Muistelija ei muista

Kypsynyt kirjuri

Minulta on tilattu erään yrittäjän elämäkerta. Ongelma on, että yrittäjä ei osaa kertoa elämästään kovinkaan laveasti. Hän kertoo esimerkiksi, että avasi haaraliikkeen 70-luvun alussa ja that's it. Samoin lyhyesti kertoo naimisiinmenostaan ja kaikesta muustakin. Koko elämä ollaan käyty läpi ja liuskoja kasassa kolmekymmentä. Että jonkinlaisenkin kirjan saisi kasaan pitäisi saada vähintään puolet lisää.

Onko täällä elämäkertureita, oman elämän tai toisten kertojia, joilla olisi kokemusta siitä, miten muistoja herätellään?

5

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdgdfg

      Käykää hänen kanssaan yhdessä läpi vanhoja valokuva-albumeja ja pyydä häntä kertomaan jokaisesta kuvasta, mitä niissä tapahtuu. Tee paljon tarkentavia kysymyksiä. Tai kysy samoja kysymyksiä uudelleen. Usein seuraavalla kerralla mieleen muistuu jotakin mitä aiemmin ei.
      Muotoile kysymykset niin, ettei niihin ole pelkkiä kyllä tai ei vastauksia. Muotoile kysymykset muotoon: kerro siitä ja siitä asiasta.

      • Kypsynyt k.

        Valokuvaidea on loistava! Kiitos!


    • Elämänlanka.

      Kyselee kavereilta, jotka pitkäaikaisia kanssakulkijoita. Lehtileikkeitä. Missä kiinteistöjä, siellä näkijä. Sukulaiset parhaita asiantuntijoita. Liiketuttavat ja agentit.
      Valokuvia.

    • Kerran koettu

      Olen tehnyt yhden elämäkerran, minun kirjallisia silmiäni avasi keskustella henkilön "vihamiesten" kanssa. Ei niin, että olisin ilkeitä juoruja ja tekoja suoraan laittanut teokseen, vaan sain uuden kulman ymmärtää henkilöä ja ennen kaikkea hänen laimentamia, loiventamia ja kaunistamia juttuja.

    • Elämänkertojen kirjoittamiseen löytyy myös muutamia oppaita, joista voit saada hyviä kysymyksiä. Etsi käsiisi esimerkiksi Pepi Reinikaisen Elämänkaarikirjoitus ja ihmisen vuodenajat (2009). Kirjassaan Reinikainen esittelee jokaiseen elämänvaiheeseen liittyviä keskeisiä teemoja ja myös listaa kysymyksiä, joiden avulla omaa (tai tässä tapauksessa haastateltavan) elämää voi kerrata. Jos haastateltavasi on yhteistyöhaluinen, voit myös kokeilla luetuttaa hänellä artikkeleita, jotka auttaisivat häntä analysoimaan omaa elämäänsä.

      Voit myös tehdä taustatutkimusta haastateltavan elämästä yleensä. Onko vanhoissa uutislähteissä tai aikakirjoissa viitteitä tapahtumiin, joissa tämä on ollut mukana? Jos sinulla on mahdollisuus matkustaa, voit myös käydä itse maisemissa, joista tarkoitukesi on kertoa. Omakohtainen kokemus sallii myös sinun asettua paremmin kertomuksesi henkilön asemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1685
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1332
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      283
      1237
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      112
      1072
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      917
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      865
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      229
      824
    8. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      20
      749
    9. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      739
    10. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      39
      722
    Aihe