koti vai piltti

miettwliässss

1.Koti- vai pilttiruokaa, miksi?
2.Kauan oma tekemät soseet säilyy pakkasessa, säilyykö avokado ollenkaan?
3.Annateko lihatisliltä luomu lihaa vai samaa kaupan pakaste hylly lihaa kuin itsesyötte? Eikö siinä lihassa ole paljon lisäaineita jne..
4.Voiko lihalla sormiruokailla esim. Jauhelihalla?

28

1685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kulinaristikokki

      Pilttiruoka sopii kiinteiden aloitteluun ja ilmavaivoista kärsiville lapsille, koska piltipurkeista on ilma otettu pois, mutta kotiruuan sekaan ilmaa helposti menee ainakin koneellisesti soseutettaessa. Haarukalla pienten annosten soseuttaminen on suositeltavampaa.

      Pilttiruuan plussapuolta on myös se, että niissä on vitamiinit tallella, kun taas kotiruuassa ne kypsennettäessä saattavat tyystin hävitä, jos kypsennysaika on liian pitkä.

      Omatekoinen ruoka on edullisempaa suurissa erissä valmistettuina, mutta raaka-aineiden alkuperän kontrolli jää omalle kontolle.

      Sormiruokailua emme ole harrastaneet, koska lapsillamme on ollut hyvä koordinaatiokyky, he ovat oppineet aikaisin syömään lusikalla. En halua edes opettaa lapsiani syömään sormineen, koska se olisi "mixed messages" ja joutuisin myöhemmin opettamaan lapset uusille tavoille. Kuinka syödä ravintolassa lapsen kanssa, joka ei osaa syödä muuten kuin sormineen? :D

      • Sormiruokailijan äiti

        Tiesitkö, että itse asiassa sormiruokailijat oppivat yleensä aiemmin syömään haarukalla ja lusikalla kuin soseruokailijat? :) Tämä siksi, että koordinatiokyky kehittyy sormiruokaillessa nopeasti. Lasta ei myöskään yleensä erikseen tarvitse opettaa käyttämään ruokailuvälineitä, koska esimerkin voima on valtava. Lapsi matkii toki aikuista ja kun minä syön vieressä haarukalla ja veitsellä, tarttuu lapsikin omaan haarukkaansa. Ei tietenkään puolivuotiaana vielä, mutta hiukan myöhemmin. Ja mikäs ongelma se on alle yksivuotiaan syödä ravintolassa sormin? Hyvin ainakin meillä onnistui, eikä sotkua tullut.


      • Kulinaristikokki
        Sormiruokailijan äiti kirjoitti:

        Tiesitkö, että itse asiassa sormiruokailijat oppivat yleensä aiemmin syömään haarukalla ja lusikalla kuin soseruokailijat? :) Tämä siksi, että koordinatiokyky kehittyy sormiruokaillessa nopeasti. Lasta ei myöskään yleensä erikseen tarvitse opettaa käyttämään ruokailuvälineitä, koska esimerkin voima on valtava. Lapsi matkii toki aikuista ja kun minä syön vieressä haarukalla ja veitsellä, tarttuu lapsikin omaan haarukkaansa. Ei tietenkään puolivuotiaana vielä, mutta hiukan myöhemmin. Ja mikäs ongelma se on alle yksivuotiaan syödä ravintolassa sormin? Hyvin ainakin meillä onnistui, eikä sotkua tullut.

        Minulla ei ole sormiruokailijoista riittävästi kokemusta. Lastemme serkut sormiruokailivat vielä "isoinakin" ja he eivät oppineet pitämään esimerkiksi lusikkaa pinseettiotteessa vaan kourassa. Mutta heillä saatoi toki olla esim. hienomotorisia vaikeuksia, eikä syy ollut sormiruokailun.

        Omat lapseni söivät lusikalla n. 8 kk iässä ja saivat kokemusta käsinsyömiseen kaluamalla ruisleivän kantaa, haukkaamalla banaania, omenaa. Varsinaista sormiruokailua meillä ei harrastettu siten, että ruoka olisi pilkottu lautaselle käsin syötäväksi. Jos olisin näin tehnyt he olisivat varmaankin ottaneet lusikan käyttöön. :)

        Meillä lapset ovat 1-vuotiaana syöneet ravintolassa pääsääntöisesti lusikalla (joskus he tosin asettivat lusikkaan ruuan ensin käsin) :).


      • Sormiruokailijanäiti
        Kulinaristikokki kirjoitti:

        Minulla ei ole sormiruokailijoista riittävästi kokemusta. Lastemme serkut sormiruokailivat vielä "isoinakin" ja he eivät oppineet pitämään esimerkiksi lusikkaa pinseettiotteessa vaan kourassa. Mutta heillä saatoi toki olla esim. hienomotorisia vaikeuksia, eikä syy ollut sormiruokailun.

        Omat lapseni söivät lusikalla n. 8 kk iässä ja saivat kokemusta käsinsyömiseen kaluamalla ruisleivän kantaa, haukkaamalla banaania, omenaa. Varsinaista sormiruokailua meillä ei harrastettu siten, että ruoka olisi pilkottu lautaselle käsin syötäväksi. Jos olisin näin tehnyt he olisivat varmaankin ottaneet lusikan käyttöön. :)

        Meillä lapset ovat 1-vuotiaana syöneet ravintolassa pääsääntöisesti lusikalla (joskus he tosin asettivat lusikkaan ruuan ensin käsin) :).

        Voi olla, että on sitten ollut jotain hienomotoriikassa, itse tunnen jonkin verran sormiruokailijoita, ja kaikki ovat kyllä myös kohtuullisen aikaisin siirtyneet lusikkaan ja haarukkaan. Sormiruokailuhan tosiaankin kehittää motoriikkaa eikä päinvastoin.


        Sormiruokailun suurimmat edut piilevät siinä, että lapsi tutustuu alusta asti erilaisiin tekstuureihin ruoassa ja karkea ruoka kehittää erinomaisen hyvin myös suun motoriikkaa. Ei myöskään tarvita mitään siirtymää soseista karkeaan ruokaan, koska soseita ei ole edes syöty.

        Totta puhuen, jos yksivuotiaan (tai vähän vanhemmankin) sormilla ruokailu herättää pahennusta ravintolasta, niin sitten minusta ollaan lapsen kanssa väärässä ravintolassa. Pitää kuitenkin muistaa, että lapsella nämä ruokailuasiat tulevat vaistonvaraisesti ja ruokailuvälineet yms. ovat vain kulttuurimme luomia asioita. Toki niihin sitten opetellaan, mutta kuten sanottua, lapset yleensä haluavat matkia vanhempiaan ja näin ollen ei opettelu ole mikään ongelma. Aivan erityinen etu sormiruokailussa on, että lapsi saa alusta osallistua perheen yhteisille aterioille ja saa koko ajan mallia ruokailusta, kun aikuiset voivat keskittyä omaan ruokaansa ja hän voi syödä itse oman annoksensa omaan tahtiinsa.

        Minulla ei ole mitään soseruokailua vastaan, mutta halusin tuoda vähän esiin näitä sormiruokailunkin etuja, koska kirjoituksestasi tuli vähän sellainen olo, että se olisi jotenkin epälooginen tapa aloittaa ruokailu, vaikka oman kokemuksen perusteella se on juuri se loogisin tapa. :) Mutta tosiaankin jokainen löytää ne omat tapansa ja ei ole tarkoitus mitenkään halveksua soseruokailua, sehän on kuitenkin se perinteisin tapa ruokkia lapsi.


      • Kulinaristikokki
        Sormiruokailijanäiti kirjoitti:

        Voi olla, että on sitten ollut jotain hienomotoriikassa, itse tunnen jonkin verran sormiruokailijoita, ja kaikki ovat kyllä myös kohtuullisen aikaisin siirtyneet lusikkaan ja haarukkaan. Sormiruokailuhan tosiaankin kehittää motoriikkaa eikä päinvastoin.


        Sormiruokailun suurimmat edut piilevät siinä, että lapsi tutustuu alusta asti erilaisiin tekstuureihin ruoassa ja karkea ruoka kehittää erinomaisen hyvin myös suun motoriikkaa. Ei myöskään tarvita mitään siirtymää soseista karkeaan ruokaan, koska soseita ei ole edes syöty.

        Totta puhuen, jos yksivuotiaan (tai vähän vanhemmankin) sormilla ruokailu herättää pahennusta ravintolasta, niin sitten minusta ollaan lapsen kanssa väärässä ravintolassa. Pitää kuitenkin muistaa, että lapsella nämä ruokailuasiat tulevat vaistonvaraisesti ja ruokailuvälineet yms. ovat vain kulttuurimme luomia asioita. Toki niihin sitten opetellaan, mutta kuten sanottua, lapset yleensä haluavat matkia vanhempiaan ja näin ollen ei opettelu ole mikään ongelma. Aivan erityinen etu sormiruokailussa on, että lapsi saa alusta osallistua perheen yhteisille aterioille ja saa koko ajan mallia ruokailusta, kun aikuiset voivat keskittyä omaan ruokaansa ja hän voi syödä itse oman annoksensa omaan tahtiinsa.

        Minulla ei ole mitään soseruokailua vastaan, mutta halusin tuoda vähän esiin näitä sormiruokailunkin etuja, koska kirjoituksestasi tuli vähän sellainen olo, että se olisi jotenkin epälooginen tapa aloittaa ruokailu, vaikka oman kokemuksen perusteella se on juuri se loogisin tapa. :) Mutta tosiaankin jokainen löytää ne omat tapansa ja ei ole tarkoitus mitenkään halveksua soseruokailua, sehän on kuitenkin se perinteisin tapa ruokkia lapsi.

        Ei kai kukaan kuitenkaan kokonaan korvaa soseruokailua sormiruokailulla? Meinaan, että voihan niitä toki harrastaa ripirinnan, kuten meilläkin tavallaan tehtiin, kun lapset söivät aina jotain "käsin", kuten leipää, omenaa, porkkanaa.


      • Sormiruokailijan äiti
        Kulinaristikokki kirjoitti:

        Ei kai kukaan kuitenkaan kokonaan korvaa soseruokailua sormiruokailulla? Meinaan, että voihan niitä toki harrastaa ripirinnan, kuten meilläkin tavallaan tehtiin, kun lapset söivät aina jotain "käsin", kuten leipää, omenaa, porkkanaa.

        Siis sehän se idea sormiruokailussa juuri on, että lasta ei syötetä, ei se ole pelkästään soseruokailun oheen keksittyä puuhastelua. Filosofiana sormiruokailussa on, että lapsi ruokailee itsenäisesti alusta asti. Häntä ei maanitella syömään, ei yritetä harhauttaa syömään "vielä yhtä" lusikallista, aikuinen ei päätä kuinka nopeasti tai hitaasti hän syö, eikä häntä kielletä leikkimästä ruoalla (koska se on lapsen tapa tutustua ruokaan). Meillä tästä poikettiin siinä, että puurot syötettiin pääasiallisesti lusikalla, mutta myös puuron voi syödä sormin, se pitää vain keittää vähän jämäkämmäksi. Yhtään sosetta en ole lapselle tehnyt (paitsi perunamuusia ym., joka muutenkin olisi sosemaista), vaan hän on syönyt aivan normaalia ruokaa siitä asti, kun kiinteät tulivat mukaan. Tietenkin ikäkaudelle sopivista aineksista ja suolattomana.


      • Sormiruokailijan äiti
        Sormiruokailijan äiti kirjoitti:

        Siis sehän se idea sormiruokailussa juuri on, että lasta ei syötetä, ei se ole pelkästään soseruokailun oheen keksittyä puuhastelua. Filosofiana sormiruokailussa on, että lapsi ruokailee itsenäisesti alusta asti. Häntä ei maanitella syömään, ei yritetä harhauttaa syömään "vielä yhtä" lusikallista, aikuinen ei päätä kuinka nopeasti tai hitaasti hän syö, eikä häntä kielletä leikkimästä ruoalla (koska se on lapsen tapa tutustua ruokaan). Meillä tästä poikettiin siinä, että puurot syötettiin pääasiallisesti lusikalla, mutta myös puuron voi syödä sormin, se pitää vain keittää vähän jämäkämmäksi. Yhtään sosetta en ole lapselle tehnyt (paitsi perunamuusia ym., joka muutenkin olisi sosemaista), vaan hän on syönyt aivan normaalia ruokaa siitä asti, kun kiinteät tulivat mukaan. Tietenkin ikäkaudelle sopivista aineksista ja suolattomana.

        Ja lisäyksenä: tietenkin voi tehdä molempia, soseita ja sormiruokailla, mutta on paljon vauvoja, jotka syövät pelkästään sormin, koska ei niillä soseilla ruokailussa silloin mitään erityistä funktiota ole, jos lapsi syö sormin mitä vain.


      • kiinnostunut738292
        Sormiruokailijan äiti kirjoitti:

        Ja lisäyksenä: tietenkin voi tehdä molempia, soseita ja sormiruokailla, mutta on paljon vauvoja, jotka syövät pelkästään sormin, koska ei niillä soseilla ruokailussa silloin mitään erityistä funktiota ole, jos lapsi syö sormin mitä vain.

        Haluaisin aloittaa sormiruokailun vauvan kanssa. Eli vauvalle voi siis tarjota oikeastaan mitä vain esin. Kuten aiemmin kysyin jauhelihaa entä miten muut lihat esim kana annetaan filee suikaleina,kalapuikkoja? Entä voiko olla haittaa jos olen jo aloittanut soseet voinko viellä siirtyä kokonaan sormi ruolailuun? Pitääkö alussa laittaa palat pienemmiksi?


      • Kulinaristikokki
        Sormiruokailijan äiti kirjoitti:

        Siis sehän se idea sormiruokailussa juuri on, että lasta ei syötetä, ei se ole pelkästään soseruokailun oheen keksittyä puuhastelua. Filosofiana sormiruokailussa on, että lapsi ruokailee itsenäisesti alusta asti. Häntä ei maanitella syömään, ei yritetä harhauttaa syömään "vielä yhtä" lusikallista, aikuinen ei päätä kuinka nopeasti tai hitaasti hän syö, eikä häntä kielletä leikkimästä ruoalla (koska se on lapsen tapa tutustua ruokaan). Meillä tästä poikettiin siinä, että puurot syötettiin pääasiallisesti lusikalla, mutta myös puuron voi syödä sormin, se pitää vain keittää vähän jämäkämmäksi. Yhtään sosetta en ole lapselle tehnyt (paitsi perunamuusia ym., joka muutenkin olisi sosemaista), vaan hän on syönyt aivan normaalia ruokaa siitä asti, kun kiinteät tulivat mukaan. Tietenkin ikäkaudelle sopivista aineksista ja suolattomana.

        Eihän soseruokailu tarkoita sitä, että lasta maanitellaan syömään tai yritetään harhauttaa syömään. :O
        Hän syö itsenäisesti tai avusteisesti, mutta lusikalla. Lapsi avaa suunsa tai lappaa itse ruokaa suuhunsa niin kauan kuin on nälkäinen. Kyllä soseruokailussakin lapsi määrää tahdin. :)


      • Sormiruokailijan äiti
        Kulinaristikokki kirjoitti:

        Eihän soseruokailu tarkoita sitä, että lasta maanitellaan syömään tai yritetään harhauttaa syömään. :O
        Hän syö itsenäisesti tai avusteisesti, mutta lusikalla. Lapsi avaa suunsa tai lappaa itse ruokaa suuhunsa niin kauan kuin on nälkäinen. Kyllä soseruokailussakin lapsi määrää tahdin. :)

        Ei, en nyt tarkoita, että niin käy automaattisesti, vaan että niin käy helposti. :) Ja joka tapauksessa aika harva soseiden syöttäjä antaa lapsen tutkia ruokaa käsillään samalla, kun tämä ruokailee. Lapselle annetaan yleensä esim. toinen lusikka käteen, ettei hän yrittäisi sotkea ruokailua. Lapsihan haluaa tutustua maailmaan kaikilla aisteillaan ja tunnustella ja kokeilla myös ruokaa. Ja hienoa, ettet sinä määrää tahtia, mutta kyllä aika moni vanhempi hoputtaa vauvaa syömään ja lappaa lusikallisen toisensa jälkeen suuhun vauhdilla. Jos lapsi itse ruokailee, hän ei syö niin nopeasti, vaan pitää taukoja ja tutkiskelee ruokaa välillä, ehkä maistaa vähän, tutkii lisää jne.. Ja pointti siinä soseiden puuttumisessa tosiaan oli, että niille ei ole funktiota, koska noin puolivuotiaasta lapsi pystyy syömään itsenäisesti karkeaa ruokaa: höyrytettyjä kasviksia, kalaa, kanaa, uunijuureksia, vihanneksia jne.. Se on vain vähän erilainen tapa aloittaa ruokailu vauvan kanssa, siinä kaikki.


      • Sormiruokailijan äiti
        Sormiruokailijan äiti kirjoitti:

        Ei, en nyt tarkoita, että niin käy automaattisesti, vaan että niin käy helposti. :) Ja joka tapauksessa aika harva soseiden syöttäjä antaa lapsen tutkia ruokaa käsillään samalla, kun tämä ruokailee. Lapselle annetaan yleensä esim. toinen lusikka käteen, ettei hän yrittäisi sotkea ruokailua. Lapsihan haluaa tutustua maailmaan kaikilla aisteillaan ja tunnustella ja kokeilla myös ruokaa. Ja hienoa, ettet sinä määrää tahtia, mutta kyllä aika moni vanhempi hoputtaa vauvaa syömään ja lappaa lusikallisen toisensa jälkeen suuhun vauhdilla. Jos lapsi itse ruokailee, hän ei syö niin nopeasti, vaan pitää taukoja ja tutkiskelee ruokaa välillä, ehkä maistaa vähän, tutkii lisää jne.. Ja pointti siinä soseiden puuttumisessa tosiaan oli, että niille ei ole funktiota, koska noin puolivuotiaasta lapsi pystyy syömään itsenäisesti karkeaa ruokaa: höyrytettyjä kasviksia, kalaa, kanaa, uunijuureksia, vihanneksia jne.. Se on vain vähän erilainen tapa aloittaa ruokailu vauvan kanssa, siinä kaikki.

        Ja nyt puhun siis siitä vaiheesta, kun soseruokailija ei vielä syö itse. Tiedät varmaan, että suurin osa soseruokailijoista ei vielä kahdeksankuisena pysty itsenäiseen ruokailuun (syömään lusikalla itse).Sormiruokailussa ajatellaan, että lasta ei missään vaiheessa tarvitse avustaa syömään, ei edes silloin, kun hän aloittaa kiinteät. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että kiinteät aloitetaan vasta noin puolivuotiaana. Jos ne jostain syystä joutuu aloittamaan nelikuisena, on soseruokailu tietenkin ainut vaihtoehto.


      • Sormiruokailijan äiti
        kiinnostunut738292 kirjoitti:

        Haluaisin aloittaa sormiruokailun vauvan kanssa. Eli vauvalle voi siis tarjota oikeastaan mitä vain esin. Kuten aiemmin kysyin jauhelihaa entä miten muut lihat esim kana annetaan filee suikaleina,kalapuikkoja? Entä voiko olla haittaa jos olen jo aloittanut soseet voinko viellä siirtyä kokonaan sormi ruolailuun? Pitääkö alussa laittaa palat pienemmiksi?

        Minkä ikäinen vauvasi on? Jauhelihaa kannattaa antaa vasta sitten, kun lapsi on oppinut pinsettiotteen, vauvan voi olla muuten hankalaa saada sitä suuhunsa. Lihat voi antaa kiinteinä paloina, joita vauva aluksi enimmäkseen imeskelee tai jauhelihasta voi tehdä pieniä kepakkoja. Esimerkiksi kanankoipi (ilman reisiosaa) on myös hyvä vaihtoehto, siitä vauva saa hyvän otteen. Kannattaa etsiä reilusti tietoa sormiruokailusta ennen kuin siirryt siihen, että tiedät mm. sen, että vauvan kakomisrefleksi kuuluu asiaan sormiruokailussa. Löydät tietoa ihan netistä googlaamalla ja kirjastosta löytyy myös sormiruokailuun keskittyviä kirjoja.


      • Kulinaristikokki
        Sormiruokailijan äiti kirjoitti:

        Ei, en nyt tarkoita, että niin käy automaattisesti, vaan että niin käy helposti. :) Ja joka tapauksessa aika harva soseiden syöttäjä antaa lapsen tutkia ruokaa käsillään samalla, kun tämä ruokailee. Lapselle annetaan yleensä esim. toinen lusikka käteen, ettei hän yrittäisi sotkea ruokailua. Lapsihan haluaa tutustua maailmaan kaikilla aisteillaan ja tunnustella ja kokeilla myös ruokaa. Ja hienoa, ettet sinä määrää tahtia, mutta kyllä aika moni vanhempi hoputtaa vauvaa syömään ja lappaa lusikallisen toisensa jälkeen suuhun vauhdilla. Jos lapsi itse ruokailee, hän ei syö niin nopeasti, vaan pitää taukoja ja tutkiskelee ruokaa välillä, ehkä maistaa vähän, tutkii lisää jne.. Ja pointti siinä soseiden puuttumisessa tosiaan oli, että niille ei ole funktiota, koska noin puolivuotiaasta lapsi pystyy syömään itsenäisesti karkeaa ruokaa: höyrytettyjä kasviksia, kalaa, kanaa, uunijuureksia, vihanneksia jne.. Se on vain vähän erilainen tapa aloittaa ruokailu vauvan kanssa, siinä kaikki.

        Eli kirjoituksesi oli nyt hieman asenteellista. :)


      • Sormiruokailijan äit
        Kulinaristikokki kirjoitti:

        Eli kirjoituksesi oli nyt hieman asenteellista. :)

        Siis mitä nyt tarkoitit?


      • Sormiruokailijanäiti
        Kulinaristikokki kirjoitti:

        Eli kirjoituksesi oli nyt hieman asenteellista. :)

        Niin, siis tarkoitit ilmeisesti asenteellista soseruokailua kohtaan? Nuo esimerkit, joita käytin, ovat ihan elävästä elämästä tilanteista, joissa olen nähnyt lasta syötettävän. :) Eivät tietenkään ole mitään itsestäänselvyyksiä soseruokailusta, mutta esimerkkejä mahdollisista ongelmista. Toki minulla on omat asenteeni soseruokailua kohtaan, koska näen sen turhana. Lapsi ei tarvitse soseita, paitsi jos aloittaa kiinteät varhain. Sinullakin on omat ennakkoasenteesi sormiruokailua kohtaan ja sehän on ihan luonnollista, koska sormiruokailu ei ole se valtavirran tapa. Mutta kuka tietää, ehkäpä siitä tulevaisuudessa tulee suositumpaa. Hyviä ruokailuhetkiä joka tapauksessa ihan kaikille vauvoille ruokailutyylistä riippumatta!


      • Kulinaristikokki
        Sormiruokailijanäiti kirjoitti:

        Niin, siis tarkoitit ilmeisesti asenteellista soseruokailua kohtaan? Nuo esimerkit, joita käytin, ovat ihan elävästä elämästä tilanteista, joissa olen nähnyt lasta syötettävän. :) Eivät tietenkään ole mitään itsestäänselvyyksiä soseruokailusta, mutta esimerkkejä mahdollisista ongelmista. Toki minulla on omat asenteeni soseruokailua kohtaan, koska näen sen turhana. Lapsi ei tarvitse soseita, paitsi jos aloittaa kiinteät varhain. Sinullakin on omat ennakkoasenteesi sormiruokailua kohtaan ja sehän on ihan luonnollista, koska sormiruokailu ei ole se valtavirran tapa. Mutta kuka tietää, ehkäpä siitä tulevaisuudessa tulee suositumpaa. Hyviä ruokailuhetkiä joka tapauksessa ihan kaikille vauvoille ruokailutyylistä riippumatta!

        Ei minulla ole varsinaisesti asenteita sormiruokailua kohtaan, mutta ehkä pidän sitä siltä osin turhana, että ruoka laitetaan sormeiltavaksi lautaselle, kun itse olen antanut banaanin, omenan, leipäkäntyn jne suoraan käteen.

        On luonnollista, että pieni lapsi tunnustelee kaikkea, myös ruokaa suullaan, eikä käsillään. Se miten ruoka suuhun menee ei minusta ole oleellista. Itse pystyn näkemään soseruokailussa myös paljon hyviä puolia, vaikka sinä et tunnu huomaavan yhtään. Ehkä omani ovat myös alkaneet matkia muita ihmisiä tavanomaista nuorempana ja siksi minusta KAINENLAISEN ruuan laittaminen lapselle AINA sormeiltavaksi on turhaa. Siis oli ruoka mitä tähänsa. Toki on olemassa ruokia, joita aikuinenkin voi syödä sormin napostellen.


      • Sormiruokailijan äiti
        Kulinaristikokki kirjoitti:

        Ei minulla ole varsinaisesti asenteita sormiruokailua kohtaan, mutta ehkä pidän sitä siltä osin turhana, että ruoka laitetaan sormeiltavaksi lautaselle, kun itse olen antanut banaanin, omenan, leipäkäntyn jne suoraan käteen.

        On luonnollista, että pieni lapsi tunnustelee kaikkea, myös ruokaa suullaan, eikä käsillään. Se miten ruoka suuhun menee ei minusta ole oleellista. Itse pystyn näkemään soseruokailussa myös paljon hyviä puolia, vaikka sinä et tunnu huomaavan yhtään. Ehkä omani ovat myös alkaneet matkia muita ihmisiä tavanomaista nuorempana ja siksi minusta KAINENLAISEN ruuan laittaminen lapselle AINA sormeiltavaksi on turhaa. Siis oli ruoka mitä tähänsa. Toki on olemassa ruokia, joita aikuinenkin voi syödä sormin napostellen.

        Onhan soseruokailussa paljonkin hyviä puolia! Minun tarkoitukseni ei vain tässä ollut niitä tuoda esille, koska ne ovat yleensä ihmisille jo tuttuja. Kuten tuossa vähän tuli jo todettuakin, niin jokainen löytää sen parhaan tavan oman lapsensa kanssa, eli ei ole tarkoitus nyt tästä käydä enempää vääntämään. :)


      • Sormiruokailijan äiti
        Kulinaristikokki kirjoitti:

        Ei minulla ole varsinaisesti asenteita sormiruokailua kohtaan, mutta ehkä pidän sitä siltä osin turhana, että ruoka laitetaan sormeiltavaksi lautaselle, kun itse olen antanut banaanin, omenan, leipäkäntyn jne suoraan käteen.

        On luonnollista, että pieni lapsi tunnustelee kaikkea, myös ruokaa suullaan, eikä käsillään. Se miten ruoka suuhun menee ei minusta ole oleellista. Itse pystyn näkemään soseruokailussa myös paljon hyviä puolia, vaikka sinä et tunnu huomaavan yhtään. Ehkä omani ovat myös alkaneet matkia muita ihmisiä tavanomaista nuorempana ja siksi minusta KAINENLAISEN ruuan laittaminen lapselle AINA sormeiltavaksi on turhaa. Siis oli ruoka mitä tähänsa. Toki on olemassa ruokia, joita aikuinenkin voi syödä sormin napostellen.

        Ja pieni tarkennus: kyllä lapsi tutkii maailmaa myös käsillään. Itse olen jokaisen lapsen nähnyt pyörittelevän tavaroita käsissään, sitten maistavan, taas pyörittelevän ja katselevan ja taas maistavan. Samoin hän tekee ruoan kanssa, jos siihen annetaan mahdollisuus.


    • reewwwrr

      1. Kumpaakin, vaan meidän lapset on kumpainenkin syönyt paremmalla ruokahalulla kaupasta valmiina ostettuja ruokia.

      2. Muistelen, että jostain luin, että 3kk säilyy ruuat hyvinä. Itse en sen vanhempia ole antanut ja sen mitä itse tein, pakastin jääpalakuutioissa, joista oli helppo lämmittää ja sekoitella eri aineita.

      3. Lihaa en osta pakastehyllystä vaan kylmähyllystä ja samasta materiaalista tehtiin, kuin muullekin porukalle.

      4. Kaikella voi sormiruokailla :D Meillä sormiruokailtiin syöttämisen ohessa ja kumpikin tyttö on n. 11 kk iässä ottanu lusikan omaan käteensä ja tuumannu, että ITE.

    • myetsymammeli

      1. Kumpaakin, kotona kotiruokaa ja reissuissa pilttejä. Kotiruoka oli halvempaa tehdä ja reissatessa piltit sai ostettua matkalta ni ei ollu säilytys/kylmänä pito ongelmia.

      2. Soseet säilyy noin 3kk pakkasessa. Meillä tosin oli senverran suursyömäri ja pieni pakastin että 2vk välei tein ruuat pakkasee.

      3. Kaupan kylmähyllystä ostin lihan ja ihan samaa mitä muullekkin perheelle. Joskus saatiin luomulihaa tuttavalta (heillä tila) ja silloin lapsi sai luomulihaa niinkuin muukin perhe. Lihaa en ole kertaakaan ostanut pakastettuna.

      4. Meillä syötiin vähän sormin syöttämisen ohessa kunnes 9kk ikäisenä kieläyty syöttämisestä ja alkoi pistella ruuat sormin suuhun (muut paitsi puurot). Lusikan otti omaan käteensä sitten parin kk kuluttua ja nyt menee osittain sormin ja osittain lusikalla/haarukalla (lapsi 1v 3kk).

    • ..............

      Pitäskö tossa lukea purkkiruokaa eikä pilttiruokaa? Meillä syödään molempia, sekä kotiruokaa että purkkiruokaa, mutta ei Pilttiä...

      • ...

        Olisko pilttiruoka tässä tapauksessa "yleisnimikkeenä" kaupan soseille? Onhan se kotiruokain purkkiruokaa, jos se on esim. pakastettu purkissa. ;)


    • 124023rifk920423

      Hei, montakos kertaa vauvalle saa antaa kalaa viikossa? Kun ei muut lihat oikein maistu melkein 7kk nyt.

      • Kulinaristikokki

        Itse syön kalaa päivittäin. Riippuu varmaan vähän siitä, mistä kala on pyydetty. Kalassa on hyviä rasvoja, joten terveellistähän se on, jollei sisällä elohopeaa tai muita ympäristömyrkkyjä. Suomen lohijoet ovat puhdistuneet sitten 70-luvun, joten eiköhän kotimainen kala ole aika turvallista nautittavaksi vaikka ihan päivittäin.


    • kalaaaasaa

      Kaksi kertaa viikossa kalaa

    • 32rkogo4205

      No jos verrataan piltti purkkeihin jossa on vaikka lohta niin jos annan kaksi sellaista kokonaista 125grammaa onko okei? Esim niitä jota jo 5kk voi syödä?

      • kalaaaasaa

        On ok :) Minä otan samasta lohesta mitä itselle ostan, pieniä paloja ja keitän vauvalle. Lisäksi perunaa ja porkkanaa tai perunaa ja bataattia. Meillä vauva tykkää! Tykkää kyllä niistä kaupankin.


    • 352356463her

      Voiko kananmunaa antaa jo 7kk vauvalle ja annanko keltuasita vai valkuista? Onko valkuainen enemmän allergisoivaa? Ja päteekö tässäkin se 1rkl päivässä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe