Ruostuuko merivesikone järvivesikonetta paljonkin nopeammin ?

Ruostepeikko

Tässä kysymys palstan moottorimiehille ja naisillekin !

Kyseessä kaksi samanmerkkistä ja mallista Volvo moottoria,
joilla ajettu 20 vuotta. Molemmissa siis raakavesijäähdytys ilman lämmönvaihdinta ja toista käytetty Suomenlahdella mutta toista Suomen järvillä.

Onko odotettavissa merkittävää ruostumiseroa ? Mahdolliset perustelut ?

Kysyn tätä siksi että kiikarissani on kaksi muuten samanlaista venettä mutta käyttöolosuhteet ovat olleet ylläkuvatun erilaiset.

Mietityistä vastauksista etukäteen kiittäen !

51

1060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23332

      yhtä ruosteessa molemmat, koska volvon manuska kehoittaa leikkimään glykoliseoksilla. Yanmarinin manuska kehoittaa tyhjentämään vedet ja tukkimaan ilma-aukot ja päivänselvää on, että kuiva kone säilyy paremmin kuin koko ajan märkä.

      Uudet volvon makeavesikoneet ovat järkyttäviä, kaksi jäähdytysvesijärjestelmää ylläpitoriesana. Mikä helkutan idea on käyttää makeaa vettä jos koneessa kuitenkin kiertää merivesi?????

      • s/y Snoopy

        Tuohon mun edelliseen piti vielä lisätä: Tai osta s/y Snoopy. Myynti-ilmoitus löytyy nettivene.fi "Teräsvene s/y Snoopy"


      • Se S

        "Uudet volvon makeavesikoneet ovat järkyttäviä, kaksi jäähdytysvesijärjestelmää ylläpitoriesana. Mikä helkutan idea on käyttää makeaa vettä jos koneessa kuitenkin kiertää merivesi?????"

        Ei siellä koneessa kierrä merivesi, vaan makeavesi. Merivesi kiertää vain lämmönvaihtimessa ja sieltä pakoputken kautta ulos.


      • Ruostepeikko
        s/y Snoopy kirjoitti:

        Tuohon mun edelliseen piti vielä lisätä: Tai osta s/y Snoopy. Myynti-ilmoitus löytyy nettivene.fi "Teräsvene s/y Snoopy"

        Tattista vaan ehdotuksesta. Ilmoitus on nähty mutta en ole koiraihmisiä ....joke, joke


      • 3+3
        Se S kirjoitti:

        "Uudet volvon makeavesikoneet ovat järkyttäviä, kaksi jäähdytysvesijärjestelmää ylläpitoriesana. Mikä helkutan idea on käyttää makeaa vettä jos koneessa kuitenkin kiertää merivesi?????"

        Ei siellä koneessa kierrä merivesi, vaan makeavesi. Merivesi kiertää vain lämmönvaihtimessa ja sieltä pakoputken kautta ulos.

        "Ei siellä koneessa kierrä merivesi, vaan makeavesi. Merivesi kiertää vain lämmönvaihtimessa ja sieltä pakoputken kautta ulos. "

        Volvo d13. Laitoin vesiämpärin turhaan meriveden ottoon, halusin huudella glykolit pihallle. Kone ei imenyt vettä, mutta vesipumpun kohdalla oli glykolia jota pumppu yritti saada eteenpäin, mutta koska putkistossa merivesisuodattimineen ja alipaineventtilieneen oli ilmaa, ehkä siksi pumppu ei imenyt ämpäristä vettä.

        Pitääkö putkistoon laittaa vettä kun vene on vedessä, jotta pumppu jaksaisi merestä asti imeä?

        Volvo d13 naurettavan hankala ylläpitää verratuna Yanmar 2gm20:een. Glygolipellejä varten ei äänevaimentimessa ole edes veden tyhjnnysventtilliä.

        Kone on järkevintä säilyttää kuivana, luonto tykkää ja paljon siistimpää ja helpompaa kuin Volvon harrastama glykolipelleily.


      • 9+10
        s/y Snoopy kirjoitti:

        Tuohon mun edelliseen piti vielä lisätä: Tai osta s/y Snoopy. Myynti-ilmoitus löytyy nettivene.fi "Teräsvene s/y Snoopy"

        mitä hittoa joku snoopy liittyy koneen ruostumiseen?

        ihme uppotukki snoopykin on, kumma kyllä jos ei mene kaupaksi uppotukkiveneilyn luvatussa maassa.


    • sy Snoopy

      Jos muut muuttujat ovat ihan samat, osta se joka on ollut järvessä.

    • Sailor49

      Kaikenlaista tietoa täällä tuntuu olevan liikkeellä. Aika uskomaton tuo yksikin kirjoitus, jossa ihmetellään makeavesijäähdytystä. Kirjoittaja ei ilmeisesti tunne lainkaan moottoritekniikkaa. Mahtaako koskaan ollut kuullut lämmönvaihtimesta?

      Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, teoriassa tietysti järvikoneen syöpymisien pitäisi olla pienemmät. 20 vuotiaiden koneiden käyttökelpoisuuteen vaikuttaa kuitenkin moni muukin asia. Tärkeimpänä tietysti huollot ja etenkin oikeaoppinen talvisäilytys.

      Yksi usein unohdettu yksityiskohta on jäähdytysveden suodatus. Jos merivesisuodatinta ei ole, on paljon mahdollista että moottoriin on kertynyt jo melkoinen hiekka- ja roskasedimentti jäähdytyskanavien pohjalle. Se puolestaan estää vesikiertoa ja nostaa lämpöjä, joka puolestaan nopeuttaa syöpymistä.

      Realismia on, että noin vanhalle mootorille ei kannata paloa laskea arvoa. Hyvin huollettuna mylly saattaa toimia hyvinkin vielä kymmenen vuotta tai enemmänkin. Mutta aivan hyvin myös ongelmia voi tulla eteen.

      Yksi ratkaisu olisi tehdä suurempi välihuolto. Kansi pois ja jäähdytyskanavien putsaus. Samalla voi painetarkistaa kannen ja hioa venttiilit sekä huoltaa suuttimet. Jos mitään huolestuttavaa ei ilmene, myllyllä voi iloisesti jatkaa ajoa. Jos ilmenee, kannattaa ryhtyä varautumaan uuden koneen hankintaan..

      • Ruostepeikko

        Kiitos asiallisesta kommentista ! Tuo merivesisuodatin-asia pitääkin tsekata kun menen paatteja vielä vertaamaan.


      • 23+22
        Ruostepeikko kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta kommentista ! Tuo merivesisuodatin-asia pitääkin tsekata kun menen paatteja vielä vertaamaan.

        Ilman meriveden suodatinta paattteja on kymmeniä tuhansia ja hyvin pelaavat, ihme peloittelua että meressä oli hiekkaa. Kiertävä vesi vie roskan ja hiekan pois.


    • 16+1

      "Kaikenlaista tietoa täällä tuntuu olevan liikkeellä. Aika uskomaton tuo yksikin kirjoitus, jossa ihmetellään makeavesijäähdytystä. Kirjoittaja ei ilmeisesti tunne lainkaan moottoritekniikkaa. Mahtaako koskaan ollut kuullut lämmönvaihtimesta?"

      No hitto, jos kaveri kysyy eikä tiedä, niin eikö se sitten saisi kysyä?
      Ei ne mullekkaan mitkään jutut tullu äidinmaidon mukana. Paljon on kokemusta ammennettu yrityksen ja erehdyksen kautta, kun ei ymmärtänyt kysyä ensin.
      Järvialueen kavereille merikoneiden syöpymisjutut helposti hyvinkin tuntematon juttu.

      • järkyttävä"

        Kaveri oli järkyttynyt lauhduttimesta ja idioottisuunnittelusta : D


    • sinkkianodi

      Raakavesi jäähdytteinen moottori joka on ollut järvi käytössä vastaa lämmönvaihtimella varustettua konetta.kaksikymmentä vuotta merellä käytössä ollut raakavesi jäähdytteinen alkaa olla tiensä päässä.Syynä suolan aiheuttama syöpyminen,joka ilmenee yleensä sylinterikannessa ensimmäisenä.

      • riippuu siitä

        Jos sinkkianodi on vaihdettu säännöllisesti ja aina ollut kunnon sinkki niin ei pitäisi niin sanottavasti ruostua merelläkään.


      • 12+22

        Itämeressä on niin vähän suolaaa, ettei se rautaa juurikaan syövytä. Sylinterikansien syöpyminen johtuu Volvon markkinoimasta glykolipelleilystä. Esim. meillä oli suomessa volvon kone, joka kesti juurikin tuon 20 vuotta. Ostin välimereltä 20 vuotta vanhan koneen ja Yanmar toimii yhä loistavasti. Suola oli esim tukkinut veden tyhjennysventtiili koneen kyljestä.


    • Katodi

      Merikoneeseen sinkkianodi ja järvikoneeseen magnesiumanodi.

      Volvon taittolavassa käytän Biltsun n. 10 € sinkkejä.
      Siltä varalta, että joku alkaa solvaamaan Biltsunsinkkejä, etteivät edes syövy, kerrottakoon jotta n. 1/3 materiaalista haihtuu kaudessa.

    • R K-S

      Noissa saamissasi neuvoissa on niin paljon puppua, että pitää vastata yksinkertaisesti. Suurta eroa ruostumisen suhteen ei ole. Ratkaisevaa on se, miten moottoria on huollettu. Selvitää huoltohistoria, se kertoo eniten.

      Mitä mallia ko. moottorit ovat? Muistaakseni Volvolla ei enää vuonna -93 ollut merivesikoneita?

      • Ruostepeikko

        Aivan oikein, nämä koneet ovat vm 1990.


      • koneen kunnostaminen
        Ruostepeikko kirjoitti:

        Aivan oikein, nämä koneet ovat vm 1990.

        Ei kannata ostaa vanhaa käytettyä.
        Iso työ laittaa, mikä ei maksa itseään takasin.
        Yanmarin koneet ihan yhtä huonot, ja muut vielä paskemmat.
        Melkein noin vanhan makeavesijääh. kunnostaneena, ei kannata.


      • miten sen ottaa
        koneen kunnostaminen kirjoitti:

        Ei kannata ostaa vanhaa käytettyä.
        Iso työ laittaa, mikä ei maksa itseään takasin.
        Yanmarin koneet ihan yhtä huonot, ja muut vielä paskemmat.
        Melkein noin vanhan makeavesijääh. kunnostaneena, ei kannata.

        Että pääsee halvemmalla, jos ostaakin uuden veneen uusine moottoreineen? Minä olen yhden vanhan raakavesikoneen kunnostanut ja maksoihan se, jopa 17 000. Tosin ne oli markkoja, mistä voikin päätellä, miten se kannatti. Se kone kun on mulla edelleen käytössä ja hyvin käykin. Eikä se ollut edes Yanmar.


    • 20'

      Ruostumisesta. Lämmönvaihtimella toteutetussa jäähdytyksessä olennainen asia on, että koneen lohkossa kiertää koko ajan *sama* jäähdytysneste. Nimittäin kiertävä vesi ruostuttaa vain aikansa jonka jälkeen se "kyllästyy" eikä enää juuri ruostuta - vaikka olisi puhdasta vettä.

      Sama koskee vaikkapa keskuslämmityksen patteriverkostoa. Se ei ruostu koska järjestelmässä on koko ajan sama vesi (pääsääntöisesti).

      Tietääkö muuten kukaan kemisti millä tavalla patterijärjestelmässä jonkun aikaa kiertänyt vesi poikkeaa tuoreesta vedestä? Jokin kemiallinen reaktiohan siinä tapahtuu.

      • yksinkertaista

        Ei tuohon suurtakaan kemian tuntemusta tarvita. Vesi käy hapettomaksi, kun se happi on käytetty patterien hapettamiseen. Sen jälkeen täytyy vain tietää, että ruostuminen on hapettumista.


      • Ever head?

        Jäivätkö kemian tunnit käymättä? Hapettuminen eli metallien kohdalla ruostuminen loppuu, kun happi tai metalli loppuu. Kun vedestä tulee vähähappista ruostuminen hidastuu hyvin pieneksi.


    • sinkkianodi

      Syöpyminen ja ruostuminen ovat kaksi eri asiaa.Vanhat raakavesi jäähdytteiset merkistä riippumatta syöpyivät vähäisestä suolapitoisuudesta huolimatta.Olen näitä koneita joutunut näkemään useita.Makeassa,siis järvivedessä ajetuissa syöpymistä ei ole tapahtunut.Sinkki ei ole auttanut asiaan.Eipä niitä toimivia enään paljoakaan käytössä ole.

      • 16+12

        Miksi moottoreissa sitten on sinkkianodi? Paljas rauta ruostuu kyllä vesisateessa, järvivedessä ja vähäsuolaisessa merivedessä.
        Esimerkiksi potkurissani merellä ei ollut yhtenä kesänä sinkkianodia ja potkurin pinta oli syksyllä noston jälkeen ihan ruosteessa. Sen jälkeen siinä on ollut sinkkianodi joka kuluu eikä potkurin pinta ole syksyisin ruosteinen.


    • sinkkianodi

      Tottakai sinkkiä käytetään ehkäisemään galvaanista korroosia jonka aiheuttaa nimen omaan suolainen merivesi.Järvivedessä ei tätä ilmiötä tapahdu.Sinkki auttaa vain,jos se on kosketuksessa metalliin,ja edellyttä myös,että sinkki on veteen yhteydessä.Läheskään kaikissa sisämoottoreissa ei ollut paikkaa missä sinkki olisi saatu moottorin sisäpuolelle niin,että se olisi ollut kosketuksessa moottoriin sekä veteen.Esim.jos laitat sinkin potkuriakseliin pilssin puolelle,se ei auta potkurisi syöpymiseen.Löydät asiasta tietoa netistä vaikkapa käyttämällä hakusanaa uhrimetalli tai sinkkianodi.

      • Sinkkianodi estää

        Miten niin ruostumista ei tapahtuisi järvivedessä? Rauta ruostuu kaikessa vedessä ja kosteudessa heti.


      • Rosteriruostuu

        Olen samaa mieltä.Ruostumisen aiheuttaa vesi ja happi eikä ole merkitystä onko se meri vai järvivettä.Sen ehkäisemiseen sinkki auttaa vain jos rauta päällystetään kokonaan sillä.Merivedessä oleva suola aikaansaa sähköreaktion, josta syöpyminen eli galvaaninen korroosio johtuu.Eli keskustelun kysymykseen järvessä vaiko meressä,niin järvikone.Se miten koneita on huollettu tai käytetty ei mielestäni liity alussa esitettyyn kysymykseen.


      • Sailor49
        Rosteriruostuu kirjoitti:

        Olen samaa mieltä.Ruostumisen aiheuttaa vesi ja happi eikä ole merkitystä onko se meri vai järvivettä.Sen ehkäisemiseen sinkki auttaa vain jos rauta päällystetään kokonaan sillä.Merivedessä oleva suola aikaansaa sähköreaktion, josta syöpyminen eli galvaaninen korroosio johtuu.Eli keskustelun kysymykseen järvessä vaiko meressä,niin järvikone.Se miten koneita on huollettu tai käytetty ei mielestäni liity alussa esitettyyn kysymykseen.

        Joku totesi, miten merivesisuodatin tarpeeton. Kun kunnostin vanhan Volvoni, hämmästyin miten paljon hiekkasedimenttiä oli kertynyt vesikanaviin. Moottorin välikorjauksessa on ehdottoman tarpeellista putsata kanavat moisesta mönjästä.


    • turbohöyrykone27

      Kyllähän se rauta ruostuu aina kun joutuu veden ja hapen kanssa tekemiseen,selvähän se.Siihen ei sinkki anodit auta.Noiden raakavesi jäähdytteisten ongelma merikäytössä ei johtunut ruostumisesta,ja joku kai sen jo sanoikin.Jossain vaiheessa vaan niissä ei vesi enään kiertänyt halutulla tavalla,vaan tuppasi karkailemaan palotilaan tai öljyn sekaan.Vesikanavat syöpyivät suolan takia,ei siinä ihmeempiä.Oppineet kertovat saman hienommilla sanoilla,ja termeillä.Järvivesillä ovat ilman tätä ongelmaa,eikä niillä sinkki kulu.Mutta siis ruostumisen ja syöpymisen aiheuttavat eri jutut ja molemmille omat lääkkeet.

      • syöpyy=ruostuu

        Meneepä nyt kemian opit uusiksi, kun ruostuminen ja syöpyminen ei olekaan sama asia. Tosin sanotaanhan mekaanistakin kulumista syöpymiseksi, mutta ei vesi sellaisella vauhdilla moottorin sisällä virtaa, että nurkkia syövyttäisi.

        Eikä sinkkianodi estä ruostumista, ei vaikka sitä syöpymiseksi kutsuisi. Sinkki suojaa galvaaniselta korroosiolta. Sellaista taas esiintyy erityisesti, kun esillä on erilaisia metalleja, mutta saattaa sitä hiukan olla, vaikka olisi vain sitä valurautaakin.


      • veden alla tapahtuu
        syöpyy=ruostuu kirjoitti:

        Meneepä nyt kemian opit uusiksi, kun ruostuminen ja syöpyminen ei olekaan sama asia. Tosin sanotaanhan mekaanistakin kulumista syöpymiseksi, mutta ei vesi sellaisella vauhdilla moottorin sisällä virtaa, että nurkkia syövyttäisi.

        Eikä sinkkianodi estä ruostumista, ei vaikka sitä syöpymiseksi kutsuisi. Sinkki suojaa galvaaniselta korroosiolta. Sellaista taas esiintyy erityisesti, kun esillä on erilaisia metalleja, mutta saattaa sitä hiukan olla, vaikka olisi vain sitä valurautaakin.

        Esillä on erilaisia metalleja kun sinkki on ruuvattu kiinni rautaan ja näillä kahdella erilaisella metallilla on täten sähköä johtava yhteys. Sinkki vähiten jalona metallina syöpyy raudan sijasta.


      • siis niinku?
        veden alla tapahtuu kirjoitti:

        Esillä on erilaisia metalleja kun sinkki on ruuvattu kiinni rautaan ja näillä kahdella erilaisella metallilla on täten sähköä johtava yhteys. Sinkki vähiten jalona metallina syöpyy raudan sijasta.

        Jäi kovin epäselväksi, mitä tuossa tahdottiin sanoa. Jos tarkoitus oli sanoa, että kun samassa liemessä on sekä rautaa että sinkkiä, sinkki syöpyy, se pitää paikkansa. Mutta jos sitä sinkkiä ei ole, eikä jäähdytysjärjestelmään kuulu muuta kuin moottorin valurautaa, ovat jännite-erot kovin pieniä. Pienillä jännite-eroilla taas syöpyminenkin on pientä, eikä sinkki estä kuin sen pienen osuuden. Niitä pieniä jännite-eroja tulee erikokoisten ja eri lämpötiloissa olevien osien välille, vaikka materiaali olisi samaa. MIkään ruostumisen estävä taikakalu se sinkkianodi ei ole.


      • uhrimetalli
        siis niinku? kirjoitti:

        Jäi kovin epäselväksi, mitä tuossa tahdottiin sanoa. Jos tarkoitus oli sanoa, että kun samassa liemessä on sekä rautaa että sinkkiä, sinkki syöpyy, se pitää paikkansa. Mutta jos sitä sinkkiä ei ole, eikä jäähdytysjärjestelmään kuulu muuta kuin moottorin valurautaa, ovat jännite-erot kovin pieniä. Pienillä jännite-eroilla taas syöpyminenkin on pientä, eikä sinkki estä kuin sen pienen osuuden. Niitä pieniä jännite-eroja tulee erikokoisten ja eri lämpötiloissa olevien osien välille, vaikka materiaali olisi samaa. MIkään ruostumisen estävä taikakalu se sinkkianodi ei ole.

        Jaahas. Järvivesikone ei ruostu koska ei ole jännite-eroja ja merivesikoneen sinkki estää ainoastaan jännite-eroista johtuvan ruostumisen joten siitä ei ole mitään hyötyä koska se estää ainoastaan jännite-eroista johtuvan ruostumisen jota on vain merivesikoneissa, täh.


      • nih...
        uhrimetalli kirjoitti:

        Jaahas. Järvivesikone ei ruostu koska ei ole jännite-eroja ja merivesikoneen sinkki estää ainoastaan jännite-eroista johtuvan ruostumisen joten siitä ei ole mitään hyötyä koska se estää ainoastaan jännite-eroista johtuvan ruostumisen jota on vain merivesikoneissa, täh.

        Onko tää noin monimutkaista? Sinkki suojaa galvaaniselta korroosiolta, mutta ei tavalliselta veden ja hapen tuottamalta ruostumiselta. Merivesi on galvaanisen korroosion kannalta suolaisempana parempi elektrolyytti kuin järvivesi. Mutta vesi kuin vesi, jossa on happea liuenneena, syövyttää. Ja normaalisti vedessä on sitä happea, sillähän kalatkin elävät.

        Joku kai koitti selittää, että syöpyminen ja ruostuminen ovat eri asioita. Sen verran siinä sentään oltiin jäljillä, että ilmiön voi aiheuttaa galvaaninen tai kemiallinen korroosio. Sama asia se silti on.


      • tasan
        nih... kirjoitti:

        Onko tää noin monimutkaista? Sinkki suojaa galvaaniselta korroosiolta, mutta ei tavalliselta veden ja hapen tuottamalta ruostumiselta. Merivesi on galvaanisen korroosion kannalta suolaisempana parempi elektrolyytti kuin järvivesi. Mutta vesi kuin vesi, jossa on happea liuenneena, syövyttää. Ja normaalisti vedessä on sitä happea, sillähän kalatkin elävät.

        Joku kai koitti selittää, että syöpyminen ja ruostuminen ovat eri asioita. Sen verran siinä sentään oltiin jäljillä, että ilmiön voi aiheuttaa galvaaninen tai kemiallinen korroosio. Sama asia se silti on.

        Lopullisena välilausuntona todetaan nyt järvivesikoneen ja marttyyrimetallilla varustetun merivesikoneen ruostuvan yhtä paljon.


      • siinäpä sitä on pulmaa
        tasan kirjoitti:

        Lopullisena välilausuntona todetaan nyt järvivesikoneen ja marttyyrimetallilla varustetun merivesikoneen ruostuvan yhtä paljon.

        Kumpikin varmaan loppuu aikanaan. Itsekin olen joskus miettinyt kuinka merivesijäähdytys toimii järvellä?


      • Entäpä
        siinäpä sitä on pulmaa kirjoitti:

        Kumpikin varmaan loppuu aikanaan. Itsekin olen joskus miettinyt kuinka merivesijäähdytys toimii järvellä?

        Entä miten sitten järvivesijäähdytys toimii merellä?


    • vesijäähdytys

      Osaisiko joku kertoa kansantajuisesti mistä tämä moottorien syöpyminen tai millä nimellä sitä halutaan kutsuakkaan oli merivedessä monikertainen.Se on tosiasia joka on kymmenien vuosien aikana käytännössä todettu asia,jonka jokainen tietää.Ei kai se muustakaan voi johtua kun suolasta,vaikkei sitä sen enempää itämeressä olekkaan.

      • ajatuk

        Lueppa koko ketju uudestaan


      • Ruostepeikko
        ajatuk kirjoitti:

        Lueppa koko ketju uudestaan

        Kiitos kaikille, minä tein tällä välin jo kaupat. Oli sen verran vaikea selkoinen asia että päädyin veneeseen jossa makeavesijäähdytteinen kone ja sillä seilataan ja ajetaan merivedessä !


    • katalyytti

      olisi ehkä sittenkin kannattanut ostaa merivesijäähdytteinen kone, jolla seilataan makeassavedessä.

      • Ruostepeikko

        A vot sellainenkin on jo ja siksi tämä kyselypolku.
        Nyt hankittiin toinen paatti merikäyttöön !


      • Suomaisissa
        Ruostepeikko kirjoitti:

        A vot sellainenkin on jo ja siksi tämä kyselypolku.
        Nyt hankittiin toinen paatti merikäyttöön !

        Murtovesissä suolapitoisuus ei ole niin merkittävässä osassa kuin merillä. Suurempi merkitys on talvisäilytysolosuhteilla, joita sitten taas ei välttämättä ole eteläisillä merialueilla - ainakaan jokavuotisina talviseisokkeina.

        Kotimaisittain merkittävin ero tulee talvisäilytyksessä. Kaksikiertoinen siis makeavesikone talvehtii omassa rauhassaan pakkasnesteissä ja vain lämmönvaihtimen merivesipuoli ja pakoputkisto on osapuilleen kuivilla ja talven armoilla. Merivesijäähdytteinen kone ajetaan/lasketaan tyhjäksi, kuten makeavesikonekin, jolloin vähäkin suolapitoisuus ja ilman kosteus pääsevät tekemään tuhojaan myös konetta myöten. Tietysti tässäkin voidaan vaikutuksia vähentää makeavesi ja glykolihuuhtelulla.

        Makeavesijäähdytteisen koneen paksuseinämäinen valumetallinen pakoputkenkäyrä saattaa syöpyä puhki parissakymmenessä vuodessa - samoin voi käydä merivesijäähdytteisen koneen sylinterinkannelle.

        Olisiko tässä viitteitä pakoputken, kukaties imupuolen sulkemiselle talveksi - saattaminen hapettomaan tilaan aikaa myöten. Tai peräti suojakaasun hiilidioksidi/argon käyttöön talvisäilössä:-)


      • 11+16
        Suomaisissa kirjoitti:

        Murtovesissä suolapitoisuus ei ole niin merkittävässä osassa kuin merillä. Suurempi merkitys on talvisäilytysolosuhteilla, joita sitten taas ei välttämättä ole eteläisillä merialueilla - ainakaan jokavuotisina talviseisokkeina.

        Kotimaisittain merkittävin ero tulee talvisäilytyksessä. Kaksikiertoinen siis makeavesikone talvehtii omassa rauhassaan pakkasnesteissä ja vain lämmönvaihtimen merivesipuoli ja pakoputkisto on osapuilleen kuivilla ja talven armoilla. Merivesijäähdytteinen kone ajetaan/lasketaan tyhjäksi, kuten makeavesikonekin, jolloin vähäkin suolapitoisuus ja ilman kosteus pääsevät tekemään tuhojaan myös konetta myöten. Tietysti tässäkin voidaan vaikutuksia vähentää makeavesi ja glykolihuuhtelulla.

        Makeavesijäähdytteisen koneen paksuseinämäinen valumetallinen pakoputkenkäyrä saattaa syöpyä puhki parissakymmenessä vuodessa - samoin voi käydä merivesijäähdytteisen koneen sylinterinkannelle.

        Olisiko tässä viitteitä pakoputken, kukaties imupuolen sulkemiselle talveksi - saattaminen hapettomaan tilaan aikaa myöten. Tai peräti suojakaasun hiilidioksidi/argon käyttöön talvisäilössä:-)

        En ajanut merivesikonetta tyhjäksi vaan jätin glykolihuuhteluveden koneeseen, enkä myöskään aja kaksikiertoisen moottorin lauhduttimen merivesipuolta tyhjäksi vaan jätän glykolihuuhteluveden lauhduttimeen.


      • Höyrykone?
        11+16 kirjoitti:

        En ajanut merivesikonetta tyhjäksi vaan jätin glykolihuuhteluveden koneeseen, enkä myöskään aja kaksikiertoisen moottorin lauhduttimen merivesipuolta tyhjäksi vaan jätän glykolihuuhteluveden lauhduttimeen.

        Lauhduttimeen? Onko sinulla siis höyrykone?

        Lauhduttimia käytetään höyrykoneissa, ei polttomoottoreissa.


      • vaihdin
        Höyrykone? kirjoitti:

        Lauhduttimeen? Onko sinulla siis höyrykone?

        Lauhduttimia käytetään höyrykoneissa, ei polttomoottoreissa.

        Tiedät kyllä mitä osaa tarkoitetaan.


      • VPenta
        vaihdin kirjoitti:

        Tiedät kyllä mitä osaa tarkoitetaan.

        Merivedessä käytetyt koneet menee nopeemmin. Järvivedessä järvivesikone toimii yhtä pitkään kuin makeavesikone eli makeat vedet kun on kyseessä on aivan sama pyöriikö ne pakoputkessa vai moottorissa. Merivesi on myrkkyä.


      • Päättymätön ketju
        VPenta kirjoitti:

        Merivedessä käytetyt koneet menee nopeemmin. Järvivedessä järvivesikone toimii yhtä pitkään kuin makeavesikone eli makeat vedet kun on kyseessä on aivan sama pyöriikö ne pakoputkessa vai moottorissa. Merivesi on myrkkyä.

        Ei noin. Makean järviveden happi myös ruostuttaa konetta.
        Suljettu makeavesijäähdytys sitävastoin ei ruostuta konetta hapen poistuttua vedestä.


      • Päättymätön ketju kirjoitti:

        Ei noin. Makean järviveden happi myös ruostuttaa konetta.
        Suljettu makeavesijäähdytys sitävastoin ei ruostuta konetta hapen poistuttua vedestä.

        Vielä merkittävämpää kuin hapen poistuminen on se, että suljetun järjestelmän pakkasneste sisältää ruostumista ehkäiseviä ainesosia.


    • Vain öljyä

      Minä käytän öljyä moottorin jäähdytys kierrossa, eikä ole mitään ongelmaa ruostumisen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5243
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5044
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      39
      1774
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe