Alkuvuonna Gambiaan

LMK

Olemme lähdössä Gambiaan ensimmäistä kertaa viikon lomalle helmikuussa.
Jonkun verran on molemmat reissailleet mutta tämä on selkeesti "eksoottisin" matkakohde.
Olemme nuori pari ja hotelliksi valikoitui tuo Kombo Beach- kahden hengen huoneella. Vuosi viimeisestä lomasta ja vuos tehty kun hullut hommia joten lomaa jo odotellessa. Lähinnä odotamme vaan rentoutumista hyvän kirjan kanssa auringon olla. Toki, molempia kiehtoo kyseinen maa kovasti ja kulttuuri erityisesti.

Sanoin aluksi miehelle, joka suhtautui matkakohteeseen hieman epäröiden että, "ennakkoluulot pois" ja nyt hänkin on jo innolla odottamassa reissua..

Haluaisimme kuulla hieman mukavia reissu kokemuksia ja vastauksia kysymyksiimme ja pliis kaikki te jotka tulette haukkumaan ja varottelemaan malariasta, niin menkää muualle. Tiedämme mahdolliset taudit ja sairaudet, jotka maasta voivat tulla huonolla tuurilla. Näistä "kaupustelijoita" on kaikkialla joten niitä ei pääse eroon missään.. mutta, siis

Hyviä ruokapaikkoja/illan vietto paikkoja mistä saisi hyviä kylmiä juomia? (bilettämään emme ole menossa)
Meri? Onko ollut punasta lippua paljon helmikuussa? Onko vesi kylmää ja ylipäätään sää minkälainen ollut helmikuussa?
Reissut? Liikkuminen? Entäs tuo hotelli? Aktiviteettejä? Hotellin kuntosali?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

24

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mm.

      Hotellin edestä pääsee helposti paikallisbussilla Serrekundaan, joten liikkuminen on helppoa. Alueella muutamia ravintoloita ja kauppoja craft market, mutta jos kaipaatte enemmän yöelämää niin paikallistaksilla pääsee helposti ja nopeasti vaikkapa Senegambiaan.
      Kyseinen hotelli ei ole tuttu, joten joku toinen osaa varmasti kertoa enemmän.

      Ps. Kaupustelijoita ei ole kaikkialla ja niistä pääsee aivan helposti eroon sanomalla tiukasti ei kiitos, ei kiinnosta. ;)

    • Valitsitte hyvän hotellin ja sijainti viihtyisässä Kotussa on erinomainen.Meressä voi ihan hyvin uida,ei liian kylmää,helmikuussa.Punaiset liput vaihtelevat mutta viimeksi tammikuussa meri oli yhden kerran rasvatyyni joten oli upeaa uida ja vesi kannatteli.Yleensä on voimakasta aallokkoa.Rannalla on uimavalvojat jotka huolehtivat hyvin turisteista jos karkaavat liian kauas rannalta avomerelle päin.Hevosratsastusta on myös ja beach volleytä.Iltaisin hotellin oma porukka viihdyttää illallisella mutta Senegambiaan voi myös mennä.Vihreät taksit ovat kalliimpia kuin keltaiset ja yleensä kannattakin kävellä Kotusta päätien varteen ja ottaa sieltä keltainen taksi vaikkapa Senegambiaan.Myös päiväretki Paradice Beachille tai Sanyangiin kannattaa,mutta silloin täytyy vuokrata taksi koko päiväksi.Hotellissa on mukavat huoneet,kuumaa vettä suihkussa,kylpyamme yms.päivittäinen siivous.Myös gambialaisen ruuan kokkauskursseja järjestetään

    • laa2

      Suosittelisin kulkemaan paikallisilla pienillä pakettiauto-kulkuneuvoilla, tanga tangaksi taidetaan näitä kutsua Gambiassa. Ovat todella halpoja ja samalla saa elämyksen, kun saa paikallisten kanssa yhdessä matkustaa.

      Suosittelisin ehdottomasti käymään Serrekundassa ja Serrekunda-marketilla. Siellä myödään jos jonkinlaista kalaa, lihaa, hedelmiä ja vaatteita. Elämys vaikkei ostaisikaan mitään. Tosin suosittelen kyllä lämpimästi ostamaan kaikenlaisia hedelmiä, jotka ovat todella maistuvia! Myös hyviä afrikkalaisia kosteusvoiteita saa marketilta.

      Edelliseen kirjoitukseen vastauksena, että vihreät autot ovat Shared taxeja, joihin on tarkoitus tulla muitakin ihmisiä kyytiin. Monet turistit eivät vaan tiedä tätä, joten turisti maksaa kaikkien 4matkustajan paikasta.

      Senegambiassa on aika turistimeininki ja paljon ravintoloita ja baareja.

      • 1111113

        Vihreät taksit turisteille ja kelta-vihreät paikallisille


      • Lmk

        Kiitos kaikille asiallisista vastauksista ja neuvoista! Erityisesti tuon liikkumisen suhteen! Innolla jo matkaa täällä odotellaankin ja juuri sovittiin tarvittavien rokotuksien ajat joulukuun alulle :--) mitenhän sitä malttaa odottaa :D Ainoa mikä aavistuksen verran harmittaa on nuo koneet millä lennetään kanarialle (ja sieltä eteen päin) Monesti kanarialla olleena vihaan niitä sillipurkkeja, mutta varmasti kustannussyistä ymmärrettävää etteivät lennätä isommilla koneilla.


      • Pakkasta pakoon
        Lmk kirjoitti:

        Kiitos kaikille asiallisista vastauksista ja neuvoista! Erityisesti tuon liikkumisen suhteen! Innolla jo matkaa täällä odotellaankin ja juuri sovittiin tarvittavien rokotuksien ajat joulukuun alulle :--) mitenhän sitä malttaa odottaa :D Ainoa mikä aavistuksen verran harmittaa on nuo koneet millä lennetään kanarialle (ja sieltä eteen päin) Monesti kanarialla olleena vihaan niitä sillipurkkeja, mutta varmasti kustannussyistä ymmärrettävää etteivät lennätä isommilla koneilla.

        Välilasku sopivan mittainen. Ehtii jotain juoda ja tupakkamiehet sauhutella. Vaikka lämpö ei vältämättä Palmasissa aivan helteistä tulee kuitenkin semmoinen kesäinen fiilis josta hyvä aloittaa loma. Ja runsaan parin tunnin lennon jälkeen tulette aivan kuin uuteen maailmaan. Lämpöä riittää ja kaikki erilaista kuin Euroopan lomakohteissa. Ja reissun jälkeen monta kivaa kokemusta rikkaampana. Itse menemme jälleen Tammi-Helmikuun vaihteessa.


      • LMK
        Pakkasta pakoon kirjoitti:

        Välilasku sopivan mittainen. Ehtii jotain juoda ja tupakkamiehet sauhutella. Vaikka lämpö ei vältämättä Palmasissa aivan helteistä tulee kuitenkin semmoinen kesäinen fiilis josta hyvä aloittaa loma. Ja runsaan parin tunnin lennon jälkeen tulette aivan kuin uuteen maailmaan. Lämpöä riittää ja kaikki erilaista kuin Euroopan lomakohteissa. Ja reissun jälkeen monta kivaa kokemusta rikkaampana. Itse menemme jälleen Tammi-Helmikuun vaihteessa.

        Totta. Pieni jalottelu ja vessassa käynti varmasti on paikallaan matkalla paratiisiin.
        Muuten luin jostain että, vaatteiden kuivatus ulkona/parvekkeella ei olisi järkevää? Onko tämä legenda vai onko oikeasti vaara että kärpäset munivat vaatteisiin?


      • ,.,.
        LMK kirjoitti:

        Totta. Pieni jalottelu ja vessassa käynti varmasti on paikallaan matkalla paratiisiin.
        Muuten luin jostain että, vaatteiden kuivatus ulkona/parvekkeella ei olisi järkevää? Onko tämä legenda vai onko oikeasti vaara että kärpäset munivat vaatteisiin?

        Ei kannata yöksi jättää kuivumaan.


    • Ei legenda

      Ei ainakaan yöksi kannata jättää kuivumaan. Kärpäset munivat vaatteisiin. Vaateeista sitten tarttuu ihoon ja kotimaahan palattua saattaa tulla pieniä paiseita jossa toukka asustaa.
      Muuten niistä ei ole mitään haittaa eikä pelkoa.

    • malaria

      Oliko siellä isoja ötököitä...lähinnä hämähäkkejä tms. kauheuksia.... Suojautuminen hyttysiltä? Oletteko ostaneet myrkyt sieltä vai Suomesta?

    • Prrrr

      Niiden 10 vookon aikana, jotka yhteensä olen Gambiassa eri paikoissa viettänyt, ei kovin kummoisia ötököitä ole osunut vastaan. Pari kertaa on huoneessa ollut pikimusta hämähäkki, pikkuisen täkäläisiä suuria kookkaampi, mutta on saanut äkkilähdön. Mangokärpäset saattavat munia kuivumassa oleviin pyykkeihin, joten niitä ei kannata yöksi jättää ulos narulle. Minulle onnistui viime reissulla toukka kaivautumaan pohkeen yläosaan ja siitä aiheutui ison finnin oloinen patti. Puristin sen itse ulos ja kun ei muuta lääkettä ollut, kuin mukana ollut Vademecum -suuvesi, niin desinfioin sen sillä. Parani parissa päivässä.
      Gambiassa hyttyset levittävät malariaa, joten malarialääkitys lääkärin reseptillä on ehdottoman tärkeä aloittaa jo ennen matkaa. .
      Ihan normaalit hyttyskarkotteet pistoja vastaan voi hankkia joko kotimaasta tai paikalisesta marketista.
      Hotelleissa yleensä suihkutetaan moskiittomyrkkyä pari kertaa viikossa huoneisiin ja ikkunoissa on verkot (joissain hotelleissa myös moskiittoverkot sänkyjen ympärille laitettavaksi). En ole huomannut hyttysiä huoneissa.

    • LMK

      Kiitoksia tiedoista. Pitänee olla ehdottoman tarkka noiden vaatteiden kuivatuksen ja muutenkin ettei jättäisi "lojumaan" minnekkään..
      Malarialääke reseptit on jo sähkösenä muodossa odottamassa noutamista. Lariamia lääkäri ei tohjennut määrätä. Alkaa lääkärin mukaan "hulluttamaan".. hah :D no kunhan jotkut ropit on matkassa!

      • BJL

        Mitkä tarvittavat rokotukset ? Siis oikein lääkäri sanoi noin ? Sil on parempi diili malaronen edustajan kanssa, Lariam voi ehkä tuottaa painajaisia tms. Esim mieliala lääkkeitä käyttävällä, käytän itse aina paljon edullisempaa ja vain 1 tab/vko otettavaa Lariamia, enkä ole koskaam kärsinyt minkäänlaisista sivuoireista, eivätkä lapsenikaan.


      • carammel
        BJL kirjoitti:

        Mitkä tarvittavat rokotukset ? Siis oikein lääkäri sanoi noin ? Sil on parempi diili malaronen edustajan kanssa, Lariam voi ehkä tuottaa painajaisia tms. Esim mieliala lääkkeitä käyttävällä, käytän itse aina paljon edullisempaa ja vain 1 tab/vko otettavaa Lariamia, enkä ole koskaam kärsinyt minkäänlaisista sivuoireista, eivätkä lapsenikaan.

        Yhdelle sopii yksi lääke, toiselle toinen, itselleni ei Lariam sopinut, tuli kovat vatsakivut, jatkuvaa pahoinvointia, armoton päänsärky.
        Malaronea olen sen jälkeen käyttänyt, siitä ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Joillekin taas se aiheuttaa ongelmia, niin erilaisia ollaan.


    • 56 cm kalu

      Moni ämmä on näitä gamppiHamppeja raahannu Helltsinskiin ja tuolla rautatieasemalla niitä roikkui taas tänään, vaikka junat ei edes kulkeneet. Odottelevat varmaankin Gambian junan tuloa, saataskos sieltä vaikka malmiraide aikaiseksi.

    • LMK

      Joo lääkäri sanoi ettei suosittele Lariamia ja juuri noilla sanoilla että voi alkaa "hulluttamaan" Vieläkin naurattaa lääkärin puhelu :D
      Ei mulle ole merkitystä maksanko enemmän jostain toisesta malarialääkkeistä, jos esim. tuosta halvemmasta Lariamista on kuitenkin isompi riski saada sivuoireita. Itse olen vähän herkkätyyppi ja kova näkemään kummallisia unia, joten olisikin hyvin todennäköistä että voisinkin saada jotaikin oireita. Enkä millään tahtoisi pilata lomaani niiden takia.
      Rokotuksina A-hepatiitti minulle, keltakuumerokotus ja jäykkäkouristus tässä samalla kun se on menossa vanhaksi. Eikös nuo olekkin juuri ne mitä suositellaan..

      • Prrrr

        Tuossa ovat suositellut rokotukset, minulla kyllä myös B-hepatiittia vastaan ja se ns 3-rokote, johon myös tuo jäykkäkouristus kuuluu.
        Jos teillä malarialääkkeenä Malarone, niin ei hullutusta tarvitse pelätä.
        Lyhyillä matkoilla oiva lääke. Olen itse sitä pari kertaa syönyt 4 viikkoa ja täytyy sanoa, että viimeksi tuli loppumetreillä pikkuisen huonovointinen olo. Parin viikon reissuissa ei mitään oireilua ollut.
        Eihän sitä vissiin suositellakaan yli 5 viikon reissuille lääkkeeksi.
        Käsidesiä kannattaa ottaa mukaan, sillä on hyvä pyyhkäistä kätensä etenkin kun on laskenut rahanvaihtopisteessä dalasinippunsa ;). Ne ovat melkomoisen likaisia rahoja.


      • LMK
        Prrrr kirjoitti:

        Tuossa ovat suositellut rokotukset, minulla kyllä myös B-hepatiittia vastaan ja se ns 3-rokote, johon myös tuo jäykkäkouristus kuuluu.
        Jos teillä malarialääkkeenä Malarone, niin ei hullutusta tarvitse pelätä.
        Lyhyillä matkoilla oiva lääke. Olen itse sitä pari kertaa syönyt 4 viikkoa ja täytyy sanoa, että viimeksi tuli loppumetreillä pikkuisen huonovointinen olo. Parin viikon reissuissa ei mitään oireilua ollut.
        Eihän sitä vissiin suositellakaan yli 5 viikon reissuille lääkkeeksi.
        Käsidesiä kannattaa ottaa mukaan, sillä on hyvä pyyhkäistä kätensä etenkin kun on laskenut rahanvaihtopisteessä dalasinippunsa ;). Ne ovat melkomoisen likaisia rahoja.

        Kiitos kun muistutit. Pitänee lisätä ostoslistaan pari purkkia käsidesiä. Viimeksi egyptissä kun tuota käytin jatkuvasti niin olin ainut matkaseurastamme joka vältty vatsataudilta ;)


      • Gambiaan
        LMK kirjoitti:

        Kiitos kun muistutit. Pitänee lisätä ostoslistaan pari purkkia käsidesiä. Viimeksi egyptissä kun tuota käytin jatkuvasti niin olin ainut matkaseurastamme joka vältty vatsataudilta ;)

        Eipä ole vatsatautia tullut vaikka ei käsidesiä ole käytetty ja juotu hanavettä.


    • gambivaimo

      me kuivatettiin kahen viikon ajan pyykit ulkona eikä tullut mitään toukkia..asuttiin serrekundassa mieheni kotona..syötiin kotona tehtyä ruokaa ja elettiin normaalielämää..paikallisiin tutustuttiin ja käytettiin koko ajan keltaisia takseja..liikenne siellä on erilaista kuin meillä,,rahan kerjäämistä ei pahemmin ollut,,mutta kun osti jotain niin tinkiminen oli avainsana..ystävällisiä ihmisiä joka puolella..käytiin melkein koko gambia läpi..päästä päähän., jäi hyvät muistot..nyt mieheni lähtee sinne kuukaudeksi , minä en,,ehkä seuraavalla kerralla minäkin taas lähden..ei muuta kun nauttikaa reissusta..uikaa ja ihastelkaa..vesikin lämmintä kuin kylpyvesi..

    • LMK

      Muuten tietääkö kukaan onko tuolla mahdollisuutta päästä esim. snorklaamaan, sukeltamaan jne?

      • eiiii

        Ei. Aalot isoja ja vesi sameaa. ei käy snorklaukseen.


      • Gambiaan

        Ainahan sitä saa yrittää, enpä ole koskaan ketään nähny snorklaamassa. Sen verran verran on sameeta ettei mitään näy.


    • Ganbiaan kans

      Menkää syömään kadie kadie, paikalliseen ruokapaikkaan. Hyvää ja halpaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1553
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      69
      1253
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1198
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      177
      991
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      978
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      862
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      764
    Aihe