Lisäkilpirauhasen adenooma

voiko olla?

Voiko olla adenooma lisäkilpirauhasessa vaikka PTH on viiterajan ylärajoilla 59 ja kalsium 2.26? Lueskelin tuota Usan parathyroid sivua ja siellä oli kolmekymppinen nainen jolta leikattu kyseinen kasvain ja PTH oli samaa luokkaa kalsium hiukan korkeampi. Onko jollain kokemusta tästä lisäkilpirauhasen sairaudesta? Takana useita vuosia pää pökkyräisyyttä, väsymystä ja painonnousua.

19

6922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katkera olen

      Pitäisi mitata fP-PTHInt jonka viite on 1,0--6,8 ,en tiedä minkä PTH:n arvo on tuota luokkaa,eli kun sekä fP-PTHInt että fS-CA-Ion on yli viitteiden on hyperparatyreoosi, jonka aiheuttaa adenooma jossain lisäkilpirauhasessa.Parantava hoito on kyseisen lisäkilpirauhasen poistoleikkaus, nykyään vaan tahtoo olla että hoidetaan mieluumin oireita lääkkeillä, ainakin jos käy vaan TK lääkärien vastaanotoilla.Parantavaa hoitoa saa vain rahalla yksityispuolelta kun osaa vaatia.Ikäväähän tässä sairaudessa on että se nopeuttaa vanhenemista aiheuttaen verisuonien kalkkeutumista,aivojen kalkkeutumista eli dementoitumista,osteoporossia,kalkin kertymistä pehmytosa kudoksiin ja niveliin ja aiheuttaa myös syöpää ja verenpainetautia eli kyllä saadaan hyvin myytyä lääkkeitä kun ei hoideta syytä vaan seurauksia.

      • Kokemusta on

        Hyperparatyroosi on aivan ilmeisesti hyvin vaikeasti diagnostisoitava sairaus, sillä itselläni oikean diagnoosin saanti kesti lähes kuusi vuotta. Kaikkea muuta arvattiin vuoron perään reumasta myeloomaan saakka.

        Laboratorioarvot (kalsium, PTH) olivat vain hyvin lievästi koholla. Lihas- ja nivelkivut olivat sitä vastoin lähes invalidisoivia. Lopuksi havaittiin adenooma ja yksi pari lisäkilpirauhasia poistettiin. Paraneminen oli aivan välitön: kaikki kivut poistuivat kuin taikaiskusta. Toivottavasti sairaus ei vain uusi, mikä kuuluu olevan mahdollista.


      • Romuutetaan-terkkarit

        Nimimerkki "katkera olen" kirjoitti "Parantava hoito on kyseisen lisäkilpirauhasen poistoleikkaus, nykyään vaan tahtoo olla että hoidetaan mieluumin oireita lääkkeillä, ainakin jos käy vaan TK lääkärien vastaanotoilla. Parantavaa hoitoa saa vain rahalla yksityispuolelta kun osaa vaatia."

        Suomessa tehdään sote-uudistusta eikä ymmärretä, että perusterveyshuolto on hunningolla. Terveyskeskukset eivat kykne tai osaa hoitaa (monestakin syystä) potilaitaan tai ohjata heitä parhaaseen mahdolliseen hoitoon. Tähän tilanteeseen pitää saada parannusta.

        Miksi meillä on terveysakeskukset, kun hoidon saa vain yksityiseltä lääkäriasemalta??????


      • Anonyymi

        Katkera olen kirjoitti 18.10.2013 klo 10.33: "Parantavaa hoitoa saa vain rahalla yksityispuolelta kun osaa vaatia."

        Miten voit tänään reilun kahdeksan vuoden kuluttua?

        Itselläni parempi hoitokokemus terveyskeskuksesta kun sain nopeasti lähetteen erikoissairaanhoitoon, jossa pätevä endogrinologi taisi nähdä jo olemuksestani, että "selvä tapaus" kun ohjasi tarkentaviin kokeisiin ja sitten adenooman leikkaukseen (kilpirauhasesta löytyi monenlaista muutakin vikaa). Ikävä kyllä leikkaus ei adenoomaan auttanut. Joskus varmaan uusintaleikkaus kunhan se toinen adenooma löytyy jostain ... joskus. Minulla tämä sairaus tekee liikkumisen päivä päivältä kankeammaksi.


    • voiko olla?

      Niin kyseessä on fP-PTH eli parathormooni plasmasta paastotilassa viiteväli 10 - 65 ng/l ja P -Ca kalsium plasmasta aikuiset viiteväli 2.15 - 2.51 mmol/l. Joo paljon aiheuttaa harmia jos on tämä vaiva ja altistaa monille sairauksille eli parempi olisi varmaan leikata pois mahdollisimman nopeasti kun havaitaan. Tämä voi olla myös monen ahdistuksesta, masennuksesta ja väsymyksestä kärsivän potilaan vaivojen takana. Voi liittyä myös Men oireyhtymiin monikasvain. Sitäkin miettinyt voisiko olla vikaa myös kilpirauhasessa samaan aikaan?

    • liskihyperi

      Aloittajalla ei kalsium ole kovin korkea. Onkohan se kokonaiskalsium vai albumiinikorjattu vai ionisoitunut? Sinulta pitäisi seurata ionisoitunutta kalsiumia, PTH:ta ja D-vitamiinia useita kertoja ajan kuluessa. Näin nähdään, että missä lukemissa arvot liikkuvat. Ei kai sinulla ole oirekuvassa mukana myöskin kilpirauhasen vajaatoiminta? Kilpirauhaskokeet pitäisi ottaa (TSH ja T4V). D-vitamiinia pitää alkaa käyttää, jos se on matala. Matala D-vitamiinitaso veressä voi nostaa PTH:ta mutta ei kalsiumia. Jos todetaan pitemmän ajan kuluessa jatkuvasti koholla oleva PTH ja ionisoitunut kalsium yhtäaikaa (molemmat voivat välillä olla normaalit mutta lähellä ylärajaa), niin sitten voisi ajatella sestamibi-teknetium (gamma)kuvausta. Sitä ei helposti saa, minulle sanottiin, että, jos on jo suunniteltu tehdä leikkaus, niin sitten vasta kuvataan sestamibi-teknetiumilla. Mutta minä teetin sen kuvauksen Docrates-sairaalssa Helsingissä, maksoi rutkasti. Lisäkilpirauhasia ei välttämättä näy muilla kuvausmenetelmillä (ovat niin pieniä).

      Minulla on ollut PTH välillä jopa yli 90 (viiteyläraja 65), ionisoitunut kalsium on yli viitteen tai välillä viitteen yläosassa. Kummallista, että arvot vaihtelevat. Niin vaihtelee olokin, eikä koskaan tiedä, johtuuko vaihtelu kilpirauhaslääkityksestä (vajaatoiminta) vai lisäkilpirauhasen toiminnan vaihtelusta tai jostakin muusta. Eivät yksityislääkäritkään helposti leikkaa lisäkilpirauhasia. Kriteerit leikkaukselle Suomessa ovat hyvin korkeat. Pitää olla vaikka mitä haittoja jo kehittynyt.

      Tuota parathyroid.com sivustoa kritisoidaan aika paljon. Ehkä siellä leikataan liiankin hanakasti rahan toivossa. Kallista touhua. Välttämättä oireet eivät edes häviä leikkauksella. Kyllähän sairaus pitää hoitaa, jos kalsium kohoaa vaarallisen korkealle ja tosiaan jos on jo kehittynyt oheissairauksia. Näiden olemassa olo valitettavasti Suomessa vaaditaan ennen leikkausta. Vanhoja ihmisiä ei mielellään leikata (minäkin yli 65), koska elinaika tulee olemaan aika lyhyt ja oireet eivät välttämättä ehdi tulemaan kovin haitallisiksi. Näin on.

      Oireet saattavat olla hyvin epämääräisiä, ja lääkärit eivät niitä usko. Niinpä kukaan ei tiedä, johtuvatko oireet hyperkalsemiasta vai muusta. Minulla on hankalampi hyperparatyreoosi, kysymyksessä ei ole adenooma vaan hyperplasia, jossa mahdollisesti kaikki lisäkilpirauhaset (4) kasvavat kokoa. Leikkaus tulisi olemaan vaikeampi kuin adenooma-tapauksessa.

      Lääkkeitä ei oikein ole lisäkilpirauhasen liikatoimintaan. Sinakalseettia on käytetty, mutta se ei kai ole oikein hyvä, lienee sivuvaikutuksia, en tiedä. D-vitamiinia tulee häyttää hyvin varovaisesti primaarisessa hyperparatyreoosissa. Se voi jopa parantaa hieman tilannetta, mutta tosiaan sitä ei saa käyttää "netin ylirunsaiden suositusten" mukaan.

      Aloittajan täytyy nyt siis vaatia lisää mittauksia, saadakseen selvyyttä asiaan. Oireesi voisivat johtua myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Lääkärit helposti sanovat, että kilpirauhasarvot ovat OK, vaikka ne eivät uusien tutkimusten valossa olekaan. Pelkkä TSH ei riitä kilpirauhasen toiminnan arvioimiseen.

    • voiko olla?

      Mitattiin fp-PTH parathomoniarvo joka oli siis 59 viite 10 - 65 ng/l. Katsoin että esim HUS labrassa viite oli 12 - 47 ng/l. HUS:n mukaan olisi siis yli viitearvojen. Mistähän nuo suuri ero eri labrojen viitearvoissa johtuu? Myöskään ionisoitua kalsiumia ei ole vielä mitattu. Se on kuulemma tärkeää mitata samalla. Kovin huonosti vaikuttaa olevan hoito järjestetty näiden kilpirauhas- ja lisäkilpirauhassairauksien suhteen.

    • mummeli2

      Mulla on fs-PTH 128,kuulema lievästi yl arvojen,P-Ca-ion 1.30 lääkkeillä hoidetaan .mitä olis viisasta kysellä lääkäriltä.

      • näitä vaivoja

        Minullakin
        On kilpirauhasen vajaatoiminta autoimmuunisairaus kuulemma. Siihen on Thyroxin läkitys. Kun en ole juonut maitoa 15 vuoteen niin kysyin nuorelta sijaislääkäriltä voisiko katsoa onko minulla liian alhainen kalsiumarvo. Se otettiin ja sepä olikin liian korkea. Hän määräsi otettavaksi PTH:n ja se oli rutkasti liian korkea. Nyt olen erilaisten vaivojen kanssa taistellut ja yrittänyt elää normaalia elämää. Mahavaivat pahimmat. Sisät.erikoislääkäri syyllisti vain minua viemällä joka kerta puntarille joka näytti ylipainoa ja pituudenkin mittasi. Kyllästyin häneen,nyt käyn vain kahdesti vuodessa terv.kesk. verikokeissa, lääkäri ei niistä soita eikä piittaa mitään. Viimeksi PTH oli 125 ja Ca normaali just ja just. Mutta kyllä tämän sairauden omaavat on jätetty heitteille. Minuakaan ei kannata leikata eikä edes tehdä sitä tutkimusta kun olen 65vuotias.


      • Anonyymi
        näitä vaivoja kirjoitti:

        Minullakin
        On kilpirauhasen vajaatoiminta autoimmuunisairaus kuulemma. Siihen on Thyroxin läkitys. Kun en ole juonut maitoa 15 vuoteen niin kysyin nuorelta sijaislääkäriltä voisiko katsoa onko minulla liian alhainen kalsiumarvo. Se otettiin ja sepä olikin liian korkea. Hän määräsi otettavaksi PTH:n ja se oli rutkasti liian korkea. Nyt olen erilaisten vaivojen kanssa taistellut ja yrittänyt elää normaalia elämää. Mahavaivat pahimmat. Sisät.erikoislääkäri syyllisti vain minua viemällä joka kerta puntarille joka näytti ylipainoa ja pituudenkin mittasi. Kyllästyin häneen,nyt käyn vain kahdesti vuodessa terv.kesk. verikokeissa, lääkäri ei niistä soita eikä piittaa mitään. Viimeksi PTH oli 125 ja Ca normaali just ja just. Mutta kyllä tämän sairauden omaavat on jätetty heitteille. Minuakaan ei kannata leikata eikä edes tehdä sitä tutkimusta kun olen 65vuotias.

        65 vuotta ei ole korkea ikä mihinkään leikkaukseen! Huomattavasti vanhemmille (yli 85 v.) tehdään suuria lonkka- ja sydänleikkauksia ja asennetaan 10000 euron sydämen tahdistimia julkisessa terveydenhoidossa.
        Eli ikä tuskin on syynä leikkaamatta jättämiseen, jos leikkauksesta olisi odotettavissa apua.


    • 28.ja.adenooma

      Viime syksynä se löytyi. Adenooma. Ja kystia kilpirauhasessa. Magneettikuvasta se näkyi. Menin sinne migreenin takia. Muuten terveenä. Sen jälkeen alkoi tapahtua. Olen hiihtänyt lääkäriltä toiselle sen jälkeen.

      Ultraan, verikokeisiin, kirurgille, verikokeisiin, endokrinologian osastolle, taas ultraan jossa biopsia, verikokeisiin... tulossa ainakin röntgenkuvat osteoporoosin määrittämiseksi, kirurgin vastaanottoaika, endokrinologian lääkärin soittoaika.

      Sitten joskus leikkaus.
      Toivottavasti ennemmin kuin myöhemmin. Viime ultrassa adenooma oli kasvanut. Lisäkilpirauhanen toimii liikaa ja leikkauspäätös oli tehty jo ennen ultraa.

      Elämä on pysähtynyt. Tai kyllä se tuossa rullaa, mutta en oikein saa siitä otetta. Opinnot menevät huonosti koska en osaa tehtäviini tarttua kunnolla. Töissä käyn, onneksi se vie ajatukset pois adenoomasta.
      Jokaista epämääräistä kipua ja kolotusta epäilen liian kalkin aiheuttamaksi. Kurkkukipua pelkään syöväksi. Luulen oikeasti tulevani hulluksi. Onneksi ensi viikolla saan asian purkaa lääkärille. Aion vaatia leikkausta pian, tai torpedoin elämäni tällä toivottomuudella.

      • Anonyymi

        Kuin omaa "hiihtelyä" lukisin. Leikkasivatko? Miten sulle leikkauksessa kävi? Mulle ei ensimmäinen adenoomaleikkaus tuonut apua vaan se tauti jatkuu..


    • Piritaa

      Moi minulta on poistettu yksi lisä kilpirauhanen korkeiden kalsiumiarvojen takia. Nyt on vaihteeksi 3v myöhemmin hirveitä kramppeja ja syynä ionisoidunkalsiumin puute. Sitä taas ei saa kuriin millään. Muina oireina totaalinen lihasväsymys ja voiman puute. Vähän pännii mutta otetaan purkista tabletteja 6t välein kun tohtori niin sanoo🤔

    • Jatta-54

      Minulla on pth 159 mitä se meinaa kuulemma ei hälyyttävä ja ca-ion 1,40 seurantaa nyt .

      • Lisäkilpirauhanen

        Sun PTH reilusti yli viitearvojen(18-80),mulla itsellä oli 265 ja ryhdyttiin heti toimenpiteisiin.Ca -Ion(ca-17.4) viitearvo 1,2-1,33 joten pyydä lisätutkimuksia.Ca arvo hyvä ottaa myös verestä ja D25 vitamiini ja pissasta kalkkiarvo ratkaisee lopullisesti onko lisäkilpirauhasen adenoomasta kysymys.Lisätutkimuksiin kuuluu myös sestamikartan otto kaulalta jossa näkyvät lisäkilpirauhasten koko.


      • Väsynytvästäräkki

        Mulla on pth 142 (viite yläraja 65), ja Ca viitteiden alarajalla. Ionisoitu calsium oli otettu, mutta ei ollut tulosta, luki vaan että ”tehty”.
        Edellisissä labroissa se oli matala. Mutta tuo pth on noussut koko ajan vuoden aikana. Nyt vihdoin työterveyslääkäri laittoi lähetteen endon polille. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ollut jo 5 vuotta.
        Oireita on tosi paljon, mutta jäätävä väsymys, aivosumu,muistiongelmat ja keskittymiskyvyttömyys on pahimmat! Opiskelut ei edisty kun ei kykene tekemään mitään.


      • Klm
        Lisäkilpirauhanen kirjoitti:

        Sun PTH reilusti yli viitearvojen(18-80),mulla itsellä oli 265 ja ryhdyttiin heti toimenpiteisiin.Ca -Ion(ca-17.4) viitearvo 1,2-1,33 joten pyydä lisätutkimuksia.Ca arvo hyvä ottaa myös verestä ja D25 vitamiini ja pissasta kalkkiarvo ratkaisee lopullisesti onko lisäkilpirauhasen adenoomasta kysymys.Lisätutkimuksiin kuuluu myös sestamikartan otto kaulalta jossa näkyvät lisäkilpirauhasten koko.

        Olet ilmeisesti nuorehko ihminen kun ryhtyivät toimenpiteisiin


    • Anonyymi

      Mitä oireita lisäkilpirauhasen adenooma on teille aiheuttanut, ja onko sitä leikattu? Ja millainen leikkaus oli? Saitteko apua vaivoihinna? Minulla ensi kuussa leikkausaika. Olen jatkuvasti väsynyt ja ahdistunut. Saa nähdä, onko leikkuksesta apua.

      • Anonyymi

        Miten leikkaus onnistui?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe