Onnistuuko kerrasta poikki?

mitenlopettaa80

Onko kukaan onnistunut lopettamaan pakko-oireet kerrasta poikki-periaatteella? Itselläni on siivous ja peseytymis ocd ja pelkkä ajatuskin kerrasta lopettamiseen ahdistaa. Mutta menisikö ahdistus ohi, jos pakkomielteille ei antaisi valtaa? En jaksa enää siivota enkä peseytyä. Olen aivan loppu mutta silti aivot käskevät nytkin siivoamaan. Ahdistavaa.

4

480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eom

En ole onnistunut "kerrasta poikki" lopettamaan, mutta olen altistanut itseäni jo pitkään ahdistaville tilanteille vastustamalla siis aktiivisesti pakkotoimintoja pakkomielteiden aikana. Tällä lailla olen edistynyt todella hurjasti noin reilun vuoden aikana.

Ahdistus menee kyllä ohi, vaikkei pakkotoimintoja suorittaisikaan. Ongelma on siinä – ainakin itselläni – että ahdistus kasvaa välillä niin kovaksi, että on pakko ainakin hieman antaa sijaa pakkotoiminnoille. Mutta siis hieman, enää en suostu ritualisoimaan kuin vain murto-osan siitä kuin ennen. Periksi ei anneta! ;)

• siivoansiivoan

Miten sitä ahdistusta sitten kestää? Nytkin tuntuu, että pitäisi siivota ja tuntuu kuin joku seisoisi keuhkojen päällä, ahdistaa niin kamalasti? Olisin kiitollinen jos joku kertoisi tarkemmin miten on asiassa onnistunut.

• eom

Koeta pikku hiljaa panna kampoihin pakkomielteille siten, että suoritat pakkotoimintoja aina vähemmän ja vähemmän. Tällä lailla olen itse saanut edistystä. Näin ahdistus ei myöskään välttämättä kasva mielettömän kovaksi.

Kaikki konstit, joilla saat rikottua vanhoja rituaalejasi, auttavat. No, siteeraan nyt käytännössä Edna Foen kirjaa, mutta näin se vaan taitaa olla... Kokeile esim. seisoa yhdellä jalalla, kun ahdistus on pahin, niin voi käydä, että ahdistus vähenee tuntuvasti melko pian. Tai ota kännykkä taskusta ja ala pelaamaan jotakin peliä. Tai kuuntele musiikkia. Tee mitä tahansa muuta kuin normaalisti tekisit. Hetken kuluttua ahdistus todennäköisesti vähenee jonkin verran, jollei jopa tuntuvasti, ja saat samalla hieman etäisyyttä tunnemyräkkään pääsi sisällä.

Kiire, väsymys ja stressi ovat tietenkin pahasta, joten niitä kannattaa välttää. Ainakin itse olen välttänyt. Tarkistelupakosta kun kärsin, alan aina ajoissa valmistautumaan matkalle lähtöön. Tällä lailla saan vältettyä joka tapauksessa kiireen, joka taas laukaisee helposti stressin.

• siivousapuako?

Jumitun siivouksissa, en ole kyennyt siivoamaan kuukausiin kun siivous ei vaan etene. Miten saa kerrottua aivoille, ettei kaikkea tarvitse hangata sataan kertaan? Aivot eivät tätä tajua vaikka itse sen järjellä ymmärränkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      24
      4722
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      33
      3543
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      54
      3434
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      20
      3350
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      123
      2940
    6. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      28
      2690
    7. Antifasismi - mitä se on?

Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      12
      2361
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      116
      2360
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2175
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      33
      1774
    Aihe