh Hu mikä aikataulu friikki ;-) ota löysemmin niin eläminenkin tuntuu mukavalta ja rakasta läheisiäsi

    • kasvattaja..

      sulla on hyvä malli kasvatukselle. Ehkä pikkasen tiukka mutta jos lapsoset ei valita niin mikäs siinä. Voi olla kun vanhin pikkasen vanhenee niin kapinointi alkaa, jollei ala niin joku on vialla.
      Rahasta sen verran että nuorimalle varmaan 5-10 € viikosssa riiittää, vanhemmiten tarvitsevat enemmän ettei tule houkutusta pölliä kaupasta, sekin mahdollisuus on aina otettava huomioon. Tytötö kuitenkin tarvitsevat kaikenmoista henkilöhohtaista,meikeistä alkaen.
      Annahan jos lapsikatraassa olisi yksikin "normaali" poika niin tietokone aika ei riitäisi ilman suurta parkua mihinkään.
      Mutta pidä vain linjasi, ehkä joskus voi katsoa läpi sormien, ihan tiukkapipo ei kannatta joka asiassa olla, muksutkin ovat paremmin juonessa mukana kun välillä joustaa.

    • 14+5

      Ikävä kyllä olen sitä mieltä että liian tiukaksi menee. Kyllä esimerkiksi suihkussa täytyy saada käydä oman aikataulun mukaisesti, ellei siellä sitten kulu puolta päivää. Kyllähän varmasti vanhemmatkin käyvät ihan oman mielensä mukaan suihkussa.

      Mitä viikkorahaan tulee niin se on huomattavan pieni. Ymmärrän myös toki sen,ettei raha kasva puussa ja varsinkin jos on monta lasta, niin toki sitä täytyy säännöstellä. Kaikesta huolimatta tuolla summalla et saa nykyään juuri mitään. Sen huomaa jo kun käy itse ruokakaupassa.

      Meilläkin kotona toki tuli osallistua kotitöihin ja siivota oma huone, koulu oli tietysti tärkeä hoitaa.

      Tietokonettakin tunnut rajoittavan turhan paljon. Kyllä siinä voi mielestäni käydä, jos on läksyt hoitanut.

      Meillä kotona annettiin tietty summa rahaa kuukaudessa ja se oli siihen käyttötarkoitukseen mihin sen itse tahtoi käyttää. Ostin levyjä, kävin ystävien kanssa kahvilla ja niin edelleen. Sitten kun tämä raha oli loppu, niin se oli. Poikkeuksena saattoi olla että meni ystävän kanssa kahville, niin siihen sai sitten sen vitosen ja jos rahaa jäi niin loput takaisin.

      Mielestäni jotkut vanhemmat unohtavat, että silloin kun oli itse nuori oli asiat toisin. Ajat muuttuu joten asiat tulisi suhteuttaa. Esimerkiksi se raha.

    • Kaikkea ei voi yhdestä kirjoituksesta tietää, mutta tuo viikkoraha on toki asia mikä pitää miettiä monelta kannalta. Onko huonotuloisempi vai parempi ? Useat on jo sanonut, riippuu ihan mihin sen rahan oletetaan riittävän. Uusiin vaatteisiin yms ei tosiaan.

      Kotitöistä olen myös eri mieltä. Niistä pitäisi saada pientä extraa. Tyyliin koneen tyhjennys ja täyttö = 1e tai vastaavaa. Ja mihin rahaa kuluu oikeasti. Jos on tiukkaa niin lapsetkin sen varmasti ymmärtävät. Jos taas äiti käyttää rahaa joka vklp baariin niin.. Turha varmaan jatkaakkaan ?

      Jos perheessä on vain yksi tietokone (harvinaista nykyään) tarkat ajat ymmärrän. Mites jos on koulutehtäviä, tiedonhakua tai jtn. Pitääkö nekin tehdä tuossa ajassa vaij saako näillä ''tekosyillä'' olla koneella enemmän ? Näin oli laitoksessakin asuessani. Jos omisti oman koneen, sillä sai päivät olla, yöksi otettiin pois puhelimen kanssa.

      Et kertonut taas palkitsemisesta yhtään ? Jos tottelevat, saavatko ollenkaan vapauksia ? Olla pidempään ulkona, koneella mitä haluavatkaan.

      Esim. Minä tiedän saaneeni laitoksessa etuoikeuksia, koska olin vanhin ja käyttäydyin myös sen mukaan. Olin ainut jonka hiustenvärjäykset maksettiin (syitä en jaksa selittää tarkemmin) ei muut siitä kauheasti valittaneet, värjäsivät sitten itse.

      Jos itsekkin mietit oletko liian tiukka, luultavasti myös olet, mutta mehän emme sitä voi tietää, koska emme tiedä koko tilannetta !

      Paljon vielä tekisi mieli sanoa, mutta menee niin jossitteluksi, että eiköhän tämä ollut tässä :)

      • Ääh. Lisäämpäs. Jos lapsella on todella tiukat säännöt rahasta, niin helposti (valitettavasti) voi ryhtyä varastamaan. Näin voi toki käydä myös ''rikkaammilla'' mutta he hakevat vain huomiota/jännitystä. Meikkauskokeilut, erilaiset tyylit ja kaikki, kuuluvat tuohon nuoruuden kokeiluihin. Alkoholi/tupakka valitettavan usein myös. Ja nuoret kyllä keksivät keinot ! Ääripäässä nyt sitten teinit kampin vessassa, jotta saavat vklp juomat :/

        Ruanlaitto/siivoukset ovat tärkeä taito kyllä tämänpäivän laiskuudessa, mutta järjen kanssa siinäkin. :) Minä mm. olen oppinut tekemään ruokaa lähinnä puolivalmisteista, mikä ärsyttää nykyään opiskelijana. Onneksi netti opettaa uskomattomia asioita, kuten että italianpadan voi helposti tehdä itsekkin ! Ja kuinka paljon parempaa siitä tuleekaan :u Njam


    • 13v

      Minulla viikkoraha 5e, sillä joudun ostamaan jopa samppoot ja dödöt jos en halua niitä lidlin litkuja käyttää. Sillä pitää ostaa karkit, leffaliput, ja jos jotain uusia vaatteita haluaa. Parturitkin joudun itse maksamaan. Ehkä kaksi kertaa vuodessa minulle ostetaan yhdet housut, yksi huppari ja jotain pientä, muut joudun sitten itse ostamaan. Olen joutunut lainaamaan kavereilta rahaa niin usein etteivät he enää lainaa minulle ollenkaan, kun ei 5e viikkoraha oikein riitä vielä velkojen takaisinmaksuunkin. Kotiintuloaika arkisin klo 21 ja viikonloppuisin klo 22. Saisin periaatteessa mennä kavereileni kyläilemään, mutta nolottaa vähän mennä aina heille kun kaveri ei kumminkaan ikinä käy meillä... Koska meillä ei ihan oikeasti ole mitään tekemistä ja asun niin kaukana muista kavereista. Äiti hengittää koko ajan niskaan koska on työtön ja aina kotona, ainoa pieni televisio on olohuoneessa, pleikkaa tai xboxia ei ole, tietokone on vanha paska, vanhemmat eivät edes tiedä mitä tabletit ovat jne. Ikinä en ole mitään harrastanut, kuulemma liian kallista. Vähän pistää vihaksi kun kaikilla kavereilla on hienot kodit ja omat tietokoneet, telkkarit, tabletit ja kännykät, harrastavat kaikki urheilua ja käyttävät merkkituotteita. Minä jouduin itse omasta 5e viikkorahastani säästämään että sain tämänkin kännykän. Viime kesänä olisin halunnut mennä tyttöystävän kanssa keilaamaan tai leffaan, mutta koska rahaa ei ollut eikä vanhemmat antaneet, niin oli sitten tyydyttävä ostarilla istumiseen -.- 5e ei todellakaan ole yläasteikäiselle tarpeeksi viikkorahaa! Minulla menee kahden viikon viikkoraha että saan itselleni samppoon ja dödön!

    • kahden rento äiti

      En kyllä haluaisi olla sinun lapsesi, haluaisitko itse? Epäilen vahvasti että tuollaisella kurilla lapsesi alkavat jossain vaiheessa uhmata sinua aika rankalla kädellä. Eikö tuollainen jatkuva kyttääminen ole aika rasittavaa?

      • Tottakait

        Trolli


    • Sääliksi käy

      Kamala lapsuus ap:n lapsilla

    • Eräs vain

      Mielestäni kuulostaa pääpiirteittäin hyvältä. Ehkä rajoittaminen hiusten värjäämisessä ja korvareikien suhteen on aika nipottamista. Suurin osa lapsista saa värjätä aikaisemmin hiuksiaan ja ottaa korviksia varten reiät korvalehtiin (muut lävärit eivät mielestäni tarpeellisiä), miksi koet ne vain täysi-ikäisille kuuluviksi, jos meikkaamisen saa aloittaa 13-vuotiaana? Netin käyttö 3 tuntia viikossa kuulostaa aika vähäiseltä siihen nähden, että nykyisin "kaikki on somessa".

      Yhdistelmä työ=raha on erinomainen ja sillä tavoin itse ainakin opin tekemään aina työtä rahojeni eteen (itselläni ei ollut ollenkaan viikkorahaa vaan kaikki raha tuli vain tehtyä työtä vastaan).

    • ttrhrthty

      Ootsä kyllä vähän tiukka, toi että 13v saa vasta meikata on sinänsä oikeen mutta voihan alle 13v esimerkiksi huulivoide, peitevoide finneille ja joskus vähän luomiväriä yms. Hiuksia pitäisi saada värjätä ainakin 15v tai 16v ja vanhemmat valvoo että 4x vuodessa saa värjätä olisi ok. Suihku ja kylpuhuoneaika jutun voisit poistaa kokonaan kunhan sanot että nyt pois kylppäristä niin se riittää. Tietokoneaikaa voisit pidentää. Noi rangaistukset kuulostaa todella ylimieliselta että viikkorahan verotus =D -Ja nyt on hyvä aika löysätä näitä sääntöjä ja rajoituksia kummiski jonkun verran kun nyt tytöilläsi on murrosikä ja siitä alkaa riitely ja kapinoiminen. Läksyjen tarkistamisen voisit ottaa pois lukuunottamatta 8v ja 11v, 14v osaa olla itsenäinen koulun suhteen mutta kysele silti kouluunliittyvät kysymykset.

    • Metsienmies80

      Minun lakini. Joitain eroavuuksia teidän ehtoihin.

      -Tietokoneen käyttöä ei rajoitettu, mutta tunnin käyttöä vastaan vaaditaan tunti liikuntaa.
      - Viikkoraha on 5€ /kk. Vaatetta yms ostetaan sitten yhdessä.
      - Läksyt tehdään heti koulusta tullessa.
      - Kotityöt tehdään. Astianpesukoneen tyhjennystä ja pyykkien kanssa avustamista.
      - Ruokaa tehdään yhdessä. On hyvä oppia tämäkin taito ennen ylä-astetta.
      - Renkaan vaihdossa ollaan mukana.
      - Klapitalkoissa myös. Opitaan tärkeitä taitoja.
      - Polkupyörällä saa mennä kauppaan kylille. 11km matkaa.
      - Kotiintulo aika arkisin 19.00. (Koskee perjantaitakin)
      - Kännykkä on prepaid liittymällä. Ei älyluureja.

      Itse olen saanut vapaan kasvatuksen. Itse pidän tiukemman kurin.
      - Kotiintuloaikani oli minulla ennen kuin isä lähti töihin (05.00)
      - Viikkorahaa ei ollut. Mopoon bensat osti vanhemmat. Joskus sai 10markkaa huvitteluun perjantaina.
      - Ruuan tein itse, jos äiti ei ollut kotona.
      - Huone siivottiin kerran viikossa. yms.

    • 90-

      Eikä ole kamala lapsuus.. itse sain 10€ kuukausi rahaa, eli n.2€ viikko ja kyllä sillä sen lauantai pussin sai ostettua:) Pienen rahan myötä oppii säästämään ja kunnioittamaan rahaa. Lisä tienestit sain, kun leikkasin ja kolasin naapurien, sekä oman pihan. Kotiaskareethan kuuluvat kaikille ja valmistavat nuoria samalla itsenäiseen elämään.
      Kotiintuloajat pisti silmään, sekä nuorimmaisen pihalta poistumis kielto. On kumminkin sen verran vanha, että kannattaisi vähän luottoa antaa tekemisistään pihalla.

      Nyky nuoriso on hunnongolla juuri sen takia, kun niihin ei mitään kuria saa pitää eikä rajoja antaa. Vanha kunnon piiska toimii aina.

    • kunkkukanki

      Onkohan kellekkään s24 keskustelija iseille ja äiteille tullu ikinä mieleen että ne ihanat pikku pallerot on kanssa yksilöitä jotka reagoivat eri asioihin eri tavalla ja niinpä se "Lasten kasvatuksen ABC" raamattu joutuu roskikseen.

      Omassa sukulaisperheessä oli veljekset joista vanhempi sai katsoa 12vuotiaasta eteenpäin telkkarista oikeastaan mitä tahtoi klo 12oo asti jos ei ollut koulua seuraavana aamuna, hänen pikkuveljensä taas sai vastaavaan oikeuden vasta 16 vuotiaana.Miksikö? No vanhempi veli ei ikinä ollut moksiskaan tästä, kun taas nuorempi veli kasteli sängyn ja näki painajaisia katsottuaan mitään salkkareita kovempaa settiä telkkarista illalla.

      Mutta ainahan voi lapset pistää vaikkapa venäjän armeijaan kasvatukseen, siellä ei ainakaan ole kurista pulaa jos omasta takaa pelkää ettei löydy, tuleepahan kerralla kunnon ihmisiä!

    • ääsli

      Viikkorahaa kannattaisi suhteuttaa ikään, 14 vuotias saattaa tarvita jo enemmän kuin 5 e.. Itse antaisin 14 vuotiaalle ehkäpä 15 e viikossa, 11 vuotiaalle 10 e ja 8 vuotiaalle viisi, olettaen että tietenkin varmaan ostatte tytöille erikseen silloin tällöin vaatteita ja muuta kalliimpaa tarpeellista?

      Nukkumisajoista sen verran että eikö viikonloppuna ja lomillakaan saa valoa pidempään ja eikö ajoista voi luistaa jos tv:stä tukee vaikka joku hyvä elokuva tms? Hyvästä yöunesta kannattaa kyllä pitää kiinni mutta ei liian tiukasti, eikä musta ainakaan olisi ollut mukavaa jos vanhemmat koko ajan kyttää mun tekemisiä. Liika turvallisuus on pahasta sillä silloin maailma saattaa itsenäistymisen aikaan tuntua liian pelottavalta ja pahalta.

      Netin käyttö on kyllä tosi vähäistä.. Liikakäyttökään ei toisaalta hyvää tee mutta kyllä mä antaisin käyttää n. tunnin päivässä, ainakin vanhimman tyttären, hänhän alkaa kohta jo aikuistua. Pidäthän huolen että et riko yksityisyyttä ja lue esim vanhimman tyttären sähköposteja yms? Nuorimman netin käyttöä kannattaakin vielä valvoa..

      Suihkuajat on ihan ok ja voisivat olla lyhyemmätkin, kyllä 10-20 min pitäisi pelkkään suihkuun riittää, kannattaa opettaa veden säästämistäkin. Saunan kanssa sitten ihan eri asia, pitäähän rauhassa saada saunoa.

      Meikkaamisen aloitusaika on ok, mun mielestä pitäisi antaa kuitenkin aikaa harjoitellakkin vähän että saa jo joskus ala-asteellakin laittaa huulikiiltoa ja ripsiväriä, esim discoihin, kevät- ja joulujuhliin yms. Samalla lisää juhlan tuntua pienempienkin kanssa kun saa oikein laittautua :)

      Tätä mä kuitenkin oudoksun että hiuksia ei saa värjätä ennen 18 ikävuotta ja ei saa ottaa edes korviksia? Mun mielestä ylä-asteikäisen pitäisi jossain määrin saada määrätä omasta vartalostaan, radikaalimmat lävistykset jne hiusten vihreäksi värjääminen vähän eri juttu mutta oletko ajatellut että ei välttämättä hyvä jos et anna lasten ilmaista itseään ja he oppivat siihen että sinä ja miehesi päätätte aika pitkälti esim. ulkonäöllisistä asioista? Eikö lapsi saisi ylä-asteelle mennessä ottaa edes raitoja jos haluaa? Onko joku lapsista ilmaissut halunsa muokata ulkonäköään?

      Mun tuttavapiirissä on paljon lapsia ja toisinaan lapsille (niinkuin itsellenikin ja useimmille sisaruksilleni) otettiin korvareiät ekaluokalle mennessä. Mun mielestä ei ole kovinkaan radikaalia ja ihan täysin eri asia kun lävistykset ja tatuoinnit. Eihän käytettävien korvisten tarvitse olla olkapäille ulottuvia killuttimia, on paljon nättejä pieniä korviksia ihan lapsillekkin.

      Tuota kanssa oudoksun että 8 vuotias ei saa lähteä pihasta ilman vanhempia. Eikö saa siis mennä itsenäisesti harrastuksiin, kavereiden luo, läheiselle leikkikentälle tms?

      Kun itselleni alkoi tulla mielenterveysongelmia niin kelasin asioita lapsuuteeni ja nuoruuteeni ja mietin voisiko osa syistä miksi sairastuin tulla sieltä. Ongelmia voi tosiaan tulla siitäkin että vanhempi välittää liian turvattoman kuvan maailmasta, paapoo ja asettaa liikaa sääntöjä lapselle. Miten he sitten osaavat olla itsenäisiä kun aika koittaa?

      Seksiasiat nyt ei välttämättä ole vielä ajankohtaisia mutta varsinkin vanhemman tyttären kanssa tulevat ajankohtaisiksi muutaman vuoden sisällä. Millainen kasvatus sen suhteen? Pystyttekö puhumaan tyttäresi kanssa kaikesta? Voiko hän sinulta hakea neuvoa aikuistumiseen liittyen jos kohtelette häntäkin vielä ihan kuin lasta?

      Kuriakin pitää toki pitää ja kotitöiden tekeminen ja unirytmin kunnollisena pitäminen on tärkeää. Viikkorahan verotusta en ehkä ymmärrä koska näinä aikoina 5 e on niin pieni raha että eipä sillä paljoa tee, ja senkin määrän menetys on aika radikaalia.

      • Tottakait

        Toi aloitus on trolli. Kaikkeen tekin kantaa otatte!


    • ....

      Minä sain 15 vuotta sitten 2 mk viikossa viikkorahaa.

    • Metsienmies80

      - Hiustenvärjäys sotkee laattojen saumat ja se väri ei lähde millään pois. Tottakai voidaan kieltää hiusvärin käyttäminen. Myös suihkussa olemista voidaan rajoittaa. Vettä kuluu ja pitää oppia säästämään. Tämä on normaalia.

      - 5€ raha on todella iso. Ei se raha minullakaan puussa kasva. Saahan tuolla jopa sen yhden ES-juoman päivässä. Vaikka en sellaiseen sitä antaisi. Mihin nuoriso tarvitsee sitä rahaa? Kännykäksi saa kelvata halvin Samsung ja prepaid liittymäksi.

      - Rajoittakaa vaan netin käyttöä. Vaatikaa sitä liikuntaa nettikäyttöä vastaan.

    • eipä kummempata

      Lopettakaa ensin itse netin käyttö. AINA istutte koneella, takapuoli leviää.

    • Juupajuujepjep

      Itselläni on kuukausiraha joka tais olla 56€ kuussa tästä 30€ kuitenkin menee mopon bensaan

    • Pete vee

      Minulla 12 vuotias tytär ja hänen viikkoraha 20 euroa, jonka käyttää pääsääntöisesti omien vaatteidensa ostamiseen.

    • Jos on varaa nin...

      Muistoihini on jäänyt, miten poikamme ollessa yläasteella hänen luokallaan ollut erään kansanedustajan poika sai 350 euroa kuukausirahaa. Joten viikko-/kuukausirahat kaiketi riippuvat vanhempien varallisuudesta. Enpä vain usko, että näin lapset ja nuoret oppivat koskaan ymmärtämään oikein rahan arvoa. Voin toki olla väärässäkin.

      Eräässä vitsissä kerrotaan miten koulutyttö kirjoitti aineessaan, kun piti kertoa perhe-elämästä seuraavasti: Me olemme aika köyhä perhe. Sen vuoksi isälläni ei ole varaa maksaa hovimestarille, palvelijoille, puutarhurille ja autonkouljettajalle kovin paljon bonuksia.

    • rahat reikkaan

      noin meidäs suomalaiset kasvatetaan toisten hyväksikäytettäviksi ilman omaa tahtoa

    • Elämä on...

      Minä en ole koskaan vaatinut lapseltani oikein mitään, mitä kotitöihin tulee. Ei ole koskaan ruokaa laittanut (nuudeleita lukuun ottamatta) eikä osallistunut mitenkään sen valmistukseen tai edes kattaukseen.Vaatehuollon teen minä. Olen sen huoneen siivonnut silloin tällöin, kun näyttää kaatopaikalta, joskus siivoaa itsekkin. Viikkorahaa ei myöskään saa, rahaa saa jos pyytää ja aina vähemmän kun pyytää, on lukiolainen. Koulussa pärjää ihan hyvin, eikä juokse iltaisin ulkona. En myöskään ole rajoittanut en netin käyttöä enkä tv:n katselua. Kännykän sai ekalla luokalla. Viiniä olen tarjonnut joskus ja ostan siiderin sillon tällön. En ole koskaan ymmärtänyt hysteriaa niiden kakaroiden ympärillä, ne kasvaa siinä elämässä mukana jota kukin elää, ilman sen kummempia seremonioita. Lapseni harrasti ratsastusta 10 vuotta, mutta nyt on ei just kiinnosta/ kerkiä ja se on hänen päätöksensä en pakota harrastamaan mitään. Koiraa vie kerran päivässä ulos koska haluan kuitenkin että liikkuu, hän kävelee kouluun ja sitten pikkulenkkin koiran kanssa, minä vien aamulenkit ja sen pitkän lenkin. Meikata on saanut, mutta aloitti oikeastaan vasta kun meni lukioon. Hiuksia on värjännyt jo vuosia, on pitkät paksut kauniit hiukset. Mielestäni olemme ihan normaaleja, lapsuuden kodissani isäpuoli piti armeija komentoa, semmoista en omalle lapselleni missään (joka asiasta rangaistiin koskaan ei kiitetty) nimessä halunnut. Näillä mennään varmaan olen huono äiti monen mielestä, mutta ei se mua haittaa rakastan lastani kuitenkin vahvasti ja sen myös hänelle usein sanon. Meillä myös puhutaan paljon ja kaikesta ei ole asiaa mistä en pystyisi puhumaan hänen kanssaan. Isä asuu muualla, joten kaikesta olen ollut vastuussa yksin.

    • heebo29

      tiukat on rajat mutta se on tänä päivänä iha hyväki vaan. 5€ on justii hyvä raha jos se menee karkkeihin yms

    • Upseeri Jäpälän

      Perheessä kaikki tehdään ohjessäännön mukaan, esimerkiksi Paidoissa on napit. Ohjesääntö määrää milloin on nälkä, ja aina eletään sotilaallisen jämptisti. Sotakoirat repivät tunkeilijan riekaleiksi. Tämä on elokuvasta Pikkupojat (1986), mutta aloittajan elämä kuulostaa aivan tältä.

      • Tottakait

        Trollihan se onkin.


    • metsienmies80

      Tuo ohjesääntö onkin muuten hyvä heittö tänne. Olen myös katsonut pikkupojat leffan. Kouluun kyllä kaivattaisiin tuollaista sääntöä.

      - Alkoholia ei tarjota lusikallistakaan. Vasta sitten saa käyttää kun muuttaa omaan asuntoon. Itse en juo pisaraakaan ja kun isäntä olen talossa niin tässä torpassa ei humalassa olla.

      - Sama koskee sitten poika/tyttöystäviä ja niiden tuontia yökylään. Ikävä kyllä tuo karkki tuli kuvioihin kouluun mennessä. Onneksi sitäkään ei paljoa popsita.

      - Kyllä se 5€ saa riittää viikkorahaksi vaikka olisi 17v tyttö tai poika. Minunkaan palkat mitkään korkeat ole. Raha ei kasva puissa ja se pitää oppia nuorena. Kun moposta loppuu bensa niin Valtraa saa vapaasti lainata, jos ei ole muita töitä sille. Tyttökin osaa traktorilla ajaa. Vaimo ei ainakaan vielä ;)

      - Netinkäytön rajoittaminen on ihan hyvä juttu. Maalla riittää töitä muutenkin ja parempiakin harrasteita. Tietokoneen käyttöä opetellaan kyllä tässä talossa. Ihan kasauksesta ja muusta lähtien. Kun noita joutuu sukulaisille muutenkin kasaamaan niin oppii juniorit jo pienenä nämäkin asiat.

      - Kun lapsi oppii nuorena itsenäiseksi niin se auttaa tulevaisuudessa. Ei siitä haittaa ole, jos 10v jo ajetaan autolla ja traktorilla. Itse sain oman traktorin kun olin 6v. Sillä sitten opeteltiin.

      Huvittaa kun kotitalouden ja köksän tunneilla on nykyään sellaisia ketkä eivät osaa pyykkejä pestä, Siivota kotiaan tai laittaa edes ruokaa. Ei se lasten vika ole. Vika on vanhemmissa aina. Eikä tyttäremme tarvitse ihan kaikessa tulevaisuudessa apua kun nyt osataan renkaat vaihtaa ja paljon muutakin perushuoltoa.

      Onhan tässä kasvatuksessa hivenen vaimon (Thai) kanssa erillaisia näkemyksiä kun monikulttuurinen suhde kyseessä. Remmiä tai piiskaa tässä talossa ei käytetä. Hyvänyön halaukset yms on käytössä vaikka ikää on. Ruoka pyritään syömään yhtäaikaa työvuorojeni mukaan.

    • tiukkiskoeikai

      Rajat ovat rakkautta. Meillä muuten aikalailla samoin, mutta 10-v iltatoimet alkaa kaheksalta, vain kotipihalla saa olla ilman aikusen valvontaa koulumatkat, illalla kuuden jälkeen ei ulos, viikkorahaa pari€/vko jonka eteen oman huoneen siistinäpito omien pyykkien viikkaaminen kaappiin. Suihkuaikoja meillä ei ole. Netissä saavat toisinaan katsoa lasten ohjelmia. Läksyt pitää tehdä heti koulun jälkeen ja vanhemmat ne tarkistaa. Tarkistan myös hampaiden pesujen jälkeen hampaat, jos huonosti pesty, pesevät uudelleen.

    • ärsyyntynyt

      Huhhuh sanon minä! Oon kohta 14-vuotias tyttö, joten tuntuis ihan kauhialle, jos joutuis tuommosessa arjessa elämään, ja lomatki. Vähän kyllä sais olla enemmän vapauksia, kun vielä vanhemmaksi tulevat. Jos saa luottamauksen, niin enemmän kyllä sais vapauksiaki antaa!!!! SINUNA KYLLÄ KYSYSIN LAPSILTA MIELIPIETTÄ TUOHON TIUKKUUTEEN. JOS OVAT KOVASTI VASTAAN NIIN KANNATTAIS VÄÄHÄ MIETTIÄ UUEMMAN KERRAN. :) Mutta säännöt ki ne o jokasella, ei sille mitää voi. (anteeks toi cpslock, mutta pisti vaa vähä itteeki ärsyttään)

    • kolmetoistavuotias

      kyhyllä täälä semmone lapsi löytyy, joka on jo maistanu tupakkia ja alkoholia, vitut elämästä. Ja hei aikuset, monen nuoren syy siihen että polttaa, on se, että kuolis mahollisimman nuorena. Ei me polta siks et se ois jotenki kovismaista. Ja hei oon tyttö, ei aina pojat oo tälläsii.

    • Nounounounou

      Yup.
      Oon 15 vee (8 lk). Ja toi ei oo tiukkaa.
      Meillä ei anneta viikkorahaa, jos kokeesta saa vähemmän kuin 9, nii koko viikkon menon kielletään.
      Kotityöt pitää tehä, ja siiheen kuuluu olohuoneen, keittiön, pikkusiskon ja oman huoneen täyssiivous. Kahdesti viikossa.
      Nettiä on 30 min/2 kertaa viikossa.
      Lemmikkeista ei saa edes kysyä.
      Kavereita on kielletty kutsua taloon, jopa synttäreillä.
      Kylään saa mennä vain lauantaina/sunnuntaina.
      Yökylään ei saa mennä.
      Poikaystävä ei saa olla ennen lukiota.
      Kotona saa olla hiljaa, omassa huoneessa. Tai pikkusiskon kaa.
      Telkkari on rajoitettu 1h/viikko
      Karkkia/suklaata/leivoksia/makeisia en saa syödä, mutta se on allergian takia (keliakia suklaa)
      Puhelimen vanhemmat tarkistaa kerran viikossa.
      Suihkuaikaa on 30 min. Vessassa ei istutaan 10 min kauempaa, paitsi jos on sairas (ripuli/vatsatauti)
      Pleikkarii ei ole.
      Kirjoja saa lukea vain ne, jotka äiti tai isäpuoli salli.
      Tatuoinnit, hiusten värjääminen ja lävistykset ovat kiellettyjä, isäpuoli lupasi vetää turpiin jos otan edes 20 vuotiaana.
      25 asti pakko asua tässä talossa, sitten saan pärjätä omilleni.
      Jatko-opinnoista päättä vanhemmat, ammatista myös.
      Kiukuttelusta/kiroilusta/vastustelusta saa kuukauden arestin kännykkä pois.


      Onneks ei oo seurantalaitetta..
      Joten älkää pliis puhuko "orjuudesta" jos ei saa viikkorahaa. Saispa edes vähän vapautta päättä jatko-opinnoista ja ammatista!!!

      • Voikauheeta

        Muuta omalle isällesi asumaan.


      • pekka-k

        Oot sää maahanmuutto taustane?


    • pekka-k

      Sää olet kunno äiti.Sää pirät kakarat kuriss ja nuhtees.
      Juur näi sitä pittää toimii.Kyl mää sust aka ottasi.
      Pirät sää myös ukon kuriss?

    • Anonyymi

      toi suihku aika ja 3 tuntia viikossa koneella on kyllä aika tiukkaa oletko itsekkin vain 3 h viikossa koneella?

    • Anonyymi

      Joko lapset ovat nirhineet paskapilluämmän?

    • Anonyymi

      Olis kiva kuulla mitenkä vituiksi lasten elämä mennyt vajaassa vuosikymmenessä?

      Tietokonetaitoja ei opita jollain tunnin käytöllä, ja nykyelämässä ei pärjää ilman tietokone ja sosiaalimediataitoja.

      Itseasiassa sosiaalimedialla monet nuoremmat tekee sellaista tiliä (en puhu mistään siveettömyydestä) ettei vanhemmat ole sellaisia rahoja osanneet edes uneksia; sama tietokonepelaamisella. Kumpikin voi olla ammattina ja tie elinikäiseen taloudelliseen riippumattomuuteen hyvin lyhyessä ajassa. (ei siis kaikille, mutta sitä kuka pärjää ja kuka ei, ei voi päättää etukäteen)

      Hyvin lyhytnäköistä toimintaa.

      Yhteiskunnassa kun enää ei riitä kaikille sitä lapiotyötä johon vanhat on tottuneet.

      Huomatkaa että olen yli 50v, mutta osaan seurata aikaani.

    • Anonyymi

      Et,todellakaan.

    • Anonyymi

      Miksi jotku pitävät tälläistä orjaleirinä? Onhan tää vähä tiukka mutta jotenkin kohtuullinen. Menkääpä lukemaan vaikka Pohjois-Korean vankileireistä ja sitten tulkaa valittamaan pienestä viikkorahasta Suomessa, missä onneksenne kaikki on suurinpiirtein ihan ok. Minulla ei ole puhelinta, vaikka olen 12. Saan sen kyllä ennen kun täytän 18 (luulisin että ylä-asteella saan). Kirjoitan tätä siis tietokoneella. Minulla on tablettikin ja kotoa löytyy telkkari, jne. Mutta 30min suihku on ehkä sopiva maksimi. Siis itselläni kestää ehkä hiustenpesemisessä,hampaiden harjaamisessa, vaatteiden valitsemisessa, ihonhoidossa ja suihkussa ehkä normaalisti se 20-35min. Tuo internetin käyttö on mielestäni pikkuisen liian tarkka ja voisi olla vapaammat nukkuma-ajat. Itseppähän oppii jos on väsynyt seuraavana päivänä. Sain ehkä 5-6v käydä esim. luvalla naapurissa asuvien kavereideni luona, alle 100m matka siis ja on edelleen mun kavereita. Se edelsi että mulle opetettiin tarkasti liikennesäännöt, käytöstavat jne. Asun maaseudulla siis. Ja perhe oli siis mun vanhempien kavereita. Ei kauheen usein pääse koulusta kavereita kylään kylläkää. Mut noh sori ku valitan mut no joo

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe