Hurri

Komihåget saknas

Jag som kommer från Öster-Finland vet inte vart härstammar uttrycket "hurri".

Här låter "hurri" inte ens som en föraktfull sägelse. Det finns mycket stort skillnad mellan "ryssä" och "hurri". I själva verken använder vi nästan aldrig "hurri"- uttrycket när vi talar vår egen dialekt.

6

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hurra ,hurra ,hurra

På de flesta debatter används ju hurri som ett skällsord.Man märker nog från inlägget om det är tänkt som kränkande och sårande.Det hörs ofta ihop med pakkoruotsi och annat negativt som det skrivs om svenskspråkiga finländare.

• nyfiken

Vet du (eller någon annan som läser min frågan) varifrån den h u r r i-ord kommer? Jag menar ords historia? R y s s ä är lätt att förstår, men h u r r i är konstig ord, tycker jag.

• tro det eller inte .
        nyfiken kirjoitti:

Vet du (eller någon annan som läser min frågan) varifrån den h u r r i-ord kommer? Jag menar ords historia? R y s s ä är lätt att förstår, men h u r r i är konstig ord, tycker jag.

Från när svenskarna ropade hurra...den förklaringen har jag åtminstone hört.

• Komihåget saknas
        tro det eller inte . kirjoitti:

Från när svenskarna ropade hurra...den förklaringen har jag åtminstone hört.

Jag kan trösta er svensk språkiga att i mesta dels av Finland h u r r i låter neutralt. I min barndom i 60-talet vet jag inte als att det finns sådat ord.

Jag tänker att man har ursprungligen användat h u r r i - ord bara i Södra Österbotten. I Östra Finland vi använder skällsord som är mera betecknande.

• bäde finntollo&hurri
        Komihåget saknas kirjoitti:

Jag kan trösta er svensk språkiga att i mesta dels av Finland h u r r i låter neutralt. I min barndom i 60-talet vet jag inte als att det finns sådat ord.

Jag tänker att man har ursprungligen användat h u r r i - ord bara i Södra Österbotten. I Östra Finland vi använder skällsord som är mera betecknande.

Inte är väl hurri så farligt,jag kan tänka mig att det är i samma klass som finntollo.

• rgjrtjrtjtyktykyk
        nyfiken kirjoitti:

I många år sedan jag kände en familjen som har efternamn H u r r i. Finnspråkig familjen. Visar att den ord är inte var hemsk ord.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      100
      2202
    2. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1408
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1380
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      29
      1318
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1233
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      337
      1048
    7. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      975
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      924
    9. 122
      811
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      786
    Aihe